سامانه اطلاع رساني و نظام هماهنگي ۱۸۸۸ محلي براي طرح نظر شهروندان
مديريت همگاني شهر
عباس ثابتي راد
نخستين هدف مركز نظارت همگاني شهرداري تهران ايجاد فرصتي برابر براي شهروندان است تا به دور از مقام و منصب و روابط پيچيده سازماني و تنها به صرف «حق شهروندي» به مديران شهر خود دسترسي داشته باشند.
|
|
هنگامي كه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، در ۲۶ ارديبهشت ماه سال جاري به هنگام افتتاح «سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني ۱۸۸۸» با لبخندي بر لب و در اجتماع خبرنگاران از تبديل شهرداري از يك نهاد خدماتي به يك نهاد اجتماعي سخن به ميان آورد، شايد كمتر كسي مي توانست تصور كند كه خيلي زود اين سامانه بازواني پرتوان باشد براي به ثمر رساندن اين رويكرد.
شهرداري تهران در طول فعاليتش در حوزه شهري، ساختاري بروكراتيك و پرپيچ و خم يافته و دالان هاي تودرتوي كارهاي اداري در آن از چشم هيچ شهروندي دور نمانده است. اما از قرار، شهردار تهران كه تمام تلاش و فعاليتش را بر مبناي مشاركت هر چه بيشتر شهروندان در اداره پايتخت پي ريزي كرده، اين بار و در طول ماه هاي گذشته، با راه اندازي سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني ۱۸۸۸ مهر تأييدي بر رويكرد جدي خود زد. شايد ديگر از آن پس ديگر كمتر شهروندي در پيچ و خم كارهاي اداري گرفتار آيد و گوش شنوايي نيابد براي طرح مشكلات و معضلاتش. راه اندازي اين سامانه مي توانست نقطه آغازي باشد بر الگوي شهروند محوري كه مدتي به صورت جدي طرح و پيگيري شده بود.
افق روشن
شهر تهران يكي از بزرگترين كلانشهر هاي جهان است. اين شهر با جمعيت تقريبي ۸ ميليون نفر و مساحتي در حدود ۷۵۰ كيلومتر مربع مسائل و مشكلات فراواني را پيش روي مديران شهري مي گذارد. در اين راستا بي ترديد، پاسداشت حقوق شهروندي به عنوان اصلي ترين و محوري ترين رويكرد مديريتي اين كلانشهر، بسيار حائز اهميت است. مديريت كلانشهر تهران براي رسيدن به اين منظور نياز به سازوكار و ساختار ويژه اي دارد تا علاوه بر مديريت بهينه شهري، بتواند مشكلات شهروندان را حل كند و فضايي مناسب براي زندگي آنان فراهم نمايد و يكي از مشكلات عمده شهروندان تهراني، عدم دسترسي به مديران شهري و آگاهي از اطلاعات و فرصت هاي مختلف است كه در مواجهه با شهرداري ها با آن روبه رو مي شوند. از اين رو سامانه اطلاع رساني و نظارت همگاني ۱۸۸۸ براي اولين بار آغاز به كار كرد تا بتواند پل ارتباطي مناسبي باشد ميان شهروندان و مديران شهري.
در واقع نخستين هدف مركز نظارت همگاني شهرداري تهران ايجاد فرصتي برابر براي شهروندان است تا به دور از مقام و منصب و روابط پيچيده سازماني و تنها به صرف «حق شهروندي» به مديران شهر خود دسترسي داشته باشند. بي ترديد رسيدن به اين هدف مي تواند علاوه بر آگاهي بخشي به شهروندان از رانت هاي اطلاعاتي و ارتباطي جلوگيري كند و فرصت هايي را پيش روي شهروندان قرار دهد كه حاصل اقدامات شهرداري هاست.
از سويي دومين هدف مركز ۱۸۸۸ به عنوان يك نظام نظارتي، ارتقاي جايگاه شهروند از يك فرد منفعل به كسي است كه نظارت دقيق و مستقيم بر مديران و فعاليت هايشان دارد. در واقع مركز ۱۸۸۸ مي تواند با سنجش وضعيت و عملكرد كليه بخش هاي شهرداري و تطابق آن با نظامي مطلوب از سويي و تعيين صحت عملكرد بخش هاي مختلف شهرداري و بررسي انحرافات آنان و اصلاح آن، شهروندان را هر چه بيشتر در اداره كلانشهر شريك كنند.
از آنجا كه مديريت كلانشهري مانند تهران، در نحوه تصميم گيري با مخاطرات فراواني روبه روست، سومين هدف مركز نظارت همگاني شهرداري با توجه به اين مهم برنامه ريزي شده است.
شهروندان تهران در مقام يك مشاور هر روز با طرح پيشنهاد يا انتقادات خود، به كمك مديريت شهري برمي آيند و او را در اتخاذ بهترين تصميم براي مديريت كلانشهر، ياري مي دهند.
شايد اين نكته همان رويكردي باشد كه شهردار تهران نيز به هنگام آغاز به كار اين سامانه آن را مورد توجه قرار داده است و شهروندان را نه به عنوان افرادي نيازمند خدمات شهري، بلكه نيروهايي فعال و پرتكاپو براي اداره بهينه پايتخت قلمداد كرده است. از اين رو دستاوردهايي كه مي توان در اين گذار بدان توجه كرد شامل« تعيين تهديدها و فرصت هاي شهرداري با بررسي نظارت و پيشنهادهاي شهروندان و ارائه نتايج حاصل از آن به مديران شهري» است.
چهارمين هدف مركز ،۱۸۸۸ رسيدگي دقيق به نظرات و خواسته هاي مردم در رابطه با خدمات شهرداري است. اين امر مستلزم روندي منظم از جمع آوري داده ها از شهروندان، تجزيه و تحليل هاي كمي و كيفي و در نهايت تعيين موارد مهم براي بازرسي ويژه رسيدگي به امور است. اين فعاليت نيز به عنوان بخشي از اطلاعات بدست آمده از شهروندان در اختيار مديران قرار مي گيرد.
شهروندان در مقام مدير شهري
هنوز سامانه ۱۳۷ به عنوان اولين مركز ارتباطات مردمي صدوسي و هفتمين روز فعاليتش را جشن نگرفته بود كه اخباري مبني بر راه اندازي يك سامانه نظارتي به گوش رسيد. ۱۸۸۸ به مناسبت روز ارتباطات در شهرداري تهران آغاز به كار كرد تا مردم بتوانند، راحت تر با مديران شهري ارتباط برقرار كنند و معضلات و مشكلاتشان را با آنان مطرح كنند. شهردار تهران بارها با تأكيد بر حقوق شهروندان اعلام كرده بود كه شهرداري بايد آگاهي شهروندان را در استفاده از حق و حقوقشان افزايش دهد تا شهروندان بدانند كه شهرداري چه حقي و حقوقي را بايد براي آنها تأمين كند.
او همچنين بر مسئوليت متقابل شهروندان نسبت به شهر خود تأكيد كرده بود. شايد هم از اين روست كه در سامانه ۱۸۸۸ علاوه بر پيگيري شكايات شهروندان و توجه بر پيشنهادهاي آنان عده اي از كارشناسان حوزه هاي مختلف شهري حضور دارند تا سؤالات و ابهام شهروندان را در حوزه هاي مختلف پاسخ دهند.
از سويي همانگونه كه كارشناسان، مديريت هوشمند شهري را در كلانشهر تهران مبتني بر نظر مردم مي دانند، توجه به انتقادات و پيشنهادات شهروندان، به عنوان عناصر پويا و زنده شهري، جزو لاينفك جريان مديريتي پايتخت تلقي مي شود.
بي ترديد شهروندان، مي توانند در اداره هر چه بهتر پايتخت نقش بسزايي داشته باشند. آنان تنها استفاده كنندگان از خدمات شهري نيستند، بلكه مغزهاي متفكر هدايت شهري مي توانند باشند.
آنان با بهره گيري از دانش و آگاهي خود، مي توانند بازوان پرتواني شوند كه هر مدير شهري، با استفاده از آن راه هاي تازه اي در رسيدن به اهداف كلان بپيمايد، اگر چه تجربه ۱۳۷ ، در تهران، چنان پربار و قابل استفاده است و اما مكمل اين تجربه سامانه اطلاع رساني و نظام همگاني ۱۸۸۸ مي تواند باشد كه نظامي نظارتي است.
با گذشت چند ماه از فعاليت ۱۸۸۸ شاهد اعتماد مردم به اين سامانه ايم و هر روز تعداد شهرونداني كه با اين سامانه براي طرح انتقادات و پيشنهادات تماس مي گيرند، افزوده مي شود. شايد به همين دليل است كه شهردار تهران، بدون كمترين ترديد، اعلام مي كند، كه «۵۳ درصد شهروندان از عملكرد ۱۳۷ ناراضي هستند» و يا «۶۷ درصد شهروندان از عملكرد شهرداري ناراضي هستند.» شايد بيش از هر چيز اين نكته گوياي اين واقعيت باشد كه شهر تهران امروزه توسط شهروندانش مديريت مي شود.
|