پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
ادغام يا انحلال وزارت رفاه
مجلس به فوريت ادغام وزارت رفاه رأي مثبت داد
000663.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: روز گذشته يوسف پور به عنوان سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي اولين روز كاري اش را آغاز كرد.
در همان حال عبدالرضا مصري سعي در اخذ رأي اعتماد از مجلس دارد و نمايندگان مجلس نيز به يك فوريت طرح ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت رأي دادند.
همان روز مصري در ستوني در صفحه اول يكي از روزنامه ها از مشكلات وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت و اولين گام هاي برنامه ريزي شده اش را براي اجرا در اين وزارتخانه تشريح كرد. هرچند اولين گامي كه مصري قصد دارد جزو برنامه هايش به شمار آورد هدف اصلي تشكيل وزارت رفاه است. ايجاد نظام جامع رفاه اجتماعي كه مصري جزو برنامه هايش برشمرده همان التزامي است كه دولت پيشين را بر آن داشت تا وزارتخانه اي جداگانه براي انجام هرچه دقيق تر آن تاسيس كند.
در واقع لزوم تاسيس وزارت رفاه از آنجايي آغاز شد كه كارشناسان و دولتمردان در دولت ششم وضعيت رفاه عمومي را در كشور ضعيف ارزيابي كردند و بر آن شدند تا وزارت رفاه و تامين اجتماعي را ايجاد كنند.حرف بعدي مصري كه اتفاقاً در گفت وگو با گزارشگران تلويزيون نيز به آن اشاره كرد ايجاد بانك اطلاعاتي است. بانك اطلاعاتي ايرانيان از جمله كارهاي آغاز شده كاظمي، وزير بركنار شده وزارت رفاه است كه مراحل مقدماتي برنامه ريزي و نحوه اجرايش را پشت سر گذاشته و در حال نتيجه گيري است.
اين بانك مشكل همپوشاني بيمه هاي درماني را حل خواهد كرد. عبدالرضا مصري پيش از آن كه رأي اعتماد بگيرد قصد كرده تا برنامه ريزي كند. در صورتي كه مجلس رأي به ادغام [بخوانيد انحلال] وزارت رفاه بدهد مصري نيازمند دفاع از خود در حضور نمايندگان مجلس و يا برنامه ريزي براي تصاحب تصدي گري وزارت رفاه نخواهد بود.
اما بحث ادغام وزارت رفاه از جهتي ديگر نيز داراي اهميت است.
خوش چهره كه از طراحان اصلي طرح ادغام وزارت رفاه و تامين اجتماعي است، مهمترين ماموريت وزارت رفاه را امر درمان دانسته و ادغام وزارت رفاه را در راستاي كوچك سازي دولت برشمرده است.
حال آن كه وظيفه اصلي وزارت رفاه و تامين اجتماعي انسجام كلان سياست هاي رفاهي به منظور توسعه عدالت اجتماعي است.به نظر مي رسد برخي نمايندگان بدون اين كه به وظيفه اصلي وزارت رفاه دقت كامل داشته باشند، سعي در ادغام اين وزارتخانه با دليلي دارند كه خوش چهره برشمرده است.
به هر حال يك فوريت طرح ادغام وزارت خانه هاي بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و رفاه و تامين اجتماعي با 130 رأي موافق، 90 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 224 نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب رسيد. بر اساس تبصره اين ماده فعاليت هاي اقتصادي خارج از حوزه سلامت سازمان تامين اجتماعي به صورت مستقل زير نظر رياست جمهوري اداره خواهد شد.
به اين ترتيب سازمان تامين اجتماعي عملاً زير نظر مستقيم رياست جمهوري اداره خواهد شد. با اين تغييرات سريع انجام شده طي دو سه روز گذشته هدف ادغام [انحلال] وزارت رفاه پررنگ تر از نبود همخواني ميان كاظمي و رياست جمهوري به چشم مي آيد.

طرح نجات وجود خارجي ندارد
گروه اجتماعي - رييس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با انتقاد از اظهارات مطرح شده در خصوص توقف طرح نجات گفت: طرح نجات اساسا هيچ سنديت و وجود خارجي ندارد.
حميدرضا حسين آبادي در گفت و گو با خبرنگاران يادآور شد: در مرحله اول طرح جمع آوري معتادان پرخطر در تهران معتادان تزريقي در محيط هاي شهري و مكانهايي كه ايجاد ناامني كرده بودند، به درخواست مردم و مسئولان وارد عمل شد و علي رغم اين كه برخي مسئولان مخالفت هاي زيادي با اجراي طرح داشتند، اما نيروي انتظامي توانست ظرف 3ماه و نيم اجراي اين طرح را با موفقيت به اتمام رساند.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه انتقادات خود از سازمان بهزيستي به دليل نامگذاري طرح جمع آوري معتادان توسط نيروي انتظامي تحت عنوان طرح نجات تصريح كرد: طرح نجات هيچ سنديت و وجود خارجي نداشته و تنها يك تيتر ژورناليستي است . وي خاطرنشان كرد: عنوان اين طرح، طرح جمع آوري معتادان پرخطر هروئيني و تزريقي در سراسر كشور است. وي با تاكيد بر اينكه در اين مركز بازپروري براي اولين بار به صورت رسمي از روش متادون درماني جهت ترك معتادان استفاده شده ادامه داد: اين روش قدم بزرگي جهت كاهش آسيب و تغيير مصرف معتادان از پرخطر به كم خطر بود.
حسين آبادي با يادآوري اين كه طرح جمع آوري معتادان، سه ماهه بوده و تنها 45 روز از آن باقي مانده است تاكيد كرد: پس از پايان مهلت داده شده به وزارت بهداشت، نيروي انتظامي نسبت به دستگيري اين افراد اقدام كرده و آنها را به اردوگاههاي بازپروري در 10 كلانشهر تهران، خراسان رضوي، كرمان، هرمزگان، اصفهان، فارس، همدان، كرمانشاه، گيلان و آذربايجان شرقي منتقل مي كند. رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر اهداف مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر را جمع آوري و ساماندهي درمان و بازپروري معتادان حاد رها شده و پرخطر برشمرد و افزود: ساماندهي وضعيت معتادان حاد خياباني و پاكسازي چهره نامناسب شهرها، افزايش دسترسي معتادان بي خانمان با رفتارهاي پرخطر جهت برقراري ارتباط با سيستم هاي اجتماعي و بهداشتي، درمان بازتواني و كاهش مخاطرات بهداشتي، اجتماعي، اقتصادي در جامعه، ايجاد و توسعه امكانات درمان و تغيير نوع مواد مورد استفاده از هروئين به ساير مواد كم خطر از جمله اهداف اجراي اين طرح است.
وي در ادامه از صدور كارت براي تمامي معتادان تحت درمان با روش متادون درماني در مراكز بازپروري دولتي و غيردولتي خبر داد و گفت: در پي اجراي اين طرح، كارت هاي مخصوص براي تمامي معتادان صادر مي شود.

استقرار كارشناس در واحدهاي قضايي
گروه اجتماعي - طرح استقرار كارشناس در صحنه در مجتمع ها و واحدهاي قضايي كشور با هدف كوتاه كردن گردش كار قضايي، ارتقاي كيفيت كارشناسي و جلب رضايت ارباب رجوع،  براي اولين بار در مجتمع قضايي تهران اجرا شد.
در اين مراسم حجازي، رئيس مركز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضائيه؛ سيدعلي ميلاني حسيني رئيس هيات مديره كانون كارشناسان رسمي دادگستري و مديران قضايي مجتمع قضايي شهيد باهنر حضور داشتند. با اجراي اين طرح از اين پس نماينده اي مشترك از اين دو نهاد بعنوان كارشناس بمنظور تسهيل امور ارجاع پرونده براي كارشناسي در مجتمع مستقر خواهد بود.حجازي در مراسم آغاز اجراي اين طرح از افزايش تعداد كارشناسان براي بهبود روند دادرسي پرونده ها خبر داد.ميلاني رئيس هيات مديره كانون كارشناسان رسمي دادگستري وجود كارشناس در مراحل رسيدگي به پرونده ها را از جمله نيازهاي دستگاه قضايي خواند و آن را در رسيدگي صحيح و تخصصي پرونده ها و صرف دقت بيشتر بسيار تاثيرگذار دانست.همچنين محدثي سرپرست مجتمع قضايي شهيد باهنر كه در شرقي ترين منطقه تهران قرار دارد استقرار كارشناسان در مجتمع هاي قضايي را نقطه عطفي در ارتقاء سطح رسيدگي ها و روند كاهش اطاله دادرسي عنوان كرد.

برخورد با جرائم رايانه اي، نيازمند قوانين جديد است
000669.jpg
گروه اجتماعي- حوزه جرائم در زندگي امروز بشر آنقدر پيچيده شده است كه قانونگذاران مجبورند تحولات جرم را به  صورت مداوم زير نظر داشته باشند. اين معضل با سرعت ملايم تري در ايران رو به گسترش است و به قانونگذار و پليس كشور اجازه مي دهد كه همزمان با گسترش فرهنگ اينترنت در كشور، راهكارهاي مقابله با جرائم قابل ارتكاب در اين حوزه را تدوين كند.
در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و پس از اصلاح ساختار معاونت كشف جرائم، اداره كل مبارزه با جرائم خاص و رايانه اي از سال 1381 آغاز به كار كرده است. اين اداره، ماموريت طراحي و برنامه ريزي، هماهنگي و هدايت امور مربوط به كشف جرائم در زمينه مبارزه با جعل، كلاهبرداري، اختلاس و جرائم رايانه اي را بر عهده دارد.
سرهنگ مهرداد اميدي- مديركل مبارزه با جرائم خاص و رايانه اي ناجا- در تعريف جرائم اينترنتي مي گويد: مطابق تعريف سازمان ملل متحد از جرم رايانه اي، كلاهبرداري رايانه اي، جعل، ايجاد خسارت يا تغيير داده ها، دستيابي غيرمجاز به سيستم ها و خدمات رايانه اي و تكثير غيرمجاز برنامه هاي رايانه اي جزو جرائم شناخته شده در حوزه رايانه محسوب مي شوند.
وي در ارزيابي وضعيت ايران از نظر وقوع جرائم رايانه اي گفت: با تكيه بر اينكه در كشور ما هنوز آيين نامه اي براي مبارزه با جرائم اينترنتي و رايانه اي تدوين نشده است، بايد بگويم كه ميزان كشفيات جرائم رايانه اي در سال گذشته، معادل 50درصد پرونده هاي ورودي بوده است، يعني از كل پرونده هايي كه در زمينه جرائم رايانه اي به ثبت رسيد، 50 درصد منجر به كشف جرم شد و پيش بيني من اين است كه اين روند باز هم بهبود پيدا كند. در همين زمينه بايد بگويم كه در طول زمان مشخصي از فصل بهار، ميزان كشف جعل با 5/73درصد و كشف كلاهبرداري با 78درصد رشد مواجه شد. بنابراين پيش بيني ناجا اين است كه همزمان با تدوين قوانين و آيين نامه هاي مربوط به جرائم رايانه اي و اينترنتي، رقم كشف جرم در مجموع با افزايش قابل ملاحظه اي همراه شود.
اميدي با اشاره به وجود خلأ قانوني، به نحوه برخورد ناجا با مجرمان رايانه اي پرداخت و گفت: نيروي انتظامي، با آن دسته از جرائم رايانه اي كه منجر به خسارت شود و با قوانين موجود نيز تطابق داشته باشد، به طور قطع برخورد جدي خواهد كرد؛ مسائلي مثل ايجاد مزاحمت و هتك  حرمت از آن دسته موضوعاتي هستند كه ناجا نسبت به آن حساس است اما جرائم ديگري مثل نفوذ غيرمجاز در اينترنت كه بحث تازه اي است، با اين عنوان كه در جريان وقوع جرم، خسارت وارد آمده است، در دسته جرائم مربوط به ايجاد خسارت و تخريب و يا مصاديقي از اين دست قرار مي گيرد و ناجا با اين جرائم با تمام توان مقابله خواهد كرد.مديركل مبارزه با جرائم خاص و رايانه اي ناجا در مورد جرائم مربوط به كارت هاي اعتباري تصريح كرد: تعريف جرم كارت هاي اعتباري خيلي پيچيده نيست. هرگاه شخصي بدون اينكه به دارنده كارت اعتباري اطلاع داشته باشد، از اعتبار كارت او استفاده كند، جرم، صورت گرفته است. تعريف مشخصي كه از اين گونه جرائم وجود دارد، به ما مي گويد كه چنانچه شخصي اقدام به اخذ اموال يا خدماتي كند، با اطلاع از اينكه كارت قلابي يا دزديده شده است و يا كارت باطل شده است و يا به  هر دليلي كه استفاده آن شخص از كارت اعتباري شخص ديگري، غيرمجاز باشد جرم صورت مي گيرد.

گشايش صندوق حمايت از قربانيان خونهاي آلوده
گروه اجتماعي- طرح گشايش صندوق حمايت از قربانيان فرآورده هاي خوني آلوده در كميسيون بهداشت و درمان مجلس به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، اين طرح با هدف تامين و پرداخت هزينه هاي درماني بيماران آسيب ديده از انتقال خون يا فرآورده ها و محصولات خوني از سوي 39 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است.
اين صندوق مؤسسه اي دولتي و وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و از نظر مالي استقلال كامل دارد.
اين در شرايطي است كه بسياري از دريافت كننده هاي فرآورده هاي دارويي مشتق از پلاسما در ساليان گذشته به بيماري هاي ايدز و هپاتيت مبتلا شدند.
بخش عمده اي از فرآورده هاي خوني آلوده ناشي از فرآورده هاي وارداتي و بخش ديگر مربوط به فرآورده هاي داخلي آلوده قبل از كشف ويروس است.
در طرح گشايش صندوق حمايت از بيماران آمده است، نظير اين اتفاق با همه دقت ها و مراقبت هايي كه انجام مي گيرد ممكن است در   آينده هم بيفتد، بنابراين بايد با بكارگيري يك روش منطقي مشكل بيماران آسيب ديده حل شود.

نيمي از پزشكان خانواده در روستاها توجيه نيستند
فارس: معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع يك برنامه استراتژيك براي نظام سلامت كشور است اما متاسفانه شواهد نشان مي دهد، حدود نيمي از پزشكان خانواده كه به روستاها اعزام شده اند نسبت به وظيفه خود توجيه نيستند و فقط نسخه مي نويسند.
حسين ملك افضلي افزود: طرح پزشك خانواده در واقع مكمل سيستم نظام شبكه است، زيرا سيستم نظام شبكه بهداشت و درمان كشور بيشتر بر اساس حضور بهورز در روستاها بود، اما سطح دوم خدمات كه شامل حضور پزشك در روستا بود در اين طرح پيش بيني نشده بود و اكنون با حضور پزشكان خانواده در روستاها قرار است اين نقيصه بر طرف شود.
وي اضافه كرد: انتظار ما از پزشكان خانواده در روستاها اين بود كه بر اساس بسته هاي خدمات تعريف شده به سلامت مردم در روستاها به صورت عام توجه داشته باشند و به خصوص به آموزش و مشاوره به مردم براي پيشگيري از بيماري ها و رسيدن به يك سطح سلامت قابل قبول روحي و جسمي تلاش كنند، اما متاسفانه شواهد نشان مي دهد كه بيشتر پزشكان خانواده در روستا نسبت به اين مسائل توجيه نيستند و فقط به نسخه نويسي براي بيماران و تجويز دارو براي افراد مراجعه كننده كفايت مي كنند.

۷۸۸ نفر در ايران وارد مرحله بيماري ايدز شده اند
فارس: آمارهاي رسمي نشان مي دهد 13هزار و 357 نفر در ايران آلوده به ويروس HIV هستند و از اين تعداد 788 نفر وارد مرحله بيماري ايدز شده اند كه وزارت بهداشت براي تامين داروهاي رايگان آنان ماهانه 250هزار تومان براي هر يك از اين بيماران هزينه مي كند.
عباس صداقت- رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت- افزود: وزارت بهداشت از 5 سال پيش براي كنترل بيماري ايدز در كشور، برنامه استراتژيك بيماري ايدز را تدوين و اجرا كرد. اين برنامه حاوي 11 استراتژي مختلف بود كه مهمترين آن، اجراي برنامه كاهش آسيب با توزيع سرنگ و سوزن يك بار مصرف در ميان معتادان تزريقي و آگاه سازي مردم در مورد خطر رو به رشد اين بيماري بود.
وي اضافه كرد: اكنون برنامه دوم استراتژيك بيماري ايدز در حال تدوين است كه به عنوان يك برنامه 3ساله قرار است به دنبال برنامه اول و تا آخر برنامه چهارم توسعه و همسو با آن اجرا شود.
صداقت گفت: برنامه استراتژيك اول ايران براي كنترل ايدز، يك برنامه موفق بود كه براي گروه هاي مختلف در معرض خطر شامل معتادان، زندانيان و افراد در معرض خطر سخت دسترس برنامه داشت. اين برنامه اكنون به عنوان يك الگو در بين كشورهاي منطقه مطرح است و بسياري از اين كشورها خواستار استفاده از اين برنامه هستند.

بامردم
000648.jpg
راه رسيدن به تعادل در بازار ميوه و تره بار
ميوه و تره بار نيز مثل بسياري از كالاها تابع قانون عرضه و تقاضاست. اما در صورتي كه، در حد فاصل توليد تا زماني كه محصول به دست مصرف كننده مي رسد تحولات مبادله، قيمت ها كاملاً شفاف باشد به هر ميزان كه شبكه هاي دلالي (نه واسطه هايي كه به نوعي كارشناس اين حوزه مي باشند و از تجربه و صداقت هم برخوردارند) گسترش يابد و ميوه و تره بار به جاي عرضه، دست به دست بگردد و به صورت كلان معامله شود، به مراتب گران تر به دست مصرف كننده مي رسد. توصيه هاي برخي دست اندركاران بازار ميوه و تره بار مبني بر اينكه، مصرف كنندگان در صورت گران بودن يك محصول آن را نخرند تا بهاي آن پايين بيايد، اصلاً كارشناسي نيست. قيمت ها بايد از مبداً توليد، واسطه ها تا سطح خرده فروشي، به طور شفاف و علني، در معرض ديد مردم قرار گيرد تا اجحاف صورت نگيرد. مشكل آن است كه دو سر اصلي يعني توليد كننده و مصرف كننده ميوه و تره بار، بايد به حقوق قانوني خود برسند تا تعادل واقعي در بازار ميوه و تره بار به وجود آيد.
تهراني  تبار- ورامين
پيشنهاد به صدا و سيما
@ در بعضي از برنامه هاي صدا و سيما و مخصوصاً راديو، يك پيام بازرگاني در يك مقطع زماني چند دقيقه اي به صورت پي در پي، پخش مي شود كه باعث عصبيت مخاطبان مي شود و ماحصل آن ضد تبليغ خواهد بود. پيشنهاد مي كنم در اين موارد، تعادل برقرار شود.
آيدين روانسر- تهران
جاي خالي پياده رو
@ از شهرداري منطقه 5 تهران تقاضا داريم در مسير پل روگذر اتوبان در امتداد بلوار شهيد ستاري با توجه به خطراتي كه در كمين عابر پياده مي شود، اقدام كند.
همچنين اتصال بلوار شهيد ستاري به آزاد راه تهران كرج، موجب كاهش بار ترافيك در اين گذرگاه خواهد شد.
ب- شيخيان
تقاضا براي روشنايي يك خيابان
@ قسمتي از خيابان 17 شهريور (شادآباد سابق)، از روشنايي برخوردار نمي باشد. طرح نصب چراغ و تأمين روشنايي اين خيابان از مدتها پيش به اجرا درآمد. اما هنوز قسمتي از خيابان، چراغ روشن ندارد.
سيد مهدي قوام زاده
رها شدن زباله در بزرگراه
ظهر روز دوشنبه سوم مهرماه جاري، بزرگراه صدر- مسير شرقي- غربي در نزديكي ورودي شهرك اميد، از كاميون حامل زباله، اوراق كاغذ، قوطي هاي ريز و درشت مقوا، رها مي شد و براي خودروهاي عبوري، وضعيت خطرناكي ايجاد كرده بود.
بجاست، شهرداري محترم، پيمانكاران را موظف به جابجايي درست زباله كند و محموله زباله، طوري مهار شود كه شاهد اينگونه صحنه ها نباشيم.
خانم خيرانديش- تهران
تغيير ساعت كار بانكها و...
در حالي كه تغيير ساعت كار بانكها به 9 بامداد، اثرات منفي گوناگوني بر ترافيك شهر تهران در اين مقطع زماني بجا نهاده است و بعضي از بانكهاي خصوصي، همچنان به روال سابق رأس ساعت 30/7، كار خود را آغاز مي كنند جا دارد، در اين مورد ضمن بررسي هاي دقيق و واقع گرايانه، تجديد نظر شود. زيرا از ساعت۹ صبح تا نزديك ظهر، جمعيت بزرگي براي انجام اموري كه انجام آنها در حيطه وظايف بانكها و صدها سازمان و مؤسسه ديگر مي باشد، بين اين مراكز در رفت و آمد مي باشند و تراكم بي سابقه اي به وجود مي آيد.
آقاي كنعانيان- تهران
تلفن ها پاسخ نمي دهند
براي آگاهي پذيرفته شدگان دانشگاه پيام نور 4 شماره تلفن اعلام شده است، اما، در روزهاي اخير هيچ يك از اين شماره ها پاسخگو نمي باشند و بسياري از قبول شدگان نمي دانند چه مداركي را بايد براي ثبت نام تحويل دهند.
خانم ساماني لو- تهران
مشكلات يك گذرگاه
در كمربندي شهرك سپاه، محدوده فلكه پنجم فرديس كه محل تردد ساكنان چند شهرك مي باشد، نه جدول بندي انجام شده است و نه روشنايي كافي وجود دارد. هنگام شب شاهد وقوع حوادث رانندگي در اين تقاطع مي باشيم.
آقاي مينويي- فرديس
افزايش اجاره بها و مشكل مستأجران
افزايش غيرمتعارف پيش پرداخت و اجاره مسكن در تهران خانواده هاي كم درآمد را بيش از پيش تحت فشار گذاشته است به هر حال هزينه اجاره نشيني به نحوي بايد با درآمد مردم همخواني داشته باشد.
خانم علي ياري- تهران
هنوز بازنشست نشده ام
در سال 1383 قانون بازنشستگي با 25 سال خدمت به تصويب رسيد، سابقه خدمت بعضي از كارمندان، نزديك به 30 سال شده است اما هنوز موفق به بازنشستگي نشده اند.
آقاي ترابي- تهران
بهره وام همچنان بالاست
برخي از بانكها بابت وام پرداختي همچنان بهره هاي 17 درصد و بالاتر دريافت مي كنند. اما اين اتفاق در مورد سود حسابهاي سپرده نيفتاده است.
آقاي خرم آبادي- ساري
كمبود اتوبوس
از ايستگاه متروي صادقيه به طرف خيابان فردوس و خاكزاد، اتوبوس براي جابجايي مسافران وجود ندارد. اين نياز مسافران بايد تأمين گردد.
خانم والي زاده
قرعه كشي انجام نشد
هنگام برگزاري جام جهاني فوتبال، بليت هاي 25 هزار ريالي تحت عنوان قرعه كشي به مردم فروخته شد، اما اين قرعه كشي هنوز انجام نشده است.
آقاي ريزي- هشتگرد
چرا همدان؟
در تهران تغيير ساعت كار بانكها براي كاهش بار ترافيك صبحگاهي صورت گرفته است، اما در شهر همدان كه مثل تهران معضل ترافيك صبحگاهي ندارد، چرا ساعت كار بانكها 9 صبح تعيين شده است؟!
آقاي اكبريان- همدان
پل عابر پياده نصب كنيد
خيابان 45 متري گلشهر كرج پل عابر پياده ندارد و رفت و آمد كودكان، بيماران و كهنسالان از عرض اين خيابان مشكل است.
آقاي فرج زاده- كرج
در ازاي بن هاي كارگري
براي حفظ ارزش بن هاي كارگري، تقاضا دارم وزارت محترم بازرگاني ترتيبي اتخاذ فرمايد كه كالاهاي با كيفيت، در ازاي اين بن ها تحويل شود، چون متأسفانه ديده مي شود كه كالاهاي فاقد كيفيت عرضه مي گردد.
آقاي شهبازي- تهران

پاسخ مسئولان
در عمليات بهسازي پياده روها تسريع مي شود
عطف به پيام مندرج در صفحه سخنگاه آن روزنامه مردمي مورخ 9/6/85 با عنوان تسريع در ساخت پياده رو به استحضار مي رساند:
عمليات بهسازي پياده روهاي معبر وليعصر(عج) از جمله در محدوده منطقه يك حد فاصل پارك وي تا ميدان تجريش توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران در دست اقدام است و بر اساس اعلام اوليه آن سازمان، مدت زمان اجراي عمليات 4 ماه از تاريخ شروع هر قسمت از معبر بوده و هماهنگي هاي لازم با آن سازمان جهت تسريع در عمليات اجرايي و اعمال تمهيدات لازم به منظور رعايت حال عابرين از طرف شهرداري منطقه يك انجام گرديده است.
روابط عمومي شهرداري منطقه يك

گزارش كشوري وضعيت سرطان در ايران تهيه شد
000666.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: به كارگيري روزافزون از دستگاههاي پرتوزا در پزشكي منجر به افزايش سرطان و دز ژنتيكي در جامعه مي شود بطوريكه بيش از 50 هزار مورد سرطان تنها در يك سال به ثبت رسيده است كه از اين تعداد 30 هزار نفر فوت كرده اند.
مزداراني متخصص فيزيك پزشكي در خصوص استفاده غلط از دستگاههاي پرتوزا گفت: پرتوهاي يون ساز كه از دستگاه هاي پرتوزا پزشكي توليد مي شود؛ مهمترين عاملي هستند كه بر DNA تاثير منفي مي گذارند.
در اين ميان چنانچه پرتوها بر سلول هاي پيكري وارد شوند منجر به سرطان و چنانچه اين پرتوها بر سلول هاي جنسي تاثير گذارند اثر وراثتي خواهند داشت كه به اين مورد دز ژنتيكي گفته مي شود. مزداراني افزود: افزايش دز موثر ژنتيكي در هر جامعه اي به افزايش بروز سرطان و افزايش ناهنجاري ها و نقص هاي ژنتيكي منجر مي شود.وي ادامه داد: هر عامل فيزيكي كه به منظور تشخيص يا درمان مورد استفاده قرار گيرد مي تواند يك عامل بسيار مخاطره انگيز براي بيمار يا كاربر محسوب شود؛ به ويژه آنكه امروزه تداخل اين عوامل با عوامل شيميايي كه بيماران اجبارا يا سهوا در معرض آن قرار مي گيرند مي تواند يك اثر همه افزايي ايجاد كرده و اين خطر را افزايش دهد.اين متخصص افزود: لذا استفاده از هر عامل فيزيكي از جمله پرتوهاي يون ساز يا حتي پرتوهاي غير يون ساز مانند اولتراسوند(امواج فراصوت) كه به ظاهر بي ضرر هستند بايستي با ملاحظه ضرر و منفعت مورد استفاده قرار گيرد و به اين دليل است كه وجود متخصصان فيزيك پزشكي مي تواند در استفاده صحيح از دستگاه ها كمك موثري براي كاهش مخاطره و كاهش دز موثر ژنتيكي جامعه گردد.
مزداراني تصريح كرد: متخصصان فيزيك پزشكي از توانمندي هاي بالايي در زمينه هاي مختلف از جمله كاربرد ليزر، اولتراسوند، دستگاه هاي مولد پرتو در تصويربرداري پزشكي، پزشكي هسته اي، طراحي و تعيين دز درماني در پرتو درماني، دزيمتري، بيوفيزيك، پرتوهاي غير يون ساز و راديو بيولوژي برخوردارند.
وي در خصوص جايگاه اين رشته در كشورمان گفت: در حال حاضر بيشتر متخصصان تنها در سطوح آموزشي و پژوهشي در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تعداد اندكي در مراكز پرتو درماني فعاليت دارند و كمتر در تيم هاي تخصصي درماني از آنها استفاده مي شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |