يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۴ - Oct 8, 2006
بين الملل
Front Page

تنش در مرز دو كره
002358.jpg
گروه بين الملل نيلوفر قديري: ساعاتي بعد از آنكه شوراي امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا در بيانيه اي از كره شمالي خواست تا همه سلاح هاي هسته اي اش را كنار بگذارد ، شليك چند گلوله در مرز دو كره به فضاي ملتهب حاكم در اين شبه جزيره دامن زد.
ظهر ديروز سربازان كره جنوبي در مرز دو كره كه نظامي ترين منطقه مرزي جهان به شمار مي رود، به روي سربازان كره شمالي به نشانه اخطار آتش گشودند. بعضي گزارش ها حاكي از آن است كه بيش از 40 گلوله در اين منطقه شليك شده است. نظاميان كره جنوبي مي گويند اين گلوله ها به خاطر پيشروي سربازان كره شمالي شليك شده و بعد از شليك اخطار سربازان كره جنوبي، نيروهاي كره شمالي به خط مرزي خود بازگشته اند.
شوراي امنيت روز جمعه در بيانيه اي غير الزام آور ضمن ابراز نگراني عميق از تهديد كره شمالي به انجام آزمايش هسته  اي، از اين كشور خواست به همه تعهدات سال گذشته خود عمل كرده و همه فعاليت هاي هسته اي اش را كنار بگذارد.
در همين حال نخست وزير ژاپن كه به تازگي به اين سمت انتخاب شده در اولين سفر خود امروز به چين و كره جنوبي مي رود تا با رهبران اين كشورها درباره بحران هسته اي كره شمالي گفتگو كند. شينزو آبه نخست وزير جديد ژاپن پيش از اين نيز مواضع تندي عليه كره شمالي و برنامه هاي هسته اي اين كشور اتخاذ كرده  بود.
از سوي ديگرشوراي امنيت پس از سه روز بحث، تحت فشارهاي فزاينده انگليس و آمريكا سرانجام به صدور بيانيه رياست شورا اكتفا كرد و به كره شمالي هشدار داد كه اگر دست به آزمايش هسته اي بزند با واكنش اين شورا مواجه خواهد شد.
اين بيانيه كه در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل قرائت شد، موضوع واكنش احتمالي شورا را آشكارا مسكوت گذاشته و تنها به اين جمله بسنده دارد كه براساس منشور سازمان ملل عمل خواهد شد.
كره شمالي مي گويد كه بخاطر نگراني از امنيت خود در مقابل تهديدهاي روزافزون آمريكا، قصد دارد تا دست به آزمايش هسته اي بزند.
كنزوا اوشيما سفير ژاپن و رئيس دوره اي شوراي امنيت در عين حال گفت كه چنين آزمايشي، خطري آشكار براي صلح و امنيت بين الملل است.
بيانيه رياست شورا اشاره دارد: شوراي امنيت از جمهوري دمكراتيك خلق كره مي خواهد تا چنين آزمايشي را انجام ندهد و از اقداماتي كه موجب تنشهاي تهاجمي مي شود خودداري كند و به راه حل نگرانيهاي منع گسترش هسته اي اهميت داده و از طريق ديپلماسي و تلاشهاي سياسي مبسوط و صلح آميز اين مشكل را حل كند.
اين بيانيه همچنين تأكيد مي كند: چنين حركتي انزجار دسته جمعي جامعه بين الملل را بدنبال دارد و به تقويت امنيت كره شمالي كمكي نمي كند.
در اين بيانيه از جمهوري دمكراتيك خلق كره خواسته شده تا بدون پيش شرط به گفت و گوهاي شش جانبه باز گردد تا راه حلي صلح آميز براي اين بحران جستجو شود و كليه تسليحات هسته اي و ساير برنامه هاي هسته اي خود را جهت خلع سلاح هسته اي شبه جزيره كره متوقف كند.
گفت و گوهاي شش جانبه بين چين، جمهوري خلق كره، ژاپن، كره جنوبي، روسيه و آمريكا، به دنبال يك سلسله اتهامات واشنگتن عليه پيونگ يانگ متوقف شد.
كره شمالي همچنين چهار سال پيش به دنبال فشارهاي فزاينده آمريكا و مانع تراشي بر سر برنامه هسته اي آن كشور، از معاهده ان پي تي خارج شد.به گزارش خبرگزاري ها كره شمالي در نظر دارد در روزهاي آينده نخستين آزمايش هسته اي خود را انجام دهد.

عضو دفتر سياسي حماس:
واشنگتن و فتح قصد سرنگوني دولت هنيه را دارند
گروه بين الملل درپي تشديد تهديدات محمود عباس مبني بر انحلال دولت كنوني فلسطين و برگزاري انتخابات پيش از موعد، ديروز حماس اعلام كرد كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين درصدد سرنگوني دولت اسماعيل هنيه است.
ديروز محمد نزال عضو دفتر سياسي حماس در گفت وگو با شبكه الجزيره گفت: محمود عباس قصد دارد دولت منتخب فلسطين را به بهانه تشكيل دولت حالت فوق العاده سرنگون كند. نزال درباره واكنش جنبش فتح به سخنراني روز جمعه هنيه در جمع هزاران هوادار حماس در غزه و دعوت مجدد وي به تشكيل دولت وحدت ملي گفت: نارضايتي شديد اطرافيان محمود عباس و سران فتح نشان مي دهد كه اسماعيل هنيه با سخنان خود نادرستي ادعاها درباره اختلاف نظر بين سران حماس در داخل و خارج فلسطين را ثابت كرد.
وي در ادامه اين مصاحبه افزود: هنيه با اظهارات خود در برابر ده ها هزار نفر از مردم فلسطين در غزه اكنون مسئوليت را برعهده محمود عباس انداخت و از اين پس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كه قدرت زيادي دارد و بسياري از سازمان هاي امنيتي و صندوق هاي سرمايه گذاري زير نظر اوست، بايد پاسخگو باشد.
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: در واشنگتن اين تصميم گرفته شده است كه دولت اسماعيل هنيه سرنگون شود. اين اقدام قرار است با استناد محمود عباس به بندي در قانون اساسي كه به تشكيل دولت حالت فوق العاده مربوط مي شود انجام شود. چنين دولتي فقط به مدت دو ماه مي تواند به كار خود ادامه دهد و پس از آن شوراي قانونگذاري بايد به ادامه كار دولت حالت فوق العاده رأي دهد.

درخواست آمريكا براي كاهش نفوذ شيعيان عراق
گروه بين الملل از زمان سرنگوني رژيم صدام در عراق، نيروهاي اشغالگر بيم آن داشتند كه شيعيان قدرت فائقه در اين كشور شوند. در اين مدت بارها تحركات مختلفي صورت گرفت تا شيعيان را به واكنش وادارد اما رفتار مدبرانه رهبران شيعي به ويژه آيت الله سيستاني مانع از تحقق آن شد.اما به مرور ابراز نگراني اشغالگران و حاميان آنها در كشورهاي عربي نسبت به قدرت شيعيان عراق چنان بالا گرفت كه اخيرا تعدادي از اعضاي كنگره آمريكا در سفر به بغداد رسماً خواهان محدودكردن قدرت شيعيان در اين كشور شده اند.
قتل 4 هزار پليس عراقي
در دو سال
يكي از فرماندهان آمريكايي در عراق از كشته و زخمي شدن بيش از 4 هزار نيروي پليس عراق در دو سال گذشته خبر داد.
ژنرال جوزف پيترسون مسئول آمريكايي آموزش نظامي پليس عراق در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در دو سال گذشته، نزديك به 4 هزار نيروي پليس عراق در درگيري هاي مسلحانه، انفجارها و عمليات هاي انتحاري كشته شدند.
هفده گروه مسلح عراقي عمليات خود را متوقف كردند
هفده گروه مسلح عراقي به منظور حمايت از ميثاق نامه شرف، عمليات خود را متوقف كردند.روزنامه الصباح چاپ عراق ديروز به نقل از عبدالرحمن انصاري از افراد نزديك به گروه هاي مسلح اين كشور نوشت: درپي درخواست علماي دين و روساي عشاير مبني بر توقف عمليات مسلحانه و حمايت از ميثاق نامه شرف، هفده گروه مسلح عراقي عمليات خود را در همه استان هاي عراق به ويژه در استان هاي الانبار، صلاح الدين و موصل متوقف كردند.

نگاه
هراس پانصد ساله
عباس لقماني
پانصد سال پس از فتح كنستانتينوپل بدست سلطان محمد فاتح هنوز اروپا از كشوري هراس دارد كه نه فقط ديگر فاتح كشورها نيست، بلكه به ميعادگاهي براي داد و ستدهاي سياسي در منطقه تبديل شده است. تركيه كه از زمان آتاتورك سعي در بريدن ريشه هاي عميق شرقي خود و كاشتن بذر فرهنگ اروپايي كرد، امروز در پشت دروازه اي به انتظار ايستاده است كه روزي گشودن آن با نيروي قهرآميز چندان دور از تصور نبود. دوبار محاصره وين يادآور آخرين تلاش امپراتوري عثماني براي نفوذ به اروپا بود. فرزندان يني چري ولي اكنون تا آن حد پيش رفته اند كه نه فقط ريشه هاي شرقي خود را كتمان مي كنند، بلكه در جستجوي هم پيماني هر چند ضعيف در اروپا هستند تا راه ورود به اتحاديه اروپا را هموار كنند. براي اين منظور قوانين داخلي با قوانين اروپا وفق داده مي شوند، تقريباً همه درخواستهاي اروپا براي همسويي اخلاقي پذيرفته مي شود و كساني با استقبال تركها روبرو مي شوند كه خود در كشورهايشان چندان مورد پسند نيستند و در اين ميان كساني به اتحاديه اروپا مي پيوندند كه هم از لحاظ سياسي و هم از لحاظ اقتصادي توان برابري با تركيه را ندارند ولي صرف مسيحي بودن شان دليل كافي براي تمايل اروپا به آنان است. تركيه پس از چهل سال هنوز به اتحاديه اروپا وارد نشده است ولي روماني و بلغارستان از اول سال آينده به اين اتحاديه مي پيوندند. كشورهاي ديگر شرق اروپا نيز همانند صربستان، مونته نگرو، آلباني و حتي آنسوي آبهاي درياي سياه، گرجستان نيز چنين تمايلاتي دارند و دير يا زود دروازه اروپا به روي آنان نيز گشوده مي شود.
در اين ميان اين پرسش مطرح است كه ترس اروپا از تركيه از كجا نشأت مي گيرد. اين فقط يك هراس تاريخي نيست بلكه ترس از فرهنگي است كه علي رغم همه كوشش هاي آنكارا در پنجاه سال آخرين براي زدودن آن، هنوز بر جامعه تركيه و آنهم نه چندان نهان بر دل و جان مردم حاكم است.
استانبول و آنكاراي به ظاهر مدرن در درون خود هنوز همان دو شهر اسلامي هستند كه صداي موذن بيش از گذشته در آن طنين انداز است. قونيه هنوز ميعادگاه عاشقان مولاناست و آنچه در آنتاليا و ازمير و سواحل درياي سياه و مديترانه مي گذرد چهره واقعي تركيه را نشان نمي دهد. پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا به معني پيوستن حدود صد ميليون مسلمان در ده سال آينده به اروپا خواهد بود. چندين ميليون مسلماناني كه به علت مسايل اقتصادي پس از جنگ دوم جهاني به اروپا براي كار كوچ كردند نيز رابطه بسيار مستحكمي در دراز مدت براي نفوذ بيشتر تركيه در اتحاديه هستند. همه اين فاكتور ها به اضافه ترس تاريخي اروپائيان از تركيه باعث موضعگيري منفي بسياري از محافظه كاران اروپايي نسبت به ورود تركيه به اتحاديه اروپا شده است. طيفي كه از وزير كشور دست راستي فرانسه سركوزي شروع مي شود، به راست هاي افراطي در هلند و بلژيك وصل مي شود و در نهايت در اتريش نيز با اظهارات رئيسان حزب دست راستي آزادي بيشتر نمايانگر مي شود.
در برابر كساني نيز در اروپا هستند كه افق هاي بازتري را به نظاره نشسته اند و درك مي  كنند كه تركيه براي اروپا يك امتياز است. در همين رابطه و پس از سفر دوروزه صدراعظم آلمان آنگلا مركل به تركيه، ورنر فون هويگن كميسر عالي توسعه اروپا در مصاحبه اي با يك روزنامه آلماني به شدت از سياست اروپا درمورد تركيه انتقاد كرد و گفت كه اروپا فقط علايم منفي به تركيه مي فرستد.
براي بسياري از فرهيختگان تركيه اي نيز اين پرسش بي پاسخ مانده است كه آيا خير و صلاح تركيه فقط وابسته به پيوستن به اتحاديه اروپاست و يا اين كه تركيه در عين  حال كه مي تواند دروازه مشرق زمين به اروپا باشد، بايد نگاه خود را بيشتر به شرق هم بدوزد؟ در مشرق زمين تركيه بيگانه نيست، ولي تركيه حتي هنگامي كه عضوي از اعضاي بسيار اتحاديه اروپا شود، كشوري شرقي است كه به آن تحميل شده است.

كوتاه ازسياست جهان
موانع جديد فرانسه و آلمان براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا
گروه بين الملل- در حالي كه افزون بر چهل سال از تقاضاي تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا مي گذرد، اين كشور هر از چندي با موانعي براي تحقق اين خواسته خود روبرو مي شود.
در آخرين اين موانع صدراعظم آلمان بار ديگر موضوع قبرس را سد راه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا اعلام كرد و وزير كشور فرانسه كه نامزد رياست جمهوري اين كشور نيز هست گفت: كشور ي با صد ميليون مسلمان نمي تواند عضو اتحاديه اروپا شود. در اين خصوص، آنگلا مركل صدراعظم آلمان اظهار داشت كه مناقشات بر سر امتيازات تجاري تركيه به قبرس - اصلي ترين مانع در مسير عضويت آنكارا به اتحاديه اروپا است اما اين مانع- مي تواند از طريق مذاكرات سازنده حل و فصل شود.
صدراعظم آلمان كه پيشتر به عنوان رهبر اپوزيسيون كشورش با پيوستن تركيه به جمع خانواده ي اروپا مخالفت كرده بود، در تركيه گفت: من به عنوان رهبر اتحاديه ي دموكرات مسيحي از عضويت افتخاري تركيه به جاي عضويت دايم اين كشور در اتحاديه ي اروپا حمايت مي كنم، اما در مقام رييس دولت به مفاد معاهدات ارج مي نهم.
از سوي ديگر وزيركشور فرانسه و نامزد انتخابات رياست جمهوري اين كشور در سال 2007 پيوستن تركيه به اتحاديه ي اروپا را به منزله ي پايان دادن به نقشه ي سياسي اروپا با مرزهاي شناخته شده اش دانست.

اعتراض لبنان به سازمان ملل نسبت به تجاوزات اسرائيل
گروه بين الملل علي رغم ادعاي اسرائيل مبني بر عقب نشيني از تمام مرزهاي لبنان، نه تنها ارتش اين رژيم هنوز بخش كوچكي از منطقه مرزي با لبنان را ترك نكرده بلكه جنگنده هاي آن نيز از زمان آتش بس تاكنون بارها به حريم هوايي لبنان تجاوز كرده اند.
ديروز فواد سينيوره نخست وزير لبنان در نامه اي به دبيركل سازمان ملل از كوفي عنان خواست تا به رژيم صهيونيستي براي عقب نشيني از بخش لبناني روستاي قجر و پايان دادن به نقض حريم هوايي اين كشور فشار وارد آورد.
نخست وزير لبنان همچنين بر لزوم پايان بخشيدن به تخطي هاي متعدد اسرائيل از خط آبي كه به عنوان مرز ميان لبنان و فلسطين اشغالي از آن استفاده مي شود به ويژه بر پايان اشغال روستاي قجر توسط اسرائيل تاكيد كرد.

كرزاي: تروريسم در افغانستان ريشه كن نشده است
گروه بين الملل- در آستانه پنجمين سالگرد حمله آمريكا به افغانستان و سرنگوني طالبان، حامد كرزاي رييس  جمهور آمريكا در گفت وگويي با بي بي سي تاكيد كرد، اگرچه پيشرفت هاي زيادي در افغانستان صورت گرفته اما تروريسم در افغانستان ريشه كن نشده است. كرزاي در سخناني كه آشكارا هدف و اشاره آن پاكستان بود گفت، اشتباه جامعه جهاني در افغانستان و در مبارزه با القاعده اين بود كه به منابعي اتكا كردند كه نسبت به جامعه جهاني و افغانستان صداقت نداشتند.
در همين حال، دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز گفت: علي رغم افزايش توليد ترياك و شدت گرفتن درگيري ها در اين كشور تحولات در افغانستان اميدواركننده و مثبت بوده  است. رامسفلد با تشريح وضعيت اقتصادي و افزايش توان ارتش و پليس افغانستان و دستيابي مردم به امكانات درماني و آموزشي گفت، شرايط امروز افغانستان از ديروز بهتر است.
از سوي ديگر، توني بلر نخست وزير انگليس ديروز وعده داد همه تجهيزات و امكانات لازم را براي نبرد سخت نيروهاي انگليسي در افغانستان تامين كند. دولت بلر در ماههاي اخير به سهل انگاري در برآورد سختي هاي پيش رو در افغانستان و امكانات مورد نياز نيروهاي انگليسي در اين كشور متهم شده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |