يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
ادب و هنر
Front Page

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
روند  بررسي كتاب خوب و روزآمد است
002256.jpg
مهر: امروز وضعيت بررسي كتاب خوب و روزآمد است و كسي كه براي گرفتن مجوز، كتابي به ارشاد بياورد ظرف چند روز كارش انجام مي شود.
حسين صفارهرندي با بيان اين مطلب افزود : بررسي كتاب يك قانون مشخص دارد و كار آن هم بر اساس قانون انجام مي شود. حال اگر دوستاني در مجلس و يا جاهاي ديگر توصيه هايي براي اجراي بهتر قانون داشته باشند ما از آن استفاده خواهيم كرد، اما اينكه بخواهند مسير اين كار تغيير كند و يا خود مقوله مميزي زير سئوال باشد موضوعيتي ندارد.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر تاكيد و پيگيري هاي نمايندگان فرهنگي مجلس در موضوع مميزي كتاب، اضافه كرد : نمي دانم برادران مجلس چه كار مي خواهند بكنند و در جريان اقدام و تصميم آنها نيستم، اما برداشتم اين است كه بالاخره مجلس خواسته هايي را از ما براي ايجاد سلامت و رشد دانايي در حوزه فرهنگ من جمله امر كتاب دارد كه بايد تامين شود. اينها راه حل خود را دارد و راه آن اين نيست كه حيطه ها با يكديگر متداخل شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد : ما در مسيري هستيم و كار بررسي هم در حال انجام شدن است. مقصد نهايي اين است كه مقصود ما كاملا محقق شده باشد و ما اكنون در اين راه هستيم.
صفارهرندي درباره انتقادات وارده به حوزه بررسي كتاب در ارشاد، گفت : فكر مي كنم گاهي هياهويي صورت مي گيرد بي آنكه واقعيت داشته باشد. من اينجا اعلام مي كنم كه كار بررسي كتاب ممكن است در دوره هايي به دليل حجم زياد كار نمايشگاه و صدور مجوزها يا موقع تغيير و تحولات دچار افت شده باشد، اما امروز اين كار به روز انجام مي شود.
وي تصريح كرد : البته اگر كتابي مساله اي مغاير با قانون داشته باشد اين روند كمي طولاني تر مي شود كه آن هم به خاطر رفع ايهامات، تماس با صاحب اثر و ... است. كتاب هايي هستند كه در يك يا چند روز مجوز مي گيرند و اميدواريم بتوانيم اين روند را بيش از حالا تسهيل و تسريع ببخشيم.

با آغاز مرحله نهايي كتاب سال دفاع مقدس
هشت زندگينامه برتر معرفي شدند
گروه ادب و هنر- مسئول كميته زندگينامه داستاني در دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس، خبر از راهيابي هشت عنوان كتاب به مرحله نهايي اين جايزه داد.
نصرت الله محمودزاده كتاب هاي نشان پنجم نوشته حسين فتاحي، تپه هاي بي مهتاب نوشته عزت الله الوندي ، مردي براي هميشه كاري از شهاب الدين جعفري و رضاي زهرا تأليف ابراهيم زاهدي مطلق را از جمله آثار راه يافته به آخرين مرحله براي گزينش آثار برتر اعلام كرد. از ديگر كتاب هاي راه يافته به اين مرحله مي توان به داستان مريم نوشته داود اميريان، مرغابي هاي درياچه  ماهي نوشته محسن مطلق، بلوط هاي دور دست تاليف حسن رضايي خيرآبادي و بلنداي بلندتر از هر بلندي كاري از فرزام شيرزادي اشاره كرد. داوران دهمين دوره از جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس با تشكيل گروه هاي تخصصي در 9 رشته، برترين آثار منتشرشده در سال 1384 را همزمان با روز كتاب و كتاب خواني معرفي مي كنند.

برنده نوبل ادبيات 20 مهر اعلام مي شود
فارس: آكادمي سوئدي نوبل پنج شنبه، 20 مهرماه برنده جايزه 1/1 ميليون يورويي نوبل ادبيات را اعلام مي كند؛ اين در حالي است كه از فيليپ بات آمريكايي، آموس از اسرائيلي، آدونيس سوري و بارگاس يوسا پرويي به عنوان برندگان اين جايزه نام برده مي شود. فصل اهداي جوايز نوبل از روز دوشنبه آغاز شده است و جايزه نوبل پزشكي به آندره زد فاير و كارياگ ك ملو تعلق گرفت. جايزه نوبل با بيش از يكصد سال قدمت هرساله در چند بخش پزشكي، فيزيك، شيمي، اقتصاد، صلح و ادبيات به منتخبان هر بخش از سراسر جهان اعطا مي شود. سال گذشته، نوبل ادبيات را هارولد پنيتر از آن خود كرد.

امروز اجرا مي شود
كنسرت كودكان در كانون پرورش فكري
گروه ادب و هنر- چند خوان از هفت خوان به مناسبت روز جهاني كودك امروز از طرف گروه ودا در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
گروه كودكان ايران زمين كه اين كنسرت را در سالن آفرينش هاي هنري كانون اجرا مي كند،  قطعاتي از موسيقي محلي ايران را در برنامه اش دارد. اين برنامه ها تلفيقي از موسيقي و ادبيات است كه با هدف آشنايي كودكان با لهجه ها و گويش هاي كشور ايران اجرا مي شود.
در اين كنسرت علاوه بر اجراي موسيقي لري، گيلكي، كردي و... فاطمه غلامي (ايراندخت) نقال خردسال چند پرده از شاهنامه را نقالي مي كند.
گروه ودا (كودكان ايران زمين؛ سفر به ايران به روايت رستم) متشكل از بيش از 30 نوازنده خردسال است كه سازهايي چون فلوت ريكوردر، سيلوفون، بلز، دف، كمانچه، تار، تنبك و... را مي نوازند و گروه كر نيز آنها را همراهي مي كند. اين برنامه در ساعت 14 امروز اجرا خواهد شد.

احمد دهقان: نبايد از نويسندگان دستور العمل
اخلاقي بخواهيم
002259.jpg
مهر: احمد دهقان، نويسنده آثار دفاع مقدس گفت: بعضي اوقات ما وظيفه و كاركرد رمان را بيش از آن چيزي كه هست مي دانيم، به اعتقاد من داستان براي لذت بردن است، يعني داستان در ابتدا براي خوانده شدن و لذت بردن است و ما نبايد از نويسنده و داستان انتظار مانيفست و يك دستورالعمل اخلاقي و اجتماعي داشته باشيم.
دهقان ادامه داد: هرجايي كه از داستان انتظار مانيفست داشته باشيم، با شكست مواجه خواهيم شد، البته در خفا اين كارها انجام مي شود يعني داستان مي تواند خط دهي و جريان سازي كند و حتي سبكي را نيز به وجود بياورد.
وي تصريح كرد: آثاري كه خالي از پيام داستاني باشند و شعار در آنها موج بزند از داستان نيز دور شده اند، اما نسل امروز مي تواند با داستان جنگ ارتباط برقرار كند و جنگ هم مي تواند با آنها ارتباط داشته باشد و در بسياري از مواقع داستان هاي دفاع مقدس مي تواند براي خواننده امروزي مورد استفاده باشد.
نويسنده كتاب سفر به گراي۲۷۰ درجه ادامه داد: كاركرد ادبيات خيلي بيش از آن چيزي است كه ما مي انديشيم، يعني ادبيات مي تواند در دنيا پخش شود مثلا دولت تركيه با اينكه با خيلي از نويسندگان خود رابطه خوبي ندارد و آنها ضد دولتشان هستند، اما دولت تركيه سعي مي كند كه آنها را در دنيا تبليغ كند، حتي به مترجمين كمك مي كند كه اين آثار ترجمه شوند، چرا كه نام تركيه در دنيا مطرح شود و آنها اين نام برايشان مهم است.
خالق كتاب من قاتل پسرتان هستم يادآورشد: در حال حاضر ما با يك تبليغات غيرواقعي روبه رو هستيم، البته بخشي از اين اتفاق(شيوع تبليغات غير واقعي) طبيعي است و اين اتفاقي است كه در مورد خيلي از كشورها مي افتد، اما ادبيات مي تواند واقعيات را به شكل بهتري نشان دهد.
احمد دهقان در خصوص ذهنيت جهانيان نسبت به دفاع مقدس ايران، گفت: براي اينكه اين ذهنيت را(استفاده از واژه هاي خشونت آميز به جاي دفاع مقدس از جنگ ايران و عراق) در جهان از بين ببريم، خيلي كارها مي توان انجام داد، يكي از آنها كه البته دير بازده است ولي تاثير گذارتر؛ استفاده از ادبيات است، زيرا مي تواند در كشورهاي ديگر رخنه و رسوخ كرده و واقعيات را بيان كند.
وي در ادامه افزود: اگر كاركرد صحيحي در ادبيات داشته باشيم، ادبيات ما هم مي تواند در دنيا مطرح شود. ما در كشور فارسي زبان هستيم و منطقه جغرافيايي محدودي نيز داريم و نويسندگان ما نگاهي جهاني نداشته و جهاني نمي نويسند، مثلا در كشور ما بايد عناصري در داستان به عنوان عناصر جنگ وجود داشته باشد كه دنيا ممكن است آن عناصر را نشناسد، چرا كه آن عناصر بومي هستند بنابراين اين آثار در كشور ما مي ماند، ولي اگر عناصري جهاني در آن استفاده شود مي تواند ادبيات گسترش پيدا كند و در دنيا نيز مطرح شود، همان گونه كه ماركز در ايران و ژاپن و آفريقا نيز خوانده مي شود، چرا كه در داستان هايشان از عناصري استفاده مي كند كه همه مي توانند با آن ارتباط برقرار كنند. ادبيات دفاع مقدس هم مي تواند در كنار ساير عناصر پيش برود و نگاه ها را عوض كند.

اخبار كوتاه
۸۷۵۲ تماشاچي در تئاتر شهر
8هزار و 752نفر در يك هفته گذشته، از نمايش هاي مجموعه تئاتر شهر ديدن كرده اند. از اين تعداد، نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي با 9 اجرا و 3هزار و 557 تماشاچي، بيشترين و مرگ ابريشم نوشته و كار آتيلا پسياني با 7اجرا و 294تماشاگر، كمترين آمار را به خود اختصاص داده اند. به جز اين دو نمايش، گوشه نشينان آلتونا، شهادت خواني انسان هاي سرگشته...، ماه در آب، فرزند و اوديپ افغاني، ديگر نمايش هاي مجموعه تئاتر شهر را تشكيل مي دهند.

عمران صلاحي در حلقه رندان
برنامه طنز حلقه رندان نشست آتي خود را به بررسي طنز مرحوم عمران صلاحي اختصاص داده است. اين نشست، اولين يكشنبه آبان ماه در محل حوزه هنري خيابان سميه برگزار مي شود. همچنين در اين نشست شاعران و طنزپردازان به ياد مرحوم عمران صلاحي به شعرخواني مي پردازند.

تلفن گوياي اداره كل هنرهاي نمايشي
تلفن گوياي اداره كل هنرهاي نمايشي به منظور ارتباط مستقيم هنرمندان تئاتر سراسر كشور با مديران و مسئولان تئاتر راه اندازي شد. از اين پس شماره تلفن گوياي 66747420 مستقر در روابط عمومي اين اداره كل آماده دريافت پيام هاي هنرمندان تئاتر سراسر كشور خواهد بود كه به صورت روزانه قابل رسيدگي است.

اهداي جايزه  گلشيري 24آذرماه
مراسم اهداي ششمين دوره جايزه هوشنگ گلشيري روز جمعه 24 آذرماه برگزار مي شود. طبق روال دو دوره گذشته، بنياد گلشيري، در مرحله اول ژششمين دوره جايزه، از نويسندگان، منتقدان، مترجمان و ژكارشناسان ادبيات داستاني با فرستادن فرم هايي نظرخواهي مي ژكند. آثار برگزيده در چهار بخش بهترين رمان، مجموعه داستان، رمان اول و مجموعه داستان اول معرفي مي شوند.

تعويق در اجراي ويژه اركستر سمفونيك
اجراي ويژه و كامل اركستر سمفونيك تهران به مناسبت روز جهاني كودك به تعويق افتاد. اين تعويق به دليل تراكم برنامه هاي تالار وحدت رخ داده است. نادر مشايخي، رهبر اركستر سمفونيك تهران به دلايل ديگر اين تاخير اشاره كرد و گفت: قصد داريم اپراي ماني و مانا را كامل اجرا كنيم چون اين اپرا طولاني است، يك روز براي اجراي اين اپرا وقت لازم است و در عين حال كارهاي زيادي مي توان روي اين اپرا انجام داد. بنابراين گزارش؛ قرار است هم زمان با روز جهاني كودك در مراسمي ضمن تقدير از حسين دهلوي، بخشي از اپراي ماني و مانا توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مشايخي به اجرا در آيد.

حرفه اي گري عليرضا افتخاري
عليرضا افتخاري، خواننده پروژه تلويزيوني روز رفتن درباره همكاري خود با اين مجموعه تلويزيوني گفت: انگيزه حضور و همكاري من با مجموعه تلويزيوني روز رفتن وقتي ايجاد شد كه دريافتم اين پروژه از بعد معرفتي تعريف درستي دارد. اين خواننده كه براي نخستين بار است براي يك مجموعه تلويزيوني مي خواند در اين باره خاطر نشان كرد: از جمله دلايل همكاري من با اين پروژه مي توان به قصه پرمحتوا همراه با مسائل معنوي، اخلاقي، همچنين گروه توليد حرفه اي اين مجموعه اشاره كرد.

تحليل صدسال رباعي
سومين برنامه ماه و نگاه مركز ري حوزه هنري استان تهران به تحليل و بررسي صدسال رباعي در ايران اختصاص دارد. اين نشست با حضور بيژن ارژن از رباعي سرايان معاصر و خالق آثاري چون بي هم شدگان، پيراهني از آه برايت دارم و رنگ انار همراه است . در اين برنامه ، كتاب گوشه هاي تماشا كه به همت سيدعلي ميرافضلي روانه بازار شده است، مورد بحث كارشناسان و مخاطبان ادبي قرار مي گيرد. نشست ياد شده فردا هفدهم مهر ماه از ساعت 17 در حوزه هنري ري واقع در شهر ري، خيابان فدائيان اسلام، خيابان شيخ اكبري برگزار مي شود.

مجيد مجيدي و جايزه بهترين فيلم آسيا
مجيد مجيدي، كارگردان برجسته سينماي ايران، بيست و چهارم مهر براي دريافت جايزه فرهنگي بهترين فيلم آسيايي راهي هند مي شود. پنجمين جشنواره فيلم آسيايي از 20 مهر به مدت يك هفته در بمبئي برگزار مي شود و با نمايش فيلم بيد مجنون ساخته مجيدي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. در اين جشنواره همچنين چهار فيلم ايراني از جمله ديوانه اي از قفس پريد، مهمان مامان، طبل بزرگ زير پاي چپ و اشك سرما، به نمايش گذاشته خواهد شد.

مستند جنگ عراق از درون كلاه
۱۰ سرباز آمريكايي مجهز به دوربين مينياتوري كه روي كلاه ها و يا نوك اسلحه هاي آنها نصب شده بود، حدود 800 ساعت از جنگ در عراق را فيلمبرداري كرده اند كه بخش هايي از اين فيلم مستند در سالن هاي سينماهاي آمريكا پخش مي شود. دبورا اسكرانتون كارگردان اين فيلم مستند گفت: من مي خواستم وارد زندگي يك سرباز شوم و ببينم كه چگونه اين سرباز عكس العمل نشان مي دهد، چگونه مي بيند، چگونه احساس مي كند شما حدود يك ساعت و نيم با اين سرباز زندگي مي كنيد.برخي از صحنه هاي فيلم نشان دهنده ناكامي و نااميدي سربازان و پوچي و جنون جنگ است، اما اين مستند از هر گونه نقد سياسي جنگ دوري مي كند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |