يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
وزراي خارجه چين و روسيه:
اولتيماتوم به ايران سازنده نيست
وزير خارجه انگليس خواستار گفت و گو با ايران است
002349.jpg
بشار اسد: ايران كشور هسته اي قدرتمندي است
گروه سياسي- رئيس جمهوري سوريه روز گذشته در گفت و گويي مفصل با يك روزنامه كويتي به نگراني ها و منافع و متحدان كشور خود در منطقه اشاره كرده و از ايران و تركيه به عنوان دو كشوري كه در منطقه از سوريه حمايت مي كنند، نام برده است. بخش هايي از اين گفت و گو را خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي منتشر كرده است.
بشار اسد ايران را كشور هسته اي قدرتمند دانست و از كشورهاي عرب خواست با توجه به واقعيتها با تهران تعامل داشته باشند. رئيس جمهوري سوريه به كشورهاي عربي توصيه كرد به دور از احساسات و با در نظر گرفتن واقعيت ها با ايران كه كشوري قدرتمند در منطقه است، تعامل داشته باشند. اسد فعاليت هسته اي ايران را صلح آميز خواند و برخورد غرب را سياسي توصيف كرد و خطاب به كشورهايي كه در منطقه از فعاليت هاي هسته اي ايران به دليل مباحث زيست محيطي ابراز نگراني مي كنند، گفت: سوريه به نوبه خود اين نگراني را با مسئولان ايراني مطرح كرد و تهران هم هيأت هايي را به كشورهاي مختلف عربي اعزام كرد تا موجبات رفع نگراني فراهم شود. اسد گفت: اعراب بايد نگران برنامه اتمي اسرائيل باشند و نه برنامه هسته اي صلح آميز ايران چرا كه اسرائيل قصد داشت در 1973 از بمب اتمي عليه اعراب استفاده كند.
رئيس جمهور سوريه دخالت ايران در عراق را رد كرد و گفت: شكي نيست كه ايران در اوضاع عراق تأثيرگذار است و ايران نيز اين مسئله را تأييد مي كند كه اين به معناي دخالت در امور داخلي عراق نيست.
گروه سياسي نشست لندن كه با حضور وزراي خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت چين، روسيه، انگليس، فرانسه و آمريكا و كشور عضو تروئيكاي اروپايي و بدون عضويت در شوراي امنيت آلمان، قرار بود پرونده هسته اي ايران را مورد بحث قرار دهد بدون نتيجه مشخص پايان يافت.
وزير خارجه انگليس در بيانيه پاياني اين نشست از اين كه از جانب ايران پيام مثبتي به۱+5 ارسال نشده ابراز تاسف كرد، اما خواهان ادامه گفت و گو با روند مثبت و سازنده شد.
ايرنا از لندن گزارش داد نشست 1+5 خواهان تداوم مذاكره با ايران شده است. مارگرت بكت به عنوان ميزبان نشست در بيانيه پاياني گفت: گروه 1+5 به گفت و گو با ايران ادامه مي دهد و پيشنهادهايي كه در ماه ژوئن به ايران ارائه شده، همچنان به قوت خود باقي است.
خاوير سولانا نيز كه در اين گفت و گو بود پيش از مشروح اين جلسه گفت: ما نيازمند بوديم كه در مذاكراتي حضوري از روند گفت و گوهاي سولانا و لاريجاني مطلع شويم و از اين رو قرار اين نشست گذاشته شد. بكت تصريح كرد: قرار نيست به توافق عمده اي درباره ايران دست يابيم. نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا كه رئيس او به دليل نقص فني هواپيما دير در جلسه حاضر شد، اما فكر ديگري داشت. برنز پيش از شروع جلسه به رويترز گفته بود آمريكا فهرست تحريم هاي اوليه را آماده كرده و به زودي درباره آن با ديگر كشورهاي حاضر در 1+5 توافق مي شود.
آسوشيتدپرس در همين حال خبر داد ديررسيدن رايس اين فرصت را به ديگر اعضاي حاضر در جلسه داد تا به يك توافق نسبي برسند. رايس در هواپيما و در حال حركت از بغداد به لندن به خبرنگاران همراه خود گفته بود زمان گفت و گو با ايران گذشته و هيچ اقدام مثبتي اتفاق نيفتاده و طبيعي است كه ما از اين به بعد از شوراي امنيت كار را دنبال كنيم. مشخص نشد رايس در هواپيما  آيا دسترسي به اخبار ديگر داشته يا نه، اما سرگئي لاوروف پيش از جلسه به خبرنگاران ايتارتاس و اينترفكس روسيه گفت: روسيه به ديپلماسي معتقد و دليلي براي مجازات ايران نمي بيند؛ چرا كه مسئله ان پي تي و گسترش سلاح آسيب نديده است. آنچه مهم است نگراني هايي است كه بايد براي آن راه حلي پيدا كرد. روسيه باور دارد هنوز راه مذاكره باز است و نيازي نيست وارد دور تحريم ها شويم. وي در پرسش بيشتر خبرنگاران و اين كه چين و روسيه چقدر مواضع هماهنگ دارند و تا چه حد بر اين نظر خود ايستاده اند گفت: روسيه و چين به اين توافق رسيده اند كه توسل به تهديد عليه ايران كارساز نيست و حتي اولتيماتوم زماني براي ايران غيرسازنده است. توسل به زور نيز نمي تواند پذيرفتني باشد.
سرگئي لاوروف پس از جلسه نيز بر مواضع خود اصرار داشت و به ايتارتاس گفت قرار نشده هيچ راي گيري درباره ايران انجام شود. اين پاسخ لاوروف اشاره به جلسه پنج شنبه هفته جاري است كه قرار است در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در نيويورك پرونده هسته اي ايران مورد بحث واقع شود. وزير خارجه روسيه گفته تمامي رايزني ها و كارها مبتني بر اين است كه ايران خواست 1+5 را بپذيرد. به عبارت ديگر تعليق را بپذيرد. وزير خارجه فرانسه كه قرار بوده با مذاكرات نمايندگان ويژه ميان دو رئيس جمهوري ايران و فرانسه، حمايت بيشتر و بهتري از ايران داشته باشد، پس از نشست لندن به خبرگزاري فرانسه گفت: قرار است در چند روز آينده جلسات ديگري برگزار كرده و درباره تحريم هاي متناسب و برگشت پذير عليه ايران صحبت كنيم. دوست بلازي توضيح نداده كه تحريم متناسب به چه معناست. رايس پس از نشست لندن موضع گيري نكرد و بجاي آن ترجيح داد با توني بلر و ملاقات با او فكر كند. روز گذشته، رايس و بلر صبحانه را با هم صرف كردند كه خبري از اين گفت و گو منتشر نشده است. دفتر نخست وزيري انگليس فقط خبر صرف صبحانه را منتشر كرده است.
يوشكا فيشر كه زماني در اكتبر 2003 و در مذاكرات سعدآباد از طرفداران جدي حل پرونده هسته اي ايران بود، در شوراي روابط خارجي آمريكا حاضر شده و درباره برنامه هسته اي ايران سخن گفته است كه بخش هايي كوچك از آن را مهر و ايسنا منتشر كردند. وزير خارجه سابق آلمان گفته ايران از جنگ آمريكا در عراق حمايت مي كرده چرا كه گزينه هاي نفوذ ايران را بالا برده است. فيشر گفت: اروپا در دستيابي به اجماع در برابر ايران شكست خورده و همه چيز اين پرونده به روابط آمريكا و ايران بازمي گردد.

بلاتكليفي در تعيين سرنوشت وزارت رفاه
002310.jpg
گروه سياسي- به رغم تصويب يك فوريت طرح ادغام وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در وزارت بهداشت در صحن علني و رسيدگي به اين طرح در كميسيون اجتماعي مجلس، اين طرح در دستور كار اين هفته مجلس نيز قرار ندارد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري با توجه به تعطيلات مجلس در هفته آينده عملا تعيين تكليف در مورد وزارت رفاه و گزينه پيشنهادي براي تصدي اين وزارتخانه به حداقل 20 روز آتي موكول خواهد شد. قطعا با توجه به استعفاي رئيس سازمان تأمين اجتماعي و برخي از معاونين وزارت رفاه، تعيين سرنوشت اين وزارتخانه بااهميت به نظر مي رسد.
دستور جلسات مجلس
در جلسات علني اين هفته نمايندگان طرح استفاده مديريت شده از ماهواره ، طرح الزام سازمانهاي بيمه گر درماني به پرداخت خسارت هاي متفرقه، لايحه استفساريه تبصره 4 ماده واحده قانون ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل و لايحه اصلاح ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب را مورد بررسي قرار خواهند داد.
طرح حمايت از حقوق و مسئوليت هاي زنان در عرصه هاي داخلي و بين المللي و همچنين لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران از ديگر موارد مهمي است كه در دستور هفتگي نمايندگان قرار دارد.مجلس همچنين در جلسه اي غيرعلني غيررسمي گزارشي از موانع و مشكلات صداوسيما را از زبان عزت الله ضرغامي استماع خواهد كرد.
سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز براي ارائه گزارشي به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خواهد رفت. وزير امور خارجه، فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ديگر مسئولاني هستند كه اين هفته جلسات مشتركي با اعضاي اين كميسيون خواهند داشت.
در جلسات اين هفته كميسيون هاي تخصصي مجلس، 4 وزير به سئوال 20 نماينده پاسخ خواهند داد.مجمع نمايندگان استان تهران نيز امروز جلسه اي را با حضور رئيس مجلس، شهردار ،شوراي شهر و استاندار تهران برگزار خواهد كرد. در اين جلسه مشكلات و مسائل شهر تهران مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

گفت وگوي متكي با همتاي گرجي
ايسنا: وزيران خارجه ايران و گرجستان طي يك تماس تلفني روابط دوجانبه و مسايل منطقه اي و به ويژه تنش اخير بين گرجستان و روسيه را مورد بررسي و گفت وگو قرار دادند.
منوچهر متكي، ضمن ابراز نگراني از اين وضعيت از طرفين درخواست كرد كه اين قضيه با استفاده از روش مسالمت آميز حل و فصل شود.
متكي در اين گفت وگوي تلفني از شويلي، وزير خارجه گرجستان دعوت كرد تا به تهران سفر كند.
شويلي ضمن ابراز تشكر اظهار داشت: در اولين فرصت به تهران سفر خواهد كرد.

باشگاه احزاب
تلاش گروه هاي اصلاح طلب براي رسيدن به ائتلاف
گروه سياسي - ائتلاف گروه هاي اصلاح طلب براي شركت در انتخابات شوراها قطعي و اسامي كانديداها نيز مشخص شده اند اما ستاد انتخابات اصلاح طلبان قصد ندارد تا پيش از اعلام اسامي نهايي كانديداهاي شوراهاي شهر و روستا، اقدام به انتشار اسامي كانديداهاي خود كند، تنها حزب اعتماد ملي قرار است به صورت مستقل وارد انتخابات شود، هرچند كه فهرست كانديداهاي اين حزب نيز ممكن است صددرصد با فهرست ائتلاف اصلاح طلبان مشترك باشد.ابراهيم اميني عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي هم در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اين كه اصلاح طلبان لايه هاي مختلفي از كانديداها را دارند اضافه كرد: پس از مشخص شدن اسامي كانديداها، ما به صورت اولويت بندي افراد را در فهرست خود قرار داده و بقيه كنار خواهند رفت. اميني درمورد علت وارد نشدن اين حزب به ائتلاف اصلاح طلبان گفت: فهرستي كه ما ارائه مي دهيم ممكن است صددرصد همان فهرست ائتلاف اصلاح طلبان باشد اما براي معرفي حزب خود و نشان دادن ميزان توانايي ها و تلاشي كه حزب براي ورود به صحنه سياسي داشته است مستقلا كار خواهيم كرد. اميني خط مشي در پيش گرفته شده توسط حزب اعتماد ملي را براي مشخص شدن وزن سياسي و اجتماعي احزاب اصلاح طلب ضروري خواند و گفت: در كشور ما برخي گروه ها و تشكل ها كه كاركرد سياسي دارند به ثبت نرسيده اند و حزب تلقي نمي شوند، اين در حاليست كه برخي تشكل ها و گروه ها كه به ثبت رسيده اند فقط در حد به ثبت رسيدن حضور دارند و هيچ فعاليتي از جمله عضوگيري، تشكيل دفاتر استاني و از اين قبيل ندارند. اين نوع گروه ها انتظار دارند كه در يك ائتلاف آن ها يكي به حساب بيايند و احزابي هم كه فراگير هستند و فعاليت هاي گسترده در سطح استان ها دارند يك طرف قرار گرفته و در حد و اندازه  آنها به شمار آيند. اين توقع درست نيست؛ چراكه احزاب واقعي بايد مشخص شده و گروه هايي هم كه فقط به ثبت رسيده اند و ائتلاف شان هم با سايرين فقط در حد يك امضا كردن است معين شوند.

هاشمي شاهرودي:
بايد قوانين نامناسب را كه منشأ ايجاد
اختلاف مي شود اصلاح كرد
002352.jpg
مهر: رئيس قوه قضاييه صبح ديروز در ديدار با مجمع نمايندگان استان كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي، همكاري و تعامل ميان سه قوه را مطلوب و مناسب برشمرد و خواستار تداوم اين همكاري با هدف استفاده بهينه از فرصت هاي ايجاد شده جهت دستيابي به توسعه و پيشرفت همه جانبه به ويژه در مناطق و استان هاي مرزي و محروم شد.
آيت الله هاشمي شاهرودي گفت: در حال حاضر، فرصت بسيار خوبي براي كار كردن بيشتر و بهتر بين سه قوه ايجادشده و با توجه به تاكيد و حمايت هميشگي مقام معظم رهبري، مي توان با تبيين نقطه نظرات مشترك سه قوه، با اخلاص و صداقت براي خدمت به مردم تلاش كرد. رييس قوه قضاييه با تاكيد بر توجه بيشتر به مناطق محروم و استان هاي مرزي از سوي تمام اركان و قواي كشور خطاب به نمايندگان استان كرمانشاه گفت: نمايندگان مي توانند با شناسايي نقاط قوت و ضعف استان هاي خود و اتفاق نظر بر روي مسايل كلان و اساسي و گزارش آن به ساير قوا هم به استان هاي خود در جهت پيشرفت كمك كنند و هم دولت، مجلس و قوه قضائيه را در برنامه ريزي براي سياست هاي راهبردي ياري دهند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به تلاش دستگاه قضايي براي رسيدن به نقطه مطلوب در نظام قضايي اسلامي، همكاري مجلس را براي تحقق توسعه قضايي و كاهش اطاله دادرسي ضروري خواند و افزود: دولت و مجلس به همراه قوه قضاييه مي توانند و بايد براي شناسايي نقاط و مبادي ايجادكننده اختلافات حقوقي در جامعه و اصلاح قوانين و مقرراتي كه منشأ ايجاد اختلاف و ورود ميليوني پرونده ها به دستگاه قضايي هستند تلاش كنند.
آيت الله هاشمي شاهرودي با تاكيد بر برخورد قاطع با هرگونه تخلف از سوي دستگاه قضايي افزايش تعداد قضات و دادگاه ها را تنها راهكار مناسب براي جلوگيري از تخلفات در جامعه ندانست و گفت: بايد قوانين و مقررات نامناسب را كه منشأ ايجاد اختلاف و تشكيل پرونده مي شود اصلاح كرد. در اين ديدار هريك از نمايندگان استان كرمانشاه در سخناني به تبيين مسايل و مشكلات مربوط در استان و نحوه تعامل مناسب تر مجلس با قوه قضائيه پرداختند.

علامه فضل الله:
رايس به دنبال محور عربي ضد ايران است
ايسنا: علامه فضل الله ،كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، مصر و اردن را به همكاري با كاندوليزا رايس جهت ايجاد يك محور عربي عليه ايران متهم كرد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني علامه محمدحسين فضل الله، اين مرجع شيعه ضمن انتقاد از نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج  فارس، مصر و اردن با كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در قاهره، هدف از اين نشست را ايجاد يك محور عربي عليه ايران و اعمال فشار بر برنامه هسته اي آن دانست. وي تأكيد كرد كه اين نشست با هدف ايجاد دلايلي مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي صورت گرفته و آمريكا قصد داشت شركت كنندگان در اين نشست را قانع سازد كه ايران خطري براي كشورهاي منطقه محسوب مي شود.علامه فضل الله خاطرنشان كرد: در اين نشست هيچ اشاره اي به سلاح هسته اي اسرائيل نشده است زيرا سخن منفي از اسرائيل جزو مسايلي است كه از سوي آمريكا ممنوع است.
وي در ادامه ضمن انتقاد از اظهارات برخي از كشورهاي عربي كه برنامه هسته اي ايران را با وجود تأكيد مقامات ايران مبني بر صلح آميز بودنش، خطري براي منطقه د انسته اند، گفت: دشمني با جمهوري اسلامي ايران به نفع هيچ يك از اين كشورها نيست.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي استعفا كرد
رفاه در تعليق؛ مجلس آبان تصميم مي گيرد
گروه سياسي طرح ادغام وزارت رفاه و بهداشت با قيد يك فوريت بايد زودتر در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار مي گرفت كه اين اتفاق در اين هفته نيفتاد و هفته آينده نيز مجلس تعطيل است. با اين حساب، تصميم  گيري مجلس درباره طرح ادغام تا آبان ماه به تعويق افتاده است.
حسن سبحاني، نماينده مجلس و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت وگو با همشهري و در پاسخ به پرسشي درباره دلايل به تعويق افتادن جلسه مجلس درباره طرح ادغام گفت: روند اصلي اين است كه در كميسيون بررسي شود و كميسيون مربوط گزارشي مي دهد كه براساس آن هيات رئيسه طرح را در دستور كار خود مي گذارد. از آن جايي كه هنوز كميسيون مربوطه گزارش نداده، طرح ادغام در دستور كار نيست.
سبحاني در ادامه گفت: معمولا كميسيون تا يك ماه فرصت دارد كه طرح را بررسي كند و وقفه تا يك ماه معمولي است اما طرح با قيد يك فوريت ديگر در اين قاعده نيست و از اين رو بررسي نشدن طرح ادغام در كميسيون از اين حيث كمي غيرعادي است.
سبحاني پيش از اين حاضر به گفت وگو درباره بحث نشد. اما از وزارت رفاه اخبار ديگري به گوش مي رسد. روز گذشته داود مددي، رئيس سازمان تامين اجتماعي استعفا داد. متعاقب آن علي يوسف پور، سرپرست وزرات رفاه در نشست خبري روز گذشته خود گفت با استعفاي مددي هنوز موافقت نشده است، اما يوسف پور در ادامه خبر داد تغييراتي اساسي در وزارت رفاه در راه است.
مشروح گزارش هاي خبري همشهري را در صفحات 2 و 6 بخوانيد.

گزارش سومين روز ثبت نام نامزدهاي مجلس خبرگان
۸۸ نفر تا بعد از ظهر ديروز براي انتخابات خبرگان ثبت نام كردند
گروه سياسي- 37 نفر براي مجلس خبرگان و 4 نفر براي ميان دوره اي مجلس داوطلب نمايندگي شدند .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور ، در سومين روز نام نويسي از داوطلبان انتخابات خبرگان و اولين روز نام نويسي از انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم ، 37 نفر در مجلس خبرگان و۴ نفر در مياندوره اي مجلس ثبت نام كردند.
ثبت نام داوطلبان نمايندگي مجلس
ثبت نام از داوطلبان انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم از صبح ديروز آغاز شد. داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي تا جمعه 21 مهرماه فرصت دارند تا با مراجعه به فرمانداري هاي مراكز حوزه  هاي انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر- اهواز و بم يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه، كنسولگري و يا نمايندگي هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران براي اين انتخابات ثبت نام نمايند.
داوطلبان به هنگام مراجعه براي ثبت نام موظفند اصل شناسنامه عكسدار، سه نسخه، تصوير كليه صفحات شناسنامه، ده قطعه عكس جديد سه در چهار، اصل و يك نسخه تصوير مدارك مبني بر رسيدگي به وضع مشموليت وظيفه عمومي، اصل و تصوير آخرين مدرك تحصيلي معتبر (حداقل فوق ديپلم يا معادل آن) را همراه داشته باشند و به مسئولين مربوط ارائه نمايند.
براساس اين گزارش، انتخابات مياندوره  اي مجلس هفتم در سه حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر- اهواز و بم و براي انتخاب 4نماينده به اين شرح برگزار خواهد شد.
ثبت نام خبرگان
از سوي ديگر در ادامه ثبت نام داوطلبان انتخابات خبرگان رهبري، مهر گزارش داد كه سيد احمد خاتمي صبح ديروز با حضور در ستاد انتخابات كشور در انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان ثبت نام كرد. وي از حوزه انتخابيه استان كرمان در چهارمين دوره مجلس خبرگان شركت كرده است. آيت الله محمد يزدي نيز صبح ديروز براي كانديداتوري در انتخابات دوره  چهارم مجلس خبرگان ثبت نام كرد.
آيت الله مصباح يزدي هم احتمالا امروز با حضور در ستاد انتخابات وزارت كشور براي كانديداتوري در چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري ثبت نام خواهد كرد. در همين حال يكي از مسئولان دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: هنوز نامزدي آيت لله اكبر هاشمي رفسنجاني در انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري قطعي نشده است. فارس هم به نقل از رئيس ستاد انتخابات استان قم گزارش داد هنوز هيچ كدام از چهره هاي شاخص در حوزه انتخابيه قم نام نويسي نكرده اند و به نظر مي رسد اين افراد در روزهاي پاياني داوطلبي خود را با ثبت نام رسماً اعلام كنند.
غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه  روحانيت مبارز هم از عدم موافقت آيت الله اميني و حجت الاسلام والمسلمين ري شهري براي حضور و ثبت نام در انتخابات خبرگان خبر داد و درباره ثبت نام خود در انتخابات خبرگان رهبري نيز گفت: ثبت نام بنده از باب احتمال است تا اگر كسي از ليست امكان حضور در انتخابات را نداشت، جايگزيني وجود داشته باشد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |