پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵
رقابت هاي ششمين دوره ليگ حرفه اي جام خليج فارس
التهاب در تيم هاي بزرگ
005490.jpg
حسن حيدري
رقابت هاي ششمين دوره ليگ حرفه اي با نام جام خليج فارس در فصل جاري كمي ديرتر آغاز شد و خيلي زود نيز بعد از 5 هفته به واسطه بازي تيم ملي در تورنمنت اردن و ديدار با تايوان در چارچوب رقابت هاي مقدماتي آسيا به تعطيلي كشيده شد.
در حالي كه براي بررسي وضعيت كمي و كيفي تيم ها نبايد شتابزده عمل كرد. شرايط بازيها به گونه اي بود كه از همان ابتدا تعدادي از تيم ها ضعيف ظاهر شدند كه به نظر مي رسد خيلي زود شاهد تغيير و تحول در سطح مربيان آنها باشيم، اما تعدادي هم با استراتژي روشن به ميدان آمدند، به عنوان مثال سايپا در پايان هفته پنجم با 11 امتياز در صدر جدول قرار دارد. اين تيم همواره در آغاز بازي  ها نتايج خوبي را بدست آورد، اما اميدواريم اين موفقيت ها تداوم داشته باشد. سايپا در فصل جاري با ورنرلورنت آلماني كار خود را آغاز كرد؛ اما در يك اتفاق عجيب او از سايپا جدا شد و اكنون علي دايي رهبري موقت تيم را بر عهده گرفته است. سايپا از جمله تيم هاي صنعتي كشور است كه دغدغه اي از بابت مشكلات مالي ندارد و همواره در اين زمينه بدون حاشيه به كار خود ادامه داده است.
سايپا دوبار در سالهاي 72 و 73 به مقام قهرماني جام آزادگان كه پيش از ليگ حرفه اي برگزار مي شد دست يافته است كه موفقيتي بزرگ براي اين باشگاه نوپا به حساب مي آيد.
سايپا در اين دوره كمترين تغييرات را در فصل نقل و انتقالات داشته و با حفظ بازيكنان خود سعي دارد تا در جمع تيم هاي مطرح اين فصل قرار گيرد. سايپا قهرماني جام ششم را نشانه گرفته است.
راه د شوار استقلال
استقلال قهرمان پنجمين دوره رقابت هاي ليگ برتر در شرايطي به اين عنوان رسيد كه در سه سال گذشته همواره در جمع مدعيان بود و در نهايت به اين مقام نائل شد. به نظر مي رسيد دوران خوش استقلال در ليگ ششم نيز تداوم داشته باشد، اما ناگهان با رفتن قلعه نويي و قريب همه چيز تغيير كرد.
با رفتن دكتر قريب كه در موفقيت هاي سالهاي گذشته اين تيم نقش به سزايي داشت؛ اوضاع اين تيم دگرگون شد. سازمان تربيت بدني با واگذاري استقلال به وزارت رفاه سعي داشت اين تيم را به نوعي از مشكلات مالي رهايي بخشد اما اين گونه نشد و جنگ قدرت در بين هيأت مديره و وزارت رفاه باعث شد اين باشگاه وارد حاشيه شود. سازمان تربيت بدني نيز بعد از اين حوادث هشدار داد كه در صورت صلاحديد، اين باشگاه را از وزارت رفاه باز پس خواهد گرفت. با بركناري وزير رفاه از پست وزارت و بحث انحلال اين وزارتخانه در مجلس اوضاع بدتر شد و استقلال در بلاتكليفي بيشتري فرو رفت. در همين حال با انتخاب اميرقلعه نويي به عنوان سرمربي تيم ملي، رهبري اين تيم به صمد مرفاوي بازيكن سابق اين باشگاه سپرده شد؛ البته قلعه نويي به واسطه دوستي با مرفاوي در تصميم گيري هاي مهم او را ياري مي دهد. به تازگي نظرات قلعه نويي در استقلال پررنگ تر شد و در تازه ترين تصميم اين دو، يكي از مدافعان برجسته فصل گذشته استقلال بر روي نيمكت تبعيد شد. البته مرفاوي در مصاحبه هاي خود همواره موضوع دخالت قلعه نويي را در تصميم گيري هايش تكذيب مي كند، در حالي كه واقعيت چيز ديگري است.
استقلال در اين فصل عليرغم از دست دادن دو بازيكن برجسته خود، رضا عنايتي و نيكبخت واحدي، نتوانست خريدهاي خوبي داشته باشد. حضور دو بازيكن تيم رقيب به نظر مي رسيد دلايل فني در بر نداشته و تنها به تلافي رفتن نيكبخت به پرسپوليس بوده است. استقلال عليرغم تمامي مشكلات دروني و بيروني تاكنون با سه پيروزي مقابل ذوب آهن، مس كرمان و فجرسپاسي و يك تساوي مقابل صبا با 10 امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد.
استقلال در حالي در اين مكان جاي دارد كه يك بازي عقب افتاده با فولاد خوزستان دارد.
دوران تازه پرسپوليس با دنيزلي
پرسپوليس اگر چه با شكست مقابل ابومسلم ليگ را آغاز كرد و با از دست دادن جام حذفي از حضور در رقابت هاي سال آينده ليگ قهرمانان آسيا بازماند، اما به تدريج با مصطفي دنيزلي و طرح هاي او بيشتر آشنا شد تا نشان دهد در اين فصل قصد دارد به ناكامي هاي سالهاي اخير خود پايان دهد.
پرسپوليس نيز در اين فصل بدون مشكل نبود و به واسطه مديريت ملتهب در دوره هاي قبل اين تيم تا مرز محروميت از سوي فيفا پيش رفت، اما تلاش مديرعامل جديد اين باشگاه تا حدودي اين مسائل را برطرف كرد، بدون بازيكناني كه حتي بدون بازي در پرسپوليس به مبالغ هنگفتي رسيدند. پرسپوليس فصل قبل با آري هان مربي برجسته  آلماني كار خود را در ليگ به پايان رساند، اما با توجه به توافق طرفين اين مربي از پرسپوليس جدا شد و رهبري اين تيم به مصطفي دنيزلي در فصل جديد سپرده شد.
دنيزلي با سابقه درخشان رهبري در تيم هاي ملي تركيه و باشگاههاي اين كشور براي دومين فصل متوالي در ايران به مربيگري پرداخت. او فصل قبل در پاس حضور داشت، اما نتوانست اين تيم را به مقام قهرماني در ليگ برساند و نايب قهرمان ليگ شد.
پرسپوليس در دو بازي آخر خود نمايشي دلپذير و تماشاگرپسند را ارائه داد. اين تيم در حال حاضر با 3 پيروزي و تنها يك شكست و تفاضل گل بهتر با 9 امتياز در مكان سوم قرار دارد.
فولاد و شرايط بحراني
استقلال اهواز برخلاف سالهاي گذشته با رهبري فيروز كريمي بدون حاشيه ليگ ششم را آغاز كرد و با سه پيروزي متوالي پيش از بازي با پرسپوليس در صدر جدول قرار داشت. با شكست غير متعارف اين تيم مقابل پرسپوليس، اهوازي ها به مكان چهارم سقوط كردند. آنها با تلفيقي از بازيكنان بومي و غيربومي قصد دارند تا در اين فصل نماينده شايسته اي براي فوتبال خوزستان باشند. برخلاف ادوار گذشته فولاد خوزستان اين بار شروع خوبي در ليگ داشته است. اين تيم بعد از چندين سال رهبري خود را به محمد مايلي كهن سپرد. بگوويچ، بوناچيچ و فرانچيچ مربيان كروات فولاد در دوره هاي قبل بودند كه اين تيم موفق شد با فرانچيچ به مقام قهرماني در ليگ برتر نيز دست پيدا كند.
فولاد در حال حاضر با 2 شكست و يك پيروزي در مكان سيزدهم جاي دارد.
راه طولاني ابومسلم
ابومسلم تنها نماينده خراسان بعد از كناره گيري اكبر ميثاقيان به راه خود در ليگ برتر ادامه مي دهد. شفق مديرعامل ابومسلم با سپردن سكان رهبري اين تيم به قياسي جاي خالي ميثاقيان را پر كرد تا تيمش با تنش روبرو نشود. ابومسلم همواره يكي از تيم هاي خوب ليگ برتر به شمار مي رود. اين تيم دو سال پيش تا آستانه قهرماني در جام حذفي پيش رفت، اما در كمال شايستگي به مقام دوم دست يافت. ابومسلم از 4 بازي 2 پيروزي يك تساوي و يك باخت و 7 امتياز بدست آورده است. در كنار ابومسلم تيم هاي سپاهان و پيكان با شرايطي يكسان حضور دارند.
سپاهان بعد از فتح جام حذفي با شرايط بهتري بازي هاي ليگ برتر را دنبال مي كند. انتخاب درست هيأت مديره انجمن باشگاه مبتني بر حضور لوكابوناچيچ در پست مربيگري اين تيم تبعاتي چون قهرماني سپاهان در جام حذفي را داشت و قطعا در ادامه رقابت هاي ليگ برتر نيز اين تيم مي تواند خود را به صدر جدول نزديك كند. سپاهان كه بايد همزمان در ليگ قهرمانان آسيا نيز حضور داشته باشد با يك برنامه ريزي دقيق بايد در هر دو جام با موفقيت شركت كند.
پيكان سومين تيم 7 امتيازي ليگ برتر است كه بطور مشترك در مكان پنجم قرار گرفته است.
پيكان بعد از حضور يك فصل در رقابت هاي ليگ دسته اول موفق شد جواز صعود به ليگ برتر را بدست آورد. اين باشگاه نيز از جمله تيم هايي مي باشد كه از مربيان خارجي سود مي برد.
البته فرهاد كاظمي موفق شد در رقابت هاي ليگ دسته اول در رقابتي تنگاتنگ با حذف پگاه گيلان اين تيم را بار ديگر به ليگ برتر برساند.
پيكان با جدايي فرهاد كاظمي با دارا بينيان به توافق رسيد. پيكان يكي از كامل ترين باشگاه هاي ليگ برتر به شمار مي رود كه تمامي امكانات را براي كسب موفقيت در اختيار دارد.
وقتي به لايه هاي مياني جدول ليگ برتر مي رسيم به تيم هاي برق شيراز و ذوب آهن اصفهان برمي خوريم. اين دو تيم با اتكا به تفكرات مربيان ايراني خود در ليگ برتر گام برمي دارند. كربكندي با ذوب آهن و ذوالفقارنسب با برق شيراز هنوز به اهداف خود در ليگ برتر دست نيافته اند و انتظار بيشتري از اين دو تيم مي رود. تيم ملوان بندرانزلي تنها نماينده كشورمان از خطه شمال با محمد احمد زاده ليگ ششم را آغاز كرد، البته او به دليل رهبري تيم نوجوانان در بازي هاي هفته هاي آغازين جام حضور نداشت. اين مربي بلافاصله بعد از اين كه كارش در تيم نوجوانان به پايان رسيد روي نيمكت ملوان نشست و مهمترين دستاوردش نيز پيروزي درخشان اين تيم مقابل پاس در زمين حريف بود.
اين اولين پيروزي ملوان بعد از 2 تساوي و 2 شكست بود كه در تهران بدست آورد. ملوان در بازي هفته ششم در انزلي ميزبان استقلال است. اين تيم براي اينكه ثابت كند پيروزي مقابل پاس اتفاقي نبوده مي خواهد اولين پيروزي خانگي اين فصل خود را نيز جشن بگيرد.
در جدول رده بندي ليگ برتر تيم هاي ذوب آهن، برق شيراز و ملوان هر كدام با 5 امتياز و با تفاضل گل متفاوت نسبت به يكديگر در مكانهاي هشتم تا دهم قرار دارند.
تيم مس كرمان كه براي اولين بار به ليگ حرفه اي راه يافته تاكنون نمايش نسبتاً خوبي را نسبت به بضاعت خود بروز داده است. اين تيم در حال حاضر با دو بازي كمتر نسبت به تيم هايي كه بازي هاي خود را تا پايان هفته پنجم به اتمام رسانده اند در مكان يازدهم جدول قرار دارد.
مس با نادر دست نشان به ليگ برتر راه يافت و با اين مربي در اين رقابت ها به كار خود ادامه داد. مسئولين مس اعتقاد ويژه اي نسبت به اين مربي خود دارند.
پاس، فولاد خوزستان، صباباتري، راه آهن و فجرسپاسي تيم هاي دوازدهم تا شانزدهم جدول ليگ هستند. البته فجر سپاسي تاكنون تنها 2بازي در ليگ انجام داده و يك بازي آنها نيز به دليل قطع برق نيمه تمام مانده است.
سه تيم تهراني صبا باتري، راه آهن و پاس بازي هاي خود را بطور كامل انجام داده اند، اما نتايج بدست آمده براي آنها راضي كننده نبوده است. اگر شرايط اين تيم ها ثابت بماند و موفقيتي حاصل نشود قطعا شاهد تغييراتي در سطوح رهبري اين تيم ها خواهيم بود.

نگاه
لزوم برگزاري ليگ هاي حرفه اي
005439.jpg
گروه ورزشي - رقابت هاي ليگ برتر باشگاههاي ايران از سال 1380 با تاكيد كنفدراسيون فوتبال آسيا و در قالب حرفه اي كار خود را آغاز كرد. اگر چه ليگ حرفه اي ايران دير آغاز كرد، اما با توجه به شرايط تاريخي خيلي زود خود را هماهنگ نمود.
ژاپن و كره جنوبي زودتر از ما با برگزاري ليگ هاي حرفه اي پيشرفت چشمگيري در اين زمينه داشتند و فوتبال خود را فراتر از سطح آسيا به نقطه تازه اي در جهان رسانده اند. فوتبال ايران تا زماني كه با مشكلات كمبود نقدينگي براي باشگاههاي غيردولتي و دولتي، نبود امكانات مناسب برگزاري، نبود اسپانسرهاي پرقدرت و عدم دريافت امتياز حق پخش مسابقات از سازمان صدا و سيما روبرو باشد، بايد در همين راه پر دست انداز ادامه دهد و پيش برود. در سالهاي اخير بارها روي اين موارد بحث و بررسي شده اما به نتايج مثبت و عملي منجر نشده است. بطور مثال در فصل جاري كه ششمين دوره ليگ حرفه اي را تجربه مي كنيم تيم فوتبال پرسپوليس به واسطه مشكلات شديد مالي با معضلات زيادي روبرو شد و هنوز هم اين مسئله اين تيم را رها نكرده است. در اين ميان سازمان تربيت بدني نيز كه مسئوليت مستقيم پرسپوليس را به عهده دارد اقدامي براي رفع اين مشكلات نكرده و صراحتاً آن را واگذار نكرده است. يكي ديگر از مسائلي كه فوتبال ما را تهديد مي كند كوچ ستارگان فوتبال ايران به آن سوي آب هاي خليج فارس و حضور در ليگ سطح پايين چون امارات است. در صورتي كه باشگاههاي فوتبال ايران از نظر مالي تامين باشند قطعاً بازيكنان ما ديگر علاقه اي به حضور در اين ليگ را نخواهند داشت. اين موضوع در آينده لطمه بزرگي به فوتبال ايران خواهد زد و باعث تضعيف تيم هاي داخلي مي شود و هويت فوتبال اصيل ما را از بين مي برد.
اميدواريم مقامات دولتي و سازمان تربيت بدني در راه برطرف كردن مشكلات كوچك و بزرگ فوتبال ايران اقدامات جدي را در برنامه هاي كلان اجتماعي خود قرار دهند تا در آينده شاهد يك ليگ پويا باشيم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |