ايران و ويتنام تفاهم نامه فرهنگي امضا كردند
گروه علمي فرهنگي- با امضاي تفاهمنامه هاي فرهنگي ميان هيأت هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ويتنام، همكاري هاي فرهنگي- علمي دو كشور گسترش يافته است.
به گزارش خبرنگار ما، نگوين ون هي سفير ويتنام در ايران كه به مناسبت سالگرد شصت و يكمين سال روز ملي اين كشور با خبرنگاران سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: دو كشور ايران و ويتنام در 33 سال برقراري روابط ديپلماتيك، همواره روابط خود را در زمينه هاي مختلف گسترش داده اند.
وي گفت: سفر گروه استادان رياضي دانشگاه هاي ايران به ويتنام و تبادل علمي آنان با استادان دانشگاه هاي ويتنام، همچنين فيلمسازان و ورزشكاران دو كشور با يكديگر همكاري هاي ثمربخشي داشته اند.
وي امضاي يادداشت تفاهم ميان مجلس دو كشور، تشكيل گروه هاي دوستي پارلماني ويتنام و ايران و يادداشت تفاهم ميان خبرگزاري هاي رسمي دو كشور را از گام هاي ارزشمند توسعه روابط فرهنگي و سياسي دو كشور برشمرد و افزود: كارهاي زيادي وجود دارد كه بايد در راه توسعه بيشتر روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف انجام شود كه در كميته هاي مشترك اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد و در سال آينده كميته مشترك ايران و ويتنام در تهران برگزار مي شود.
سفير ويتنام اظهار داشت: معرفي بيشتر جاذبه ها و ويژگي هاي تاريخي فرهنگي دو كشور ايران و ويتنام موجب رونق يافتن صنعت گردشگري هر دو كشور مي شود و به همين سبب ما براي اعزام گروه هاي مطبوعاتي و مديران آژانس هاي مسافرتي دو كشور اولويت قائل هستيم و تلاش مي كنيم پرواز مستقيم ميان تهران و هانوي برقرار شود.
نگوين ون هي، برگزاري اجلاس سران كشورهاي آسيا و اقيانوسيه را در سال آينده در پايتخت ويتنام تغيير مهمي در سياست اين كشور نام برد و گفت: اكنون ويتنام با همه كشورهاي جهان روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بسيار خوبي دارد.
مراسم بزرگداشت پروفسور محمود حسابي
گروه علمي فرهنگي- مراسم بزرگداشت پروفسور محمود حسابي پنج شنبه 9 شهريور در منزل مرحوم حسابي برگزار شد.
به گزارش همشهري، مراسم بزرگداشت اين خادم علم و فرهنگ ساعت 8 صبح پنج شنبه در منزل استاد در ميدان تجريش برگزار شد. اين مراسم با حضور جمعي از استادان، فضلا، فرهيختگان و دوستداران مرحوم حسابي و به همت بنياد پروفسور حسابي برگزار شد. همچنين در چهاردهمين سال برگزاري مراسم بزرگداشت پروفسور حسابي، مراسمي ويژه ارج گزاري به همسر فداكار استاد نيز برگزار شد.
براساس برنامه ريزي بنياد پروفسور حسابي مراسم نخست تا پيش از ظهر در منزل استاد به پايان رسيد و سپس دوستداران علم و دانش به سمت مزار استاد در شهر دانشگاهي تفرش حركت كردند. دومين مراسم بزرگداشت پروفسور حسابي ساعت 17 روز پنج شنبه كنار مزار استاد برگزار شد و بسياري از علاقه مندان پرفسور حسابي از تهران به تفرش حركت كردند. محمود حسابي، پدر علم فيزيك ايران طي سالها فعاليت علمي خستگي ناپذير و تأليفات بسيار، هفت نسل استاد و دانشجو تربيت كرده است. يادش گرامي باد.
نماينده مردم كرمانشاه درمجلس:
فقط نام دانشگاه را يدك مي كشيم
ايسنا: نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: ايران مي تواند يكي از قطب هاي بيوتكنولوژي خاورميانه باشد، ولي به دليل حاكم بودن سليقه ها، به اين مقوله تا به حال كمتر توجه شده است.
عباسعلي الهياري اظهارداشت: نوع نگاه به مقوله پژوهش در كشور و در گذشته و حال به گونه اي است كه در حوزه هاي مختلف صنعت، مخابرات، راه و ترابري و ... از ظرفيت هاي دانشگاهي استفاده نشده و در زمينه هاي اجرايي، دانشگاه از صنعت و سيستم اجرايي كشور جدا است. اگر محققين و دانشمندان در هر حوزه و شاخه علمي وارد سيستم اجرايي مربوط به آن حوزه شوند به طور طبيعي پژوهش، برنامه ريزي و اجرا با يكديگر همراه بوده و مشكلات موجود از ميان برداشته مي شود.
وي اظهار داشت: از ديگر مشكلات اساسي و مبنايي كه در بعد پژوهش كشور وجود دارد، مربوط به اختصاص ميزان سهم توليد ناخالص ملي به تحقيق و پژوهش است كه در گذشته اين رقم ۵/۱ درصد سهم توليد ناخاص ملي؛ به ترتيب يك درصد سهم بخش دولتي و نيم درصد بخش خصوصي بود كه در مجلس ششم حدود ۴۰۰ ميليارد تومان كسري اعتبارات داشتيم.
با جبران اين كمبود ميزان سهم نا خالص ملي به ۷۸ صدم درصد رسيد در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته سهم توليد ناخالص ملي به سه يا چهار درصد مي رسد. لذا در اين كشورهاي پژوهش محور، علم و تحقيق به يك موضوع كاربردي در تصميم گيري ها تبديل شده است. با توجه به تحولات عديده علمي در دنيا و اساس توسعه كشورها از رهگذر IT، نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي و ... و با توجه به سياست هاي سند چهارم توسعه، پيشرفت و حل مشكلات كشور جز از راه علم محقق نخواهد شد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خبر داد:
تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان
گروه علمي فرهنگي- رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان و انتشار وظايف دانشجويان پزشكي در بخش باليني به صورت كتابچه و توزيع آن در سطح كليه دانشگاهها خبر داد.
زالي، در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان در دانشگاه، گفت: اين شورا تقريبا در كليه شئون و ابعاد دانشگاه از نظر فرهنگي، اجتماعي، علمي و آموزشي اظهارنظر مي كند و جلسات مستمري با مسئولين دانشگاه دارد. وي با بيان اينكه توجه به نظرات و عقايد دانشجويان از اولويتهاي دانشگاه است، اظهار كرد: در برنامه رفورم آموزشي در سال جاري بخش بسيار مهمي به دريافت نقطه نظرات دانشجويان اختصاص يافته است.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور:
۱۲ هزار كلاس درس به فضاي آموزشي اضافه مي شود
فارس: رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: مهر ماه امسال 2 هزار مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس و بيش از 2 ميليون مترمربع زيربنا به فضاي آموزشي كشور اضافه مي شود.
حبيب الله بوربور افزود: مهر امسال شاهد مدارسي نيز خواهيم بود كه اين مدارس توسط جوانان در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي بهسازي شده اند. پيش بيني بهسازي 5 تا 7 هزار مدرسه را داشتيم كه تاكنون 5 هزار مدرسه بهسازي شده است. بوربور به اعتبار
4 ميليارد دلاري براي مقاوم سازي مدارس فرسوده كشور اشاره كرد و گفت: اين اعتبار طي
4 سال بايد تخصيص يابد كه اعتبار سال اول آن 609 ميليون دلار است. اوايل شهريور ماه امسال بخشي از اعتبار سال اول اين قانون شامل 205 ميليارد تومان به آموزش و پرورش تخصيص يافت. رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اظهار داشت: از اعتبار 609 ميليون دلاري سال اول قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده، 150 ميليون دلار صرف خريد مصالح و 20 ميليارد تومان نيز براي مطالعات مربوط به مقاوم سازي هزينه مي شود. مابقي اعتبار سال اول قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده براي تخريب و نوسازي حدود 2 هزار مدرسه هزينه مي شود كه از هفته گذشته اعتبار به استان هاي كشور ابلاغ شده است و انشاءالله براي مهرماه سال آينده 2 هزار مدرسه نوسازي خواهند شد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس:
آموزش و پرورش در استخدام 8 هزار معلم حق التدريس تخلف كرده است
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: 8 هزار معلم حق التدريس امسال و سال گذشته بدون رعايت ضوابط در آموزش و پرورش مشغول به كار شده اند كه تخلف محسوب مي شود.
علي عباسپور تهراني فرد در اين باره افزود: در حال حاضر حدود 60 هزار معلم حق التدريس در آموزش و پرورش تدريس مي كنند و خواهان استخدام شدن در آموزش و پرورش هستند. سال گذشته در قانون استخدام 40 هزار معلم حق التدريس در آموزش و پرورش عنوان شده بود كه به كارگيري نيروي جديد حق التدريس در آموزش و پرورش بايد بر اساس ضابطه و دستورالعمل ويژه اي صورت گيرد اما شاهد به كارگيري 8 هزار معلم حق التدريس در سال گذشته و امسال در آموزش و پرورش بوديم.
عباسپور اظهار داشت: به كارگيري بدون ضابطه معلمان حق التدريس تنها باعث مي شود كه اين معلمان بدون برنامه ريزي افزايش يابند. ضمن اينكه آموزش و پرورش عنوان مي كند حدود 20 هزار نيروي مازاد دارد و در اين حالت نبايد آموزش و پرورش از معلم حق التدريس استفاده كند. استخدام معلم حق التدريس تنها نشان مي دهد كه مديريت منابع انساني در آموزش و پرورش ضعيف است.