پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
هنرمندان با اجراي برنامه هاي مختلف هفته دفاع مقدس را گرامي  مي دارند
حماسه و ايثار به روايت هنر
006843.jpg
گروه ادب و هنر- با فرارسيدن هفته دفاع مقدس هنرمندان سراسر كشور نيز براي گراميداشت خاطره هشت سال دفاع مقدس و بيان حماسه و ايثار به زبان هنر برنامه هاي مختلفي را تدارك ديده اند كه از فردا جمعه 31 شهريورماه در مراكز مختلف به اجرا درمي آيد.
نمايش فيلم هاي سينمايي دوران دفاع مقدس عنوان يكي از همين برنامه هاست كه در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود. در اين فرهنگسرا از فردا 14 فيلم معتبر ايران و جهان با مضمون جنگ به نمايش درمي آيد. مهاجر ساخته ابراهيم حاتمي كيا، سفر به چزابه اثر رسول ملاقلي پور، باشو غريبه كوچك به كارگرداني بهرام بيضايي، آباداني ها ساخته كيانوش عياري، اشك سرما عزيزالله حميدنژاد و من يك سرباز هستم، نجات سرباز باران، شكارچي گوزن، اينك آخر زمان، غلاف تمام فلزي و عروج عنوان اين فيلم هاست.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين فيلم ها به صورت رايگان براي عموم به نمايش درمي آيد.
يادي از گذشته هاي جنگ
سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران نيز در برنامه اي با عنوان بازخواني فيلم هاي مستند دفاع مقدس 6 فيلم از زنده ياد سيدمرتضي آويني را به تماشا مي گذارد. صادقيه (57 دقيقه)، سحر يا معجزه( 36 دقيقه) ،يادي از گذشته هاي جنگ (58 دقيقه)، حلبچه در آتش (49 دقيقه)، در اطراف پل (31 دقيقه) و در راه بازگشت (40 دقيقه) عنوان اين فيلم هاست كه از شهيد آويني با كارگرداني، نويسندگي، تدوين و صداي گرم و محزون او به يادگار مانده است. شهيد سيدمرتضي آويني يكي از روشنفكرترين فيلمسازان جنگ تحميلي است كه آثار مستند ارزشمندي را در زمينه هشت سال دفاع مقدس كارگرداني كرده است.
شوق پرواز و خورشيد عشق
فرهنگسراي بانو نيز در گراميداشت ياد و خاطره غيورمردان هشت سال دفاع مقدس، همزمان با هفته دفاع مقدس ويژه برنامه هايي تدارك ديده است. اجراي قطعات تئاتر دفاع مقدس با عناوين شوق پرواز و خورشيد عشق، اجراي موسيقي سنتي، برگزاري نمايشگاه كتاب و نمايشگاهي از خدمات ساير ملل به ايثارگران و جانبازان شامل مدال هاي اهدايي و... از جمله برنامه هايي است كه از 2 تا 9 مهرماه داير خواهد بود.
اجراي برنامه موسيقي و تئاتر فرهنگسرا نيز از 2 تا 5 مهر ماه از ساعت 17 آغاز مي شود. قطعات تئاتر دفاع مقدس نيز توسط گروه هنري ققنوس به اجرا درمي آيد. علاقه مندان مي توانند در هفته دفاع مقدس جهت بازديد از اين برنامه ها به ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.
جشنواره تئاتر سنگر
هنرمندان جشنواره تئاتر تابستانه نيز با اجراي نمايش هاي خياباني در فضاي باز تئاتر شهر هفته دفاع مقدس را گرامي مي دارند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، همزمان با هفته دفاع مقدس از فردا 31 شهريور ماه به مدت يك هفته نمايش هايي با مضمون دفاع مقدس در جشنواره تابستانه تئاتر سنگر هر شب پس از اذان مغرب در فضاي باز محوطه تئاتر شهر به اجرا درمي آيد.
بر اساس همين گزارش در شب هاي برگزاري اين جشنواره چند تن از سرداران و مسئولان كشور ميهمان برنامه خواهند بود و در كنار مردم به تماشاي نمايش هاي هفته دفاع مقدس خواهند نشست.شايان ذكر است جشنواره تئاتر دفاع مقدس كه سال هاي پيش توسط بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس برگزار مي شد، امسال در هفته دفاع مقدس برگزار نمي شود و احتمالاً دوازدهمين دوره خود را همزمان با جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب در دهه فجر برگزار خواهد كرد.
نمايش هاي دفاع مقدس در تئاتر شهر
۷ نمايش با موضوع جنگ همزمان با هفته دفاع مقدس از امروز پنج شنبه 30 شهريور ماه ساعت 16 در مجموعه تئاتر شهر روخواني مي شود.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، در اين رپرتوار يك هفته اي كه با همكاري انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در كافه ترياي اصلي تئاتر شهر برگزار مي شود، 7 نمايشنامه روخواني مي شود.
بر اساس اعلام هيأت مديره انجمن برنامه جلسات نمايشنامه خواني به اين شرح است: پنج شنبه سي شهريور نمايشنامه خانه كاغذي به نويسندگي و كارگرداني نرگس اميني و جمعه 31 شهريور نمايشنامه گلبهار به نويسندگي و كارگرداني رضا جابر انصاري روخواني مي شود. يكشنبه دوم شهريور روخواني نمايشنامه سوگند مجنون توسط نويسنده و كارگردان آن كاوه مهدي و دوشنبه سوم شهريور نيز روخواني نمايشنامه پوكه هاي برنجي به نويسندگي و كارگرداني شهرام كرمي انجام مي شود. نمايشنامه زيرزمين به نويسندگي و كارگرداني افسانه نوري نيز روز سه شنبه چهارم شهريور و نمايشنامه چشم هاي عيسي به نويسندگي و كارگرداني عاطفه حسيني روز چهارشنبه پنجم شهريورماه روخواني خواهد شد.
در پايان اين جلسات، نشست نقد و بررسي آثار با حضور كارگردان نمايش برگزار مي شود.
نمايشگاه عكس حماسه
نمايشگاه عكسي با عنوان حماسه پيروزي در آستانه هفته دفاع مقدس با همكاري خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) در محل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برپا شد.در اين نمايشگاه تصاوير ارسالي عكاس اعزامي ايرنا به لبنان و همچنين عكسهايي از دفاتر داخلي و خارجي ايرنا در خصوص 33 روز مقاومت و پيروزي مردم لبنان به نمايش درآمده است.در اين نمايشگاه همچنين عكسهايي از دوران هشت سال دفاع مقدس و رشادتهاي رزمندگان در معرض ديد بازديدكنندگان قرارگرفته است.از ديگر بخشهاي اين نمايشگاه، غرفه نمايش عكس و تصاوير شهداي دوران دفاع مقدس به ويژه شهداي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

شهرام ناظري در جلسه دلجويي از خبرنگاران حاضر شد
عقب گرد برگزاركنندگان كنسرت به گذشته
006831.jpg
گروه ادب و هنر- پس از برگزاري دو شب كنسرت شهرام ناظري در روزهاي پاياني هفته گذشته و انتقادات و نظرات متعدد نسبت به چگونگي برگزاري مراسم، اين خواننده صميمي ناچار از پاسخ به پاره اي مشكلات شد.او ضمن آن كه برگزاري كنسرت را در ايران كاري سخت بيان كرد، درباره برخورد بدي كه در جريان برگزاري كنسرت با خبرنگاران شده بود، گفت: دوستان خبرنگار گلايه  داشتند كه هنگام برگزاري كنسرت، مشكلاتي براي آنها به وجود آمده است، من درباره برخوردي كه با خبرنگاران صورت گرفته به مسئولان برگزاري كنسرت بسيار گله كردم و برگزاري اين جلسه مطبوعاتي نيز به خاطر دلجويي از خبرنگاران است.
به گزارش ايسنا، شهرام ناظري گفت: در هنگام كنسرت اخيرم، وحشت كردم و فكر كردم چرا بايد با اين همه مشكلات و سختي ها كنسرت برگزار كنم؟ اين خواننده افزود: ما در زمينه برگزاري كنسرت نسبت به گذشته عقب گرد داشته ايم، شايد راه آن اين است كه ديگر كار نكنيم و قيد برگزاري كنسرت را بزنيم. وي ادامه داد: ما انتظار داريم ارگانهاي مسئول از موسيقي سنتي حمايت كنند چون در همه جاي دنيا ارگانهاي مسئول برنامه ريزي خاصي در اين زمينه دارند تا مردم بتوانند با اصالتها و فرهنگ اصيل خود آشنا شوند. ناظري با انتقاد شديد از بي توجهي به موسيقي اصيل در ايران گفت: متأسفانه در سالهاي اخير، تعداد كنسرتهاي موسيقي بسيار كم شده، به خاطر اينكه برگزاري كنسرت، كار بسيار سخت و مشقت آوري شده است. شرايط برگزاري كنسرت موسيقي به گونه اي است كه در كنسرت اخير ما، 48 ساعت مانده به برگزاري كنسرت، نزديك بود 2 بار كنسرت لغو شود.
ناظري گفت: آنقدر مشكلات برگزاري كنسرت در ايران بسيار است كه بهتر است ديگر كنسرت برگزار نكنيم، بعد از برگزاري اين كنسرت به خودم گفتم كه ديگر كنسرت برگزار نمي كنم. وي در ادامه همچنين به برخي بي نظمي ها در برگزاري كنسرت اخير خود اشاره كرد و گفت: تا آخرين لحظه، حتي نمي دانستند كه اشعار من را بايد در كجا بگذارند. ناظري با تشكر از دفتر موسيقي و اماكن، نقش اين نهادها را در برگزاري كنسرت موثر دانست.

چهره روز
با تو مهتاب شبي
006840.jpg
گروه ادب وهنر: سي ام شهريور ماه مصادف با زاد روز شاعر و ترانه سراي نام آشناي ايران است؛ فريدون مشيري. اين شاعر كه اقبال عامه مردم را به خود جلب كرد، از زبان و لحني صميمي برخوردار بود كه ياد او را در اذهان نگه داشته است.
فريدون مشيري در سي ام شهريورماه سال 1305 در تهران به دنيا آمد. مدتي را در خدمت وزارت پست و تلگراف گذراند و در همان ايام با مجلاتي هم همكاري كرد. او مدير بخش ادبي مجله روشنفكر بود. اين شاعر صاحب ذوق در سوم آبان ماه سال 1379 درگذشت.به مناسبت فرارسيدن سالروز تولد او، خبرگزاري ايسنا نظر تعدادي از اديبان و هنرمندان را درباره او منتشر كرده است:
عبدالحسين زرين كوب: او شاعري نوپرداز با انديشه ها و آفرينش هايي نو است كه نوپردازي اش ناشي از ناآشنايي اش با سنت هاي شعر فارسي نيست. زبان شعرش هم بي آن كه بازاري باشد، ساده است و در عين سادگي به نحو مرموزي فاخر و متعالي. واژگان به كار رفته در شعر او با آن كه گه گاه از تازگي و سادگي تلألو دارد، اما زبان اهل كوچه نيست، چنان كه تركيباتش هم از تأثير ژورناليسم بي بندوبار عصر بركنار است.
محمدرضا شفيعي كدكني: شاعران در چند صف قرار مي گيرند. فريدون مشيري در صف شاعراني قرار دارد كه با آن ها گريسته ام. مثل گلچين گيلاني، شهريار، ابوالقاسم لاهوتي و تعدادي ديگر؛ شاعراني كه مستقيما با عواطف آدمي سروكار دارند. مشيري در همه  ادوار عمر شاعري اش در همين صف ايستاده و هرگز نخواسته كه صف خود را عوض كند. شعر مشيري با گذشت زمان افت نكرده و در دوره  پس از 57، تنوع و جلوه  بهتري يافته كه از امتيازات ديگر شعر اين شاعر نسبت به ديگر شاعران معاصر است.
غلامحسين يوسفي: شعر اميركبير مشيري، شعري گرم، پرتپش و دل پذير است كه زباني بليغ دارد.
محمدامين رياحي: فريدون مشيري زبان طبيعت را خوب مي داند و پيام مهر مظاهر طبيعت را مي گيرد و آن را به لطيف ترين زبان به گوش آدميان مي رساند. شعر كوچه نمونه  سادگي و دلاويزي سخن اين شاعر است كه لطيف ترين شعر عاشقانه  عصر ما شناخته شده و در حافظه  بسياري كسان جاي گرفته است.
سيمين بهبهاني: در شعر فريدون مشيري هيچ مضموني غريب و دور از دسترس نيست و هرچه را به شعر مي كشد، همان است كه به سادگي مي بيند.
شعر ماه وسنگ به نوعي مضمون ساز است، يعني از پيش  انديشيده مطلب را به نظم مي كشد. زبان شعرش بسيار ساده است. شاعري كه هيچ گاه نسبت به جريان هاي روزگار خويش بي طرف نمانده، بويژه ستم هايي كه در طول دوران  مختلف بر جهان سوم رفته است.
يدالله مفتون اميني: مجموعه شعر  تشنه  طوفان مشيري لحني ساده و صديقانه دارد و تعدد چاپ كتاب و تنوع شعري اين شاعر عامل موفقيت وي است. او شاعري مردم پسند  است.
بهاءالدين خرمشاهي: او با پنج دهه شعر و شاعري  از جرگه   سايه، نادر نادرپور، فريدون توللي، مهدي اخوان  ثالث و شهريار است؛ خنياگران تغزل اجتماعي. او شاعر فريادهاي در گلو شكسته است. كوله بار شعرش آكنده از ميراث تجربه هاي تاريخ 60ساله  اين ديار است. شاعر اميد و نوميدي، شكست 28 مرداد 32 و پيروزي بهمن 57.
فرخ تميمي: براي شناخت مشيري گفته ها و احساساتش را درباره  زندگي و عشق و مرگ مطالعه كنيم؛ اين سه مسأله در شعر مشيري مقوله هاي جداگانه اي نيستند و شاعر با آن ها در كشاكش است. در شعر عاشقانه  او برخلاف نصرت رحماني و نادر نادرپور حجب و حيا غالب است.
محمدرضا شجريان : فريدون خودش از شعرهايش لطيف تر و ظريف تر است. در گفتارش صميميت، نرمي و گرمي است.

اكران همزمان فيلم ها در سراسر ايران
از عيد فطرآغاز مي شود
گروه ادب و هنر اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران ضمن استقبال از طرح معاونت سينمايي آماده است تا فيلم هاي ايراني را به صورت همزمان با تهران در سراسر كشور اكران نمايد.
سيدغلامرضا موسوي سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اكران همزمان تاكنون حداكثر در تهران و مراكز استان و يا كلان شهر امكان پذير بود، اما با اجرايي شدن طرح جعفري جلوه معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امكان نمايش فيلم هاي ايراني در شهرهاي كوچك نيز فراهم خواهد شد.
موسوي افزود: اكران همزمان فيلم در سراسر كشور ضمن اينكه به شكوفايي بيشتر صنعت سينما كمك خواهد كرد، باعث پاسداشت كرامت، حفظ شأن و سپاسگزاري از توجه تماشاگران شهرستاني به فيلم ايراني خواهد بود.
وي افزود: شوراي پخش اتحاديه، مسئوليت سياستگذاري و برنامه ريزي پخش فيلم در شهرستانها را برعهده دارد و جلسات فوق العاده اي براي اجرايي ساختن اين طرح بر پا خواهند كرد. در اين جلسات پس از بررسي پيش نيازها، هماهنگي لازم با اداره كل ارزشيابي و نظارت سينمايي حرفه اي و بنياد سينمايي فارابي صورت خواهد گرفت.
سخنگوي اتحاديه اظهار اميدواري كرد با برنامه هاي به كار گرفته شده، طرح اكران همزمان فيلم در سراسر كشور از عيد سعيد فطر آغاز و به تدريج كليه فيلم ها و كليه سالن هاي سينما، بخصوص سينماهاي شهرهاي كوچك را دربربگيرد.

مادر بزرگ پرنده در قزاقستان درخشيد
006837.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم پويانمايي ايراني مادر بزرگ پرنده در اولين حضور بين المللي، جايزه نخست چهارمين جشنواره ستاره هاي شرق آلماتي در قزاقستان را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اين فيلم به شيوه انيميشن كاغذي با كارگرداني فاطمه گودرزي از جمله تازه ترين فيلم هاي كانون است كه در نخستين حضور بين  المللي خود به صورت مشترك با يك فيلم از كشور چك اين جايزه را دريافت كرد.
در اين جشنواره 16 فيلم ديگر ايراني طي روزهاي 18 لغايت 22 شهريور به نمايش درآمد كه علاوه بر اين فيلم، دو فيلم ديگر با نام هاي دوست عزيز و رفيق لذيذ ساخته هادي يقين لو و ماه بود و روباه بابك نظري نيز در بخش مسابقه حضور داشتند.
۱۳ اثر سينمايي ديگر هم در بخش ويژه سينماي ايران در اين جشنواره نمايش داده شد.
در فيلم 12 دقيقه اي مادر بزرگ پرنده از فاطمه گودرزي به عنوان نويسنده، طراح و كارگردان، محمدرحيم بختياري فيلمبردار و نيما حسن زاده آهنگساز نام برده شده است.
اين فيلم بدون كلام، داستان مادر بزرگ پرنده اي است كه به خانه اي وارد مي شود ولي كودك تمايلي به برقراري ارتباط با او نشان نمي دهد، اما مادربزرگ دوستاني دارد كه توجه او را برمي انگيزد.
چهارمين جشنواره بين المللي فيلم ستاره  هاي شرق با هدف حمايت از فيلمسازان جوان در بخش هاي سينمايي بلند، فيلم هاي كوتاه، فيلم هاي مستند و پويانمايي و بخش جنبي ويژه سينماي ايران در آلماتي، پايتخت كشور قزاقستان برپا شده بود.

خيال ايراني در اروپا به نمايش در مي آيد
گروه ادب و هنر: نمايشگاهي از نقاشي هاي ايرانيان مقيم 4 كشور اروپايي با عنوان خيال ايراني در اسپانيا، فرانسه، اتريش و ايتاليا تشكيل مي شود.
نمايشگاهي از نقاشي هاي هنرمندان ايراني كه در كشورهاي فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و اتريش، اقامت دارند در گالري هاي مؤسسه فرهنگي هنري صبا گشايش مي يابد.
نمايشگاه خيال ايراني به همت اداره كل ايرانيان مقيم خارج از كشور و رايزنان فرهنگي ايران در اين 4 كشور، برگزار مي شود، دريچه اي به تجلي خيال، انديشه و احساس هنرمندان ايراني را در فضايي دور از سرزمين خود خواهد گشود.
نمايشگاه نقاشان ايرانيان مقيم فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و اتريش مي كوشد تا تصويري از تداوم، بازآفريني و پويايي هنر ايراني را با تأثير، تلفيق و استمرار بن مايه هاي بومي، سنتي در نگاه و بيان اين هنرمندان به نمايش گذارده و از اين طريق ظرافت هاي ناشناخته هنر ايراني را در متن، پويش و پيشروندگي هنر مدرن به گونه اي خلاق، جريان ساز و تازه نفس به عرصه ظهور گذارد. پوستر اين نمايشگاه توسط رضا عابديني طراح و گرافيست طراحي شده است.

گشايش  نمايشگاه عكس لشگريان محمدرسول الله
فارس: نمايشگاه عكس لشگريان محمد رسول الله به مناسبت سال پيامبر اعظم(ع) و گراميداشت هفته دفاع مقدس روز سه شنبه با حضور محمدرضا جعفري جلوه معاونت سينمايي وزارت ارشاد در فرهنگسراي نياوران افتتاح شد.
اين نمايشگاه توسط انجمن سينماي جوانان ايران (آژانس عكس ايران) و با همكاري انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس، معاونت فرهنگي لشگر 27 محمد رسول الله و فرهنگسراي نياوران برگزار شده است.
عكس هاي اين نمايشگاه از جمله آثار محمدحسين حيدري، علي فريدوني، محمود بدرفر، شهيد حسن باقري، سعيد صادقي، بهرام محمدي فر، كاظم اخوان، ابوطالب امام، ساسان افسوسي، احمد بنا كاشاني، ابوسلط بيات، صادق ثمودي، شهيد سعيد جانبزرگي، امير علي جواديان، يونس ذاكري، احسان رجبي، مهدي رضوان، رنجبران، حسين روشنايي، مهران زرگر، علي زينعلي، مسعود سوداگر، ابراهيم شاطري، محسن شانديز، مسعود شجاعي طباطبايي، محمد صياد، رجبعلي قهرماني، محمود كلاري، شهيد داريوش گودرزي كيا، رسول ملاقلي پور، نوري خامنه وحميد رضا ولي است.
گزيده اي از عكس هاي اين نمايشگاه همزمان در سه شهر آبادان، اراك و كرمانشاه به نمايش درمي آيد و سپس به صورت دوره اي در شهرهاي مختلف كشور در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
اين نمايشگاه تا 10 مهرماه در فرهنگسراي نياوران ادامه مي يابد.

ويژه دفاع مقدس و رزمندگان
بيژن نوباوه در صندلي داغ
006834.jpg
ويژه بر نامه صندلي داغ به مناسبت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس شب گذشته آغاز شد.
علي كشفيا نخستين مهمان برنامه بود. او كه در هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشته و جانباز 70 درصد است، قهرماني در پارالمپيك سئول، آتلانتا و سيدني و پنج دوره مسابقات جهاني واليبال نشسته را در كارنامه افتخارات ورزشي خود دارد.
يدالله خليلي، استاد خلبان و ركورددار پروازهاي جنگي در خاك دشمن ديگر ميهمان ويژه برنامه صندلي داغ است كه امروز پنج شنبه 30 شهريور ماه ساعت 45/21 دقيقه رو در روي احمد نجفي قرار مي گيرد تا به پرسش هاي اين برنامه پاسخ دهد.
بيژن نوباوه، خبرنگار باسابقه جنگ تحميلي، سومين و چهارمين برنامه اين مجموعه را به خود اختصاص داده و جمعه و شنبه 31 شهريور و اول مهر در آن حضور پيدا مي كند. وي سال ها به عنوان خبرنگار واحد مركزي خبر مشغول فعاليت بود و زمان جنگ تحميلي بارها براي تهيه گزارش و خبر به جبهه نبرد اعزام شده بود كه مورد اصبات تركش قرار گرفته و حتي شيميايي شده است. نوباوه حدود چهار سال به عنوان خبرنگار اعزامي سازمان صداو سيما در سازمان ملل متحد در نيويورك فعاليت كرده و در حال حاضر مدير شبكه تلويزيوني جام جم 2 است.
آخرين بخش از ويژه برنامه صندلي داغ كه يكشنبه دوم مهر از شبكه دو سيما پخش خواهد شد اختصاص به گفت وگو بامحمدرضا بايرامي، نويسنده باسابقه ادبيات دفاع مقدس دارد.
وي از دومين دوسالانه قلم زرين انجمن قلم ايران به خاطر تأليف كتاب پلم معلق و خلق لحظات جذاب در داستان و آفرينش اثري پاكيزه، جايزه بخش داستان را به خود اختصاص داده است. اين برنامه ساعت 19:45 دقيقه پخش مي شود.

مدير مركز موسيقي حوزه هنري: نقد منفي، موسيقي را به انحلال مي كشد
ايسنا:  مدير مركز موسيقي حوزه هنري كشور در نشست موسيقي پژوهشي دو تار ايران كه در حوزه هنري خراسان رضوي برگزار شد، گفت: اين روند نقد منفي موسيقي كه اين روزها باب شده نه تنها ناديده گرفتن صبغه 5 هزار و پانصد ساله موسيقي ايراني است، بلكه مسير فرهنگ ستيزان را براي انحلال كشيدن هر چه بهتر موسيقي ناب و معنوي ما هموار مي كند.مهدوي درباره موسيقي خراسان گفت: موسيقي خراسان برخاسته از علوم رياضي و فيزيك شناسي است، محورهاي اصلي آن را در دين و معنويت و در نتيجه انسان سازي به راحتي مي توان يافت، البته قسمت هاي منفي هم در آن وجود دارد كه با توجه به اسناد موجود از اين موسيقي نيست و از فرهنگ بيگانه وارد اين موسيقي اصيل شده است. يكي از راه هاي صريح ايجاد وحدت تفكر بين افراد جامعه و در نتيجه امت واحده در كشور موسيقي ملي و محلي است.
وي در مورد وظيفه حوزه هنري كشور و تمامي ارگان هاي دخيل در حفظ و گسترش موسيقي در ايران گفت: وظيفه حوزه هنري برپايي نشست هاي پژوهشي در زمينه موسيقي ملي و محلي و جنبه هاي وسيع آن است تا به اين روند به علما و مراجع ديني نيز فهمانده شود كه موسيقي ملي، هنري است الهي و معنوي كه مي تواند به اندازه مناسك ديني در جامعه تاثير داشته باشد.
در اين نشست همچنين هوشنگ جاويد گفت: بزرگترين لطمه زنندگان به موسيقي ملي در سيستم آموزش كشورهستند كه با تفكيك آموزش موسيقي كلاسيك از موسيقي ملي و رد ساز سنتي از لحاظ جهاني باعث حذف موسيقي ايراني از سيستم جهاني شده اند.

اخبار كوتاه
راهيابي 40 شاعر به كنگره شعر نبوي
گروه ادب و هنر – 40 شاعر از شهرهاي كشور به كنگره سراسري شعر نبوي (ص) پران تر از جبرائيل   راه يافتند.به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران اين كنگره شعر قرار است روزهاي 30 و 31 شهريور ماه در فرهنگسراي علامه قطب الدين رازي شهرستان ورامين برگزار شود.
تاكنون حدود 800 قطعه شعر به دبيرخانه كنگره سراسري شعر نبوي ارسال شده كه با نظر هيأت داوران، 40 قطعه شعر از 40 شاعر براي حضور در كنگره انتخاب شده است.
موضوع اشعار سيره نبوي(ص) و مدح امام حسن مجتبي(ع) تعيين شده است. كنگره سراسري شعر نبوي با هدف تبيين سيره نبوي در سال گراميداشت پيامبر اعظم(ص) تدوين و انتشار اشعار برگزيده و فراهم آوردن زمينه مناسب براي فعاليت شاعران در زمينه توليد آثار معنوي و مذهبي امروز و فردا برگزار مي شود.

دلاوران شاهنامه در بازي كامپيوتري
بازي كامپيوتري ايراني عصر پهلوانان در بخش جنبي سمينار يك روزه مالتي مديا جادوي قرن ، در حضور بهرام عظيمي – خالق انيميشن هاي ناجا – و حسن بنيانيان – رئيس حوزه هنري، عصر امروز در تالار انديشه معرفي مي شود.در اين سمينار، سه مبحث گيم (بازي كامپيوتري)، انيميشن و سينما و جلوه هاي ويژه در سخنراني بهرام عظيمي، حامد شكيبا، و بابك كاوه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
بخشي از اين سمينار نيز به معرفي و توضيح درباره مراحل و نحوه ساخت بازي كامپيوتري عصر پهلوانان اختصاص خواهد داشت.در اين بخش بابك كاوه روي تصاويري كه از قسمت هاي مختلف اين بازي پخش مي شود توضيحاتي ارائه خواهد كرد.شركت مهندسي رسانا افزار شريف در ساخت و طراحي اين بازي كه در آن از عناصر و شخصيت ها و مكان هاي شاهنامه فردوسي استفاده شده، از حمايت مركز صنايع نوين  برخوردار بوده است.
عموم علاقه مندان براي حضور در اين سمينار مي توانند ساعت 16 امروز در تالار انديشه حوزه هنري، واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه حضور به هم رساند.
معرفي بهترين شعرخوانان نوجوان
دومين مسابقه شعرخواني اعضاي پسر مراكز فرهنگي ، هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روز 26 شهريور با معرفي برترين هاي خود در چالوس پايان يافت.
رقابت سه روزه 96 نوجوان ايراني كه از ميان ده ها هزار همسال خود در بيش از 680 مركز كانون در سراسر كشور به مرحله پاياني راه يافته بودند، طي روزهاي 24 تا 26 شهريور در اردوگاه دلگشا كانون واقع در هچيرود چالوس برگزار شد و در آن نوجوانان برگزيده، توانايي ها و آگاهي هاي شعري خود را در معرض ارزيابي داوران مسابقه قرار دادند. در اين ميان از علي اكبر مرندي از آذربايجان شرقي، حسين النچري از كرمان و پدرام افشار از مازندران به عنوان نفرات اول تا سوم گروه سني د نام برده شده است. در گروه سني هـ نيز اميرحسين ميرحجازي از تهران، سهراب عرب چم خليفه از خوزستان و مهران يزدي از يزد به عنوان نفرات اول تا سوم اين گروه معرفي شدند. در گروه سني د محمدجليل كريمي از اصفهان در زمينه رسا و روان خواندن، نويد صفري از اردبيل در زمينه حفظ شعر، نويد لطفي نيا از ايلام در زمينه آگاهي هاي شعري و محمد مراديان از خراسان نيز در زمينه مشاعره، عناوين برتر اين رقابت را كسب كردند.
انتشار يادداشت هاي جمال زاده
اسناد اهدايي سيدمحمدعلي جمالزاده به دانشگاه تهران به زودي منتشر مي شود.
اين كتاب دربرگيرنده مكاتبات و يادداشت هاي جمالزاده است كه به كوشش سوسن اصيلي گردآوري شده است.
به گفته علي دهباشي ـ از اعضاي هيأت امناي متولي انتشار آثار سيدمحمدعلي جمالزاده ـ اين تازه ترين اقدام هيأت امنا پس از اعلام برگزاري جايزه جهاني جمالزاده است. همچنين مجموعه نامه هاي نويسنده فارسي شكر است به كساني همچون سيمين دانشور، محمود دولت آبادي، عبدالحسين زرين كوب، ايرج افشار، قمر آريان، غلامحسين يوسفي، يحيي مهدوي، منصور اوجي و تعدادي ديگر نيز به كوشش او در چهار مجلد منتشر مي شود. كتاب هاي جنگ تركمن ، يادنامه سيدمحمدعلي جمالزاده و يكي بود، يكي نبود هم براي تجديد چاپ در دست انتشارند.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه گل: نمايشگاه طراحي شيشه سحر موسوي /31 شهريور تا سوم مهر /ميدان فاطمي، جويبار، جنب مسجد نور، پلاك 60/ تلفن: 88959216.
نگارخانه هنر سوره: نمايشگاه نقاشي و موزاييك فارغ التحصيلان مؤسسه آموزش عالي سوره‎/ تا 8 مهر / خيابان آزادي، بين بهبودي و خوش، كامياران، پلاك يك.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي علي ترقي جاه‎/ 31 شهريور تا 6 مهر‎/ دروس، كماسايي، پلاك 42/ تلفن: 22541589.
نگارستان شاهد: نمايشگاه تذهيب، گل و مرغ و خط... آثار ايوب جوانكار‎/ خيابان ولي عصر، بالاتر از بزرگمهر، نبش كوچه رحيم زاده‎/ تلفن: 66969626.
گالري والي: نمايشگاه نقاشي سميه مهجور‎/ 6 تا 11 مهر / ميدان ونك، خدامي، پلاك 86 تلفن: 88047698.
نگارخانه شمس: نمايشگاه آثار استادان خوشنويس معاصر‎/ 31 شهريور تا 13 مهر‎/ بلوار آفريقا، نرسيده به جهان كودك، كوي كمال، پلاك 4/ تلفن: 88774571.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |