در هفته اول آغاز سال تحصيلي آلودگي ناشي از ترافيك در كمين دانش آموزان است
مهر با ريه مهربان نيست
آزاده بهشتي
|
|
مهرماه يادآور نوعي عادت است؛ نوعي اتفاق تكراري، اما دوست داشتني؛ اتفاقي كه هر چه بزرگ تر مي شوي، شكل و شمايل شيرين تري پيدا مي كند و بعدترها مي شود خاطره. اين روزها ما كه سن و سالي را پشت سر گذاشته ايم، خاطره هايمان را مرور مي كنيم و سال اولي ها و سال دومي ها و سال... اول مهرماه راهي مدرسه مي شوند تا خاطره ساز شوند. مهر، يادآور نوعي عادت است، نه هيچ چيز ديگر. ترانه هاي رنگارنگ راديو و تلويزيون در مورد بازشدن مدرسه ها و برپاشدن همهمه، اما همه اينها جز ايجاد شوري كاذب، چيزي را عوض نمي كند و تغييري در روند اين عادت نمي دهد؛ هيجان بي دليلي كه نوعي اضطراب را در نوپاهايي كه مي خواهند به مدرسه بروند القا مي كند. از خودشان كه سؤال كني، همه در اين تفكر مانده اند كه به جاي بازي و تفريح و كودكي كردن، صبح زود به اجبار و اكراه از خواب برمي خيزند و به جايي مي روند كه نمي دانند و نمي فهمند براي چه بايد بروند. اما اين، يك روي سكه است. اين هيجان كاذب و اين شور بي دليل، علاوه بر اينكه روح آزاد و كودكانه را به سخره مي گيرد، خيابان هاي خالي از پُر را، از همهمه و هيجاني پر مي كند كه هر چه فكر مي كني، نمي فهمي براي چيست. نه! اشتباه نكنيد! قرار نيست گزارشي بنويسم در مورد ديوارهاي بلند مدرسه. يا اينكه متهم كردن دانش آموزان به بچگي و كم عقلي، بزرگ ترين ظلم در حق آنهاست. اصلا قرار نيست بگوييم كلاس درس براي بچه هايي كه جز بازي و ورجه وورجه چيز ديگري نمي دانند، زندان است و معلم هر قدر كه مهربان و دوست داشتني باشد، زندانبان زندانياني كه البته چهره اي محبت آميز دارد و به جاي فحش و بدوبيراه، به آنها لبخند تحويل مي دهد؛ لبخندي كه از هر توهين و بدوبيراهي بدتر است.
اشتباه همه ما اين است كه سال هاست دوربينمان را در يك زاويه كه نه، گوشه اي از شهر گذاشته ايم و مدرسه و مهرماه و دانش آموزان را با همين دوربين نگاه مي كنيم. از يك ارتفاع پايين با لبخندي كه اگر نقاب از چهره برداريم، تفاوتي با اخم و تشر زندانبان براي دانش آموزان ندارد. مي خواهيم بنويسيم و درخواست كنيم حالا كه كمتر از يك روز به بازگشايي مدارس مانده، حالا كه خاطره ها تكرار مي شود و خاطره هايي ساخته، دوربين را از گوشه خيابان، روبه روي ديوار دبستان، چشم در چشم باباي مدرسه برداريم و از يك زاويه بهتر و از كمي بالاتر نگاه كنيم. وقتي اين كار را كرديد، متوجه مي شويد ديواري پيش رويمان است به مراتب بلندتر از ديوارهاي مدرسه كه براي آوارشدن روي سر بچه مدرسه اي ها نه نياز به زلزله 7ريشتري دارد و نه موقع ريزش، صدايش در گوش شهر مي پيچد. اين ديوار بلند كه نمي گذارد زاويه دوربينتان براي ديدن مدرسه بهتر باشد، موقع ريزش، گرد و خاك نمي كند اما گازهاي متفاوتي از آن متصاعد مي شود كه چشم را مي سوزاند، سرفه هاي مكرر را به دانش آموزان هديه مي دهد و تيرگي و سياهي آن به حدي است كه روح شاداب و پر از سرخوشي و كودكانه آنها را نشانه مي رود. نقطه را بگذاريد ته اين سطر و بياييد سر خط.
هر طور كه هست، دوربين را از پشت اين ديوار خاكستري بالا بكشيد تا مطمئن شويد موضوع اين گزارش، آلودگي ناشي از تردد بيش از حد خودروها در روز اول مهرماه است. قيد سرود صبح است، اول مهر را كه سال هاست از راديو پخش مي شود، بزنيد و امسال تصميم بگيريد خودرو را در پاركينگ نگه داريد و دانش آموزي را كه سه ماه صميمي تنبل تر از هميشه كرده است را كمي زودتر از خواب بيدار كنيد و پياده، با اتوبوس، تاكسي و هر وسيله جز خودرو شخصي، به مدرسه راهي كنيد.
بعد از سه ماه صميمي
اتاق فرمان ترافيك تهران در اولين ساعات روز شنبه دوم مهر، حكايت از وجود بار ترافيك متراكم ولي روان در بزرگراه ها و خيابان هاي تهران داشت.
نخستين پيام از وضعيت ترافيك در ساعت 34/6 دقيقه صبح شنبه از مسير جنوب به شمال سعادت آباد، بعد از نيايش از طريق بي سيم از معاون ترافيك شهرداري منطقه۲ به مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران اعلام شد.
پس از پيام فوق، از ساعت 7 تا 9 صبح نيز پيام هاي بي سيم معاونان ترافيك ساير مناطق به ويژه مناطق 7 و 11 در خصوص وجود برخي گره هاي ترافيكي در نقاط مختلف شهر به تدريج به اتاق فرمان ترافيك تهران ارسال شد.
اين گزارش حاكي است اعضاي ستاد مركزي بازگشايي مدارس ستاد مهر از جمله مديران عامل سازمان هاي حمل و نقل و ترافيك و پايانه هاي مسافربري و پارك سوارها و شركت كنترل ترافيك، مدير كل هماهنگي معاونت ترافيك شهرداري تهران و نمايندگان اتوبوسراني و تاكسيراني با استقرار در مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران، هر يك به هدايت بخش هاي مربوطه پرداختند.
اين گزارش مي افزايد: خارج كردن چراغ هاي راهنمايي از حالت هوشمندي مركزي به كنترل دستي در تعدادي از تقاطع ها توسط عوامل اجرايي مستقر در محل، موجب بروز برخي مشكلات ترافيكي از قبيل ايجاد راهبندان و كندي كشش شد.
گفتني است علاوه بر استقرار واحد سيار شبكه تهران و پخش دو گزارش زنده از مركز نظارت و كنترل ترافيك، راديو پيام نيز لحظه به لحظه، رانندگان را در جريان وضعيت ترافيك قرار داد و علاوه بر اين، از طريق تابلوهاي متغير خبري، پيام هاي نوشتاري از وضعيت مسيرهاي بزرگراهي به اطلاع رانندگان خودروهاي عبوري رسيد.
اين اتفاقي بود كه سال گذشته در اولين روز به صدا درآمدن زنگ هاي مدرسه براي خيابان هاي پايتخت رخ داد. تجربه بسطامي- كارشناس ترافيك و آلودگي هواي شركت كنترل كيفيت هواي تهران- مي گويد: نكته مهم در مورد چنين مواردي، ترافيك سنگين و ايستا است كه آلودگي را افزايش مي دهد؛ در صورتي كه اگر اين ترافيك، روان و در حال حركت باشد، آلودگي كمتري را به دنبال خواهد داشت .
علاوه بر گفته هاي او كه روز 3 مهر، آغاز اولين روز مدرسه در سال گذشته را آلوده ترين روز سال مي داند، نمودارها و منحني ها و آمارهاي اين مركز نيز بر اين موضوع تاكيد دارد.
در حقيقت، آلودگي هواي تهران از نظر ميزان آلاينده هاي co و pm10 در مهر ماه سال 84 نشان مي دهد آلاينده منواكسيسد كربن در مهرماه اين سال و سال 83 وضعيت پاك در هيچ يك از روزها مشاهده نشده است و وضعيت سالم از 37درصد در مهرماه 1383 به 33درصد در مهر ماه 1384 كاهش يافته است و شرايط ناسالم در مهر ماه 83 از 63درصد به 67درصد در مهر ماه سال 84 افزايش يافته است و در مجموع، كيفيت هوا از لحاظ آلاينده منواكسيد كربن در مهر ماه 1384 نامطلوب تر از مهر ماه 1383 بوده است. هر چند بسطامي اميدوار است با تدابير صورت گرفته، اين ارقام در سال جاري افزايش پيدا نكند اما اضطراب از قرارگرفتن پايتخت در حالت اضطرار، در صدايش موج مي زند.
او تدبير معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران براي طرح ضربتي 15شهريور تا 15مهر براي مقابله با ترافيك را مناسب مي داند و مي گويد: كليه فعاليت هاي عمراني كه ممكن است در رفت و آمد اختلال ايجاد كند در اين روزها متوقف است اما هيچ چيز به اندازه عدم استفاده از خودروهاي شخصي نمي تواند تاثيرگذار باشد.
بسطامي اميدوار است شرايط جوي و اقليمي تهران در اين روزها بهتر شود. شايد ما هم بايد بگوييم بوزيد اي بادها و بباريد اي قطرات رحمت تا آسمان بالاي سر اين روزها- آبي كه پيشكش- از اين سياه تر نشود .
ميم را نگفته، مشاركت مردم براي هزارمين بار در صحبت هايش تكرار مي شود و ما مي مانيم و مهر و موضوعي كه براي چندمين بار در موردش نوشتيم اما... .
|