پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵
توسط دفتر استعداديابي و قهرماني سازمان تربيت بدني مشخص شد
سهم هر شهرستاني از كيك ورزش
مريم رضايي
004356.jpg
004359.jpg
004362.jpg
004368.jpg
004380.jpg
004386.jpg
004377.jpg
به منظور توسعه كمي و كيفي ورزش به ويژه در بخش قهرماني و بهره گيري از تمامي ظرفيت هاي موجود در استان هاي كشور با توجه به استعدادها و نخبگان ورزشي استانها، طرحي از سوي دفتر استعداديابي و قهرمان پروري به نام طرح آمايش سرزمين براي رشته هاي مختلف ورزشي در 6 گروه تهيه و تدوين شده است تا با اجراي اين طرح در سال جاري در تمامي استان هاي كشور با توجه به زمينه هاي ورزشي، ورزش در گستره وسيع تري در پهنه كشور نهادينه شود و همه استانها به شكل عادلانه تري از رشته هاي مختلف ورزشي بهره گيرند و استعداهاي ورزشي خود را بروز دهند و يا سرمايه گذاري بهينه كنند.
در طرح آمايش سرزمين ورزش كشور كه از سوي دفتر استعداديابي و قهرمان پروري تهيه شده است رشته هاي ورزشي به 6 گروه شامل ورزش هاي پايه، ورزش هاي ملي و محبوب، رشته هاي ورزشي مدال آور، ورزش هاي داراي شانس مدال، ورزش هاي منتخب طرح و ورزش ويژه هر استان تقسيم بندي شده است. بر اساس اين طرح همه استان ها به جز 4 گروه مشترك مدون در طرح، بر اساس ظرفيت ها و قابليت هاي موجود دست به سرمايه گذاري مي زنند.
ورزش هاي پايه در 30 استان
ورزش هاي پايه شامل رشته هاي ورزشي شنا، ژيمناستيك و دووميداني است كه به لحاظ اهميت اين ورزش ها به عنوان مادر ساير رشته هاي ورزشي و نيز تعداد مدال آوري در مسابقات جهاني، المپيك و آسيايي اساس و زيربنا براي 30 استان كشور در نظر گرفته شده است.
رشته هاي ملي و محبوب
رشته هاي ملي و محبوب شامل دو رشته ورزشي كشتي و فوتبال است و اين دو رشته به دليل گرايش اغلب مردم در اكثر استانهاي كشور و نيز كسب مدال هاي متعدد در مسابقات المپيك، جهاني و آسيايي براي همه استانها منظور شده است.
گفتني است در رشته كشتي تاكنون مازندران، كرمانشاه، خراسان و تهران و در رشته فرنگي خوزستان و اردبيل از جمله استانهاي كشتي خيز محسوب مي شدند. اما با برنامه تازه براي توسعه قهرماني و استعداديابي و فراهم كردن شرايط يكسان براي علاقه مندان اين رشته ها در سراسر كشور اين امكان به شكل مطلوب تري فراهم مي شود.
رشته هاي مدال آور
رشته هاي ورزشي مدال آور شامل رشته هاي كاراته، تكواندو، جودو و ووشو است. اين رشته در چند سال اخير به لحاظ توسعه كمي و كيفي رشد خوبي داشته است و با كسب مدال هاي رنگارنگ در مسابقات آسيايي، جهاني و المپيك ها جايگاه ويژه اي براي خود در ورزش كشور باز كرده است. براي توسعه كمي و كيفي اين نوع رشته ها در همه استان هاي كشور با توجه به زيرساخت ها و استعدادهاي موجود، ادارات كل تربيت بدني استانها موظف اند از بين اين چهار رشته، دو رشته ورزشي را انتخاب و در استان خود گسترش و اجرا كنند.
رشته هاي مدال آور
رشته هاي با شانس مدال، شامل رشته هاي قايقراني، تيراندازي و تيراندازي با كمان است. با توجه به تعداد مدال ها در اين رشته ها و همچنين استعدادهاي موجود در برخي استانهاي كشور پيش بيني شده است استانهايي كه داراي امكانات و زيرساخت هاي ورزش قايقراني هستند در كنار اين رشته يكي از دو رشته تيراندازي و يا تيراندازي با كمان را نيز انتخاب كنند و اين رشته ها را در استان خود توسعه دهند. اما استانهايي كه فاقد شرايط و امكانات توسعه رشته قايقراني هستند در هر دو رشته تيراندازي و يا حداقل يكي از رشته ها فعال مي شوند.
رشته هاي منتخب طرح
در طرح آمايش سرزمين ورزش كشور پيش بيني شده است كه حداقل 5 رشته ورزشي جزو ورزش هاي منتخب هر استان قرار بگيرد. اما با توجه به نظرات فدراسيون هاي ورزشي، ادارات كل تربيت بدني استان ها و جمعيت ورزشي رشته هاي مورد نظر، رشته هاي ورزشي بر خلاف تقسيم بندي ارائه شده تا مرحله چهارم براي هر استان متفاوت است.
رشته انتخابي
آخرين تقسيم بندي كه در طرح آمايش سرزمين ورزش كشور در نظر گرفته شده است، مربوط به ورزش ويژه هر استان است كه با توجه به امكانات و شرايط موجود هر استان، يك يا دو رشته ورزشي توسط استان مربوطه انتخاب و معرفي مي شود. محوريت در انتخاب رشته ويژه در حقيقت وجود زيرساختها و امكانات موجود در هر استان است كه مي تواند حداقل در جهت توسعه كمي رشته مورد نظر مفيد واقع شود.
رشته هاي ورزشي معرفي شده در جداول هر استان در بخش پنجم يعني ورزشهاي منتخب طرح در هر سال مورد ارزيابي قرار مي گيرد و اين امكان وجود دارد كه در سالهاي آتي، رشته يا رشته هايي از طرح خارج و رشته هاي ورزشي ديگري كه فعاليت بيشتري يافته است، جايگزين شود.
رشته هاي ورزشي طرح به همراه ورزش ويژه استاني
ورزشهاي منتخب در طرح آمايش سرزمين شامل رشته هاي مختلف ورزشي به همراه ورزش ويژه هر استان است كه از سوي دفتر استعداديابي و قهرمان پروري سازمان تربيت بدني آماده شده است.
اين رشته ها براي استانهاي مختلف كشوربراي سال جاري به اين شرح است:
آذربايجان شرقي
ورزشهاي منتخب طرح براي اين استان شامل شمشيربازي، واليبال، دوچرخه  سواري، هندبال و شطرنج است و ورزش ويژه استان اسكي است.
آذربايجان غربي
ورزشهاي منتخب طرح براي اين استان واليبال، بوكس، هاكي، بسكتبال، كوهنوردي و سنگنوردي است و ورزش ويژه استان تنيس است.
اردبيل
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي اردبيل شامل وزنه برداري، بدمينتون، دوچرخه  سواري، واليبال و بسكتبال و ورزش ويژه استان اسكي است.
اصفهان
براي اصفهان در طرح آمايش سرزمين ورزش، ورزشهاي هندبال، شمشيربازي، بدمينتون، واليبال و بسكتبال و وزنه برداري انتخاب شده است و ورزش ويژه استان نيز كوهنوردي پيش بيني شده است.
ايلام
۵ رشته ورزشي طرح شامل وزنه برداري، هندبال، واليبال، بسكتبال و هاكي از جمله ورزشهاي منتخب براي استان ايلام در نظر گرفته شده است.
بوشهر
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي بوشهر شامل بيس بال، وزنه برداري، هندبال، تنيس روي ميز و بسكتبال است و ورزش گلف ورزش ويژه استان خواهد بود.
تهران
شش رشته واليبال، بسكتبال، شمشير بازي، وزنه برداري، بيس بال و هندبال از ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي تهران است و دو رشته اسكي و كوهنوردي نيز از ورزشهاي ويژه اين استان است.
چهارمحال و بختياري
ورزشهاي منتخب طرح براي اين استان شامل هندبال، بسكتبال، دوچرخه سواري، تنيس روي ميز و وزنه برداري است و ورزش اين استان هم اسكي است.
خراسان رضوي
شش رشته بوكس، بسكتبال، دوچرخه سواري، هندبال، واليبال و بسكتبال از ورزشهاي انتخابي طرح آمايش ورزش براي اين استان است و ورزش ويژه اين استان هم اتومبيل راني و موتورسواري است.
خراسان شمالي
سواركاري، بسكتبال، واليبال، كوهنوردي و سنگنوردي و بيس بال پنج رشته انتخاب طرح آمايش براي استان خراسان شمالي است.
خراسان جنوبي
بسكتبال، تنيس روي ميز، بوكس، واليبال و دوچرخه سواري از ورزشهاي انتخابي طرح آمايش ورزش براي استان خراسان جنوبي است و ورزش ويژه استان نيز چوگان است.
خوزستان
رشته هاي ورزشي وزنه برداري، بوكس، تنيس روي ميز، بسكتبال، واليبال و كبدي از رشته هاي منتخب طرح براي خوزستان است و ورزش ويژه آن نيز دو رشته گلف و اسكواش است.
زنجان
براي استان زنجان رشته هاي بدمينتون، دوچرخه سواري، هاكي، بسكتبال، كوهنوردي و سنگنوردي در طرح آمايش ديده شده است و ورزش ويژه استان هم نجات غريق است.
سمنان
پنج رشته ورزشي هاكي، بسكتبال، واليبال، وزنه برداري و بدمينتون از رشته هاي انتخاب طرح آمايش سرزمين ورزش براي استان سمنان است و رشته ويژه استان هم كوهنوردي است.
سيستان و بلوچستان
ورزشهاي منتخب طرح آمايش سرزمين ورزش براي سيستان و بلوچستان كبدي، بوكس، واليبال، بدمينتون و دوچرخه سواري است و ورزشهاي ويژه استان نيز كوهنوردي و نجات غريق است.
فارس
پنج رشته ورزشي وزنه برداري، بسكتبال، بدمينتون، واليبال و هندبال ورزشهاي منتخب استان فارس در طرح آمايش است و رشته اسكي ورزش ويژه استان است.
قزوين
رشته هاي ورزشي تنيس روي ميز، وزنه برداري، دوچرخه سواري، واليبال و بسكتبال منتخب طرح آمايش سرزمين براي استان قزوين است و رشته كوهنوردي نيز ورزش ويژه استان مي باشد.
قم
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي قم شامل بدمينتون، وزنه برداري، هندبال، بسكتبال و دوچرخه سواري است و ورزش ويژه استان قم هم بيس بال در نظر گرفته شده است.
كردستان
ورزشهاي منتخب كردستان در طرح آمايش تنيس روي ميز، بسكتبال، هندبال، بوكس و واليبال است و كوهنوردي ورزش ويژه استان كردستان در نظر گرفته شده است.
كرمان
در طرح آمايش سرزمين ورزش براي استان كرمان رشته هاي ورزشي بيس بال، تنيس، هندبال، دوچرخه سواري، واليبال و بسكتبال انتخاب شده است و دو رشته ورزشي موتورسواري و اتومبيل راني هم رشته هاي ويژه اين استان در نظر گرفته شده است.
كرمانشاه
بوكس، وزنه برداري، واليبال، كبدي و هاكي پنج رشته ورزشي انتخابي طرح آمايش براي استان كرمانشاه است و رشته كوهنوردي و سنگنوردي نيز ورزش ويژه اين استان مي باشد.
كهگيلويه و بويراحمد
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي اين استان  هاكي، هندبال، كبدي، تنيس روي ميز و كوهنوردي است و رشته اسكي ورزش ويژه اين استان در نظر گرفته شده است.
گلستان
براي استان گلستان در طرح آمايش سرزمين رشته هاي ورزشي واليبال، بسكتبال، كبدي، هاكي، وزنه برداري و اسكواش انتخاب شده است و دو رشته سواركاري و چوگان هم به عنوان ورزشهاي ويژه اين استان در نظر گرفته شده است.
گيلان
ورزشهاي منتخب طرح براي استان گيلان شامل پنج رشته وزنه برداري، بوكس، شطرنج، بدمينتون و واليبال است و ورزش ويژه استان هم نجات غريق و بولينگ است.
لرستان
بوكس، هاكي، كبدي، هندبال و واليبال پنج رشته ورزشي انتخابي طرح آمايش سرزمين براي استان لرستان است و ورزش ويژه اين استان هم چوگان در نظر گرفته شده است.
مازندران
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي استان مازندران شامل هندبال، واليبال، بسكتبال، تنيس روي ميز، وزنه برداري و هاكي است و دو رشته نجات غريق و دوچرخه سواري هم به عنوان ورزشهاي ويژه اين استان تعيين شده است.
مركزي
ورزشهاي منتخب طرح آمايش براي استان مركزي شامل دوچرخه سواري، هندبال، وزنه برداري، واليبال، تنيس روي ميز در نظر گرفته شده است و دو رشته كوهنوردي و گلف هم ورزشهاي ويژه استان مركزي است.
هرمزگان
پنج رشته ورزشي وزنه برداري، هندبال، واليبال، تنيس روي ميز، بسكتبال رشته هاي منتخب طرح براي استان هرمزگان است و دو رشته ويژه استان نيز شامل اسكي و وزنه برداري است.
همدان
رشته هاي ورزشي انتخاب شده در طرح آمايش سرزمين براي استان همدان شامل شمشيربازي، بسكتبال، هندبال، واليبال و كوهنوردي و سنگنوردي است و دو رشته ورزشي ويژه استان نيز اسكي و وزنه برداري در نظر گرفته شده است.
يزد
شش رشته ورزشي شامل شمشيربازي، دوچرخه سواري، هندبال، اسكواش، وزنه برداري و واليبال از رشته هاي انتخابي طرح آمايش سرزمين براي استان يزد است و دو رشته موتورسواري و اتومبيل راني نيز رشته هاي ورزشي ويژه اين استان مي باشد.
دفتر استعداديابي و قهرمان پروري سازمان تربيت بدني در نظر دارد از تمام ادارات كل تربيت بدني استانها و فدراسيونهاي ورزشي در خصوص اين طرح و رشته هاي معرفي شده نظرات مختلف را دريافت كند تا در صورت نياز به جابه جايي رشته ها در بخش ورزشهاي انتخابي طرح براي استانها و بر اساس اجماع نظر فدراسيونها و ادارات كل تربيت بدني اقدامات لازم را نهايي و اجرا كند.

نگاه
توزيع بهينه اعتبارات
004374.jpg
004371.jpg
004383.jpg
004365.jpg
گروه ورزشي: وقتي يك استان زمينه و استعدادي براي ورزش خاصي ندارد هيچ دليلي ندارد كه ما تربيت بدني استان مربوطه را مكلف به سرمايه گذاري در اين رشته كنيم. بي شك اين كار اتلاف سرمايه هاي موجود در ورزش است و به طور طبيعي وقتي فلان استان زمينه لازم را در يك رشته ندارد هيچ دليلي هم ندارد كه يك سالن مختص آن رشته بسازيم. بديهي است بنابر پتانسيل هاي موجود هر استان، اماكن و سالن هاي مورد نياز ساخته شود تا با كار بري مناسب، نوجوانان و جوانان بيشتري از امكانات موجود بهره گرفته و به مدارج عالي در ورزش برسند.
اينها حرف هاي عالي ترين مقام سازمان تربيت بدني يعني مهندس علي آبادي است كه در رابطه با لزوم اجراي طرح آمايش سرزمين ورزش كشور عنوان كرده است.
وي گفته است با اجراي اين طرح بي شك از اتلاف سرمايه ها در ورزش جلوگيري خواهد شد و بعد از چند سال كار و سرمايه گذاري، ما بهتر خواهيم توانست نتيجه تلاش هاي صورت گرفته را مشاهده كنيم.
وي مي گويد: چه لزومي دارد كه در همه استان ها بيش از 40 رشته ورزشي توسط فدراسيون ها فعال شود و هزينه ها را خرد كنيم و تازه دست آخر هم هيچ نتيجه اي نگيريم. بهتر است كه در هر استان، ورزش هايي كه مستعد رشد هستند مورد حمايت قرار گيرند. به عنوان مثال در جايي پيست دوچرخه سواري ساخته شود كه سابقه دوچرخه سواري در آنجا وجود داشته باشد. به اين شكل ساخت و ساز فضاهاي ورزشي و فعاليت هاي عمراني در استان ها بهينه تر و اقتصادي تر و نتايج هم مطلوب تر خواهد شد.
به گفته كارشناسان نيز طرح آمايش بحث مهمي است كه در توسعه و در تخصيص منابع در بخش و سهم استان ها بسيار تعيين كننده است  كه بر اساس آن توزيع اعتبارات به هيات هاي ورزشي در استان ها براساس طرح آمايش سرزمين و مدال آوري رشته ها قابل تقسيم بندي است.
به باور كارشناسان اجراي كامل و دقيق اين طرح مي تواند نتايج خوبي براي ورزش كشور به همراه داشته باشد به ويژه آن كه سه رشته مادر و پايه اي ورزش يعني شنا، ژيمناستيك و دووميداني كه پيش نياز ساير رشته هاي ورزش هستند بايد در تمام استان ها گسترش يابد. اين موضوع يكي از نواقص عمده كار در حوزه ورزش هاي تخصصي و قهرماني در كشور بوده است و عدم توجه به ورزش هاي پايه در سنين مناسب تاكنون آسيب ها و لطمات سنگيني به جامعه قهرماني و ورزش كشور وارد ساخته است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
علم
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |