شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵
گفت وگو با ژنرال ياسين كارشناس ارشد نظامي لبنان
نبرد بدون سپر
گفت و گو: محمد باريكاني
003099.jpg
ژنرال ياسين سويد در سال 1931 ميلادي در لبنان متولد شد و پس از پايان تحصيلات دبيرستاني به دانشكده ستاد ارتش بيروت رفت تا با پوشيدن اونيفورم نظامي تا زمان بازنشستگي از ارتش لبنان با درجه سرتيپ ستاد با زندگي نظامي خداحافظي كند. سويد در ميان نظاميان ارتش لبنان ژنرال نام گرفته است. چون پس از پايان تحصيلات در ستاد ارتش به فرانسه و پس از آن به بلژيك مي رود تا دوره هاي نظامي ديگري را تجربه كند. پس از عزيمت از بلژيك او مسئوليت امنيت فرودگاه بين المللي بيروت را عهده دار مي شود و در اين دوران است كه به تحصيل در رشته حقوق در دانشگاه لبناني بيروت مي پردازد. او توانست پس از پايان تحصيلات خود در بيروت به رياست دادگاه نظامي برگزيده شود. پس از آن او بار ديگر به فرانسه عزيمت كرد تا دكتراي تاريخ را از دانشگاه سوربن در پاريس كسب كند.
ژنرال ياسين سويد در طول تاريخ زندگي نظامي خود موفق به كسب 4 مدال افتخاري جنگ در فاصله سالهاي 1964 تا 1983 شده است. او در جنگ هاي زيادي در لبنان شركت داشته است و شايد به همين دليل است كه حالا در سن 75 سالگي وقتي از خدمتكار جوان برزيلي خود با صداي بلند مي خواهد كه برايش يك قهوه ترك بياورد به او مي گويد كه فهرست كتاب هايي را كه در خصوص استراتژي جنگ و مسايل لبنان و خاورميانه نوشته است در اختيار من بگذارد. وي 14 تأليف او را براي ما آورد. او يك سؤال جدي از كشورهاي حامي لبنان دارد و مدام مي پرسد كه چرا اين كشورها لبنان را مجهز به سيستم پدافند هوايي نكرده اند؟
***
* طراحي نظامي تجاوز اسراييل به لبنان در فاز نخست تنها به حملات هوايي اكتفا كرد ولي برخي تحليلگران نظامي اين امر را ناشي از غافلگيري ماشين جنگي صهيونيست ها پس از به اسارت درآمدن دو سرباز اسراييلي مي دانند. ارزيابي شما از فاز نخست جنگ و تجاوز هوايي اسراييل به لبنان چيست؟
- براساس آگاهي هاي نظامي هيچ جنگ پيشs0گيرانه اي بدون پشتيباني انبوه نيروي مهاجم امكانپذير نيست. در جنگ سنتي كهن هم وقتي جنگجو بر اسب خود سوار مي شد ابتدا كلاه خودش را بر سر مي گذاشت بعد زره مي پوشيد و اسبش را هم مجهز به سپرهاي آهني مي كرد، پس از آن نيزه به دست مي گرفت و به دشمن خود حمله ور مي شد. ولي بايد توجه كنيم كه در جنگ جديد لبنان نيروهاي مقاومت بدون داشتن كلاه خود و سپر پاسخ تجاوز صهيونيست ها را داده اند. نيروهاي حزب الله در حال حاضر تنها چيزي كه براي دفاع از لبنان دارند موشك هايي است كه مي توانند آنها را تا دور دست ها بفرستند و متأسفانه هيچ سپري براي دفاع از خانواده و خودمان نداريم. اين همان چيزي است كه باعث مي شود نيروي هوايي اسراييل آزادانه به سرزمين هاي لبنان تجاوز كند. پل هاي هوايي، شهرها و خانه ها را ويران سازند و حالا آنچه كه بنده از دولت لبنان مي خواهم بپرسم اينست كه چرا حزب الله تاكنون به پدافند هوايي مجهز نشده است. ما مي دانيم كه در نبرد 1967 لبنان، سوريه نيز به جنگ با رژيم صهيونيستي، وارد شد و البته نبردهاي فوق العاده اي عليه اسراييل انجام شد چون سوريه توانست از پدافند هوايي قوي عليه هواپيماهاي اسراييلي استفاده كند، بنابراين بر ما واجب بود كه نيروي مقاومت لبنان را به هزاران پدافند ضدهوايي مجهز كنيم تا مقابل تجاوز هوايي تخريب گر اسراييل بايستد و به شكل موفق جلوي خسارت هاي فراواني را كه اسراييل در تجاوز به لبنان زده است بگيرد.
از سوي ديگر عنان توئيني پدر جبران توئيني روزنامه نگاري كه ترور شد موضوع مهمي را مطرح كرده بود. او مي دانست كه براساس گزارش هاي رسيده آمريكا و اسراييل درصدد ويران ساختن لبنان هستند و بر سر اين موضوع با يكديگر به توافق رسيده اند. تنها مترصد يك فرصت بودند كه آن هم به اسارت درآمدن دو سرباز تجاوزگر اسراييل از سوي حزب الله بود. ما خوب مي دانيم كه آمريكا همان اسراييل است و البته روي ديگر سكه را هم مي دانيم يعني خوب مي دانيم كه علاوه بر اسراييل در حال نبرد با آمريكا هم هستيم. در سال 2004 حزب الله در مزارع شبعا دو نظامي اسراييلي را به اسارت گرفت و عمليات آزادسازي بزرگ اسرا و تبادل آنها صورت گرفت در حالي كه پس از به اسارت درآمدن يك سرباز اسراييلي در غزه از سوي مبارزان حماس جهان شاهد بود كه اسراييل تغيير روش داد و به خوبي هم مشخص بود كه اسراييل تحمل نمي كند كه يك سربازش در غزه و دو تجاوزگر نظامي ديگر در لبنان به اسارت نيروهاي مقاومت درآيند.
* در حالي كه مقرهاي نظامي ارتش لبنان در برخي نقاط اين كشور مورد تهاجم جنگنده هاي اسرائيلي قرار گرفت، ولي مشاهده كرديم كه نيروهاي حزب الله بسيار جدي تر از ارتش رسمي لبنان در پاسخ به تهاجم نظاميان اسرائيلي ايستادگي كردند، مي خواهم بدانم سكوت ارتش براي چه بوده است؟
- ارتش لبنان پس از جنگ هاي داخلي و مذهبي سال هاي 1975 تا 2000 آسيب هاي فراواني ديد كه متاسفانه پس از آزادسازي لبنان در سال 2000 هيچ اقدام جدي براي بازسازي مجدد و آمادگي براي نبرد در اين نيرو انجام نشد. زماني كه حزب الله در سال 2000 توانست جنوب لبنان را از سلطه اسرائيل خارج سازد ارتش تنها اقدامي كه انجام داد حمايت لفظي از نيروهاي مقاومت بود، در حالي كه شهروندان لبناني نظاره گر دفاع نيروهاي مقاومت حزب الله از كشورشان بودند و پس از آن بود كه حزب الله جايگاه مشخص خود در لبنان را به دست آورد و همه گروه هاي سياسي لبنان نيز بر اين موضوع اعتراف كردند.
در روزهاي نخست نبرد سنگين حزب الله با صهيونيست ها در جنوب متاسفانه برخي شهروندان لبناني در راستاي نقشه تضعيف حزب الله از سوي آمريكا و اسرائيل فعاليت كردند كه نتيجه اي برايشان نداشت. به هر حال لبنان در دل پيكار قرار گرفت و لبناني ها به اين نتيجه رسيدند كه بايد در يك جبهه و در حمايت از مقاومت اين كشور قرار بگيرند، ولي من همچنان يك سؤال اساسي دارم و اين سؤال را از سوريه هم مي پرسم كه چرا هنگام ترك لبنان پدافند هوايي خود را به حزب الله تقديم نكرد تا آنها اجازه جولان دادن به نيروهاي هوايي اسرائيل بر فراز آسمان لبنان را ندهند. من به عنوان يك نظامي در ارتش لبنان مي گويم كه حزب الله علاوه بر شروط دولت لبنان براي انجام مذاكره و توقف جنگ، بازپس گيري مزارع شبعا و داشتن نقشه سرزمين هاي آلوده به مين در مرز جنوبي لبنان با اسرائيل را نيز به شروط خود بايد بيفزايد.
* با گذشت بيش از يك ماه از تهاجم اسرائيل به لبنان درخصوص آينده لبنان و مقاومت چگونه مي انديشيد؟
- اجازه بدهيد پيش از پاسخ به اين سؤال موضوع مهمي را با شما در ميان بگذارم. آنچه كه مسلم است اصرار آمريكا بر ادامه اين جنگ بود و آنچه كه تعجب ما را بيشتر كرد پافشاري اين كشور بر تروريست خواندن نيروي مقاومت در لبنان و حماس در فلسطين بود. در حالي كه در طول اين مدت آشكار شد كه حزب الله و حماس دو جنبش ملي و مردمي عليه دشمن تجاوزگر هستند. يك مثال مي آورم جرج واشنگتن براي استقلال كشور خود با انگلستان به مبارزه پرداخت و ژنرال دوگل از موضع فرانسه با فاشيسم مقابله كرد، آيا بايد بگوييم كه آنها متجاوز بودند؟ آيا بايد آنها را تروريست بدانيم؟ متاسفانه در حال حاضر برخي از كشورهاي عربي و اسلامي همچنان متمايل به سياست هاي آمريكا و اسرائيل از اين دريچه به جنبش مقاومت لبنان مي نگرند.
حالا به شما مي گويم كه در حال حاضر در برابر دو اراده نظامي قرار گرفته ايم از يك سو موشك هاي حزب الله خسارت هاي زيادي به رژيم صهيونيستي وارد كرد و از سوي ديگر اسرائيل با نيروي هوايي و دريايي خود لبنان را مورد تهاجم قرار داد. به اعتقاد من مردم لبنان به مرگ عادت كرده اند و با آن خو گرفته اند، به همين خاطر است كه بردباري به خرج مي دهند و براساس اين تئوري آنكه زودتر در اين جنگ فرياد خستگي و درد سر داد اسرائيل بود.
تاكتيك نظامي اسرائيل در ابتدا آسيب رساندن به مردم لبنان از آسمان بود، ولي پس از چند هفته آنها پيشروي زميني را در دستور كار خود قرار دادند. چون براساس تئوري هاي جنگ با پيشروي نظامي مي خواستند با اشغال مناطق جنوبي، نيروهاي حزب الله را پاكسازي كنند و با قرار دادن نيروي ثالث ميان خود و حزب الله به اهداف پليد خود دست يابند، بنابراين نبرد با رويكردي فرسايشي وارد درگيري زميني شد و به همين دليل بود كه در روزهاي اخير شاهد تهاجم سنگين هوايي و بمباران هاي پي درپي از سوي اسرائيل بوديم تا بار ديگر با هدف قرار دادن راه هاي ارتباطي مانع استقرار موشك هاي دوربرد حزب الله و نيروهاي پشتيباني مقاومت شود. اسرائيل اعلام كرد كه هر اتومبيل مشكوك به حمل سلاح از سوريه به لبنان را هدف قرار مي دهد. جنگنده ها حتي اتومبيل هاي حامل دارو و مواد غذايي را هم هدف گرفتند و اين موضوع نشان مي داد كه تئوريسين هاي نظامي اسرائيل درصدد ايجاد يك قرنطينه براي هدف قرار دادن جبهه داخل آن بودند. آنها البته چاره اي جز اين نداشتند، چون حزب الله در سرزمين هاي سوخته جنوب از روش ويت كنگ ها در مقابله با نظاميان صهيونيست استفاده كرد و با اين روش خسارت هاي زيادي به اسرائيل وارد كرد، ولي بايد دانست كه اسرائيل حساسيت ويژه اي بر تعداد جمعيتي خود دارد. در حال حاضر چند ميليون يهودي در سراسر كره زمين زندگي مي كنند كه رقم بسيار كمي از آنها در اسرائيل به سر مي برند. در حالي كه جمعيت مسلمانان در جهان به بيش از يك ميليارد نفر مي رسد، بنابراين به شما مي گويم كه جسد هر نظامي يهودي كه به اسرائيل فرستاده مي شود خون بهاي سنگيني براي رژيم صهيونيستي دارد و شما ديديد كه اين صداي ناله اسرائيل بود كه بلند شد و براي نخستين بار از لبنان خواست كه اقدام به تبادل اسرا كند.
* اهميت استراتژي جنگي حزب الله در برابر نظاميان صهيونيست در نبرد 2006 چيست؟
- ارتش كلاسيك اسرائيل با استفاده از تمام توان خود و بهره گيري از تانك ها، پادگان ها، نيروي هوايي و توپخانه خود به جنگ با مقاومت لبنان پرداخت، درحالي كه مقاومت لبنان با استفاده از تاكتيك پارتيزاني به مقاومت در برابر ماشين جنگي اسرائيل اقدام كرد و بر تعداد قربانيان نظامي اسرائيل افزود. بنابراين آرزوي مسخره اي بود كه كسي تصور كند رژيم صهيونيستي اين بار بتواند بر حزب الله چيره شود، چون تاريخ جنگ ها نشان مي دهد كه ارتش هاي كلاسيك توان مقابله با پارتيزان ها را ندارند.
هدف اصلي اسرائيل و آمريكا در جنگ جديد لبنان در واقع زدن حزب الله بود، ولي آنها كه در اهداف كوتاه مدت خود را شكست خورده يافتند مناطق مسكوني و مردم بي دفاع را هدف گرفتند.

نگاه
بهانه
003096.jpg
گروه بين الملل- ايهود اولمرت رئيس دولت اسرائيل و عمير پرتس وزير دفاع او كه رهبر حزب كارگر است هيچ كدام نظامي نبوده اند و در حال حاضر در اسرائيل اين دو نفر كه بر سر كار هستند سابقه فعاليت نظامي نداشته اند ولي در مسند رژيمي با قدرت بالاي نظامي قرار دارند.
وقتي حزب الله دو سرباز اسرائيلي را به اسارت خود درآورد ارتش اسرائيل احساسات خود را جريحه دار يافت و از رئيس ستاد ارتش اين كشور كه نظامي هم نبود خواست تا چراغ سبزي براي تجاوز به لبنان بدهد تا براي جبران احساسات جريحه دار خود كاري بكند كه نتيجه آن كشتار بي رحمانه مردم لبنان و ويران ساختن تأسيسات زير بنايي اين كشور شد.
ولي با آنچه كه رژيم صهيونيستي تاكنون انجام داده است پرونده لبنان بار ديگر بازگشايي مي شود. آنها بر اين اعتقاد بودند كه لبنان بايد ويران شود و با آمريكا هم برسر اين موضوع به توافق رسيده بودند بنابراين حتي اگر حزب الله هم آن دو سرباز اسرائيل را به اسارت نمي گرفت اسرائيل نقشه ديگري مي كشيد.
حتي حاضر مي شد دو سرباز خود را در مرز جنوبي لبنان به قتل برساند و توجيه تجاوز لبنان را داشته باشد. اين اقدامات از سوي رژيم صهيونيستي سابقه داشته است. آنها در توجيه يكي ازحملات خود به لبنان سفير خود در لندن را ترور كردند و در سال 1920 به يك كشتي با 500 مسافر از ثروتمندان يهودي حمله كردند تا براساس تصميم آژانس يهود اقدام به مظلوم نمايي براي يافتن حق تجاوز كنند.
بنابراين موضوع دو اسير براي تجاوز به لبنان بهانه اي بيش نيست و لبنان در اين شرايط با حزب الله ماند و به هيچ وجه امكان نداشت كه ارتش يا دولت لبنان در اين شرايط از مقاومت و سيدحسن نصرالله بپرسد كه چرا دو سرباز متجاوز اسرائيل را به اسارت گرفته است.
گروههاي لبناني هم بر اين اعتقاد بودند كه اسرائيل با تجاوز خود به لبنان ويراني هاي گسترده اي به بار آورده است و به قتل عام كودكان غيرنظاميان اقدام كرده است بنابراين به هيچ وجه زمان اين پرسش از مقاومت لبنان نبود كه چرا تجاوزگران را به اسارت گرفته است.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |