يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
سلامت
Front Page

راهكارهاي تغذيه اي براي كاهش فشار خون
مواظب رگ هايتان باشيد!
صدف كوه كن
002289.jpg
عواملي كه باعث بالا رفتن فشار خون مي شوند
* استرس: هنگامي كه در وضعيتي فوق العاده، اعم از تغيير موقعيت، اضطراب، عصبانيت و... قرار مي گيريم، بدن ما فعاليت خود را با يك سري تغييرات سريع داخلي تنظيم مي كند كه يكي از مهم ترين آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالين از غدد فوق كليوي است كه با افزايش تعداد ضربان قلب و تنگ كردن عروق به كمك يك سري ترشحات ديگر، منجر به بالا رفتن فشارخون و رسيدن خون اكسيژنه به عضلات و مغز مي شود.
* نمك: ثابت شده است كه شيوع فشار خون بالا در مناطقي از جهان كه مصرف نمك بالاست، بيشتر است. مصرف نمك زياد از دوران شيرخوارگي پايه اي براي بالا رفتن فشار خون در سنين بالاتر خواهد شد. محدود كردن نمك در سالهاي بعدي براي بازگرداندن فشار خون به سطح عالي كافي نيست و تا حدي منجر به بهبودي مي شود. يك قاشق چايخوري نمك حاوي 2300 ميلي گرم سديم است كه اين مقدار معادل كل مقدار مصرفي توصيه شده روزانه را تشكيل مي دهد.
* سيگار: با اولين پك به سيگار يا پيپ، فشار خون سيستوليك تا 25 ميلي متر جيوه افزايش مي يابد و علت آن نيز، آزاد شدن آدرنالين است.
* تصلب شرائين (سخت شدن ديواره رگ ها): تصلب شرائين علت اصلي پرفشاري مزمن خون است كه عامل آغازين آن، آسيب به جدار داخلي عروق بوده و به دنبال رسوب كلسيم، كلسترول و فيبرين و... در جدار عروق رخ مي دهد.
* چاقي: فشار خون بالا در افراد چاق، دو برابر نسبت به افرادي كه اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن نرمال قرار دارند، شايع تر است. در اين موارد، كاهش اندك وزن نيز به پايين آوردن فشار خون شما كمك مي كند.
پرفشاري خون مسأله اي است كه جمعيت بشري گسترده اي را درگير كرده است، نزديك به 58 ميليون نفر از مردم ايالات متحده از اين بيماري رنج مي برند و در ايران نيز شمار زيادي از افراد نه تنها در سنين بالا، بلكه در سنين ميانسالي و حتي جواني با اين مشكل دست به گريبانند.
در واقع فشار خون بالا به صورت افزايش فشار خون در شريان ها تعريف مي شود و به طور كلي فشار خون 7/11(يازده روي هفت ميلي متر جيوه) طبيعي تلقي مي شود و مقدار بالاتر از آن (چيزي حدود 9/14 و بالاتر) در بزرگسالان، بالا محسوب شده و بايد كنترل شود.اين مشكل از دسته تهديدكننده هاي سلامتي است كه در صورت بالا بودن، احتياج به يك فرايند طولاني مدت دارد كه بايد در طول سالها عمر ادامه داده شود. اين فرآيند شامل تغييراتي در رژيم غذايي، ورزش كردن و كنترل وزن است. وجود رابطه بين رژيم غذايي و فشار خون، داراي مفاهيم مهمي براي پيشگيري و درمان پرفشاري خون است كه حتي در صورت نياز به درمان دارويي نيز بايد رعايت شود، البته رعايت رژيم غذايي و مصرف داروها، تنها در صورتي مؤثر است كه بيمار به دقت به توصيه هاي پزشك خود عمل كند. در اين زمينه مراقبين بهداشتي بايد آگاه باشند كه در بسياري موارد، به ويژه در بيماران مبتلا به پرفشاري خون خفيف، اصلاح رژيم غذايي و شيوه زندگي، نياز به دارودرماني را رفع يا دوز دارو را كاهش مي دهد.
عوامل تغذيه اي كه در ايجاد اين مشكل مؤثرند، عبارتنداز: چاقي، دريافت زياد سديم، مصرف كم پتاسيم و كلسيم و مصرف زياد الكل.
لازم به ذكر است كه در برخي موارد، بيماري هاي كليوي يا مشكل در غدد درون ريز و... مي توانند منجر به پرفشاري خون شوند، ولي در بيش از 90 درصد موارد علتي براي فشار خون بالا يافت نمي شود، كه به آن فشار خون بدون علت مي گويند.در واقع جنبش روي آوري به مواد خوراكي براي پيشگيري و درمان بيماري ها، چند سالي است كه مورد توجه مجدد قرار گرفته است، اما يافته  هاي نوين در تأييد آن موجب شده است كه دامنه و سرعت اين گرايش به طرز شگفت  انگيزي افزايش يابد.
اكنون اين رويكرد در بسياري از نقاط جهان طرفداران بي شماري دارد و تنظيم رژيم غذايي، در جهت كاهش فشار خون جزئي تفكيك ناپذير از زندگي افراد درگير با اين اختلال را تشكيل مي دهد.
اگر از مشكلات تغذيه اي نظير پرفشاري- اختلال در چربي ها، بالا بودن قند خون، چاقي و... رنج مي بريد و تا به حال به تركيب مواد غذايي كه استفاده كرده ايد، توجه نداشته ايد، علت را در همين امر جست  وجو كنيد و به عنوان يك اصل ابتدا به تهيه جدولي بپردازيد كه نشانگر مواد غذايي باشد كه در روز قبل مصرف كرده ايد (يادآمد 24 ساعته) سپس با نگاهي به الگوي تغذيه سالم كه در پايان به آن خواهيم پرداخت، مشخص كنيد كه كدام موارد، موارد تخطي شما از يك رژيم غذايي سالم و مناسب بوده است (اميدوارم در اين امتحان تجديد نشويد.)
در اينجا بهتر است به ذكر اهداف تغذيه اي در افراد مبتلا به پرفشاري خون بپردازيم:
۱ - كاهش دريافت سديم و چربي ها
۲ - افزايش دريافت پتاسيم و ساير مواد معدني مفيد
۳ - كاهش مصرف دخانيات
۴ - تشويق به رعايت عادات بهداشتي در خوردن غذا و تبعيت از رژيم غذايي متعادل
در واقع ويتامين هاي متعددي نيز وجود دارند كه وجود آنها، براي تنظيم فشار خون و پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق بسيار كارآمد است. علاوه بر ويتامين ها، مواد معدني و آنتي اكسيدان ها و همچنين بيوفلاونوئيدها نيز در اين زمينه نقش دارندكه عبارتنداز:
ويتامين ، كولين، منيزيم، سلنيم، بتاكاروتن، ويتامين C و... بعد از بحث ويتامين ها و مواد معدني، پرداخت جزيي تر به برخي مواد غذايي كه از اهميت ويژه  اي تعديل چربي ها و فشار خون دارند، خالي از فايده نخواهد بود، زيرا اغلب داروهاي فشارخون از طريق غيرمستقيم اثر كرده و غالباً ممكن است عوارض جانبي ناراحت كننده اي نظير سرگيجه، ناتواني جنسي، ضعف و خستگي مفرط و بي نظمي ضربان قلب و... ايجاد كنند، در عوض برخي مواد غذايي وجود دارند كه مي  توانند باعث كاهش فشار بدون عوارض جانبي شوند.
كرفس:
دكتر اليوت در جريان پژوهش هايي دريافته است كه در كرفس تركيب شيميايي با نام فتاليد وجود دارد كه روي عضلات نرم رگ هاي خوني اثر كرده و آن را گشاد مي كند و از اين طريق به شكل مستقيم و ساده در كاهش فشار خون، تأثير دارد.
پياز:
پياز حاوي ماده اي به نام آدنوزين است و در ضمن داراي تركيبات آنتي اكسيداني بوده كه در انواع تيره آن مقدار بيشتري موجود است و در اصل پياز را عامل مؤثري در پايين آوردن كلسترول و فشار خون و كاهش لخته شدن خون در سرخ رگ هاي قلب مي دانند كه به اين لحاظ تأثيري كاملاً شبيه به آسپرين دارد.
سير:
حداقل در هفده آزمايش باليني نشان داده شده است كه سير قادر به تعديل فشار خون است و ميزان كاهش آن در اغلب آزمايش ها با خوردن 600 ميلي گرم سير از پنج تا ده درجه است.
شنبليله:
تحقيقات نشان داده است كه گرد تخم شنبليله آسياب شده، كلسترول خون را پايين مي آورد و ثانويه به آن، منجربه كاهش فشار خون خواهد شد. ماده ژله اي كه از انواع فيبر قابل حل در آب به نام گالاكتومان است و در تخم شنبليله وجود دارد، به اسيدهاي صفراوي باند شده و موجب كاهش كلسترول حتي در حد تأثير داروهاي مصنوعي مي شود.
چاي سبز:
چاي سبز سرشار از ويتامين ها و مواد معدني بسياري از جمله: پتاسيم، فسفر، منيزيم، كلسيم و... است. هر فنجان چاي حدود 2/0 ميلي گرم فلوئور دارد كه در چاي سبز از ديگر گونه هاي چاي بيشتر است. وجود اين مواد مغذي در چاي سبز، آن را ماده مناسبي براي تعديل فشار خون كرده و علاوه بر آن به حفظ سلامت اعصاب و عروق نيز كمك مي كند.
خرما:
جداول علمي تعيين كرده است كه نياز روزانه بدن انسان به ماده معدني منيزيم در حدود 250 ميلي گرم است در حالي كه هر صد گرم خرما 63 ميلي گرم از اين ماده معدني مفيد را داراست.
بنابراين اين ميوه با دارا بودن طيف وسيعي از مواد معدني كه خاصيت كاهش فشار خون را دارند به راحتي و شايستگي مي تواند به عنوان جايگزين شيرين كننده هاي تصفيه شده مثل قند و شكر قرار گيرد.
گلابي:
اين ميوه مفيد و خوش طعم داراي ويتامين هاي A، B1، B2 و PP يا B3 و مقداري پروتئين بوده. همچنين حاوي چربي، قند طبيعي، منگنز، كلسيم و آهن است. تانن و املاح پتاسيم كه در گلابي وجود دارد، براي مبتلايان به فشار خون بالا نافع است.
زيتون و برگ زيتون:
زيتون حاوي ويتامين هاي A  و C و پيش ساز ويتامين A (بتا كاروتن) است. روغن زيتون در به تعادل رساندن چربي هاي خون، اثر فوق العاده اي دارد. دم كردن برگ زيتون نيز به مقدار يك قاشق غذاخوري در يك فنجان آب يكي از بهترين داروهاي معالج ازدياد فشار خون و انسداد مجاري صفراوي به شمار مي آيد. بدين طريق كه روزانه 3 الي 4 فنجان از اين دم كرده را به فواصل بنوشند.
تره فرنگي:
تره فرنگي- پيازچه- ترب و... به دليل دارا بودن فيبرهاي غذايي و همچنين ويتامين هاي گوناگون نظير ويتامين هاي گروه B و C ، همچنين گوگرد و موادي نظير سلولز و ازت خواص ضد عفوني كنندگي داشته و در كنار آن قادر به كاهش فشار خون و چربي هاي خون است.
سويا:
اسيد آمينه موجود در پروتئين هاي سويا عاملي براي تنظيم فشار خون هستند. مقادير كم گوگرد و پروتئين هاي سولفوره موجود در پروتئين هاي سويا باعث افزايش دفع نمك از كليه و كاهش دفع كلسيم مي شود. كلسيم ماده اي است كه علاوه بر ساخت و نگهداري و سلامت استخوان ها و دندان ها در تنظيم فشار خون نيز نقش مهمي را ايفا مي كند. افزودن حداقل 25-20 گرم محصولات پروتئيني دانه كامل سويا(مثل آجيل سويا) فشار را تا حد زيادي پايين مي آورد.
گوجه فرنگي:
گوجه فرنگي يك ميوه- سبزي است كه داراي ويتامين هاي اساسي مانند ويتامين C، ويتامين A و... است. لازم است كه تمامي گوجه خورده شود(يعني پوست، تخم و گوشت آن) تا اثرات مفيد آن نمايان شود. در واقع آب گوجه فرنگي خون گياهي ناميده مي شود و براي پايين آوردن فشار خون (البته بدون افزودن نمك) از آن استفاده مي كنند.
گريپ فروت و ليموترش:
اين دو ميوه مفيد به عنوان سردسته هايي براي مركبات معرفي شده اند كه در حقيقت بالا بودن ميزان ويتامين C و املاح معدني در آنها موجب شده تا از ديرباز براي كاهش فشارخون مورد استفاده قرار گيرند، استفاده از اين ميوه ها در وعده هاي مياني(ميان وعده ها) مي تواند به ساير عوامل در پايين  نگه داشتن سطح فشار خون كمك كند.
با صحبت در رابطه با ميوه ها و سبزي ها به اين نتيجه رسيديم كه هر نوع سبزي و ميوه تازه، سرشار از مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز و ضروري براي سلامت دستگاه هاي بدن است و استفاده روزانه 7-6 وعده از آنها مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي(فشار خون بالا- چربي خون بالا) و انواع سرطان ها جلوگيري كند، مضاف بر اين كه عنصر حرارت دهي در رابطه  با آنها قابل حذف بوده و مصرف آنها بدون درگيري در پروسه طبخ و فراهم سازي قابل اجراست. بنابر اين مصرف ميوه و سبزيجات خام (حدالامكان) و پخته را در برنامه غذايي خود داشته باشيد.
حالا بد نيست كمي در رابطه با مواد پروئئيني صحبت كنيم:
مواد لبني:
همان طور كه بارها گفته شده است، شير، ماست، پنير و كلاً محصولات لبني با دارا بودن مقدار زيادي كلسيم و به همراه ويتامين ها از منابع غذايي سرشار از مواد مغذي به شمار مي آيند، اما شرط بهره بردن از آنها در يك رژيم سالم استفاده از انواع كم چرب آنهاست، بنابر اين مصرف 3-2 وعده شير يا ماست بدون چربي و يا 3-2 قوطي كبريت پنير كم نمك و كم چربي را به شما توصيه مي كنيم.
گوشت:
مصرف گوشت هاي قرمز به دليل وجود چربي در لابه لاي بافت و همچنين به دليل افزايش دادن ميزان اوره در افراد چندان توصيه نمي شود، ولي از آنجايي كه منابع خوب آهن و روي و Vit B12 به شمار مي آيند استفاده از انواع بي چربي آنها را تا حداكثر 2 بار در هفته هر بار حداكثر 180 گرم توصيه مي كنيم. اما در رابطه با مرغ و ماكيان در صورتي كه پوست آنها گرفته شده باشد تا 250 گرم هم قابل قبول است.
ماهي بهترين گزينه در رابطه با گوشت ها به حساب مي آيد و جالب است بدانيد كه چربي موجود در بافت هاي ماهي نه تنها موجب افزايش كلسترول و ساير چربي هاي نامطلوب خون و عوارض قلبي- عروقي نمي شود، بلكه كلسترول خون را كاهش داده و به سلامت قلب و عروق كمك مي كند. ماهي علاوه بر اسيدهاي چرب امگا 3(كه تأثيرات شگرفي در كاهش فشار خون به دليل جلوگيري از گرفتگي عروق دارد)، داراي مواد مغذي بسيار مفيدي است كه اين مواد در حفظ سلامتي عروق خوني تأثير قابل توجهي دارند.
اين روزها برخي از افراد از كپسول هاي امگا 3 براي تعديل چربي هاي خون استفاده مي كنند، اين كپسول ها غالباً در دوزهاي 300ميلي گرمي در بازار موجود است و همچنان مصرف آنها جاي بحث دارد.
توصيه اكيد وجود دارد كه امكا۳ مورد نياز خود را به جاي كپسول از ماهي تأمين كنيد، زيرا عناصر سودمندي در ماهي وجود دارد كه در مكمل هاي دارويي موجود نيست. به علاوه مصرف اين قرص ها هرگز به مبتلايان به فشار خون بالا توصيه نمي شود، زيرا خطرات زيادي را براي اين افراد به همراه دارد.
همچنين در بعضي متون به نقش افزايش دهنده فشار خون در سفيده تخم مرغ اشاره گرديده است، اما از آنجايي كه تحقيقات گسترده اي در اين زمينه صورت نگرفته است و همچنين سفيده تخم مرغ از منابع عالي پروتئيني به شمار مي آيد نمي توان منع مصرف آن را توصيه كرد، اما احتياط در مصرف آن مي تواند عاقلانه باشد.
حبوبات:
حبوبات منابع بسيار خوب و غني اي از نظر فيبرهاي قابل حل در آب هستند و استفاده از آنها براي كاهش دادن فشار خون نافع است. همچنين برخي از حبوبات از جمله عدس و لوبيا و نخود منابع خوبي براي به دست آوردن پروتئين(به جز منابع حيواني) به شمار مي آيند و در عين حال از آنها سوپ ها و آش هاي مقوي تهيه مي شود كه مي تواند جايگزين غذاي اصلي شود. همچنين افزودن موادي مثل رب انار- آب نارنج- آب غوره و ما ست هاي كم چرب به عنوان چاشني براي سوپ ها و آش ها داراي اثرات مفيد تغذيه اي خواهد بود.
از آنجايي كه بسياري از افراد درگير و مبتلا به فشارخون، از بيماري خود آگاه نيستند، توصيه بر پايش منظم آن وجود دارد، زيرا اين بيماري مانند بالا بودن چربي هاي خون مي تواند براي سالها به صورت بي سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن كه هيچ گونه علائمي را در شخص مبتلا بروز دهد، از اين رو مواردي به شكل توصيه وار در زير مطرح مي گردد و اميد است با به كاربندي اين موارد به حل مشكل بالا بودن فشارخون بپردازيد:
۱ - مصرف آب سالم و گوارا به ميزان قابل توجهي در روز توصيه مي كنم، يك ليوان آب ميوه رقيق شده با اندكي پودر ويتامين C موجب بهبود عملكرد دستگاه ايمني و ترميم سرخ رگ ها مي شود.
۲ - مصرف نان ها و مواد كربوهيدراتي تهيه شده از آردهاي سفيد و بدون سبوس(تصفيه شده) را به حداقل برسانيد و از نان هاي سبوس دار به خصوص حاوي سبوس جو دو سر استفاده كنيد.
۳ - مصرف قند و شكر و ساير فرآورده هاي تهيه شده از آنها مثل نوشابه ها، مربا، ژله، شكلات، كيك ها و شيريني ها را محدود و يا حذف كنيد.
۴ - تحقيقات ثابت كرده است كه كودكان پيش دبستاني كه هر روز 4 وعده ميوه و سبزي و دو وعده لبنيات مصرف مي كنند در نوجواني فشار خون پايين تري نسبت به ساير افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله قلبي، سكته و ساير بيماريهاي ناتوان كننده در افرادي كه زودتر به فشار خون مبتلا مي شوند بيشتر است.
۵ - سعي در جويدن كامل غذا كرده و حتماً غذاي خود را در محيطي آرام و به دور از استرس و تشنج ميل فرماييد.
۶ - با اجتناب از مصرف غذاهاي خيلي گرم يا خيلي سرد اعمال هضمي را بهبود بخشيد.
۷ - نوشيدن هر نوع نوشيدني را با غذا و در كنار غذاي اصلي به دليل تداخل در هضم محدود كنيد.
۸ - از مصرف غذاهاي سرخ كرده و يا غذاهايي كه در درجه حرارت هاي بسيار بالا و يا با مدت زمان طولاني تهيه مي شوند، خودداري كنيد و به خاطر داشته باشيد استفاده چند باره از روغن هاي آشپزي عاملي در بالا بردن فشار خون است.
۹ - از مصرف مواد حاوي افزودني ها و غذاهاي فرايند شده كه حاوي مقدار زيادي نمك و ادويه ها هستند مثل انواع سوسيس و كالباس، غذاهاي كنسروي، شورها، ترشي ها، چاشني هاي كارخانه اي غذاها جداً خودداري كنيد.
۱۰ - چاي، قهوه و شكلات را بسيار محدود كنيد و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چاي ننوشيد و به جاي آنها از چاي ها و دم كردني هاي گياهي(گل گاوزبان) استفاده كنيد.
۱۱ - از مصرف نمك و غذاهاي پرنمك و ادويه بپرهيزيد، به جاي نمك مي توانيد از گياهان تازه يا خشك، ادويه  جات مفيد(زردچوبه- دارچين و...)، پودر سير و پياز و آب ليموي تازه استفاده كنيد.
۱۲ - موادي مثل كره- خامه- مارگارين- دنبه- چربي هاي هيدروژنه- سس ها و روغن هاي جامد را از برنامه غذايي حذف كرده و به جاي آنها از روغن زيتون- روغن هاي گياهي مايع و روغن  ماهي استفاده كنيد.
۱۳ - مغزه ها و دانه هاي گياهي مثل گردو حاوي موادمغذي بي شماري هستند، مي توانيد از آنها در رژيم غذايي روزانه بهره ببريد. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوي كردن آنها كمك شاياني مي كند.
۱۴ - از ماهي به ميزان حداقل 3 بار در هفته بهره ببريد و جايگزين گوشت هاي سفيد به جاي گوشت هاي قرمز را در برنامه غذايي خود داشته باشيد.
۱۵ - از استرس بپرهيزيد، زيرا يكي از عوامل بالا بردن فشار خون كه بسيار سريع هم عمل مي كنند، استرس و عصبانيت است.
۱۶ - هر روز زماني را براي استراحت در نظر بگيريد و به خاطر داشته باشيد، كار كردن بي وقفه بيشترين فشار را بر سلامتي شما وارد خواهد آورد، حتي اگر عادت به خوابيدن در ميانه روز نداريد براي دقايقي چشم ها را روي هم گذاشته و به استراحت بپردازيد.
۱۷ - ورزش هايي مثل: پياده روي- شنا- دوچرخه?سواري ورزش هاي مناسبي براي پايين آوردن فشار خون به شمار مي آيند، بنابر اين حداقل 3 بار در هفته هر بار حداقل 30 دقيقه ورزش كنيد.
۱۸ - از گلپر- آويشن- نعناع خشك- كنجد و... به جاي جانشين هاي نمك استفاده كنيد.
۱۹ - سيگار و الكل را به طور كامل از برنامه  زندگي خود حذف كنيد.
اميد است با راهكارهاي تغذيه اي ارائه شده گامي مؤثر در جهت كاهش فشار خون و از بين علل ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي برداشته و جاده زندگي را با همواري بيشتري طي كنيد.
* كارشناس تغذيه و رژيم درماني

دريچه
تهديدي براي استخوان ها
002295.jpg
گروه اجتماعي-پژوهشگران معتقدند مصرف دائمي نوشابه هاي حاوي كولا خطر ابتلا به پوكي استخوان در زنان را افزايش مي دهد.
به گزارش بي بي سي مطالعه روي 2500 نفر در رابطه با نوشيدن كولا و استحكام استخوان ها با توجه به سن و ميزان جذب كليسيم نشان داد كه مصرف هميشگي اين نوشابه ها مي تواند براي سلامت زنان مضر باشد.بر اساس آمار رسمي در بريتانيا بيش از يك ميليون زن به بيماري پوكي استخوان مبتلا هستند، در حالي كه ممكن است آمار واقعي مبتلايان به اين بيماري بسيار بيشتر باشد.در اين بيماري از ميزان تراكم بافت استخوان كاسته مي شود.
پرفسور كاترين توكر، مدير برنامه همه گيرشناسي و ارزيابي رژيم غذايي دانشگاه بوستون و همكارانش نتايج پرسشنامه رژيم غذايي را با ارزيابي ميزان استحكام استخوان ها درستون فقرات و لگن خاصره باهم مقايسه كردند.
مردان پاسخ داده بودند كه در هفته به طور متوسط پنج بطري نوشابه حاوي كولا مي نوشند و زنان در اين پرسشنامه ميزان مصرف كولا را چهار بطري در هفته اعلام كرده اند.مصرف كولا با كاهش مواد عالي در استخوان در هر سه قسمت استخوان هاي لگن خاصره زنان در ارتباط است. ولي تأثيري در استخوان هاي ستون فقرات ندارد.مصرف زياد نوشابه هاي كولادار مي تواند سبب افزايش اسيد در خون و دفع كلسيم از استخوان شود.با اين حال هيچ رابطه اي بين كاهش تراكم مواد عالي استخوان با ساير نوشابه هاي گاز دار در زنان ديده نشده است.
پيش تر تصور مي شد وضعيت استخوان ها در زنان به دليل جايگزين كردن كولا به جاي شير در رژيم غذايي زنان به خطر مي افتد. اما در تحقيق اخير زناني كه بيشتر كولا مي نوشيدند كمتر از ديگران شير نمي نوشيدند.در همين حال جذب كلسيم از طريق مواد غذايي گوناگون از جمله سبزيجات و حبوبات در زناني كه بيشتر كولا مي نوشيدند كمتر از ديگران بوده است.پژوهشگران مي گويند تركيبي از كولا به نام اسيد فسفريك ممكن است سبب پوكي استخوان در زنان شود ولي سازوكار آن هنوز به درستي شناخته نشده است.پرفسور توكر مي گويد: ما تصور مي كنيم ميزان مصرف كولا به ويژه هنگامي كه همه روزه تكرار شود، سبب مي شود تا اسيد فسفريك اسيد خون را افزايش دهد، در نتيجه براي ايجاد توازن كليسيم از استخوان ها دفع مي شود ولي اين ديدگاه خيلي بحث برانگيز است.وي توصيه مي كند زناني كه نگران پوكي استخوان هستند بايد نوشيدن كولا را محدود كنند.

نتايج نويدبخش
واكسن آنفلوانزاي مرغي
گروه اجتماعي-محققان شركت دارويي باكستر اينترنشنال آزمايشات مقدماتي روي يك نوع از واكسن آنفلوانزاي مرغي كه براي مقابله با چندين نوع ويروس H51 نتايج نويدبخشي را به همراه داشته است، انجام داده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه نوئل بارت، معاونت تحقيق و توسعه واكسن در شركت دارويي باكستر معتقد است گام مهمي به سوي توليد يك واكسن بي خطر و موثر برداشته شده است.
اين مطالعه، اولين شواهد باليني است كه يك واكسن H51 منجر به توليد پادتن هايي مي شود كه انواع مختلف اين ويروس را بي اثر مي كند.اين محققان قصد دارند يافته هاي خود را در كنگره جهاني واكسن در شهر ليون فرانسه و همچنين دومين كنفرانس بين المللي واكسن هاي آنفلوانزا در وين ارائه كنند.

داروي خواب آور جديد
002292.jpg
همشهري آنلاين-يك پژوهش جديد نشان مي دهد داروي خواب آور راملتئون (با نام تجارتي Rozerem) كه اخيرا براي درمان بي خوابي در آمريكا مورد تاييد قرار گرفته، كمتر باعث وابستگي يا اختلال شناختي و حركتي مي شود.
به گزارش هلث دي نيوز در حال حاضر داروهاي بنزوديازپيني مانند زاناكس، واليوم و ... به طور رايج براي درمان بي خوابي مورد استفاده قرار مي گيرند.
اما اين داروها خطر وابستگي و سوءمصرف را دارند و ممكن است باعث مشكلات شناختي(اشكال در فكر كردن، يادگيري و حافظه) و اختلالات حركتي شوند كه ممكن است هنگام انجام كارهايي مانند رانندگي كه احتياج به دقت بالا دارند فرد را در معرض حادثه قرار دهد يا در سالمندان امكان افتادن را در آنها بيفزايد.به علاوه مصرف داروها در درازمدت باعث مي شود فرد هنگام قطع آنها دچار علائم ترك مانند اضطراب، تحريك پذيري و حملات تشنجي شود. پژوهشگران دانشكده پزشكي دانشگاه جانز هاپكينز مي گويند داروي راملتئون از طريق متفاوتي- از را ه اثر بر گيرنده  هاي ملاتونين در مغز- عمل مي كند و بنابراين عوارض داروهاي بنزوديازپيني را ندارد. بررسي كه اين پژوهشگران براي مقايسه اين داروي جديد با داروي بنزوديازپيني تريازولام انجام دادند هم اين نظر را تاييد كرد.

درمانگاه
سرطان چيست؟
سعيده مؤيدي نيا
اگر شما اطلاعات زيادي در مورد سرطان داشته باشيد بهتر مي توانيد بر ترس هاي خود در رابطه با اين بيماري غلبه كنيد. سرطان به تعداد زيادي از بيماري ها گفته مي شود كه با پيشرفت سلول هاي غيرطبيعي شناسايي مي شوند. اين سلول هاي غيرطبيعي به صورت غيرقابل كنترل تقسيم مي شوند و توانايي آن را دارند كه بافت هاي طبيعي بدن را نابود كنند و مي توانند در تمام بدن پخش شوند. تشخيص سرطان در يك فرد باعث ايجاد ترس مي شود، اما اين كه او بداند در اين هنگام در بدنش چه مي گذرد، مي تواند در كنترل اين بيماري كمك كننده باشد.
عوامل سرطان زا
سرطان با جهش در DA شروع مي شود. DA شما مثل يك مجموعه از دستورالعمل هاست كه به سلول هاي شما دستور مي دهند كه چگونه رشد كنند و تقسيم شوند. سلول هاي نرمال اغلب جهش هاي ايجادشده در DA خود را از بين مي برند يا اگر نتوانستند مي ميرند. اگر سلولي هيچ يك از اين اعمال را انجام نداد، شروع به رشد مي كند و تبديل به سلول سرطاني مي شود؛ البته جهش هاي ژنتيكي اولين قسمت از فرآيند ايجاد سرطان است و براي گسترش اين سلول ها نياز به تغييرات ديگري در بدن است.
گاهي افراد با اين جهش ها به دنيا مي آيند و گاهي اوقات اين تغييرات به وسيله عوامل دروني مانند هورمون ها، ويروس ها و التهاب هاي مزمن ايجاد مي شود. همچنين عوامل خارجي مثل اشعه ماوراء بنفش كه از خورشيد ساتع مي شود و مواد شيميايي مانند كارسينوژن، مي تواند ايجاد سرطان كند.
بعد از ايجاد جهش در انسان مشكلاتي در چرخه سلولي ايجاد مي شود، به طور مثال افزايش سرعت تقسيم شدن سلول كه اين امر مي تواند باعث ايجاد مجموعه اي از سلول هاي غيرطبيعي يا تومور شود. اگر ما در معرض مواد تحريك كننده رشد تومور باشيم، بسيار وضعيت خطرناك مي شود، زيرا اين مواد سبب مي شوند كه يك تومور بدخيم و مهاجم شود.
چه مواردي ريسك به ابتلا به سرطان را زياد مي كند؟
عادت هاي فرد: قطعاً طرز زندگي يكي از عوامل بالا بردن ريسك ابتلا به اين بيماري است. سيگار كشيدن، نوشيدن مشروبات الكلي بيشتر از يك ليوان در روز براي خانم ها و دو ليوان براي مردان، بيش از حد در معرض خورشيد بودن، داشتن آفتاب سوختگي هاي مكرر و داشتن روابط مشكوك از عاد هايي هستند كه فرد را به سمت سرطان هدايت مي كند.
وجود سرطان در تاريخچه خانوادگي
اگر سرطان در خانواده شما وجود دارد، اين امكان است كه جهش هاي ژنتيكي در شما هم باشد؛ پس لازم است كه آزمايش ژنتيك بدهيد تا بفهميد كه آيا در ژن هاي شما هم جهش وجود دارد يا نه، زيرا كه جهش ها اين قابليت را دارند كه به نسل بعد منتقل شوند. اما به خاطر داشته باشيد كه وجود جهش در ژن هايتان به اين معني نيست كه شما سرطان داريد.
وضعيت سلامت بدني: بيماري هاي مزمن مانند زخم هاي كوليت (ورم مخاط روده بزرگ) و بازگشت غذا از معده به مري مي تواند ريسك ابتلا به سرطان را افزايش دهد.
محيط: محيط اطراف شما مي تواند مواد شيميايي مضر را داشته باشد كه ريسك ابتلا به سرطان را افزايش بدهد. مثلاً حتي اگر شما سيگار نمي كشيد، اما با كسي زندگي مي كنيد كه سيگار مي كشد و دود سيگار را استنشاق مي كنيد، باز هم احتمال ابتلاي شما به سرطان ريه وجود دارد.اگر در محيط كار شما موادي مانند پنبه نسوز و بنزين وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان در شما زياد است.
راه هاي تشخيص سرطان
تنها راه دقيق براي تشخيص سرطان، بررسي كردن سلول ها در زير ميكروسكوپ است. تست هايي مثل توموگرافي كامپيوتري و ماموگرافي كه حضور توده سلول هاي غيرطبيعي را نشان مي دهد و روش هاي ديگر شامل جراحي هاي تشخيصي، MRI، سونوگرافي و... مي تواند در تشخيص صحيح سرطان كمك كننده باشد.
چه كساني سرطان مي گيرند؟
سرطان هيچ توجهي به سن و جنس افراد ندارد. جامعه سرطان در آمريكا تخمين مي زند كه نيمي از مردان و 3/1 درصد از زنان در آمريكا مبتلا به سرطان هستند كه 565 هزار نفر از اين بيماران در سال 2006 خواهند مرد.
تست هاي ژنتيكي
اگر شما براي تشخيص ناهنجاري هاي احتمالي ژنتيكي خود به تست هاي ژنتيك فكر مي كنيد، زمان صرف كنيد و درباره آن مطالعه داشته باشيد. اين تست  تنها مي تواند به شما اطلاعاتي در مورد داشتن يا نداشتن جهش يا ناهنجاري بدهد و نمي تواند هيچ مطلبي را در مورد اينكه شما دچار سرطان خواهيد شد و يا اينكه چه زماني علايم بيماري در شما ظاهر خواهد شد، بيان كند.
فرآيند تست ژنتيك
معمولاً از خون ساده استفاده مي كنند، اما بسته به نوع اختلالي كه پزشك به دنبال آن است، از موارد مختلفي نمونه گيري مي شود؛ مانند پوست يا حتي سلول هاي گونه. مدت زمان انتظار شما بستگي به نوع آزمايش شما دارد.
اين تست صددرصد جواب نمي دهد
بيشتر تست ها در پيدا كردن جهش ها كه مي تواند ايجاد بيماري كند، ناتوان هستند. جواب مثبت در اين نوع آزمايشات به معني آن نيست كه شما حتماً دچار بيماري خواهيد شد، همچنين جواب منفي نيز به اين معني نيست كه شما مشكلي نخواهيد داشت. در جواب مثبت اين تست امكان شناسايي دقيق بيماري نيست، اين تست بسيار گران است.
www.mayocliic.com

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |