پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۸۵
ظرفيت خيابان هاي تهران
از سال ها پيش تكميل شده است
سيلاب آهن
004692.jpg
امسال همزمان با آغاز سال تحصيلي نو، طرح جديد زمان بندي براي شروع كار مدارس، ادارات و بانك ها با هدف كاهش بار ترافيك شهر تهران در ساعات صبحگاهي به اجرا درآمد.
اگرچه، اجراي اين طرح تا حدودي آمدوشد خودروها را در ساعات بامدادي روان تر كرده است، اما از ساعت 8 تا 9 و از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر، بار ديگر ترافيك تهران سنگين مي شود. ترديدي نيست كه نيت مجريان طرح زمان بندي شروع كار مدارس، بانك ها و ادارات، جلوگيري از سنگين شدن ترافيك در آغاز فصل پاييز و شروع كار مدارس است اما چون مشكل ترافيك تهران ريشه در علت هاي عمده اي دارد اين قبيل طرح هاي تسكين دهنده تنها به طور موقت بحران حمل و نقل شهري در تهران را كاهش مي دهد و بار ديگر شاهد گره خوردن ترافيك تهران خواهيم بود.
واقعيتي كه همه پذيرفته ايم آن است كه ظرفيت خيابان هاي تهران براي آمد و شد خودروها از سالها پيش تكميل شده است و اكنون بيش از سه برابر ظرفيت، در خيابان ها و گذرگاههاي شهر خودرو در تردد مي باشد. از سوي ديگر، تهران دايم در حال توسعه است و هنوز ضوابط مشخصي براي جلوگيري از توسعه بي رويه شهر به اجرا گذاشته نشده است. به عنوان نمونه، در ارتفاعات شمال تهران، شهرداري و شوراي شهر تهران در تلاش اند از ادامه ساخت و سازهاي كلان در ارتفاعات بالاي 1800 متر پيشگيري كنند، حال آنكه اين حريم تا يك دهه پيش 1400 متر تعيين شده بود. در ساير محدوده هاي جغرافيايي پايتخت نيز، وضع به همين منوال است. ساخت و سازها و به خصوص شهرك سازي ها ادامه دارد و ساكنان جديد آنها از شهرداري خدمات طلب مي كنند و همچنين براي رفت و آمد و انجام سفرهاي درون شهري بيش از همه متكي به اتومبيل هاي مسافربر شخصي هستند. اين چرخه ادامه دارد و علاوه بر افزايش روزافزون جمعيت تهران، هر روز بر تعداد خودروها اعم از كهنه و نو مي افزايد.
طرح جامع خروج خودروهاي فرسوده از تهران كه وزارت صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست، با همكاري شركت هاي خودروسازي از مجريان عمده آن به شمار مي آيند، معطل مانده است و هراز چند گاه، تسهيلات كوچكي تحت عنوان جمع آوري خودروهاي فرسوده اعلام مي شود كه به هيچ وجه پاسخگوي نياز مبرم و كنوني تهران نيست.
كارشناسان بارها اعلام كرده اند كه سريع ترين و بهترين راه براي جمع آوري خودروهاي فرسوده شهر، همان اجراي طرح تبديل به احسن است. به موجب اين طرح خريداران خودروهاي جديد، موظف به خريد يك خودرو قديمي مي شوند و با ارايه پلاك آن، مجاز به خريد خودرو جديد خواهند بود. اما چون اين طرح مهم و قابل اجرا با منافع شركت هاي خودروسازي در تعارض است، هرگز به اجرا درنيامده است. و اگر يك اراده ملي براي اجراي چنين طرحي پشتوانه قرار بگيرد همه دستگاهها و شركت هاي ذيربط، به آن گردن مي نهند.
وضعيت بحراني ترافيك سنگين تهران، آلودگي هوا، آلودگي صوتي، اتلاف زمان و زيان هاي سنگين اقتصادي ناشي از آن اقتضا مي كند كه طرح خروج خودروهاي فرسوده، در قالب يك طرح مهم ملي و بدون فوت وقت به اجرا درآيد.اما مهم تر از اين، به ثمر رسيدن كوشش هاي شهرداري و شوراي شهر براي تعيين محدوده كلان شهر تهران است، تا اين كار عملي نشود، حتي اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده، كمكي به حل معضل ترافيك تهران نخواهد كرد.
كلانشهر گرفتار سيلاب آهن است، طرح  هاي نجات تهران از ترافيك سنگين بايد از هزار توي مذاكرات طولاني و بوروكراسي خارج گردد و هرچه سريع تر به اجرا سپرده شود.
كاظم جعفر پور

به بهانه آغاز سال تحصيلي جديد
معلم را اگر دريابيم
هر سال با آغاز مهر ماه دانش آموزاني را مي بينيم كه كتاب در دست در راه خانه و مدرسه اند. به چهره ها كه نگاه مي كني در مي يابي كه دل مشغولي هاي فراواني دارند كه كم رنگ ترين آنها درس و آموختن است. صبحها كه راهي محل كار (مدرسه) هستم مي بينم، بيشتر آنها با چهره هايي خسته و خواب آلود با قدمهايي سنگين به سمت مدرسه در حركت اند و مي توان فهميد كه آنها تا دير وقت بيدار بوده اند، در كلاس درس حالت هاي ياد شده به اوج خود مي رسند و در آنجا سخت ترين كارها گوش كردن است و ناياب ترين چيزها تمركز و توجه به كلاس!
نوشته زير سعي دارد عواملي را كه بر تربيت و يادگيري فرد (در اينجا دانش آموز) تأثير دارند، بر شمارد و به برخي از دلايل ناكارايي آنها در نظام آموزشي ما اشاره كند و البته منجر به انتقاد محض نشود و طبق روال راهكارهايي براي حل مشكل طرح كند. همانگونه كه مي دانيم روانشناسان تربيتي و صاحب نظران اين نحله سه عامل را بر تربيت و يادگيري انسان مؤثر مي دانند كه به تعبيري معروف به مثلث تربيت هستند: خانواده، مدرسه و جامعه.
البته از چندين سال به اين سو وراثت يا ژنتيك را به عنوان عامل چهارم تربيت نام برده اند و به علت اين كه ما مبنا را بررسي رفتار پس از تولد در نظر گرفته ايم از آن صرف نظر مي كنيم. حال بايد ببينيم كه اين سه عامل در چه وضعي هستند و چرا نتوانسته اند كاركردي قابل قبول داشته باشند. مي دانيم كه قويترين و موثرترين عامل از بين عوامل ياد شده خانواده است. با توجه به آنچه كه اكنون مي بينيم و وضعي كه خانواده با آن درگير است اين عامل موثر در حال حاضر بر اثر مشكلات فراوان دچار چالش جدي شده است.
به گفته روانشناسان مكانيسم سير نيازها مادامي كه درگير نيازهاي سطح پايين يا نيازهاي فيزيولوژيكي شامل: گرسنگي، تشنگي، سرپناه و ... است ديگر مجالي براي پرداختن به نيازهاي سطح بالا مثل نياز به تعلق و دوستي، نيازهاي شناختي و در عالي ترين سطح نياز به خود شكوفايي و كمال ندارد. سرنوشت جامعه از پيش روشن است چون سلول هاي آن كه همانا خانواده است دچار كم كاري و ناكارآمدي است. حال به عامل سوم كه مدرسه است مي پردازيم. مدرسه داراي مداري است كه به گرد آن مي چرخد و بي شك آن مدار معلم است، اما، عليرغم نقش تعيين كننده معلم در مدرسه، هنوز آن چنان كه بايد به اين عامل مهم بهاي لازم داده نشده است. به عنوان نمونه، در سالهاي اخير طرحي تحت عنوان نظام هماهنگ پرداخت مطرح شده و دو دولت و دو مجلس پيرامون آن به بحث و رايزني نشسته است، اما طرح همچنان بلاتكليف در دالانهاي تصميم گيري گم شده است.
با توجه به مجموعه عوامل تأثيرگذار بر عامل اصلي مدرسه يعني معلم درمي يابيم كه ديگر دغدغه معلم مطالعه و به روز كردن اطلاعاتش  نيست. بلكه دغدغه او برابر كردن مخارج زندگي با درآمد است.
نكته مهم و درخور توجه آن است كه در بسياري از كشورها در راستاي بها دادن به شأن، جايگاه و ارزش معلم و تأمين حقوق مادي و معنوي او، ميزان حقوق معلمان به اندازه اي است كه همواره براي دست يازيدن به اجراي نظام هماهنگ پرداخت، سعي بر آن است كه ميزان دريافتي ديگر حقوق بگيران هم سطح حقوق معلمان شود، اما، در كشور ما سالهاست، بحث و بررسي براي افزايش حقوق معلمان برابر سطح حقوق كارمندان بعضي از دستگاهها و سازمانها ادامه دارد، اما هنوز به نتيجه نرسيده است.
سواي اين، از كمبودهاي محسوس جامعه ما، جا نيفتادن مقوله تحقيق و پژوهش است. به طوري كه اغلب دانشجويان روش هاي انجام صحيح يك تحقيق را نمي دانند و اين كاستي ريشه در مدارس دارد. براي برطرف كردن اين كمبود بايد فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي به طور اصولي در مدارس رواج يابد.
نكته ديگر توسعه ورزش به شكل اصولي و پايدار در مدارس است. بخشي از ناكامي هاي ورزشي در سطح كلان ناشي از بها ندادن به امر ورزش در مدارس است و براي جبران اين كمبود، راهي جز، اختصاص بخشي از بودجه هاي كلان ورزشي به مدارس وجود ندارد.گنجاندن برنامه هاي تفريحي و هنري، ايجاد تغيير در كتاب هاي درسي و خارج كردن آنها از حالت انتزاعي و سوق دادن محتواي كتابها به سمت خلاقيت پروري و ايجاد روحيه پرسشگري، مشاركت دادن بدنه آموزش در تصميم گيري و ايجاد فضاي تعاملي و... از جمله پيشنهاداتي است كه مي تواند، به سهم خود، تحولات چشمگيري در برنامه هاي آموزش و پرورش بويژه در سطح مدارس به وجود بياورد.
نادر كريمي

رمضان، لبريز از شادي و اميد
004689.jpg
وقتي هنوز محصل دبستان بودم، يكي از صحنه هاي رايج ماه مبارك رمضان، بعضي از چهره هاي خسته و خميازه هاي كشدار بود و با خودم فكر مي كردم كه چرا ماه رمضان بر اين آدم ها چنين تاثيري مي گذارد، اما مادرم با همان متانت و وقار كه هنوز هم حفظ شده، روزه مي گيرد و اين رفتار اوست كه به من مي فهماند تنها بعضي ها در ماه رمضان كسل به نظر مي رسند. از طرفي، چند سالي است كه دستگاه هاي مختلف از جمله صداوسيما، به حق كوشيده اند سيماي شاد و اميدبخش ماه مبارك رمضان را به همگان بنمايانند كه الحق، تاثير خوبي هم بر همه مردم و از جمله خود من گذاشته است.
طبيعي است كه ايام سوگواري ضربت خوردن و شهادت مولاي متقيان علي(ع)، جايگاه خودش را دارد. ما هم شادمانه به استقبال ماه مبارك رمضان و ضيافت الهي رفته ايم و هم در ايام سوگواري و شب هاي احيا آيين ها را به جا مي آوريم. اين دو تعارضي با هم ندارند، مهم آن است كه ماه مبارك رمضان، كسل كننده جلوه نكند. ماه ضيافت خدا و نزديكي بيشتر به پروردگار بايد از شادي و اميد لبريز باشد. از همه سازمان ها و مسئولاني كه كوشيده اند اين شادي و اميد را در ماه مبارك رمضان متجلي كنند، تشكر دارم.
ناهيد دالايي- تهران

پاسخگو
004683.jpg
چرا سكوت مي كنيد؟!
سمانه طاهريان-تهران: همين هفته با چشم هاي خودم در بزرگراه اشرفي اصفهاني، شاهد آتش گرفتن يك دستگاه خودرو پژو بودم، راننده مأيوسانه مي كوشيد با ريختن آب بر روي موتور، آتش را مهار كند اما اگر يك راننده تاكسي با كپسول آتش نشاني، به كمك او نيامده بود، در اين كار موفق نمي شد. اين آتش گرفتن  خودروها براي دارندگان آنها به صورت يك كابوس درآمده است، چرا مطبوعات و از جمله روزنامه همشهري در اين مورد سكوت كرده اند؟
سخنگاه: با تشكر از اين خواننده ارجمند كه بخشي از وظايف رسانه هاي جمعي از جمله مطبوعات را در قبال يكي از دغدغه هاي شهروندان يادآور شده است، به اطلاع ايشان مي رسانيم كه مسئله مورد بحث، بارها در ستون با مردم منعكس شده است. در صفحه سخنگاه نيز چند نوبت و به قلم خوانندگان به اين مسئله پرداخته شده است. از جمله نامه اي تحت عنوان خدمات بعد از فروش واقعيت يا سراب كه در صفحه سخنگاه مورخ 30 شهريور ماه 85 درج شد. اشاره به همين مسايل دارد.
004677.jpg
نامه هايم چاپ نشده است
علي محمد شهرستاني - مشهد: درباره عدم اجراي نظام هماهنگ حقوق كارمندان تا به حال 14 نامه به مطبوعات نوشته ام اما هيچ كدام چاپ نشده است.
سخنگاه: با تشكر از پيگيري شما، اين اولين نامه اي است كه در سال 85 از شما دريافت مي كنيم. در مورد طرح نظام هماهنگ پرداخت، هر روز و يا دست كم يك روز در ميان، پيام هاي تلفني خوانندگان در ستون با مردم درج مي شود و از ابتداي سال تاكنون، حداقل چهار بار به صورت نامه هاي كوتاه و بلند اين مسئله در صفحه سخنگاه منعكس شده است. اگر هدف بيان مسئله است كه انجام شده و مي شود. در انتظار نامه هاي جديد، شما هستيم.
004680.jpg
بنويسيد كه...
شهرزاد غلامي - تهران: اغلب صاحبنظران مي گويند بيشترين ساخت و سازها و ويلاها و مجتمع هايي كه در ساحل درياي خزر ساخته شده و راه دسترسي مردم به دريا را - حتي براي تماشا و لذت بردن از اين موهبت الهي كه بايد متعلق به همه باشد - بسته است، متعلق به دستگاههاي دولتي مي باشد. چرا نمي نويسيد، دولت، براي برچيدن آن قسمت از موانع فيزيكي كه متعلق به سازمانهاي متعلق به بخش دولتي مي باشد پيشقدم شود، تا امكان برچيدن و محدود كردن تأسيسات بخش خصوصي هم فراهم شود و مردم مثل همه جاي دنيا، بتوانند در ساحل خزر حضور يابند و سياحت كنند. اين حق طبيعي مردم است.
سخنگاه: با سپاس از توجه شما، همين قدر كه شما يادآوري كرده ايد و ما هم آن را منعكس نموده ايم، كفايت مي كند، گو اينكه در ديگر صفحات همشهري،  به ويژه صفحه زادبوم تاكنون مطالب تحليلي گوناگوني در همين زمينه چاپ شده است.
004674.jpg
درباره تبريز هم بنويسيد
آقا يا خانم م - بذلي - تبريز: شهر تبريز هم آرام آرام، همان مشكلات شهر تهران را پيدا مي كند. ترافيك پيچيده، هواي آلوده و راه بندان در خيابان هاي مركزي شهر آشكار شده و بسياري از باغ ها و محله هاي قديمي تبريز كه هويت جالب و زيبايي داشتند تحت پوشش ساختمان هاي بلند اما بي هويت قرار مي گيرند. در حالي كه شهرداري بايد نقش ناظر و هماهنگ كننده را داشته باشد. از همشهري هم توقع دارم درباره مشكلات تبريز هم مطالبي را درج كند.
سخنگاه: به تازگي و در تابستان امسال گزارش مشروحي درباره مسايل شهري تبريز در قالب گفت وگو با شهردار اين شهر در همشهري درج شد. در عين حال اگر شما، ديدگاههاي انتقادي خودتان درباره مسايل شهر تبريز را به صورت مستند براي ما ارسال كنيد، به نام خودتان درج خواهيم كرد.
همچنين ويژه نامه هاي استاني همشهري (ويژه استان آذربايجان شرقي) همواره به مسايل اين استان از جمله شهر بزرگ و تاريخي تبريز توجه دارند و نيازها و مشكلات شهرها و خواسته هاي مردم، به طور منظم در اين ويژه نامه منعكس مي شود.

جايگاه مفاهيم و داده هاي فرهنگي در مديريت شهري
004686.jpg
حفظ آثار و سنت هاي قديمي و ارتباط با فرهنگ ريشه دار گذشته، بهترين راه شناخت مردم آن سرزمين به شمار مي رود. شناخت و شناسايي پيام هاي اصيل و ريشه دار فرهنگي، روند سياست هاي فرهنگي و اجتماعي كشورها، ارگان ها و سازمان ها را آسان تر و آگاهي آنان را در انتخاب تصميم گيري ها در مديريت شهري كامل تر مي كند. استفاده از نيروي متخصص و آگاه و مأنوس به فرهنگ و تمدن اين سرزمين در دستگاه هاي اجرايي شهرداري ها به عنوان عناصر تأثيرگذار و حمايت از آنان، مي تواند فرصت هاي ارزشمند از دست رفته گذشته را جبران كند. شناخت نقطه قوت اين عمل، ساخت تونل رسالت است؛ در اين مجموعه زيبا استفاده از تكنيك هاي مهندسي پيشرفته و در عين حال تعبيه سبك ها و تزئينات زيبا، غني و ريشه دار فرهنگي و باستاني در ورودي هاي تونل (پل ها) بدون اغراق يكي از زيبا ترين نمودهاي فرهنگ اصيل ايران را به نمايش مي گذارد؛ نورپردازي هاي آرام و گرم و روح نواز نيز مي تواند، اين خط بصري را به مرتبه اعلي رساند. بخش مهمي از رسالت شهرداري ها و ارگان هاي مربوطه در حفاظت و مرمت آثار باستاني و محيط زيست است؛ همخواني سازه هاي معماري جديد و ارتباط بصري آن با محيط اطراف. امنيت، رعايت حريم منظري بناها، استفاده بهينه از فضاهاي معماري سنتي در معرفي فرهنگ و سنت هاي فرهنگي، استفاده از كارشناسان مسائل فرهنگي و قومي و آشنا به مفاهيم اصيل ايراني در شهرداري ها و از طرفي حمايت و حذف برخي عوارض از شهرونداني كه با توضيحات متصديان فرهنگي از سبك ها و تزئينات اصيل ايراني در نماي ساختمان ها استفاده كرده، مي تواند چهره اين شهر خسته و درهم رفته را با الگوهاي غني اصيل و آرام گذشته آشتي دهد. با اين حال هر قدر اين قبيل اقدامات كندتر و ديرتر آغاز شود، دامنه زيان هاي وارده سنگين تر خواهد شد.
ما بر آن مقصد عالي نتوانيم رسيد‎/ هم مگر لطف شما پيش نهد گامي چند
غلامرضا توحيدي منش

اشغال پياده رو، خلاف تاريخي
انباشتن و اشغال پياده رو از كالاها و اشياي گوناگون يا به عبارتي ايجاد سدمعبر، يكي از عادت هاي ناپسند در حوزه كسب و پيشه در مملكت ماست كه عليرغم تشكيل دايره اي به همين نام در شهرداري ها و برخورد ماموران با عاملان سدمعبر مي شود، هنوز اين مشكل ديرين حل نشده است و همچنان شاهديم كه در مقابل بعضي از فروشگاه ها، نمايشگاه هاي اتومبيل و... پياده رو و فضايي كه براي آمد و شد عابران پياده در نظر گرفته شده، به نوعي تحت تصرف درآمده و اين حق از شهروندان سلب گرديده است.
براي حل اين مشكل ريشه دار كه شايد پيشينه اي به اندازه تاريخ شهر تهران داشته باشد، در وهله اول بايد كار فرهنگي شود، به اين ترتيب كه ايجاد سدمعبر، كاري مذموم و خلاف مقررات شمرده شود و پيام هاي مربوط به اين بخش در قالب كارتون، فيلم هاي كوتاه و همچنين پيام ها و هشدارها، در رسانه هاي جمعي پخش گردد.شهرداري ها، بخصوص شهرداري تهران مي تواند در مرحله اول از طريق ارسال هشدارهاي مكتوب، صاحبان مغازه ها و نمايشگاه ها را از مقررات شهري و ضرورت محترم شمردن آنها، آگاه كند و به كساني كه به هر علت اين مقررات را ناديده گرفته اند، هشدار بدهد كه در آينده، ممكن است با برخورد قانوني شهرداري مواجه شوند. در صورتي كه، هشدارها و رهنمودهاي فرهنگي موثر واقع نشد، شهرداري مي تواند طبق مقررات با متخلفان برخورد كند و حتي در صورت لزوم، موجبات تعطيلي واحد صنفي متخلف را فراهم نمايد. اگر با اين قبيل اقدامات، صاحبان فروشگاه ها و نمايشگاه ها، در شهرها مجاب شوند كه به مقررات شهري احترام بگذارند، در غير اين صورت ناچار از پرداخت جريمه خواهند بود، شهرداري ها به توفيق بزرگي دست خواهند يافت.
كاوس پوريايي

جدول اعداد (سودوكو) ۱۷۷
004740.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

پاسخ مسئولان
قيمت برق در تابستان
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 22/6/85 تحت عنوان 16 هزار تومان هزينه براي پانصد كيلووات مصرف و همچنين جهت اطلاع شهروندان عزيزي كه در سه ماهه تابستان صورتحسابهاي برق خود را با مبالغ بالا دريافت نموده اند موارد زير را اعلام مي نمايد:
۱ - قيمت هر كيلووات برق مصرفي براساس مصرف متوسط ماهانه محاسبه مي گردد.
۲ - در فصل تابستان بيست درصد افزايش قيمت اعمال مي گردد.
۳ - كد محاسبه نيز در تعيين قيمت مؤثر است. (خانگي، عمومي، تجاري و...)
۴ - مبلغ متوسط دريافتي 15 تومان براي هر كيلووات، به اين معني نيست كه همه مصرف كنندگان با هر مقدار مصرف 15 تومان مي پردازند. كساني كه مصرف آنها بالاتر باشد قيمت هاي بالاتري را خواهند پرداخت و مجموع دريافتي وزارت نيرو از مصرف كنندگان به صورت متوسط كيلووات ساعتي 15 تومان است.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق جنوب غرب تهران

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |