پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۶ - Sep 28, 2006
سياسي
Front Page

ديروز انجام شد
ديدار لاريجاني و سولانا در برلين
000804.jpg
گروه سياسي - پس از چندين پيش بيني كه البته همه به خطا رفت، دست آخر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار چند هفته به تعويق افتاده  خود با رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا را برگزار كرد و دو طرف نه در نيويورك و نه در بروكسل و يا پاريس كه در برلين با يكديگر ديدار كردند. اين ملاقات و رايزني اهميت بسيار زيادي داشت چرا كه طرف هاي زيادي منتظر انجام اين ديدار بودند تا بسياري از رايزني ها -كه جزئيات آن منتشر نشده- ميان دو طرف نهايي شده و مورد بحث و بررسي قرار گيرد. يك منبع سفارت جمهوري اسلامي در برلين خبر مزبور را در گفت و گو با ايرنا تأييد كرد و خبر داد ممكن است لاريجاني با والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان نيز ديدار كند.
با مذاكرات فشرده اي كه هفته گذشته ميان ايران و فرانسه در سطح مشاوران ارشد رئيس جمهوري آغاز شده بود، آخرين رايزني ها حاكي از اين بود كه ديدار لاريجاني و سولانا احتمالاً در پاريس انجام مي شود اما بدون هيچ گونه اعلام قبلي لاريجاني به پايتخت آلمان رفت. از جزئيات مذاكرات و نتايج احتمالي آن تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري منتشر نشده است.
سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز درآخرين كنفرانس خبري خود و در گزارشي كه ايرنا از اين كنفرانس منتشر كرده، درباره گفت و گوهاي هسته اي با ايران ابراز اميدواري و تأكيد كرده در فضاي خوبي مذاكرات دنبال مي شود.
آران بابتيست ماتئي خبر جديدي نيز داده و گفته مذاكرات بين معاونان سولانا و لاريجاني ادامه دارد. وي به اسامي كوپر و وعيدي اشاره كرده كه جواد وعيدي معاون امنيت بين الملل شوراي امنيت ملي است اما از كوپر تا به حال نامي به ميان نيامده بود و منابع خبري نيز اطلاعاتي درباره وي منتشر نكرده اند. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه درباره تعليق در برابر تعليق - تعليق پرونده ايران در شوراي امنيت در برابر تعليق غني سازي اورانيوم در ايران- نيز موضع گيري مختصري كرده و گفته اميدوار است گفت وگوهاي واقعي هسته اي- با شرط تعليق در برابر تعليق- زودتر آغاز شود. مقامات مسئول ايران در برابر اين اظهارنظرها موضعي نگرفته اند و در حالي كه مدام در گفت وگوهاي رسانه اي غربي واژه تعليق به گوش مي رسد. هنوز هيچ مقامي درباره روند كار صحبت نكرده است.
رايس نيز پس از موضع گيري اخير خود كه گفته تحريم هاي احتمالي تهران در مورد اقلامي چون بنزين نخواهد بود كه احساسات ضدآمريكايي مردم ايران را تحريك كند، خواستار اين شد كه در پرونده هسته اي ايران و هند مقايسه صورت نگيرد. در واقع اين نظر مي تواند درست باشد چرا كه هند متعهد به ان.پي.تي نيست و بمب اتم نيز دارد و مقايسه هند با ايران به ضرر ايران است. رايس پس از صحبت درباره تحريم هاي ايران و لس آنجلس تايمز، در گفت و گو با نيويورك پست ضمن اين كه خواستار مقايسه ايران و هند شده، هند را مؤثر در كنترل گسترش سلاح هاي هسته اي خوانده و ايران را ناقض ان.پي.تي معرفي كرده است.يك موضع گيري كه خود نياز به تحليلي ديگر دارد.
متكي به تهران آمد
منوچهر متكي در حالي از نيويورك بالاخره به تهران آمد كه متعاقب ورود وي، لاريجاني راهي برلين شد. وزير خارجه پس از ورود به فرودگاه مهرآباد به خبرنگار ايسنا گفت به نتيجه مذاكرات لاريجاني و سولانا خوشبين است. وي همچنين خبر داد مذاكرات به رغم بداخلاقي هاي گذشته اكنون روال خود را طي مي كند و همه طرف ها بايد از اين مذاكرات حمايت كنند.وزير خارجه مذاكرات خود در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل را مثبت خواند و گفت: اكنون تمامي طرف ها تأكيد دارند كه مذاكره تنها مسير درست و مطمئن براي حل مسائل مرتبط با موضوع برنامه صلح آميز هسته اي ايران است.
متكي درباره دليل تعويق مذاكرات لاريجاني با سولانا گفت: قرار بود دور سوم مذاكرات در نيويورك برگزار شود كه به دليل مشكلات ايجاد شده از جانب آمريكا در صدور ويزا، اين ملاقات به تعويق افتاد. وي در اشاره به دليل خوشبيني خود به نتيجه مذاكرات گفت: فضاي تفاهم و درك متقابل كه در گفت وگوهاي پيشين وجود داشته، باعث شده تا ما نسبت به نتيجه اين گفت و گوها خوشبين باشيم.
اوضاع روسيه پس از مذاكرات
غلامرضا آقازاده كه پس از چند تذكر جدي به روسيه به تهران بازگشته، پس از بازگشت گفت: موضوع تكميل و راه اندازي نيروگاه بوشهر هيچ ارتباطي با مذاكرات ايران و 1+5 ندارد و اراده سياسي روسيه بر تكميل اين نيروگاه است. به گزارش ايرنا، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ادامه گفت كه همتاي روسي خود را به تهران دعوت كرده و حدود اوائل دسامبر (آبان ماه) سال جاري اين ديدار انجام مي شود. ايتارتاس نيز از مسكو گزارش داد، دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه از ديدار با آقازاده راضي بوده است. ايگور ايوانف در ادامه تصريح كرد كه روسيه به تعهدات خود به تهران پايبند است و در ديدار با آقازاده اين موضع را مورد تأكيد قرار داده است. اينترفكس نيز مذاكرات آقازاده در مسكو را مثبت خواند و در گزارشي خبر داد ديدار اخير به مذاكرات و گمانه زني ها در رابطه ايران و روسيه در زمينه انرژي پايان داد. در اين گزارش از زمان قطعي ارسال سوخت به ايران به عنوان نكته اي مثبت اشاره شده است.

بليكس: به تهران تضميني امنيتي داده شود
ايرنا: هانس بليكس رئيس سابق بازرسي سلاح هاي هسته اي سازمان ملل متحد به دولت آمريكا هشدار داد اشتباهي را كه درمورد عراق كرد، درمورد ايران تكرار نكند.سايت وي.او.اي روز گذشته نوشت:  هانس بليكس كه رياست كميته نظارت، تحقيق و بازرسي سازمان ملل متحد را بر عهده داشت، اين مطلب رادر حضور يك كميته فرعي كاخ سفيد كه در امور مربوط به منع گسترش سلاح هسته اي در جهان فعاليت مي كند، بيان كرد.به نوشته اين رسانه آمريكايي، بليكس كه به خاطر انتقاد از آمريكا و انگليس درمورد ادعاهاي نادرست آنها درباره وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق مشهور است، گفت: براي توافق با ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور بايد به تهران تضمين امنيتي داده شود.
اين رسانه اينترنتي، به نقل از هانس بليكس نوشت: يكي از درس هايي كه از مساله حمله به عراق مي توان گرفت، اين است كه  در بازرسي هاي بين المللي، بايد دقت و جديت بيشتري داشته باشيم، زيرا اين گونه بي توجهي ها اعتبار و آبروي يك سازمان بين المللي را در جهان از بين مي برد.اين گزارش به نقل از بليكس كه به تبليغات منفي كه عليه برنامه هسته اي ايران شده، اشاره مي كرد، افزود: باور نمي كنم بتوان چنين نتيجه گرفت كه ايران در پي ساختن بمب اتمي  باشد.

رأي مثبت مجلس به فوريت ادغام
وزارت رفاه و بهداشت
گروه سياسي - مجلس ديروز در حالي يك فوريت طرح ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت و درمان را مي داد كه سه شنبه آينده بايد پس از استماع سخنان مصري درباره وزير پيشنهادي رفاه تصميم گيري كند. اقدام نمايندگان مجلس در ارائه طرح ادغام وزارت رفاه يك روز پس از بركناري پرويز كاظمي از رياست اين وزارتخانه صورت گرفت. دولت مخالف چنين اقدامي بود و معاون پارلماني رئيس جمهوري اين خبر را اعلام كرد، اما در عين حال محمود احمدي نژاد در جلسه صبح ديروز دولت با تقدير از عملكرد وزير سابق رفاه، تأكيد كرد كه رأي و نظر مجلس را درباره ادغام،پذيراست و مصوبات مجلس را اجرا خواهد كرد.
وزارت رفاه كه در آخرين ماه هاي دولت پيشين تأسيس شد، در طول مدت كوتاه فعاليت خود همواره با اين انتقاد نمايندگان مواجه بوده كه وزارتي غيرضروري است و مي توان آن را با ساير وزارتخانه ها ادغام كرد. گزارش همشهري درباره تصميم گيري مجلس را مي توانيد در صفحات دو و شش بخوانيد.

در گفت وگو با خبرنگاران
حداد عادل: ما هم نگران گراني ها هستيم
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در پاسخ به سئوالي پيرامون افزايش قيمت ها همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان تأكيد كرد: ما هم نگران گران شدن برخي از كالاها هستيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، حداد عادل در كنفرانس مطبوعاتي روز گذشته خود تصريح كرد: در مورد اصل اين كه گراني پديد آمده و با توجه به مراجعات مردمي به ما در اين خصوص نمايندگان نيز نگرانند و به دولت تذكر داده اند، دولت

نيز قول داده  كه با اعمال برخي سياست ها بازار را كنترل كند.
حداد عادل در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص تشكيل كميته اي كه دو ماه پيش براي بررسي علل گراني ها تشكيل شد، گفت: مجلس موضوع گراني را پيگيري مي كند. مواردي كه دو ماه پيش مطرح شد غير از گراني هايي است كه امروز بيان مي شود. دو ماه گذشته افزايش قيمت فرآورده هاي لبني سئوال برانگيز بود كه مجلس موضوع را بررسي كرد و افزايش قيمت ها لغو شد و قيمت فرآورده هاي لبني كه در اختيار دولت بود به قيمت سابق برگشت و پيگيري مجلس بي تأثير نبود؛ ولي در موارد جديد،چند روزي گذشته و بايد ببينيم آيا موج كاذب و مربوط به ماه رمضان است يا اين كه ادامه خواهد داشت. اگر ادامه داشته باشد مجلس حتماً پيگيري مي كند و تلاش مي كند به مردم كمك كند چون ديدگاه مجلس هفتم هميشه اين بوده كه جانب مردم را بگيرد.
عملكرد قانوني هيأت نظارت
رئيس مجلس درباره وضعيت هيأت هاي نظارت بر انتخابات شوراها نيز گفت: آنچه اتفاق افتاده طبق قانون بوده و هيأت مركزي اختيار داشته كه افرادي را انتخاب كنند. البته هم اكنون هيأت مركزي به درخواست ها و اعتراضات رسيدگي مي كند و اميدوارم نتيجه آن موجب افزايش اعتماد ما به انتخابات شوراها شود. حداد تصريح كرد: تلاش مي كنيم در انتخابات شوراي شهر حقي از هيچ جريان سياسي و هيچ نامزدي ضايع نشود.
تعليق در ضمن مذاكره ممكن است
حدادعادل در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درخصوص مذاكرات ايران و اروپا و بحث تعليق مطرح شده، گفت: ما بايد خبرهاي مربوط به ايران را از زبان مسئولان رسمي  و مقامات خود بشنويم و هنوز چنين خبري (مبني بر پذيرش تعليق مدت دار) از ناحيه دبير شوراي عالي امنيت ملي يعني دكتر لاريجاني اعلام نشده، بنابراين موضع ما همان موضع قبلي است. وي افزود: همواره گفته ايم كه تعليق يكي از مسائلي است كه در ضمن مذاكره بايد به آن بپردازيم.
وي پيشنهاد تعليق و پس از آن انجام مذاكره را پيشنهادي غيرمنطقي دانست و تأكيد كرد: پيش شرط قرار دادن موضوعي كه موضوع مذاكره است غيرمنطقي است.
رابطه دولت و مجلس
حدادعادل در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر ارزيابي خود از چگونگي روند تعامل مجلس و دولت در يك سال گذشته، خاطرنشان كرد: همكاري مجلس و دولت خوب بوده است. اگر چه فراز و نشيب هايي داشته است. دولت، دولت مشتاق كار و دولتي است كه براي كار بسيار آمادگي دارد. كار مجلس نيز تعامل و بررسي كارشناسانه است.
وي ادامه داد: ممكن است در مواردي اين دو مصلحت بر هم منطبق نشده باشد و دولت از مجلس گله مند بوده باشد. اما در مجموع مجلس مانع اقدامات دولت نشده و فضاي رابطه مجلس و دولت را خوب مي بينم و افق را نيز روشن.
به گفته رئيس قوه مقننه، دست هاي سياسي در كار است كه مايلند اين رابطه خوب نباشد و با تبليغات خود كاهي را كوه مي كنند و با وانمود كردن فضاي تيره مي خواهند فضاي تيره ايجاد كنند.
وي با بيان اينكه برخي گله هاي كوچك بزرگ نمايي مي شود، تأكيد كرد: نمايندگان به اين تحريكات سياسي توجه دارند و مجلس اساس رابطه خود با دولت را همكاري همراه با نقد گذاشته است. مجلس مقابل دولت نيست، مجلس خواهان تقويت دولت است و مواضع اصلي رئيس جمهور را تأييد مي كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، به بيانيه روز گذشته 201 نماينده درخصوص تأييد موضع گيري هاي رئيس جمهور در اجلاس سازمان ملل متحد اشاره و تصريح كرد: اين موضوع نشان دهنده همسويي اصولي مجلس و دولت است، اما اين بدان معنا نيست كه اگر مجلس در جايي تشخيص داد دولت اشتباه مي كند، سكوت كند و رأي خود را اظهار نكند و يا اين كه توضيحات بيشتري از دولت نخواهد.

با حكم وزير فرهنگ و ارشاد
مديرعامل ايرنا و سرپرست مؤسسه ايران منصوب شدند
000720.jpg
خادم المله
گروه سياسي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در احكام جداگانه اي مديرعامل جديد خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) و سرپرست مؤسسه فرهنگي و مطبوعاتي ايران را منصوب كرد.
محمدحسين صفارهرندي در حكم خود خطاب به سيدجلال فياضي، با اشاره به استعفاي احمد خادم المله (مديرعامل سابق ايرنا) و ضمن تشكر از خدمات وي آورده است: جنابعالي كه به حمدالله از نيروهاي متعهد و داراي سابقه طولاني در كار رسانه اي هستيد به سمت مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي منصوب مي شويد.
وي در بخش ديگري از حكم خود آورده است: انتظار مي رود با نصب العين قراردادن معيارهاي ارزشي و بهره گيري از توانمندي نيروهاي متدين و كارشناس داخل و خارج خبرگزاري زمينه تحول، رشد و ارتقاء سطح عملكرد حرفه اي اين سازمان را فراهم آوريد. وزير فرهنگ و ارشاد همچنين در حكم ديگري خطاب به كاوه اشتهاردي، با اشاره به تعهد و تجارب وي در عرصه رسانه، اظهار اميدواري كرده است كه با بهره گيري از تدبير و مديريت خردمندانه و استفاده از نيروهاي كارآمد و متعهد، اهداف اساسي از تاسيس موسسه ايران مبني بر انتشار روزنامه تراز انقلاب اسلامي و ايران عزيز را تحقق بخشد.
000723.jpg
فياضي
جلال فياضي داراي فوق ليسانس مهندسي صنايع از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و پيش تر قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خراسان، بنيانگذار و مديرمسوول روزنامه قدس و مديرعامل سازمان فرهنگي و تفريحي و معاون فرهنگي شهرداري مشهد بوده است. كاوه اشتهاردي نيز سابقه روزنامه نگاري در روزنامه هاي قدس و جام جم داشته است و از بدو تاسيس خبرگزاري مهر تا تابستان سال 1384 مديريت خبر اين خبرگزاري را برعهده داشت.

تأكيد احمدي نژاد بر عدم تعليق غني سازي
محمود احمدي نژاد گفت: امروزه موج دوم اسلام گسترده تر و عميق تر از موج اول برخاسته، زيرا بشر امروز به دنبال يك نقطه نور مي گردد.
به گزارش مهررئيس جمهوري كه در چهارمين همايش جهاد و شهادت سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: امروزه شرايط به گونه اي شده است كه جوانان آمريكايي واروپايي به دنبال آنند تا اسلام را به طور كامل بشناسند كه اين امر وظيفه ما را سنگين كرده است، زيرا بايد رسالت اسلام را هر چه بهتر از گذشته به گوش جهانيان برسانيم و خود را آماده هر گونه پاسخگويي جهت آرمانهاي بلند نظام جمهوري اسلاميه كنيم.احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به پرونده هسته اي ايران اشاره كرد و افزود: امروز 27 سال است كه كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي غربي به هر بهانه اي به دنبال جلوگيري از پيشرفت هاي نظام جمهوري اسلامي ايران هستند.
كشورهاي غربي در اصل با اساس نظام جمهوري ما مشكل دارند، نه پرونده هسته اي، زيرا پرونده هسته اي ابزاري براي آنان شده تا بتوانند بدين طريق به اهدافشان دست پيدا كنند. وي گفت: متاسفانه بهانه جويي هاي كشورهاي غربي نسبت به پرونده هسته اي به گونه اي شده است كه هيچ چيز آن مشخص نيست معلوم نيست كه ما چگونه مي توانيم اطمينان بخش باشيم.
رئيس جمهور ادامه داد: داشتن فن آوري هسته اي حق كشور ماست و مي خواهيم از فناوري هسته اي بهره مند شويم و هيچ كشور ابرقدرتي نمي تواند ما را از اهداف خودمان منع كند.
وي افزود: كشورهاي غربي اگر بخواهند بدين شكل به رفتارهاي خود ادامه دهند جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي ديگري نيز توان خود را به رخ آنان خواهد كشيد.
رئيس جمهور افزود: در كجاي دنيا اين رسم است كه طرف مقابل بخواهد براي مذاكره خود پيش شرط تعيين كند، امروز كشورهاي غربي به ما اعلام مي كنند كه فناوري هسته اي خود را به حالت تعليق درآوريم ولي ما به آنان اعلام مي كنيم به هيچ وجه دست از اين كار بر نخواهيم داشت.

تقدير رئيس جمهوري از وزير سابق رفاه
رئيس جمهوري با اشاره به خدمات و تلاش هاي پرويز كاظمي وزير سابق رفاه و تامين اجتماعي در طول مسئوليت در اين وزارتخانه، از كوشش هاي وي براي اداره وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكر و قدرداني كرد.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز در جلسه هيات وزيران با تاكيد بر اين كه در دولت اسلامي مناصب و مسئوليت ها، امانت هايي الهي براي خدمتگزاري بهتر به مردم است، تاكيد كرد: در ديدگاه دولت نهم همواره آمادگي كامل براي واگذاري مسئوليت به ديگران در جهت اجراي بهتر وظايف و ماموريت ها وجود دارد و همه به صلاح كشور و منافع مردم مي انديشيم. وي با انتقاد از كساني كه با تحليل هاي غيرواقعي درصدد القاي مسايل خاص مورد نظر خود و ايجاد كدورت در فضاي جامعه هستند با اشاره به تغيير وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: همكاري هاي آقاي كاظمي با دولت ادامه خواهد يافت و از تجربيات ايشان در صنعت كشور استفاده خواهد شد و كدورتي وجود ندارد ولي متاسفانه برخي مطالب كه در اين فضا مطرح مي شود ناجوانمردانه است و تاكيد مي كنم كسي حق ندارد به شخصيت مديران خدمتگزار از جمله آقاي كاظمي اهانت كند.
رئيس جمهوري با اشاره به مطرح شدن بحث انحلال وزارت رفاه و تامين اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت تابع قانون است و از هر تصميمي كه نمايندگان مجلس بگيرند تبعيت كرده و مصوبات مجلس را عيناً اجرا خواهد كرد.

سه شنبه، روزتصميم گيري
مجلس در باره وزير پيشنهادي رفاه
000729.jpg
گروه سياسي- ياسر مرادي: در حالي كه معاون پارلماني رئيس جمهوري رسماً از مخالفت دولت با طرح ادغام وزارت رفاه و وزارت بهداشت خبر داده بود، روز گذشته نمايندگان به دوفوريت طرح ادغام وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رفاه و تامين اجتماعي راي ندادند و تنها يك فوريت اين طرح به تصويب نمايندگان رسيد.
در جلسه روز گذشته مجلس ابتدا طرح دوفوريتي ادغام دو وزارتخانه مذكور كه با امضاي بيش از 100 نماينده وصول شده بود به راي گذاشته شد كه اين دوفوريت با 113 راي موافق، 92 راي مخالف، 8 راي ممتنع از 214 راي ماخوذه از مجموع 223 نماينده حاضر مواجه شد كه در نتيجه دوفوريت آن راي نياورد لذا سه شنبه هفته آتي جلسه بررسي صلاحيت عبدالرضا مصري گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت رفاه در صحن علني مجلس برگزار خواهد شد.
نمايندگان پس از منتفي شدن دوفوريت اين طرح فوراً در مورد يك فوريت آن راي گيري كردند كه يك فوريت طرح مذكور با 130 راي موافق، 90 راي مخالف و 7 راي ممتنع از 210 راي ماخوذه از مجموع 224 نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب رسيد.
براساس تبصره اين ماده، فعاليت هاي اقتصادي خارج از حوزه سلامت سازمان تامين اجتماعي به صورت مستقل و زير نظر رياست جمهوري اداره خواهد شد.
با تصويب يك فوريت اين طرح، طرح ادغام به كميسيون مربوطه ارجاع خواهد شد و عملاً طي يك تا دو ماه آينده مجدداً براي بررسي نهايي به صحن علني مجلس خواهد آمد.
نماينده بهار و كبودرآهنگ تصريح كرد: در دوره قبل كه قانون نظام جامع تامين اجتماعي مطرح بود دولت 2بار لايحه را پس گرفت زيرا دولت قبل با ترديد جدي در مورد اين وزارتخانه مواجه بود، زيرا تاسيس آن كار موازي و تداخل كار با سازمانهاي زير مجموعه داشت.
محمد رضا حسنوند نيز در مخالفت با دو فوريت اين طرح گفت: در طي دو سال گذشته دو وزير جابجا شده است، يك وزير از مجلس راي اعتماد نگرفت و يك وزير نيز مي خواهد راي اعتماد بگيرد وزارت رفاه مسئوليت رفاه 28 ميليون بازنشسته كشور را بر عهده دارد و دو ميليون نفر معلول نيز تحت پوشش بهزيستي هستند.
وي تصريح كرد: برطبق آمارهاي رسمي خط فقر مطلق براي خانواده هاي پنج نفره يك ميليون و 600 هزار ريال است و ما در ايران چهار ميليون و 935 هزار خانوار شهري و دو ميليون و 30 هزار روستايي زيرخط فقر مطلق داريم.
محمد خوش چهره به عنوان آخرين موافق دو فوريت اين طرح گفت: در راستاي نشست مشتركي كه با رئيس جمهور داشتيم متفق القول هستيم كه يك ناكار آمدي در اين وزارتخانه وجود دارد. وي افزود: رئيس جمهور حل ناكارآمدي را با تغيير وزير دنبال مي كند ولي نمايندگان مجلس انحلال اين وزارتخانه را دنبال مي كنند.
از سوي ديگر معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري گفت: در موقعيت فعلي دولت با طرح ادغام وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در وزارت بهداشت و آموزش پزشكي مخالف است.
حجت الاسلام موسوي، معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهوري، ادامه داد: موقعي كه دولت وزير پيشنهادي خود را به مجلس جهت كسب راي اعتماد معرفي مي كند، يعني انتظار دولت از نمايندگان مجلس اين است كه به وزير پيشنهادي راي بدهند و راي دادن به وزير يعني اينكه كه وزارتخانه اي باشد كه وزير در راس آن مشغول به خدمت شود.

كوتاه از خانه ملت
* طرح جداكردن معاونت غذا و دارو از وزارت بهداشت به صورت طرح در دستور كار كميسيون بهداشت مجلس قرار گرفته است.دليل اين امر وسعت كار و حيطه وظايف وزارت بهداشت عنوان شده است.
* كليات طرح الحاق اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان به نظارت نهادها و موسسات غيردولتي به تصويب نمايندگان مجلس نرسيد.البته در پايان جلسه 50 نماينده خواستار طرح مجدد طرح مذكور شدند.
* مجلس به تقاضاي نمايندگان جهت بررسي طرح رفع برخي از مشكلات و موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي طبق اصل 85 قانون اساسي در كميسيون تخصصي راي مثبت داد.
*9 تن از نمايندگان مجلس در تذكري كتبي خطاب به وزير امور خارجه خواستار اعتراض به دولت ارمنستان در خصوص حمله ارامنه به مسجدي در قره باغ و اشغال اين مسجد تاريخي و اهانت به مقدسات شدند.
* جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با حضور مصطفي پورمحمدي وزير كشور جهت پاسخگويي به سؤالات تعدادي از نمايندگان برگزار شد.
كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي،  با اعلام اين مطلب گفت: در ابتدا آقايان سيدسبحان حسيني، محمدقلي حاجي ايري، محمدقلي مارمايي و بايرم گلدي برمك، نمايندگان گرگان، كردكوي، گنبد و مينودشت در ارتباط با مباحث مديريتي در استان گلستان از وزير كشور سؤالاتي پرسيدند كه مقرر شد جلسه اي با حضور وزير كشور و مسئولان استان براي حل مشكلات برگزار شود.

باشگاه احزاب
احزاب و ترميم كابينه
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي  دقت در گزينش را يك ضرورت دائمي  براي دولت عنوان كرد.محمدنبي حبيبي در گفت وگو با ايسنا، افزود: تشخيص نهايي قوت و ضعف اعضاي كابينه بر عهده رئيس جمهور است. بنابراين عزل و نصب اعضاي كابينه به وسيله وي يك موضوع طبيعي خواهد بود.
مخالفت با محوريت كروبي
رئيس كميته روحانيون حزب اعتماد ملي از اعلام رسمي كانديداهاي مورد نظر حزب اعتماد ملي در انتخابات خبرگان، پس از تاييد صلاحيت ها خبر داد.
سيدعلي ميرهادي با بيان اين كه حزب اعتماد ملي در انتخابات آتي حضوري جدي خواهد داشت، گفت: فهرست انتخاباتي ما كاملاً آماده است و با فهرست اكثريت قريب به اتفاق اصلاح طلبان مشابه است، ولي ما همچنان در صدديم تا در انتخابات مستقل حركت كنيم.رئيس كميته روحانيون حزب اعتماد ملي با اشاره به اين كه يك سري از عناصر در تلاشند تا ائتلافي در انتخابات با محوريت كروبي شكل نگيرد، اظهار داشت: به عنوان نمونه موسوي لاري اخيراً اظهاراتي ايراد كرد كه به هيچ وجه نه در شأن خود او و نه در شأن كروبي است چراكه كروبي هميشه تاكيد داشت بايد در انتخابات بر طبق قانون عمل كنيم.

كمك رهبر انقلاب به چهاردهمين جشن گلريزان
مهر: رهبر معظم انقلاب 200 ميليون ريال به ستاد ديه كمك كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي همزمان با چهاردهمين جشن گلريزان ويژه كمك به آزادي زندانيان نيازمند، 200 ميليون ريال به ستاد ديه كمك كردند.
جشن گلريزان هر سال به همت ستاد مردمي رسيدگي به امور ديه و كمك به زندانيان برگزار مي شود.

احمدي نژاد در جمع قاريان و حافظان قرآن كريم:
زورگويان عالم را به توحيد دعوت مي كنيم
000726.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري با بيان اين كه تنها راه نجات بشر پيوند با قرآن، بازگشت به راه انبيا، توحيد و عدالت است تاكيد كرد: ما زورگويان و امپراتوري هاي عالم را به توحيد، عدالت و انصاف دعوت مي كنيم.
محمود احمدي نژاد سه شنبه شب در مراسم افتتاح بيست و سومين دوره مسابقات حفظ قرائت و مفاهيم قرآن كريم در محل سالن اجلاس سران افزود: امروز روز بيداري ملت هاست، زيرا ديگر هيچ كشوري نمي پذيرد كه عده اي در جهان انبارهاي خود را از سلاحهاي هسته اي انباشته كنند و بعد بگويند ديگر كشورها به دنبال سلاح هسته اي براي نابودي بشريت هستند.
رئيس جمهوري با بيان اينكه قدرت هاي جهاني بايد حقوق ملت ها را به رسميت بشناسند، افزود: شما بايد چشم هاي خود را باز كنيد و دست از تجاوز به عراق، فلسطين و افغانستان برداريد و در صورتي كه  خود را اصلاح نكنيد و به حقوق ملتها احترام نگذاريد، ملتها و دست پرقدرت الهي و ملتهاي خودتان شما را كنار خواهند زد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي گفت: ملتهاي عالم امروز ديگر اين را نمي  پذيرند كه نيروهاي نظامي يك كشور از صدها كيلومتر آن طرف تر حركت كنند و يك كشور را اشغال و ديگران را متهم كنند.

يادداشت
نسل سوم بايد بداند
سرتيپ پاسدار علي شادماني*
پيروزي انقلاب اسلامي و پيدايش نظام جمهوري اسلامي از حوادث پاياني قرن بيستم بود كه از اهميت بسزايي برخوردار است و براي نخستين بار در شكل و ساختار قدرت تحول اساسي پديد آمد.
در ميان اين پديده تاريخي و نيز در دوران انقلاب اسلامي،  جنگ عراق عليه ايران تأثير بسيار زيادي بر كشور گذاشت.
اصل تكليف عنصر قالب شكل دهي حركت مردم و رزمندگان محسوب مي شد و شكست و پيروزي براساس ميزان رعايت اين اصل ارزيابي مي گرديد.
باورهاي ديني بود كه مردم مؤمن به خصوص جوانان غيرتمند ايران اسلامي را داوطلبانه و مشتاقانه به جبهه هاي نبرد روانه مي كرد و به آنان انگيزه و توان مردمي براي دفاع از كيان اسلامي و دستاوردهاي عظيم انقلاب مي بخشيد و خلاصه در 8 سال دفاع مقدس ما تجربه كرديم كه در صورت تجاوز و يا حتي قصد تجاوز دشمنان به كشور اسلامي نبايد منتظر تجهيزات بود و نبايد صرفاً تجهيزات گرا بود كه دشمنان ما بيش از آني كه ما به دست خواهيم آورد در اختيار خود دارند.
براي پاسداشت فرهنگ دفاع مقدس بايد تلاش شود ويژگي هاي منحصر به فرد دفاع ما كه به جهت داشتن همين ويژگي ها، واژه ارزشمند دفاع مقدس را پيدا كرد، تبيين و در اختيار نسل سوم قرارداد، نسل سوم بايد بداند كه در هر صحنه ايمان پولادين و رواني متحول شده تعيين كننده است.
نسل سوم بايد بداند تجهيزات دشمن در جنگ با ما بسيار برتر و بالاتر بود ليكن تاكنون در هيچ مصافي با ما نتوانسته است به پيروزي برسد.
نسل سوم بايد پديده پيروزي حزب الله بر ارتش اسرائيل كه الگويي از روش دفاعي ما در برابر ارتش متجاوز عراق و ديگر قدرت ها بود را به دقت و با تأمل مطالعه كند و عوامل پيروزي واقعي حزب الله را دريابد.
نسل سوم بايد بداند كه اگر امروز دشمنان ما محيط امنيتي ما را كاملاً به محاصره خود درآورده، و در دشمني و مخالفت با ما كاملاً مصمم و جدي هستند، ليكن جرأت تجاوز را پيدا نمي كنند به اين جهت نيست كه از ناو جنگي و يا هواپيماها و تفنگ ها مي ترسند بلكه دقيقاً به اين جهت است كه آنها از اسلام و ايمان پولادين اين مردم مي ترسند و مي دانند تا مادمي كه اسلام و ايمان اسلامي گزينه برتر اين ملت است اين كشور اشغال شدني نيست.
بنابراين فرهنگ دفاع مقدس در صورتي پاس داشته مي شود كه بر جنگ هاي تأثيرگذار و تحول زاي اين فرهنگ به دقت تبيين و در اختيار جوانان قرارداده شود تا از اين طريق آگاهي ايشان ارتقاء يافته و يا آگاهي ايستادن و مقاومت و دشمن ستيزي را به عنوان يك اصل برتر برگزينند.با توجه به طولاني بودن تهديد دشمنان با نظام مقدس جمهوري اسلامي و ضرورت ايجاد آمادگي هاي مستمر و ملي به نظر مي رسد چگونگي و ضرورت دفاع بايد بخشي از نظام آموزشي و فرهنگي تبليغي اين كشور باشد به گونه اي كه مردم رشيد ايران ضرورت كسب آمادگي براي دفاع از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن را جزيي مهم از زندگي خود بدانند.
*رئيس اداره عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح

جنتي رفت،  هاشمي ثمره آمد
000732.jpg
گروه سياسي- روز گذشته مراسم توديع و معارفه معاونان سياسي وزارت كشور برگزار و سيدمجتبي هاشمي ثمره به جاي علي جنتي معاون جديد سياسي اين وزارتخانه معرفي شد. در اين مراسم مصطفي پورمحمدي طي سخناني تلاش هاي همكارانش در بخش هاي امنيتي، عمراني، پارلماني و اقتصادي وزارت كشور را مؤثر و مفيد ارزيابي  كرد و يادآور شد: در بخش سياسي وزارت كشور طي يك سال گذشته اقدامات مؤثري براي برگزاري انتخاباتي باشكوه و با حضور گسترده  مردم انجام شده تا بتوانيم انتخاباتي سالم، قانونمند و شفاف را برگزار كنيم. وي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به شناخت علي جنتي از مدت ها قبل و اصرار مبني بر حضور در وزارت كشور از سوي خود تاكيد كرد : انصافاً علي جنتي طي اين مدت بي وقفه تلاش كرد.
پورمحمدي در ادامه با اشاره به سوابق مديريتي هاشمي ثمره كه به عنوان معاون سياسي وزير كشور انتخاب شده است گفت: اين سوابق و تجارب براي ما مغتنم است و اميدواريم با حضور ايشان با توجه به تلاش هاي انجام شده گام هاي بلندتري برداشته شود.
در ادامه  اين مراسم هاشمي ثمره در سخنان كوتاهي از اظهاراتي كه مسئولان وزارت كشور درباره وي و سوابق مديريتي اش مطرح كرده اند تشكر كرد و نسبت به موفقيت در جايگاه جديدي كه در آن قرار گرفته اظهار اميدواري كرد.
معاون سابق سياسي وزارت كشور هم در اين مراسم گفت: آن چه بايد براي همه ما اهميت داشته باشد كليت و اصل نظام است، بر اين اساس همه بايد تلاش خود را در خدمت نظام قرار دهيم. جنتي همچنين در بخش ديگر اظهاراتش با اشاره به جريان انتخابش از جانب وزير كشور به عنوان معاون سياسي اين وزارتخانه، از حسن اعتماد پورمحمدي تشكر كرد و گفت: آن روز براي كمك به آقاي پورمحمدي اين مسئوليت را پذيرفتم و امروز نيز براي كمك به ايشان به ماموريت ديگري مي روم.
جنتي در ادامه از گزينش استانداران و معاونان سياسي آنها به عنوان ديگر اقدام معاونت سياسي وزارت كشور در يك سال گذشته نام برد و گفت: در اين بخش 24 معاون سياسي و 299 فرماندار جديد به دنبال بررسي ها و گزينش هاي معاونت سياسي منصوب شدند. وي هم چنين از تدوين قانون جامع انتخابات به عنوان ديگر اقدام معاونت سياسي طي يك سال گذشته در بخش انتخابات نام برد و اظهار داشت: با وجود اين كه اين لايحه با انتقادات فراواني همراه است اما يكي از افتخارات وزارت كشور محسوب مي شود. جنتي در ادامه، تهيه  صندوق هاي متحدالشكل جديد و نرم افزاري براي ماشيني كردن شمارش آرا در ايران را از ديگر اقدامات حوزه  معاونت سياسي وزارت كشور در دوران حضورش برشمرد.
معاون سياسي سابق وزير كشور در ادامه، رويكرد كلي اين معاونت را طي يك سال گذشته، تقويت انسجام دروني كشور و كاهش فشارهاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي برشمرد و با بيان اين كه در حال حاضر دشمن به دنبال برنامه ريزي نرم و تقويت اختلافات اجتماعي و شكاف هاي سياسي است، اظهار داشت: در اين زمينه امري كه همواره بر آن تاكيد داشته ايم و به استانداري ها گوشزد مي كرديم، اين بود كه به مطالبات مردم توجه داشته باشند. پورمحمدي در پايان اين مراسم، لوح تقديري به رسم يادبود، به علي جنتي اهدا كرد. معاون حقوقي و پارلماني وزير كشور هم در مراسم توديع علي جنتي از سمت معاون سياسي وزارت كشور، از وي به عنوان مديري توانمند، باتجربه و اهل تدبير و برنامه ريزي ياد كرد.

پايان بررسي عملكرد يك ساله وزرا
گروه سياسي - غلامحسين الهام تصريح كرد: بررسي عملكرد يك ساله وزرا و ديگر اعضاي دولت تقريباً پايان يافته ولي مسايل ديگري هم وجود دارد كه بايد تكميل شود.
سخنگوي دولت در حاشيه آئين معارفه و توديع معاون سياسي جديد وزارت كشور در جمع خبرنگاران گفت: وزرا بايد مطابق ميثاق نامه و چارچوب تعهداتي كه شرعاً با مردم دارند، محكم كارشان را انجام دهند و نظارت بر آن ها نيز نظارتي دائمي است.
وي درخصوص تغييرات ايجاد شده در دولت و احتمال تداوم اين تغييرات، با تاكيد بر اينكه مراقبت، بررسي و نظارت بر عملكرد دولتمردان كاري دائم و هميشگي است، خاطرنشان كرد: وزرا محكم كارشان را انجام مي دهند، ولي كار نظارت تعطيل  بردار نيست.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |