پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
تحقق پيشنهاد رئيس جمهور
در كشمكش ميان وزارت مسكن و ميراث فرهنگي
بلاتكليفي خريد خانه هاي تاريخي
000678.jpg
گروه شهري: بحث تملك خانه ها و بناهاي تاريخي از مالكان خصوصي همواره يكي از مشكلات سازمان ميراث فرهنگي است. بر همين اساس رئيس جمهور در بهمن ماه سال 84 در بازديدي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به گلايه مسئولان اين سازمان مبني بر كمبود اعتبار براي خريد بناهاي تاريخي دستور داد وزارت مسكن و شهرسازي بخشي از اراضي ملي را به سازمان ميراث فرهنگي واگذار كند تا از اين طريق سازمان ميراث فرهنگي بتواند خريد بناهاي تاريخي را محقق سازد، اما اين ايده هنوز به مرحله اجرا درنيامده است.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، در زمان ارائه اين ايده از سوي احمدي نژاد، هيچ يك از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از غيرعملي بودن اين طرح حرفي نزدند اما امروز پس از هشت ماه مسئولان ميراث فرهنگي و وزارت مسكن اجراي اين پيشنهاد را غير عملي عنوان مي كنند.
بر اساس پيشنهاد رئيس جمهور، دليلي بر اختصاص اعتباري كلان براي خريد خانه هاي تاريخي مالكان خصوصي از سوي اين سازمان وجود ندارد و از اين پس وزارت مسكن و شهرسازي موظف است بخشي از اراضي ملي را به ميراث فرهنگي واگذار كند تا اين سازمان در عوض خانه هاي تاريخي اين گونه زمين ها را به مالكان بدهد.
و اما امروز
حدود هشت ماه از دادن اين وعده يا شايد طرح پيشنهادي گذشته اما وقتي از مجيد علي اكبري ،مدير كل املاك و مستغلات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در مورد اجرايي شدن آن مي پرسيم، اين طرح را غيرعملي عنوان مي كند: نمي توان اين طرح را تحت هيچ شرايطي اجرا كرد. اگر تعريف اراضي ملي را در كنار بناهاي تاريخي كه در مراكز شهرها قرار گرفته اند، بگذاريم،مي رسيم به دليل روشن غيرعملي بودن اين نظريه .
به اعتقاد وي نمي توان به مالك بناي تاريخي با قيمت بالاي ملكش گفت كه تنها يك راه حل بيشتر پيش رو ندارد و بايد در عوض خانه اش به قطعه اي از يك زمين باير در حاشيه شهر كفايت كند.
اين موضوع در شرايطي است كه مسئولان ميراث فرهنگي مدعي ارزشمند بودن بناهاي تاريخي هستند.آنها با بيان اينكه بناهاي تاريخي در سال هاي اخير در مناطق مركزي شهرها از ارزش افزوده مناسبي برخوردار نبوده اند بارها اعلام كرده اند كه بايد اين مشكل را با افزايش ارزش اين بناها جبران كرد.
از طرف ديگر تا كنون وزارت مسكن در هيچ يك از شهرها حاضر به دادن اراضي ملي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نشده است.
امير فرجامي معاون شهرسازي وزارت مسكن در گفت و گو با ميراث خبر با بيان اينكه اراضي ملي خارج از محدوده شهرها هستند كه بر اساس آن نمي توان هيچ گاه در آن مناطق ساخت و سازي صورت گيرد،گفت: اراضي ملي كه در اختيار وزارت مسكن و شهرسازي قرار دارند مربوط به خارج از محدوده شهرها هستند و در شرايطي كه يكي از مالكان بناهاي تاريخي بخواهد در اين اراضي هر نوع ساخت و سازي انجام دهد،مغاير قانون بوده و با آنها برخورد مي شود .
به گفته فرجامي احتمالاً رييس جمهور منظور ديگري از گفتن اراضي ملي داشته اند.البته احمدي نژاد اين وعده را در قبال همكاري وزارت مسكن و شهرسازي داد و بايد ديد كه رييس سازمان ميراث فرهنگي پس از حدود هشت ماه از گذشتن اين وعده به دنبال راهكار اجرايي و شايد تعبير ديگري از اين نظر مي رود يا اين ايده را در حد يك پيشنهاد باقي مي گذارد.
البته علي اكبري، مدير كل دفتر املاك و مستغلات معتقد است تنها در يك صورت مي توان اين ايده را اجرايي كرد.آن هم مربوط به تپه هاي باستاني است كه در اختيار مالكان خصوصي قرار دارد.
در شرايطي كه اين مالكان كه در بيشتر مواقع هم از اين تپه ها به عنوان زمين كشاورزي استفاده مي كنند، راضي شوند ملك خود را با يك زمين باير مبادله مي كنند ،مي توان به اجراي اين طرح پرداخت.البته به شرطي كه آن طرف ماجرا يعني وزارت مسكن هم راضي به اجراي اين طرح شود زيرا به گفته فرجامي،اراضي ملي همان طور كه از نامش پيدا است جزو اموالي هستند كه واگذاري آنها به همين راحتي ها هم نيست.
به هر حال مالكان بناهاي تاريخي مي توانند هم چنان براي رفع مشكلاتشان منتظر اجرايي شدن وعده  رييس جمهور باشند يا در صف طولاني ليست خريد بناهاي تاريخي بمانند.

چشم انداز
حفظ خانه ها و بناهاي تاريخي همواره يكي از چالش هاي مهم فراروي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده است؛ به ويژه آنكه برخي از اين بناها در تملك شهروندان و به عبارتي متعلق به مالكان خصوصي است. خانه ها و بناهايي كه بخشي از ميراث فرهنگي اين مرز و بوم محسوب مي شوند اما گاه به دليل بي توجهي مسئولان و گاه نيز به دليل ناآگاهي و سودجويي مالكان آن تخريب و به جاي آن ساختمان هايي چندمرتبه سربرآورده است. با اين همه هنوز چاره اي كارساز براي رفع اين مشكل انديشيده نشده است.

نيروهاي بسيج به كمك محيط بانان مي شتابند
گروه شهري- كمبود امكانات و تجهيزات مدرن و نيروي انساني به ويژه محيط بان دو مشكل عمده اي است كه همه مديران كل ادارات حفاظت محيط زيست از آن به عنوان مهمترين معضلات حوزه تحت مديريت خود نام مي برند. اين گلايه به حق مسئولان محيط زيست از آن روست كه در حال حاضر، براي حفاظت از هر پنج هزار هكتار تنها يك محيط بان مسئول انجام وظيفه است در حالي كه براساس استانداردهاي جهاني به ازاي هر هزار هكتار بايد يك محيط بان حفاظت از ميراث طبيعي و تنوع زيستي را برعهده داشته است.
مديركل حراست و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي از تدوين طرح جامع همكاري نيروهاي بسيج با سازمان حفاظت محيط زيست خبر داده و افزوده است: نيروهاي بسيج كشور يكي از كارآمدترين نيروها براي كمك و همكاري با سازمان هاي مختلف كشور هستند و توانايي دارند سازمان حفاظت محيط زيست را در امر محيط باني ياري دهند.
وي اظهار داشت: در تابستان سال جاري طرحي براي همكاري نيروهاي بسيج با سازمان حفاظت محيط زيست اجرايي شد كه نتايج آن بسيار رضايت بخش بود.
وي گفت: در پي همكاري اين ارگان با محيط زيست طرحي جامع براي همكاري گسترده تر نيروهاي بسيج با سازمان حفاظت محيط زيست در حال تدوين است.
اين مسئول گفت: سازمان حفاظت محيط زيست به لحاظ استخدام نيرو با مشكلاتي روبرو است و نيروهاي بسيج مي توانند اين خلأ سازمان را پر كرده و با امضاي تفاهم نامه هايي با نيروهاي بسيج از نيروي آنان براي محيط باني استفاده كنند.
وي افزايش سهميه سربازان سازمان محيط زيست را براي حفاظت از عرصه هاي طبيعي و تنوع زيستي از ديگر طرح هاي پر كردن خلأ محيط باني در كشور دانست و گفت: نيروهاي بسيج و سربازان در ازاي همكاري با سازمان حفاظت محيط زيست، دستمزد دريافت خواهند كرد.
وي گفت: هم اكنون به ازاي هر هشت هزار هكتار عرصه هاي طبيعي در كشور يك محيط بان وجود دارد و همكاري نيروهاي ديگر با سازمان حفاظت محيط زيست براي حفاظت از عرصه هاي طبيعي كشور ضروري است.

دستيابي به انرژي پاك، اولويت دولت است
گروه شهري- مشاور رئيس جمهور در كنگره سراسري كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست ايران با اشاره به اينكه پس از سال 2020، انرژي، يكي از چالش هاي اصلي دولت هاست، يكي از اولويت هاي مهم دولت را دستيابي به انرژي پاك ذكر كرد.
ذبيحي با توجه به نياز روزافزون جمعيت بشر به انرژي، تشديد استفاده از انرژي هاي فسيلي را سبب افزايش آلايندگي محيط زيست و تخريب روزافزون منابع طبيعي عنوان نمود و به برنامه دولت به منظور استفاده از انرژي پاك نظير الكتريسيته، خورشيدي و هسته اي اشاره نمود.
در اين كنگره همچنين مهندس شريعتي- دبير كل كانون گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست ايران- دلايل ناكارآمدي تشكل هاي غيردولتي را در ايران برشمرد و گفت: تشكل هاي غيردولتي در ايران به چند دليل تاكنون موفق عمل نكرده اند؛ ابتدا آنكه منيت ها جاي منافع ملي را گرفته اند و ما به جاي آنكه به مشكلات موجود در كشور و بالاتر از آن به عنوان يك تشكل غيردولتي به كل جهان فكر كنيم، به دنبال تثبيت خود در تشكل هستيم و دغدغه هاي ما از يك جهان بزرگ به يك من، تنزل پيدا كرده است.
وي افزود: دومين مسأله اين است كه راه اقتصادي خود را گم كرده ايم. تشكل را بعضاً براي رسيدن به منافع اقتصادي خود ايجاد مي كنيم و بعد بر سر تقسيم منافع آن بين ما دعوا مي شود.
مهندس شريعتي هشدار داد اگر به منافع ملي فكر نمي كنيم و با هدف تحصيل پول به دنبال كانون آمده ايم پيشنهاد مي كنم درِ كانون را ببنديم و يك شركت تعاوني بزنيم؛ آن موقع تكليفمان با خودمان و ملتمان مشخص مي شود.
دبير كل كانون افزود: دولت هاي ما نيز به فراخور پنجره اي كه از آن نگاه مي كنند، موانع اصلي موفقيت يا عدم موفقيت تشكل هاي غيردولتي بوده اند. برخي از تشكل ها براي اينكه بتوانند خود را سر پا نگه دارند به جاي تكيه به انرژي دروني خود- اعضا- به سمت نهادهاي قدرت كه غالباً دولتي هستند دست دراز مي كنند و اين روز، روز مرگشان خواهد بود و ديگر نبايد به آن گروه اميدي داشت كه مي تواند براي كشور، ملت و اعضاي خود كاري انجام دهد.
مهندس شريعتي در پايان گفت: افتخار كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست ايران اين است كه دست خود را به سمت دولت و نهادهاي عمومي مانند شهرداري ها دراز نكرده است.

پوپك وكبك ويژنان در خطر انقراض
000684.jpg
پوپك ويژنان كه در ادبيات كردها به نام كلشير خدايله معروف است،  (معادل فارسي اش اگر با مسماء باشد، يعني خروس زيبا يا خروس باوقار خدايي ) داراي انواعي است: 1-نوع تقريباً  سفيد آن با اندام متوسط كه خطوط سياهي بال هاي آن را زينت داده و تاجي كه بر سر دارد ليمويي تند است. دمش نيز همين رنگ با خطوط سياه افقي است. پراكنش اين گونه در گيلانغرب نيز ديده مي شود. (بسيار به ندرت). 2- قسم ديگر اين مرغ ، خاكي رنگ با خطوط سفيد راه راه كه تاج و دم و سينه اش نيز به همين فرم مي باشد 3- گونه سوم اين پرنده چابك، خاكستري رنگ با خطوط سفيد و بور است كه تاجش يا يكسر سياه، يا خاكستري و يا سفيد و سياه است 4- نوع ديگرش كه داراي جثه بزرگتري است، به رنگ گندمي مات است، داراي پرهاي مخملي است، تاجي كه بر سر دارد يا يك سر گندمي است يا گندمي با خطوط سفيد يا سياه يا خاكستري روشن است و زيباييش زماني مضاعف مي شود كه اين تاج را به عقب و جلو مي برد. به علت وجودگندم زارهاي منطقه بيشتر از دانه هاي گندم تغذيه مي كند. آوايي كه از خود به اجرا مي گذارد، كش دار، زير و چون منطقه كوهستاني است، طنين انداز مي شود. آنقدر چالاك پوي است كه در يك جا قرار ندارد و مدام به اين سو و آن سو مي رود. بيشترين مطالعه اي كه روي اين گونه كمياب فراموش شده كه از ذخاير حيات وحش ملي نيز قلمداد مي شود، داشته ام، اين است كه موقع عصر غالباً به تكاپو مي افتد، در كوه،  بين درختچه هاي منطقه و خيلي به ندرت در كشتزارها لانه مي سازد. از بچه هايش در آشيانه مراقبت  به عمل مي آورد. مرزي بين فصول نمي شناسد و بسيار بومي منطقه است. در هر جايي كه فرود آيد سعي مي كند بالاي بلندي  باشد و اين بلندي حتي شامل يك كلوخ نيز مي شود. به دقت سر را به هر سو مي چرخاند و كاملاً  مراقب اطرافش است، حتي موقع بر چيدن دانه. انقراض پوپك ويژنان كه تا اين حد كم شده به زمان جنگ تحميلي بازمي گردد كه به دليل نزديكي مأمنش به كشور عراق و سر وصداي ماشين هاي جنگي دشمن و نيروهاي خودي كه تا امروز نيز تخليه نشده است، آلايندگي منطقه با انواعي از مهمات از قبيل كشت مين، گلوله هاي خمپاره، توپ، نارنجك و... كه گاه گاهي قربانياني را نيز توسط اين ميراث به جاي مانده از جنگ تحميلي شاهد هستيم، از اين پس نيز با عدم حمايت سازمان محيط زيست و گروههاي سبز، بايد شمارش معكوس نابودي اين نسل شكوهمند را شاهد باشيم. علاوه بر روند منقرض شدن اين گونه نادر جانوري به خاطر سهل انگاري و عدم توجه نهادها و ارگانهاي ذيربط، نسل گونه هاي ديگر حيات وحش منطقه نيز در معرض تهديد قرار گرفته است كه از آن جمله اند: 1-كبك بزرگ جثه كه دشمنش زيبايي افسون كننده اش است ضمن اين كه آوازه آواز سحرانگيزش بر تمام دلربايي هاش مي چربد و با ابزارهاي مختلف از قبيل دام، اسلحه شكاري و تحديد قلمرو زيستي اش در ورطه نابودي افتاده است. 2- پرنده اي چست و چابك و رنگارنگ به نام پور كه در گويش كردي گناسر اطلاق مي شود، سرنوشتي بسيار بدتر از كبك دارد، دشمن جانش آن طور كه مي گويند، گوشت لذيذي است كه با آن به شهرت رسيده است. 3- دنبال كردن بي رويه انواع گله هاي قوچ، كل، آهو، بز وحشي و... هم در مرزهاي شرقي عراق و هم در مرزهاي غربي ايران و تنگ تر كردن حلقه اين محاصره در حائلي به اسم ويژنان باعث نابودي اين وحوش شده است. 4- بازگشت بلبل خرمايي به منطقه كه نيازمند عزم جدي محيط زيست است و نبايد منقرض شود. 5- به حال گرازهايي بايد زار زد كه از ترس موجود دو پا ترجيح مي دهند به دنبال آب و غذا نگردند و همان به كه در آشيانه خود بميرند. 6- تخريب آشيانه لك لك هاي باشكوه كه فقط در بلندي مي توانند به حيات خود ادامه دهند و برق گرفتگي آنها به علت لانه سازي در رأس تيرهاي برق منطقه كه آن هم حمايت محيط زيست را مي طلبد. 7- شكار پرندگان مهاجر، قو، مرغابي، غاز و ... 8- صيد خرگوش هاي سفيد و نقره اي. 9- وجود تنها چند قلاده پلنگ، گرگ و ... كه واپسين فريادي است به گوش محيط زيست، اگر شنوا باشد. در خاتمه، راهكارهايي براي بقاء زيست گونه هاي جانوري منطقه پيشنهاد مي كنم: 1- كار فرهنگي يا فرهنگ سازي و در صورت لزوم برپايي كلاس هاي توجيهي در اين راستا. 2- تقويت N.G.O هاي اكوتوريسم، زيست محيطي و ... از لحاظ توان و بنيه مالي و پشتوانه يا بازوي پررنگ حمايت دولتي 3- نظارت مؤثر و مداوم بر ذخاير و منابع طبيعي 4- تكثيرگونه هاي حيات وحش منطقه، ترويج كلاس هاي تئوري.
شهرام قلي پور
عضو تشكل زيست محيطي زاگرس گيلانغرب

باستان شناسان آكسفورد در ايران
000681.jpg
گروه شهري- باستان شناسان آكسفورد براي بررسي و مطالعه مردان نمكي و ديگر يافته هاي معدن نمك چهرآباد زنجان به ايران مي آيند.
ابوالفضل عالي- سرپرست هيات كاوش در معدن نمك چهرآباد زنجان- با اعلام اين مطلب به ميراث خبر- گفت: گروهي از باستان شناسان دانشگاه آكسفورد طرحي را براي همكاري در اين پژوهش ها تدوين و به پژوهشكده ارائه كرده اند كه در حال حاضر بررسي اين طرح مراحل نهايي خود را مي گذراند .
وي با بيان اينكه تجربه گروه هاي علمي از دانشگاه هاي معتبر دنيا مي تواند اطلاعات هيات ايراني را درباره محوطه اي چون چهرآباد افزايش دهد، افزود: محوطه باستاني چهرآباد در سطح دنيا از محوطه هاي منحصربه فرد محسوب شده و در مقام مقايسه در سطح جهاني بي نظير به شمار مي آيد اما برخي محوطه هاي مشابه در كشورهاي ديگر وجود دارد كه باستان شناسان آن نقاط، به طور قطع تجربيات ارزنده اي را در اين مورد در اختيار ما مي گذارند .به اعتقاد عالي، پژوهش مشترك هيات ايراني و دانشگاه آكسفورد مي تواند به صورت دوجانبه داراي تجربه مناسبي براي هر دو طرف باشد.
اين باستان شناس، مردان نمكي را تنها يافته هاي ارزشمند معدن نمك چهرآباد ندانست و گفت: اين محوطه از زواياي ديگري چون تاريخ گذاري كاوش هاي معدني در ايران و ارزش تاريخي مواد فرهنگي ديگر به دست آمده نيز براي باستان شناسان، از محوطه هاي مهم و منحصربه فرد محسوب مي شود .
وي پيش بيني كرد در صورت موافقت نهايي پژوهشكده باستان شناسي با طرح هيات دانشگاه آكسفورد، اين پژوهش ها تا چند ماه آينده آغاز شود.
معدن نمك چهرآباد از محوطه هاي باستاني منحصربه فرد ايران است كه طي سه فصل كاوش باستان شناسي، مواد و اشياي فرهنگي ارزشمندي از جمله 5 موميايي طبيعي متعلق به دوره هاي هخامنشي و ساساني در آن كشف شده است. اين موميايي ها امروز به نام مردان نمكي شناخته مي شوند.

شناسايي دولايه در تنگه بلاغي
000672.jpg
ايسنا: سومين فصل كاوش محوطه شماره 64 تنگه بلاغي با هدف تكميل يافته ها و مشاهده هاي پيشين و پاسخگويي به برخي پرسش ها به وسيله هيات مشترك ايران و لهستان مهرماه آغاز مي شود.
علي اسدي- سرپرست هيات ايراني كاوش- در گفت وگو با ايسنا؛ در اين باره توضيح داد: محوطه 64 با توجه به داشتن لايه هاي استقراري از دوره پس از هخامنشي تا اواخر ساساني، از محوطه هاي بااهميت و مهم  تنگه بلاغي به شمار مي رود. وي با بيان اينكه عمده ترين شواهد استقراري اين محوطه به دوره ميانه و اواخر ساساني مربوط و شامل بخش سكونتي و كارگاهي است، افزود: در دو فصل گذشته كه كاوش و بررسي هاي ژئوفيزيك در اين محوطه انجام شدند، شواهدي مبني بر وجود كارگاه هاي متعدد توليد نوعي ماده غذايي به دست آمدند كه شامل حوضچه هايي ساخته شده از ساروج و خمره هاي بزرگ ذخيره مواد غذايي اند. همچنين چند سكه مربوط به اواخر دوره ساساني به دست آمده اند كه تاريخ گذاري محوطه را قطعي مي كنند.
اسدي اضافه كرد: سومين فصل كاوش هاي اين محوطه با هدف شناسايي حدود و وسعت واقعي استقرارگاه و آگهي بيشتري درباره نوع توليدات غذايي و بخش صنعتي انجام خواهد شد. همچنين بخشي از محوطه نيز كه در سمت جنوب رود خانه پلوار قرار دارد و در فصل دوم شناسايي شده است، گمانه زني و كاوش خواهد شد.

احداث دهكده سلامت در مهاباد
000675.jpg
گروه شهري- نماينده اروميه از احداث نخستين دهكده سلامت در مهاباد خبر داد.
عابد فتاحي با اشاره به قابليت هاي خوب آذربايجان غربي به خصوص مهاباد و اروميه براي توريسم درماني به خبرگزاري ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گفت: اروميه، در حال حاضر يكي از قطب هاي توريست درماني كشور است و بيماراني از عراق، تركيه و آذربايجان براي معالجه به اين شهر مي آيند.
عضو كميسيون بهداشت با اشاره به امكانات و ظرفيت هاي درياچه اروميه گفت: اين درياچه امكانات خوبي براي آب درماني و لجن درماني دارد، تا به حال نيز چندين تقاضا براي ايجاد چنين كلينيك هايي داده شده، اما هنوز به مرحله اجرا درنيامده است.
فتاحي تاكيد كرد: خدمات درماني ايران نسبت به كشورهاي همسايه بسيار ارزان است و كيفيت خوبي هم دارد و با توجه به نزديكي اروميه به مرز مي توانيم براي جذب بيماران بيش از پيش اقدام كنيم.وي با اشاره به ضرورت مراكز جديد اقامتي در اروميه يادآور شد: از آنجا كه بيشتر بيماران به صورت خانوادگي مسافرت مي كنند، با ساخت هتل هاي چهار ستاره و مراكز خريد مي توانيم دهكده هاي توريستي و درماني را گسترش دهيم.

نگاه دوم
000687.jpg
اصفهان بدون آثار هنري، آوازه اي در  جهان ندارد
ايسنا- رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: نام اصفهان به ميدان نقش جهان، چهارباغ و همه  آثار فرهنگي و مردم فرهنگ دوست آن مشهور است و اگر اين آثار را از اصفهان بگيرند، اين شهر چيزي ندارد كه آوازه  جهان باشد.
سيدطه هاشمي در گفت وگو با ايسنا در اصفهان، درباره  موضع اين سازمان در مساله  عبور مترو از چهارباغ، اظهار كرد: مشاوران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال بررسي اين موضوع اند و به موقع نظر خود را اعلام خواهند كرد.
وي تاكيد كرد: هر اقدام عمراني كه بخواهد بافت تاريخي ـ فرهنگي اصفهان را تحت تاثير قرار دهد و خدشه دار كند، نادرست است و هيچ كس از اين اقدام راضي نخواهد بود.
او با بيان اين كه هر خبر ناخوشايندي از اصفهان درباره  تخريب آثار تاريخي اين شهر، اثر منفي براي كشور خواهد داشت، يادآور شد: هشت شهر تاريخي در كشور هستند كه حساسيت بيشتري دارند و يكي از آن ها اصفهان است.
هاشمي با اشاره به ساخت بسياري شهرها به صورت مدرن، ادامه داد: اصفهان عناصري فرهنگي دارد كه بايد حفظ شوند. به همين منظور، كميته  ويژه اي براي ثبت محور تاريخي ـ فرهنگي اصفهان شامل نمايندگان شوراي شهر، استانداري، اداره  اوقاف و امور خيريه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شد كه تلاش مي كنند، درباره  ساخت مترو در بافت تاريخي و ديگر اقدامات شهري به نتايجي دست يابند.
رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: فضايي كه پيرامون مترو در اصفهان وجود دارد، بايد از مسائل سياسي و موضع گيري هاي غيركارشناسانه جدا شود.
وي به مساله  جهان نما اشاره و اضافه كرد: جهان نما زماني دست خوش مسائل سياسي شد؛ اما امروز به دليل هماهنگي فكري خوبي كه ميان دولت و مقامات محلي ايجاد شده، تا حدود زيادي مشكل حل شده است.
او يكي از اقدام هاي مهم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را درگير كردن همه  مسئولان محلي استان ها و شهرستان ها ارزيابي كرد و گفت: امكان ندارد، دولت به تنهايي آثار تاريخي را بتواند حفاظت كند، بنابراين همه  مقام هاي دولتي و غيردولتي بايد دست به دست هم دهند و از ميراث فرهنگي حمايت و نگهداري كنند.
معاون رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: سياستي كه سازمان به تازگي به صورت جدي بر آن متمركز شده، تشكيل شوراي عالي ميراث فرهنگي به رياست استاندار است؛ تا مجموعه  مديريت استان درگير موضوع ميراث فرهنگي شود. هاشمي با بيان اين كه بايد براي راحت تر زندگي كردن مردم در شهرهاي تاريخي فكري اساسي شود، افزود: مشكلات ترافيك و زندگي كردن مردم در بافت هاي تاريخي بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر حفاظت از آثار تاريخي، مردم به مشقت نيفتند كه اين امر به تدابير كارشناسانه  نياز دارد.

كتاب كتيبه هاي صخره اي ايران منتشر مي شود
گروه شهري- كتاب و راهنماي كتيبه هاي صخره اي ايران و انيراني متعلق به پيش از اسلام با هدف گردآوري اطلاعات جامع از كتيبه هاي ياد شده از سوي گروه كتيبه ها و متون كهن پژوهشكده زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منتشر مي شود.
در اين كتاب كه مراحل پاياني خود را طي مي كند اطلاعات كتيبه هاي صخره اي ايران به صورت جامع شامل تاريخچه، قرائت، رمزگشايي و ترجمه فارسي براساس اطلاعات آخرين منابع ارائه شده است.
دكتر سيروس نصرالله زاده عضو هيأت علمي پژوهشكده زبان و گويش و مجري طرح ياد شده با اعلام اين خبر از وجود 57 كتيبه ايراني شامل: كتيبه هاي فارسي باستان، اشكانيان، ساسانيان و كتيبه هاي غيرايراني همچون عيلامي، اكدي و آشوري، اورارتويي، اليمايي و يوناني در كشور خبر داد.به گفته وي تعداد كتيبه هاي صخره اي ساساني 20، اشكاني 3، فارسي باستان 22، سلوكي 1، اكدي 4 و اورارتويي 5 مي باشد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيشتر كتيبه هاي ايراني پيش از اسلام شامل ساسانيان و اشكانيان در فارس و كرمانشاه، عيلامي در خوزستان و كرمانشاه، اليمايي در شمال خوزستان، اورارتويي در محدوده آذربايجان و سلوكي در كرمانشاه قرار دارند.
نصرالله زاده مطالب كتيبه ها را اغلب در خصوص تاريخ سياسي و نسب شناسي و ديني عصر خود ذكر كرد و گفت: كتيبه شاهپور بر كعبه زرتشت به لحاظ اطلاعات گسترده در خصوص ساختار درباري عصر شاهپور و سه جنگ پيروزمندانه او با روميان و كتيبه هاي كرتير به جهت مسائل ديني را از جمله كتيبه هاي ياد شده عنوان كرد.
كتيبه بيستون نيز بزرگترين كتيبه صخره اي ايران و جهان با 20متر طول و 80 متر ارتفاع است كه در مجموع بيستون و در چند كيلومتري شهر كنوني كرمانشاه در ارتفاع 105 متري از كوه كنده شده است.
اين كتيبه به سه زبان فارسي باستان، ايلامي و اكدي تحرير شده است. متن فارسي يعني تحرير اصلي داراي 5 ستون و 414 سطر است.اهميت اين كتيبه به قدري است كه مي توان گفت اين كتيبه براي تدوين كامل دستور زبان فارسي باستان كفايت مي كند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |