پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
حوادث
Front Page

جوان ايراني تبار، متهم اصلي جنگ گانگستري در سوئد
رئيس گروه باندي دوس كه از بزرگترين گروههاي گانگستري و تبهكاري سوئد به شمار مي رود متهم است كه با هدف انتقام گيري دست به اين آتش افروزيهاي شوك آور زده است
000807.jpg
گروه حوادث - ماموران پليس سوئد، رئيس ايراني تبار باند باندي دوس را عامل اصلي بزرگترين جنگ خياباني گوتنبرگ سوئد كه در جريان آن يك راننده تاكسي به قتل رسيد و دهها خودرو به آتش كشيده شد مي دانند.صفحات حوادث بسياري از مطبوعات اروپايي، در آخرين روزهاي هفته گذشته تصاوير زيادي از خودروهايي كه در شعله هاي آتش مي سوختند، منتشر كردند.اين تصاوير به صحنه هايي از درگيريهاي شديد گروه موتورسواران باندي دوس بزرگترين باند تبهكاري سوئد با گروههاي رقيب در گوتنبرگ - دومين شهر بزرگ سوئد - اختصاص داشت.
به نوشته مطبوعات سوئد رئيس گروه باندي دوس كه از بزرگترين گروههاي گانگستري و تبهكاري سوئد به شمار مي رود يك ايراني تبار 34 ساله به نام مهدي - س است كه با هدف انتقام گيري دست به اين آتش افروزيهاي شوك آور زده است.
نخستين انفجار
ماجراي انفجارهاي مهيب اوايل هفته گذشته ، با انفجار چند خودرو درمنطقه واساپلاتسن شهر گوتنبرگ آغاز شد.
اين انفجار مهيب با منفجرشدن يك بمب دستي كه در زير خودرو رئيس يك شركت نگهباني و امنيتي نصب شده بود، آغاز شد و لحظاتي بعد با انفجار مخزن بنزين اين خودرو ،ناگهان انفجاري شديد باعث آتش گرفتن چندين خودروي ديگر كه در آن نزديكي پارك شده بودند شد.به گفته پليس، راننده خودروي بمب گذاري شده از اين انفجار جان سالم به در برد.
دومين انفجار در منطقه هيسينگن رخ داد و اين بار يك تاكسي هدف بمبگذاري گروه هاي بزهكار قرار گرفت.در اين انفجار نيز بمب در زير تاكسي نصب شده بود ولي راننده ميانسال بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.به دنبال وقوع اين انفجارها پرونده ويژه اي در اداره پليس شهر گوتنبرگ تشكيل شد و كارآگاهان پليس تحقيقات گسترده اي را براي يافتن عاملان اين بمبگذاريها كه پليس سوئد را گيج و سردر گم كرده بود تشكيل دادند.
به نوشته روزنامه يوتوبوريز مشهورترين روزنامه شهر گوتنبرگ سوئد و به نقل از رئيس پليس گوتنبرگ،رئيس پليس گوتنبرگ به خبرنگاران گفت: به عقيده پليس، مهدي دستور انفجار تاكسي و قتل راننده آن را صادر كرده و خودروي رئيس 37 ساله بخش نگهباني و امنيتي كلوپ شبانه نيز به دستور او منفجر شده است.
وي در توضيح انگيزه اين حوادث افزود: گروه باندي دوس قصد داشت بخش نگهباني و امنيتي يك كلوپ شبانه را در اختيار بگيرد اما زماني كه گروه ديگري اين كار را به عهده گرفت، رئيس باندي دوس دستور داد براي ادب كردن گروه رقيب خودروي رئيس اين شركت نگهباني و امنيتي منفجر شود.
به گفته مسئولان پليس گوتنبرگ ، راننده تاكسي نيز قرباني انتقام سياه سردسته ايراني باند تبهكاري باندي دوس شده است، چرا كه وي در جريان محاكمه رئيس باند تبهكاري بر عليه او شهادت داده بود و باعث شده بود تا او به يكسال و نيم حبس محكوم شود.در آن پرونده يك زوج رستوران دار ايراني با شكايت به پليس سوئد مدعي شده بودند كه اعضاي باند با تهديد آنها درخواست 200هزار كرون باج كرده اند، كه در جريان محاكمه اعضاي اين باند راننده تاكسي اي كه به قتل رسيده است به عنوان شاهد اصلي بر عليه رئيس باند شهادت داد و همين شهادت باعث شد تا وي به يكسال و نيم حبس محكوم شود .
بازداشت سردسته باندي دوس
نيمه شب چهارشنبه گذشته در حالي كه همه احتمالات پليسي به گروه تبهكاري باندي دوس ختم مي شد، آنت ويپري كافنر، دادستان گوتنبرگ دستور دستگيري مهدي را صادر كرد و او به اتهام بمبگذاري و به خطر انداختن امنيت عمومي بازداشت شد.
اما وي دو روز بعد به علت عدم وجود دلايل كافي آزاد شد اما سه ساعت پس از آزادي او بيش از 20 خودروي پليس و ده ها مامور با محاصره مقر باند باندي دوس 15 نفر از اعضاي اين گروه تبهكاري را بازداشت كردند.سهيون آلبين رئيس دايره جنايي پليس استان در اين زمينه به خبرگزاري ت ت گفت : مهدي كماكان به دو فقره اقدام به قتل و به خطر انداختن امنيت عمومي متهم است به احتمال زياد او راسا دستور انفجار اتومبيل تاكسي را در روز سه شنبه گذشته صادر كرده است چرا كه او بر عليه مرد ايراني شهادت داده بود.
به گفته وي ، انفجارها به دستور مهدي اما نه توسط خود وي بلكه توسط اعضاي باند او صورت گرفته است .
باندي دوس ، تبهكاران سوئدي
سردسته ايراني
باندي دوس يك گروه تبهكار موتور سوار است كه در سال 1994 در سوئد تاسيس شد. سرمشق اين گروه بزهكاران موتورسوار فرشتگان جهنم است و تاسيس باندي دوس سرآغاز جنگهاي بين گروه هاي تبهكار موتور سوار شد. تا كنون در جريان جنگ هاي اين گروه ها 11 نفر كشته و 96 نفر نيز مجروح شده اند اما به دليل اينكه همه قربانيان از تبهكاران بوده اند پليس براي جلوگيري از اين جنگ ها هيچ اقدامي انجام نداده است.
سردسته گروه باندي دوس در سن 15 سالگي از ايران به سوئد مهاجرت كرد. او اولين دوران محكوميت خود را در سن 16 سالگي گذراند و در آن سال به اتهام ضرب و شتم دستگير و روانه زندان شد. او در سالهاي گذشته به اتهامات مختلفي از جمله فروش اموال مسروقه، سلب آزادي افراد، حمل اسلحه ، زير پا گذاشتن قوانين ترافيك و باج گيري مسلحانه دستگير و روانه زندان شده است.

راز صندوقچه حاوي جسد فاش مي شود
گروه حوادث - با فاش شدن هويت مردي كه جسد بي جان او در داخل صندوقچه اي قديمي كشف شده بود پليس جنايي در مسير تحقيقات خود به يك زن و دو مرد رسيد. اولين روزهاي تابستان صندوقچه اي قديمي كه در كنار اتوبان رهاشده بود توجه عابران را به خود جلب كرد تا اينكه يكي از رهگذاران با گشودن در صندوقچه و مشاهده جسد يك مرد مسن پليس را در جريان ماجرا قرار داد.
كارآگاهان جنايي پايتخت بعد از چند ماه تحقيق و بررسي هويت اين مرد مجهول الهويه را شناسايي كرده و بدين ترتيب سرنخهاي مناسبي براي شناسايي عاملان اين جنايت بدست آمد. در تحقيقات تكميلي معلوم شد در روز حادثه يك زن و دو مرد به خانه مقتول مراجعه كرده و ساعاتي بعد پس از آنكه صندوقچه اي را از خانه خارج كرده اند، بار ديگر به منزل مقتول بازگشته و اقدام به جمع آوري اموال با  ارزش كرده اند.
با بدست آمدن اين سرنخ، كارآگاهان جنايي با دستور بازپرس حسيني دستگيري متهمان را در دستور كار خود قرار داده كه با بازداشت آنان ، راز اين جنايت تلخ فاش خواهد شد.

دستگيري باند مخوف
اعضاي يك باند سرقت مسلحانه در اصفهان كه طي سالهاي 73 تا 77 دست به سرقت از بانكها و خودرو مي زدند دستگير شدند.
اعضاي اين باند متهمند در يكي از سرقت ها كه از بانك سپه شهرستان لنجان صورت گرفت يك نفر را به قتل رسانده و 4 نفر را مجروح كرده اند. آنها همچنين هنگام سرقت يك دستگاه پژو در سال 73 راننده آن را به قتل رسانده و خودرو را به سرقت بردند. سارقان پس از سالها تحقيقات پليسي سرانجام از سوي پليس اصفهان شناسايي و دستگير شدند.

سارق، مشتري عصباني را تا خانه همراهي كرد
گروه حوادث - سرقت مسلحانه از يكي از مراجعه كنندگان بانك صادرات شعبه ميرداماد ، كارآگاهان پليس را در مقابل سرقتي قرار داد كه اين بار سارق با طرح دوستي و جلب اعتماد، مشتري بانك را فريب داده ودر فرصت مناسب با تهديد اسلحه اقدام به سرقت كرده بود.
محمد تورنگ، - رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ- در توضيح اين حادثه گفت: بعد از ظهر ديروز ، مرد ميانسالي كه براي نقدكردن چك خود به بانك صادرات شعبه ميرداماد مراجعه كرده بود ، به خاطر معطل شدن در بانك با يكي از متصديان درگيري لفظي پيدا كرده بود ،اما پس از جر و بحثي مفصل با دريافت مبلغ چك از بانك خارج شده بود. بعد از خروج اين مرد از بانك،جواني كه در طول جر و بحث در بانك حضور داشت در بيرون از بانك با مراجعه به مشتري ميانسال، با بيان اينكه وي خيلي خوب از پس كارمندان بانك برآمده است ،با او طرح دوستي ريخت و مشتري ناراضي را سوار موتورسيكلت خود كرد و به سمت منزلش برد. مشتري بانك كه به اظهارات مرد جوان اطمينان پيدا كرده بود سوار برموتورسيكلت شد، اما هنگامي كه به جلوي خانه اش رسيد قصد خداحافظي با مرد جوان را داشت كه در اين هنگام ، موتور سوار اسلحه كلت كمري خود را از جيبش بيرون آورد و با شليك يك تير هوايي و تهديد صاحبخانه، مبلغ 500 هزار تومان وجه نقدي را كه از بانك گرفته بود، به سرقت برد و با حضور مردم در محل، بلافاصله با موتور سيكلت خود متواري شد. با مراجعه مالباخته به كلانتري و ارجاع پرونده به اداره مبارزه با سرقت مسلحانه و زورگيري، پليس آگاهي با چهره نگاري از متهم، تحقيقات جهت شناسايي و دستگيري سارق مسلح را آغاز كرد.

خريد گوشت راز سرقت مسلحانه را فاش كرد
000810.jpg
گروه حوادث - يك زن معتاد و همسر افغاني او، روز گذشته به اتهام ارتكاب سرقت مسلحانه از يك كارگاه ساختماني پاسخگوي سئوالات بازپرس سوم دادسراي امور جنايي تهران بودند.
پنجم شهريور پنج مرد مسلح در تاريكي شب به يك كارگاه ساختماني در منطقه آجودانيه تهران حمله ور شدند. نگهبان ساختمان به تنهايي در اتاقك خود خوابيده بود كه از سوي مردان مسلح غافلگير شد. سارقان بعد از بستن دست و پاي نگهبان او را در گوشه اي از كارگاه رها كرده و اقدام به ربودن 5 ميليون تومان وجه نقد و تراول چك داخل صندوقچه كارگاه كه قرار بود روز بعد به عنوان حقوق كارمندان شركت پرداخت شود كرده و به سرعت متواري شدند. نگهبان بعد از آن كه توانست طناب ها را باز كند و خود را نجات دهد پليس را در جريان ماجرا قرار داد.
كارآگاهان اداره يكم آگاهي تهران بزرگ به محض ارجاع پرونده تحقيقات گسترده خود را آغاز كردند درحالي كه تحقيقات ادامه داشت كارآگاهان پليس آگاهي دريافتند مردي با در دست داشتن يك فقره از چك هاي مسروقه به بانكي در جنوب تهران مراجعه كرده است، اقدامات براي دستگيري وي آغاز شد و او در يك عمليات ضربتي در داخل بانك دستگير شد. در بازجويي هاي صورت گرفته اين مرد مدعي شد كه صاحب يك مغازه قصابي است و چك را از پسر جواني در قبال فروش گوشت از وي گرفته است. هنگامي كه مرد قصاب محل اقامت پسر جوان را به پليس نشان داد با دستور بازپرس روشن كارآگاهان عمليات دستگيري را در دستور كار خود قرار دادند و عصر روز سه شنبه ساكنان اين خانه كه يك مرد افغاني، همسر و خواهرزاده اش بودند، دستگير شدند.
روز گذشته سه متهم براي بازجويي به شعبه سوم بازپرسي دادسراي جنايي انتقال يافتند. مرد افغاني در دفاع از خود درباره اتهام سرقت مسلحانه از كارگاه ساختماني به بازپرس پرونده گفت: اگرچه چند فقره از چك هاي مسروقه از كارگاه آجودانيه كه مورد حمله سارقان مسلح قرار گرفته است نزد ما پيدا شده است ولي من و همسرم و خواهرزاده او در اين سرقت هيچ نقشي نداشتيم. چك ها از سوي مستأجرمان به عنوان كرايه خانه به ما تحويل شده بود و همسرم بدون اطلاع از سرقتي بودن آنها يك فقره از آن را به خواهرزاده اش داد كه به قصابي سر خيابان رفته و مقداري گوشت خريداري كند، مرد قصاب نيز بعد از مراجعه به بانك متوجه مسروقه بودن آن شده و رديابي پليس به ما رسيد ولي ما هيچ نقشي در ارتكاب سرقت مسلحانه نداشتيم.
ادعاهاي اين مرد درحالي مطرح شده است كه كارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ در مسير تحقيقات خود به سرنخ هايي دست يافته اند كه ارتكاب سرقت مسلحانه از سوي اين متهمان و دو متهم فراري ديگر را قوت مي بخشد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |