دو يادداشت در حوزه نشر
درباره دور تازه فعاليت كميته خريد كتاب ارشاد
آيين نامه تازه را منتشر كنيد
سيد ابوالحسن مختاباد
|
|
هفته گذشته از سوي مديركل روابط فرهنگي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي اعلام شد كه دو ميليارد تومان بودجه براي خريد كتاب به اين معاونت اختصاص داده شده است. وي همچنين از تغيير در آيين نامه خريد كتاب خبر داد و گفت كه از اين پس كتاب هايي خريداري مي شود كه تقاضاي آنها از سوي نهادهايي چون كتابخانه عمومي، كتابخانه هاي مساجد و... ارسال شود.
اول: خريد كتاب از ناشران از سالهاي پاياني دهه 70 در ارشاد آغاز شد. هدف اصلي از اين كار كمك به ناشران فعال و بالا بردن توان نقدينگي آنها و نيز تجهيز كتابخانه هاي عمومي به كتاب هاي روز بود. بر اساس همين هدف كميته اي در معاونت فرهنگي وزارت ارشاد وقت شكل گرفت كه تعداد اعضاي آن 9 نفر (از جمله نماينده اي از سوي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به عنوان مهمترين و باسابقه ترين نهاد صنفي نشر كشور) بودند. اين افراد هر هفته فهرست كتاب هاي منتشره را از خانه كتاب گرفته و نيز با ارزيابي كتاب ها نسبت به خريد آن اقدام مي كردند. در آيين نامه قيد شده بود كه تنها كتاب هاي چاپ نخست مي توانستند در فهرست خريد كتاب قرار بگيرند. بودجه اي كه به خريد كتاب اختصاص مي يافت در اوايل كار بين سه تا 5 ميليارد را شامل مي شد، اما به دليل عدم تامين اين بودجه در ميانه هاي كار و انجام نشدن تعهدات وزارت ارشاد به ناشراني كه از آنها كتاب خريداري مي شد، اين طرح در دو، سه سال اخير عملاً ماهيت و كاركرد اصلي خود را از دست داده بود.
يكي از مهمترين ويژگي هاي طرح خريد كتاب از ناشران انتشار فهرست خريد ها در هفته نامه كتاب هفته بود. اين فهرست كه در آن نام ناشر، نام كتاب، تعداد كتاب هاي خريداري شده و قيمت آن آمده بود، تصوير شفاف و قابل دفاع از كار كميته خريد در منظر افكار عمومي قرار مي داد و سبب مي شد كه اعتماد شهروندان به رفتارهاي دولت افزايش يابد و ضمن آن كه فرصت اعتراض و بررسي اعتراض هاي ناشران هم همه گاه فراهم بود و كميته خريد بخشي از وقت خود را به پاسخگويي به اين اعتراض ها اختصاص مي داد.
دوم: اقدام اداره كتاب معاونت فرهنگي در احياي دوباره كميته خريد كتاب را بايد ستود، چرا كه اوضاع و احوال اقتصادي نشر بسيار بغرنج، پيچيده و تأثربار شده است. مهمترين ويژگي و وجه افتراق خريد كتاب اين دوره با دوره قبل را بايد در تغيير نقطه هدف اين كميته رديابي كرد. اگر كميته قبلي خريد ها را بر اساس بازار عرضه سامان بندي مي كرد (خريد از ناشران) كميته خريد اين دوره بنا به گفته رئيس اداره كتاب قرار است بر اساس تقاضاي يك كتاب اين امور را سامان بندي كند. مشكلي كه اينجا پيش مي آيد اين است كه تقاضاي واقعي را چگونه بايد تشخيص داد؟ و چگونه مي توان دريافت كه فهرستي كه از سوي نهادهاي ياد شده، ارسال مي شود، همان فهرستي باشد كه مشتريان و متقاضيان كتاب در پي آن هستند؟ و اگر اين گونه باشد و كميته خريد كتاب بخواهد تنها بر اساس تقاضاي بازار (آن هم بازار محدود) خريد هاي خود را سامان بدهد، در برابر تقاضاي هزاران نسخه از برخي كتاب هاي پرفروش چه عكس العملي بروز خواهد داد؟ به نظر مي رسد براي ارزيابي و حتي پيش بيني اين گونه رفتار ها بهترين راه انتشار عمومي آيين نامه تغيير يافته كتاب است كه مي تواند تصويري دقيق تر از نحوه عملكرد اين كميته را در اختيار ناشران و افكار عمومي قرار دهد.
نكته آخري هم مي ماند كه به گفته آقاي حميدزاده (رئيس اداره كتاب) در ديدار با اعضاي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران بازمي گردد. وي در آن ديدار وعده داد كه فهرست كتاب هاي خريداري شده را به صورت هفتگي در نشريه كتاب هفته انتشار دهد. تحقق چنين وعده اي مي تواند سرآغاز قضاوت و داوري افكار عمومي و ناشران درباره نحوه عملكرد كميته خريد كتاب باشد.
|