شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵
زنان فوتبال گريز
سميه صيادي فر
002301.jpg
جام جهاني هم تمام شد. تقريباً يك ماهي شد كه در خانه آرامش نداشتم. با حذف شدن تيم ايران گفتم شايد همسرم تبش يه كمي بخوابه، اما بدتر هم شد. هر شب طرفدار يك تيم و جار و جنجال به خاطر برد يا باخت يك تيم ديگه به نفع تيم خودي. تازه اگر تماشاي پر سر و صداي مسابقه رو تحمل مي كردم، بايد براي شنيدن بحث هاي كارشناسي بعد از مسابقه هم كه به اتفاق دوستاش يا فاميل ها ترتيب مي داد، دندون رو جيگر مي گذاشتم! اعتراض هم كه مي كنم، مي گه همش چهار سال يك باره! معلوم نيست جام جهاني بعد رو ببينم يا نه! اما اينا همش بهانه اس. قبل از جام جهاني هم برنامه همين بود، بعد از اون هم همينه. يه روز تيم ملي! يه روز باشگاهي! يه روز هم مسابقات اروپايي! هر كاري داشته باشه مهم نيست، مهم اينه كه حتماً رأس ساعت شروع بازي جلوي تلويزيون باشه، فوتبال ببينه و نعره بكشه! ديگه طاقتم طاق شده! اون اكثر اوقات بين تماشاي مسابقات فوتبال و توجه به خانواده، اولي رو انتخاب مي كنه! براي همينه كه هميشه وقتي صحبت از فوتبال به ميون مي ياد، عصبي مي شم. نمي دونم بايد چه كار كنم كه فوتبال ديدن اون برام اينقدر عذاب آور نباشه!
با اينكه تماشاي بازي فوتبال براي اكثر مردها خيلي هيجان انگيز و جالب است اما برعكس آنها، زن ها اغلب هيچ علاقه اي به تماشاي فوتبال ندارند. اين تفاوت در سليقه ها گاهي اوقات در محيط خانه بسيار جنجال برانگيز است و باعث تيره شدن روابط بين زن و شوهرها مي شود.
در اين نوشتار سعي بر اين است تا از ديدگاه روانشناسي به اين مسأله پرداخته شود. راهكارهاي پيشنهاد شده- براي حل اين مشكل- از سوي متخصصان بسيار جالب و قابل توجه اند.
تأثير تماشاي فوتبال بر تماشاگر
مسلماً تماشاي فوتبال تأثير خاصي بر روي بيننده دارد. منصور بهرامي، روانشناس و متخصص تحليل رفتار متقابل در اين زمينه مي گويد: «اين تأثيرات بستگي به برداشت هر فرد و نيز انتظارات او از تماشاي فوتبال دارد. افراد براساس گروه هاي شخصيتي كه در آن قرار مي گيرند، حس هاي مختلفي را تجربه مي كنند. اما در مجموع مي توان گفت تماشاي فوتبال حس گروه گرايي را در افراد تقويت مي كند.»
وحيده دبيريان، روانشناس در اين زمينه نظرات جالبي دارد. او مي گويد: «از نظر روانشناسي فوتبال ورزشي گروهي و هدفمند است. اين صفات باعث مي شود تا تماشاي فوتبال بر روي رشد شناختي ما تأثير بگذارد. از جهتي تماشاي فوتبال تقويت كننده تفكر انتزاعي ماست. همينطور به دليل گروهي بودن حس همكاري ايجاد كرده و اتحاد و همبستگي را تقويت مي كند. از سوي ديگر به دليل هدف دار بودن باعث مي شود افراد در تصميم گيري هاي خود در زندگي هدفمندتر عمل كنند.»
غرولندهاي زنانه
«نه! بازم فوتبال. ديگه اعصابم داغون شده! نگو كه مي خواي اين يكي رو هم تماشا كني!»
«اه! ديگه خسته شدم، تو خجالت نمي كشي. از صبح كه سر كاري، شب هم كه مي ياي، فقط مي چسبي به اين تلويزيون و فوتبال نگاه مي كني، من نمي دونم اين فوتبال چي داره كه اينقدر براي تو جذابه»
«واي سرم رفت! صداي تلويزيون لعنتي رو كم كن. با اين فريادهايي كه مي زني داري رو اعصابم راه مي ري، كي اين ۹۰ دقيقه به قول خودت جادويي تمام مي شه، تا بتونم يه كم آرامش حس كنم».
چرا مردان بيشتر از زنان؟
مردان خيلي بيشتر از زنان به تماشاي فوتبال علاقه مندند و از اين كار لذت مي برند. اين قضيه آن قدر واضح است كه بيشتر زنان آن را مي دانند. اما كمتر زني است كه بداند چرا همسرش اينقدر به تماشاي فوتبال علاقه مند است. تنها چيزي كه براي زنان ملموس و قابل درك است، عصبي شدن و احساس طردشدن توسط همسرانشان است. شايد اين حس باعث شده، زنان هيچگاه اين قضيه را علت يابي نكنند! به نظر وحيده دبيريان (روانشناس)، چون برد و باخت در هر زمينه اي در زندگي براي مردها بسيار مهم تر است و در بازي فوتبال نيز پيروزي يا شكست را عميقاً حس مي كنند، به فوتبال بيشتر علاقه مندند. از طرفي يكي از علت هايي كه تماشا و پيگيري فوتبال را براي مردان بسيار لذت بخش مي كند،  اين است كه آنها با بازيكن مورد علاقه خود همزادپنداري مي كنند و در حقيقت با طرفداري از يك تيم يا فرد خاص، احساس درونيشان را ارضا مي كنند. از سوي ديگر، چون مردها از ريسك كردن بيشتر لذت مي برند، گرايش آنها به فوتبال بيشتر است. از ديدگاه منصور بهرامي، علت گرايش بسيار زياد مردان به تماشاي فوتبال، هيجان زيادي است كه در اين بازي حس مي كنند. كودك درون يك مرد، همان پسربچه اي است كه عاشق هيجان و خطر كردن است. به همين علت است كه تماشاي فوتبال براي مردان بسيار جذابتر از زنان است.
زنان، فوتبال بين در تجرد و فوتبال گريز در تأهل!
گاهي اوقات هم قضيه جور ديگري است. يعني زن ها قبل از ازدواج يا در نوجواني به فوتبال علاقه زيادي نشان مي دهند، اما بعد از ازدواج ديگر تماشاي مسابقات فوتبال برايشان نه هيجان انگيز است و نه مفرح. منصور بهرامي مي گويد: «كسي كه عميقاً فوتبال را دوست داشته باشد،  بعد از ازدواج نيز به آن علاقه مند است، اما بنده فكر مي كنم بيشتر اعتراض زنان به مردها در هنگام تماشاي فوتبال، تكرار بيش از حد اين رفتار مردهاست. مثل خانم هايي كه با تلفن زياد حرف مي زنند و اين رفتارشان مردها را عصبي مي كند» به نظر وحيده دبيريان عصبانيت و ناراحتي خانم ها هنگامي كه همسرانشان فوتبال تماشا مي كنند، به اين خاطر است كه اصولاً اكثر خانم ها دوست دارند كانون توجه همسرانشان باشند. به همين دليل هر چيزي كه مانع اين مركزيت شود، آرامش احساسي زن ها را به هم مي ريزد. بنابراين زن احساس مي كند، رقيبي وارد ميدان روابط عاطفي او با همسرش شده است.
خانواده و تماشاي فوتبال
در هنگام پخش فوتبال تلويزيون، بسياري از خانواده ها تعادل رفتاري و زماني خود را براي انجام كارها از دست مي دهند. منصور بهرامي راه حلي را براي اين مشكل پيشنهاد مي كند. او مي گويد: «چنانچه والدين مسابقه فوتبال را به عنوان ورزش در خانواده مطرح كنند و اين ايده را در ذهن فرزندان خود نيز پرورش دهند، مطمئناً تماشاي فوتبال نيز تأثير مثبتي بر ذهن آنها خواهد داشت. اما اگر والدين فوتبال را از بعد مقايسه و يا تعصب هاي خشك تماشا كنند، ناخودآگاه اثرات منفي نيز بر ذهن كودكان خواهد گذاشت. البته ورزشكاران نيز وظيفه و تعهدي سنگين در قبال رفتار و گفتار خود دارند. چرا كه آنها چه از لحاظ رفتاري و چه ظاهري، براي جوانان و نوجوانان نقش الگو را بازي مي كنند.
تماشاي فوتبال در خانه توسط پدر هم مي تواند باعث ايجاد صميميت او با فرزندان و همسرش شود و هم مي تواند فاصله ايجاد كند. اين به نحوه برخورد او بازمي گردد. اگر مرد بتواند همدلي ايجاد كرده و حس گروهي را در ديگر افراد خانواده ايجاد كند، در اين صورت است كه مي تواند تأثيرگذار عمل كند. اما اگر مرد و پدر خانواده در هنگام تماشاي فوتبال با سايرين ارتباط كلامي نداشته باشد يا با اظهارنظرهاي ديگران مخالفت نمايد در اين صورت است كه روابط به سردي مي گرايد.
اصولاً افراط در هر كاري پيامدهاي منفي فردي، خانوادگي و اجتماعي خاص خود را دربردارد. تماشاي افراطي فوتبال نيز به دليل بي خوابي كشيدن ها و تماشاي طولاني مدت تلويزيون (حداقل ۹۰ دقيقه) باعث خستگي جسمي و روحي بيننده مي شود و اين خستگي ها به محيط خانواده و كار نيز منتقل خواهد شد. البته اگر تماشاي فوتبال در حد متعادل باشد- مثلاً براي پر كردن اوقات فراغت- هيجان آن به نوعي حس شادي در بيننده ايجاد مي كند و اين حس نشاط نيز متقابلاً به محيط خانه و كار انتقال مي يابد.»
چه بايد كرد؟
راه حل محو شدن جنجال ها بين همسران، بابت تماشاي مسابقات فوتبال،  مسلماً پاك كردن صورت مسأله با خاموش كردن تلويزيون نيست. به نظر مي رسد در اين رابطه بايد تعاملي بين زن و مرد ايجاد شود. وحيده دبيريان در اين رابطه مي گويد: «زن ها بايد اين نكته را درك كنند كه در چه شرايطي بايد از همسر خود چه انتظاري داشته باشند. مثلاً وقتي مي بينند تماشاي فوتبال براي همسرشان نشاط آور و جالب است، نبايد در همان لحظه پخش فوتبال از او بخواهند كه با هم به ميهماني يا گردش بروند و يا اينكه كاري را برايشان انجام دهند».
در حقيقت زنان بايد به مردان امتياز تماشاي مسابقه فوتبال را بدهند. مردان نيز بايد به خواسته هاي همسر خود توجه كنند و آنقدر در تماشاي فوتبال غرق نشوند كه همسرانشان احساس تنهايي كنند و تصور كنند همسرشان هيچ توجهي به آنها ندارد. مردان با اين توضيح كه تماشاي فوتبال برايشان لذت بخش است و بعد از تماشاي فوتبال كارهايي كه از آنها خواسته شده، انجام مي دهند، درك متقابلي ايجاد كرده و از كدورت ها جلوگيري خواهند كرد. در حقيقت مردان با رفتار درست و روحيه با نشاط مي توانند همسر خود را نيز در تماشاي مسابقه فوتبال با خود همراه كنند. اگر مردان توجه عاطفي خود را در هيچ زماني از جمله دوراني كه مسابقات فوتبال برگزار مي شود، دريغ نكنند، مسلماً زنان نيز سرخورده و عصبي نمي شوند. در اين صورت است كه بسياري از بحث ها و دعواهاي خانوادگي در اين زمينه، مجال بروز نخواهد يافت و همه مسائل از جمله تماشاي فوتبال تنها بهانه اي خواهد بود براي ايجاد شادي و نشاط در محيط خانه و اعضاي خانواده.

بازتاب
پاسخ مديران مراكز كاريابي و سازمان
كار و آموزش فني و حرفه اي به يك گزارش
نظارت بر عملكرد كاريابي ها
بنيامين صدر
چاپ گزارشي در صفحه ۹ شماره ۴۰۳۴ روزنامه با عنوان «با شما تماس مي گيريم» كه به بررسي عملكرد مراكز كاريابي و مشكلات جوانان جوياي كار در اين مورد اختصاص داشت، با واكنش هاي متفاوتي نيز همراه بوده است. به طوري كه مديران تعدادي از اين مراكز و مسئولان سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي و وزارت كار و امور اجتماعي در تماس تلفني يا توضيح كتبي به روزنامه خواستار پرداختن به جزئيات بيشتري در مورد فعاليت هاي مراكز كاريابي و قوانين و آيين نامه هاي موجود در اين خصوص شدند.
در همين رابطه مقيمي مدير مؤسسه كاريابي «كارگزين» با بيان اينكه، مراكز كاريابي قانوني براي پاسخگويي به جوانان جوياي كار واجد شرايط تلاش بسياري مي كنند، به ما گفت: ما تمام سعي و تلاش خود را مي كنيم كه افراد جوياي كار را با توجه به تخصص و گرايش هاي مورد علاقه وارد بازار كار  كنيم و براي اين كار كاملاً در چارچوب ضوابط و دستور العمل هاي مصوب وزارت كار و امور اجرايي فعاليت مي كنيم. مدير مؤسسه كاريابي كارگزين ادامه مي دهد: ارقامي كه در گزارش «با شما تماس مي گيريم» به عنوان حق مشاوره آمده است با مبلغ مصوب سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان تهران كه هزار تومان است تفاوت دارد و مؤسسه هاي كاريابي قانوني به هيچ وجه مجاز به اخذ مبالغ بيشتر نيستند. هر چند كه ممكن است برخي مراكز كه به شكل غيرقانوني فعاليت مي كنند، قصد سوءاستفاده داشته باشند.
مدير مؤسسه كارگزين در مورد دريافت يك ماه حقوق دريافتي كارجويي كه از طريق اين مؤسسه ها به كار گمارده شده است نيز مي گويد: تمامي كاريابي هاي غيردولتي موظفند در صورت به كارگماري كارجويان تنها به ازاي قرارداد كار يكسال يا بيشتر، يك ماه حقوق دريافتي را از كارجو بگيرند.
طرح گزنده
مدير مؤسسه كاريابي «كار و دانش» هم كه در تماس تلفني با روزنامه از بيان نام خود خودداري كرد ، خيلي عصباني به نظر مي رسيد وبا انتقاد از طرح مربوط به گزارش «با شما تماس مي گيريم» گفت: آقاي كاظمي(طراح و كاريكاتوريست) در طرح مربوط به اين گزارش طوري وانمود مي كند كه گويي ما پول پارو مي كنيم و درآمدهاي نجومي داريم، در حالي كه اگر سوء استفاده يا تخلفي نيز از سوي برخي مراكز كاريابي صورت گرفته نبايد به معناي زير سؤال رفتن فعاليت قانوني و عملكرد شفاف و شرافتمندانه ديگر مراكز كاريابي تلقي شود و مردم را نسبت به فعاليت اين گونه مراكز بدبين كند.
وزارت كار چه مي گويد
در اين ميان سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي وزارت كار و امور اجتماعي به عنوان سازمان متولي نظارت بر فعاليت مراكز كاريابي همواره بر نظارت دقيق بر عملكرد اين مراكز تأكيد دارد.
به طوري كه «حسن تيزمغز» رئيس سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي در پاسخ به گزارش «با شما تماس مي گيريم» آورده است كه مراكز كاريابي غيردولتي از فروردين ماه ۱۳۷۹ با اخذ مجوز از وزارت كار و امور اجتماعي راه اندازي شده و با آغاز اين فعاليت و براي قانونمند شدن اقدامات آنان، مجلس شوراي اسلامي در تاريخ دهم مهرماه ۱۳۸۰ با تصويب قانوني، هر گونه كاريابي بدون مجوز رسمي از وزارت كار را غيرقانوني دانسته و فرد مرتكب را مجرم قلمداد كرده است. براساس اين قانون كه در تاريخ يكم دي ماه ۱۳۸۱ به تصويب هيأت وزيران نيز رسيده است، تمامي مراكز كاريابي موظفند مواد آيين نامه را اجرا و در اين ارتباط مديران آنها موظف به پاسخگويي و مسئوليت پذيري در قبال عملكرد خود به مراجع ذي صلاح هستند.
براساس ماده ۲۶ آيين نامه اجرايي فعاليت كاريابي ها، سازمان كار هر استان مسئول نظارت بر عملكرد كاريابي هاست و بر اين اساس اين سازمان تاكنون داراي ۶۱ كاريابي بين المللي و ۶۷ كاريابي داخلي است.همچنين براساس اين گزارش تمامي كاريابي هاي غيردولتي موظفند بابت مشاوره از كارجويان مبلغ هزار تومان و در صورت به كارگماري آنان به ازاي قرارداد كار يكساله يا بيشتر، يك ماه حقوق دريافتي را از كارجو اخذ كنند. چنانچه قرارداد كار كمتر بوده يا به هر دليلي كارگزار از محيط كار خود اخراج شود، حق الزحمه كاريابي براساس مدت زمان حضور كارگر در كارگاه و به صورت تناسبي محاسبه مي شود و هيچ  كاريابي حق دريافت بيشتر را ندارد.در همين حال ستاد مركزي امور كاريابي هاي غيردولتي اين سازمان نيز با تلفن ۶۶۹۶۴۵۶۵ در ساعت اداري آماده ارائه هرگونه پاسخگويي در زمينه كاريابي  هاي غيردولتي مجاز بوده و در صورت وارد بودن هر گونه شكايت از كاريابي ها، اين ستاد با مديران كاريابي ها برخورد قانوني را انجام مي دهد.

جدول اعداد (سودوكو)۱۳۳
002343.jpg
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
حل جد ول شماره ۱۳۲

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |