شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
درهمايش بازرسان افتخاري كنترل نامحسوس ترافيك عنوان شد
خودروهايي كه آتش مي گيرند ؛ 129 كشته در 5 ماه
014589.jpg
گروه اجتماعي - رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجاگفت: در 5 ماه گذشته 60 دستگاه خودرو ساخت يك كارخانه در تصادفات رانندگي دچار حريق شدند كه 129 نفر از هموطنانمان در دم سوختند و جان خود را از دست دادند و 49 نفر نيز مصدوم شدند.
رويانيان كه در همايش بازرسان افتخاري كنترل نامحسوس ترافيك سخن مي گفت همچنين از كاهش 25 الي 30 درصدي تخلفات رانندگان در يكي دو سال اخير خبر داد و افزود: در چند سال اخير وضعيت رانندگي بهتر شده و با اقداماتي كه پليس راهنمايي و رانندگي با همكاري ديگر سازمان ها انجام داده است، رانندگان به رعايت قوانين و مقررات بيشتر توجه مي كنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از ارسال 183 هزار برگ جريمه به در منازل رانندگان متخلف در طول سال 84 خبر داد و گفت: 70 هزار قبض جريمه ديگر نيز كه توسط بازرسان نامحسوس در طول 5 ماه گذشته صادر شده است در آينده نزديك، به درب منازل رانندگان متخلف ارسال خواهد شد.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي با بيان اين كه هفته آينده تعداد تيم هاي كنترل نامحسوس به 200 تيم مي رسد، تصريح كرد: از زمان تشكيل پليس بزرگراه، ماموران ما با 23 هزار خودرو برخورد و اعمال قانون كرده اند.
وي اضافه كرد: همچنين 15 هزار و 740 مامور پليس نامحسوس در داخل اتوبوس ها داريم كه تا كنون با 75 هزار راننده متخلف اعمال قانون كرده اند.
دادستان كل كشور : خودروسازان شرعاً در سوانح ناشي از عدم ايمني مسئولند
دادستان كل كشور نيز در اين همايش گفت: تصادفات در ايران دومين عامل مرگ و مير است ، در حالي كه در جهان، تصادفات دهمين عامل مرگ و مير محسوب مي  ژشود. حجت  ژالا سلام قربانعلي دري نجف ژ آبادي تصريح كرد: آمار تصادفات در كشور بسيار بالاتر از نرم جهاني است و به همين دليل به هيچ وجه قابل توجيه و طبيعي نيست.
دري نجف آبادي با تاكيد بر اينكه آسيب  ژپذيري ناشي از تصادفات در كشور بايد به حد معقول برسد ، خاطرنشان كرد: در ايران ، تعداد مصدومان ناشي از تصادفات 10 برابر تعداد كشته ژ ها است ، به طوري كه اگر 27 هزار نفر در تصادفات كشته مي  ژشوند ، 270 هزار نفر مجروح مي  ژشوند. دادستان كل كشور با تاكيد بر رعايت مسائل ايمني ، گفت: خودروسازان بايد دقت و كنترل لازم را در ساخت خودرو داشته باشند تا خودروهاي آنان از استانداردهاي لازم برخوردار شود و آتش گرفتن خودروها در سال ژ هاي اخير قابل توجيه نيست.
وي با اشاره به آتش ژ سوزي  ژهاي اخير خودروها به دليل نقص فني ، افزود: خودرو سازان بايد 100 درصد استانداردها را رعايت كنند ، زيرا اين خودرو سازان شرعا در مقابل سوانح ناشي از عدم ايمني خودروها مسئول هستند. دادستان كل كشور با تاكيد بر افزايش پليس نامحسوس افزود: بايد نيروهاي نامحسوس پليس توسعه يابد و اين افراد با حداقل مدرك تحصيلي ليسانس و پس از شركت در كلاس ژ هاي آموزشي به كار گرفته شوند.
دفاتر پليس +10 تا پايان سال
به 400 دفتر مي رسد
جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز در اين همايش با اشاره به گسترش خدمات رفاهي پليس در بين مردم افزود: دفاتر پليس +10 تا پايان سال جاري به 400 دفتر مي رسد.
سردار ذوالفقاري جانشين فرمانده نيروي انتظامي اظهار داشت: با توجه به وضعيت كنوني پليس كشور، ما يا بايد به موازات گسترش مسائل و جمعيت ،نيروي انساني را گسترش دهيم يا اين كه ساز و كارهايي ايجاد كنيم كه بدون نياز به افزايش و توسعه پليس بتوانيم مسايل اجتماعي را دنبال و نظم و امنيت را در جامعه برقرار نمائيم.
سردار ذوالفقاري با اشاره به اين كه اگر بخواهيم يك رابطه منطقي بين ماموريت و نيروي انساني موجود پليس برقرار كنيم بايد نيروي فعلي را دو برابر افزايش دهيم، خاطر نشان كرد: اين ممكن نيست چرا كه هزينه زيادي را بر دوش مردم و جامعه مي گذارد. جانشين فرمانده ناجا به راهكارهاي موجود اشاره كرد و واگذاري بخشي از ماموريت پليس كه قابل انجام توسط بخش خصوصي است با اين نگاه كه هم خدمات آسان بدست مردم برسد و هم خدشه اي به ماموريت پليس وارد نشود، بهره گيري از امكانات، تجهيزات و تكنولوژي نوين را از مهمترين راهكارها برشمرد.

مجتمع هاي قضايي مراكز مشاوره ايجاد مي كنند
ايسنا: مركز امور زنان و خانواده برنامه هاي سال جاري خود را با دو اولويت؛ ارتقاي توانمندي زنان و تنظيم بنيان خانواده اجرا مي كند.
معصومه صادقي، معاون امور اجتماعي و توسعه مشاركتهاي مركز امور زنان و خانواده افزود: هر يك از دستگاه هاي دولتي كه طرحهايي با اين اولويت دارند مي توانند آنها را از طريق امضاي موافقتنامه با مركز به اجرا درآورند.
صادقي درخصوص طرح مشترك مركز و وزارت دادگستري، گفت: اين طرح در قالب ايجاد مراكز مشاوره در سه مجتمع قضايي خانواده است كه ابتدا به صورت پايلوت در تهران اجرا مي شود.
معاون امور اجتماعي و توسعه مشاركتهاي مركز امور زنان و خانواده تصريح كرد: فعاليت اصلي اين مراكز ارايه مشاوره به زوجيني است كه براي گرفتن طلاق به محاكم قضايي خانواده مراجعه مي كنند.
وي با بيان اينكه بسياري از مراجعه كنندگان بعد از اخذ مشاوره از طلاق انصراف مي دهند، يادآور شد: در گذشته مراكز مشاوره در داخل مجتمع هاي قضايي وجود داشت و چون مراجعه كنندگان به مشاوران بيرون از مجتمع ها معرفي مي شدند و حق الزحمه ها نيز بالا بود دوباره به مجتمع مراجعه و درخواست طلاق مي كردند.
صادقي اهداف اصلي اين طرح را رفع اطاله دادرسي از طريق سازش، تحكيم بنيان خانواده با ايجاد فرصت براي رويارويي زوجين به منظور گفت و گو،  ترويج فرهنگ مشاوره و مراجعه، حل مشكلات و ريشه يابي اختلافات خانوادگي، جلوگيري از اضمحلال خانواده و كاهش آمار طلاق دانست و افزود: در مجتمع قضايي شماره يك خانواده 5 مشاور و در مجتمع قضايي شماره 2 و سه خانواده به ترتيب 3 و يك مشاور آماده ارايه خدمات به مراجعه كنندگان هستند.

بيمه شدگان تأمين اجتماعي
صاحب كارت هوشمند سلامت مي شوند
مهر: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: 28 ميليون نفر در كشور داراي دفترچه بيمه تامين اجتماعي هستند اما به دليل تخلفات در استفاده از دفترچه هاي درماني ، در حال حاضر 40 ميليون نفر از خدمات درماني تامين اجتماعي استفاده مي كنند.
داود مددي در مراسم تجليل از پزشكان مراكز درماني سازمان تامين اجتماعي استان اصفهان ، از صدور كارت هوشمند سلامت براي تمامي بيمه شدگان تامين اجتماعي خبر داد و گفت: صدور كارت هوشمند سلامت از استفاده غير قانوني افراد از دفترچه هاي بيمه تامين اجتماعي جلوگيري خواهد كرد.
وي تصريح كرد: صدور كارت هوشمند سلامت و به دنبال آن تشكيل پرونده سلامت باعث خواهد شد تا سابقه درماني تمامي بيمه شدگان همواره در دسترس پزشكان باشد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در ادامه گفت: نسخه پزشك بر روي كارت بيمه شده ثبت مي شود و پس از انقضاي مدت اعتبار نسخه در پرونده بيمار باقي خواهد ماند. مددي بر نظارت بر تجويز دارو در مراكز درماني، سازمان تامين اجتماعي تاكيد كرد و اظهار داشت: متاسفانه منابع بسياري در سازمان صرف تجويزهاي بي مورد دارو از سوي پزشكان مي شود و بايد به دليل توجه به سلامت مردم و كاهش هزينه ها ، نظارت بيشتري در تجويز دارو اعمال كنيم.

وزارت بهداشت هزينه بيماران اورژانسي را تقبل مي كند
مهر :عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: بيمارستان ها در صورت عدم توانايي مالي بيمار اورژانسي ، بايد تا زمان مشخص شدن تكليف و وضعيت بيمار توسط ستاد هدايت بيماران اورژانسي براي انتقال به بيمارستان دولتي ، خدمات درماني ضروري اوليه را ارائه كنند.
حسين علي شهرياري افزود: بر اساس قانون ، تمامي بيمارستان هاي خصوصي و دولتي در صورت مراجعه بيمار اورژانسي به بيمارستان ها بايد خدمات اوليه درماني براي رفع مشكلات بيمار را تا زمان كنترل بيماري انجام دهند.
وي با اشاره به مشكل پذيرش بيمار در بخش اورژانس بيمارستان هاي خصوصي ، گفت: اگر بيمار اورژانسي توانايي پرداخت هزينه خدمات بهداشتي و درماني دريافت شده را ندارد بايد امكانات به گونه اي فراهم شود كه اين هزينه از صندوق دولت و از طريق وزارت بهداشت پرداخت شود.
شهرياري افزود: بيماران اورژانسي ناشي از تصادفات جاده اي براي معالجه در بخش اورژانس بيمارستان ها مشكلي ندارند چون از سال قبل عنوان شده كه بيمارستان ها موظف به ارائه خدمات به بيماران تصادفات جاده اي هستند.
وي ادامه داد: مقرر شده كه وزارت بهداشت 100 ميليارد تومان از سازمان هاي بيمه گر دريافت كند و در صورت لزوم هزينه بيماران اورژانسي را به بيمارستانها پرداخت كند ، به گونه اي كه در صورت عدم توانايي پرداخت هزينه خدمات بهداشتي و درماني توسط بيمار اورژانسي ، بيمارستان هزينه را محاسبه و آن را از وزارت بهداشت دريافت كند. عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در مورد بيماري هايي كه جزء بيماري هاي ناشي از حوادث غير جاده اي است نيز حتي در صورت عدم توانايي پرداخت هزينه توسط بيمار ، بيمارستان بايد خدمات اوليه بهداشتي و درماني را به بيمار ارائه كند. وي افزود: پس از دريافت خدمات اوليه بهداشتي و درماني ، در صورت عدم توانايي پرداخت هزينه درمان از سوي بيمار ، اورژانس 115 نسبت به پذيرش و انتقال بيمار به بيمارستان هاي دولتي اقدام مي كند.
شهرياري تصريح كرد: ستادي به عنوان ستاد هدايت بيماران اورژانسي در وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور تشكيل شده كه وظيفه اين ستاد، تعيين تكليف بيماران اورژانسي در مورد پذيرش آنان در بيمارستان هاي دولتي يا خصوصي براي ادامه درمان بيمار است.

با مردم
تشكر از 137
از سامانه 137 شهرداري تهران كه تقاضاي ما را براي حمل زباله هاي بيمارستاني- بيمارستان آرش تهرانپارس- در اسرع وقت اجابت كرد، متشكريم.
خانم عسگري تهران

كمبودهاي شهرك مارليك
شهرك مارليك در كرج نزديك به 10 هزار خانوار را در خود جاي داده است، اما بسياري از كمبودها جمعيت ساكن در اين شهرك را رنج مي دهد. اين شهرك فضاي سبز ندارد و كوچه هاي آن نامگذاري نشده  است. زمين هاي زيادي وجود دارد كه شهرداري مي تواند با تبديل آنها به فضاي سبز، حداقل نياز مردم را تامين كند.
آقاي اسماعيلي كرج شهرك مارليك

چرا اقدام نمي كنند
خواندن گزارش مربوط به تصرف اراضي پيرامون درياچه ولشت در همشهري مورخ چهارشنبه هفتم شهريور ماه 85 ، دل همه دوستداران طبيعت و مواهب طبيعي مملكت ما را به درد آورد. راستي چرا از اين منابع گران قدر كه هزاران سال براي شكل گرفتن آنها سپري شده، مراقبت نمي شود؟ چه طور به دلالان و زمين خواران اجازه داده مي شود اين چنين به حريم مواهب كم نظيري مثل درياچه ولشت هجوم ببرند و زمين هاي اطراف آن را در معرض فروش و ساخت و ساز قرار بدهند؟ اگر اين رويه ادامه داشته باشد، در آينده نزديك از مواهب طبيعي بكر و ارزشمند ايران چيزي باقي نخواهد ماند. اداره منابع طبيعي، سازمان حفاظت محيط و ساير دستگاه هاي ذي ربط، بايد با اين قبيل دست اندازي ها برخورد قانوني كنند.
حسين طالب حق- تهران

گراني دارو و...
قيمت داروها هر روز به صورت تصاعدي بالا مي رود، ضمن اين كه عرضه داروهاي غيرمجاز نيز افزايش يافته است. به نظر مي رسد كه وضعيت توليد، واردات و توزيع دارو در ايران نياز به خانه تكاني جدي دارد.
حسين مرادي- تهران

حمايت نشدم
براي احداث مجتمع دامداري و كشاورزي به زادگاهم سبزوار آمدم، اما به دليل عدم حمايت، نتوانستم به اين كار مفيد ادامه بدهم. بايد امكانات حمايتي براي كساني كه مايل به اين قبيل فعاليت ها هستند، در شهرستان ها فراهم شود تا تهران بيش از اين با تراكم جمعيت، ترافيك سنگين و آلودگي هوا روبه رو نباشد.
آقاي سوسن آبادي- سبزوار

كمبود فضاي سبز
در حوالي بزرگراه نيايش جنب پمپ بنزين، يعني در محله 3 منطقه 5 شهرداري، فضاي بازي براي كودكان و نيز فضاي سبز وجود ندارد و زمين هاي بايري تپه مشاعي آن منطقه تبديل به انباشت زباله و نخاله هاي محل شده است. با تماس هاي مكرري كه با شهرداري داشتيم، ترتيب اثري داده نشده است. تقاضا دارم براي داشتن حداقل امكانات شهروندي در اين محله تدبير جدي انديشيده شود.
آقاي احمدي- تهران

حضور معتادان در پارك
@ با تشكر از اقدام نيروي انتظامي در خصوص جمع آوري معتادان از سطح شهر تهران، اميد است اين اقدامات شامل پارك ها هم بشود تا مردم و به ويژه خانواده ها فارغ از مزاحمت افراد ناباب و خلافكار بتوانند از پارك ها استفاده كنند. به عنوان نمونه پارك اميريه واقع در ميدان راه آهن، ابتداي خيابان وليعصر از مكان هايي است كه افراد معتاد و خلافكار در آنجا حضور گسترده دارند.
حميد موسوي- تهران

نشان ويژه به خانواده شهدا و ايثارگران اعطا مي شود
فارس: معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: به منظور تجليل از همسر، فرزند، والدين شهدا، مفقودين، اسرا و همچنين جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان
۲۵ درصد و بالاتر، به آنان نشان ويژه اعطا خواهد شد.
حسين وفايي افزود: بر اساس لايحه خدمات رساني جامع به ايثارگران، اعطاي نشان ويژه به همه ايثارگران تابع آيين نامه اجرايي خواهد بود كه در كارگروهي متشكل از نمايندگان بنياد شهيد و امور ايثارگران، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، ستاد كل نيروهاي مسلح با مسئوليت معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري حداكثر طي مدت شش ماه تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
وي ادامه داد: اين نشان غير از نشان هاي دولتي است كه تحت آيين نامه مربوط اعطا مي شوند.
وفايي اظهار داشت: بر اساس اين لايحه به منظور توسعه، ترويج و نهادينه كردن فرهنگ جهاد، ايثار و شهادت و زنده نگه داشتن ياد شهيدان و حفظ و تقويت شأن و جايگاه الگوهاي عيني اين عرصه، شوراي عالي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت با مسئوليت رئيس جمهوري يا معاون اول وي تشكيل مي شود.

جشن ملي زوجهاي جوان امروز برگزار مي شود
گروه اجتماعي - همزمان با چهارمين روز هفته جوان، جشن ملي زوجهاي جوان امروز از سوي سازمان ملي جوانان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان جشن ملي زوجهاي جوان با هدف معرفي الگوهاي ازدواج آسان و ترويج اين فرهنگ در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
اين جشن از ساعت ۱۹ آغاز شده و علاوه بر اجراي برنامه هاي متنوع و شاد از سوي زوجهاي موفق فرهنگي و هنري، هدايايي به زوجهاي جوان تقديم مي شود.
مهريه زوجهاي شركت كننده در اين جشن بايد حداكثر ۱۴ سكه باشد و سن كمتر از ۲۹ سال از شرايط زوجهاي شركت كننده در اين جشن است. همچنين نبايد از زمان ازدواج زوجهاي شركت كننده بيش از دو سال گذشته باشد.
محل برگزاري اين مراسم در بلوار كشاورز، خيابان حجاب، سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |