يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
صفحه آخر
Front Page

رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
با گرسنگي و تشنگي تان در ماه مبارك رمضان، به ياد گرسنگي و تشنگي روز قيامت بيفتيد.
خطبه شعبانيه
امروز با حافظ
محرمي كو كه فرستم به تو پيغامي چند
حسب حالي ننوشتيم و شد ايامي چند
هم مگر پيش نهد لطف شما گامي چند
ما بدان مقصد عالي نتوانيم رسيد

آب و هوا
002361.jpg

عكس روز
002367.jpg
عكس: رويترز / لوك مك گرگور
يك هنرمند چيني به نام گودكسين نمايشگاهي در شهر لندن برپا كرده است. يكي از آثار هنري اين هنرمند قرار دادن هزار سيب داخل يك قفس به طول 10 متر، ارتفاع 3 متر و عمق 10 سانتيمتر است. نكته جالب اينكه محل برگزاري اين نمايشگاه در زيرزمين يك نيروگاه در لندن است.

تلويزيون
002151.jpg

در شهر چه خبر
سقف نرخ حليم
در حالي كه برخي شاغلان صنوف كبابي، ساندويچي، بستني فروشي و حتي كله پزي وارد عرصه پخت و پز حليم شده اند و قيمت حليم را تا 1700 تومان بالا برده اند اما به گفته عليرضا فرشيدرخ رئيس اتحاديه كبابي، حليم و آش پز نرخ هر كيلو حليم با بهترين كيفيت نبايد از كيلويي 1500 تومان تجاوز كند. وي تخطي فروشنده ها از اين نرخ را به دليل ورود برخي صنوف غيرمرتبط به اين حرفه بيان كرده و مي افزايد: قيمت گندم پوست  كنده با رشد قيمت حبوب به كيلويي 340 تومان رسيده كه اين موضوع موجب گراني قيمت حليم نسبت به سال پيش شد.

ماكاروني سبك شد
پس از حبوب كه براي ارزان نمايي از بسته هاي 900 گرمي سر درآورد حال نوبت ماكاروني است كه به افزايش 10درصدي قيمت رضايت نداده و در برخي انواع حدود 50گرم از وزن پيشين سبك تر شده است. علي اكبر نيكوكار رئيس اتحاديه خواربارفروشان ضمن تأييد اين موضوع مي گويد: در بازار لوازم آرايشي و بهداشتي نيز به ويژه دستمال كاغذي در چند روز گذشته تا 10 درصد گران تر عرضه شده است. به اين آمارگراني 10 تا 13 درصدي انواع كنسروها را هم بايد افزود.

تغيير پيش شماره
پيش شماره برخي از مشتركين مركز مخابرات پيروزي از امروز تغيير مي  كند. همزمان با اجراي عمليات كابل برگردان پيش شماره هاي 3379، 3378، 3330 تا 3335 در محدوده خيابان هاي شهيد نجار محمودي، اواسط جلالي، كوچه نيك  و كوي شهيد اصلان بيك به 3336 تغيير مي كند. از سوي ديگر در مركز مخابرات شهيد نصراللهي نيز پيش شماره هاي 8824 تا 8828 در محدوده خيابان هاي يازدهم و هفدهم گيشا، صالحي و فرحزادي و در مركز مخابرات هجرت تعداد 300 شماره با پيش شماره هاي 3380، 3384، 3314، 3315، 3365 در محدوده خيابان هاي 27 افسريه، 15 متري سوم، اتوبان بسيج، و در مركز مخابرات شهيد تندگويان تعداد 280 شماره با پيش شماره هاي 2250 تا 2253 و 2230 تا 2233 در محدوده خيابان هاي صفر رنجبر، غلامرضا ماني و كاج و در مركز مخابرات حافظ پيش شماره هاي 6670 تا 6676 در محدوده خيابان هاي جمهوري و سي تير حداكثر تا 72 ساعت با اختلال همراه است.

پيگيري اينترنتي
پيگيري امور نظام وظيفه براي مشمولان از طريق اينترنت جايگزين شيوه حضوري و پستي مي  شود. به گفته سردار كارگر رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي با تمهيدات سازمان مذكور درسال 84 از ميزان مراجعه ها 17 ميليون بار كاسته شده است و پيش بيني مي شود با اينترنتي شدن پيگيري امور نظام وظيفه اين ميزان به صفر كاهش يابد.
وي مي افزايد: خريد خدمت سربازي نيز فقط در مورد افرادي كه تا پايان سال 82 از كشور خارج شده اند به شرط سكونت دست كم 2 سال در خارج از كشور با پرداخت 5 ميليون تومان مقدور خواهد بود .

گشتي در بازار
سركشي به قيمت انواع اقلام خوراكي در حوالي خيابان 15 خرداد نوسان قيمتها را طي هفته گذشته يادآوري مي كند. براي نمونه خرماي مضافتي كيلويي 1500 تومان، مغز گردوي يك ساله تويسركان كيلويي۸هزارو 600 تومان، ليموخشك سفيد كيلويي 2هزار و 800 تومان، ليموخشك ميناب كيلويي 3 هزار تومان، زولبيا و باميه كيلويي 1200 تومان، عدس درجه يك كيلويي 1400 تومان، نخود خام 1400 تومان و لپه كيلويي 1800 تومان در بازار عرضه مي شود. اين اقلام در ميادين ميوه  و تره بار ارزان تر توزيع مي شود اما هنوز ميزان عرضه با تقاضا هماهنگ نشده است.

بازار
002346.jpg
سيم كارت ارزانتر شد

بازار سيم كارت يك بار ديگر تحت تاثير تحولات جديد از جمله اعلام اخبار مربوط به واگذاري سيم كارت هاي اپراتور دوم و كاهش تقاضا از قيمت هاي پيشين عقب  نشست. طي چند روز گذشته تمامي كدهاي دو، سه، چهار، پنج و شش حدود 10 تا 15 هزار تومان ارزان تر خريد و فروش شدند.
به تاخير افتادن واگذاري شماره هاي رُند به دليل نبود زيرساخت هاي حقوقي از جمله اخبار مهم بازار سيم كارت به شمار مي رفت. طي هفته جاري قرار بود تعدادي شماره  رُند كه انواع مشابه آن ها در بازار تا 2 ميليون تومان هم فروش مي روند به مزايده گذاشته شود اما اين واگذاري به فراهم شدن شرايط حقوقي مزايده موكول شد.

سكه، طلا و ارز
002379.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
002301.jpg
002304.jpg

آلودگي هواي تهران
002364.jpg
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
مداد
شبي كه دزد به خانه ما زد، مداد نجاتم داد. دزد مسلح بود و نوك مداد تيز. بعد از آن شب، تصميم گرفتم هر جا كه مي روم مدادي توي جيبم بگذارم. اگر مداد در جيبم نباشد از خانه بيرون نمي روم. حالا مدت هاست كه نويسنده ام، با رايانه مي نويسم. اما مداد چيز ديگري است. اگر آن شب مداد نداشتم امروز زنده نبودم كه منتظر جايزه نوبل باشم. آه اي مداد چه ها كه نمي كني.
ميكال گيلمور/اسدالله امرايي
گشتي در دنياي خبرها
شغل دوم مأموران پليس
سيدني: دهها هزار نفر از ماموران پليس در استراليا شغل دوم دارند. البته اين ماموران قبل از شروع به كار در شغل دوم، نياز به اخذ مجوز از فرماندهان خود داشتند كه براي بيشتر آنها مجوز صادر شد. شغلي كه بيش از مشاغل ديگر مورد توجه ماموران پليس به عنوان شغل دوم قرار گرفته رانندگي است. با اين حال تعداد قابل توجهي از آنان نيز روزنامه نگاري، تدريس و حتي بازيگري در سينما و تئاتر را به عنوان شغل دوم خود برگزيده اند.
انبار زباله
فلوريدا: ديروز يك شهروند با اداره آتش نشاني تماس گرفت و مدعي شد كه از خانه همسايه بوي مواد شيميايي مي آيد. همسايگان در ابتدا تصور كردند كه داخل اين مكان يك آزمايشگاه راه اندازي شده است اما ماموران آتش نشاني پس از ورود به منزل متوجه شدند كه آپارتمان مورد نظر به انبار زباله تبديل شده است. ساكنان اين آپارتمان پيش از ترك اين مكان آن را تا سقف مملو از زباله كرده بودند كه بوي تعفن آن همسايه ها را كلافه كرده بود.
آرزوي آتش نشان شدن
سيدني: يك مرد در استراليا كه علاقه زيادي به حرفه آتش نشاني داشت به حبس محكوم شد. با توجه به اين كه وي از كودكي آرزو داشت روزي آتش نشان بشود، در سال 2003 به يك ايستگاه آتش نشاني دستبرد زد و كليه وسايل مورد نياز يك آتش نشان را به سرقت  برد. همچنين هر بار كه حادثه رانندگي در خيابانها رخ مي داد وي با اين وسايل در صحنه حاضر مي شد و به مجروحان كمك مي كرد. وي حتي براي اين كه به نامزد خود ثابت كند كه واقعاً يك آتش نشان است يكي از خودروهاي آتش نشاني را سرقت كرد و همسر آينده خود را به گردش برد.
معلم در قبرستان
ويرجينيا: يك دبير زيست شناسي در آمريكا كه به كمك دو تن از شاگردانش به نبش قبر در يك قبرستان پرداخته بودند تحت تعقيب قرار گرفتند. اين معلم كه همراه با دو دانش آموز خود به يك قبرستان بسيار قديمي  رفته بودند اقدام به نبش قبر و بررسي استخوانهاي جسد داخل قبر كردند. در همين حال يكي از دانش آموزان در حالي كه معلم و همشاگردي او استخوانها را در دست داشتند از آنها عكس گرفت. چندي بعد وي اين عكس ها را در مدرسه به ساير هم كلاسي هاي خود نشان داد كه همين موضوع پاي پليس را به پرونده باز كرد و مقدمه دستگيري معلم و شاگردانش را مهيا كرد.
مسافران چاق
پكن: شركت هاي هواپيمايي چين با مشكل تازه اي مواجه شده اند. اين مشكل تازه مسافران چاق است. هم اكنون اغلب صندلي هاي هواپيماهاي مسافربري چين براي مسافران لاغر اندام و يا مسافراني كه وزن طبيعي دارند طراحي شده است. افراد چاق به زحمت مي توانند خود را روي اين صندلي ها جا بدهند. به همين دليل در فصل پرمسافر ميان مسافران چاق بر سر صندلي هاي داخل هواپيماها درگيري لفظي و حتي فيزيكي به وجود مي آيد. در چند سال اخير تعداد شهروندان چاق در چين رو به افزايش بوده كه همين موضوع براي شركت هاي هواپيمايي دردسرساز شده است.
بزرگترين قالب پنير
002370.jpg
آمستردام: چند روز قبل در همين ستون نوشتيم كه هلند يها مدعي شده اند كه بزرگترين قالب پنير جهان را توليد كرده اند. سرانجام روز گذشته اين قالب پنير بدون اين كه خرد شود وزن كشي شد و ترازو عدد 5/600 كيلوگرم را نشان داد. در تصوير اين قالب پنير مشخص است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |