چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۵
گذري بر بازار لوازم پزشكي
سلامتي سيري چند؟!
003645.jpg
محمدرضا هاديلو
در تمام جوامع انساني تامين سلامت افراد جامعه به عنوان يك اصل اساسي مورد توجه دولتمردان، صاحبنظران و مسئولان امر قرار دارد. در اين راستا پيشگيري، تشخيص دقيق تر و درمان سريع تر بيماران از اهميت خاصي برخوردار است كه لازمه آن تامين كالا و تجهيزاتي است كه تك تك اقلام آن به نوعي با سلامت آينده بيماران و در يك كلام بودن يا نبودن آنها در ارتباط است.
اگر بخواهيم در مورد كالا و تجهيزات پزشكي صحبت كنيم، اولين نقاطي كه به عنوان بورس در اين صنف به نظر مي رسد، ناصرخسرو و خيابان وليعصر، حد فاصل خيابان جمهوري تا خيابان امام خميني(ره) معروف به سه راه جمهوري است؛ دو منطقه تهران كه توانسته اند براي مدتي بالاترين حجم مبادلات كالا، لوازم و تجهيزات پزشكي، آزمايشگاهي و دندانپزشكي را به خود اختصاص دهند.
اما با ورود دست هاي پنهان سودجو و متخلف كه با توزيع اقلام تقلبي و غيراستاندارد به چيزي جز منافع شخصي نمي انديشند، كم كم بازي طور ديگري رقم خورده و با زير سؤال رفتن عملكرد اين صنف در اين مناطق، سلامت افراد جامعه به خطر افتاد. هر چند رسانه ها و به خصوص مطبوعات در مورد تخلفات و داد و ستدهاي كثيف در عرصه سلامت جامعه هشدارها دادند، ولي بي توجهي ها تا جايي پيش رفت كه مافياي تجارت زيرزميني از ناصرخسرو يك بدنام واقعي ساخت و فروشندگان حاضر در جمهوري به علت محصورشدن در بين لوازم ورزشي فروش ها و خياط ها و بوتيك ها وقتي به خود آمدند كه ديگر جايي براي نفس كشيدن يا پيشرفت باقي نمانده.
***
از ديدگاه اجتماعي فناوري هاي لوازم و تجهيزات پزشكي از نقش ممتاز و حياتي در گسترش بهداشت و بهبود روش هاي تشخيص و درمان بيماري ها برخوردارند و در تعيين سطح رفاه جامعه نقش اساسي دارند كه جزو نيازهاي اساسي جامعه به شمار رفته و دسترسي به آنها از حقوق بنيادي شهروندان در نظر گرفته مي شود و توسعه آنها امكان گسترش هر چه بيشتر خدمات بهداشتي و درماني را براي آحاد جامعه فراهم مي كند. از ديدگاه سياسي نيز شاخصي از پيشرفت تكنولوژيك و صنعتي كشورها محسوب مي شوند و در افزايش وجاهت بين المللي و اقتدار ملي موثرند. در حال حاضر هم مهم ترين اولويت در نظام سلامت اين است كه به هر طريق ممكن آگاهي مردم را افزايش داده و با اطلاع رساني مستمر و برنامه ريزي شده، سلامت جامعه را تضمين كند.
اين درست است كه دولت نمي تواند براي تك تك مردم مامور بگذارد كه چه بكنند؟چطور رفتار كنند؟چه بخورند يا چه چيز را تهيه كنند؟ اما مي تواند با ايجاد شرايط مناسب و اماكن مورد تاييد مطمئن و آگاه كردن آنها كاري كند كه خودشان تمام جوانب را – چه به عنوان فروشنده و چه خريدار و مصرف كننده – رعايت كنند و همسو با دولت براي ارتقاي وضعيت سلامت در جامعه گام بردارند.
اينجا كجاست؟
وقتي به آمار مراجعه مي شود كاملاً مشخص است كه راه سلامت جامعه گاه به بيراهه است. اگرچه در چند وقت اخير دولت تلاش هاي زيادي براي ساماندهي وضع كنوني صنف كالا و تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي و آزمايشگاهي انجام داده است، ولي تا رسيدن به سرمنزل راه بسي طولاني است.اختصاص كمتر از 7/5 درصد توليد ناخالص ملي به بخش سلامت، حاكي از بي توجهي به اين بخش است و هنگامي كه بدانيم اين رقم در كشورهاي توسعه يافته به 12درصد مي رسد، تازه به عمق فاجعه پي مي بريم.
قائم مقام وزير بهداشت در استان همدان و رئيس دانشگاه علوم پزشكي اين استان مي گويد: بايد به دور از جنجال ها و مانورهاي سياسي كه منابع مالي محدود را تهديد مي كند، منابع موجود را صرف اموري كنيم كه در سال هاي گذشته كمتر به آنها توجه شده است .
دكتر فرهادي نسب از كم توجهي به تجهيزات پزشكي در كشور انتقاد كرده و ادامه مي دهد: جاي پرداختن به اين امر در كشور به قدر كافي وجود دارد و با برنامه ريزي مناسب مي توان زمينه تبادل افكار و نظرات را فراهم كرد .
از طرف ديگر دكتر لنكراني، وزير جوان دولت آقاي احمدي نژاد براي اجراي وظايف خود، آن هم در عرصه كالا و لوازم پزشكي، نيازمند امكانات و تجهيزات لازم است و اين كار مسلماً بدون پول و اعتبار كافي امكانپذير نيست. سالانه حدود 30 درصد اعتبارات در اختيار وزير بهداشت صرف خريد تجهيزات گرانقيمت پزشكي مي شود. با اين وجود بخش عمده اي از اين تجهيزات هنوز فرسوده است.
علاوه بر آن حدود 70 پروژه عمراني نيمه تمام رها شده شامل بيمارستان و مراكز بهداشتي- درماني در وزارت بهداشت وجود دارد كه برخي از آنها از سال 62 تاكنون نيمه تمام مانده اند. اتمام اين همه پروژه عمراني به هزاران ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در حالي كه نه تنها چنين بودجه اي در اختيار وزير جوان نيست، بلكه حتي معلوم نيست 100 ميليارد توماني كه قرار است امسال از محل فروش اوراق مشاركت در اختيار وزارت بهداشت قرار گيرد به دستش برسد يا نه؟...، ضمن اينكه كسري اعتبار 668 ميليارد توماني امسال نيز مزيد بر علت است و البته اجراي پروژه هاي جديد بهداشتي- درماني در شهرهاي كوچك و محروم را نيز مطابق برنامه چهارم توسعه در تعهد دارد.
چه بايد كرد؟
در شرايطي كه دولت به شدت از نظر مالي در مضيقه است، فروش اوراق مشاركت چراغ سبزي براي جذب سرمايه هاي سرگردان جامعه است، اما دعوت از بخش خصوصي نيز مي تواند كمكي در راه پيشبرد اهداف، برنامه ها و پروژه هاي در دست اجرا باشد. هرچند در حال حاضر نيز گروه هايي به صورت مستقل، اما زير نظر دولت و اتحاديه گام هايي را در اين مسير برداشته اند، اما موفقيت هر پروژه اي منوط به همكاري و همياري تمام سازمان ها و ارگان هاي مربوطه است. با گذري در خيابان جمهوري و ناصرخسرو كاملاً مشخص است كه فروشندگان صنف كالا و تجهيزات پزشكي به هيچ عنوان از وضع موجود و بازار راضي نيستند.
يكي از فروشندگان حاضر در ناصرخسرو مي گويد: آن قدر اين منطقه وضعيت بدي پيدا كرده كه فرزندم در مدرسه خجالت مي كشد بگويد پدرم در ناصرخسرو كار مي كند. البته حق با اوست، زيرا خودمان هم از درج اين كلمه بر روي كارت هاي مغازه خودداري مي كنيم و به جاي ناصرخسرو مي نويسيم، ابتداي سعدي جنوبي. ديگر فكر نمي كنم بتوان وجهه اين منطقه را به روزهاي اول و خوبش بازگرداند . وضعيت در جمهوري نيز حالت خوشي ندارد، بسياري از فروشندگان كالا، لوازم و تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي از هجوم اقلام تقلبي، غيراستاندارد و بي كيفيت خارجي به خصوص چيني به ستوه آمده اند، به طوري كه براي معرفي كالاي موردنظر به مشتري، ابتدا مي گويند: مارك آلماني، كارتن و بسته بندي، هيچ كدام دليل بر اصلي بودن جنس نيست، زيرا قيمت بسيار پايين نشانگر چيني بودن آن است .
حتي بسياري از توليدكنندگان داخلي نيز به علت قيمت بالاي تمام شده كالاهاي توليدي شان در مقابل اجناس بي كيفيت و ارزان چيني يا اقلام تقلبي و تاريخ مصرف گذشته ناخواسته از گردونه تجارت خارج شده و عطاي بازار را به لقاي آن بخشيده اند. البته چندي است زمزمه هايي در مورد احداث و راه اندازي پروژه اي عظيم در بزرگراه نواب به گوش مي رسد؛ مركز تجاري كالا و لوازم پزشكي كه به صورت مجهز و بسيار كارآمد، قرار است اين صنف را متحول و نه تنها بازارهاي داخلي بلكه بازارهاي خاورميانه و خاور دور را هم تحت تاثير قرار دهد. اطلاعات حاكي است فاز اول اين پروژه با بيش از يك صد واحد تجاري در چند ماه آينده و فازهاي بعدي نيز بيش از سيصد واحد در آينده اي نزديك به بهره برداري مي رسند، اما تا چه حد در عمل صنف كالا و لوازم پزشكي سامان خواهد گرفت به همكاري هاي وزارتخانه، اتحاديه و واحدهاي تجاري بستگي دارد.
البته تدوين قوانين مربوط به تجهيزات پزشكي يك ضرورت است، زيرا به جهت ارتباط اين وسايل با جان بيماران، وجود قوانين در اين زمينه اهميت بيشتري پيدا مي كند. دكتر رضا مسائلي مديركل اداره تجهيزات پزشكي كشور نيز به تشكيل هشت كميته جهت تدوين قوانين مربوط به تجهيزات پزشكي اشاره كرده و مي گويد: هم اكنون اين قوانين به مرحله پيش نويس رسيده و اميد است تا پايان امسال به تصويب برسد . وي تدوين اين قوانين را سبب مشخص شدن چارچوب براي تجهيزات پزشكي كشور و ايجاد ادبيات واحد در اين زمينه عنوان مي كند.
چندي پيش مديركل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت در مصاحبه اي گفته بود كه كار انجام نشده در حوزه تجهيزات پزشكي زياد است، اما اين طور نيست كه شب بخوابيم، فردا بيدار شويم، تمام وضعيت تجهيزات پزشكي سامان پيدا كند.
دكتر مسائلي در مورد پروژه نواب گفته: آنها برنامه هايشان را تشريح كرده اند و فعاليت هايي نيز انجام مي دهند و ما هم از تمام پتانسيل هايي كه در حوزه تجهيزات پزشكي وجود دارد استفاده خواهيم كرد و به اين معنا نيست كه يك گروه را نفي كنيم و گروه ديگري را تاييد يا جذب؛ اين پتانسيل ممكن است در شركت هاي تجهيزات پزشكي وجود داشته باشد يا در خيابان جمهوري و يا بزرگراه نواب... .
به سراغ مهندس محسن شهاديفر، عضو هيات مؤسس و مدير اجرايي پروژه مجتمع تجاري نواب رفتيم تا از برنامه هاي آنان براي ساماندهي اين صنف آگاه شويم. مهندس شهاديفر معتقد است بازار كالا و لوازم پزشكي در ايران به صورت سنتي اداره مي شود و مردم، بيمارستان ها و مراكز درماني براي تهيه اقلام مورد نياز خود با مشكل مواجهند.
او با اشاره به اين كه بعد از 15 سال تجربه در اين صنف و شناسايي خلأهاي موجود به همراه ديگر افراد هيات مؤسس تصميم به يك اقدام بزرگ گرفته اند، ادامه مي دهد: اعتقاد دارم يك مجتمع نمي تواند تحول بزرگي ايجاد كند، اما مي تواند يك پله يا قدم اول براي بهبود شرايط باشد، اطلاع رساني در مورد نوع كالا و لوازم، قيمت ها، جلوگيري از ورود كالاهاي غيراستاندارد و جعلي و ايجاد مكانيزم هايي جهت سرعت عمل در توزيع اقلام و نوع پرداخت وجوه گام هايي به سمت جلو هستند كه بايد از نقطه اي اين حركت را شروع كرد. مدير اجرايي پروژه نواب اعتقادي به بحراني شدن صنف كالاي پزشكي ندارد و مي گويد: نقايص و كاستي هاي جدي وجود دارد، اما وضعيت خراب نيست، بايد پرسيد آيا قانونگذار كه توليد و واردات كالاها را با نظارت وزارت بهداشت مجاز دانسته در زمينه توزيع نيز نظارت و كنترلي اعمال كرده؟
وزارتخانه بر روي توليدات نظارت دارد، اما وقتي كالايي به صورت قاچاق توليد يا وارد شود كجا مي توان جلوي آن را گرفت؟ واردات و توليدات خارج از كنترل را فقط در لحظه عرضه و توزيع مي توان كنترل كرد .
مهندس شهاديفر نظارت ها و كنترل هاي صحيح در تمام مراحل توليد، واردات، توزيع و فروش را ضامن ايجاد زمينه اي براي صادرات دانسته و ادامه مي دهد: شايد هنوز براي صحبت كردن در مورد صادرات مدرن كمي زود باشد، اما مي توانيم شرايط را براي صادرات چمداني مهيا كنيم. در حال حاضر افراد زيادي از كشورهاي همسايه، حوزه خليج فارس، كشورهاي تازه استقلال يافته شمالي، لبنان، سوريه و... به ايران مي آيند كه در ميانشان پزشك و متخصصان اين كار زياد است، اگر مكاني مشخص، مجهز و آبرومند كه بتواند كالاها را با كيفيت و قيمت مناسب عرضه كند، وجود داشته باشد، گام اول صادرات نيز برداشته خواهد شد . براي آگاهي از نقطه نظرات حاج آقا فراهاني، رئيس اتحاديه لوازم پزشكي و آزمايشگاهي تهران تماس هاي مكرري گرفته شد تا ايشان نيز در مورد برنامه هاي اتحاديه براي ساماندهي اين صنف صحبت و ناگفته ها را بازگو كنند كه متاسفانه ميسر نشد.
به هر حال نبايد فراموش كرد كه صنف كالا و لوازم پزشكي، آزمايشگاهي و دندانپزشكي مستقيماً با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و هرگونه كوتاهي يا قصور در اين عرصه عوارض جبران ناپذيري در پي خواهد داشت.
راستي! بورس صنف سلامت تهران كجاست...؟

هنر شاد زيستن
003651.jpg
انسان قدرت و توانايي آن را دارد كه نوميدي را به اميد و شكست را به پيروزي و اشك را به خنده تبديل سازد، مشروط بر آن كه به زندگي و شگفتي هاي آن، به لذت، نااميدي ها، تلاش ها، رنج ها، و دردهالبخند بزنيم.
اگر بكوشيم كلماتي از قبيل: بله، امكان دارد، هميشه، اميدوارم، مي توانم، را در فرهنگ لغات خود و اعضاي خانواده وارد كنيم آنگاه شاهد تجلي شادي ها خواهيم بود.
ما قدرت آن را داريم كه همه پديده هاي شادي بخش زندگي را در اختيار داشته باشيم و آنها را براي خود خلق كنيم. فقط كافي است تصميم به تغيير بگيريم. اگر تصميم بگيريم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگي كنيم معني و مفهوم حيات و شادزيستن را بهتر درك خواهيم كرد و از آن لذت خواهيم برد.
شاد زندگي كردن به چه معناست؟
انسان موجودي شادي خواه و لذت طلب است. هيچ گاه داشتن پول و اموال نشانه خوشبختي و بي نوايي و فقر نشانه بدبختي نيست. اگر چنين بود ثروتمندان بايد شادترين و فقرا بدبخت ترين افراد باشند، در حالي كه هميشه چنين نيست. تمام شورها، شوق ها و لذايذ بهشت در زندگي ماست، ولي فقط براي كساني متجلي مي شود كه دلشان ناب و بي غش باشد.
وقتي احساس خوبي در باره خود داريد، ديگران هم بهتر از هميشه به نظر مي رسند. جهان بازتاب و عكس العمل رفتار خود ماست، وقتي از خودمان بيزاريم از همه بيزاريم و وقتي به همين كه هستيم عشق مي ورزيم، تمام جهان در نظرمان دوست داشتني است.
پس بهتر است افكار شاد و سلامت داشته باشيم و سلامتي را حق انساني و شايسته خود بدانيم. با خود ملايم باشيم و خانواده خود را بپذيريم. بدانيم كه يكي از كليدهاي شادي و خرسندي تمركز ذهن بر لحظه حال است. اين لحظه  تنها زماني است كه در اختيار داريم و هر لحظه بهترين چيزي را كه مي توانيم بسازيم شادي است.
آبراهام لينكلن گفته:  اغلب مردم تقريباً به همان اندازه شاد هستند كه انتظارش را دارند. و به گفته روانشناسي ديگر: قلم و كاغذ و رنگ در اختيار شماست. بهشت را نقاشي كنيد بعد وارد آن شويد.
شيوه هاي به دست آوردن احساس شادي در زندگي:
۱ - درحال زندگي كنيم: غبار گذشته را از شانه هايمان فرو ريزيم، هر اندازه در تيرگي گذشته قدم برداريم از نور و درخشش آينده دور خواهيم شد. فروماندن در گذشته، فرو ماندن در سياهي و تاريكي و ظلمت است.
كليد شادي و خوشحالي متمركز ساختن ذهن بر لحظه حال است.
در گذشته زندگي كردن و افسوس خوردن، دردي را دوا نمي كند، بلكه بايد از گذشته و ناكامي هاي آن درس گرفت و بناي موفقيت را در زمان حال پي ريزي كرد، تا آينده اي روشن پيش روي داشته باشيم.
۲ - بخشندگي داشته باشيم: وقتي از بخشش ديگران امتناع مي كنيم در واقع اين ما هستيم كه رنج مي بريم. در بيشتر اوقات فرد مقصر خبر ندارد كه در سر ما چه مي گذرد، در حالي كه ما خويش را در كانون رنج هاي رواني قرار داده ايم.
وقتي راه بخشش را بر مي گزينيم، وقتي تغيير مي كنيم، ديگران هم تغيير مي كنند. وقتي نگرش خود را نسبت به ديگران عوض مي كنيم آنها هم شروع به تغيير رفتار خود مي كنند.
۳ - تفكر مثبت داشته باشيم: تفكر مثبت سازنده است و تفكر منفي مخرب، زيرا دارندگان تفكر مثبت تنها به آنچه مطلوب آنهاست فكر مي كنند و آنگاه الزاماً به سوي اين اهداف كشيده مي شوند. هميشه به آنچه مي خواهيد فكر كنيد.
۴ - نااميد و مأيوس نشويم: در مسير زندگي اميد خود را از دست ندهيم و مأيوس نباشيم، هرگز فكر نكنيم راهي را كه پيش گرفته ايم آخرين راه است. پيوسته به دنبال راه هاي ديگر باشيم چرا كه: عاقبت جوينده يابنده بود.
۵ - با خودمان صادق و روراست باشيم: صادق نبودن با خود، آسيب رسان تر از احترام نگذاشتن به خود است. مواردي را كه با خود رو راست نبوده ايم بنويسيم و راه صادق بودن را با بررسي خطاهاي خود بيابيم.
و سخن ديگر اين كه هنگام روبه رو شدن با وقايع ناگوار نيز با تسلط بر محيط تلاش نماييم شادي از دست رفته را دوباره به محفل وجودمان دعوت نماييم.
در اين رابطه توصيه هايي ضرورت دارد:
- فكر كردن غير از غصه خوردن است، غصه خوردن هيچ دردي را دوا نمي كند و فايده اي ندارد. در حالي كه بر اثر فكر كردن راه هايي براي رفع نگراني ها پيدا مي شود.
- هيچ  مشكلي تا ابد باقي نمي ماند. پس براي رفع يا فراموشي مشكل پيشقدم شويم.
- غم و افسردگي مسري است،وقتي قيافه ما اندوهناك باشد، ديگران هم افسرده و ناراحت مي شوند. وقتي شاد باشيم چهره ديگران شاد مي شود.
- گذشته هرگز مساوي آينده نيست، هر چند كه با ناملايمات روبه رو  شده ايم، مي توانيم فكر كنيم كه دوران بدبختي به پايان رسيده و خوشبختي از فردا شروع مي شود.
راز شاد زيستن، انجام دادن آنچه دوست داريم نيست، دوست داشتن آن چيزي است كه انجام مي دهيم.
زندگي شادي نيست؛ هنر شاد زيستن است.
غلامرضا ازهر

توضيح و پوزش
003642.jpg
عكس پايين كه در صفحه زندگي روز يكشنبه 22/5/85 روزنامه چاپ شد، يكي از عكس هاي آقاي مهدي منعم، عكاس باسابقه كشور است. متاسفانه به دليل آنكه عكس آرشيو شده فاقد نام بود، نام عكاس ذكر نشده بود كه اعتراض ايشان را در پي داشت.
بدينوسيله از آقاي منعم و خوانندگان گرامي روزنامه پوزش مي خواهيم.

ديدگاه
كاهش احساس ناراحتي
لادن نصيري
هنگامي كه از وجود احساسات نامطلوب و ناراحت   كننده مطلع شديد بايد شور و هيجاني را كه در اثر بروز آن ايجاد شده، تحت كنترل درآوريد تا از نظر فيزيكي بيش از اندازه تحريك نشويد، يا خود را وادار به انجام رفتاري نامناسب ننماييد. هدف، رسيدن به حالتي است كه بتوانيد درست فكر كنيد، راحت تصميم بگيريد و طوري اقدام كنيد كه خواسته هاي شما و همسرتان هر دو برآورده شود.
۱ - نفس عميق كشيدن:
با شل كردن عضلات بدن و كشيدن نفسي عميق، پيامي به بدن خود ارسال مي كنيد كه اين موضوع، آنقدرها هم كه به نظر مي رسد، تهديد كننده نيست. در اين موقع ضربان قلب شما كندتر مي شود، فشار خون شما پايين مي آيد، ترشح آدرنالين كاهش يافته و احساس بهتري به شما دست مي دهد.
۲ - دور شدن از آن وضعيت:
يك راه ديگر اين كه به سيستم عصبي فرصت بازگشت به حالت عادي بدهيد. سعي كنيد براي بيست دقيقه از محل وقوع دعوا دور باشيد. اما براي آنكه مبادا مسائل مهم نافرجام بمانند، بايد با خودتان شرط كنيد كه خيلي زود برگرديد و موضوع بحث را با همسرتان حل و فصل نماييد.
۳ - فكر خود را مشغول كردن:
فقط براي يك لحظه توجه خود را از هيجانات درون خود، به اتفاقاتي كه در حال وقوع است معطوف كنيد، چون در اين صورت تنش عصبي را كاهش داده و توانايي خود را براي تمركز بر روي كاري كه بايد انجام دهيد، بالا خواهيد برد. مثلاً خيلي ساده تعداد قاب عكس هاي روي ديوار را بشماريد، يا يك شعر دوران دبستان را به خاطر آورده و براي خود زمزمه كنيد.
۴ - تفكر مثبت:
احساسات شما، توسط افكارتان برانگيخته مي شوند كه تفكر منفي معمولاً بدترين ترس ها است. به خودتان اجازه دهيد دقيقاً به جهت مخالف آنچه كه موجب ترس شما شده فكر كنيد تا بتوانيد احساسات خود را آرام نگه داريد براي مثال اگر از اين نگرانيد كه همسرتان به شما كم محلي مي كند و شما را دست كم مي  گيرد اوقاتي را كه به شما توجه كرده به خاطر بياوريد.
۵ - راحت ابراز احساسات كردن:
بعضي مواقع آنقدر تحت تأثير احساسات قرار مي گيريد كه فكر مي كنيد بايد مستقيماً و به طور انفجاري آنچه را كه مي خواهيد ابراز نماييد اما بهتر است اين كار را به صورت آرام و بي خطر انجام دهيد.

اشك ها و لبخندهاي بم
003648.jpg
گروه اجتماعي - كتاب قيمت لبخند بچه هاي بم كتابي 42 صفحه اي است كه به طور كامل به زلزله هولناك پنجم دي ماه 82 در شهرستان بم از توابع استان كرمان اختصاص يافته؛ اين كتاب شرح مشاهده هاي دست اول احمد خليلي مؤلف و مترجم در لابلاي آوارها و ويراني هاي به جا مانده  از قهر طبيعت است كه از سوي انتشارات هزاره در سال 1383 و به سه زبان فارسي و انگليسي و ژاپني انتشار يافته است.
يادداشت هاي مؤلف به همراه نامه ها، خاطره ها و دست نوشته هاي كودكاني است كه نزديكان خود را در زلزله هولناك بم از دست داده اند و در لابلاي ويرانه هاي شهر با مرگ و زندگي دست و پنجه نرم مي كنند. عكس هاي اين كتاب به درك بهتر مصائب و رنج هاي كودكان بم و تقلاي آنان براي فراموشي آنچه برآنان گذشته است كمك بسياري مي كند. مؤلف اين كتاب از كودكان خواسته است كه نقاشي كنند و اميدها و آرزوهايشان را براي او بنويسند.
خليلي به عنوان مؤلف اين كتاب درآمد حاصل از چاپ و پخش و فروش اين كتاب را به كودكان بم اختصاص داده است تا شايد تهيه اين كتاب كمكي باشد به بازسازي روحي دنياي قربانيان خردسال مهيب ترين زلزله تاريخ ايران.

جدول اعداد (سودوكو) 159
003693.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |