سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۷ - Sep 5, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند ملايمت را در همه چيز دوست دارد.
(صحيح بخاري، كتاب الادب، ح 5565)
امروز با حافظ
ارادتي بنما تا سعادتي ببري
طفيل هستي عشقند آدمي و پري
كه بنده را نخرد كس به عيب بي هنري
بكوش خواجه و از عشق بي نصيب مباش
آب و هوا
015210.jpg

عكس روز
015222.jpg
عكس:رويترز‎/ جيسون لي
كارگران چيني به صورت شبانه روزي مشغول انجام عمليات ساختماني ورزشگاه ملي المپيك پكن هستند. اين مكان كه به لانه پرندگان معروف است، ميزبان مراسم رسمي و برخي رشته هاي رقابتهاي المپيك سال 2008 خواهد بود.

در شهر چه خبر
هزينه پارك خودرو
اشباع كنار خيابان هاي شهر از انبوه خودروهاي متوقف و مشمول طرح پاركبان به همراه كمبود جاي پارك، كاستي هاي كهنه اين طرح را گوشزد مي كند.
اغلب شهروندان ترجيح مي دهند هزينه اي را كه هر روز براي پارك خودرو مي پردازند صرف ساخت پاركينگ هاي طبقاتي شود تا هرچند وقت يك بار گوشه اي از خيابان ها براي پارك هاي موقت و كوتاه مدت جاي خالي داشته باشد تا كمتر شاهد پارك هاي دوبل و غيرمجازي باشيم كه ترافيك شهري را نيز دوچندان مي كنند.

آموزش مقابله با سرقت
شايد از اين پس سرقت و قاپيدن كيف خانم ها براي سارقان مشكل تر شود زيرا به طور معمول اين افراد شيوه هاي يكساني را براي سرقت در نظر دارند كه با آگاهي از آن مي توان دست آنها را خواند.
امروز كارشناس كلانتري 142 كن واقع در غرب تهران بانوان را از جديدترين ترفندهاي سارقان و كيف قاپ ها به صورت رايگان آگاه مي كند. فرهنگسراي تفكر به عنوان محل اين آموزش برگزيده شده و به دنبال استقبال شهروندان امكان تجديد اين دوره در نيمه دوم شهريورماه نيز وجود دارد. علاقه مندان مي توانند به نشاني: شهر زيبا – شهران – نرسيده به فلكه دوم – فرهنگسراي تفكر مراجعه و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 44319303 تماس بگيرند.

كابل برگردان
تماس تلفني با چند منطقه ديگر از شهر طي امروز با اختلال هايي روبروست كه در پي توسعه شبكه كابل چند مركز مخابراتي صورت مي گيرد. بدين ترتيب عمليات كابل برگردان پيش شماره هاي 4440 تا 4447 در محدوده 20 متري گلستان، همت، شاهين شمالي، توحيد و پيش شماره هاي 5530 تا 5505، 5532 و 5506 در محدوده خيابان شهيد رسول عالي، بزرگراه بعثت، شهيد بخارايي و خط آهن شهري و پيش شماره هاي 5582 تا 5586 در محدوده خيابان جهاد، كوچه هاي فاضل نژاد، باجلان، ولي زاده، صفري، رحمتي، طباطبايي و جاده ساوه به همراه پيش شماره هاي 7779، 7796، 7732 تا 7735 در محدوده خيابان بهار آزادي، امير شرقي، امين و كامكار را دچار اختلال مي كند.

انقراض خشكشويي ها
آمارهاي اتحاديه خشكشويي حاكي از تعطيلي 60 درصد واحدهاي صنفي زيرپوشش اين اتحاديه است كه به دليل پيشرفت تكنولوژي و كاهش قيمت اتوهاي خانگي، بالا رفتن دستمزد كارگر، هزينه بالاي دستگاه ها و مواد شوينده، صورت مي گيرد. بنا بر اين تمامي اين كاستي ها شرايطي را فراهم آورده كه به گفته مسئولان اتحاديه خشكشويي ها تبعيت اين صنف از نرخ هاي مصوب در عمل غيرممكن مي نمايد.

گراني خودرو
در دو هفته گذشته خودرو يك جهش قيمتي را تجربه كرد كه دامنگير برخي انواع سواري شد. خبر رسيده خودروي سمند معمولي كه تا دو هفته پيش حدود 10 ميليون و 800 هزار تومان در بازار خودرو معامله مي شد، در حال حاضر به 11 ميليون و 900 هزار تومان رسيده است. كاهش عرضه و توليد از جمله مهمترين دلايل اين وضعيت جديد محسوب مي شود. پژو 206 نيز كه مشمول صادرات نمي شود افزايش قيمت داشت. در حال حاضر قيمت پژو 206 تيپ 2 به 11 ميليون تومان، 206 تيپ 5 به 13 ميليون و 800 هزار تومان و 206 تيپ 6 به حدود 15 ميليون تومان رسيده است.

آلودگي هواي تهران
015213.jpg

تلويزيون
015117.jpg

سينما
به نام پدر
015219.jpg
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، بهمن، بلوار، مركزي، قدس، جمهوري، ايران، فلسطين، كارون، پايتخت، شيدا، حافظ، جي، دهكده المپيك، ملت، گلريز، تهران
خلاصه داستان: به نام پدر به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

فرهنگسرا
نمايشگاه نقاشي انتزاعي
فرهنگسراي خانواده تا 16 شهريور نمايشگاه نقاشي انتزاعي برگزار مي كند.
علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند در ايام يادشده از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه و يا با شماره 77819468 تماس بگيرند.

سهم من از مهرجويي بزرگ
عزت الله انتظامي
015225.jpg
من پنج فيلم براي داريوش مهرجويي بازي كرده ام: گاو، آقاي هالو، پستچي، هامون و بانو (بدون درنظرگرفتن سريال ناتمام الموت). هر پنج فيلم از نقطه هاي اوج كارنامه من و جزو گنجينه فرهنگي سينماي ايران هستند. اصلاً هويت سينمايي من و آن چه كه منتقدان پرسوناي يك بازيگر مي خوانند، با همين فيلم ها شكل گرفت؛ به خصوص كه سه فيلم اول، نخستين آثار كارنامه سينمايي من بودند. خود فيلم ها هم جزو كلاسيك هاي تاريخ سينماي ايران هستند كه توانايي هاي مهرجويي باعث ماندگاري آنها شده و هرچه زمان مي گذرد، ارزش هاي شان بيش تر آشكار مي شود. براي من، كه بيش ترين تحسين ها بابت همين فيلم ها در طول دوران فعاليتم نثارم شده، بازي در فيلم هاي مهرجويي و همكاري و هم نشيني با او باعث افتخارم است.
در جشن سينمايي مجله دنياي تصوير كه براي اهداي جايزه اي به پاس يك عمر فعاليت هاي سينمايي مهرجويي دعوت شده بودم، بنا به طبيعت و روال اين گونه گردهمايي ها، قصد داشتم به طنز، خاطره اي از همكاريهايم با مهرجويي را بازي كنم، اما شايد موضوع را درست انتخاب نكرده بودم. آن شب، شب تجليل از كارنامه داريوش مهرجويي بود و شايسته تر آن بود كه من فقط و فقط از همان چيزهايي ياد مي كردم كه مهرجويي را به بزرگي رسانده و من هم در اين ميانه سهم خود را گرفته ام و شده ام انتظامي امروز و اين سال ها. بايد مي گفتم كه اگر اين پنج فيلم از كارنامه من حذف مي شد، نيم بيش تر وزن و ارزش آن از دست مي رفت. موضوع اختلاف هاي مالي من و مهرجويي، موضوعي خصوصي بين من و اوست كه بايد همچنان خصوصي باقي مي ماند. من به اشتباه با طرح آن موضوع، ولو به طنز، حساسيتي ايجاد كردم كه باعث رنجش او و پشيماني و دريغ خودم شد. حالا فكر مي كنم طرح چنين مسائلي، حتي با بهترين اجراهاي طنزآميز هم مي تواند در مخاطبان ايجاد سوءتفاهم كند. طبيعي است كه بايد از اين بابت پوزش بخواهم. شكي نيست كه مهرجويي يكي از بزرگ ترين سينماگران همه تاريخ سينماي ايران است و آن حرف ها و بازي طنزآميز من در روي صحنه آن شب، ولو براي شوخي با مهرجويي در شبي كه شب او بود، چيزي از بزرگي او كم نمي كند، اما اين عذرخواهي بهانه اي شد براي تأكيد هرچه بيش تر بر اهميت فيلمسازي كه يكي از شمايل هاي انكارناپذير هويت فرهنگي سينماي ايران در سراسر جهان است.

سكه، طلا و ارز
015114.jpg

بازار
015111.jpg
تثبيت گراني كاغذ

در مقابل صعود قيمت كاغذ اقدام مؤثري براي كاهش قيمت اين كالا صورت نگرفته است.
بهاي كاغذ هفتاد گرمي با گذر از مرز 25 هزار تومان به بالاترين حد خود در يك سال گذشته رسيد. هر بند از اين نوع كاغذ كه بيشترين تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده هنوز هم بر قيمت رشدكرده پافشاري مي كند. آگاهان بازار معتقدند تمامي اخبار مربوط به آينده سياست هاي اقتصادي در رابطه با كاغذ روي جو كلي بازار تأثير داشته است. در حالي كه معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مدتي پيش اعلام كرده بود اعتبار واردات كاغذ براي سال 85 را دولت افزايش داده است.
در كنار اين عوامل گوناگون نايب رئيس اتحاديه صنف فروشندگان كاغذ و مقوا نيز معتقد است عواملي همچون خشكسالي و نرسيدن كاغذهاي توليدي و يارانه اي به بازار جو حاضر را تشديد مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جوان كنار  آتش نشسته بود و پولهايش را درون آتش مي ريخت. او دوست داشت بدون اينكه به خود ضربه اي بزند پولهايش را درون آتش بريزد!
سيد محمدرضا نواب

گشتي در دنياي خبرها
شرمندگي پليس
سرزمين هاي اشغالي فلسطين: پليس اسرائيل در جريان تعقيب سه سارق شرمنده شد.
داستان از اين قرار بود كه اين سه سارق پس از ارتكاب سرقت از محل ارتكاب جرم با خودرو گريختند كه يك خودرو پليس به تعقيب آنها پرداخت. در اواسط راه خودرو سارقان به يك تير چراغ برق برخورد كرد و متوقف شد. به همين دليل سارقان با پاي پياده فرار كردند و ماموران نيز پس از ترك خودرو به دنبال آنها دويدند. در جريان اين تعقيب و گريز يكي از سارقان دستگير شد و دو سارق ديگر گريختند. اما اين پايان ماجرا نبود چون هنگامي كه ماموران به محل توقف خودروشان بازگشتند متوجه شدند يكي از سارقان فراري خودرو آنها را به سرقت برده است.
پاك كردن دوده لوله بخاري
015216.jpg
رم: گفته مي شود كه حرفه پاك كردن دوده لوله بخاري از يك دهكده كوهستاني واقع در شمال كشور ايتاليا متولد شد.
در قرن نوزدهم نوجوانان اين منطقه با دريافت پول ناچيزي مجبور بودند به پاك كردن دوده لوله بخاري هاي شهرهاي بزرگ ايتاليا از جمله رم و ميلان بپردازند. البته در سال 1873 استفاده از نوجوانان زير 14 سال براي اين كار ممنوع اعلام شد. به هر حال از سال 1981 تا كنون همه ساله در اين زمان لوله بخاري پاك كن ها از سراسر جهان به همراه نوجوانان محلي به مدت سه روز در اين دهكده گرد هم مي آيند تا اين حرفه را زنده نگاه دارند. ديروز هم بيست و پنجمين دوره گردهمايي لوله بخاري پاك كن ها با حضور بيش از 400 نفر در اين دهكده برگزار شد.
تهديد براي بهداشت جهان
سيدني: دانشمندان مي گويند چاقي بزرگترين تهديد براي نظام بهداشت و سلامت كشورهاي جهان است و حتي خطر آن بيشتر از گرم شدن زمين و گسترش آنفلوانزاي مرغي خواهد بود.
به گفته اين دانشمندان هم اكنون بيش از يك ميليارد نفر بزرگسال در جهان از چاقي مفرط رنج مي برند به همين دليل احتمال ابتلاي آنان به بيماريهاي قلبي بسيار زياد است. پس اگر در آينده اي نزديك سيستم بهداشت و درمان كشورها فلج شد نبايد چندان تعجب كرد.
عاقبت سرقت از بانك
فلوريدا: پليس فلوريدا بمب هاي دست ساز كوچك در اختيار شعبه هاي بانك اين ايالت قرار داده است.
در صورتيكه سارقان به شعبه ها دستبرد بزنند آنگاه كارمندان در كيسه سارق و در لابه لاي اسكناس ها اين بمب ها را قرار خواهند داد. ديروز يك سارق از يك بانك در فلوريدا سرقت كرد و براي اينكه در خيابان شناسايي نشود كيسه پول را زير پيراهنش قرار داد. اما هنوز چند قدمي از بانك دور نشده بود كه اين بمب منفجر شد و تمام لباس هايش آتش گرفت. وي هم اكنون به دليل سوختگي شديد در بيمارستان بستري است.
ماسك اكسيژن براي حيوانات
واشنگتن: از اين پس 6 ايستگاه آتش نشاني و 13 دستگاه آمبولانس در يكي از شهرهاي آمريكا مجهز به ماسك اكسيژن ويژه حيوانات خواهند بود.
چندي پيش روزنامه هاي اين شهر تصوير يك آتش نشان را به چاپ رساندند كه وي پس از نجات دادن يك بچه گربه از داخل آتش سوزي مشغول اجراي عمل تنفس مصنوعي روي اين حيوان بود. به همين دليل انجمن دفاع از حيوانات اين شهر 19 ماسك اكسيژن ويژه حيوانات خريداري كرد و اين ماسك ها را در اختيار آتش نشاني و اورژانس قرار داد تا در صورت قوع حوادث احتمالي از آن براي نجات حيوانات استفاده شود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |