پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
قاليباف در مراسم گشايش پل نيايش - كردستان اعلام كرد:
جزئيات خريد ۴۰ درصد
سهام بانك سرمايه توسط شهرداري تهران
000714.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه شهري- پل تقاطع غيرهم سطح بزرگراه نيايش- كردستان با هزينه اي حدود 120 ميليارد ريال صبح ديروز به بهره برداري رسيد.
به گزارش همشهري، بزرگراه نيايش در محدوده اين تقاطع از سمت شرق به خيابان وليعصر و از سمت غرب تا خيابان سئول ادامه دارد.
بنابراين گزارش، در تقاطع بزرگراه نيايش با بزرگراه كردستان، پل تقاطع غيرهم سطح احداث شده است، كنار گذرهاي ارتباطي در طرفين پل قرار داشته و جهت دوربرگردانهاي آن شمال غربي و جنوب شرقي است كه مسير حركت را در بزرگراه كردستان - نيايش آسان و همچنين، پل چپگرد، حركت جنوب بزرگراه كردستان به سمت غرب بزرگراه نيايش را امكان پذير مي سازد.
قاليباف شهردار تهران در اين مراسم طي سخناني، پافشاري بر اعمال روشهاي سنتي به جاي استفاده از تكنولوژي روز دنيا در اجراي پروژههاي عمران شهري را عامل كاهش سرعت و كيفيت كارها دانست.
قاليباف در اين باره خواستار تجديدنظر در طراحي، اولويت بندي و بهره برداري از پروژه هاي شهري به ويژه ترافيكي شد.
وي ضمن اشاره به نقش سياستهاي مالي و اعتباري در اجراي برنامه هاي توسعه شهري گفت: طي ۱۵ سال گذشته تلاش مسئولان سابق شهرداري براي احداث بانك كه اتفاقاً حركتي درست و اصولي نيز بود هر بار به دلايلي با شكست مواجه شد، اين در حالي است كه طي ۷ ماه گذشته يك تيم دو نفره از شهرداري، با فعاليتي شبانه روزي موضوع تأسيس بانك را دنبال كردند تا بالاخره موفق شديم همزمان با ماه مبارك رمضان، بانك سرمايه را با بيش از ۴۰ درصد سهام (معادل ۱۵۰ ميليارد تومان) براي صندوق بازنشستگي شهرداري خريداري كنيم.
قاليباف اظهار اميدواري كرد، علي رغم اينكه ۳۲ درصد سهام اوليه بانك سرمايه كه متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان بوده در تمام مدت احداثش نتوانسته از شاخص رشد لازم برخوردار باشد، اميد واريم بتواند از اين به بعد ضمن فراهم كردن زمينه جهش و گامهاي بلند در توسعه شهر زمينه خدمات قابل توجهي به منظور ارتقاي اقتصادي و سطح زندگي فرهنگيان كشور فراهم سازد.
شهردار تهران هر گونه شايعه مبني بر خريد سهام فرهنگيان از اين صندوق را منكر شد و اعلام داشت: سهم خريداري شده توسط شهرداري مربوط به آن دسته از شركتهاي داخلي و خارجي است كه در اين صندوق سهام داشتند.
قاليباف در حاشيه مراسم بهره برداري از تقاطع غيرهم سطح نيايش- كردستان با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در مورد طرح فني شناسنامه ساختمان گفت: اين طرح در حال اجراست ولي واقعيت اين است كه سازمان نظام مهندسي وظيفه خود را در كار نظارت بر نحوه احداث ساختمانها به درستي انجام نمي دهد.
به گفته قاليباف در بسياري از مواقع وضع به گونه اي است كه حتي مهندس ناظر آدرس ساختمانهاي در حال احداث را كه قانوناً موظف به نظارت بر نحوه اجراي آنهاست نمي داند.
شهردار تهران افزود: اخيراً مصوبه اي نيز براي ساختمانهايي كه بيش از ۳ هزار متر هستند به تصويب رسانده تا اين ساختمانها به سرنوشت ساختمانهاي كوچك دچار نشوند.وي ادامه داد: در حال حاضر همكاري لازم با وزارت مسكن و شهرسازي به منظور تدوين آيين نامه اين ماده قانوني برقرار است.شهردار تهران درخصوص انتخابات آينده شوراهاي اسلامي گفت: به عنوان شهردار در حوزه انتخابات شوراها وارد نخواهم شد و ليستي هم ارائه نخواهم داد.
000777.jpg
عكس:عليرضا بني علي
وي تأكيد كرد: شهرداري تنها در صدد انجام فعاليتهاي خود در شهر است و به هيچ وجه در انجام امور خود نگاه تبليغاتي ندارد.وي در پاسخ به اين سئوالي كه برخي از اعضاي شوراي شهر معتقد هستند كه پرداخت وام اشتغال جنبه تبليغاتي دارد گفت: تعاوني اعتباري شهر در حوزه كارآفريني همچون اشتغال زنان سرپرست خانوار فعاليت مي كند زيرا زنان سرپرست خانوار مشكلات مالي دارند و طبيعتاً نياز به نقدينگي براي رفع مشكلات خود دارند. ضمن اينكه كساني كه برداشت تبليغاتي از سياستهاي شهرداري دارند مي بايست در برابر ادعاهاي خود پاسخگو باشند.دنيا مالي معاون فني عمراني شهردار تهران نيز در مراسم افتتاحيه پل تقاطع غيرهم سطح بزرگراه نيايش - كردستان از افتتاح چندين پروژه ديگر ظرف هفته هاي آينده خبر داد كه چهار پروژه جمع آوري آبهاي سطحي در غرب و شرق تهران، پل گلزار و بني هاشم، پل هاي فدائيان اسلام و شهرزاد در محدوده آزادگان، پل قنات كوثر و وفادار در شرق و... از جمله آنهاست.
دنيا مالي معضل تأمين مصالح، آهن آلات، ميلگرد و سيمان را عامل تأخير در زمان بهره برداري از پروژه هاي عمراني نام برد و اهميت ترافيكي پل تقاطع غيرهم سطح نيايش - كردستان را برقراري ارتباط ميان بزرگراه نيايش- كردستان، چمران و محورهاي ولي عصر اعلام كرد.
به گفته دنيامالي احداث بزرگراه و گذرگاه هاي غيرهم سطح مشكل ترافيك تهران را حل نخواهد كرد بلكه عوامل زيادي در امنيت و رواني ترافيك تهران دخيل هستند.

از شنبه آينده صورت مي گيرد
آغاز طرح جهادي ۱۳۷ در محله هاي شمال تهران
گروه شهري - نخستين مرحله طرح جهادي ۱۳۷ از شنبه ۸ مهرماه به مدت يك هفته با همكاري نيروهاي اجرايي مناطق شهرداري تهران، شهروندان، شوراياران و معتمدان محلي، صنوف، بسيج و همكاري و هماهنگي ساير ادارات دولتي در محله هاي شمال تهران به اجرا درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك ،در اين طرح بيش از ۲۰ هزار نيروي خدماتي، عملياتي، نظارتي و مديريتي با استفاده از هزار دستگاه ماشين آلات در اجراي طرح جهادي منطقه يك مشاركت مي كنند.
براين اساس، اولويت اقدامات معاونت هاي منطقه به محلات، معابر فرعي و نقاطي است كه در طول سال گذشته از خدمات كمتري برخوردار بوده اند.
در اين گزارش آمده است، از ابتداي فروردين ماه سال گذشته تا مهرماه سال جاري بالغ بر ۳۸ هزار و ۳۱ تماس ۱۳۷ با منطقه يك برقرار شده است كه از اين تعداد ۲ هزار و ۳۴۳ پيام در دست اقدام و ۳۱ هزار و ۵۰۳ پيام انجام شده است.
اين گزارش مي افزايد: ده اولويت پيام شهروندان در سامانه ۱۳۷عبارت از رفع آلودگي ناشي از ساختمان سازي، روكش اساسي آسفالت، لكه گيري معابر سواره رو، جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز، جدول بندي، جلوگيري از سد معبر مصالح ساختماني، ترميم حفاظ پل ها و معابر، نظافت معابر سطح منطقه، مبارزه با حيوانات ولگرد و موذي و تفكيك زباله است.
گفتني است، در طول اجراي اين طرح از شهروندان درخواست شده مشكلات محلي خود را با شماره تماس ۱۳۷ گزارش كنند تا نيروهاي مستقر در محل اقدام به رفع آنها نمايند.
نقش دبيران شوراياري و معتمدين محلي
شهردار منطقه يك اعلام كرد:معتمدين و شوراياري هاي محلات طرح جهادي ۱۳۷ را كه از روز شنبه هشتم مهرماه در شمال تهران اجرا مي شود، مديريت كنند. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك ، محمدرضا بمانيان روز گذشته با اعلام مطلب فوق در جمع دبيران انجمن هاي شوراياري محلات اين منطقه از آنان خواست مشكلات و نابساماني هاي محل خود كه در كوچه هاي فرعي و به دور از چشم نيروهاي عملياتي منطقه قرار گرفته را به شهرداران نواحي اعلام و شهرداري را در شناسايي كامل مشكلات محلي و رفع آنها ياري نمايند.
وي افزود: منطقه يك شهرداري تهران از نظر موقعيت جغرافيايي داراي بافت كوچه باغي و باريك و پرپيچ و خم است كه رفع مشكلات آنها نيازمند بسيج همگاني نيروها و شهروندان است.
شهردار منطقه يك طرح جهادي ۱۳۷ را ابتكار مناسبي جهت رفع مشكلات معابر درجه دو و سه دانست و گفت: در اين طرح فعاليت هايي از قبيل روكش اساسي و لكه گيري آسفالت معابر، نصب جدول و سنگدال، پياده روسازي به عنوان مهم ترين عناوين اقدامات فني و عمراني اجرا مي شود. وي گفت: در بخش شبكه راههاي درون شهري نصب، تعمير و نگهداري پل هاي عابر پياده، نصب سرعت گير و سرپناه و توقفگاه هاي اتوبوس، احداث و توسعه پايانه ها، بهسازي معابر براي عبور معلولين، اصلاح هندسي، نصب، تعمير و نگهداري چراغ، علايم و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و خط كشي محوري و عابر پياده و ... انجام مي شود.

رئيس شوراي شهر تهران:
حسابرسان ۳۵۰ ميليارد تومان هزينه فاقد
شهرداري را بررسي مي كنند
اهميت پل نيايش - كردستان به دليل ارتباط ميان بزرگراه نيايش- كردستان، چمران و محورهاي ولي عصر است
فارس: رئيس شوراي شهر تهران گفت: حسابرسان سازمان بازرسي در كنار تفريق بودجه، ۳۵۰ ميليارد تومان هزينه فاقد شهرداري را نيز بررسي خواهند كرد.
مهدي چمران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به عدم تصويب طرح تحقيق و تفحص از شهرداري در مجلس، تصميم شوراي شهر تهران در اين رابطه چه خواهد بود، گفت:بررسي ۳۵۰ ميليارد تومان هزينه فاقد شهرداري همچنان در كميسيون برنامه و بودجه شورا ادامه دارد و اين مساله نيز در كنار ساير مسايل مالي شهرداري مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي با اشاره به عدم حسابرسي شهرداري از سال ۷۸ ، گفت:بعد از بررسي سابقه كار چند نفر از حسابرسان، ۳ تا ۴ نفر از آنان براي انجام كار انتخاب شده اند اما در مورد انجام كار به صورت انفرادي يا مشترك هنوز به نتيجه نرسيده ايم.
رئيس شوراي شهر تهران هزينه انجام حسابرسي از شهرداري را حدود ۱۰ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود:شوراي شهر اصرار دارد كه اين كار تا قبل از پايان سال جاري و در مدت زمان ۵ ماه انجام بگيرد اما هيچ يك از حسابرسان تا به امروز نسبت به انجام كار در مدت زمان مذكور اعلام آمادگي نكرده اند. وي تاكيد كرد:در هر صورت شوراي شهر حسابرس يا حسابرساني را انتخاب خواهد كرد كه بتوانند در مدت زمان ۵ ماه كار خود را به پايان برسانند.
چمران زمان آغاز حسابرسي را منوط به توافق حسابرسان انتخاب شده نسبت به انجام كار به صورت مشترك يا انفرادي عنوان كرد و گفت: قرار است در جلسه مشتركي كه به زودي ميان روساي كميسيون هاي شورا، رئيس شورا و حسابرسان برگزار مي شود، تصميم نهايي در اين زمينه گرفته شود.

نگاه
000774.jpg
مرتضي رخت اعلا

شهرداري به دنبال كاهش فاصله ورزش مردان و زنان است
گروه شهري - مشاور شهردار تهران با انتقاد از اينكه فضاي ورزشي شهر تهران تنها در خدمت مردان است، خواستار توجه ويژه به بحث ورزش بانوان شد.
سيد موسي پورموسوي كه به مناسبت برپايي «همايش شهر و ورزش» كه ۱۷ و ۱۸ آبان ماه در تهران برپا مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: باتوجه به مردانه بودن فضاي ورزشي تهران، بحث ورزش بانوان كه نيمي از جمعيت شهري را تشكيل مي دهند، تاكنون مورد غفلت واقع شده است.
وي با اشاره به اين كه مسئوليت توسعه فرهنگ ورزشي كشور برعهده سازمان تربيت بدني است، تصريح كرد: هرچند شهرداري در اين زمينه مستقيماً مسئوليت ندارد، اما به دليل در اختيار داشتن برخي از خدمات عمومي و فضاهاي ورزشي، در جهت توسعه اين فضاها اهتمام مي ورزد.
پورموسوي گفت: زنان در شهرها در اكثر بخش ها دچار مشكل هستند كه ورزش نيز از آن مستثني نيست، به دلايل فرهنگي، فضاي ورزشي بانوان و آقايان نيازمند تفكيك است كه اين امر خود هزينه هاي مضاعفي براي شهرداري دربر دارد.وي گنجاندن فضاهاي ورزشي بانوان در طراحي توسعه شهري را از برنامه هاي شهرداري تهران با هدف كاستن فاصله ميان ورزش بانوان و مردان برشمرد.مشاور شهردار تهران در امور توسعه شهري يادآور شد: نابرابري سرانه ورزشي در نواحي جنوبي شهر به دليل پايين بودن سرانه فضاي ورزشي، تراكم نسبي بالاي جمعيت و كمبود رفاه نسبت به شمال شهر، احساس مي شود كه اين موارد نيز مي بايست در برنامه ريزي هاي توسعه فضاهاي ورزشي لحاظ شود.
وي با اشاره به برپايي همايش شهر و ورزش گفت: برپايي چنين هم انديشي هايي سبب بيان مسايل و معضلات شده و از ديگر سو زمينه را براي ارائه راهكارهاي اساسي فراهم مي آورد.

معاون امور مناطق شهرداري تهران:
ايجاد انگيزه براي مشاركت شهروندان
با عملكرد مطلوب شهرداري ميسر است
000780.jpg
عكس:گلناز بهشتي
گروه شهري- انگيزه مشاركت شهروندان و همكاري آنان با شهرداري تنها با عملكرد مطلوب و رسيدگي به خواسته هاي آنان ميسر مي شود.
به گزارش سما، فرهاد يعقوبي- معاون امور مناطق شهرداري تهران- در حاشيه بازديد از منطقه ۷ شهرداري تهران، در جمع معاونان شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: اگر مردم ببينند كه شهرداري به خواسته هاي آنان رسيدگي مي كند وتوجه به مطالبات آنها در اولويت فعاليت هاي شهرداري است انگيزه مشاركت و همكاري آنان نيز با شهرداري بيشتر خواهد شد.
وي افزود: مردم سرمايه شهرداري هستند واطلاعات و خواسته هاي مورد نياز شهرداري را بدون هيچ توقعي در اختيارمان مي گذارند و ما بايد به درستي از آنها استفاده كنيم.
يعقوبي با اشاره به نقش شوراياري ها در ايجاد اعتماد ميان مردم و شهرداري گفت: شوراياري ها به عنوان معتمدان مردم در محلات مي توانند با تشكيل بانك جامع اطلاعات محله همه نيازها و خواسته هاي مردم را از جزئي ترين سطح منطقه به شهرداري منتقل كنند.
وي افزود: مسئولان نواحي بايد با اعضاي شوراياري محلات هر هفته ديدار داشته باشند و با تعامل با آنها مطالبات مردم را شناسايي و با سرعت به آنها رسيدگي كنند.
يعقوبي با اشاره به رويكرد مثبت سامانه ۱۳۷ در ميان شهروندان اظهار كرد: اين سامانه در ابتداي كار خود فقط روزانه ۲۰۰ پيام در سطح كل شهرداري تهران داشت كه امروز به بيش از ۸۰۰۰ پيام افزايش يافته است و اين چيزي جز اعتماد مردم به شهرداري در رسيدگي به خواسته هايشان نيست.وي با تاكيد بر محله گرايي و رسيدگي به نيازهاي مردم از جزئي ترين سطح منطقه افزود: شهرداران مناطق بايد مهمترين دغدغه خود را در رسيدگي به خواسته هاي شهروندان در سطح محلات ونواحي متمركز كنند و وظايف در سطح كلان را به دست مديران ارشد شهر بسپارند.
يعقوبي در ادامه تاكيد كرد: پروژه هاي بزرگراه صياد شيرازي و مسير قبلي بزرگراه امام علي(ع) كه ۷۰درصد آن آزاد شده است هرچه سريعتر رسيدگي شود تا شاهد رضايت شهروندان اين منطقه در اين موارد باشيم.

معاون شهردار تهران:
رويكرد علمي و تخصصي به ترافيك
جايگزين كمبود منابع مالي مي شود
گروه شهري- اهتمام مديريت شهري بر به كارگيري تمام ظرفيت هاي موجود از جمله توانمندي هاي علمي و تخصصي در جهت خدمت به مردم استوار است.
سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مراسم معارفه محمود صفارزاده مديرعامل جديد سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران با بيان اين مطلب نگرش علمي و تخصصي شهردار تهران به مسائل شهري را نويدبخش آينده اي روشن براي شهر تهران و پاسخگوي انتظارات و توقعات شهروندان تهراني برشمرد.
وي با تاكيد بر رويكرد علمي و تخصصي شهرداري تهران نسبت به موضوعات شهري، به ويژه موضوع حمل و نقل و ترافيك، اظهار داشت: انتصاب مديرعامل جديد سازمان ترافيك با توجه به توانايي هاي كارشناسي و علمي و سوابق آموزشي و دانشگاهي ايشان، نمونه اي از نوع نگاه مديريت شهري به اداره شهر است.
معاون شهردار تهران با اظهار تاسف از عدم شفافيت در تصميم گيري هاي كلان در بخش حمل و نقل و ترافيك و عدم تحقق مديريت واحد ترافيك، تصريح كرد: در حال حاضر در حوزه ترافيك هر دستگاهي به طور مستقل و به عنوان يك جزيره منفك تصميم گيري مي كند.
وي با اشاره به اين كه به رغم پيش بيني هاي قبلي كه سال ۸۵ به عنوان دوره  اي آرماني در امر توسعه حمل و نقل عمومي در شهرهاي كشور تصور مي شد، اضافه كرد: متاسفانه به دليل به ثمر ننشستن منابع مالي مورد نياز از جمله محقق نشدن اعتبار پيش بيني شده در قالب تبصره ،۱۳ شهرداري تهران با مشكلات زيادي رودررو است.
مهندس تشكري هاشمي با تاكيد بر اين كه مشكلات موجود نبايد مانع پاسخگويي به مردمي باشد كه خدمت به آن ها عبادت به شمار مي آيد، اظهارداشت: با وجود تنگناهاي بسيار، تمام توان خود را به كار بسته ايم تا رويكرد علمي و تخصصي به موضوع ترافيك را جايگزين كمبود منابع مالي كنيم.
وي با تشكر از مساعدت وزارت كشور و حمايت شهردار تهران و همكاري اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، تصريح كرد: افزوده شدن ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به سيستم حمل و نقل شهري، در افزايش ظرفيت ناوگان اتوبوسراني مؤثر بوده است.
معاون شهردار تهران در پايان اين مراسم اظهار اميدواري كرد با تدبير رياست محترم جمهوري، توجه هيأت محترم دولت و همراهي مجلس محترم و تداوم همكاري وزارت كشور از جمله در تحقق يافتن تبصره ،۱۳ شاهد ايجاد بستري روان به منظور خدمت رساني هر چه بهتر به شهروندان از طريق توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل همگاني باشيم.
همچنين در اين مراسم، حكم انتصاب مديرعامل جديد سازمان ترافيك كه بنا بر پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك و از سوي شهردار تهران صادر شده، به دكتر محمود صفارزاده اعطاء شد.

توسعه پيك بادپا در سراسر كشور
گروه شهري - ۱۰ شعبه پيك بادپاي شهرداري تهران در ساير استان ها و شهرهاي ايران فعال شدند.
مديرعامل شركت پيك بادپاي شهرداري تهران در زمينه حضور نمايندگي هاي پيك بادپا در ساير استان ها اظهارداشت: از آنجا كه فعاليت اين شركت يك دهه موفق را پشت سر گذارده و رضايت شهروندان را در ارايه خدمات به همراه داشته است تلاش شده تا همين عملكرد در كلانشهرها و ساير استان هاي كشور نيز پياده سازي شود. علي اكبر گلرخي با اشاره به اثربخشي هايي كه فعاليت و خدمات پيك بادپاي شهرداري تهران درپي داشته است، افزود: اين شركت توانسته است تاكنون روزانه ۴۰۰ هزار سفر درون شهري زائد را حذف نمايد. بر همين اساس، كلانشهرهاي كشور نيز مي توانند با الگوبرداري از عملكرد اين مجموعه و با اخذ مجوز، اقدامات مشابه در شهرهاي مربوطه را به عمل آورند.
به گزارش روابط عمومي شركت پيك بادپاي شهرداري تهران تاكنون ۱۰ شهر و استان موفق به اخذ مجوز فعاليت با عنوان پيك بادپاي شهر مورد نظر خود شده اند كه در اين زمينه مي توان به شهرهاي سنندج، اسلامشهر، كرج، بندر امام خميني و اهواز از استان خوزستان، شهر صنعتي قزوين، خرم آباد، آمل، اصفهان و مشهد اشاره داشت كه نمايندگان پيك بادپاي تهران در استان هاي مربوطه مي باشند و فعاليت خود را با هدف مديريت بر تقاضاي سفر درون شهري و حذف سفرهاي زائد آغاز كرده اند.

حمايت از فرزندان معلول بازنشستگان شهرداري تهران
گروه شهري - از ابتداي سال جاري بيش از ۱۰۰ نفر از فرزندان معلول جسمي و ذهني بازنشستگان تحت حمايت هاي ويژه سازمان بازنشستگي شهرداري قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومي و امور اجتماعي سازمان بازنشستگي شهرداري تهران فرزندان معلول بازنشستگان بيش از اين تعداد است اما اين تعداد مربوط به بازنشستگاني است كه تاكنون مدارك لازم را ارائه كرده اند. سازمان بازنشستگي شهرداري اعلام كرده است كه آمادگي حمايت از فرزندان معلول ساير بازنشستگان را دارد.

پرسه درشهر
000783.jpg
ركوردهاي جديد مترو
هرچه از سابقه فعاليت مترو در تهران مي گذرد، توانايي حمل مسافر توسط اين وسيله بيشتر مي شود. افتتاح ايستگاه هاي جديد و كم شدن فاصله زماني قطارها هر روز ظرفيت اين وسيله را براي حمل مسافر بيشتر مي كند.
جعفر ربيعي، معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري خبر داده كه تعداد سفرهاي مترو در روزهاي آغازين مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزايش داشته است. البته به گفته او بار واقعي حجم مسافر در هفته دوم هرماه مشخص خواهد شد.
اتوبوس هاي رايگان آخر هفته
در آخرين روزهاي هفته دفاع مقدس خانواده هاي شهدا از مزار عزيزانشان غبارروبي مي كنند. به همين دليل هم سرويس هاي رايگاني از سوي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه براي تسهيل در رفت وآمد خانواده شهدا و شهروندان اختصاص يافته است.
اين سرويس ها از ميادين امام خميني(ره)، انقلاب اسلامي، خراسان، محمديه و شهرري حركت خواهند كرد و پس از پايان مراسم به ايستگاه هاي مبدأ باز خواهند گشت.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |