پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵
خدمات پس از فروش؛ سراب يا واقعيت؟
004347.jpg
خدمات بعد از فروش در تاريخ توليدات صنعتي زماني رواج يافت كه با افزايش و تنوع محصولات رقابت براي فروش بيشتر و جذب مشتري شدت گرفت و بعضي از توليد كنندگان با اين ابتكار كه پس از فروش هم خدمات گوناگون مثل تأمين قطعات و تعميرات را به نحو احسن براي مشتريان انجام دهند، سعي در جلب مشتريان بيشتري نمودند. از آن پس ارائه خدمات پس از فروش به صورت بخشي از تعهد توليد كنندگان و فروشندگان كالاهاي صنعتي درآمد و در اين عرصه رقابت توليدكنندگاني كه نسبت به تعهدات خود بيشتر پايبند بودند، موفقيت هاي بيشتري هم بدست آوردند و عدم انجام تعهدات توسط برخي توليد كنندگان موجب بي اعتمادي مردم شد و به مرور آنها را به ورطه ورشكستگي كشاند. در كشور ما، انجام خدمات بعد از فروش از سابقه اي چهل ساله برخوردار است، اما در دهه هاي اخير، بويژه در بخش صنايع خانگي مثل يخچال، كولر، بخاري و خودروسازي ها، اين خدمات نهادينه شده است. سواي بعضي از واحدهاي توليدي كه به دليل پايبندي به تعهدات خود در ميان مشتريان شناخته شده اند و به همين اعتبار در رقابت بازار از جايگاه بهتري برخوردار هستند، متأسفانه تعداد زيادي از توليدكنندگان به مصداق ... خوش درخشيد ولي دولت مستعجل بود ، عليرغم در باغ سبزي كه به مشتريان نشان دادند، با گذشت زمان، نسبت به انجام تعهدات خود بي تفاوت شدند، گويي، تنها هدفشان جذب مشتري و فروش انبوه بود و از آن پس ديگري نيازي به مشتري و خواسته ها و نيازهاي او ندارند.
نگارنده كه سالهاست خواننده روزنامه همشهري مي باشم بارها در صفحات همشهري شاهد درج شكايات و گلايه هاي مردم از اين بابت بوده ام و به اين واقعيت نيز پي برده ام كه آنچه در موضوع خدمات پس از فروش در مملكت ما به دست فراموشي سپرده شده ضمانت اجرايي اين خدمات است. ظاهراً  يك شركت توليدكننده هر نوع كالا، از جمله اتومبيل، در ميان تبليغات گوناگوني كه براي جذب مشتري و با هزينه هاي بسيار هنگفت به انجام مي رساند، بخشي را نيز به تبليغ براي خدمات پس از فروش اختصاص مي دهد. اما تنها ضامن اجرايي در اين ميان تعهدات اخلاقي شركت توليد كننده است. به همين دليل، وقتي مصرف كننده پس از مراجعه براي استفاده از خدمات پس از فروش با سرگرداني و سردرگمي و پاسخ منفي روبه رو مي گردد نمي داند به كجا بايد شكايت ببرد، چرا كه ضمانت اجرايي قوي براي انجام تعهدات مبني بر خدمات پس از فروش در ايران وجود ندارد و در ازاي خسارات سنگيني كه از بابت عدم انجام اين تعهدات متوجه مشتريان و خريداران مي شود، آنها نمي دانند چه بايد بكنند؟
لذا با توجه به گستردگي تبليغات مبني بر خدمات بعد از فروش و به همان اندازه افزايش شكايات و گلايه هاي مردم از اين بابت لازم است، با همكاري سازمانهاي مربوطه ضمانت اجرايي لازم براي نظارت بر انجام اين تعهدات به وجود آيد، تا چنانچه، توليد كننده اي با خلف وعده باعث وارد آمدن زيان به مشتري وخريدار شد، طبق مقررات موظف به جبران اين خسارات گردد.
با ايجاد اين سامانه، اولاً شركت هايي كه صادقانه به انجام خدمات پس از فروش مبادرت مي ورزند، از جايگاه بهتري برخوردار مي شوند و ثانياً ، با رسيدگي به موقع به شكايات و مراجعات مردم، اين شركت ها آسيبي نمي بينند. علاوه بر اين، مردم با اطمينان بيشتري به خريد كالا روي مي آورند. نكته مهم ديگر انطباق تعهدات قيد شده در فهرست خدمات پس از فروش با واقعيت مي باشد، چون بخشي از شكايات و گلايه ها مربوط به توليد كنندگان و يا فروشندگاني است كه برخلاف ضمانت هايي كه بابت خدمات پس از فروش به مشتريان سپرده اند، در عمل چنين خدماتي را عرضه نمي كنند. نبود ضمانت لازم براي رسيدگي به شكايات و دعاوي مردم، سبب رواج اين قبيل فريبكاري ها نيز شده است.
از سوي ديگر براي تقويت بخش توليد، لازم است، وزارتخانه هاي ذيربط هر سال، توليدكنندگاني را كه واقعاً  به خدمات پس از فروش خود صادقانه عمل كرده اند و شاكي نداشته اند به نحو مقتضي مورد تشويق قرار دهد.
شايان ذكر است كه متأسفانه در حال حاضر بيشترين شكايات و گلايه هاي مردم در بخش خدمات پس از فروش متوجه صنايع خودروسازي است و صنايع و لوازم خانگي اعم از واردكنندگان و توليد كنندگان داخلي در مرحله بعد قرار مي گيرند.
نگارنده به دليل سالها فعاليت در يكي از وزارتخانه هاي صنعتي، هم به اهميت تشويق صحيح بخش صنعت و توليدات صنعتي واقفم و هم، در نظر گرفتن اهرم هاي دقيق و قانوني نظارت براي كنترل خدمات بعد از فروش را حياتي مي دانم در غير اين صورت آشفته بازار كنوني در نهايت لطمه هاي سنگين و جبران ناپذيري به پيكره صنعت كشور وارد خواهد كرد.
مهندس مصطفي – س- تهران

پاسخگو
004344.jpg
خانم پران قاجار- تهران: نوشته ها و خاطرات شما به خصوص از تهران قديم و يادگارهاي دوران كودكي تان، براي خوانندگان همشهري به ويژه صفحه سخنگاه آشناست. با تشكر از قطعه زيبايي كه به مناسبت شروع ماه مهر و آغاز فعاليت دوباره مدارس، براي همشهري ارسال كرده ايد، بخش هايي از آن را درج مي كنيم:
عطر مهر و بوي خوش پاييز مي آيد
عطر كلاس و ميز و نيمكت و خاطره ها
در ترنم باران، خزان مي آيد
با كيف و كفش نو و دفتري با 40برگ خاطره
با روپوش نو، باز بوي آغازي دوباره مي آيد
با امتحان و نمره و اضطراب كلاس
اين همه را اما، يادي خوش است در خانه ذهن
با عمري كه چون ابر از فراز ما گذشت

آقاي سيامك اكبريان- تهران: 1 - نوشته ايد: در همشهري جوان در بخش رويدادهاي سينمايي، چند بار از كلمه تركاند ، در شرح موفقيت هاي بعضي از كارگردانان استفاده شده است.
پسرم كه سال اول راهنمايي است، از من مي پرسد كه تركيدن و تركاندن... به معني موفقيت است؟! پاسخي نداشتم كه بدهم. ظاهراً قرار نيست نشريات، مروج فرهنگ لمپني يا اصطلاحات موسوم به فرهنگ مخفي باشند.
هر نشريه، در حكم يك آموزشگاه هم هست و به سهم خود بايد كار پالايش فرهنگي هم انجام بدهد و... . با تشكر از حسن توجه و دقت شما، از اين پس مي توانيد نامه ها و پيشنهادات خود را به نشاني نشريات موردنظر ارسال كنيد تا دليل استفاده از كلمات و واژه هاي به قول شما نامتعارف را بيان كنند. البته گاهي در مطالب طنزآميز يا نوشته هاي آميخته به چاشني طنز از اصطلاحات كوچه و بازار هم استفاده مي شود و اين يك عمل غيرمتعارف نيست. مهم آن است كه از اين اصطلاحات، به جا استفاده شود.
۲ - مواردي را كه در باره جدول كلمات متقاطع برشمرده ايد، به طراح جدول يادآوري كرديم.موفق باشيد.
004353.jpg
درباره سريال تلويزيوني نرگس كه هفته پيش به پايان رسيد، در همشهري نيز مطالب گوناگوني به چاپ رسيده است.
خانم صديقه فرهادي پور- كرمانشاه: از نامه طولاني و مفصلي كه در مورد اين سريال براي صفحه سخنگاه ارسال كرده ايد، تنها به درج بخشي از نامه اكتفا مي كنيم و براي شما، آرزوي موفقيت داريم:
... آخرين قسمت سريال نرگس بسيار غيرحرفه اي، دوراز انتظار و مبهم بود. حتي مي توانم بگويم حق مطلب در مورد هنرمنداني كه در اين سريال و در مدتي طولاني براي مردم هنرنمايي كرده بودند، در بخش آخر ادا نشد. واقعاً قرار نيست سريالي كه براي عموم مخاطبان تلويزيون پخش مي شود و نه يك قشر خاص، پاياني اين چنين مبهم و ابتر داشته باشد. از اين بابت جداً متأسفم... .

آقا يا خانم امضا محفوظ - تهران: 1 - در نامه ارسالي خودتان موضوع و مسأله اي را مطرح كرده ايد كه مربوط به يك سال پيش است.
۲ - بدون ارائه دليل و سند، فردي را در مظان اتهام قرار داده ايد كه باز هم مربوط به همان يك سال پيش است!
در عين حال با اين بخش از نامه ارسالي شما كه سازمان ها و موسسات هنگام برگزاري سمينارهاي علمي، به خصوص در بخش مديريت اين مجامع از چهره هاي توانمند و آگاه استفاده كنند تا از بازدهي مطلوب برخوردار باشند، موافقيم.
لطفاً از اين پس نامه ها و مطالب ارسالي خودتان را به هنگام، مستند و با ذكر نام و امضاء واضح براي همشهري ارسال فرماييد.

خانم فاطمه نادي- فرديس كرج: 1 - ضمن ارج نهادن به احساسات پاك و ستودني شما كه به مناسبت بيستمين سال ازدست دادن همسر جوانتان شعري را براي آن مرحوم سروده و ارسال كرده ايد، امكان درج كامل اين شعر براي ما مقدور نمي باشد اما با توجه به عمق اندوه شما بابت اشتباه بيمارستان كه با تزريق خون ناسازگار با گروه خوني همسرتان، باعث مرگ وي شده اند، اميدواريم در تمام مراكز درماني، از اين بابت، دقت بيشتري به كار گرفته شود تا شاهد اين قبيل حوادث تأسف آور نباشيم.
۲ - از حسن توجه شما به روزنامه همشهري متشكريم. وفاداري وعلاقه خوانندگان عزيزي چون شما كه به رغم همه دغدغه ها، همشهري را فراموش نكرده ايد، مشوق كار ماست. موفق باشيد.

آقاي ر- سلطاني- قزوين:1 - بحث ها و گلايه هايي را كه در مورد ازدست رفتن به قول شما باغ هاي رويايي قزوين و گسترش بي رويه شهر و... مطرح كرده ايد، مي توانيد در قالب يك مقاله پژوهشي و مستند براي همشهري ارسال كنيد تا به نام خودتان چاپ شود.
۲ - ضميمه هايي كه همراه روزنامه منتشر مي شوند، بايد توسط روزنامه فروش به خريداران تحويل شود. ضميمه هاي مستقل همشهري كه در روزهاي معيني از هفته و به صورت جداگانه منتشر مي شوند، از اين قاعده مستثني هستند.
۳ - ضمن تشكر از يادآوري و دقت شما در مورد برخي لغزش هاي املايي و چاپي، مراتب را به اطلاع همكارانمان رسانديم و اميدواريم كمتر شاهد اين قبيل لغزش ها در روزنامه مورد علاقه شما، همشهري باشيم. موفق باشيد.

زمان توجه بيشتر براي حفظ اين بناي تاريخي و نماد شهر پل سفيد، فرا رسيده است
پل سفيد، تاريخي و زيبا
004341.jpg
نام شهر پل سفيد در شهر سواد كوه كه واقع در جنوب استان مازندران به اعتبار يك پل قديمي و متعلق به دوره حكومت شاه عباس صفوي مي باشد، شهرت يافته است.
اين پل قديمي كه با سنگ هاي سفيد ساخته شده و به همين مناسبت پل سفيد ناميده مي شود، تنها اثر و ميراث تاريخي شهر پل سفيد به حساب مي آيد. اما متأسفانه، اين پل به علت بي توجهي در آستانه فرسودگي و تخريب جدي قرار گرفته است و ازجمله درزهاي عميقي كه در بدنه آن پيدا شده، حتي از فاصله دور قابل مشاهده مي باشد.آسفالت چند لايه، عبور و مرور خودروهاي سنگين و سيلاب رودخانه تلار ازجمله عواملي است كه اين پل تاريخي و زيبا را در معرض آسيب هاي جدي و خطرناك قرارداده است.
ايجاد پل روگذر عابر پياده در قسمت جنوبي و روي اين پل تاريخي بدون انجام مطالعات دقيق معماري نماي طاق هاي پل را در معرض تخريب قرار داده است و طرح جديد، احداث يك پل جديد بر فراز پل سفيد، نماي معماري اين پل تاريخي را به كلي از بين خواهد برد.
درحالي كه پل سفيد به عنوان ميراث فرهنگي، اثر تاريخي و يك جاذبه مهم گردشگري براي شهر پل سفيد نيازمند توجه و مراقبت جدي مي باشد و اجراي هرگونه طرح عمراني كه به نوعي اين بناي ارزشمند را درگير نمايد، مستلزم بررسي هاي دقيق كارشناسانه توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي است. حداقل توقع آن است كه بناي تاريخي، زيبا و باارزش پل سفيد تحت حمايت و مراقبت جدي سازمان هاي ذي ربط و مردم و مسئولان قرار بگيرد و به عنوان نماد شهر پل سفيد، از گزند محفوظ بماند.
زهره حسني
دانشجوي رشته محيط زيست

تجربه هاي آزاد
عابر پياده و خيابان هاي پر از خودرو داستان هميشگي...!
طرح: تينا صفاهيه- تهران
004338.jpg

اين اتفاق را به حساب كامپيوتر بگذاريد
مصادره اموال منقول و غيرمنقول در ازاي 21 ريال بدهي معوقه!
004350.jpg
از زماني كه كامپيوتر به عنوان ابزاري پيشرفته براي محاسبات و تبادل اطلاعات و توسعه ارتباطات وارد زندگي بشر شد و به مرور در يك روند توسعه و تكامل به يكي از كارآمدترين وسايل ارتباط جمعي تبديل گرديد، تمامي افرادي كه به نحوي از خدمات اين محصول شگفت انگيز فناوري بشر در جهان معاصر برخوردار بوده اند، به نوعي از خطاهاي آن نيز مصون نمانده اند. كامپيوتر يك ماشين است و به هيچ وجه تابع احساسات نيست و اهل تبعيض و تمايز هم نمي باشد، هر چند كه به تازگي دانشمندان در تلاش هستند تا رايانه هاي هوشمندتر و با احساس هم بسازند، اما هر آنچه كه اكنون و در سراسر جهان در خدمت ما انسان ها قرار دارد همچون ماشين عمل مي كند. دقت در محاسبات، تا حداقل ها و جزئيات حيرت آور كه خارج از توان آدمي است از خصوصيات يك كامپيوتر است. لاجرم، اگر ماشين هاي محاسبه گر الكترونيك يا همان كامپيوتر در كشور ما هم چنين دقتي را به نمايش بگذارند، چندان جاي تعجب نيست، به خصوص وقتي كه بحث، وصول مطالبات معوقه بابت ماليات، عوارض، حق بيمه و از اين قبيل در ميان باشد. اما گاهي دامنه عمل اين ماشين عجيب، به گونه اي است كه به خاطر 21 ريال يا همان 21 قران قديمي، يك ضرب الاجل فوري و فوتي صادر مي كند و هشدار مي دهد، چنانچه فرد بدهكار مبلغ 21 ريال بدهي خود را در مهلت تعيين شده، نپردازد، موجبات توقيف اموال منقول و غيرمنقول وي فراهم و از طريق مزايده كليه مطالبات و هزينه هاي مربوطه قابل وصول خواهد بود! در اين اجراييه، البته مبلغ حق الاجرا نيز تعيين شده است كه عبارت از 1 ريال وجه رايج مملكتي است!
به قول قديمي ها مخفي نماند كه در اجراييه صادر شده به فرد بدهكار، بشارت داده شده است كه در صورت پرداخت كل مبلغ بدهي يعني همان 21 ريال ظرف مدت تعيين شده، حق الاجرا يعني همان يك ريال به فرد بدهكار، تخفيف داده خواهد شد. در عصر ارتباطات، اين قبيل اتفاقات چندان غيرمنتظره نيست و همان طور كه در اقصي نقاط جهان رخ مي دهد و اخبارش را در رسانه ها مي بينيم و مي شنويم و مي خوانيم، گاهي نيز در مملكت ما هم اتفاق مي افتد.
چه مي شود كرد، به عبارتي زمانه ما عصر ديجيتال هم هست و ماشين هاي محاسبه كننده از يك ريال هم نمي گذرند چه رسد به 21 ريال!

چگونه مي توان دغدغه هاي مربوط به شهريه سنگين دانشگاهها را كاهش داد
وام كم بهره، راهي براي كمك به دانشجويان
از مشكلات و دغدغه هاي اصلي دانشجوياني كه امسال به دانشگاهها راه يافته اند، پرداخت شهريه دانشگاه، به ويژه دانشگاه آزاد، دانشگاههاي غيرانتفاعي و دوره هاي شبانه دانشگاههاي دولتي است. روش پرداخت وام به دانشجويان در ازاي بازپرداخت آن در دوره پس از فراغت از تحصيل كه در همشهري – صفحه سخنگاه – مورد اشاره يكي از خوانندگان واقع شده بود، قابل توجه است،  اما از آنجا كه بايد دانشگاهها در حق دانشجوياني كه شغل و درآمدي ندارند و تنها پس از يافتن كار و شغل و درآمد قادر خواهند بود بدهي خود را بابت وام بپردازند، مساعدت كنند، بهترين روش پرداخت وام با بهره كم و به صورت اقساط پس گيري آن بعد از فارغ التحصيلي دانشجو و زمان اشتغال وي مي باشد. وقتي بانكها مبادرت به پرداخت وام دانشجويي با بهره كم كنند، شبكه وسيعي از مشتريان جوان و پايدار را جذب مي كنند كه گردش پولي قابل توجهي نيز به همراه خواهد داشت. اين كار علاوه بر آن كه به لحاظ اقتصادي براي بانكها به صرفه است به نوعي خدمتي ارزنده و مؤثر در حق دانشجويان اين مملكت خواهد بود كه پس از رفع دغدغه هايشان از بابت شهريه دانشگاه مي توانند با فراغت خاطر در رشته مورد علاقه خود تحصيل نمايند و انگيزه قوي تري براي ادامه تحصيل داشته باشند.
ايثار – ب – تهران

جدول اعداد (سودوكو)
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
004428.jpg

سخنگاه
ادبيات
اقتصاد
انديشه
علم
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |