پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
اقتصادي
Front Page

در گفت وگو با مديرعامل شركت مخابرات اعلام شد
جزئيات خصوصي سازي شبكه هاي
مخابراتي و ارتباطي كشور
000795.jpg
گروه اقتصادي - اجراي اصل 44 قانون اساسي در شركت مخابرات براساس برنامه هاي پيش بيني شده با واگذاري شركت مادر تخصصي مخابرات به سهامداران و دولتي ماندن شركت ارتباطات زيرساخت اجرايي مي شود .
به گزارش همشهري، صابر فيضي مديرعامل شركت مخابرات با اعلام اين خبر تأكيد كرد با واگذاري اين شركت در واقع سي شركت مخابرات استان ها و شركت هاي زيرمجموعه آن خصوصي مي شود و مسئله سود ده نبودن و يا مسايل و مشكلات موجود در راه اصلاح ساختار دولت برطرف مي شود .
وي افزود: با توجه به برنامه ريزي هاي قبلي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مسئله خصوصي سازي و واگذاري شركت هاي زيرمجموعه اين بخش به مالكيت غير دولتي وخصوصي با مشكلات كمتري مواجه است.
وي تأكيد كرد در صورتي كه شركت هاي زير مجموعه شركت مادر تخصصي مخابرات كشور به صورت تك تك واگذار شود با توجه به مشكلات بخشي و ساختار حتي اگر سود ده نيز باشند امكان واگذاري و خصوصي شدن و عرضه در بورس را طبق مقررات نخواهند داشت ولي درصورت واگذاري شركت مادر تخصصي مخابرات اين مانع برطرف شده و در واقع مشكلات شركت هاي زيرمجموعه از جمله تورم كارمند و ساختارهاي اداري با خصوصي شدن به تدريج حل مي شود.
وي تأكيد كرد كه طبق ابلاغيه اصل 44 شركت مخابرات ايران با 20 درصد سهام دولتي باقي خواهد ماند و 80 درصد سهام آن واگذار مي شود.
به گفته فيضي از 80درصد سهام 50 درصد به واگذاري هاي سهام عدالت اختصاص مي يابد و بقيه در بورس عرضه مي شود.به گفته مديرعامل شركت مادر تخصصي مخابرات، هم اكنون مراحل قانوني لازم در اين زمينه طي مي شود و كميته وزارتي طبق برنامه فعاليت مي كند وهمچنين مراحل امضاي قرارداد با پيمانكار مربوط براي اجراي مرحله واگذاري در حال انجام است و شركت برنده شده در مناقصه پس از تهيه گزارش و قيمت گذاري و عرضه سهام به مردم بايد يك ارزيابي نهايي از فعاليت شركت در آينده نيز ارايه كند.
وي با اشاره به برنامه صدور پروانه فعاليت براي شركت ارتباطات سيار و شركت هاي استاني مخابرات ازسوي شركت مقررات راديويي خاطرنشان كرد اين امر در واقع تعيين محدوده فعاليت شركت هايي است كه درآينده با ساختار خصوصي فعاليت خواهند كرد.
فيضي مخالفت برخي افراد با خصوصي سازي در مخابرات را ناشي از عدم آشنايي آنان با ساختار فني و تخصصي اين بخش دانست و تأكيد كرد با دولتي ماندن شركت ارتباطات زيرساخت حاكميت دولت در اين بخش محفوظ مي ماند و ديگر نگراني وجود نخواهد داشت. وي مشكلاتي را كه در زمان واگذاري كار به اپراتوردوم تلفن همراه به وجود آمد را از اين دست دانست و تأكيد كرد كه در حال حاضر همه افراد با اين بخش آشنا هستند و نگراني ها دراين زمينه بي مورد است.
وي خاطر نشان كرد كه مسايل كارشناسي نيز در اين زمينه سال هاي قبل انجام شده و مراجع مسئول در اين زمينه مصوبات لازم را داشته اند و بر كفايت دولتي ماندن شركت ارتباطات زيرساخت اذعان كرده اند.
مدير عامل شركت مخابرات در زمينه نحوه و ميزان قيمت گذاري توضيح داد كه قيمت شركت مخابرات 5 برابر قيمت جاري است و براساس برنامه هايي كه دردست بررسي است احتمال سهامدار شدن دارندگان تلفن و محاسبه وديعه آنان نزد شركت مخابرات به عنوان بخشي از پيش پرداخت خريد سهام وجود دارد.
وي درمورد سرنوشت مديريت شركت گفت : تا زماني كه سهامداران امكان اداره شركت را كسب كنند و در امور اداره آن دخالت كنند دولت از طريق سهام خود اداره شركت را برعهده خواهد گرفت و در دراز مدت با تمركز ميزان سهام افراد و يا اشخاص حقوقي و كسب صلاحيت هاي لازم براساس مقررات بازار در اداره شركت حضور فعال تري خواهند داشت.

امضاي تفاهم نامه وزارت كار و مركز ملي
فرش براي ايجاد 300 هزار فرصت شغلي
000801.jpg
گروه اقتصادي- وزارت كار و امور اجتماعي و مركز ملي فرش ايران براي كارآفريني، كاهش بيكاري و حمايت از قالي بافان و فارغ التحصيلان رشته فرش و حمايت از توسعه و تجهيز بنگاه هاي موجود و تكميل طرح هاي نيمه تمام 300 هزار فرصت شغلي ايجاد مي كنند.
اين تفاهم نامه در راستاي سياست هاي حمايتي وزارت كار از كارآفرينان و در 5 بند به امضاي طرفين رسيده است. براساس يكي از مواد اين تفاهم نامه ايجاد 300 هزار فرصت شغلي براي قالي بافان با سرانه 30 ميليون ريال و ايجاد اشتغال براي 3500 نفر از فارغ التحصيلان رشته فرش با سرانه 70ميليون ريال در طول برنامه چهارم توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي با رويكرد ارتقاء كيفي صنعت فرش دستباف پيش بيني شده است كه از اين تعداد 60 هزار فرصت شغلي تا پايان سال 85 تحقق خواهد يافت. در اين تفاهم نامه، مركز ملي فرش ايران متعهد مي گردد دوره هاي آموزشي مورد نياز متقاضيان را در سطح استاني برگزار نمايد و 310 هزار فرصت شغلي را در استانهاي مختلف كشور با استفاده از تسهيلات موضوع آيين نامه گسترش بنگاههاي كوچك اقتصادي زود بازده و كارآفرين ايجاد نمايد .
همچنين وزارت كار و امور اجتماعي موظف است از طريق سازمان آموزش فني و حرفه اي بر آموزش هاي ارائه شده نظارت لازم را داشته باشد.

از ابتداي هفته آينده آغاز مي شود
عرضه وسيع مرغ و تخم مرغ ارزان
000792.jpg
فارس: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از عرضه گسترده مرغ و تخم مرغ با قيمت مناسب و ارزان تر از قيمت بازار و مغازه هاي سطح شهر از شنبه هفته آينده در ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار شهرداري تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، عبدالرحمن چراغعلي با بيان اينكه در حال حاضر مرغ منجمد هر كيلو 1340 تومان و مرغ غير منجمد از قرار كيلويي 1550 تومان - ارزان تر از مغازه ها و بازار- در ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار عرضه مي شود، گفت: به منظور فراهم آوردن شرايط خريد ارزان و آسان تر براي روزه داران، و جلوگيري از كمبود مايحتاج سبد غذايي خانوار ، از ابتداي هفته آينده عرضه وسيع مرغ و تخم مرغ در ميادين و بازارهاي روز آغاز خواهد شد. وي با تاكيد بر اينكه در ماه مبارك رمضان بيشترين نظارت ممكن از سوي تيم بازرسي سازمان ميادين ميوه و تره بار بر قيمت محصولات عرضه شده در ميادين و بازارهاي روز صورت مي گيرد، تصريح كرد: در حال حاضر گروه بازرسي و نظارت ويژه سازمان ميادين با سركشي گردشي به بازارهاي روز، ميادين و كانكسهاي عرضه محصولات سبد غذايي خانوار بر رعايت قيمت هاي مصوب از سوي غرفه داران نظارت مي كنند.
چراغعلي با تاكيد بر اينكه سازمان ميادين به هيچ وجه نمي تواند كنترلي بر روي گران فروشي و بالارفتن قيمت ميوه و تره بار و مواد پروتئيني در اين ماه در بازار و مغازه هاي سطح شهر داشته باشد، تصريح كرد: اين سازمان فقط مي تواند اهرم نظارتي خود را بر روي ميادين و بازارهاي روز تحت پوشش خود براي جلوگيري از افزايش قيمتها در ماه رمضان بكار گيرد.
مديرعامل سازمان ميادين در ادامه از شهروندان تهراني خواست در صورت رويت موارد تخلف از سوي غرفه داران مبني بر احتكار ميوه و يا گران فروشي ، موارد را به واحد نظارت و بازرسي سازمان ميادين ميوه و تره بار گزارش دهند.

به منظور تسهيل در تأمين تسهيلات مالي خارجي
هيأت راهبري تأمين منابع مالي خارجي تشكيل مي شود
گروه اقتصادي- درصورت تصويب آيين نامه پيشنهادي وزارت امور اقتصادي و دارايي توسط هيات وزيران، به منظور تسهيل در فرآيند امور مربوط به تامين تسهيلات مالي خارجي (فاينانس)، واحد اجرايي متناسب با موضوع در سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران و همچنين هيات راهبري تامين منابع مالي خارجي در آن سازمان تشكيل مي شود.
به گزارش همشهري، اعضاي هيات راهبري تامين منابع مالي خارجي مركب از رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران به عنوان نماينده تام الاختيار وزارت اقتصاد (رئيس هيات)، معاونان تام الاختيار سازمان و بانك مركزي (به عنوان اعضاي ثابت) و حسب مورد دستگاه يا دستگاه هاي اجرايي ذيربط (حداقل در سطح معاون) تشكيل مي گردد تا امكان استفاده سريع و به موقع متقاضيان از تسهيلات مزبور را در چارچوب مجوزهاي قانوني و قراردادها و توافقنامه هاي مربوطه فراهم نمايد.
فاينانس خارجي آسان ترين و در عين حال  گران ترين نوع تامين پروژه هاي داخلي از طريق منابع خارجي است كه بانك هاي وام دهنده خارجي فقط در صورت تضمين دولت اقدام به فاينانس پروژه هاي بخش خصوصي داخلي خواهند كرد كه دولت نيز تمايلي به تضمين اين طرح ها ندارد و در حالي كه سالانه در قانون بودجه به دولت مجوز 20 تا 30 ميليارد دلار فاينانس خارجي داده مي شود، اما دولت معمولا فقط 3-2 ميليارد دلار فاينانس هاي خارجي را تضمين مي كند. پيش از اين اعلام شده بود كه آئين نامه كوتاه شدن مراحل جذب اعتبارات خارجي در قالب فاينانس در وزارت اقتصاد تدوين شده است واين وزارتخانه آن را به دولت ارائه كرده است. پس از اين كه اقتصاد كشور در جذب اعتبارات خارجي در قالب فاينانس طي سال هاي گذشته با مشكلات عديده اي روبروشد، وزارت امور اقتصادي و دارايي طي ماه هاي گذشته با تشكيل جلسات كارشناسي تدوين آئين نامه اي را آغاز كرد كه در صورت تصويب، مراحل جذب اعتبارات خارجي در قالب فاينانس كوتاه خواهد شد. آئين نامه مذكور توسط وزارت اقتصاد به هيات دولت ارسال شده است و مسئولين اين وزارتخانه اميدوارند اين آئين نامه هرچه سريع تر به تصويب هيات وزيران برسد. آئين نامه فوق به شكلي تدوين شده است كه مراحل اجرايي طرح هاي فاينانس در بخش هاي دولتي و غيردولتي كاهش پيدا كند. هرساله در قانون بودجه اعتبارات دلاري براي دستگاه هاي اجرايي در قالب فاينانس در نظر گرفته مي شود كه متاسفانه بخش عمده اي از اين اعتبارات تاكنون جذب نشده است و تدوين آئين نامه مذكور اقدام مهمي در جهت رفع اين نقيصه ارزيابي مي شود.

معاون وزيرجهاد كشاورزي:
رشد۹۰ درصدي كمك هاي فني و اعتباري
بخش كشاورزي نسبت به سال گذشته
فارس: معاون اقتصادي و برنامه ريزي وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد: كمك هاي فني و اعتباري و وجوه اداره شده بخش كشاورزي نسبت به سال گذشته 90 درصد رشد يافته است .
صادق خليليان افزود: دولت براي تامين نهاده هاي كشاورزي توجه ويژه اي دارد و در قانون بودجه سال جاري 9 تريليون و۵۰۰ ميليارد ريال براي يارانه تامين نهاده هاي توليد مانند كود، سم و بذر در نظرگرفته و نرخ تسهيلات كشاورزي را به 5/11درصد، يعني 5/2درصد كمتر از تسهيلات ساير بخش ها تعيين كرده است. وي كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي براي بخش كشاورزي را كمك به توسعه سرمايه گذاري در اين بخش دانست و ادامه داد: وزارتخانه  اعتباراتي را براي تامين يارانه سود تسهيلات بخش كشاورزي در نظرگرفته كه اين اعتبار در قالب كمك هاي فني و اعتباري پرداخت مي شود تا نرخ سود تسهيلات كشاورزان را تا حد۷ درصد كاهش داده و سبب تقويت سرمايه گذاري بخش كشاورزي شود.

واگذاري تصد ي گري آب كشاورزي به كشاورزان
000789.jpg
ايسنا :واگذاري تصدي گري آب كشاورزي به بهره برداران و كشاورزان از تلف شدن آب و هزينه هاي بهره برداري و نگهداري از تاسيسات آبي جلوگيري مي كند.
مهندس عباس زارع ـ مديركل دفتر توسعه منابع آب كشاورزي و بهينه سازي مصرف وزارت جهاد كشاورزي ـ واگذاري تصدي گري آب كشاورزي به بهره برداران و كشاورزان را اقدامي موثر در زمينه جلوگيري از تلف  شدن آب و كاهش هزينه هاي بهره برداري و نگهداري از تاسيسات آب و آبياري ذكر كرد و افزود: در اين ارتباط اقدامات مشتركي بين دستگاه هاي مربوطه از جمله وزارت نيرو انجام شده و خوشبختانه تعامل مناسبي نيز در اين زمينه انجام شده است كه البته نياز به يكسري اعتباراتي دارد تا بتوانيم اين طرح را در چند نقطه كشور انجام و پس از آن در كل كشور ترويج دهيم؛ يكي از اهداف پروژه جامع آب و خاك كه در استان مازندران (در حوزه آبريز البرز) در حال انجام است، نيز واگذاري امور تصدي گري آب به مردم است كه اميد واريم تجارب جهاني از طريق اين پايلوت به كشور منتقل و براي بقيه نقاط كشور نيز تعميم داده شود.
زارع تاكيد كرد: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد زماني كه آب توسط مردم سرمايه گذاري و بهره برداري شده، هم راندمان و هم بهره وري آب مناسب است و عمده تلفات آب در آب هاي سطحي تنظيم شده اي است كه توسط دولت سرمايه گذاري شده است.
او ادامه داد: در حال حاضر حدود 2/3 ميليون هكتار آب تنظيم شده  سطحي در كشور وجود دارد كه تنها حدود 50 تا 60 درصد شبكه اصلي و 30 درصد شبكه فرعي دارند.

شركت راه آهن مجوز انتشار 700 ميليارد ريال
اوراق مشاركت دريافت كرد
گروه اقتصادي- هيات وزيران 700 ميليارد ريال به طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي شركت سهامي راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي استفاده از اوراق مشاركت اختصاص داد.
به گزارش همشهري، بر اين اساس، مبلغ 150 ميليارد ريال براي بهسازي ناوگان راه آهن، 450 ميليارد ريال براي بهسازي و نوسازي خطوط راه آهن و 100 ميليارد ريال براي بهسازي و نوسازي علائم و ارتباطات اختصاص مي يابد. بر اساس اين گزارش، اعتبار هريك از طرح هاي يادشده پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بر اساس قوانين و مقررات مربوط قابل هزينه خواهد بود. اصلاح و تغيير اعتبار طرح ها در صورت لزوم با پيشنهاد آن شركت و تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با رعايت سقف اعتباري فوق مجاز است.

براي جلوگيري از ادامه روند كاهش قيمت ها
اوپك بايد توليد نفت را كاهش دهد
000786.jpg
گروه اقتصادي - اگرچه ديروز وبا هشدار هاي اعضاي كشور هاي صادر كننده نفت اوپك روند كاهش قيمت نفت در بازار هاي جهاني متوقف شد ولي با شرايط جاري بازار انتظار قيمت هاي بالا در ماه هاي آينده قابل پيش بيني نيست.
به گزارش همشهري كارشناسان نفتي پيشنهاد مي كنند به دليل تغيير فصل و رفع مشكل پالايشگاه ها براي توليد بنزين، ذخاير كشور هاي مصرف كننده بويژه آمريكا افزايش يافته است و اوپك بايد توليد خودرا براي تامين قيمت هاي مورد نظر كاهش دهد.
يكي از عوامل اصلي افزايش قيمت نفت در فصل تابستان تقاضاي بالاي بنزين و ناتواني پالايشگاه هاي موجود جهان براي پاسخ به نياز بازار در فصل سفر هاي تابستاني بوده كه با تغيير فصل و رسيدن زمستان به رغم افزايش تقاضا براي انواع سوخت ها توليد پالايشگاه ها پاسخ بازار را مي دهد و فشار كمبود سوخت بر قيمتها تاثير نمي گذارد.اين شرايط به همراه كاهش تنش هاي سياسي در نقاط مختلف جهان و آرامش در بازار با توجه به تعادل عرضه و تفاضا انتظار براي كاهش قيمت را در چشم انداز بازار نفت تقويت كرده است.
به رغم ضرورت كاهش توليد نفت از سوي اوپك با توجه به نياز كشور هاي توليد كننده نفت برنامه ريزي براي كاهش سقف توليد اوپك نياز به هماهنگي هاي بيشتر ميان اعضا دارد.ديروز ادموند داكورو رييس دوره اي اوپك نيز از روند كاهش قيمت ها ابراز نگراني كرد و تاثير اين روند را بر سرمايه گذاري هاي انجام شده در صنعت نفت در گوشه و كنار جهان نگران كننده خواند. از زمان آغاز روند كاهش قيمت نفت در هفته گذشته اوپك با نگراني روند جاري بازار را دنبال مي كند و اعضاي اين سازمان براي واكنش مناسب به روند كاهش قيمت ها در حال مذاكره هستند .
ديروز هربشكه نفت خام سبك آمريكا درحدود 62 دلار معامله شد و نفت برنت درياي شمال نيز درحدود 61 دلار دادو ستد شد.

گفت وگوي امروز
اقدام مطلوب اما به شيوه نادرست
گروه اقتصادي- با ورود دادستاني كل كشور به بحث ايمني و كيفيت در خودروهاي ساخت داخل، ديدگاه هاي متفاوتي در زمينه علل و شيوه برخورد با تخلفات در توليد برخي خودروهاي ساخت داخل مطرح مي شود.با سيدحسن هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون تأثير اقدام دادستاني كل كشور در حمايت از حقوق مصرف كنندگان و بهبود كيفي توليدات خودروسازان داخلي، گفت وگو كرده ايم.
***
* اهميت اقدام دادستاني در زمينه ايمني برخي خودروهاي داخلي و تأثير آن بر حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- باتوجه به حضور خودروسازان داخلي در برخي بازارهاي خارجي و اهميت و افتخار ناشي از اين امر درواقع بايد گفت با اين كار خودروسازان كشور در بازاري وارد شده اند كه رقابت سنگين بوده و رقبا بسيار فعال و جدي هستند، باتوجه به اين شرايط هر حركتي كه اين روند را آسيب پذير كند توسط هر دستگاهي كه باشد نمي پسندم.گرچه دادستاني حامي حقوق مردم بوده و انجام اين كار توسط دادستان كل كشور معقول و منطقي است اما در اين شرايط ارائه آمار كمتر از 200 نفري تلفات جاده اي و انتساب آن به يكي از خودروسازان داخلي را نمي توان مثبت تلقي كرد. معتقدم نبايد صنايع بزرگ كشور را آسيب پذير كرد در عين حال بايد حقوق مصرف كنندگان خودرو رعايت شده و درصورتي كه حق كسي ضايع شد حتما به آن رسيدگي شود. اما اين حجم انعكاس موضوع و پوشش خبري را به مصلحت توليد نمي دانم گرچه هنوز به درستي صحت و سقم ادعاي مطرح شده ثابت نشده و نبايد قبل از ثابت شدن، اينگونه منعكس شود چراكه اين شيوه به رقابت خودروسازان در بازارهاي جهاني لطمه زده و آنها را آسيب پذير مي سازد.
* آيا اين اقدام دادستاني مي تواند رويه اي را در حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو ايجاد نموده و الزاماتي را براي خودروسازان بوجود آورد؟
- براي نظارت بر عملكرد صنايع خودروسازي، مجلس از طريق طرح تحقيق و تفحص و طرح حمايت از حقوق مصرف كنندگان ،كارهايي را دنبال مي كند گرچه اقدام دادستاني نافي اين اقدامات نبوده و از منظر حمايت از حقوق مردم مطلوب تلقي مي شود اما اين سبك ورود به موضوع را نمي پسندم و اين روش مطلوب نيست. اميدوارم جلسات دادستاني و ايران خودرو به نتايج مطلوبي منجر شده و نگذارند موضوع بيش از اين رسانه اي شود. گرچه منكر اقدام دادستاني و وجود برخي خلاءهاي قانوني در حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو نيستم و معتقدم اقدام مجلس درمورد طرح حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو در همين راستا بوده و در اين طرح سازوكارهاي اجرايي محكمي براي تأمين حقوق مصرف كنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. در اين طرح نكات مثبتي براي حمايت شفاف از حقوق مصرف كنندگان خودرو وجود دارد گرچه طبيعي است كه اكنون خلاءهايي در زمينه حمايت از حقوق وجود دارد و اقدام دادستاني نيز در اين چارچوب صورت گرفته است.
* آيا اين اقدام دادستاني و الزاماتي در زمينه توليد ايمني و كيفي خودروهاي ساخت داخل باعث رقابتي شدن توليدات مذكور و بهبود كيفيت توليد نخواهد شد؟
- معتقدم هرچه اين نقش نظارتي افزايش يافته و حقوق مصرف كننده تأمين و توليد با بهبود كيفي همراه باشد رونق صنايع خودروسازي و رقابتي شدن توليدات آنها را به دنبال خواهدداشت اما نگراني من از فضاسازي كنوني و موج اخباري است كه در اين رابطه منتشر مي شود. بايد بررسي شده و اگر تخلفي در زمينه ايمني و كيفيت توليد وجود دارد، توليدكنندگان پاسخگو باشند. اما اكنون اين اعمال نظارت در حال خارج شدن از روال عادي خود است. گرچه معتقدم افزايش سيستم هاي نظارتي در زمينه كيفيت خودروهاي ساخت داخل به شكل گيري توليد ايمن و رقابتي تر شدن توليدات خودروسازان داخلي منجر خواهد شد و حقوق مصرف كنندگان خودرو را نيز تأمين خواهد كرد. در اين زمينه نيز ورود دادستاني كل كشور به موضوع گرچه مؤسساتي مانند استاندارد و نظارت و بازرسي فني، مجلس و ساير دستگاه هاي نظارتي را داريم در افزايش ايمني و كيفيت توليد خودروهاي ساخت داخل و تأمين حقوق مصرف كنندگان موثر خواهد بود اما معتقدم اين دستگاه ها بايد پس از ارجاع شدن موضوع به آنها پيگيري لازم را اعمال كنند. در طرح حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو نيز شكايت مشتري لازمه اقامه دعوا در مراجع قضائي خواهد بود. بايد برخورد قوه قضائيه بعد از طرح دعوا و بررسي ادعاي مصرف كنندگان خودرو صورت گيرد چراكه به نظر مي رسد اين شيوه بررسي و برخورد با تخلفات احتمالي در صنايع خودروسازي كشور منطقي و معقول تر خواهد بود.

وزير نفت اعلام كرد:
اميدواريم ژاپني ها براي اجراي طرح
توسعه ميدان آزادگان پاسخ مثبت بدهند
000798.jpg
گروه اقتصادي - وزير نفت در مورد پايان يافتن مهلت شركت ژاپني اينپكس براي اجراي طرح توسعه ميدان آزادگان گفت كه اميدواريم ژاپني ها براي اجراي اين طرح جواب مثبت بدهند.
سيدكاظم وزيري هامانه با اشاره به اين كه براي مشخص شدن وضعيت ژاپني ها در ميدان آزادگان بايد تا جمعه صبركرد افزود : در صورتي كه جواب ژاپني ها براي توسعه اين ميدان منفي باشد،  فعاليت هاي توسعه اين ميدان با استفاده از توان داخلي آغاز خواهد شد.
وي در مورد اين كه در صورت پاسخ منفي طرف ژاپني، آيا براي انتخاب پيمانكار توسعه اين ميدان مناقصه بين المللي برگزار مي شود؟ يادآور شد:  ترجيح ما بر اين است كه توسعه اين ميدان را خود بر عهده بگيريم.
وزير نفت همچنين در خصوص مذاكرات توسعه ميدان نفتي يادآوران گفت: با توجه به مهلتي كه براي عملياتي كردن طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران به چيني ها داده شده است، به نظر مي رسد آنها براي اجراي عمليات توسعه اين ميدان جدي تر شده اند.
اظهارات وزير جديد تجارت و صنعت ژاپن
در همين حال آماري وزير جديد تجارت و صنعت ژاپن ديروز در اظهاراتي با تاكيد بر ارزش استراتژيك ميدان نفتي آزادگان براي كشورش از تداوم مذاكرات با ايران خبر داد و تاكيد كرد كه احتمال دارد كه نهايي شدن اين مذاكرت به زمان بيشتري از ضرب الاجل 30 سپتامبر كه روز جمعه خاتمه مي يابد نياز داشته باشد.
وي كه با تغيير كابينه ژاپن به سمت وزير تجارت و صنعت تعيين شده و با اين اظهارات تلاش كرد تا با تاكيد بر تغيير دولت نياز به زمان بيشتر درمورد نهايي شدن قرارداد را گوشزد كند و اظهار اميدواري كرد كه پس از خاتمه زمان اعلام شده توافق هاي طرفين در مورد ميدان آزادگان تاكنون بي اثر قلمداد نشود.
به رغم اين موضع وزير جديد مذاكرات از مدت ها قبل در جريان است و تغيير وزير نقش مهمي در روند مذاكرات و توافق هاي انجام شده ميان كارشناسان دوكشور ندارد.چندي پيش و پيش از تغييردولت ژاپن نيز يك مقام دولت ژاپن در اظهارات مشابهي با تاكيد بر اهميت نقش ايران در تامين انرژي ژاپن برتمايل كشورش در ادامه كار در ميدان آزادگان تاكيد كرده بود.
به نظر مي رسد كه ژاپن در تلاش است تا با طولاني كردن روند مذاكرات مخاطرات احتمالي ناشي ازحضور در اين دادوستد را كه مشمول تحريم هاي آمريكا مي شود كاهش دهد و راهي براي خروج از اين بن بست بيابد.

چين يك سوم فولاد جهان را توليدمي كند
ايسنا: چين با توليد 352 ميليون تن فولاد در سال گذشته سهم خود را در توليد فولاد جهان به 31 درصد رساند.
ليو جن جيان- معاون رئيس انجمن صنعت فولاد چين- گفت: درحال حاضر، چين هشت كارخانه توليد فولاد دارد. به گفته وي در سال گذشته ميزان كل توليدات كارخانه هاي فولاد چين به بيش از 30 درصد ميزان توليدات ملي رسيده است.
چين بزرگترين كشور توليد و مصرف كننده فولاد در جهان است.


|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |