پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵
ساخت و سازهاي بي رويه، هر روز راه ورود
به ساحل دريا را براي مردم محدودتر مي كنند
ساحل زيباي خزر، نه براي همه
005427.jpg
طرح:روزبه عباسي
كناره هاي درياي خزر از گذشته هاي بسيار دور، براي مردم ايران، فضايي رويايي و نشاط بخش داشته است.
خانواده ها در هر فرصتي كه به دريا مي رسند، حس و حال ديگري پيدا مي كنند. چهار فصل دريا، حتي آن زمان كه خروشان و توفاني مي نمايد، زيبا و جذاب است، اما به مرور و با انجام ساخت و سازهاي متعدد توسط بخش دولتي و خصوصي، هر روز كه مي گذرد، راه هاي دسترسي به دريا، براي كساني كه عاشقانه به ديدارش مي شتابند محدودتر مي شود.
حريم دريا، بايد فضايي باشد كه مردم به راحتي بتوانند بوي شور و امواج   را حس كنند و حال و هواي تازه اي پيدا نمايند، در فصل گرما، تني به آب بزنند و در ساير فصول، آواي زيبا و رويايي امواج را بشنوند و چشم اندازهاي سحرآميزش را تا دور دست به تماشا بنشينند. اما بخش دولتي از سال ها پيش با ساخت مجتمع هاي ويلايي و بخش خصوصي با ساختن ويلاهاي متعدد، راه هاي رسيدن به دريا را هر روز محدودتر كرده اند، به صورتي كه ساكنان شهرهاي ساحلي گيلان و مازندران هم نمي توانند، به آساني خود را به ساحل دريا برسانند. من كه خود اهل شمال هستم و در يك شهر ساحلي به دنيا آمده ام و تا سن 17 سالگي در آن شهر تحصيل كرده ام و با دريا راز و نياز ها داشته ام، از اين كه حالا هر جا قدم مي گذارم با تابلو راه خصوصي است! مواجه مي شوم، غصه ام مي گيرد و مي پرسم به چه دليل، اكثريت مردم كشور ما از دسترسي به ساحل طولاني درياي خزر، در مكان هايي كه امكان استفاده از كناره ها وجود دارد، محروم مانده اند و چرا نظارتي براي كنترل اين همه ساخت و سازهاي بي برنامه وجود نداشته است؟
در بسياري از كشورهاي جهان كه چنين امكاناتي در اختيار دارند، ساحل و حريم دريا حفظ مي شود تا همگان بتوانند از اين فضاها استفاده كنند. گفتني ها بسيار است و بارها در مطبوعات نيز چاپ شده است، اميدوارم، به موجب قانون، حريم دريا از اين همه ساخت و سازهاي مزاحم و سدكننده پاك شود تا مردم بتوانند از موهبت بزرگي كه پروردگار توانا به همه ما ارزاني داشته است، استفاده كنند و ساحل دريا براي همه باشد.
رعنا غلامي

كج بار
005436.jpg
ضوابط و مقررات حمل بار توسط خودروهاي سبك و سنگين در بسياري از راه ها و اتوبان هاي كشور اجرا نمي شود
از زمان جايگزيني ماشين به جاي چهارپايان، درشكه و دليجان و... قوانين و ضوابط مربوط به حمل بار هم به وجود آمد. از جمله، طبق مقررات و آيين نامه هاي باربري، ضوابط و چگونگي حمل بار توسط كاميون ها، اتوبوس ها، وانت ها و همچنين بارهاي كم حجم روي باربند خودروهاي سواري مشخص شده است. اين مقررات در طول دهه هايي كه از عمر آنها مي گذرد، به تناسب فناوري هاي جديد، متحول هم شده اند. از جمله، روش هاي نوين و كارآمد جانشين باسكول هاي قديمي شده است، وجود نام ها و مكان هايي در مسير جاده هاي ايران با عنوان باسكول و قپان از جمله دوراهي قپان در جنوب غربي تهران، نشان دهنده اهميت كنترل قانوني حمل بار و باربري توسط خودروها در شهرها و جاده هاي ايران است، اما به مرور با تكرار برخي تخلفات كوچك و ناديده انگاشتن مقررات و ضوابط باربري، توسط رانندگان خودروهاي سنگين و سبك، اين خطاها ديگر به چشم نمي آيند، در حالي كه آثار زيانبار خود را بر جاي مي گذارند و به اقتصاد كشور لطمه مي زنند. با مرور نامه ها و گلايه هايي كه در طول 6 ماه اخير از خوانندگان همشهري دريافت كرده ايم، مي توان به وضعيت نابسامان حمل و جابه جايي بار توسط انواع خودروها در ايران واقف شد. باشد كه اين يادآوري ها، زمينه ساز، اجراي مقررات، ضوابط و آيين نامه هاي حمل بار در سراسر كشور شود و از ميزان حوادث گوناگوني كه به علت نارسايي هاي موجود در حمل بار در خيابان ها و جاده ها، رخ مي دهد، بكاهد.
سعيد حسيني- تهران: در آزادراه كرج، با خودرو سواري سرعت متعادل در حركت بوديم. دو تن از بستگانم در كنار من سرنشين اين خودرو بودند. با سرعت كمي كه داشتيم در خط مياني و لاين نزديك به خط كندرو، در حركت بوديم كه ناگهان شيشه جلوي اتومبيلم يكسره تاريك شد، به طوري كه نمي توانستم مقابلم را ببينم. با دلهره شديد به هر ترتيب كه بود پس از برخورد با دو دستگاه خودرو، ماشين را به كناره آزاد راه هدايت كردم و متوقف شدم. وقتي پياده شديم تازه فهميدم كه يك عدد لحاف، پس از كنده شدن از پشت يك وانت كه لابد، اثاثيه را از جايي به جايي مي برد توسط باد شيشه جلوي خودرو ما را پوشانده است. در نتيجه ماشين من و دو دستگاه خودروسواري ديگر آسيب ديدند، بي آنكه رد و نشاني از راننده خاطي به دست بياوريم!
پليس بايد از ورود خودروهايي كه بار ايمن ندارند به اتوبان كرج يا اتوبان هاي ديگر جلوگيري كند.
آقاي م.ن. فرج اللهي- كرج: در يكي از شب هاي تابستان امسال، شب هنگام با خودرو وانت در بزرگراه شيخ فضل الله نوري در حركت بودم كه به صورت ناگهاني با يك شيئي درشت كه وسط اتوبان افتاده بود روبه رو شدم. براي جلوگيري از برخورد با آن شيء، به ناچار ترمز كردم،  در نتيجه خودروي ديگري كه در پشت سر من قرار داشت به شدت با وانت من تصادف كرد و اگر كمربند ايمني نداشتيم، قطعاً سرم با شيشه جلو برخورد مي كرد، به رغم اين، به علت تكان شديد، مهره هاي گردنم آسيب ديد و خسارات سنگيني به من و راننده پشت سري وارد شد. مي دانيد آن شيء چه بود، يك جعبه بزرگ مقوايي خالي كه از پشت يك كاميون رها شده بود.
خانم آزادبخت- تهران: در اتوبان افسريه با اتومبيل شخصي ام از جنوب به شمال در حركت بودم. يك دستگاه وانت كه تعداد زيادي ميلگرد بار كرده بود، در جلوي من مي رفت. ناگهان ميلگردها با صداي بسيار مهيبي رها شدند و تعادل وانت به هم خورد، به طوري كه قسمت جلوي وانت از زمين كنده شده و راننده آن بالا ماند! اگر سرعت من زياد بود، حتماً به يك فاجعه منجر مي شد، به خصوص كه دخترم در كنار من نشسته بود. بالاخره ماشين هاي امداد و آتش نشاني آمدند و راننده را پايين آوردند. چرا يك وانت بايد بيش از اندازه مجاز بار حمل كند و خطر بيافريند؟
افراسياب حسيني- شيراز:يك بار در جاده اصفهان شاهد حادثه دردناكي بودم كه منجر به قرباني شدن دو عضو يك خانواده شد. در آن حادثه يك اتومبيل آسيب ديده از تصادف كه توسط جرثقال حمل مي شد به علت رها شدن طناب فولادي جرثقال، روي خودروسواري ديگري افتاد و راننده و فردي كه پشت سر او قرار داشت جان باختند و دو تن ديگر به سختي مجروح شدند. آيا نبايد ايمني و استحكام اين دستگاه ها كنترل شود؟
رضا طاهري- تهران- بارها در اتوبان هاي تهران، ديده ام كه بقاياي كاغذ، مقوا، كيسه هاي پلاستيكي، از جايگاه بار كمپرسي ها، در سطح اتوبان پخش مي شود يا از كاميون هاي كمپرسي حامل شن و ماسه، دانه هاي شن و سنگريزه، مثل باران در اتوبان باريدن مي گيرد. گاهي نيز با ترمزهاي ناگهاني، سنگ هاي ريز و درشت از كاميون هاي حامل سنگ كه خوب مهار نشده است، در جاده يا اتوبان رها مي شوند و باعث حوادث ناگوار رانندگي مي شوند.

مسئله پخت نان، مشكل 70 ساله تهران
005430.jpg
طرح:علي مريخي
ظاهراً مسئله نان تهران بخصوص، مشكلاتي كه از لحاظ پخت نان در بعضي از نانوايي هاي اين شهر هنوز وجود دارد و از قدمتي 71 ساله برخوردار است. اول اين اطلاعيه را كه در سال 1314 هجري شمسي از طرف بلديه (شهرداري) تهران در روزنامه اطلاعات چاپ شده است بخوانيد: با اينكه بلديه آرد مصرف خبازي تهران را از بهترين گندم مرغوب ولايات تهيه و به خبازان مي دهد معذالك گاهي ديده مي شود، بعضي از خبازها آرد نامرغوبي به طور قاچاق تهيه و داخل نموده و يا در عمل آوردن خمير و طبخ نان تقلباتي مي كنند، لذا براي آخرين دفعه اخطار مي شود هر خبازي كه در خمير و طبخ نان لازمه دقت را مرعي نداشته و نان دكانش بد باشد، جواز دكان او به ديگري منتقل و خودش براي هميشه از داشتن شغل خبازي در تهران ممنوع خواهد شد.
بلديه تهران
همانطور كه ملاحظه مي فرماييد بيش از 70 سال است كه مسئله پخت نان در تهران موضوع بحث و انتقاد مي باشد، اما اين مشكل نه تنها حل نشده، بلكه در عمل آوري خمير و پخت نان باكيفيت، هنوز از مسائل روز و مورد بحث در تهران است. وعده هايي از وزارت بازرگاني شنيديم و خوانديم كه قرار است، سوبسيد جوش شيرين قطع و به جاي آن سوبسيد خمير مايه براي نانوايي ها برقرار  گردد. اميدواريم اين وعده هر چه زودتر عملي شود و به همراه آن، كنترل و نظارت دقيق تري بر نحوه پخت نان بخصوص عمل آوري خمير در نانوايي ها اعمال گردد. چنين نظارتي نبايد چندان دشوار باشد.
حسين روزي طلب

دربه در به دنبال راننده خاطي!
چندي پيش در حالي كه پدر و مادر خود را از مراسم ختم يكي از اقوام به خانه مي آوردم، در ميدان پونك اتومبيل سمند نقره اي رنگي به علت عدم توجه به حق تقدم و احتياط با اتومبيل بنده تصادف نمود. راننده سمند پس از وقوع حادثه گفت بهتر است به كنار خيابان برويم تا ببينيم كه چه شده است و ترافيك ايجاد نشود، حرف منطقي بود و بنده هم به كنار خيابان آمدم و اما مشاهده نمودم كه راننده سمند تمايلي به كنار خيابان آمدن ندارد. به يك باره با سرعتي دلخراش كه كم مانده بود عابري را نيز زير بگيرد، از صحنه تصادف گريخت؟! با توجه به اينكه شماره شهرباني يا به عبارتي شماره ملي اتومبيل مورد نظر را يادداشت كرده ام، به منزل آمده و با پليس۱۱۰ تماس گرفتم گفتند كه بايد به دادسراي محل وقوع حادثه رفته و اعلام شكايت نمايم. به همين منظور به دادسراي قدس واقع در پونك رفتم كه يادآور شدند ضلع شرقي ميدان پونك به منطقه دو مربوط مي شود و بايد به دادسراي سعادت آباد مراجعه كنيم، جالب اينجاست كه خود دادسراي قدس در منطقه دو قرار گرفته است. به هر جهت به دادسراي سعادت آباد مراجعه نمودم و كارشناسان پس از دريافت مبلغي بنده را راهنمايي كردند كه براي حصول نتيجه سريع تر بهتر است به شوراي حل اختلاف منطقه دو مراجعه كنم لذا به شوراي حل اختلاف منطقه 2 مراجعه كردم تا اينكه دست آخر يك ورقه دادند كه به شهرك آزمايش مراجعه كنيم تا آنها به ما بگويند كه اتومبيل مورد بحث متعلق به كيست و آدرس آن كجاست. خيلي وقت بود كه به شهرك آزمايش نرفته بودم. يادم مي آيد آخرين بار وقتي بود كه براي امتحان رانندگي به آنجا رفته بودم و ديگر از آن صف هاي طولاني و تجمع پرتراكم پشت پنجره ها خبري نبود. دنياي فناوري گويا به همه جا رسوخ و كارها را راحت كرده و از اين بابت بايد به مسئولين تبريك گفت. به هر حال نامه اي از شهرك آزمايش دريافت كرديم كه نام و آدرس اتومبيل فراري در آن نوشته شده بود. دوباره به شوراي حل اختلاف رفتيم و اين بار حوزه دادگاه نيز عوض شده بود! نامه نيروي انتظامي را به حوزه مربوطه داديم و باز براي جواب نامه تعيين وقتي جديد و روزي ديگر. به هر جهت روز قرار در حوزه جديد واقع در شوراي حل اختلاف حاضر شديم و در نهايت تعجب و ناباوري قاضي دادگاه گفت: چون منزل راننده اتومبيل فراري شهرستان كنگاور است، شما بايد به شهرستان كنگاور رفته و موضوع شكايت را در آن شهرستان پيگيري نماييد
بسيار از اين موضوع تعجب نمودم. شخصي به اتومبيل بنده زده و ايجاد خسارت نموده و دست آخر هم فرار كرده و حال بنده بايد به شهرستان محل اقامت شخص فراري رفته و در آنجا شكايت كنم.
مي دانستم اگر حتي به كنگاور بروم حداقل 2 هفته اي را بايد در آن شهرستان اقامت كنم تا بتوانم شكايتم را به جايي برسانم. اما سؤالي برايم پيش آمد. شخصي كه به خاطر اين خسارت كوچك بلافاصله از محل حادثه فرار مي كند، آيا به هنگام تصادف با يك انسان و عابر بي گناه اگر از صحنه بگريزد، شاكيان بايد همين چرخه طولاني را طي كنند؟ آيا نبايد امكان جلب و دادرسي سريع تر به منظور رسيدگي به شكايت و مجازات فرد متخلف وجود داشته باشد؟
مرتضي اسلام زاده

پاسخ مسئولان
بر اساس طبقه بندي مشاغل عمل مي شود
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون با مردم همشهري، مورخ 14/6/85 با عنوان توقع كاركنان امور دفتري به اطلاع مي رساند:
۱. متصديان امور دفتري مدارس در رشته شغلي مسئول امور آموزشي و رسته آموزشي و فرهنگي تخصيص و براساس شرح وظايف، انجام امور مربوط به ثبت نام، تنظيم ليست، تهيه آمار و... را به عهده دارند كه بسيار متفاوت با شرح وظايف مشمولان طرح طبقه بندي معلمان مي باشد و طبعاً مزاياي آنان نيز با توجه به وظايف و مسئوليت ها و عنوان پست مورد تصدي تعيين مي شود.
۲. تعيين ساعت كار هر يك از مشاغل بنا به ماهيت و شرح وظايف صورت مي پذيرد و تسري ساعات كار مشمولان طرح طبقه بندي مشاغل معلمان به اين دسته از همكاران امكان پذير نمي باشد.
۳. طبق آيين نامه مرخصي ها و قانون استخدام كشوري، تعطيلات فصلي مستخدمان رسته آموزشي و فرهنگي و ديگر مستخدميني كه از اين نوع تعطيلات استفاده مي نمايند تا ميزان يك ماه در سال به حساب مرخصي استحقاقي آنان منظور مي شود، ذكر اين نكته ضروري است كه كليه شاغلين در واحدهاي آموزشي از جمله همكاران دفتردار علاوه بر تعطيلات فصلي نوروز در ايام تير و مرداد صرفا 2 روز در هفته در محل خدمتي حاضر مي باشند كه با اين توصيف از مرخصي استحقاقي مندرج در قانون بهره مند مي باشند.
۴. با توجه به دستورالعمل نحوه احتساب تجربه آموزشي، از ساعات تدريس متصديان مشاغل آموزشي با داشتن 20 سال سابقه خدمت و يا رسيدن به سن 50 سالگي چهار ساعت در هفته كسر خواهد شد و از آنجا كه متصديان امور دفتري در زمره مشاغل معلمان كشور مندرج در اين دستورالعمل نمي باشند، لذا كسر ساعات كار عملي نيست.
۵. براساس طرح طبقه بندي مشاغل مراد از تجربه آن بخش از خدمات دولتي و يا غير دولتي مستخدم است كه سبب افزايش مهارت او مي گردد و در تعيين گروه شغلي مي تواند موثر باشد بديهي است در صورت تغيير سمت هر يك از مستخدمان از جمله همكاران دفتردار در صورت دارا بودن تجربه مربوط و يا مشابه يا تقليل گروه مواجه نخواهند بود در غير اين صورت كاهش گروه تا مادامي كه تجربه لازم را كسب نمايند امري اجتناب ناپذير مي باشد.
۶. با توجه به تجهيز واحدهاي آموزشي به فناوري جديد قسمتي از امور كه توسط متصديان امور دفتري به صورت سنتي و دستي انجام مي شد از طريق رايانه صورت مي پذيرد و انجام اين امر نيز علاوه بر وظايف مصرحه براي اين قشر نبوده، بلكه تكميل كننده امور محوله به آنان و استفاده ابزاري از تكنولوژي براي بالا بردن سرعت و كيفيت كار مي باشد.
۷. انتخاب دفترداران نمونه هر ساله برابر دستورالعمل اجرايي جشنواره شهيد رجايي و شيوه نامه انتخاب كاركنان نمونه كادر اداري در سطوح استاني، دستگاهي براساس امتيازات مكتسبه و محورهاي تعيين شده صورت مي پذيرد و در ايام هفته دولت متناسب با سطح انتخاب از افراد تجليل به عمل مي آيد.
۸ . اعطاي گروه تشويقي برمبناي نتايج حاصله از ارزشيابي براساس هر 50 نفر يك نفر از بين افراد مشابه كه طي 2 سال بالاترين نمره ارزشيابي را كسب نموده اند صورت مي پذيرد و اين امر در خصوص دفترداران در مقايسه با يكديگر و براساس فرم تعيين شده انجام شده است.
دفتر ارتباطات مردمي وزارت آموزش و پرورش

بانك الكترونيك
راهگشاي فعاليت هاي بانكي
005433.jpg
شما هم شايد بارها در مقابل گيشه هاي بانكي رايانه اي با پيام هاي نامفهومي مواجه شده ايد، برخي از مشتريان ناآشنا به امور رايانه اي عدم پاسخگويي عابر بانك ها را ناشي از خرابي آنها مي دانند و از اين بابت گاهي عصباني هم مي شوند.
سؤال اين است كه چرا درصد بالايي از عابر بانك هاي نظام بانكي پيوسته دچار اشكال است؟ آيا اين مشكلات ناشي از عدم آشنايي كاركنان بانك ها با اين سيستم ها و نبود هماهنگي لازم بين واحدهاي مركزي بانك ها و شعبه هاست. شايد هم بودجه كافي براي كاربري اين سيستم ها در اختيار كاركنان بانك ها قرار نمي گيرد. به هر حال اصلاح سيستم هاي رايانه اي بين بانكي و شعب بانك ها ضروري است و بسيار واجد اهميت مي باشد. سرمايه گذاري براي برطرف كردن مشكلات پيش گفته با استفاده از روش هاي مدرن و فناوري هاي جديد، گام نخست است. اين اصلاحات بايد به گونه اي انجام شود كه در نظام بانكي رايانه اي با استفاده از روش هاي مانيتورينگ جديد، در هر لحظه ضمن شفاف سازي اطلاعات در مورد رفع خرابي يا نقص يا اشكالات احتمالي يا برنامه هاي بانك ها و رايانه ها اقدام شود و مشتريان بتوانند از طريق رايانه در جريان اين اقدامات قرار بگيرند. شايان ذكر است كه هر اندازه بر مقوله اتوماسيون اداري در بانك ها هزينه و سرمايه گذاري گردد، ارزش و اعتبار نظام بانكي بيشتر و اوضاع اقتصادي به سامان تر خواهد رسيد.
بديهي است وجود يك سيستم پشتيباني و نگهداري چندمنظوره و چند كاناله در پشت سيستم رايانه هاي بين بانكي و شعبات نظام بانكي ضرورت اساسي است و ايجاد فايل هاي پشتيبان در چندين مركز در تهران و شهرستان ها در اماكن خاص و معتبر كه داراي امنيت سخت افزاري و نرم افزاري باشد، از ضروريات اعتباردهي به سيستم هاي رايانه اي نظام بانكي تلقي مي گردد. تبديل تمامي امور بانكي تا حد امكان به سيستم هاي رايانه اي از قبيل تقاضاي وام ها و تسهيلات و نوبت دهي وام ها و تسهيلات و اعتبارات و حوالجات و خريد و فروش ارز و عقد قراردادها و ساير امور بانكي سبب شكوفايي اقتصادي بيشتر و شفاف سازي در امور بانكي خواهد گرديد.
تلاش وافر در جهت تجهيز كليه شعبات يا شعبات مركزي در فاز اوليه به سيستم هاي ويدئويي مدار بسته ضبط تصاوير و محيط هاي بانك ها و مشتريان به منظور افزايش ضريب ايمني در بانك ها و تجهيز بانك ها به سيستم هاي اطفاي حريق و نصب هشداردهنده هاي خاص اتصال سيستم به مراكز انتظامي و پليس در تمامي شعبات بانك ها و ايجاد سيستم  نوبت دهي مكانيزه به طور گسترده و نصب تابلوهاي الكترونيكي اطلاعيه ها و بخشنامه ها و نامه هاي اداري بانك ها كه در معرض ديد مشتريان قرار مي گيرد، كمك هاي شايان توجهي به روان سازي سرويس دهي نظام بانكي به مشتريان و افزايش كارايي كاركنان و بهبود نظام پولي را نيز از اين قاعده مستثني نبايد فرض نمود. جمع آوري پول هاي كاغذي و حركت به سمت و سوي جايگزيني پول هاي كاغذي با كارت هاي اعتباري و بانك الكترونيكي و ترويج استفاده گسترده و مستمر از پايانه هاي دريافت و پرداخت رايانه اي در مراكز خريد و فروشگاه ها و مراكز تجاري و بازرگاني و تعميم آن و عموميت بخشيدن به تحويل پايانه هاي دريافت و پرداخت در شعب بانك ها كه به راحتي در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد و گسترش تبليغات رسانه اي در جهت استفاده از پايانه هاي فروشگاه ها و مراكز تجاري و بازرگاني مي تواند از اولويت هاي اقدامات نظام بانكي در راستاي رسيدن به شكوفايي اقتصادي تلقي گردد.
خسرو دادور- استاد دانشگاه

جدول سودوكو ۱۸۹
005487.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |