يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
گام بلند براي توسعه حمل و نقل شهري
اعتبار خريد واگن قطارهاي شهري تصويب شد
002307.jpg
002376.jpg
گروه شهري- با تصويب اعتبار خريد واگن قطارهاي شهري، انتظار مي رود امكان راه اندازي مترو در اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد تسريع يافته و توان حمل مسافر توسط خطوط موجود مترو تهران هم دو برابر شود.
به گزارش خبرنگار ما با پيگيري هاي هيأت ويژه رئيس جمهوري در موضوع تبصره 13 قانون بودجه كشور، دولت تأمين اعتبار براي خريد واگن هاي مورد نياز پروژه قطار شهري در شهرهاي اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد و همچنين افزايش واگن هاي قابل استفاده در خطوط موجود متروي تهران، خط هاي 1، 2 و 5 را تصويب كرد. بر اساس اين مصوبه سامانه لازم براي توليد و تجهيز واگن قطارهاي شهري در كشور راه اندازي شده و تأكيد شده است كه در اين باره مي بايست از فناوري هاي پيشرفته و روزآمد بين المللي استفاده شود.
مهندس محرابيان مشاور رئيس جمهوري و رئيس ستاد طرح هاي ويژه دولت در اين باره به خبرنگار ما گفت: تأمين واگن، با توجه به هزينه بالاي آن يكي از مهم ترين دغدغه هاي مجريان پروژه هاي قطار شهري در كشور به شمار مي رود.
به ويژه با توجه به  آن كه برخلاف مسئله راه اندازي خطوط، توليد واگن در كشور هنوز به يك فناوري ملي و بومي تبديل نشده و از اين نظر تهيه واگن مورد نياز اغلب با صرف هزينه سنگين ارزي انجام شده و بعضاً به خاطر كاستن از هزينه ها شاهد عقد قرارداد شماري از مجريان با توليدكنندگان خارجي نه چندان معتبر بوده ايم. وي افزود:با تأكيد رئيس جمهوري مقرر شده اعتبار مصوب به گونه اي هزينه شود كه ضمن تأمين كامل نياز پروژه هاي قطار شهري در كشور به واگن، زمينه اي براي توسعه فناوري مرتبط و بومي سازي آن نيز باشد.
مهندس محرابيان ابراز اميدواري كرد اين مصوبه به نقطه عطفي براي توسعه خطوط قطارهاي شهري در كلانشهرهاي ايران تبديل شده و باعث افزايش سهم ناوگان حمل و نقل عمومي در ترافيك شهري شود. گزارش خبرنگار ما در اين باره حاكي است كه اگرچه مهندس محرابيان تأكيد دارد اعتبار مصوب همه نياز موجود خطوط در حال توسعه قطارهاي شهري براي تأمين واگن را پاسخگو بوده و دولت در كوتاه ترين زمان نسبت به تامين واگنها اقدام خوهد كرد ، اما درباره ميزان آن در جزئيات خبر مربوطه اشاره اي نشده است.
شايان ذكر است كه براساس برآوردها در حال حاضر نياز خطوط 1، 2 و 5 مترو تهران و نيز خطوط در حال راه اندازي اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد حدود 700 واگن است و قاعدتاً تأمين اين تعداد واگن نيازمند اعتباركلاني خواهد بود كه پرداخت چنين هزينه قابل توجهي براي توسعه ناوگان حمل و نقل شهري در كشور تاكنون سابقه نداشته است.
بهره مندي مترو تهران از اعتبار مصوب مي تواند زمان انتظار در ايستگاه هاي مترو را به نصف كاهش داده و در ساعاتي از روز حتي به دو دقيقه برساند.

ستاد برگزاري مراسم عيد فطر پيش بيني كرد
ميزباني۸۰۰ هزار تا يك ميليون و 200 هزار
نمازگزار در روز عيد سعيد فطر
گروه شهري- جلسه ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر صبح ديروز با حضور شهردار تهران در مصلي بزرگ امام خميني (ره) تهران برگزار شد.
به گزارش سما ، در اين جلسه كه از ساعت 5 و 30 دقيقه بامداد ديروز در شبستان اصلي مسجد مصلي آغاز شد ، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران،عيديان جانشين شهردار در ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر ، مسئولان و جمعي از اعضاي كميته هاي هشت گانه اين ستاد حضور داشتند.
در ابتداي جلسه عيديان به بيان گزارش كاري مختصر از عملكرد كميته هاي هشت گانه ستاد برگزاري مراسم پرداخت.در ادامه قاليباف از مسئولان كميته هاي 8 گانه خدمات ايمني، حمل و نقل و ترافيك، انتظامات، فرهنگي، اطلاع رساني، پشتيباني، برنامه ريزي و نماز خواست تا گزارشي از عملكرد خود در اين رابطه ارايه كنند. بعد از ارايه گزارش، مسئولان و اعضاي كميته ها در حضور شهردار به تبادل نظر و پيشنهاد درباره چگونگي برگزاري هرچه بهتر مراسم پرداختند.
نحوه حمل و نقل نمازگزاران، چگونگي پذيرايي از نمازگزاران ، اهداي بسته هاي فرهنگي، تكميل سيستم صوتي مصلي، زيباسازي محل و اطلاع رساني از نحوه برگزاري مراسم از موارد مطرح شده در جلسه ديروز بود.بر اساس آمار احتمال مي رود بين۰۰۸ هزار تا يك ميليون و 200 هزار نفر نمازگزار براي برگزاري مراسم عيد سعيد فطر، در مصلي تهران حاضر شوند. اين در حاليست كه شهردار تهران آماده سازي مقدمات پذيرايي و استقبال از اين تعداد نمازگزار را ضروري دانست.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد
هزينه 4 ميليارد ريالي شهرداري براي مشكلات كوي دانشگاه
گروه شهري - شهرداري تهران براي رفع مشكلات كوي دانشگاه، 4 ميليارد ريال هزينه كرده است.
به گزارش سما، مسعود كرباسيان- معاون خدمات شهري شهرداري تهران- با اعلام اين خبر گفت: 4 ميليارد ريال از سوي شهرداري تهران براي حل مشكلات كوي هزينه شده و در مورد مسائل رفاهي مانند تجهيز سالن هاي ورزشي و آمفي تئاتر، برقراري سرويس اينترنت و شبكه فيبرنوري،  اهداي بن كتاب، سرويس رايگان اياب و ذهاب براي دانشجويان، محوطه سازي كوي، آسفالت ريزي و ساير موارد نيز به صورت جداگانه در واحدهاي مربوطه شهرداري تهران در دست پيگيري و اقدام است.
وي با اشاره به اينكه بخش اعظمي از مشكلات كوي دانشگاه برطرف شده است افزود: تاكنون يك ميليارد و 383 ميليون و 324 هزار ريال تجهيزات خانگي تهيه و به كوي تحويل داده شده است.
كرباسيان در ادامه اظهار كرد: براي نگهداري و بازسازي فضاي سبز نيز تاكنون يك ميليارد و 435 ميليون و 944 هزار و 948 ريال در نظر گرفته شده است و در مرحله واگذاري به پيمانكار قرار دارد.
كرباسيان در مورد تجهيزات ورزشي درنظر گرفته شده براي كوي اظهار كرد: تاكنون دو ست كامل تجهيزات ورزشي به ارزش 300 ميليون ريال تعيين شده و مناقصه مربوطه نيز انجام گرفته است.
وي با اشاره به مشكلاتي كه در روند كارهاي اجرايي وجود دارد گفت: كارهاي اجرايي از اين قبيل كه بايد پس از طي مراحل اداري تامين بودجه براي طرحها، تشريفات و انجام مقررات و دستورالعملها به صورت مشخص، انجام شود، اندكي زمان مي برد، اما با وجود تمام اين مشكلات، معاونت خدمات شهري، بلافاصله پس از دستور شهردار تهران، اقدام به رسيدگي به مسائل كوي دانشگاه كرده است.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد
350 روز
002391.jpg
اين روزها براساس زمانبندي و برنامه هاي اعلام شده از سوي مديرعامل شركت يادمان سازه بايد اخباري پيرامون پايان كار بالابري دكل آنتن برج ميلاد به گوش مي رسيد. اما به دليل تغييرات نابهنگام برنامه هاي سازمان صداوسيما و نصب برخي تجهيزات تكنولوژيكي جديد، هنوز عمليات تقريباً 10 روزه بالابري دكل آنتن برج ميلاد كه اتفاقاً آخرين مرحله بالابري آن است، شروع نشده. از سويي با پايان ساخت انيميشني از طراحي معماري داخلي برج، هم اكنون همه چيز براي به تصويركشيدن سيماي نهايي برج آماده است. اگر مشكل خاصي به وجود نيايد.

پل آغاز
بزرگراه امام علي
۱۲۶روز
002388.jpg
اين پروژه كه از چند پروژه ديگر تشكيل شده است مسافتي در حدود 1500 متر را در بر مي گيرد كه از خيابان فرجام آغاز و تا پل آغاز بزرگراه امام علي در بزرگراه رسالت امتداد مي يابد. تا به حال اين پروژه در حدود۵‎/۳۶ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و به لحاظ مالي براساس برآوردهاي اوليه در حدود 70 درصد نيز هزينه شده است.

تقاطع آزادگان، اتوبان تهران كرج
14 روز
002394.jpg
در حدود دوهفته ديگر، اين پروژه به بهره برداري خواهد رسيد. در واقع اين پروژه اگر چه خيلي دير به جمع ستون روزشمار شهرداري آمد، اما زودتر از سايرين از ليست پروژه ها خارج شد. در اين ستون همزمان با صفرشدن بسياري از پروژه ها، خبر افتتاح آنان اعلام شد. بنابراين با به پايان رسيدن عمليات عمراني اين پروژه، مي توان منتظر بود كه در حدود دو هفته ديگر و يا زودتر، اين پروژه به بهره برداري برسد.

نگاه
002373.jpg
ابوالفضل

قاليباف خبر داد:
شهرداري به۲ هزار واحد مسكوني پروژه نواب سند مي دهد
فارس: شهردار تهران از واگذاري سند به 2 هزار واحد مسكوني در پروژه نواب تا پايان امسال خبر داد.
محمد باقر قاليباف با اشاره به اينكه واحد هاي مسكوني نواب سال هاست كه بلاتكليف هستند گفت: شهرداري تهران طي يك برنامه زمان بندي شده قصد دارد تا پايان سال جاري به واحدهاي مسكوني پروژه نواب سند واگذار  كند.
شهردار تهران با بيان اينكه شهروندان ساكن در اين پروژه سال هاست كه پول اين واحدهاي مسكوني را پرداخت كرده اند، ادامه داد: با واگذاري اين سندها اعتماد شهروندان بيشتر شده و كار خريد و فروش و ساخت و ساز در بخش بافت هاي فرسوده رونق بيشتري خواهد گرفت.
قاليباف بيان كرد: يكي از كارهاي جدي در شهرداري تهران اين است كه مردم به خانه هايي كه شهرداري تهران در طرح نوسازي بافت هاي فرسوده مي سازد، اعتماد كنند و بدانند كه بعدا در تهيه سند و غيره دچار مشكلات خاص نخواهند شد.
شهردار تهران در پاسخ به اين سئوال كه چند درصد از بافت هاي فرسوده تاكنون بازسازي شده است، گفت: هنوز در اين زمينه به درصد نرسيده ايم. وي با اشاره به راه اندازي 20 پروژه نوسازان در طرح نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: تاكنون 5 پروژه نوسازان در مناطق جنوبي شهر تهران فعاليت خود را آغاز كرده اند.وي با اشاره به اينكه شهرداري تهران در طرح نوسازي بافت هاي فرسوده وام 10 ميليون توماني قرض الحسنه پرداخت مي كند، خاطرنشان كرد: شهرداري تهران در اين زمينه هيچ وظيفه اي ندارد ولي به خاطر رفع مشكلات شهروندان در بحث بافت هاي فرسوده اين كار را انجام مي دهد.

۲۵ درصد عابرين كشته شده در تصادفات كودكان هستند
گروه شهري- كودكان آسيب پذيرترين گروه سني در حوادث رانندگي به شمار مي آيند و به طور متوسط 25 درصد از عابرين پياده اي كه در جريان تصادفات رانندگي كشته مي شوند را كودكان تشكيل مي دهند.
يك كارشناس برنامه ريزي شهري با اعلام اين مطلب همزمان با شانزدهم مهر روز جهاني كودك افزود: از هر چهار عابر پياده اي كه در جريان سوانح رانندگي كشته مي شوند، يك نفر كودكان پيش دبستاني و دبستاني هستند. شهرام جبارزادگان با اشاره به سهم 50 درصدي كودكان زير ده سال و سالمندان بالاي شصت سال در كشته شدگان ناشي از سوانح رانندگي اضافه كرد: ويژگي هاي مشترك فيزيكي مانند ضعف و ناتواني جسمي، كودكان و سالمندان را به آسيب پذيرترين گروه در بين عابرين پياده تبديل كرده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |