سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۷ - Sep 5, 2006
برخورد كاوشگر اسمارت ۱ به ماه
015333.jpg
گروه علمي فرهنگي- ماهواره اروپايي اسمارت ۱ كه در مدار ماه مي گرديد ماموريت خود را طي عملياتي كنترل شده با برخورد به سطح ماه پايان داده است.اين پاياني تماشايي براي كاوشگر روبوتيك اسمارت ۱ است كه ۱۶ ماه گذشته ميلادي را سرگرم آزمايش فناوري هاي بديع و مينياتوري بود.
به گزارش بي بي سي، اسمارت ۱ همچنين نقشه دقيقي از تركيبات شيميايي ماه تهيه كرده است تا به اصلاح نظريه هاي مربوط به نحوه پيدايش تنها قمر زمين كمك كند. اين كاوشگر در ساعت۴۲:۵ صبح يكشنبه به وقت گرينويچ به يك دشت آتشفشاني در سطح ماه برخورد كرد. كاوشگر با سرعت ۷۲۰۰ كيلومتر در ساعت به سطح ماه برخورد كرد و تلسكوپ هاي زميني اين برخورد را ثبت كردند. اسمارت ۱ درحالي كه به طرف درياچه اكسِلِنس شيرجه مي رفت همچنان به ارسال تصاوير به زمين ادامه داد.
اكنون اميد مي رود كه اين برخورد باعث به هوا برخاستن مقدار كافي «خاك» تازه از زير سطح ماه شده باشد تا دانشمندان بتوانند با استفاده از تلسكوپ هاي زميني به مطالعه تركيبات آن بپردازند. انتظار مي رود اين برخورد گودالي سه در ده متري ايجاد كرده باشد و خاك به هوا برخاسته از آن در منطقه اي به وسعت ۸۰ كيلومتر مربع منتشر شده باشد.
دكتر گرهارد شوئهم مدير ماموريت اسمارت ۱ گفت: «ما دانش زيادي درباره ماه داريم اما اگر قرار است دست به ماموريت هاي بلندپروازانه تري مانند آنچه آمريكا در نظر دارد بزنيم، بايد اطلاعات دقيق تري كسب كنيم.» انتظار مي رود در چند سال آينده شماري از فضاپيماها - از جمله مدارگردها و فرودآينده ها - راهي ماموريت ماه شوند. به علاوه آمريكا قصد دارد احتمالا در سال ۲۰۲۰ بار ديگر فضانوردان را در ماه پياده كند.

بزرگ ترين تهديد امنيتي
015306.jpg
گروه علمي فرهنگي- فهرست ۱۰ نمونه از بزرگ ترين تهديدات و ويروس هاي بزرگ رايانه اي در ماه گذشته اعلام شد.
به گزارش ايسنا، در گزارش ماهانه  شركت امنيت رايانه اي سوفوس به اين نكته اشاره شده است كه روت كيت ها همچنان كاربران رايانه را قرباني خود مي سازند. روت كيت، يك تروجان است كه به صورت مخفيانه در سيستم شخصي كاربران نصب مي شود و توسط اسكنر هاي امنيتي نيز قابل شناسايي نيست.
در اين گزارش، ۱۹۹۸ تهديد امنيتي جديد معرفي شده اند تا مجموع كل آنها از ۱۰۸۶هزار بگذرد. اكثريت اين تهديدات امنيتي يعني حدود ۷۲درصد را تروجان ها تشكيل مي دهند. بر اساس اعلام سوفوس p- Neskyو AS -Myrob همچون ماه گذشته در صدر فهرست بزرگ ترين تهديدات امنيتي جهان قرار دارند؛ اگرچه دو سال است كه روش مقابله با p- Nesky مشخص شده، اما همچنان شايع ترين ورم ايميل در جهان است.
سوفوس در گزارش خود همچنين اعلام كرده كه تعداد بسياري از رايانه هاي شخصي در برابر تهديد امنيتي به خوبي مجهز نشده اند و اين نشان دهنده  آن است كه دانش فناوري اطلاعات به ميزان كافي در سطح جهاني، جا نيفتاده است.

نسخه آزمايشي مايكروسافت مديا پلير ۱۱
015309.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت دومين نسخه آزمايشي (Beta2) از نگارش يازدهم نرم افزار چند رسانه اي مدياپلير خود را منتشر كرد.
به گزارش پي سي ورلد، نگارش آزمايشي فعلي اين نرم افزار ويژه نصب و اجرا در سيستم عامل ويندوز اكس پي طراحي شده و در مقايسه با نگارش آزمايشي قبلي، قابليت خريد موسيقي از فروشگاه هاي اينترنتي متنوع و امكان ارسال موسيقي از رايانه به تجهيزات الكترونيكي ديگر، بدان افزوده شده است. كاربران اين نرم افزار جديد مي توانند از ۱۴فروشگاه اينترنتي مختلف از جمله «ارج» متعلق به شبكه ام تي وي، اي ميوزيك، ويد زون و موزيك جاينتز به خريداري و دانلود فايل هاي ام پي تري اقدام كنند.
نرم افزار مديا پلير ۱۱به ويژگي جديدي به نام ويندوز مديا كانتنت مجهز شده كه كاربران به كمك آن مي توانند فايلهاي موسيقي را از رايانه به ساير تجهيزات الكترونيكي كه به شبكه داخلي خانه متصلند، از جمله دستگاه اكس باكس ۳۶۰ ارسال كنند. مايكروسافت هنوز اعلام نكرده است كه آيا تا پيش از عرضه نهايي مديا پلير ۱۱نگارش آزمايشي ديگري از اين نرم افزار منتشر خواهد كرد يا اينكه چنين كاري نمي كند. مايكروسافت نرم افزار مدياپلير ۱۱را در اصل براي استفاده در سيستم عامل در حال توليد ويندوز ويستا طراحي كرده است.
نگارش نهايي ويندوز ويستا كه در ابتداي سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه مي شود به نسخه نهايي اين نرم افزار مجهز خواهد بود.

نسل بعدي فضاپيماها
گروه علمي فرهنگي- شركت صنايع هوايي لاكهيد مارتين در راس يك كنسرسيوم قرارداد ساخت نسل بعدي سفينه هاي فضايي كه انسان را به ماه خواهد برد دريافت كرده است.
به گزارش بي بي سي، ناسا قراردادي چند ميليارد دلاري را براي توسعه فضاپيماي اورايون كه جانشين شاتل فضايي خواهد شد به اين شركت خصوصي سپرده است. شاتل هاي فضايي در سال ۲۰۱۰ بازنشسته خواهند شد.
آژانس فضايي آمريكا قصد دارد طرح فضاپيماهاي بالدار مانند شاتل را كنار بگذارد و به طرح قديمي تر فضاپيماهاي كپسول مانند كه اولين بار آمريكايي ها را به فضا برد بازگردد. رقباي لاكهيد مارتين در اين مناقصه شركت هاي نورتراپ گرومن و بوئينگ بودند.
نخستين سفينه اورايون در سال ۲۰۱۴ يا به فاصله كوتاهي پس از آن پرواز خواهد كرد. اين فضاپيما سوار بر يك راكت يك بار مصرف به نام «آرس» (Ares) كه ناسا در حال توسعه آن است پرتاب خواهد شد. دو نمونه از اين راكت در حال طراحي است: يكي براي بلند كردن اورايون و شش سرنشين آن و ديگري براي انتقال ماژول خدماتي و ساير تجهيزاتي كه براي انجام ماموريت به ماه لازم است. ناسا در اين انديشه است كه محموله دو راكت در مدار زمين به يكديگر وصل شده و سپس راهي ماموريت ماه شود.
لاكهيد مارتين بزرگترين پيمانكار در زمينه تجهيزات دفاعي است و همچنين ماهواره هاي نظامي و تجاري مي سازد.

علمي فرهنگي
با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس كتابخانه ملي ايران
نخستين جشنواره كتاب هاي برتر كودك و نوجوان برگزار شد
گروه علمي فرهنگي - نخستين جشنواره كتاب برتر كودكان و نوجوانان، با تجليل از نويسندگان، تصويرگران و ناشران برتر در تالار فرهنگسراهاي كتابخانه ملي ايران با حضور علي اكبر اشعري- معاون رئيس جمهوري و رئيس كتابخانه ملي ايران- و پرويز- معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- برگزار شد.
انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان متشكل از ۴۸ ناشر اين حوزه، برگزاركننده جشنواره مزبور بود.
در جلسه ديروز، محمدرضا توكل- رئيس هيأت مديره انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان- گزارشي از نحوه تشكيل انجمن و فعاليت هاي آن ارائه كرد.
وي علت برگزاري جشنواره را تقدير از دست اندركاران حوزه نشر كتاب كودك و نوجوان و ايجاد الگوهاي مناسب- به ويژه براي ناشران جوان- عنوان كرد و گفت: در اين جشنواره به كتاب هايي كه در هر دو بعد تأليف و تصويرگري بوده اند، جوايزي اعطا مي شود.
در ادامه علي اكبر اشعري از فعاليت نهادهاي مدني نظير انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان تشكر و ابراز اميدواري كرد كه دولتي ها از تمركزگرايي در حوزه هاي عمومي دست برداشته و كار را به دست نهادهاي مدني بسپارند. وي همچنين با اعلام اين خبر كه در كتابخانه ملي ايران، كتابخانه كودك و نوجوان به زودي راه اندازي خواهد شد، گفت: با تشكيل شوراي علمي به شناسايي و خريد كتاب هاي كودك و نوجوان اقدام خواهيم كرد.
در اين نشست، همچنين پرويز- معاون فرهنگي وزارت ارشاد- برگزاري اولين جشنواره كتاب برتر از طرف يك تشكل صنفي را تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه اين اقدامات، مورد استقبال عمومي قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه عرصه نشر كتاب ايران با ساير كشورهاي دنيا رقابت مي كند، گفت: ما در عرصه هاي تصويرگري توانسته ايم به موفقيت هاي نسبي دست پيدا كنيم.وي ابراز اميدواري كرد بودجه  اي براي كمك به بخش كودك و نوجوان و معرفي آنان در خارج از كشور قرار دهند.
نخستين جشنواره فرهنگي ،هنري ، گردشگري روستايي
و عشايري از فردا آغاز مي شود

گروه علمي فرهنگي - ستاد برگزاري نخستين جشنواره فرهنگي، هنري و گردشگري روستايي و عشايري ايران، برنامه زمان بندي اين جشنواره را اعلام كرد.
برنامه هاي جشنواره در مدت سه روز، از فردا چهارشنبه ۱۵ شهريور تا عصر روز جمعه ۱۷ شهريور در روستاي «فريزهند» نطنز برگزار مي شود.در اين مراسم به غرفه داران و برگزاركنندگان نمايشگاه و گروه هاي هنري اعلام شده است يك روز پيش از آغاز برنامه هاي رسمي جشنواره در محل حضور يابند.
مراسم گشايش جشنواره با حضور وزير تعاون، استاندار اصفهان و چند تن از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مسئولان محلي انجام مي شود. در نخستين روز جشنواره اجراي موسيقي محلي و بازيهاي بومي، محلي، روستايي و عشايري مناطق مختلف كشور و ديدار از نمايشگاه نمدمالي، سفال گري، بافت فرش و گليم و پخت غذاي محلي و نيز نمايش فيلم هاي برگزيده جشنواره منظور شده است.نمايش و نقدو بررسي فيلم هاي منتخب و عكس هاي عكاسان هنرمند و ديدار از جاذبه هاي روستاي فريزهند و چند روستاي ديگر در مسير ابيانه از برنامه هاي دومين روز جشنواره اعلام شده است.
در روز پاياني جشنواره پس از نشست نمايندگان آژانس هاي مسافرتي با فعالان عرصه گردشگري، روستايي و دهياران از فعالان گردشگري روستايي و عشايري تقدير مي شود.

پرسشنامه الكترونيكي براي ارزيابي مراكز آموزشي و پژوهشي

گروه علمي فرهنگي- پرسشنامه الكترونيكي ارزيابي علم و فناوري و آموزش عالي توسط هيأت نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي راه اندازي شد.
به گزارش ايرنا، رئيس گروه ارزيابي علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گفت: اين پرسشنامه با هدف تسريع در ارزيابي مراكز آموزشي و پژوهشي كشور تهيه شده است. جعفر مهرداد افزود: ارزيابي موسسات آموزشي و پژوهشي در بسياري از كشورهاي جهان معمول است و براي اين كار، راه ها، روش ها و رويكردهاي گوناگوني وجود دارد. يكي از رويكردهاي مطرح براي سنجش عملكرد موسسات آموزشي و پژوهشي ارزيابي رشد علم و فناوري و آموزش عالي است كه از سال ۱۳۸۰از سوي هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد توجه قرار گرفت.
رئيس گروه ارزيابي علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به فعاليت هاي اين هيات، گفت: در اين مجموعه تلاش مي شود تا شاخص هاي ارزيابي علم و فناوري و شاخص هاي آموزش عالي تدوين شود. ارزيابي علم و فناوري و آموزش عالي مي تواند عملكرد دانشگاهها و موسسه هاي پژوهشي كشور را در مقايسه با يكديگر و در مقايسه با امكانات خود موسسات مورد سنجش قرار دهد. به اين ترتيب هر دانشگاه يا موسسه قادر خواهد بود كه  از وضعيت نسبي خود در مقايسه با واحدهاي هم رديف يا برتر آگاهي يابد.
مهرداد اضافه كرد: اين ارزيابي ها همچنين اين امكان را فراهم مي كند كه مديران، روند پيشرفت علم و فناوري و آموزش عالي را تحت نظر گرفته و با آگاهي دقيق از وضعيت توليد علم و فناوري، داده هاي لازم را براي برنامه ريزي آتي مورد استفاده قرار دهند.

فرهنگي
نشست فرهنگستان  علوم كشورهاي در حال توسعه در برزيل
گروه علمي فرهنگي- نشست عمومي فرهنگستان علوم كشورهاي در حال توسعه در برزيل در جريان است. اين نشست كه از شنبه ۱۱شهريور آغاز شده است، تا چهارشنبه ۱۵شهريور ادامه دارد. در نمايشگاهي كه در حاشيه نشست بر پا شده، دستاوردهاي تحقيقاتي كشورهاي جهان سوم در معرض ديد گذاشته شده است.
به علاوه، محققان برجسته در عرصه هاي پزشكي و رياضيات كه دستاوردهاي مهمي داشته اند، از اين فرهنگستان جايزه دريافت مي كنند.
به گزارش اينترپرس نيوز، چهار برنده جايزه يادشده در مورد تحقيقات خود در اين نشست توضيح خواهند داد. عنوان كلي اين بخش از نشست «تحقيقات علمي در كشورهاي در حال توسعه؛ ساختن آينده اي جديد» است. در طول اين رخداد علمي، وزراي علم و فناوري گروه ۷۷- شامل ۱۳۲ كشور- با هم ديدار مي كنند.
جاكوب پاليس- مدير مؤسسه ملي رياضيات محض و كاربردي برزيل- از جمله برندگان جايزه است. وي الگوهاي رياضي براي فهم پديده هاي پيچيده عرضه كرده است؛ پديده هايي كه در طول زمان تغيير مي كنند مانند تغيير آب وهواي زمان، الگوهاي رشد جمعيت و پيش بيني وضع آب و هوا.
وي گفت: اين الگوها پيش بيني هاي مربوط به پديده هاي پوياي غيرخطي را كه احتمالات زيادي در بردارد بهبود مي بخشد تا از عدم قطعيت آن كاسته شود.پاليس، جايزه علمي  تريسته را به همراه سي.اس.شادري- مدير مؤسسه رياضيات چنايي در هند- دريافت مي كند. اين دانشمند هندي نقش برجسته اي در عرصه هندسه جبري ايفا كرده است كه يكي از زمينه هاي اصلي رياضيات در قرن بيست ويكم است. مؤسسه يادشده نيز از جمله مراكز پيشرو در زمينه رياضيات است. دو برنده ديگر جايزه علمي تريسته در سال ۲۰۰۶ چين.دينگ.شين- رئيس دانشگاه ملي پزشكي تايوان- و رائو زيه- مدير مؤسسه بيوفيزيك فرهنگستان علوم چين در پكن- هستند. چن كشف كرده است كه هپاتيتB  نه فقط باعث سيروز بلكه باعث سرطان كبد مي شود. وي برنامه موفق جامع واكسيناسيون هپاتيت را در تايوان به اجرا در آورد كه حالا بقيه كشورها نيز از آن تقليد مي كنند.
رائو در عرصه زيست شناسي و ويروس ها از جمله ويروس  سارس، فعاليت چشمگيري داشته است. اسم جايزه (تريسته) از شهر تريسته در شمال شرق ايتاليا گرفته شده است كه مقر فرهنگستان علوم كشورهاي درحال توسعه در آن قرار دارد. در اين نشست، برندگان جوايز ساير مراكز علمي مانند مركز بين المللي عبدالسلام در باره فيزيك نظري سخنراني مي كنند. عبدالسلام دانشمند پاكستاني نوبل فيزيك بود كه فرهنگستان يادشده را در سال ۱۹۸۳ تأسيس كرد. گروه ۷۷ نيز جايزه علم، فناوري و نوآوري را به پدرو آنتونيو پريتو- فيزيكدان كلمبيايي- اعطا مي كند.
در چارچوب اين نشست، شبكه سازمان هاي علمي جهان سوم به بحث در مورد روش هاي تأمين هزينه تحقيقات و نوآوري ها در جهان سوم مي پردازد اما اين نشست صرفاً به مسائل علمي محدود نمي شود بلكه شامل هم فكري هايي در زمينه فناوري هاي انرژي، توليد خواربار، محيط زيست و نانوتكنولوژي مي شود.از ديگر بخش هاي اين نشست، اولين كنفرانس منطقه اي دانشمندان جوان است كه دفتر فرهنگستان علوم كشورهاي در حال توسعه در آمريكاي لاتين ترتيب داده است. در اين كنفرانس حدود ۴۰ پژوهشگر زير ۴۰سال در عرصه زيست شناسي از كشورهاي مختلف براي عرضه رساله خود و بحث در مورد راه هاي كمك به توسعه پايدار، گرد هم آمده اند.
كمك به دانشجويان يكي از دغدغه هاي اصلي دانشگاه آزاد است

فارس: معاون دانشجويي دانشگاه آزاد در آستانه اعلام نتايج دانشگاه آزاد و ورود دانشجويان جديدالورود، گفت: كمك به دانشجويان، يكي از دغدغه هاي اصلي ماست.
فريدون رهنما رودپشتي در جلسه شوراي دانشجويي منطقه۲ دانشگاه آزاد اسلامي كه با حضور صامت(مديركل امور فارغ التحصيلان)، احمدي(مديركل امور رفاهي)، منادي(دبير منطقه) و معاونان دانشجويي در واحد مرند برگزار شد، با اشاره به استراتژي هاي دانشگاه آزاد در زمينه تعميق ارزش ها، ارتقاي كيفيت و رضايت ارباب رجوع، گفت: رونق دانشگاه در گرو ارتقاي كيفيت در آن است، به طوري كه استاد با رضايت كامل، دانش را به دانشجو انتقال دهد كه اين خود باعث ارتقاي كيفيت مي شود. دانشجويان، نيازمند احترام و توجه هستند و واگذاري كارها در چارچوب قانون، به آنان ارزش و بها مي دهد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |