يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
يك مبادله عمده ديگر در راه است
جابه جايي در سهام ساختمان
002298.jpg
گروه بورس در حالي كه اخبار دريافتي از انجام قريب الوقوع يك مبادله عمده در سهام ساختمان ايران حكايت دارد، آمارها نيز نشان مي دهد، قيمت سهام اين شركت در 15 روز نخست مهر ماه 18 درصد افزايش يافته است.
خبرگزاري فارس در اواخر هفته گذشته بدون آن كه از زمان عرضه و شيوه فروش سهام ساختمان ايران نامي ببرد، نوشت: سرمايه گذاري ملت قصد دارد 7 درصد سهام متعلق به خود را در ساختمان ايران بفروشد.
در حال حاضر در كنار سرمايه گذاري ملت، مجموعه شركت هاي استراتوس به همراه گروه بانك اقتصاد نوين و همچنين گروه سرمايه گذاري پتروشيمي سهامداران اصلي ساختمان ايران به حساب مي آيند. در اين ميان بين سرمايه گذاري ملت و سه گروه ديگر اختلاف نظرهايي وجود داشته است. حسين عبده تبريزي كه از ابتداي تاسيس تا سال 82 در سمت هايي چون مدير عامل و رئيس هيأت مديره ساختمان ايران فعاليت كرده و در حال حاضر نيز عضو هيأت مديره اين شركت است احتمالا نقش اساسي در اين مبادله عمده ايفا خواهد كرد. او با دو گروه استراتوس و بانك اقتصاد نوين نزديكي بيشتري دارد، به اين ترتيب پيش بيني مي شود با فروش سهام سرمايه گذاري ملت نقش يكي از دو گروه استراتوس يا بانك اقتصاد نوين در اداره شركت ساختمان ايران پررنگ تر شود.
ساختمان ايران، يك شركت مادر سرمايه گذاري در حوزه ساخت و ساز است و تعداد زيادي شركت هاي ساختماني استاني و همچنين شركت هاي فعال در صنعت ساخت و ساز را در زيرمجموعه خود دارد. شركت ساختمان ايران همچنين به همراه توسعه صنايع بهشهر دو سوم سهام بانك اقتصاد نوين را در اختيار دارد.
با اين اوصاف به نظر مي رسد رقابتي جالب توجه در نيمه دوم مهر ماه بر سر سهام متعلق به سرمايه گذاري ملت البته در صورت عرضه انجام پذيرد، زيرا با توجه به تركيب مالكيت سهام در ساختمان ايران، مالك 7 درصد سهام اين شركت مي تواند نقش موثري در هيأت مديره آن ايفا كند. اما از سوي ديگر تاثير اين تحول فقط به سهام ساختمان ايران محدود نخواهد شد بلكه با توجه به شبكه گسترده زيرمجموعه هاي اين شركت قطعا در سهام شركت هاي فعال در صنعت انبوه سازي تاثيراتي را شاهد خواهيم بود. ضمن اين كه سرمايه گذاري ملت نيز مي تواند سود مطلوبي را شناسايي كند كه سهامداران شركت مزبور را نيز متاثر از اين تحول خواهد كرد.

بازتاب تاييد نشدن
معامله سهام بانك پارسيان
ايسنا: قبل از انجام معامله سهام بانك پارسيان بايد كنترل هاي لازم انجام مي شد تا پس از آن شاهد ابطال اين معامله بزرگ در بورس نباشيم.
غلامرضا سلامي، رييس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره با اشاره به لغو معامله سهام بانك پارسيان خاطرنشان كرد: پس از انجام معامله و تاييد صحت آن نبايد اين كار انجام مي شد، زيرا اين امر باعث مي شود كساني كه قرار است در آينده در اجراي اصل 44 قانون اساسي به بورس مراجعه كنند و رقم هاي عمده اي را بابت خريد سهام شركت هاي دولتي پرداخت كنند، حضورشان كم رنگ تر شود، زيرا اعتمادي به سازوكار اجرايي مقررات در ايران وجود ندارد.
هم چنين اكبر زرگاني نژاد، كارگزار بورس به ابطال معامله بانك پارسيان اشاره كرد و گفت: با اين وجود نه تنها مراقبت هاي مقدماتي براي انجام معاملات بعدي بسيار اهميت پيدا مي كند، بلكه كساني كه مي خواهند به انجام اين نوع معاملات بپردازند بايد توجه كنند كه به محقق نشدن معاملات نينجامد.

كارنامه 15روزه پاييز بورس
گروه بورس- تازه ترين آمار دريافتي نشان مي دهد، در نيمه نخست مهرماه، بيشترين دستورخريدها به سوي سهام سرمايه گذاري معادن و فلزات روان شده است.
به گزارش همشهري، در 15 روز گذشته، 10درصد كل خريداران در بورس تهران، سهام معادن و فلزات را به سبد دارايي هايشان افزوده اند. در اين مدت، تعداد خريداران سهام معادن و فلزات از مرز 3هزار نفر گذشت. اين تعداد 37ميليون سهم شركت يادشده را با پرداخت 145ميليارد ريال خريده اند.
اين گزارش حاكي است: در 15 روز سپري شده از پاييز، 25درصد كل متقاضيان سرمايه گذاري، سهام 5 شركت ساختمان ايران، تراكتورسازي، سرمايه گذاري بانك ملي، صدرا و بانك پارسيان را خريده اند.
نقدينگي
براساس اين گزارش، در 15روز اول مهرماه، بيشترين حجم نقدينگي بازار به سوي سهام سيمان فارس و خوزستان روانه شده است. ارزش كل مبادلات انجام شده بر سهام فارس و خوزستان در اين مدت 354ميليارد ريال تخمين زده مي شود.
سيمان فارس و خوزستان به مدد اين حجم نقدينگي بالا در طول دو هفته گذشته، تاثير به سزايي بر روند صعودي شاخص بورس بر جاي گذاشت. با توجه به آنكه تعداد خريداران سهام فارس و خوزستان در اين مدت فقط 352 نفر بوده، مي توان انتظار داشت اين جابه جايي ها عمدتاً بين سهامداران نهادي صورت گرفته و سرمايه گذاران خرد در تحولات هفته هاي اخير بازار سهام سيمان فارس و خوزستان، نقش كمتري داشته اند.
پس از فارس و خوزستان، معادن و فلزات از نظر جذب نقدينگي بازار در جايگاه دوم بورس ايستاده و نفت بهران جايگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
سهام سودآور
آمار دريافتي حاكي است، در نيمه نخست مهرماه امسال، سهامداران شركت ساختمان ايران بيشترين سود را از محل سرمايه گذاري در بورس تهران كسب كرده اند. در اين مدت، قيمت سهام ساختمان ايران 18درصد افزايش يافته است.
اما پس از آن، نام دو شركت داروسازي يعني فرآورده هاي تزريقي و كارخانجات داروپخش خودنمايي مي كند. ارزش سهام فرآورده هاي تزريقي در 15 روز گذشته 6/16درصد و كارخانجات داروپخش 15درصد افزايش يافته است. داروسازي زهراوي نيز با توجه به رشد 3/12درصدي قيمت سهام آن در رتبه ششم جدول سهام پرسود بورس در 15 روز گذشته ايستاده است.
چشم انداز كلي
در 15 روز اول پاييز در مجموع 500ميليون سهم در تالارهاي بورس دادوستد شد. ارزش كل دادوستدها يكهزار و 900ميليارد ريال تخمين زده مي شود. در اين مدت، تعداد خريداران سهام به مرز 32هزار نفر رسيد. طبق آمار موجود، در 15 روز گذشته سهام 200 شركت از 430 شركت پذيرفته شده در بورس تهران دست به دست شده است.

نزول شاخص ها در نخستين روز هفته
002265.jpg
گروه بورس- در حالي كه ديروز سايت هاي اينترنتي مختلف بورس ارقام متفاوتي را از عملكرد بازار سهام به نمايش مي  گذاشتند، به روايت يكي از سايت هاي اصلي بورس تهران، شاخص كل 4/6 واحد كاهش يافت.
به گزارش همشهري، نابساماني در سايت هاي اينترنتي وابسته به بورس تهران ديروز به اوج خود رسيد به طوري كه در نيم روز شنبه، هريك از آنها ارقام متفاوتي را از رقم نزول شاخص به ثبت رساندند. بر اين اساس شاخص مالي در نخستين روز هفته۴۰ واحد كاهش يافت و شاخص قيمت 9/3 واحد افت را تجربه كرد، ضمن اينكه شاخص بازده بازار با 7/19 واحد افت مواجه شد.
ديروز همچنين شاخص عملكرد بيشتر گروه هاي صنعتي فعال در بورس تهران نزولي بود اما در اين ميان شاخص عملكرد گروه محصولات شيميايي 6/1واحد، شاخص فلزات اساسي 4/8 واحد و استخراج معادن 1/4 واحد افزايش يافت.ديروز همچنين در تالارهاي اصلي و فرعي نيز منحني شاخص نزولي ترسيم شد. به طوري كه در تالار فرعي شاخص عملكرد 35 صدم واحد و در تالار اصلي 8واحد كاهش در شاخص به ثبت رسيد.
صف هاي خريد
فرآوري مواد معدني همچون روز چهارشنبه كه پس از بازگشايي نماد در صدر جدول تقاضا در بورس تهران نشست، ديروز هم با توجه به ارزش 110 ميليارد ريالي دستور خريدهاي صادر شده براي سهام آن همچنان وزنه اي سنگين در كفه خريد به حساب مي آمد. در اتفاقي تازه روز شنبه البرزدارو نيز به بالاي جدول تقاضا راه يافت. روز گذشته 75 نفر براي 700 هزار سهم البرزدارو به ارزش 6 ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.اما در جدول فروش مهركام پارس و كالسيمين از جمله سهام تازه پيوسته به جدول عرضه بودند. در اين ميان دوهزار نفر 17 ميليون سهم مهركام پارس را به ارزش 28ميليارد ريال روي ميز فروش گذاشتند.

تغييرات قيمت سهام
002220.jpg
002223.jpg
002226.jpg
002229.jpg
002232.jpg
002235.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |