پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
يكي از اقسام اسراف اين است كه هرچه مي خواهي بخوري
(سنن ابن ماجه، كتاب الاطعمه، ح 3343)
امروز با حافظ
ببين كه در طلبت حال مردمان چون است
ز گريه مردم چشمم نشسته در خون است
ز جام غم مي لعلي كه مي خورم خون است
به ياد لعل تو و چشم مست ميگونت
آب و هوا
006984.jpg

عكس روز
006990.jpg
عكس: رويترز‎/ استفانو رلانديني
نمايشگاه نقاشي هاي ژان ميشل با سكوئه نقاش معاصر در شهر ميلان ايتاليا آغاز به كار كرد. جالب اين كه نمايشگاه مورد نظر تا 4 ماه آينده ادامه خواهد داشت.

در شهر چه خبر
تاليا گران شد
در حالي كه سيم كارت كد 4 هر چند هفته يك بار ارزان تر مي شود سيم كارت تاليا با 20 هزار تومان افزايش قيمت روبه رو شد. پس از آغاز ثبت نام و واگذاري سيم كارت هاي اعتباري تاليا در چند مركز استان از جمله مشهد و قم و افزايش استان هاي تحت پوشش خود، بهاي خريد و فروش اين سيم كارت در بازار تهران به بيش از 120 هزار تومان رسيد.

نرخ برنج
قيمت خرده فروشي انواع برنج توليدي استان مازنداران اعلام شد و به دنبال  آن صحت گفته هاي آگاهان بازار مبني بر رشد 10 تا 15 درصدي قيمت برنج نسبت به سال گذشته اثبات شد. در حال حاضر قيمت خرده فروشي انواع طارم محلي 12 هزار و 300 ريال (4/13 درصد افزايش نسبت به سال 84)، طارم هاشمي 12 هزار ريال (7/13 درصد افزايش نسبت به سال گذشته)، بي نام 9 هزار و 200 ريال (6/9 درصد افزايش نسبت به سال گذشته)، خزر 7 هزار و 700 ريال (11 درصد افزايش نسبت به سال گذشته)، فجر 7 هزار و 500 ريال (5/24 درصد افزايش نسبت به سال گذشته)، شفق 6 هزار و 500 ريال (25 درصد افزايش نسبت به سال گذشته) است.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه در مراكز مخابراتي جماران وسلمان فارسي از امروز آغاز مي شود. با اجراي عمليات مذكور ارتباط تلفني مشتركين در مراكز مخابرات جماران با پيش  شماره هاي 2280 تا 2283 ، 2228، 2229 در محدوده خيابان هاي فرمانيه،  كامرانيه شمالي و كوچه فروغ، سپاه ناحيه شمال به مدت سه روز با اختلال همراه است. علاوه بر اين ارتباط تلفني مشتركين مركز مخابرات سلمان فارسي با پيش شماره هاي 2206 تا 2209 ، 2235 تا 2237 در محدوده خيابان هاي بهاران، كوچه هاي بهار، مجتمع هاي غزل، بهاران، پرنيان، پانيز، نگين و سرو به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

تثبيت قيمت شكر
۱۰ هزار تن شكر از محل ذخاير دولت وارد بازار مي شود تا به قيمت هر كيلو 470 تومان به دست مصرف كنندگان برسد. با گذشت چند هفته از آغاز توليد شكر داخلي و ورود توليدات داخل به انبارهاي كارخانه هاي قند و شكر، تاكنون سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان قيمت پايه اين كالا را اعلام نكرده است. عرضه روغن نباتي 15 درصد ارزانتر از قيمت مصوب پايه نيز از جمله برنامه هاي وزارت بازرگاني است.

كتاب هاي چاپ نشده
جشنواره كتابهاي چاپ نشده با هدف تشويق نويسندگان و شاعران جوان در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. با توجه به اينكه برخي از صاحبان قلم امكان انتشار مجموعه آثار نوشتاري خود را ندارند اين امكان از طريق كتابخانه شهيد فهميده فرهنگسراي بهمن ايجاد شده تا پس از بررسي، آثار ارزشمند آنها به چاپ برسد. علاقه مندان جهت شركت در اين جشنواره تا پايان مهرماه فرصت دارند تا آثار چاپ نشده خود را به كتابخانه شهيد فهميده به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن تحويل دهند.

بازار
كمبود برخي اقلام حبوب
007038.jpg
ثبات قيمت حبوب طي چند سال گذشته برخي كشاورزان را از كشت اين محصولات در سال جاري منصرف كرد و به دنبال آن كمبود برخي اقلام و گراني آنها در بازار حبوب محسوس شده است.
لپه يكي از اقلام عمده حبوب است كه قيمت آن از 500 تومان در سال گذشته به 1300 در سال جاري رسيده است. عدس هم به دليل سوختگي محصول مزارع دشت مغان و اردبيل در بازار حضور پررنگي ندارد. به گفته آگاهان بازار كمبود در بازار حبوب در حال حاضر از طريق واردات عدس و لپه از اتيوپي و لوبيا سفيد از چين تأمين مي شود.
با اين وجود براي جلوگيري از روند صعودي قيمت حبوب علاوه بر شير، شكر، خرما و روغن، حبوب نيز به جمع كالاهاي طرح ضيافت پيوست تا با تناژ و قيمت مناسب بازار را به صورت موقت متعادل كند.

ببخشيد، الان چكار مي كنيد؟
الهام اناري
006999.jpg
سامان مقدم، اكران كافه ستاره،دوردنيا
سامان مقدم كارگردان جوان سينما در مورد فعاليتهاي تازه اش مي گويد: اين روزها دائم در سفرهستم و هنوز نمي دانم چه زماني ساخت فيلم تازه ام، مادام را آغاز مي كنم . ژمن مطمئن بودم كافه ستاره مي تواند ارتباط خوبي با تماشاگر برقرار كند. روش كار در كافه ستاره را در كارهاي بعدي ام ادامه مي دهم.ژ بعد ازدريافت پروانه ساخت مادام ، پيش توليد آن را شروع مي كنيم، منتهي مادام به دليل فضاهاي خاصي كه دارد بايد در فصل تابستان فيلمبرداري مي شد. مادام پروژه سنگيني است ضمن اينكه من هم با وسواس خاصي روي فيلم نامه آن كار مي كنم و اميدوارم سال آينده، شرايطي فراهم شود تا فيلم را بسازيم و در پائيز سال آينده هم فيلم آماده نمايش شود.ژ به غير از اين ها به زودي كافه ستاره را در شهرهاي آمريكا اكران مي كنيم و پس از آن، در دبي و احتمالا بعد از آن دراروپا.

007011.jpg
علي رفيعي نمايش يك خاطره
علي رفيعي كارگردان تئاتر از فعاليتهاي تازه اش مي گويد: پس از 3 سال قصد اجراي يك نمايش جديد رادارم. متن كار جديدم توسط محمد چرم شير نوشته مي شود . داستان اين نمايش برگرفته از خاطرات افرادي است كه زماني در يك بازار پررونق زيبا و پرجمعيت، مغازه هايي داشته اند اما اين بازار بعد از مدتي تبديل به بازاري متروكه و قديمي مي شود. من بعد از ديدن اين بازار در يكي از شهرهاي كويري، تصميم به اجراي نمايشي بر اساس اين رويداد واقعي گرفتم . اين نمايش آميزه اي از سينما و تئاتر است به اين معنا كه ابتدا تصاوير افراد كه در قطع 35 ميلي متري فيلمبرداري شده ، پخش مي شود و پس از آن به تدريج اين افراد روي صحنه تئاتر ظاهر مي شوند و ماجرا دنبال خواهد شد. در موردزمان اجراي اين نمايش نمي توانم زمان قطعي اعلام كنم چون فعلا در حال نگارش طرح هستيم و همه چيز منوط به نگارش نمايشنامه است .
006996.jpg
مهدي كرم پور، دموكراسي ديگر در روسيه
مهدي كرم پور كارگردان جايي ديگر و چه كسي امير راكشت؟ ، مي گويد: به زودي ساخت يك مجموعه ي مستند 8 قسمتي درباره  دموكراسي را آغاز مي كنم. به روسيه مي روم تا فيلم مستندي درباره دموكراسي در روسيه پس از فروپاشي شوروي به سفارش شبكه انگليسي زبان پرس بسازم. عوامل فيلم از كشور روسيه هستند، عنوان مجموعه، راه سوم يا دموكراسي ديگر است وموضوع آن فروپاشي شوروي سابق و رويكرد دوباره روسيه به دمكراسي آمريكا. پس از پايان كار به ايران بر مي گردم تا فيلم چه كسي امير را كشت را اكران كنم و پس از پايان اكران، فيلم بلند ديگرم را كليد خواهم زد. قرارداد نمايش اين فيلم درگروه سينمايي آفريقا بسته شده است و ازعيد فطراكران خواهد شد. نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، الناز شاكردوست، آتيلا پسياني، امين حيايي، مهناز افشار، بازيگران اين فيلم هستند.
007005.jpg
فرامرز قريبيان ، يك تجربه ديگر با كيميايي
ژاين روزها مشغول بازي در رئيس بيست و چهارمين فيلم مسعود كيميايي هستم .ژ نقشي كه در رئيس ايفا مي كنم با همه نقش هايي كه تا به حال داشتم، متفاوت است. اما اين فيلم بر خلاف تصوري كه به وجود آمده هيچ ربطي به تجارت ندارد. از بازي در رئيس راضي هستم و به نظرم يكي از بهترين فيلم هاي مسعود كيميايي است و شايد هم بهترين كار. فيلم برداري اين فيلم تا دو هفته ديگر به پايان مي رسد. ژغير از اين روياي خيس به كارگرداني پوران درخشنده را نيز آماده اكران دارم و شنيده ام، قرار است هم زمان باعيد فطر اكران شود.در رئيس نقش پدر سيامك رابازي مي كنم.ژ سيامك جواني كه تا مرز نابودي پيش رفته ، ليست بيست و پنج جوان را در جيب دارد و بايد به آنها مواد مخدر از پيشرفته ترين تا قديمي ترين ها را برساند. رضا، پدر سيامك، بعد از چندين سال دوري از وطن براي پدري كردن مي آيد.

سكه، طلا و ارز
007023.jpg

آلودگي هواي تهران
006993.jpg

تلويزيون
007035.jpg

سينما
007002.jpg
به نام پدر
كارگردان: ابراهيم حاتمي كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، گلشيفته فراهاني، مهتاب نصيرپور، كامبيز ديرباز
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، بهمن، بلوار، مركزي، قدس، جمهوري، ايران، فلسطين، كارون، پايتخت، شيدا، حافظ، جي، دهكده المپيك، ملت، گلريز، تهران
خلاصه داستان: به نام پدر به ارتباط ميان يك پدر و دختر مي پردازد و از موضوعي اجتماعي با پس زمينه جنگ برخوردار است.

فرهنگسرا
نمايشگاه پوشش اسلامي
فرهنگسراي دختران به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان نمايشگاهي را تحت عنوان پوشش اسلامي برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه كه از اول تا 12 مهرماه داير است چند تن از طراحان لباس توليدات خود را در زمينه انواع چادر به نمايش و فروش مي گذارند. ترويج فرهنگ حجاب و ارائه پوشش برتر و ارائه پوشش كامل از اهداف اين نمايشگاه است.
همچنين هشت نوع چادر شامل چادر ملي، عربي، لبناني، نماز، پذيرايي، عروس، احرام و جشن تكليف در اين نمايشگاه به نمايش و فروش گذاشته مي شود. همچنين درحاشيه اين نمايشگاه صنايع دستي نماز شامل جانماز، روكش قرآن، سجاده و... عرضه مي شود.
علاقه مندان جهت بازديد مي توانند از اول مهر به نشاني بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 44081038 تماس بگيرند.

نقاشي سالمندان
فرهنگسراي سالمند به منظور غني سازي اوقات فراغت سالمندان، كانون نقاشي ويژه سالمندان را به صورت رايگان برگزار مي كند.
در اين كانون مباني رنگ شناسي و اصول اوليه نقاشي رنگ روغن به سالمندان آموزش داده مي شود. اين كانون روزهاي يكشنبه از ساعت 10 تا 12 برگزار مي شود و حضور كليه افراد بالاي 50 سال در اين برنامه آزاد است.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين(ع) – خيابان 17 شهريور – خيابان خشكبارچي – پارك خيام مراجعه و يا با شماره 33358688 تماس بگيرند.

نمايشگاه ايثار و نشاط
فرهنگسراي بانو با همكاري دفتر مشاور رئيس جمهوري در امور ايثارگران و به منظور گراميداشت هفته دفاع مقدس نمايشگاه عكس با عنوان ايثار، نشاط، اميد تا 9 مهر برگزار مي كنند.
اين نمايشگاه با هدف به نمايش گذاشتن فعاليتهاي زنان ايثارگر و شناساندن هرچه بيشتر توانمنديها و افتخارآفريني هاي اين عزيزان در عرصه هاي مختلف داخلي و خارجي داير شده است.
علاقمندان جهت بازديد از نمايشگاه ها مي توانند به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كيك عروسي
آژيرهاي موزه به صدا درآمد. الماس ها را دزديدند. پليس دنبال يك استيشن آبي رنگ بود. خوسه مانگو گشت جاده، سر ايست بازرسي استيشني را كه با سرعت كم حركت مي كرد نگه داشت.
در عقب را كه باز كرد بوي خامه تازه حالش را جا آورد. دستور حركت داد. راننده قيافه معصومي داشت. تازه حيف نبود كيك عروسي مردم را خراب كند.
يان مريكار - اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
سگ تربيت شده براي كشف تلفن همراه
لندن: يكي از دغدغه هاي مقامات امنيتي كشور انگليس وجود تلفن همراه در ميان زندانيان است. به عنوان مثال در سال گذشته بيش از 500 دستگاه گوشي تلفن همراه از زندان هاي اين كشور كشف شد. به همين دليل پليس انگليس يك دوره  فشرده آموزشي براي يك سگ 15 ماهه برگزار كرد تا اين سگ بتواند با حركت در سلول ها، تلفن هاي مخفي شده زندانيان را كشف كند. قرار است اين سگ در 12 زندان اين كشور به جستجوي تلفن همراه بپردازد.
فرار از سيل
007008.jpg
مكزيكوسيتي: بارش شديد باران و جاري شدن سيل زندگي مردم را در چند شهر مكزيك مختل كرد. همانگونه كه در تصوير مشخص است مسافران يك اتوبوس درون شهري در مكزيكوسيتي براي اينكه گرفتار سيل نشوند به سقف اين وسيله نقليه عمومي پناه برده اند.
حمله به كارمند پمپ بنزين با پتك
سن آنتونيو: ديروز يك خانم در آمريكا به پمپ بنزين مراجعه كرد و از كارمند اين جايگاه خواست تا بنزين رايگان در اختيارش قرار بدهد چون پولي براي خريد بنزين نداشت. پس از اينكه كارمند با درخواست خانم مخالفت كرد وي از داخل خودرواش يك پتك بيرون آورد و آنرا به سر كارمند نگون بخت كوبيد. پس از اينكه كارمند پمپ بنزين بيهوش شد وي مقداري پول از صندوق برداشت و پا به فرار گذاشت. البته سارق هم اكنون در بازداشت پليس بسر مي برد.
سرقت كامپيوتر دادگاه
كاليفرنيا: يك مرد 39 ساله كه به جرم سرقت چندين دستگاه كامپيوتر در دادگاه محاكمه مي شد كامپيوتر دادگاه را به سرقت برد. در فاصله اي كه قاضي پرونده اعلام تنفس كرده بود اين متهم، كامپيوتر اين مكان را براي استفاده شخصي به سرقت برد. قرار است وي ماه آينده مجددا در دادگاه محاكمه شود كه در صورت محكوميت بايد 5 سال را پشت ميله هاي زندان سپري كند.
به خاطر 20 دلار
نيويورك: يك مرد در آمريكا براي 20 دلار حاضر شده سقوط آزاد از ارتفاع 15 متري انجام بدهد. هنگامي كه وي مشغول شمارش پول بالاي يك پل بود ناگهان 20 دلار از پول وي داخل رودخانه افتاد و او براي اينكه اين پول را از دست ندهد از بالاي پل داخل رودخانه شيرجه زد. وي پس از شيرجه زدن به داخل رودخانه مسافت 100 متر را شنا كرد تا به پول خود برسد.
تمبر اينترنتي
منچستر: شركت پست انگليس براي اولين بار در سال 1840 تمبر چسب دار را عرضه كرد اما با ورود تكنولوژي مدرن به زندگي مردم ممكن است در آينده اي نزديك عمر چنين تمبرهايي در اين كشور به پايان برسد. در حال حاضر مردم انگليس براي تهيه تمبر مجبور هستند به پستخانه مراجعه كنند و در ساعات غير اداري امكان تهيه تمبر براي آنها وجود ندارد. اما اداره پست فروش اينترنتي تمبر را آغاز كرده است. در اين روش كاربر با ورود به سايت اداره پست مبلغ تمبر مورد نياز خود را از طريق كارت اعتباري پرداخت مي كند و از باركدي كه اداره پست از طريق اينترنت در اختيارش قرار مي دهد چاپ مي گيرد. در واقع ارسال كننده اين باركد را به جاي تمبر روي پاكت مي چسباند و اينگونه در وقت صرفه جويي مي شود.
قديمي ترين جمجمه كودك
006987.jpg
لندن: تصويري كه مشاهده مي كنيد جمجمه يك كودك است. در واقع اين جمجمه قديمي ترين جمجمه  كودك كشف شده توسط دانشمندان به شمار مي آيد. به گفته همين دانشمندان قدمت اين جمجمه به 3/3 ميليون سال قبل باز مي گردد. در آن زمان اين كودك به صورت ايستاده قادر به راه رفتن بود اما از درختان هم بالا مي رفت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |