سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵
ورزش
Front Page

بزرگترين آزمون كلمنته
خاطره تلخ فراموش نشدني
003288.jpg
مريم لاريجاني
وقتي كه صربستان اولين بازي خود را با رهبري خاوير كلمنته سرمربي جديدش با پيروزي سه بر يك مقابل جمهوري چك به پايان رساند، اين كشور وارد دوره جديدي شد كه بايد با پشت سر گذاشتن مسائل متعدد به رقابت هاي مرحله نهايي يورو 2008 راه يابد. صربستان به عنوان يك كشور مستقل اولين بازي خود را بعد از ناكامي در جام جهاني با موفقيت به پايان رساند، اين كشور با يك سرود ملي جديد، پرچم تازه كه خط هاي قرمز آن جايگزين رنگ آبي معروف در لباس يوگسلاوي شده و همچنين براي اولين بار با يك مربي خارجي به نام خاوير كلمنته در رأس امور كه بسيار مشتاق است تا هويت تازه اي به اين تيم ببخشد پا به ميدان اين مسابقات گذاشته.

انتخاب شدن خاوير كلمنته به عنوان سرمربي صربستان اولين حركت فدراسيون تازه شكل گرفته فوتبال صربستان است كه علاقه مند است با فوتبال اروپا ارتباط دوباره برقرار كند. در حالي كه صربستاني ها از آمدن اين مربي اسپانيايي به بلگراد خرسند هستند، كلمنته هم چشم به آينده دارد تا اين كشور را از گذشته اش جدا كند.
او در گفت وگويي با سايت يوفا اعلام كرد: همه مي دانند كه صربستان استعدادهاي درخشاني براي فوتبال دارد. ولي در بعضي مواقع آنها در كار تيمي با مشكل مواجه مي شوند.
وي در ادامه افزود: حالا من بايد مشكلات را بررسي كنم و براي آن راه حلي پيدا كنم و در نهايت يك روش جديد را در تيم به اجرا در بياورم.
وي در ادامه افزود: بازيكنان بايد تمامي نيروي خود را در اختيار تيم قرار دهند تا يك تيم پرقدرت شكل گيرد. در اين راه بايد تمامي بازيكنان جاه طلبي هاي فردي خودشان را كنار بگذارند. در صورت انجام اين كار همه چيز بسيار آسان خواهد شد.
معما
صربستاني ها هنوز طعم تلخ ناكامي جام جهاني را حس مي كنند. ايلياپتكويچ سرمربي سابق صربستان و مونته  نگرو نمايش بسيار ضعيفي از خودش به جا گذاشت، آنها در گروه مقدماتي نتايج بسيار بدي را كسب كردند و با سه شكست مقابل تيم هاي آرژانتين، هلند و حتي ساحل عاج از دور رقابت ها كنار رفتند. فاجعه بارترين نتيجه اين تيم در جام جهاني مقابل آرژانتين بود كه 6 گل از اين تيم دريافت كرد.
يكي از اولين برنامه هاي كلمنته ترميم روحيه در هم شكسته تيم است كه در جام جهاني لطمه خورده است.
كلمنته در اين باره مي گويد: وقتي كه در يك تورنمنت يك تيم در اولين بازي شكست مي خورد همه چيز بسيار مشكل مي شود. او ادامه داد: قبل از آغاز رقابت هاي جام جهاني تيم صربستان نمايش بسيار عالي داشت، آنها در 10 بازي مقدماتي حتي يك بار هم شكست نخوردند و فقط يك گل دريافت كردند. حالا چرا اين تيم در آلمان اين گونه نتيجه مي گيرد قطعاً  اتفاقي در آنجا رخ داده است كه من بايد به اين موضوع پي ببرم.
بزرگترين آزمون
خاوير كلمنته با فوتبال بين المللي آشنايي كامل دارد. او طي سالهاي 1992 تا 1998 رهبري تيم ملي اسپانيا را برعهده داشته و مدت كوتاهي نيز در خارج اسپانيا كار كرده است كه مربوط به حضور سال 2000 او در المپيك مارسي مي شود. دوران درخشش او در اسپانيا به دهه هشتاد برمي گردد. زماني كه او رهبري تيم آتلتيكو بيلبائو را در اختيار داشت و موفقيت هايي را طي سالهاي 84-82 با اين تيم كسب كرد. اين نشان از توانايي هاي او در مقام يك مربي است. خود كلمنته عقيده دارد كه قبول رهبري تيم صربستان براي او بزرگترين آزمون زندگي اش تابه امروز است. وي در اين باره مي گويد: اين موفقيت  براي من تغيير خيلي بزرگ است.من سه پيشنهاد ديگر داشتم ولي اين تنها پيشنهاد در اروپا براي من بود و به دليل نزديكي به خانواده ام آن را قبول كردم. كلمنته در مورد مبلغ اين قرارداد گفت: در اين مورد من به جنبه مادي قرارداد فكر نمي كردم و پول آن برايم مهم نبود. كلمنته با اين تصميم بار ديگر به فوتبال بين المللي بازگشت، به عقيده او اين بزرگترين تجربه زندگي اش است. كلمنته بعد از سال ها حضور خود در اسپانيا هم اكنون در فاز جديدي قرار گرفته است. اين يك تجربه جديد براي كلمنته است.
ستاره ها
خاوير كلمنته بعد از قبول اين پست ويدا كوئيچ را به عنوان دستيار خود انتخاب كرد. اين مربي زماني در رئال بتيس بازي مي كرده و كلمنته از او شناخت كافي دارد. كلمنته بازيكنان متعدد ديگري را هم مي شناسد. از جمله ساو ميلوسوويچ، ماتيا كژمان، اويكا دراگو تينوويچ و ... كلمنته 56 ساله به واسطه آشنايي قبلي با ميلوسوويچ در زماني كه او عضو باشگاه اسپانيول بود رابطه صميمي با وي خواهد داشت.
كلمنته در اين باره مي گويد: بعد از جام جهاني ميلوسوويچ قصد خداحافظي از تيم ملي را داشته ولي حالا با هم صحبت خواهيم كرد و نمي خواهم تصميم عجولانه اي بگيرم. من فقط يك قانون را در تيم دارم، فقط و فقط بهترين و آماده ترين بازيكنان در تيم خواهند بود. اسم، سن و هر چيز ديگري مهم نيست. من هميشه به بازيكن هاي جديد بيشتر اميد دارم. علاقه مندم نفرات جديد در تيم باشند زيرا آنها خون هاي تازه و انرژي تازه اي هستند كه به تيم تزريق مي شود و ما به آنها احتياج داريم.
سيستم جديد
كلمنته از تأثيري كه شهر بلگراد تا به حال به او گذاشته بسيار راضي است. او ميِ گويد كه غذاها مطابق ميلش است. ماهي و سيب زميني همان هايي هستند كه او در اسپانيا به آنها علاقه  مند بود. براي او همين كافي است. او در حال حاضر علاقه مند است بتواند به رشته مورد علاقه اش گلف بپردازد. او در اسپانيا به ناپلئون معروف است، البته لقب او به دليل خشونت او نيست بلكه به خاطر اين است كه او يك مبارزه جوست.
صربستان، فرصت زيادي تا رقابت هاي مقدماتي يورو 2008 ندارد و كلمنته بايد تا آنجايي كه مي تواند بازيكن ها را زير نظر داشته باشد. كلمنته در اين باره مي گويد: به سيستم هاي جديد نگاه مي كنم و ايده هاي جديدي را در تيم پياده خواهيم كرد. وي در برنامه تمريني اش شيوه هاي جديدي را ارائه داده كه براي بازيكنان تازگي دارد.
003291.jpg
هدف طولاني مدت
تيم ملي صربستان در مرحله مقدماتي جام ملت هاي اروپا در يكي از دشوارترين گروه ها قرار گرفته است. مقابله با تيم هاي پرتغال، بلژيك، لهستان و فنلاند چندان آسان نخواهد بود. به عقيده كلمنته اين رقابت ها خيلي سخت است و بايد براي صعود تلاش زيادي به خرج دهيم. وي در ادامه گفت: در ديدار با جمهوري چك ما نشان داديم توانايي هاي بسيار خوبي داريم و مطمئن هستم مثل رقابت هاي جام جهاني مي توانيم از گروه خود صعود كنيم.
من باور دارم كه اين كار ممكن است وگر نه من اين پست را قبول نمي كردم.يورو 2008 براي ما بسيار مهم است ولي در عين حال بايد يك زمينه سازي خوب انجام بدهيم تا اين راه طولاني را به خوبي پشت سر بگذاريم.
منبع يوفا: آگوست 2006

مصاحبه با يواخيم لو
موضوع كلينزمان تمام شد

003285.jpg
مريم دري منش
وقتي پس از پيروزي 3 بر صفر تيم ملي آلمان در مقابل سوئد، همه در حال خواندن سرود ملي كشورشان بودند، يواخيم لو- سرمربي جديد ژرمن ها- مانند كلينزمان-مربي سابق- با اتومبيلش در تاريكي شب ناپديد شد.
فرداي آن روز مجله فرانكفورتر آلگمانيه گفت وگوي زير را با وي انجام داد:
* اولين حضور خود به عنوان مربي تيم ملي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- از لحاظ منطقي از نتيجه راضي هستيم. ما سعي كرديم شور و نشاط و هيجان جام جهاني را با خود به اين بازي بياوريم. در نيمه اول، هماهنگي خوبي داشتيم و توپ را با سرعت به جريان انداختيم. وقتي در اولين بازي به دو گل مي رسي، آن وقت بقيه راه راحت تر طي مي شود. از نيمه اول كه كاملاً بايد راضي باشيم. در نيمه دوم به علت ضرورت تعويض، كمي ريتم بازي را از دست داديم. اما بايد بازيكنان تيم را تحسين كنم كه پس از دوران آماده سازي، اين قدر خوب ظاهر شدند.
* خود شما چه كاري غير از آنچه در جام جهاني بود، انجام داديد؟
- آماده سازي، درست شب قبل از اين ديدار به پايان رسيد؛ آن هم با انجام يك گفت وگو. ظهر روز بازي نشستي با بازيكنان داشتيم. چون كار ديگري نداشتيم، فقط درباره تيم سوئد صحبت مي كرديم. مي گفتيم كه مي خواهيم از همين ابتدا بر بازي حاكم شويم.
* در اولين ديدار بدون حضور كلينزمن چه احساسي داشتيد؟
- موضوع كلينزمن ديگر تمام شده است. من چند هفته توانستم با شرايط جديد مشغول شوم. به هيچ وجه قبل از مسابقه عصبي نمي شوم و طبيعتاً احساس خوبي داشتم. ما در طول جام جهاني هم بسياري از امور را بين خودمان تقسيم كرده بوديم و با يكديگر هم تصميم مي گرفتيم. براي همين هم الان شرايط خاصي وجود ندارد.
* در بازي هاي مقدماتي جام ملت هاي اروپا با ايرلند روبه رو مي شويد كه چهار بر صفر از هلند شكست خورده است. اين مسابقه را چگونه مي بينيد؟
- اورس زيگن تالر آنجا بود و همه اطلاعات لازم را به من خواهد داد. الان اگر بخواهم از پيش راجع به آن نظر بدهم، كمي برايم مشكل است چون هنوز به آن نپرداخته ام. مسلماً قبل از بازي با ايرلند، بيشتر حريف را مورد بررسي قرار مي دهيم؛ كاري كه در جام جهاني مي كرديم.
003282.jpg
* شما از دو بازيكن جديد در ديدار مقابل سوئد استفاده كرديد. چه نظري در مورد آن دو داريد؟
- اين بازي به طور حتم براي هر دو آنها بازي خاصي بوده است. وقتي تيمي سه بر صفر پيروز مي شود، يعني همه چيز روبه راه است. مانوئل فريدريش در اين سيستم به خوبي جا افتاده و هماهنگي سريع و خوبي در خط دفاعي با نيس نو وتني پيدا كرده است و از مالك فتحي هم كاملاً راضي هستم. او چند بار حركاتي رو به جلو داشت. البته او در سال گذشته در خط دفاعي هرتا خيلي قوي ظاهر شد. براي هر دو آنها آينده خوبي را مي بينم.
* فيليپ لام را در دفاع راست به كار گرفتيد. اين راه حلي براي آينده است؟
- من روي فيليپ حساب مي كنم و با او صحبت هم كرده ام. او با اين شيوه هيچ مشكلي ندارد. بايد بازيكن جواني مثل مارسل يانسن را كمي تقويت كرد.
* چه برداشتي از اولين مسابقه خود به عنوان سرمربي داريد؟
- ما همه خوشحاليم كه اولين ديدار پس از جام جهاني مثبت بود. پس از دو گل زودهنگام، مي توان راحت تر روي نيمكت نشست. ما شروع خوبي براي ماه هاي بعد داشتيم. سوئد انتظار اين شكست را نداشت، اما بايد در مقابل چنين تيمي، سه گل مي زديم.
فرانكفورت آلگمانيه؛ آگوست 2006

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   شهرآرا  |   موسيقي  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |