چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵
راه دشوار ندود
حسن حيدري
003000.jpg
در فوتبال اروپا اگرچه بيشتر ستارگان از غرب اين قاره بوده اند، اما در ادوار مختلف رويدادهاي مهم بين المللي فوتبال از جمله جام جهاني و جام ملت هاي اروپا بازيكنان تراز اولي نيز از شرق اين قاره بوده اند كه تأثير خود را بر فوتبال اين منطقه گذاشته اند.
در سال ۱۹۳۴ براي اولين بار يك تيم از شرق اروپا به نام چكسلواكي به فينال جام جهاني راه يافت و به رغم مبارزه اي پاياپاي با حريف قدرتمندش ايتاليا در نهايت، دو بر يك شكست خورد. در آن زمان بازيكناني نظير پوك، زينسكي، كاستولاك، نيجدلي، يونك، كراچل و... در اين موفقيت بزرگ نقش داشتند. بعد از اين افتخار بزرگ كه نصيب شرقي ها شد اكنون بعد از گذشت سال ها هنوز هيچ تيمي از شرق اروپا نتوانسته به فينال جام جهاني راه يابد.
افتخار ديگر چكسلواكي به قهرماني در جام ملت هاي ۱۹۷۶ كه با پيروزي مقابل آلمان غربي خلق شد، برمي گردد. اين تيم با نام چكسلواكي در سال هاي ،۹۰ ۸۲ ، ۷۰ ، ۶۲ ، ۵۸ ، ۵۴ ، ۳۸ ، ۱۹۳۴ ، ۸ بار در جام جهاني حضور داشته است. در اول ژانويه سال ۱۹۹۳ حكومت چكسلواكي به طور صلح آميز تقسيم شد و جمهوري هاي مستقل چك و اسلواك تاسيس يافت.
در تاريخ اين كشور نامداران بزرگي در رشته هاي هنر، ادبيات، سينما و... در جهان درخشيده اند. از جمله اين نفرات فرانتس كافكا (نويسنده)، ياروسلا زايفر (شاعر نامدار و برنده جايزه نوبل در ادبيات) ميلوش فورمن (كارگردان سينما)، آلفونس موشا (نقاش)، لئوس ياناسك (آهنگساز و موسيقيدان)، واسلاوهاول (رئيس جمهور برنده جايزه صلح و آزادي در جهان كه صاحب سبك در جنبش ادبي نو مي باشد و برخي از كتاب هاي او به فارسي نيز ترجمه شده است.)
به همه اين مشاهير سرزمين ادب و هنر كه آفتاب خرد و آزادي در آن غروب نمي كند بايد ستارگان دنياي ورزش را نيز اضافه كرد كه باعث افتخار بيشتر اين جمهوري شده اند.
به سرآمد اين نفرات  بايد  پاول ندود، هافبك ملي پوش اين كشور را اضافه كرد كه توانست بزرگترين افتخار ورزشي اين كشور را كه همان تصاحب توپ طلايي اروپا بود در سال ۲۰۰۳ به دست آورد.
پاول ندود براي اولين بار در جام جهاني ۲۰۰۶ موفق شد تيم ملي كشورش را به مرحله نهايي اين بازي ها رهنمون كند.
البته آنها در گروه خود دوم شدند و در بازي پلي اف با پيروزي مقابل نروژ موفق به صعود به دور نهايي شدند.
پاول ندود بهترين بازيكن اروپا در سال ۲۰۰۳ در ديدار مرحله نيمه نهايي مقابل يونان در جام ملت هاي اروپا دچار مصدوميت شد و اعلام كرد با فوتبال ملي خداحافظي مي كند، ولي در ماه نوامبر براي حضور در ديدار با نروژ بازگشت تا تيم ملي جمهوري چك را در راه صعود به جام جهاني ياري دهد.
زندگي
پاول ندود در ۳۰ آگوست ۱۹۷۲ در منطقه «چيب» در نزديكي پراگ متولد شد. پدر او به نام «واتسلاو» يك كارگر بود و آنانيز مادر او نيز خانه دار بود. اين خانواده همواره به پاول مو بلوند افتخار مي كردند. او با اعتماد به نفس زياد و قوي بزرگ شد و زماني كه او ديپلم رياضيات و مثلثات را گرفت والدينش بسيار مغرور و خوشحال بودند.
پاول بيش از اينكه به فوتبال گرايش پيدا كند، قرار بود حسابدار شود. او در سن ۱۶ سالگي با ايوانا همسرش آشنا شد و ۵ سال بعد با يكديگر ازدواج كردند.
در حال حاضر ندود داراي دو فرزند پسر و دختر است كه اين پدر و مادر نام خود را براي آنها برگزيده اند؛ دختر به نام ايوانا و پسر به نام پاول.
ندود داراي يك خواهر بزرگتر است كه علاقه مند به جمع آوري اشياء  عتيقه است. پاول ندود عاشق ورزش تنيس است و ورزشكار مورد علاقه او مايك تايسون بوكسور مشهور آمريكايي است. از خصوصيات اخلاقي ندود مي توان گفت او از دروغگوها متنفر است. او به سينما علاقه زيادي دارد و از نظر او جوليا رابرتز و ميل گيبسون بهترين هنرپيشه هاي دنيا محسوب مي شوند.
آغاز فوتبال
پاول ندود فوتبال حرفه اي خود را از باشگاه اسكوداپيلس آغاز كرد. او طي فصل ۹۱-۱۹۹۰ در اين باشگاه عضويت داشت و يك سال بعد او به تيم دوكلاپراگ ملحق شد و يك سال نيز براي اين تيم بازي كرد.
افتخارات ورزشي پاول ندود از تيم اسپارتاپراگ آغاز شد. او از سال ۱۹۹۲ به مدت چهار سال قراردادي را با اين باشگاه به امضا رساند و در اولين سال حضورش با اين تيم به مقام قهرماني در جمهوري چك دست يافت. او بار ديگر اين عنوان را در سال هاي ۹۵ و ۹۴ با اين تيم پرطرفدار تكرار كرد.
پاول در سال ۱۹۹۴ براي اولين بار به تيم ملي دعوت شد و در ديدار تيم ملي كشورش و ايرلند به ميدان رفت كه از اين بازي خاطره خوشي در ذهن ندارد. در آن بازي تيم ايرلند موفق شد سه بر يك بر حريف خود پيروز شود. او در حالي كه باشگاه اسپارتاپراگ همچنان خواهان عقد قرارداد با وي بود در سال ۱۹۹۶ به عضويت باشگاه لاتزيو درآمد. ندود در اين باره مي گويد: حضور در فوتبال ايتاليا فصل جديدي از زندگي ورزشي من بود. بازي در يكي از بزرگترين ليگ هاي دنيا باعث پيشرفت فوق العاده در فوتبال بود. خاطرات خوش حضور در شهر تاريخي رم را هيچ گاه از ياد نخواهم برد.
اولين موفقيت
اواخر دهه نود براي ندود بسيار پرهيجان بود. او در جام ملت هاي يورو ۱۹۹۶ به همراه تيم ملي جمهوري چك به فينال جام ملت هاي اروپا راه يافت و با ارائه بازي هاي درخشان تيم ملي كشورش را به فينال رقابت ها رساند. وقتي كه چك ها گل اول را زدند به نظر مي رسيد آنها توانايي شكست آلمان را دارند، اما اين بار اين گونه نشد و در نهايت ژرمن ها به پيروزي دو بر يك رسيدند تا مدال نقره نصيب ياران پاول ندود شود. به رغم درخشش جمهوري چك در اين بازي ها اميد زيادي مي رفت آنها به جام جهاني ۹۸ فرانسه راه يابند، اما به رغم تمامي تلاش ها آنها ناكام شدند.
ندود ۵ سال در لاتزيو عضويت داشت و در روز ۷سپتامبر ۱۹۹۶ براي اولين بار با اين تيم به ميدان رفت و با يك گل در خانه مغلوب شد. او در سال اول حضورش در لاتزيو در ۳۲ بازي ۷ گل به ثمر رساند.
ندود افتخارات خوبي را در دوران حضورش در ايتاليا به دست آورد. پاول در مجموع ۱۳۸ بازي در اين باشگاه انجام داد و ۳۳ گل نيز به ثمر رساند. او تا سال ۲۰۰۱ و تا پيش از انتقال به يوونتوس دو بار فاتح جام حذفي ايتاليا به همراه تيمش شد و يك بار نيز قهرمان ليگ كالچو شد، اما نقطه عطف حضور ندود در لاتزيو به دو فينال اروپايي مربوط مي شود. لاتزيو و ندود ابتدا در سال ۱۹۹۸ به فينال جام يوفا راه يافتند، اما در مصاف با تيم اينترميلان با شكست سه بر صفر جام را از دست دادند.
ندود درباره اين فينال گفت: اينتر در آن زمان ستارگان زيادي از جمله آرون وينتر، ايوان زامورانو و... را در اختيار داشت و در پاريس برتري خود را بر ما ديكته كرد.
لاتزيو در سال ۱۹۹۹ نيز به فينال جام در جام اروپا راه يافت و در فينال در مصاف با مايوركا به پيروزي يك بر صفر رسيد تا نخستين جام اروپايي نصيب لاتزيو و ندود شود.
در آن فينال كه در ورزشگاه بيرمنگام برگزار شد پاول ندود تنها گل بازي را درون دروازه مايوركا جاي داد.
فتح جام در انگليس نهايت آرزوي من در آن دوران بود. شبي كه تا صبح خوابم نمي برد و به اين موفقيت فكر مي كردم. استقبال پرشور در رم يك روز فراموش نشدني ديگر را برايم رقم زد. بر خلاف مردم پراگ هواداران فوتبال در ايتاليا بسيار با نشاط و پرحرارت بودند و من از اين موضوع لذت مي بردم.
پيشنهاد اغواگرانه
زمان تحول ديگري براي ندود فرا رسيده بود. ۴ فصل تجربه در لاتزيو از او بازيكن بسيار تكنيكي، هوشمند و باوقار ساخته بود. او در جولاي سال ۲۰۰۱ با قراردادي بالغ بر ۴۱ ميليون يوور به يوونتوس پيوست تا به جمع بينكونري ها ملحق شود. او طي چهار فصل حضورش در يوونتوس در سال هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ فاتح كالچو ايتاليا شد. او در اين مدت و تا پيش از شروع فصل جديد ۱۵۱ بازي و ۳۱ گل به ثمر رساند.
نقطه سياه
شايد براي هر بازيكن اروپايي حضور در فينال ليگ قهرمانان اروپا يگانه آرزو باشد. يوونتوس سال ۲۰۰۳ شكست ناپذير بود آنها در ليگ قهرمانان اروپا منچستريونايتد را حذف كردند و سپس به مصاف رئالي ها رفتند. در بازي رفت مرحله نيمه نهايي رئال در سانتياگو برنابئو دو بر يك پيروز شد و پاول ندود با يك بازي شناور و تكنيكي در مبارزه اي جانانه با زيدان يكي از زيباترين بازي هاي آن دوره را به نمايش گذاشت. او در بازي رفت يك كارت زرد دريافت كرد.
در تورين، يوونتوس بايد اين شكست را جبران مي كرد. دو گل ترزگه و دل پيه رو، در نيمه نخست باعث شد تا توريني ها در يك قدمي فينال قرار گيرند.
در دقيقه ۷۳ شليك پاول ندود مرد موطلايي يووه يكي از زيباترين گل هاي اين بازي ها را رقم زد. بعد از اين گل به دنبال تكل ناشيانه ندود روي پاي رائول گونزالس باعث شد تا اورس ماير دومين كارت زرد ندود را به او نشان دهد تا او فينال رويايي منچستر را از دست بدهد.
گل زيدان در دقيق ۸۹ مانع از فيناليست شدن يوونتوس نشد، اما غيبت ندود در فينال لطمه جبران ناپذيري بر پيكر اين تيم وارد كرد و يوونتوس در ضربات پنالتي مقابل آث ميلان شكست خورد تا يك جام معتبر اروپايي را از دست بدهد. به عقيده ندود اين حادثه يكي از تلخ ترين حوادث دوران ورزشي اش بود. البته در سال ۲۰۰۳ ندود با فتح توپ طلايي اروپا فينال از دست رفته منچستر را به فراموشي سپرد.
وفادار به يوونتوس
بعد از رسوايي بزرگ يوونتوس در كالچو بيشتر ستارگان اين تيم به واسطه سقوط اين تيم به سري B از اين تيم جدا شدند، اما پاول ندود عقيده ديگري داشت. ندود بعد از اين حادثه قول داد كه در كنار يوونتوس خواهد ماند. ولي در اين باره گفت: من از هم تيمي هاي خود يعني امرسون، كاناوارو، تورام و زامبروتا براي ترك يوونتوس پيروي نخواهم كرد.
وي افزود: مهمتر از همه اين انتخاب خانواده من نيز هست، زيرا آنها از زندگي در اينجا راضي هستند. گذشته از آن من مديون خانواده آنيلي مالكان يوونتوس به خاطر اعتمادي كه به من داشته اند نيز هستم.
به عقيده ندود حضور در سري A يا سري B تفاوتي ندارد. وي در اين باره مي گويد: فوتبال، فوتبال است حتي اگر با روحيه متفاوت بازي شود.
بهترين بازيكن اروپا در سال ۲۰۰۳ با اشاره به پيشنهاداتي در مورد ترك يوونتوس گفت: مدير برنامه هاي من درخواست هايي را از اسپانيا و انگليس دريافت كرده است، اما به او گفتم كه بيش از اين مرا آزار ندهد، زيرا من تصميم خود را گرفته ام.
خداحافظي از دنياي ملي
پاول ندود به واسطه اينكه بتواند فرصت را در اختيار بازيكنان جوان تر در تيم ملي قرار دهد بعد از انجام ديدار دوستانه با صربستان و مونته نگرو در نود و يكمين بازي ملي اش از بازي در تيم ملي خداحافظي كرد.
وي در اين باره گفت: خداحافظي از تيم ملي براي من كار آساني نيست. من از نظر جسماني در سلامت كامل هستم و مشكلي كه مرا وادار به بازنشستگي كند، ندارم. من به دلايلي ديگر از فوتبال ملي خداحافظي كردم. دلم مي خواهد به بازيكنان جوانتر شانس بازي بدهم.
وي در پايان گفت: من به زودي ۳۴ ساله مي شوم و دلم مي خواهد اوقات فراغت خود را در كنار خانواده ام سپري كنم و تنها براي يوونتوس به ميدان بروم. وقتي شما در ليگ سري B توپ مي زنيد حضور در ديدارهاي ملي بسيار دشوار خواهد بود.

نگاه
بيوگرافي
003003.jpg
نام: پاول
نام خانوادگي: ندود
تاريخ تولد: ۳۰ آگوست ۱۹۷۲
محل تولد: چيب (منطقه اي در نزديكي پراگ)
قد: ۱۷۵ سانتي متر
وزن: ۷۳ كيلو
تعداد بازي ملي: ۹۱ بازي
تعداد گل: ۱۸ گل
ورزش مورد علاقه:  تنيس
باشگاه هاي عضو: اسكوداپيلس، دوكلاپراگ، اسپارتاپراگ، لاتزيو و يوونتوس
تعداد بازي باشگاهي: ۴۰۶ بازي
تعداد گل باشگاهي: ۹۰ گل
مهارت ها: تيراندازي از راه دور، دو استقامت و راهپيمايي
اسم مستعار: توپ چك، راكت
افتخارات:
توپ طلايي اروپا: (۲۰۰۳)
قهرمان كالچو: (،۲۰۰۳ ،۲۰۰۲ ۲۰۰۰)
قهرمان جام حذفي: (،۲۰۰۰ ۱۹۹۸)
قهرمان سوپر جام ايتاليا: (،۲۰۰۳ ۲۰۰۲)
قهرمان جام حذفي جمهوري چك: (۱۹۹۶)
قهرمان ليگ جمهوري چك: (،۱۹۹۵ ،۱۹۹۴ ۱۹۹۳)
قهرمان جام در جام اروپا: (۱۹۹۹)
نايب قهرمان جام يوفا: (۱۹۹۸)
قهرمان سوپر جام اروپا: (۱۹۹۸)
نايب قهرمان ليگ قهرمانان اروپا: (۲۰۰۳)
اولين ديدار ملي: سال ۹۴ در مقابل جمهوري ايرلند
اولين گل ملي: سال ۹۶ به ايتاليا

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |