۱۰ درصد
گروه شهري- اين عدد به ميزان توليد زباله در تهران اختصاص دارد، در اين ميان واحدهاي تجاري و صنفي بزرگترين توليدكنندگان زباله حجيم در پايتخت هستند.
در كنار افزايش سالانه 10 تا 12 درصدي توليد زباله در تهران، واحدهاي تجاري، اداري و صنفي به دليل نوع فعاليت شان بيشترين توليدكننده زباله حجيم در پايتخت هستند. رقم اميدوار كننده در اين ميان؛ كاهش توليد و جمع آوري زباله هاي روز در تهران است كه با اجراي روش مكانيزه جمع آوري زباله ها اتفاق افتاده است. در روش سنتي كار جمع آوري زباله ها از شب آغاز و تا ساعاتي از روز ادامه پيدا مي كرد، زباله در طول روز حداقل 3 بار جمع آوري مي شد، در حالي كه با اجراي روش مكانيزه علاوه بر اينكه به تدريج جمع آوري زباله ها در روز كاهش و يا حذف شد، صرفه جويي حداقل 40 درصدي در زمان را نيز در پي داشته است.
بد نيست بدانيد كه ايده آل ترين سطح جمع آوري زباله ها در كلانشهرهايي مانند تهران يك بار در روز است، جمع آوري زباله ها از ساعت 21 شب آغاز و بايد تا قبل از ساعت 6 صبح پايان يابد.
600
اين رقم تازه تصويب شده به پيشنهاد ورود 600 واگن به متروي تهران و سه كلانشهر اصفهان، تبريز و شيراز اختصاص دارد كه البته سهم عمده اي از اين واگنها به متروي تهران اختصاص مي يابد.
اين واگنها به تدريج و همزمان با توسعه خطوط مترو و افزايش ظرفيت، در اختيار تهران و شهرهاي اصفهان، تبريز و شيراز قرار مي گيرد، بناست با تلاش بيشتر مسئولان و با واگذاري واگنها فاصله حركت قطارهاي مترو را از 7 دقيقه حداقل به 4 و حتي تا 2 دقيقه در شهرهاي ياد شده برسد.
از سوي ديگر با احداث خطوط 3 و 4 متروي تهران و تعيين تكليف آن و همچنين توسعه ادامه خط يك مترو موضوع توسعه 400 كيلومتري خطوط مترو در كشور به پايان مي رسد. راه اندازي خطوط متروي ساير كلانشهرها نيز به طور جدي در حال پيگيري است و اعتبارات لازم تأمين خواهد شد؛ قرار است تا پايان فعاليت دولت نهم، خطوط كلانشهرها، راه اندازي و خطوط دوم آنها نيز آماده بهره برداري شوند.