پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
گزارشي از اولين نشست هنرمندان با مخاطبان در نمايشگاه قرآن
رضا اميرخاني: نويسنده جز به گوش
و چشم خودش اعتماد نمي كند
000630.jpg
گروه ادب و هنر- ابراهيم زاهدي مطلق: عصر روز سه شنبه در اولين مجلس افطاري نويسندگان با مخاطبانشان كه در يكي از غرفه هاي نمايشگاه قرآن برگزار شد، رضا اميرخاني با مخاطبان آثارش گفت وگو كرد.
رمان من او كه در دو سال گذشته چاپ هاي متعددي خورده و علاقه مندان زيادي پيدا كرده، اصلي ترين موضوع بحث جلسه روز سه شنبه بود كه با استقبال بسياري روبه رو شد. همچنين داستان سيستان (ده روز با رهبر) كه سفرنامه اي است داستاني از ديدار رهبر انقلاب از سيستان و بلوچستان كتاب ديگري بود كه مورد سؤال مخاطبان واقع شد.
چگونه نوشتن و دغدغه هاي نويسنده براي خلق يك اثر و بازگويي تجربه هاي رضا اميرخاني از مراحل نگارش آثارش موضوع ديگر مورد بحث شركت كنندگان در جلسه پرسش و پاسخ مذكور بود.
در اين جلسه كه اجراي آن را جواد محقق(شاعر) به عهده داشت، فضايي صميمي حاكم بود كه سؤالات حاضرين بدون كمترين دغدغه مطرح مي شد.
محقق جلسه را با معرفي نويسنده و توضيح مختصري از آثارش آغاز كرد و گفت: رضا اميرخاني متولد 1352 و فارغ التحصيل مركز تيزهوشان در دوره دبيرستان و دانش آموخته رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه صنعتي شريف است. اما مثل بسياري ديگر از هنرمندان جهان به جاي كار در رشته تحصيلي اش، به سرزمين هنر كشيده شده و تابعيت ادبيات را پذيرفته است و بدون استفاده از كلاس هاي داستان نويسي، به طور غريزي مي نويسد.
محقق گفت: اين نويسنده، بسيار علاقه مند به سفر و تجربه اندوزي است كه حاصل اين سفرها در آثارش كاملاً نمايان است.
اين گفته مجري جلسه، يكي از سؤالات مخاطبان را رقم زد كه از نويسنده من او پرسيد: شنيده ام رماني را در حال نوشتن هستيد به نام بي وتن كه درباره مهاجران ايراني است. آيا درباره اين اثر هم كار تحقيقي كرده ايد؟
اميرخاني پاسخ داد: بله، من اعتقاد دارم نويسنده براي تجربه كردن مسائلي كه مي خواهد درباره آن بنويسد، به هيچ گوش و چشمي نبايد بيشتر از چشم و گوش خودش اعتماد كند. من براي ديدن فضاها و آدم هايي كه مي خواهم از آنها بنويسم، به آمريكا رفتم. نزديك به يك سال در آن جا ماندم يك ماشين خريدم به قيمت هزار دلار و ايالت به ايالت اين كشور را گشتم.نويسنده رمان ارميا همچنين توضيح داد: شبها را داخل ماشينم مي خوابيدم و كارم را ادامه مي دادم.
شركت كننده ديگري درباره رمان من او سؤال كرد و پرسيد: با توجه به اين كه اين رمان در فضاي تهران قديم مي گذرد، چه تحقيقي دراين  باره كرديد؟
وي پاسخ داد: من به جرأت مي توانم بگويم تمام كتاب هاي مربوط به تهران قديم را خواندم و با بسياري از افراد مطلع هم صحبت كردم. البته اينها را در زمان نگارش رمان نخواندم. بلكه قبل از آن اين كار را كرده بودم. به نظر من نويسنده همزمان با تحقيق يا كار ميداني اش نبايد بنويسد، چون خوانده هايش دروني نشده است.
شركت كننده ديگري پرسيد: در رمان من او شما يك زندگي ديني را نشان مي دهيد كه مي تواند الگوي يك زندگي سالم در اين جامعه باشد. اگر شما در پيش از انقلاب اسلامي هم بوديد و همين سن و سال را داشتيد، آيا باز هم چنين رماني مي نوشتيد؟
اميرخاني پاسخ داد: قطعاً نه. يكي از سؤالاتي كه من خودم هميشه از مسئولان مي پرسم و در سايت لوح هم مطرح مي كردم اين بود كه اگر امام خميني(ره) نبودند، شما الان چه كاره بوديد؟ اين سؤال بسيار اساسي است كه ما بپرسم اگر آن مرد بزرگ و اين انقلاب نبود ما الان چه كاره بوديم؟ من خودم مي  دانم كه يك آدم سرگردان بودم در كافه ها و خيابان ها. البته بقيه هنرمندان هم بهتر از اين نمي شدند.
وي در توضيح اين مسأله افزود: عمده ادبيات ما پيش از انقلاب، ادبيات چپ بود و اصلاً زندگي ديني، چيزي به حساب نمي آمد و شأني نداشت كه كسي از آن بنويسد. هنرمند در هر رشته هنري، كسي نيست كه تابع چارچوب هاي رسمي جامعه باشد. به همين دليل هم مي گويم بسياري از هنرمندان اگر انقلاب نمي شد، قطعاً نمي رفتند كارمند معمولي يا يك كاسب معمولي شوند، پس يك انسان سرگردان و بريده از اجتماع مي شدند.
سپس يكي ديگر از شركت كنندگان از وضع فعلي آثار مربوط به دفاع مقدس انتقاد كرد و گفت: آيا به نظر شما اين تعداد آثار كافي است؟
اين بارجواد محقق، مجري جلسه در پاسخ گفت: تا پيش از جنگ تحميلي، كشور ما درگير جنگ هاي متعددي بوده است. اما مجموع كتابهايي را كه درباره آن جنگها نوشته شده، مقايسه كنيد با آثاري كه در همين چند سال نوشته شده است. اصلاً قابل مقايسه نيست. ما فقط در واقعه عاشورا مي شنويم كه براي يك جنگ، اين همه شعر گفته يا داستان  نوشته شود.
محقق توضيح داد: شايد اين هم به دليل تأثيري است كه عاشورا روي جبهه هاي ما داشته است.
همچنين رضا اميرخاني در پاسخ به انتقاد يكي از حاضرين به نسل كنوني و علل دين گريزي برخي جوانان امروز گفت: من اين حرف را قبول ندارم كه جوانان امروز دين گريز هستند. به نظر من، جوانان از نسل گذشته شان دين باورتر شده اند. اگر اعتراض يا حرفي هم دارند، نشانه آگاهي شان است كه به راحتي مسائل غير ديني را نمي پذيرند يا اعمال سطحي را به اسم دين قبول نمي كنند. آنها به دنبال دين حقيقي هستند.نويسنده داستان سيستان همچنين در پاسخ يكي از حاضران كه پرسيده بود آيا در اين كتاب كه به سفر رهبر انقلاب مربوط مي شود، چيزي هم سانسور شد؟ گفت: مطمئن باشيد كه نه. فقط يك مورد كه وقتي من كتاب را به حضرت آقا دادم و ايشان قبل از چاپ خواندند، فرمودند: آن جا كه نوشته اي من قنوت نمازم را به خاطر رعايت اهل سنت كوتاه كردم، صحيح نيست. اين را به حساب كسي نگذاريد. كمردرد خودم شدت پيدا كرده بود كه قنوت را كوتاه كردم فقط همين مورد بود.
گفتني است جلسه بعدي از اين سلسله نشست ها، امروز در همان محل با محمدرضا بايرامي نويسنده پل معلق برگزار مي شود.

بيوك ملكي: حمايت دولت
به ادبيات دفاع مقدس لطمه زده است
000618.jpg
مهر: من معتقدم در جاهايي حمايت هاي نهادهاي دولتي از ادبيات دفاع مقدس، بيشتر به اين ادبيات لطمه زده است، تا اين كه آن را ارتقا دهد. اين نهادها هنوز نتوانسته اند جريان درستي را در ادبيات دفاع مقدس ايجاد كنند.
بيوك ملكي - شاعر كودك و نوجوان و داور دهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس در گفت و گو با ستاد خبري دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس ، اظهار داشت : بايد كارهاي پژوهشي در زمينه برگزاري جايزه كتاب سال دفاع مقدس انجام شود و مشخص شود كه درچه زمينه هايي اين جايزه موفق بوده و در چه زمينه هايي موفق نبوده است و دلايل هر دو زمينه بررسي شود .
وي افزود : من معتقدم شعرهايي كه براي كودكان و نوجوانان در زمينه دفاع مقدس پس از جنگ سروده شده به اندازه شعرهايي كه در زمان جنگ سروده شده اند از كيفيت مطلوب برخوردار نيست . بايد علت اين مسئله مشخص شود ، هنوز شعرهايي كه سلمان هراتي و قيصر امين پور در زمان جنگ سروده اند ، جزو برترين شعر هاي دفاع مقدس است و اگر شعري در ذهن ها ماند مربوط به قبل از برگزاري اين جايزه است .
وي افزود : من وقتي در كميته كودك و نوجوان كتاب سال دوره دهم حضور داشتم و در جلسه شركت مي كردم حس مي كردم كه هر كدام از داوران استقلال راي داشتند و از بين كتابهاي موجود بهترين كتابها را انتخاب كردند . البته به معني اين نيست كه كتابهايي كه انتخاب شده ايده آل هستند ، بلكه اين انتخاب نسبي است . البته انتظار داوران در كتاب هاي حوزه كودك و نوجوان دفاع مقدس بسيار بالاتر از سطح كتاب هاي موجود بود .
ملكي گفت : من در داوري خودم ، مهمترين معيارم تكنيك اشعار بود، زيرا اگر يك شعر تكنيك شعري نداشته باشد ، نمي تواند هيچ مفهومي را به خوبي انتقال دهد و براي انتقال مفهوم دفاع مقدس بايد تكنيك خوبي را به كار گرفت .
وي درباره اين موضوع كه آيا انتخاب نشدن اثري در اين جايزه ، در ارتقاي سطح كيفي آثار موثر است يا خير ، گفت : اگر واقعاً شعري نباشد كه در حد جايزه دادن باشد ، به نظر من نبايد جايزه داد . اما در اكثر موارد انتخاب ها نسبي صورت مي گيرد و اگر بخواهيم ايده آل انتخاب كنيم كتاب هاي بسيار كمتري انتخاب مي شوند .
اين شاعر در پايان درباره چشم انداز شعر كودك و نوجوان دفاع مقدس گفت : درباره آينده نمي توان چيزي را پيش بيني كرد ، زيرا ممكن است پديده اي در شعر ظاهر شود، اما از گذشته مي توان گفت و آن اين كه تا اين جاي كار ، جز زمان جنگ آثار در سطح خوبي نبوده است .

پل معلق بايرامي فيلم مي شود
000615.jpg
000627.jpg
مهر: دفتر سينماي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي حقوق اقتباس از رمان پل معلق محمدرضا بايرامي را خريده و بر اساس آن فيلمي در حوزه دفاع مقدس توليد مي شود.
مدير دفتر سينماي اقتباسي فارابي گفت: بعد از بررسي كتاب پل معلق در شوراي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي، حقوق اقتباس سينمايي از آن با توجه به ويژگي هاي داستان براي ساخت فيلم سينمايي خريداري شد .
مصطفي جمشيدي ادامه داد: مضمون پل معلق در مورد سال هاي دوران دفاع مقدس و حماسه سازي غيورمردان اين عرصه است و كتاب به سرنوشت سربازي مي پردازد كه در دوران جنگ به ماموريتي اعزام مي شود و بعد در كنار پلي كه در حمله جنگنده هاي عراقي صدمه ديده مشغول نگهباني مي شود. او در تهاجم نيروي هوايي عراق، يكي از جنگنده هاي عراقي را سرنگون مي كند .وي در پايان گفت: در واقع رمان به دنياي حسي و دلي اين سرباز و دغدغه هايش و مروري بر گذشته و مواجهه او با طبيعت مي پردازد. ضمن اينكه محيط پيرامون و باورهاي اين سرباز در اين ميان، دچار تغييراتي مي شود .

عليرضا خمسه: مشكل تئاتر كودك آموزش است
000621.jpg
مهر: همه مشكلات ما در بخش تئاتر كودك و نوجوان، به برنامه ريزي مدون در بخش آموزش بازمي گردد. تئاتر بدون آموزش، قابل تعمق نيست و آموزش مثل كاشت بذر عمل مي كند.
عليرضا خمسه- بازيگر و مدرس تئاتر- به روابط عمومي سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان گفت: در تمام دنيا و اصولا در تمام كشورهايي كه توسعه را با خرده فرهنگ و هنر آميخته اند، سرمايه و برنامه ريزي گسترده اي براي آموزش و پرورش، بخش فرهنگ و بخش هنر در سطح كودك و نوجوان اختصاص يافته است .وي ادامه داد: متاسفانه در كشور ما ديده مي شود كه هر آنچه به كودكان و نوجوانان مربوط است، شوخي قلمداد مي شود. توجه به كودك و نوجوان، نشانه بلوغ جامعه است كه هنوز در ايران اتفاق نيفتاده است .خمسه ضمن يادآوري برگزيدگان جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در چند سال گذشته گفت: با تئاتر كودك و نوجوان، مثل يك فرزند سرراهي رفتار مي شود و اگر كسي نباشد كه دستي به سر و گوشش بكشد، از ياد مي رود .

فرزاد مؤتمن: فيلم هاي بومي در اسكار موفق ترند
000624.jpg
مهر: فيلمي بومي و ملي كه به لحاظ توليد و حضور عوامل حرفه اي داراي ساختار و تكنيك مناسب و استاندارد است در مراسم اسكار موفق مي شود.
فرزاد مؤتمن در مورد ويژگي هاي فيلمي كه از ايران در مراسم اسكار شركت مي كند، گفت: از جنس فيلم هايي كه هر سال برنده جايزه اسكار فيلم خارجي مي شوند مي توان تشخيص داد غالباً آثاري در اين بخش موفق هستند كه به لحاظ توليد پر و پيمان محسوب مي شوند.
كارگردان باج خور خاطرنشان كرد: اين پر و پيمان بودن در مورد توليد گسترده، حضور عوامل حرفه اي و امكانات فني كامل و از همه مهمتر اثري كامل به لحاظ ساختار و تكنيك محسوب مي شود. براي حضور موفق در اسكار بايد با يك اثر استاندارد روبه رو باشيم. در مرتبه بعد به نظر مي رسد آكادمي اسكار بيشتر در حيطه فيلم هاي خارجي زبان به آثاري توجه دارد كه داراي ماهيت مستقل هستند و خيلي سفارشي و دولتي نيستند.
وي در مورد حضور كمرنگ ايران در مراسم اسكار گفت: اصولاً سينماي ايران در آن حد نيست كه بخواهد حضور گسترده در اسكار داشته باشد. آن يك بار هم كه فيلم بچه هاي آسمان جزو پنج فيلم منتخب اسكار شد، به علت وجود پخش كننده قوي فيلم يعني كمپاني ميرامكس در آمريكا بود كه اكراني گسترده براي فيلم فراهم كرد. اين كمپاني ها داراي سهميه هايي هستند كه از آن استفاده كردند.
مؤتمن در ادامه افزود: بهترين فرصتي كه ما براي حضور در اسكار داشتيم مربوط به فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند بهمن قبادي بود كه هم به لحاظ موضوع براي آمريكايي ها مي توانست جذاب باشد و هم فيلمي بود كه به لحاظ توليدي خيلي پر و پيمان به نظر مي رسيد، ولي با وجود اين انتخاب نشد.
اين فيلمساز در پايان تاكيد كرد: خيلي از فيلم هاي خارجي كه به مراسم اسكار مي روند داراي هويت بومي و ملي هستند؛ چه آثاري كه از شرق دور به اسكار مي روند و چه فيلم هاي كشورهاي اروپايي همچون ايتاليا. پس بومي و ملي بودن هم بايد يكي از ويژگي هاي نماينده سينماي ايران در اسكار باشد.

هنرايراني
سنندج- نمايشگاه پوسترهاي مقاومت
به  مناسبت  گراميداشت  هفته  دفاع  مقدس،  نمايشگاه  مجموعه  آثار گرافيك  تحت  عنوان  پوسترهاي  مقاومت  روز چهارشنبه  در گالري  آفرينش هاي  حوزه  هنري استان  كردستان  در سينما بهمن  سنندج  دائر شد.
در اين  نمايشگاه  حدود 80 تابلو عكس  از صحنه هاي  جبهه  و جنگ  با عنوان  جنگ  تحميلي ؛ دفاع  در برابر تجاوز از آثار هنرمندان  مركز هنرهاي  تجسمي  كشور در معرض  ديد قرار گرفته  است .همچنين  در اين  نمايشگاه  بيش  از 30 تابلو عكس  به  مقاومت  ملت  لبنان  و فلسطين  در برابر تجاوزات  رژيم  صهيونيستي  اختصاص  يافته  است .
اصفهان-آثار لاهوتي در موزه هنرهاي معاصر
همزمان با ماه مبارك رمضان، نمايشگاهي از آثار حجم محمدرضا لاهوتي در گالري شماره  يك موزه  هنرهاي معاصر اصفهان برپا شد. 24 اثر حجم پلكسي گلاس با الهام از مضامين معنوي و خطوط كوفي اين هنرمند معاصر به نمايش گذاشته شده كه تا پايان مهرماه جاري برپاست.
محمدرضا لاهوتي، سردبير فصلنامه  هنر و سردبير نيم سالانه  زيباشناخت است كه تاكنون سه نمايشگاه انفرادي آثار فتوگرافيك با عنوان هاي از نقطه تا نور ، از صحيفه تا عرش و حا - ميم - عشق؛ فرازهايي از عشق را برگزار كرده است.
فيروزكوه - نمايشگاه تازه هاي كتاب
نمايشگاه  تازه هاي  كتاب ، روز چهارشنبه  به  مناسبت  هفته  دفاع  مقدس  در چهار نقطه  شهرستان  فيروزكوه  گشايش  يافت .
در اين  نمايشگاه ها بيش  از 9هزار و 500 جلد كتاب  كه  براي  نخستين  بار چاپ  شده ، به  منظور معرفي  تازه هاي  كتاب  و ايجاد شرايط  بهتر توسعه  فرهنگ  كتابخواني  به  نمايش  در آمده  است .
در اين  نمايشگاه ها كه  به  مدت  يك  هفته  برپا شده ، كتاب هايي  با موضوعات  علمي ، فرهنگي ، هنري ، رمان ، زبان ، دفاع  مقدس ، تاريخ ، جغرافي ، فلسفه ، دين  و انواع  مقالات  ادبي  ارائه  شده  است .

محمدرضا تركي:
ادبيات دفاع مقدس زمينه ظهور آثار ايده آل را دارد
گروه ادب و هنر- محمدرضا تركي، سرگروه كميته شعر دهمين دوره جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس گفت: ادبيات دفاع مقدس زمينه ظهور و بروز آثار بسيار خوب و ايده آل را دارد.
اين شاعر و منتقد با اشاره به اين مطلب كه كميت و كيفيت آثار رسيده بسيار قابل توجه است، بيان داشت: در بخش شعر دهمين دوره از جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس، دو گروه داوري آثار رسيده را بر عهده دارند. گروه اول مجموعه شعرهاي انفرادي را داوري مي كنند و گروه ديگر جنگ ها و اشعار گردآوري شده از شاعران مختلف را مورد ارزيابي و گزينش قرار مي دهند تا با توجه به تعداد زياد آثار و كيفيت مطلوبي كه اين اشعار دارند، داوري ها تخصصي دنبال شود.
وي تصريح كرد:  بر خلاف سال گذشته، در اين دوره از جايزه كتاب سال برگزيده خواهيم داشت، چون امسال از شاعران حرفه اي و جوان آثار خوبي به دبيرخانه رسيده است كه قابليت معرفي دارند.
تركي تاكيد كرد: در بخش جنبي اين رويداد فرهنگي، از ميان شاعران جواني كه براي اولين بار در سال 1384 اقدام به چاپ اثري با موضوع دفاع مقدس كرده اند، مجموعه شعر برتر انتخاب و سراينده آن مورد تقدير قرار مي گيرد.وي ادامه داد:  همچنين در اين بخش از ميان تمامي آثار رسيده، بهترين قطعه شعر سروده شده با موضوع دفاع مقدس انتخاب مي شود و در مراسم پاياني از سراينده آن اثر تجليل به عمل مي آيد.
دهمين جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس، 24 آبان ماه همزمان با روز كتاب و كتابخواني به برگزيدگان اعطا مي شود.

شعري براي دفاع مقدس مردم ايران
نام تمام مردگان يحياست
محمدعلي سپانلو
گروه ادب و هنر - شايد شعرهايي كه در بحبوحه جنگ سروده شده است از كيفيت هنري پايين تري برخوردار باشد، زيرا وقتي كشور در وضعيت جنگ است، با يك بحران مواجه است و خيلي سخت است كه شاعر فرصت ساخت و ساز هنري شعرش را پيدا كند.آنچه در بالا آمد، حرفهاي محمدعلي سپانلو است درباره شعر جنگ و شاعراني كه در بحبوحه جنگ، فارغ از آرايه هاي هنري و فقط براي همسويي با دفاع مقدس مردم ايران شعر مي سرودند. شعر نام تمام مردگان يحياست از سروده هاي اين شاعر است كه در اسفند سال 66 براي دفاع مقدس سروده شده است. روزهايي كه رژيم متجاوز بعث عراق با آغاز موشك باران مناطق مسكوني تهران، دور تازه اي را در جنگ عليه زنان و كودكان آغاز كرد. بعثي ها اولين موشك زمين به زمين را در غروب روز 11 اسفند 66 به تهران شليك كردند كه هدف اين موشك، بيمارستاني در خيابان جمهوري اسلامي - خيابان شيخ هادي بود.
سپانلو اين شعر را مهمترين اثرش براي دفاع مقدس مي داند:
نام تمام بچه هاي رفته
در دفترچه درياست
بالاي اين ساحل
فراز جنگل خوشگل
در چشم هر كوكب
گهواره اي برپاست،
بي خود نترس اي بچه تنها
نام تمام مردگان يحياست.
هر شب فراز ساحل تاريك
دريا تماشا مي كند همبازيانش را
در متن اين آبيچه تاريك،
يك دسته كودك را
كه چون يك خوشه گنجشك
بر پنج سيم برق، هر شب، گرد مي آيند.
اسفنديار مرده اي
(بي وزن، مانند حباب كوچك صابون)
تا مي نشيند
شعر مي خواند:
اين پنج تا سيم چه خوشگله
مثل خطوط حامله
گنجشگك تپل مپل
نك مي زنه به خط سل
هر شب در اين كشور
ما رفتگان، با برف و بوران باز مي گرديم.
در پنجره هاي به دريا باز
از هاي هو و بانگ چشم انداز
يك رشته گلدان مي پرند از خواب هاي ناز؛
ما را تماشا مي كنند از دور
كه هم صداهاي بچه هاي مرده مي خوانيم.
آوازمان، در برف پايان زمستاني
بر آب هاي مرده مي بارد
با كودكان مانده در آوار بمباران
در مجلس آواز، مهمانيم.
يك ريز مي خواند هنوز اسفنديار آن سو:
خرگوش و خاكستر شدي اي بچه ترسو
درياي فردا كشتزار ماست
نام تمام مردگان يحياست
آنگه دهان هاي به خاموشي فرو بسته به هم پيوست
تا يك صداي جمعي زيبا پديد آيد:
مجموعه اي، در جزء جزئش، جام هايي كه به هم مي خورد
آواز گنجشك و بلور و برف
آواز كار و زندگي و حرف
آواز گل هايي كه در سرما و يخبندان نخواهد مرد.
از عاشقان، از حلقه پيوند و بينايي
موسيقي احياي زيبايي
موسيقي جشن تولدها
آهنگ هاي شهربازي ها، نمايش ها.
در تار و پود سازهاي سيمي و بادي
شعر جهانگردي و تعطيلي و آزادي...
اين همسرايان نام شان يحياست
و آن دهان، خواننده اش درياست.
با فكر احياي طبيعت ها، سفرها، ميهماني ها
دم مي دهد يحيا
و بچه ها همراه او آواز مي خوانند
در نيلابه دريا:
اي برف ببار
با فكر بهار
بر جنگل و دشت
بر شهر و ديار
اي مادر گرگ
اي چله  بزرگ
هي زوزه بكش
هي آه برآر
ما از دل تو
بي باك تريم
از تندر و برق
چالاك تريم
با شمع و چراغ
در خانه و باغ
برف شب عيد
همسايه ماست
اين سرد و سپيد
با رنگ اميد
فردا كه رسيد
سرمايه ماست
اي برف ببار
تا صبح بهار...
نوبت به نوبت، تا شب تحويل سال نو
گنجشك ها و بچه هاي مرده مي خوانند
با چشم هاي كوچك شفاف
تا صبح،  روي سيم هاي برق مي مانند.

نگاه روز
هنر فاخر يا ؟... فخيم
عليرضا پوراميد
دكتر احمدي (مدير دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) درگفت وگويي صميمانه و بي تكلف درراديو به 2 مقوله بسيار مهم اشاره  شايان داشت.
الف: نويد تشكيل شوراي راهبردي شعر و موسيقي و اين كه تمامي تصميمات موسيقايي در كشور با صلاحديد اين شورا انجام شود.
ب: پذيرش اين كه هنرمندان طرف مقابل ارشاد نيستند و همسو و همفكر دفتر موسيقي محسوب مي شوند و چه نيكو و شايسته است كه نظر كارشناسانه خبرگان موسيقي تنها ملاك صدور مجوزها (به لحاظ هنري) قرار گيرد و... .
همان روز هنگام افطار كه به منزل آمده و روزنامه محترم همشهري را مطالعه كردم دو نكته در صفحه ادب و هنر جلب توجه مي كرد.
ج: سخنان وزير محترم ارشاد با تيتري به اين عنوان كه وظايف حاكميتي را نمي توان حراج كرد .
د: رئيس كميسيون فرهنگي مجلس (عماد افروغ) گفته اند هيچ اثر فاخري در عرصه دفاع مقدس توليد نشده است .
هر كدام از اين 4 مورد (الف- ب- ج- د) نيازمند توضيحاتي است و محتاج تكمله اي، وگرنه بي توجهي به اين اشارات و ايضاحات، باعث خواهد شد كه در بر همان پاشنه و چرخ در همان مدار سابق خواهند چرخيد و در نتيجه محصول، هيچ و يا خيلي اندك خواهد بود. (الف- ب- ج) ابتدا بايد روشن ساخت كه شعراي محترم عضو شورا به دليل وجه ترانه سرايي و احاطه بر  مقوله و مبحث كلام موسيقي در اين شورا حضور دارند وگرنه جامعه موسيقي ديرگاهي  است به سرداري و سردمداري آهنگسازان اين رشته، عزم خويش را جزم كرده تا به موسيقي ايراني كه به? شدت تحت الشعاع كلام است، هويت و شخصيتي مستقل بدون حضور شعر و خواننده و... بخشيده و از سيطره كلام بر موسيقي بكاهند (به صحيح يا سقيم بودن اين نظريه فعلاً نمي پردازم).
و نيز: معرفي اعضاي شوراي راهبردي و حوزه مسئوليت شان كه از اشاعه شايعه و بروز و ظهور گمانه زني ها و حدسيات جلوگيري شود و ديگر اين كه، بارها در مصاحبه ها و نوشته ها و يا در حضور مديران مربوطه عرض كردم كه بضاعت موسيقي و موسيقيدانان فراتر از آن است كه مي پنداريد و نگاه و نگرش خويش را با شمول بيشتر و گستردگي فزون تر، مزين كنيد، چرا كه حوزه فرهنگ حوزه تكثر و ساحت تنوع و تعدد است و در كشور عزيز و فرهيخته خيز و هنرمندفزاي ايران، هنرمندان معمر، ميانسال و پيشكسوت و حتي جوانان بسياري وجود دارند كه اهليت و شايستگي بسياري براي مشاورت، مباشرت، و... داشته و نگارنده معتقد است كه گراميان و مديران عزيز، مشاوران سابق و اسبق خويش را حفظ كنيد، اما با حضور افراد و اعضاي جديد، خون و روح و طراوتي نو در رگ ها و كالبد و پيكره تصميماتتان بدوانيد و بدميد.
تكمله:  آيا ملاك و معيار تشخيص مقولات هنري (موسيقايي) و درجه بندي و نمره دهي و تعيين سطح آنان (اگر ميسر و ميسور باشد) چنانچه توسط هنرمندان پاك و صالح انجام شود و يا رفع و فسخ مشكلات و اختلافات صنفي هنرمندان توسط ريش سفيدان و منتخبان همان رشته و يا مقولاتي از اين قبيل در اين قبيله شريف و نجيب و قانع، واگذاري وظايف حاكميتي به غير است؟ اساساً در تعامل حكومت و هنرمند، وظايف و تكاليف هر دو گروه در بسياري از موارد، يك سو و يك جهت اند و مردم (در اين جا هنرمندان) به عنوان بخشي از حاكميت مي توانند چونان بازوان نبرومند و در عين حال اصلح و شايسته تر به همكاري و همراهي با حاكميت و اي بسا سبك تر كردن وزن وظاف دولت به خوبي ايفاي وظيفه كنند.
ج: در انتهاي مقاله اشاره اي دارم به واژه فاخر كه چندي است در پي رشته هاي هنري مي آيد تا به نوعي خط كشي و يا گزيده گزيني را بيان كند و صد البته تاكنون فقط بر ابهامات افزوده است. واژه فاخر اگر به اين عنوان به كار مي رود كه بتوان به وسيله هنر مورد نظر تفاخر كرد و فخر و مباهات نمود كه اساساً فلسفه هنر از اين نوع انديشيدن و نگرش به دور و با آن غريبه است همان قدر كه ايتاليا و رم به پاواروتي مي تواند فخر كندبنارس و هندوستان به بسم الله خان و ايران به ويژه جنوب ايران به شيرمحمد اسپندار مباهات مي كند و البته روا و به جاست، نه واهي و يا ناسيوناليستي و غيرمنطقي! فخر و باليدن در حوزه هنر معنايي ندارد و از مقتضيات امور ورزشي و رشته هاي ركورددار است. شايد دوستان مقصودشان هنر فخيم يا اصيل است.چنانچه جناب آقاي عماد افروغ مراد و مقصود فخامت آثار هنري است بايد در حوزه موسيقي عرض كنم كه با اين گونه رفتارهاي مالي و بودجه بندي هاي انجام ناگرفته در مجلس براي هنر و افراد موسيقي (تا حدي كه اهل موسيقي معتقدند كميسيون فرهنگي اساساً موسيقي را جزو فرهنگ محسوب نمي كند) باز هم به خاطر آثاري كه خبرگان تحسين مي كنند و ديگران فخر مي نمايند، بايد به مجيد انتظامي و حسين عليزاده و محمدرضا لطفي و پرويز مشكاتيان و... هزاران دست مريزاد گفت و... بماناد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |