سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۷ - Sep 5, 2006
۸ راه موثر براي مقابله با ترس
شبحي پشت ديوار
الميرا صديقي
015237.jpg
شب است و در خانه تنها نشسته اي. هيچ صدايي به گوش نمي رسد، اما ناگهان در اتاقت با صداي بلندي باز مي شود. احساس مي كني از شدت ترس توانايي هيچ حركتي را نداري. دستهايت يخ شده اند اما خيلي زود وقتي مي فهمي باد شديدي كه بيرون مي وزد در را باز كرده، آرام مي گيري.همه ما در طول عمرمان بارها و بارها ترس را تجربه كرده ايم. ترس از اينكه ممكن است زندگيمان را از دست دهيم همواره با ماست.
ترس چيست؟
ترس رشته اي از عكس العمل ها در مغز است كه با واكنشهاي عصبي آغاز و با آزاد شدن مواد شيميايي در بدن كه باعث بالا رفتن ضربان قلب و سرعت بالاي تنفس مي شوند پايان مي پذيرد.مغز يك سيستم بسيار پيچيده است. بيش از صد بيليون سلولهاي عصبي در آن وجود دارند كه باعث مي شوند كه ما احساس و فكر و عمل داشته باشيم. بعضي از اين رفتارهاي عصبي ناخودآگاه بوجود مي آيند و ترس و واكنشهاي آن يكي از آنهاست. در مغز ما بخشهاي مختلفي وجود دارد كه باعث واكنش ما به ترس مي شود اما چند بخش مهم كه محققان به آنها اشاره مي كنند شامل موارد زير است:
تالاموس: تصميم مي گيرد كه واكنشها در كجا ظاهر شوند (چشمها يا دهان و ..)
قشر حسي: اطلاعات حسي را تفسير مي كند
هيپوكامپوس: اطلاعات موجود در مغز در رابطه با ترس را دوره مي كند
آميگدال: احساسات را كشف كرده و احتمال خطر را بررسي مي كند. اطلاعات مربوط به ترس را ذخيره مي نمايد
هيپوتالاموس: عمل و عكس العمل را فعال مي نمايد.
انواع ترس
در واقع احساس ترس به دو شكل وجود دارد. حالت راه كوتاه و راه بلند كه هردو ناخودآگاه هستند. در حالت كوتاه همه چيز خيلي سريع و با وجود يك محرك صورت مي گيرد اما در راه بلند امكان تحليل ماجرا وجود دارد.همان مثال بالا را در نظر بگيريد. زماني كه در اتاق شما به طور ناگهاني باز مي شود . اينكه شما تصور كنيد اين اتفاق به خاطر ورود يك دزد به منزلتان صورت گرفته و يا اينكه باد آنرا باز كرده است وجود دارد اما در حالت راه كوتاه شما اولين چيزي را كه به مغزتان خطور مي كند در نظر مي گيريد و هيچ تحليلي روي آن نداريد. اطلاعات با شنيدن صدا به تالاموس شما منتقل مي شود در اين لحظه مشخص نيست كه سيگنال هاي دريافتي مربوط به ترس است يا خير. بنابر اين فورا به آميگدال منتقل مي گردد.
آميگدال به هيپوتالاموس دستور مي دهد كه حالت دفاع و عكس العمل را توليد كند تا شما بتوانيد از خود دفاع كنيد.در حالت راه بلند مسائل كمي متفاوت است. در حالي كه شما احساس خطر كرده ايد مغز شروع به تحليل مي كند و احتمالات را در نظر مي گيرد. آيا باز شدن ناگهاني در منزل شما به خاطر ورود يك دزد است و يا اينكه وزش باد مسبب آن بوده است. در اين حالت اطلاعات توسط تالاموس به قشر حسي فرستاده مي شود تا مورد تحليل واقع گردد. پس از آن اطلاعات راهي هيپوكامپوس مي شوند تا سوالات مخصوص پاسخ داده شود. سوالات از اين دسته هستند: آيا من تا كنون با چنين موردي برخورد كرده ام؟ در مورد قبلي اين صدا مربوط به چه موضوعي بوده است؟ پس از تحليل اطلاعات به آميگدال فرستاده مي شود و آنجاست كه آميگدال آن را به هيپوتالاموس دستور مي دهد كه حالت دفاعي را در نظر بگيرد يا خير.
چرا مي ترسيم؟
اگر ما احساس ترس را نداشته باشيم مطمئنا زمان زيادي را زنده نخواهيم بود. ممكن است مارهاي سمي را در دست بگيريم يا اينكه بدون نگاه كردن به اطراف از خيابان بگذريم كه هر دو حال ممكن است زنده نمانيم.
در قرن 19 ميلادي اين سوال مطرح شد كه چرا زماني كه مي ترسيم دهان خود را باز مي كنيم و يا اينكه چشمهايمان كاملا باز مي شوند. برخي معتقد بودند كه اين موضوع به خاطر هديه ايست كه خداوند به ما داده است تا بتوانيم ترس خود را نشان دهيم كه فرضيه اي درست است در واقع انقباض عضله هاي ما در هنگام ترس باعث مي شود كه حالت صورت ما تغيير يابد.در واقع احساس ترس همان هديه خداوند است كه باعث مي شود ما مراقب خود باشيم و از هر نوع اتفاقي كه ممكن است زندگي ما را به خطر بيندازد دوري كنيم  و اين اتفاق كاملا غير ارادي است.
ترس با شرايط:همان ترسي است كه بعضي از مردم زماني كه يك سگ را مي بينند انگار غولي ترسناك را ديده اند و برخي ديگر مي توانند اين موجود را در خانه هايشان نگهداري كنند. اين اتفاق دليل دارد. شخصي كه در كودكي يك بار توسط سگ تهديد شده باشد حتي اگر در سن بلوغ بار ديگر سگي را ببيند خواهد ترسيد زيرا آميگدال به او مي گويد كه اين همان موجودي است كه در بچگي به او آسيب رسانده و يا موجب ترس وي شده است.
از چه مي ترسيم؟
تحقيقي كه دو سال قبل انجام شده است نشان مي دهد كه معمولا انسانهاي قرن جديد هميشه از چند خطر مي ترسند:
جنگ- عنكبوت- مرگ- رد شدن در هر كاري- ارتفاع- خشونت- تنهايي- آينده- جنگ هسته اي
در اين تحقيق آمده است كه ترس از حيوانات همواره در انسانها وجود داشته است بطور مثال اكثر ما هرگز مار را در زندگي نديده ايم اما از آن مي ترسيم. پس اين ترس كاملا غريزي است.علاوه بر ترسهايي از اين قبيل كه در تمام مردم دنيا وجود دارد ترس هايي هم منطقه اي هستند. بطور مثال مزرعه داران همواره از وقوع سيل مي ترسند و يا اينكه افرادي كه كشور آنها روي خط زلزله قرار دارد همواره در فكر آن هستند كه اين اتفاق برايشان رخ ندهد.درست است كه ترس يكي از عوامل نجات دهنده جان انسانهاست اما به ياد داشته باشيم كه ترس بيش از حد نيز آزار دهنده است. بالا رفتن فشار خون كه معمولا در پي ترس بوجود مي آيد اگر بخواهد هر روزه باشد مي تواند موجب بيماري گردد.
چطور نترسيم؟
در حالي كه تحقيقات نشان مي دهند كه ما روزانه با ترس مواجه هستيم راه هايي نيز وجود دارد كه با ترسهايي كه بي مورد در ما حضور پيدا مي كنند مقابله كنيم.
هشت راه براي مقابله
با ترس:
- مهم نيست كه شما چرا مي ترسيد: فكر كردن در اين رابطه مشكلي را حل نمي كند. پس سعي نكنيد كه دنبال علل آن باشيد زيرا فرصت مقابله با آن را از شما مي گيرد.
- چيز هايي را كه شما را مي ترساند شناسايي كنيد:اگر در مورد چيزهايي كه از آنها مي ترسيد اطلاعات داشته باشيد نا خود آگاه ترس خود را كم كرده ايد.
- تمرين كنيد: اگر چيزي وجود دارد كه از آن مي ترسيد سعي كنيد آن را با كوچك كردنش در ذهنتان تحليل كنيد.
- كسي را كه نمي ترسد پيدا كنيد: اگر شما از موضوعي مي ترسيد و فردي را مي شناسيد كه از آن موضوع نمي ترسد با او صحبت كنيد و سعي نماييد كه ساعاتي را با او سپري نماييد.
- از آن صحبت كنيد: از آنچه كه مي ترسيد صحبت كنيد اين كار ترس شما را از موضوع كم مي كند.
- با خود بازي فكري داشته باشيد: اگر شما از اينكه در مقابل افراد سخنراني كنيد مي ترسيد احتمالا به اين خاطر است كه از قضاوت شدن واهمه داريد. در ذهن خود تصور كنيد كه شما را براي قضاوت كردن در مورد آنها در نظر گرفته اند به اين صورت كارتان راحت تر خواهد شد.
- ترس خود را بيشتر نكنيد: اگر از بلندي ها مي ترسيد سعي نكنيد كه هميشه طبقه 14 يك ساختمان بلند را در نظر بگيريد. شما تا وقتي بخواهيد مي توانيد در طبقه همكف باقي بمانيد.
- كمك بخواهيد: اگر تصور مي كنيد كه ترس شما از برخي موضوعات بيش از حد است كمك بگيريد. روانشناسان به خوبي علل آن را ريشه يابي مي كنند و كمك تان مي كنند. برگرفته از همشهري آن لاين

داروخانه سبز
خيار با نعناع
015243.jpg
صدف كوه كن- خيار، گياهي است با گل هاي زردرنگ كه ميوه آن سبزرنگ بوده و بسته به نوع و نژادهاي مختلف، ممكن است كوتاه و يا بلند باشد.خيار حاوي ويتامين ها و مواد مغذي بي شماري است. خيار داراي ساپونين، فسفر، آهن، كلسيم، پتاسيم، ويتامين هاي A ، B1 ، B2 و ويتامين  C است.خياري كه از صبح تا عصر روي بوته و زير آفتاب باشد، چنانچه قبل از غروب خورشيد آن را چيده و مصرف شود، داراي ويتامين C بيشتري است.
خيار حاوي مقدار فيبر بالايي است و بنابراين براي كاهش كلسترول خون، برطرف كردن يبوست و تصفيه خون نافع است.اين گياه با دارابودن درصد بالايي آب، عطش را برطرف مي كند و ادرارآور مناسبي است و براي بيماران مبتلا به نقرس مناسب است.بيماران ديابتي نيز مي توانند از خيار به همراه پنير يا گردو در ميان وعده هاي غذايي خود بهره مند مي شوند.با توجه به متون قديمي، عصاره برگ هاي له شده خيار، ايجاد تهوع مي كند، بنابراين در مسموميت ها و اختلالات دستگاه جهاز هاضمه مصرف مي شود.
در واقع اين گياه از ديرباز به عنوان مرطوب كننده مناسبي براي پوست، مورد استفاده قرار مي گرفته است تا جايي كه اكثر افراد براي رفع خستگي چشم ها يا برطرف كردن چروك هاي صورت از خيارهاي ورقه شده استفاده مي كنند.البته افرادي كه ناراحتي معده دارند، نبايد در مصرف خيار زياده روي كنند زيرا ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش آنها شود.
خيار نفاخ است و بهتر است همراه گياهان معطري مثل نعناع و آويشن مصرف شود.

نقش تغذيه در پيشگيري از سرطان
015255.jpg
دكتر سيد مرتضي صفوي - بعد از بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان به عنوان دومين عامل مرگ و مير در بيشتر كشورهاي توسعه يافته مطرح است.
سالانه حدود 7 ميليون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست مي دهند و برآورد مي شود تا سال 2020 شمار موارد جديد ابتلا به سرطان در هر سال از 10 ميليون نفر به 15 ميليون نفر برسد و حدود 60 درصد از اين موارد جديد در كشورهاي كمتر توسعه يافته خواهد بود.
در كشورهاي توسعه يافته سرطان هاي ريه، كولون، سينه، پروستات شيوع بيشتري دارند و در مناطق كمتر توسعه يافته سرطان هاي معده، كبد، مري، دستگاه ادراري و تناسلي بيشتر شايع هستند. شيوع سرطان سينه در بيشتر كشورها در حال افزايش است. در كشور ما نيز سرطان معده در مردان و سرطان سينه در زنان از شيوع بالاتري برخوردار است. تغيير شيوه زندگي نيز در اكثر نقاط دنيا در افزايش شيوع سرطان مؤثر بوده است.
واژه سرطان به فرآيند تكثير كنترل نشده بافت ها اطلاق مي شود. عوامل مختلفي در بروز سرطان  مؤثر شناخته شده اند. در حالي كه مصرف دخانيات بزرگترين عامل ايجاد سرطان است، اصلاح رژيم غذايي و انجام منظم فعاليت هاي بدني، عوامل مهمي در پيشگيري و كنترل سرطان به شمار مي روند. مواد غذايي مي توانند نقش مهمي در مراحل مختلف بروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشند.
عوامل موتاژن مانند آفلاتوكسين توليد شده توسط كپك ها و يا نيتروز آمين ايجاد شده در غذاهاي حاوي نيتريت و يا نيترات در مرحله آغاز سرطان مؤثر شناخته شده اند.
بعضي از عوامل غذايي با كاهش صدمه به DNA خاصيت ضدسرطاني دارند مانند مواد شيميايي موجود در دارچين و يا كلروفيلين موجود در كلروفيل ها.بعضي ديگر از تركيبات نيز با غيرفعال كردن مواد سرطان زا، خاصيت ضد سرطاني دارند مانند پيتيد گلوتاتيون و يا ويتامين E با خاصيت آنتي اكسيداني خود و يا ويتامين Cبا نقشي كه در مورد نيتريت ايفا مي كند. مواد غذايي همچنين ممكن است منجر به پيشرفت و يا مهار سرطان شوند كه اثر آنها به ميزان تأثيري است كه بر وضعيت سيستم ايمني بدن مي گذارند.
عوامل غذايي كه در پيشگيري از انواع سرطان موثر شناخته شده اند به طور خلاصه شامل موارد زير هستند:
سبزي ها بويژه سبزي هاي برگ سبز، هويج  و ميوه ها منجر به كاهش موارد ابتلا به سرطان ريه، معده و روده مي شوند. فعاليت بدني نيز در كاهش بروز سرطان روده مؤثر شناخته شده است.
چربي زياد در رژيم غذايي و چربي هاي اشباع و حيواني در احتمال افزايش شيوع سرطان پروستات مؤثرند. ليكوپن (گوجه فرنگي)، فيتو استروژن هاي سويا نيز از عوامل مؤثر در كاهش شيوع اين سرطان هستند.به طور كلي سبزي ها، ميوه ها، آنتي اكسيدان ها، فيتوكميكال، سير، پياز، كاهش چربي دريافتي، فيبر غذايي، كنترل وزن و فعاليت بدني در كاهش بروز انواع سرطان مؤثر شناخته  شده اند.
سالسيلات موجود در بعضي از مواد غذايي مثل قارچ، كشمش، توت فرنگي، سيب، ادويه ها مثل آويشن و دارچين، نيز در كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مؤثرند.
روش هاي طبخ و نگهداري موادغذايي نيز در اين زمينه مؤثرند. روش هاي نادرست طبخ مانند دود دادن، نمك سود كردن، حرارت دادن شديد مواد غذايي با ايجاد تركيبات سرطان زا مثل هيدروكربن هاي پلي سيكليك و آمين هاي هتروسيكليك باعث افزايش شيوع سرطان مي شوند. پري و پروبيوتيك هاي موجود در ماست و شير از عوامل غذايي مؤثر در كاهش ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش مثل سرطان معده هستند.از آنجا كه عوامل غذايي علت حدود 30 درصد از موارد ابتلا به سرطان را در كشورهاي غربي تشكيل مي دهد مي توان گفت رژيم غذايي پس از دخانيات دومين عامل قابل پيشگيري از سرطان به شمار مي آيد. در سالهاي اخير شواهد زيادي مبتني بر ارتباط اضافه وزن و چاقي با انواع زيادي از سرطان ها نظير سرطان مري، پستان و آندومتر به دست آمده است كه خود به طور مستقيم با رژيم غذايي مرتبط است.
از آن جا كه تغذيه نامناسب، فقدان تحرك جسماني، چاقي و مصرف دخانيات از عوامل خطر مشترك بروز بيماري هاي مزمن هستند، اجراي برنامه هاي پيشگيري از سرطان در قالب برنامه هاي ملي پيشگيري به شكل ادغام يافته با ساير بيماري هاي مزمن راهبرد مناسبي براي كاهش شيوع اين معضل بهداشتي است.

دريچه
عصبانيت و اختلالات ريوي
015246.jpg
گروه اجتماعي پژوهشگران معتقدند كه عصبانيت مي تواند سبب ناكارآمدي ريه و اختلالات مزمن شود. به گزارش بي بي سي در يك بررسي كه روي 670 مرد نظامي آمريكايي كه بين 45 تا 86 سال سن داشتند، انجام گرفت،مشخص شد سيستم ريوي كساني كه به ميزان بيشتري پرخاشگري مي كردند، نسبت به افراد آرام تر، عملكرد بدتري دارد. ساير مطالعات در اين زمينه نشان داده است كه ضعف عملكرد ريه با افزايش آمادگي براي مزمن شدن اختلالات ريه همراه بوده است كه منجر به بيماري هاي مزمني چون اختلالات ريوي و قلب شده و موجب مرگ مي شود.دكتر رايت از دانشكده پزشكي هاروارد كه مديريت اين تحقيق را به عهده داشته است، مي گويد: مرداني كه پرخاشگري بيشتري داشته اند، عملكرد بدتري در سيستم تنفسي داشته و ميزان اين اختلال در طول زمان افزايش يافته است. در همين حال دكتر جان مورگيلون متخصص بيماري هاي ريوي و سخنگوي انجمن قفسه سينه بريتانيا مي گويد: ميان عصبي بودن در درازمدت و پرخاشجويي با كاهش عملكرد ريه و شش ها يك ارتباط قابل توجه مشاهده شده است.
اين بزرگسالان، آرام ترند
015249.jpg
راحله زند وكيلي- مركز تحقيقات بر شير مادر در انگلستان اخيراً تحقيقاتي انجام داده كه نشان مي دهد بچه هايي كه از شير مادر تغذيه مي شوند در بزرگسالي راحت تر در برابر استرس هاي وارده مقاومت نشان مي دهند. اين تحقيقات روي 9000 كودك بين يك روزه تا 10 سال انجام شد و اطلاعات مربوطه از والدين، معلمان، مشاوران و پرستار بچه ها جمع آوري شد. اطلاعات مرتبط با ميزان استرس وارده به كودكان در دوره هاي مختلف زندگي آنها علي الخصوص 5 تا 10 سال به دقت از والدين آنها جمع آوري شد. فاكتورهاي اصلي سنجش عبارت بودند از: ميزان آرامش درون محيط خانه، ميزان بروز مشاجرات بين پدر و مادر يا اعضاي خانواده يا مسائلي مثل زندگي جداي از هم والدين يا طلاق.
در اين ميان بيشترين استرس را كودكاني داشتند كه پدر و مادرشان با هم اختلاف داشتند يا از هم جدا شده بودند ولي در بين آنها هم مشخص شد بچه هاي طلاق يا فرزندان والديني كه اختلافات شديد يا مشاجرات پي درپي دارند و در نوزادي از شير مادر خود تغذيه شده بودند، 2 برابر نسبت به ديگران و آنهايي كه از شيشه تغذيه شده بودند 9 برابر بيشتر از بقيه داراي استرس هاي روحي و مشكلات رواني بودند. طي اين تحقيق ثابت شد كه تغذيه از شير مادر يا تركيبات موجود در شير مادر عوامل بازدارنده استرس نيستند بلكه ممكن است نشانگر فاكتورهاي عاطفي مادري يا پدري باشد كه مي توانند باعث ايجاد استرس ها شوند يا بر پاسخ هاي كودكان به استرس هاي وارده از عوامل محيطي يا جامعه تاثير مستقيم بگذارند.كيفيت رابطه فيزيكي مادر و كودك در اولين روزهاي تولد فرزند، روي تكميل و رشد اعصاب و مجاري هورموني موثر بر مقاومت در برابر استرس، تاثير مستقيم و به سزايي دارد. پس به همان ترتيب كه شير مادر مي تواند تا حد زيادي از عصبي شدن كودكان در سنين بالاتر بكاهد، مي تواند با نبودن شرايط مناسب روحي در مادر، باعث تضعيف يا سوءتاثير بر روان كودك باشد.
منبع:MSN/HEALTH

درمانگاه
مدرسه ستون فقرات
دكتر رضا قلمقاش
015252.jpg
كمر درد يكي از مشكلات رايج سلامتي در بين افراد جامعه است. به گفته هولدر ، دانشمند آلماني هيچ انساني نيست كه حداقل يك بار در طول عمر خود ، كمردرد نگرفته باشد . در واقع 80 درصد اين بيماران عود مكرر كمردرد دارند . طبق بررسي انجام شده در ايران ، در فاصله بين سالهاي 73 تا 75 شيوع كمردرد در ميان زنان 45 تا 25 سال ايراني 27 درصد بوده است .
۹۰ تا 80 درصد بيماران مبتلا به كمردرد در عرض 6 هفته بدون درمان بهبود مي يابند و درد حدود 5 تا 15 درصد آنها از دردهاي حاد به كمردرد هاي مزمن ختم مي شود كه بيش از 12 هفته به طول مي انجامد كه معمولا درمان اين نوع كمردرد دشوار است و نتايج متفاوتي دارد . مبتلايان به كمردرد مزمن ، در معرض عدم درمان و آسيب هاي روحي و جسمي ، اجتماعي و شغلي بيشتري قرار مي گيرند كه بسياري از اين آسيب ها به دنبال عدم استقلال بيمار و وابستگي به اطرافيان و احساس ضعف ناشي از ناتواني است . براي كنترل درد ستون فقرات ، دوره هاي آموزشي و اجراي برنامه هاي منظم ورزش ستون فقرات مفيد است و باعث مي شود ترس و اضطراب كاهش يافته و علي رغم اينكه هنوز درد وجود دارد توان عملكردي فرد ارتقاء يابد .
مدرسه ستون فقرات يكي از مهمترين بحث هاي موجود در كنترل و پيشگيري دردهاي ستون فقرات است و مبتلايان به كمردرد مي بايست در مراحل اوليه درمان خود ، حتي المقدور اين دوره آموزشي مفيد را طي كنند. در بيشتر جوامع پيشرفته دنيا ، شركت هاي بيمه هزينه درمان ستون فقرات را تنها در صورتي مي پذيرند كه بيمار در كلاس هاي مربوطه شركت كرده و نمره مناسب را گرفته باشد . درك اين موضوع موجب مي شود شمار زيادي از بيماران بدون نياز به عمل جراحي ، به دوره بهبودي خود برسند .
از آنجايي كه مدرسه ستون فقرات از ابعاد گوناگون قابل بررسي است لذا ارائه تعريفي كلي براي آن ، امري بسيار دشوار است . انواع برنامه هاي آموزشي اين مدرسه در زمينه هاي متفاوتي نظير صنعتي ، اداري ، تحصيلي و به تازگي بخش امور افراد مرتبط با كامپيوتر گنجانده شده كه به بيماران مبتلا به دردهاي ستون فقرات راهكارهاي مناسبي ارائه مي دهد. اين دوره آموزشي شامل يك مدل مهم جسمي ، رواني و اجتماعي كنترل دردهاي ستون فقرات است كه تاثير به سزايي در بهبود اين عارضه و پيشگيري از آن و آموزش چگونگي كمك افراد به خودشان دارد. در گذشته مداخلات آموزشي كه در اين مدرسه صورت مي گرفت شامل تمرينات جسماني فيزيوتراپي و برنامه هاي ورزشي در جهت كاهش درد بود و نهايتا منجر به كاهش زمان غيبت افراد از كار و عملكرد بهتر بيمار مي شده است ، ليكن امروزه در مدل هاي پيشرفته ، علاوه بر برنامه تمرينات ورزشي و فيزيوتراپي ، تاكيد خاصي بر روي آموزش بيمار جهت ارتقاي سطح آگاهي او از ساختار ستون فقرات ، موقعيت كمر و شناخت سندرم درد ، تشخيص استرس و سعي در كاهش آن و تغيير در سبك زندگي فرد دارد . از آنجايي كه اين برنامه ها، تيمي است و بر روي سه جنبه جسمي ، رواني و اجتماعي بيمار تكيه دارد ، متخصصين مختلف در آموزش بيماران نقش دارند، ولي هسته اصلي و مركزي ، آموزش خود بيمار است كه شخصا در برنامه ريزي ، اجرا و ارزشيابي برنامه نقش فعال دارد.
از خصوصيات اين برنامه آموزشي آن است كه كاملا بر اساس ديدگاه هاي خود بيمار نسبت به بهبود وضعيت بيماري، مشخصات شخصي و ميزان آگاهي ، نگرش و سبك زندگي و توانايي هاي سازگاري با وضعيت موجود طراحي مي شود . به منظور طراحي اين برنامه ابتدا در طي چند جلسه بحث گروهي متمركز ، ميزان دانش، و نحوه نگرش ، مهارت ها و همچنين ميزان خودآگاهي و خود شناسي بيماران در ارتباط با   نيازها و ارزشهايشان سنجيده مي شود. سپس بر اساس نتايج حاصله از تحليل اين بحثها با همراهي خود بيماران و بر اساس اهداف و محتويات برنامه آموزشي ، تعداد جلسات تئوري و عملي و افراد آموزش دهنده در هر بحث مشخص مي شود . جلسات تئوري توسط متخصصين فيزيوتراپي ، ارتوپدي ، روانپزشكي و متخصصين آموزش بهداشت اداره مي شود، كه هر يك از اين متخصصين در راستاي تخصص خود و بر حسب نياز به شركت كنندگان آموزش مي دهند . در اين جلسات افراد تا حدودي از ساختمان ستون فقرات، آرتروز و علل ايجاد آن و اصول وضعيت بدن كه خود شامل وضعيت هاي بد و خوب است آشنا مي شوند. همچنين جلسه عملي كه شامل كسب مهارت هاي توانمند سازي عضلات كمر ، شكم و ران و نحوه حفظ بيومكانيك ستون فقرات است توسط فيزيوتراپيست آموزش داده مي شود و در آن نيز از انواع نرم افزارهاي جامع رايانه اي جهت آموزش ورزش براي دستيابي به اهداف تعيين شده كمك مي گيرند .
تاثير توان بخشي در بيماري اسكوليوز
گروه اجتماعي- دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه توان بخشي جسمي در بهبود عملكرد ريه در افراد مبتلا به اسكوليوز موثر است. بيماري اسكوليوز در واقع خميدگي غيرعادي ستون مهره هاست و در موارد شديدتر مي تواند قفسه سينه را از حالت طبيعي خود درآورد و فرد را دچار مشكلات تنفسي كند. محققان به اين نتيجه رسيدند كه هفته اي سه بار انجام فعاليت هاي توان بخشي ظرفيت و قدرت تنفسي بيماران مبتلا به اسكوليوز را بهبود مي بخشد و تعداد تنفس و ضربان قلب اين افراد پس از اين برنامه آموزشي به طور چشمگيري كاهش مي يابد. همچنين در افراد مبتلا به اسكوليوز كه قرار است تحت عمل جراحي قرار گيرند انجام تمرينات توان بخشي بسيار مفيد خواهد بود.
منبع: رويترز، 2سپتامبر 2006

شيوه  جديد براي تحريك رشد رگ هاي جانبي ميانبر در قلب
پزشكان هلندي گفتند يك استنت (لوله فنري) جديد پوشيده شده با دارو ساخته اند كه پس از كارگذاري، رشد شريان هاي طبيعي ميانبر را در قلب تحريك مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بارسلون اسپانيا كه كنگره جهاني بيماري هاي قلب در آن در حال برگزاري است، اين وسيله كه بالقوه مي تواند راه جديدي را براي رساندن خون به قلب افراد دچار انسداد عروق تغذيه كننده قلب(شريان هاي كورونر) فراهم آورد، هنوز روي انسان ها آزمايش نشده اما در آزمايش  روي حيوانات توانسته است جريان خون در شريان هاي جانبي كوچك قلب را در مقايسه با درمان  هاي مرسوم تقريبا تا دو برابر افزايش دهد.
استنت ها، لوله هاي ريزي با جداري متشكل از يك شبكه سيمي هستند كه براي باز نگه داشتن شريان ها درون آنها كار گذاشته مي شوند. استنت هاي جديدتر با مواد دارويي پوشيده شده اند كه پس از عمل بازكردن شريان هاي قلب با بالون در جريان عمل آنژيوپلاستي از ايجاد نسج جوشگاهي و انسداد مجدد شريان جلوگيري مي كنند و در سال هاي اخير بسيار رواج پيدا كرده اند.
استنت آزمايش پژوهشگران هلندي فقط بر شريان  هاي اصلي كورونر تاثير نمي گذارد، بلكه كمك مي كند كه شريان هاي كوچكتري بوجود بيايد كه كاركرد شريان اصلي باريك يا تنگ شده را به عهده گيرند.
دكتر سباستين گاندمن از مركز پزشكي دانشگاهي آمستردام در كنگره جهاني بيماري هاي قلب گفت كه اين استنت با آزادكردن داروي TGF-beta1، رشد شريان ها را تسريع مي كند و قطر آنها را مي افزايد.
به گفته او پيش از آنكه اين وسيله روي اولين بيماران آزمايش شود آزمون هايي بيشتري بايد انجام گيرد.

ترس مرضي در كودكان
سميه شرافتي - فوبيا يكي از انواع اضطراب ها است و به طور كلي موجب محدوديت سبك زندگي و تداخل در تحصيل و شغل و حتي سلامت جسمي مي شود. فوبيا در كودكان معمولاً توام با گريه، سفت كردن اندام يا محكم چسبيدن به چيزي ابراز مي شود. اين كودكان اغلب نمي دانند كه ترس هاي آنها افراطي و غيرعقلاني است و به ندرت از حواس خود اظهار ناراحتي مي كنند. توجه داشته باشيد كه ترس از حيوانات و ساير اشياي موجود در محيط طبيعي شيوع خاصي داشته و معمولاً در كودكي حالت گذرا دارند. به همين خاطر خودداري از رفتن به مدرسه فقط زماني مطرح مي شود كه ترس ها به اختلال قابل ملاحظه باليني منجر شوند.
ترس از مدرسه يكي از انواع اضطراب هاي اجتماعي است كه معمولاً در دانش آموزان دوره ابتدايي به خصوص دانش آموزان كلاس اول بروز مي كند. كودكاني كه نگران ترك خانواده هستند يا اضطراب جدايي دارند در خطر اول فوبياي مدرسه قرار مي گيرند، زيرا مدرسه را مظهر و عامل دورشان از خانواده مي دانند و از آنجايي كه نمي خواهند از خانواده به خصوص مادر دور باشند از رفتن به مدرسه اجتناب مي كنند و اين تلاش خودش را به صورت اضطراب و ترس نشان مي دهند. اين كودكان معمولاً علايقي از قبيل ضعف، بي قراري و كسالت را در روزهاي قبل از مدرسه و بعد از تعطيلات و روز اول هفته از خود نشان مي دهند. اين علايم گاهي به صورت دل دردهاي شديد، رنگ پريدگي، سرد شدن سرپنجه ها، حالت تهوع و... خود را نشان مي دهند. پافشاري و اصرار والدين براي رفتن به مدرسه در شرايط اضطراب مي تواند باعث پيدايش علايم رواني و اختلالات جسماني كودك شود. تحقيقات نشان داده اند كه اكثر اين كودكان در بيرون از منزل نيز غيرفعالند و روابط اجتماعي كمتري دارند. همراهي مادر با كودك در نخستين روزهاي مدرسه كمك كننده است مشروط بر آن كه كم كم از توقف مادر در مدرسه كاسته شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |