سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۱ - Oct 17, 2006
بررسي۹ عادت غذايي مضر
كدام رژيم بهتر است؟
رزيتا شاهرخ
003597.jpg
دنياي اينترنت، ماشين هاي خود پرداز، اتومبيل هاي تندرو و غذاهاي حاضري، وقت گذاشتن براي حفظ عادت هاي سالم و مناسب غذايي را دشواركرده است.
غذاخوردن كه پيش از اين يك اولويت مهم محسوب مي شد، به موضوعي تبديل شده است كه توجه زيادي به آن نشده و معمولاً در لابه لاي كارهاي روزانه ديگر گنجانده مي شود. گذشته از اين برخي از عادت هاي غذايي كه به تصور شما موجب كاهش وزن مي شوند ممكن است منجر به افزايش وزن شوند، خوشبختانه ترك عادت هاي غذايي غلط آسان بوده و وقت زيادي نمي گيرد و موجب خواهد شد تا از زندگي سالم تر و اندامي متناسب تر برخوردار شده و از غذا خوردن بيشتر لذت ببريد.
برخي از اين عادت هاي نادرست به شرح زير است:
۱ - نخوردن صبحانه
اشكال چيست؟
نخوردن صبحانه يك اشتباه بزرگ محسوب مي شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و باز شدن فكر و ذهن مي شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در ادامه روز توسط شما خواهد شد.
همچنين خوردن صبحانه ممكن است به شما در مصرف كمتر كالري در ادامه روز كمك كند. يك تحقيق دانشگاهي نشان داده كه مصرف مقدار كالري مشخص در ابتداي روز اثر سيركنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار كالري در ساعت هاي ريزتر خواهد داشت كه اين امر موجب كاهش مجموع كالري مصرفي در روز مي شود.
راه حل:
خوردن صبحانه مناسب احتمال به كارگيري عادت هاي نادرست غذايي را در وعده هاي ديگر كاهش مي دهد. صبحانه را كامل صرف كنيد و از مواد نسبي كم چرب، تخم مرغ و نان هاي سبوس دار استفاده كنيد.
۲ - غذا خوردن پيش از خواب
اگر مي  خواهيد روياهاي شيرين ببينيد، پيش از خواب از غذا خوردن دوري كنيد. با اين كه نتايج قطعي مبني بر افزايش وزن بر اثر خوردن غذا پيش از خواب وجود ندارد، پرخوري، مصرف غذاهاي ادويه دار و چرب، يك تا سه ساعت پيش از وقت خواب منجر به كاهش كيفيت و مدت خواب و موجب كسالت، خستگي و كوفتگي در روز بعد خواهد شد. غذاهاي چرب پيش از خواب سبب كند شدن تخليه معده و تشديد سوء هاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منتهي به صدمات و سوزش هاي قلبي و نيز سوءهاضمه خواهد شد.
بنابراين سعي كنيد حداقل 4 ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي كرديد مقداري ميوه جات تازه مصرف كنيد.
۳ - پرخوري
شايد اگر پرخوري هاي رايج مربوط به سبزيجات مي شد، متخصصان تغذيه مشكلي با اين خوردن پيدا نمي كردند. اما متأسفانه پرخوري معمولاً در مورد غذاهاي چرب و نشاسته دار نمودار مي شود. زياده روي در اين نوع مواد غذايي منجر به افزايش وزن و نارضايتي شده و جنبه اجتماعي خوشايندي به دنبال نخواهد داشت.
از اين رو وعده هاي غذايي خود را به جاي 3 وعده پرحجم به 5 يا 6 وعده كم حجم تر تقسيم كنيد. خوردن غذاهاي سالم و كم حجم حاوي كربوهيدرات هاي كمپلكس و پروتئين در طول روز نه تنها به تنهايي اشتهاي شما را كنترل مي كند، بلكه احتمال پرخوري را نيز كاهش خواهد داد. تعداد وعده هاي غذايي همچنين باعث سوزانده شدن مقدار بيشتري كالري مي شود، چرا كه متابوليسم بدن همواره به فعاليت مي پردازد.
۴ - گرسنه ماندن
برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث مي شود وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي افزايش يابد. هنگامي كه براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد، بدن شما به دليل محروم ماندن از مواد غذايي دچار آشفتگي شده و در انتها هنگامي كه دوباره شروع به خوردن مي كنيد، بدن شما گمان مي كند كه بايد كالري مصرفي را به چربي تبديل نمايد، چون نمي داند چقدر طول مي كشد كه دوباره غذا بخوريد. بنابر اين چربي ها با شما باقي مي مانند.
اگر هدفتان از گرسنگي كشيدن كاهش وزن است بايد در برنامه رژيمي خود تجديد نظر كنيد. به جاي گرسنگي، يك برنامه مناسب ورزشي براي خود تعيين نموده و بيشتر به باشگاه برويد از ميوه ها، سبزيجات، حبوبات، گوشت هاي كم چرب و ماهي استفاده كنيد. سعي كنيد چهار يا پنج بار در هفته طبق يك برنامه منظم ورزش كنيد. بهترين روش كاهش وزن تمرينات مرتب و رژيم غذايي مناسب است و نه محروم كردن بدن از مواد غذايي مورد نياز آن هم به مدت طولاني.
۵ - انجام كاري ديگر به همراه غذا خوردن
نه تنها پرداختن به كاري ديگر همزمان با غذا خوردن موجب ريخت و پاش آن در اطراف شما مي شود، منجر به پرخوري و در نتيجه افزايش وزن نيز خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون، صحبت با تلفن و يا بازي ويدئويي مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي باعث حواس پرتي مي شود و شما توجه كمتري به گرسنگي و نشانه هاي سير شدن كه بيان كننده كافي بودن مقدار غذا و احساس سيري است،مي كنيد. به علاوه وقتي در حين انجام كاري شروع به غذا خوردن مي كنيد، ديگر توان توقف نخواهيد داشت، چرا كه عمل خوردن تبديل به حركتي غيرهوشيارانه و مكانيكي بدون توقف مي شود.
راه حل اين است كه در هر لحظه فقط روي يك چيز تمركز نماييد. چرخ زدن در آشپزخانه هنگام صحبت با تلفن، ايده مناسبي نيست. اگر فقط مي خواهيد دست يا دهانتان مشغول باشد، سرگرمي غير از مواد خوراكي پيدا كنيد يا آدامس بدون قند بجويد.
۶ - سريع خوردن
زندگي به سرعت مي گذرد. ولي آيا دوست داريد زندگي شما نيز سريع تمام شود؟ دفعه بعد سعي كنيد غذاي خود را آهسته تر بخوريد، چون سريع غذا خوردن كمكي به شما نكرده و برعكس باعث افزايش وزن مي شود. از زمان شروع غذا تقريباً 20 دقيقه طول مي كشد كه علايم سيري به مغز برسند بنابر اين اگر شما ظرف 5 يا 6 دقيقه غذاي خود را تمام كنيد. مغز فرصتي پيدا نمي كند كه به بدنتان بگويد كه سير شده ايد و اين باعث زياده  خواري و پركردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد شد.
بنابر اين آهسته غذا بخوريد، آرام باشيد، خوب بجويد و از مزه غذا لذت ببريد. به اين صورت مغز شما متوجه مي شود كه در حال غذا خوردن هستيد، بنابر اين مي تواند به بدنتان بگويد كه سير شده ايد.
۷ - آب نخوردن به اندازه كافي
پوشيده نيست كه آب مايعي حيات بخش براي همه موجودات طبيعت از جمله انسان است. نكته جالب اين جاست كه ننوشيدن مقدار كافي آب در طول روز، متابوليسم و سوخت و ساز بدن را كند نموده و ممكن است باعث اضافه وزن نيز شود. آب ماده اي ضروري براي فعاليت هاي متابوليك بدن، از جمله سوزاندن كالري، محسوب مي شود.بنابر اين 8 تا 10 ليوان و اگر ورزش مي كنيد حتي بيشتر از اين مقدار، خوردن آب به جاي انواع نوشابه بسيار مناسب است. نوشابه ها معمولاً زودتر احساس تشنگي را نسبت به آب از بين مي برند و داراي كالري هاي بي ارزش هستند.
۸ - نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار كافي
بسياري از مواد غذايي مورد نياز بدن در انواع ميوه و سبزي وجود دارند كه امتناع از خوردن آن ها باعث كمبودها و مشكلاتي در بدن خواهد شد.
تنها راه تأمين مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن، مصرف ميوه و سبزيجات تازه و خالص است. بنابر اين سعي شود اين مواد را جزو لاينفك رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار كافي از آنها استفاده نماييد.
۹ - خوردن تنقلات هنگام گرسنگي
خوردن تنقلات هنگام گرسنگي باعث ايجاد عادت هاي غذايي ناسالم مي شوند. استفاده از مواد غذايي كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چيپس و پفك، تنها باعث برهم خوردن رژيم غذايي شده و مشكلاتي را براي بدن به همراه خواهد داشت.
با شكم سير از خانه خارج شويد، گرسنگي ممكن است منجر به خريدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چيپس هيچ كدام نمي توانند جاي يك صبحانه، ناهار و شام سالم و رضايت بخش را بگيرند.
منبع: food Techology

يادداشت
استعلاجي ام درد مي كند!
دكتر اعظم السادات هاشمي
003600.jpg
چهارشنبه تعطيلي رسمي است و اگر چهارشنبه را به پنج شنبه و جمعه وصل كني فرصت خوبي براي مسافرت است، اما همه داوطلب اند كه از اين فرصت استثنايي استفاده كنند، اين بار قرعه به نام تو مي افتد كه در تهران بماني و جاي خالي همكارانت را در بيمارستان پر كني، چهارشنبه و جمعه نوبت  كاري توست.
چهارشنبه شب، شب پركاري بوده است، صبح پنج شنبه موقع برگشتن به خانه احساس كسالت مي كني؛ احساس ضعف و خستگي سواي از روزهاي ديگر...
... شيفت بعدي كارت، در خانه، با فرزندنت شروع مي شود، يكي دو عدد قرص مسكن مي خوري، كمي بعد احساس بهتري داري، بسم الله مي گويي و شروع مي كني...
اكنون سرشب است و اثر مسكن هايي كه طي روز خورده اي از بين رفته، سردرد و سرفه هاي مكرر هم به علايم بيماري اضافه شده است، شايد بتوان تلاشي كرد تا فردا صبح بيمارستان نروي واستراحت كني، گرچه نمي تواني از استعلاجي استفاده كني و بايد شيفت كاري ات را با يكي از همكارانت (البته اگر آمادگي داشته باشد) عوض كني و نيامدنت را به اين شكل جبران كني، ولي مي ارزد...
از برنامه مسافرت و مهماني همه همكارانت، جز دكتر X با اطلاعي، به مغزت فشار مي آوري، بله شايد آقاي دكتر X بتواند، جمعه را با شنبه عوض كند، تا شنبه حال تو هم بهتر مي شود...
به سراغ تلفن مي روي، اما تلفن آقاي دكتر روي پيغام گير است. حرفي نمي زني و گوشي را قطع مي كني، به موبايل آقاي دكتر زنگ مي زني، اما از آن سو صداي خانمي به گوش مي رسد كه مي گويد: در حال حاضر مشترك مورد نظر در دسترس نمي باشد...
بدنت داغ كرده است و از شدت سر درد و درد عضلاني بي طاقت شده اي، يكي دو عدد مسكن مي خوري، چندين بار شماره گيري مي كني اما موفق به برقراري ارتباط نمي شوي...
حالا بايد كودكت را كه با سن كم، فهميده تو بيمار هستي و نبايد مزاحمت باشد بخواباني، كنارش دراز مي كشي تا خوابش ببرد، لحظه اي چشمانت گرم مي شود و ناگهان با سرفه هاي خشن و كلافه كننده بيدار مي شوي، سريع به ساعت نگاه مي كني: اُِه خداي من ساعت 11:30 شب است، ديگر آخرين نقطه اميدم براي اين كه فردا كسي بتواند جاي من بيايد از بين رفته است...
گرسنه اي، اما چيزي براي خوردن نداري، زيرا وقت نكردي خريد كني و از طرفي كسي نبوده كه برايت سوپ داغ آماده كند، چرا كه همسرت نيز در شيفت مخالف تو در بيمارستان ديگري مشغول خدمت است.سراغ نان و پنير مي روي، يكي دو لقمه اي به سختي از گلويت پايين مي رود و با جرعه اي آب كاملاً  آن را پايين مي فرستي... .
شب را با خواب و بيداري هاي پي در پي گذرانده اي، با بدن كوفته و دردناك بلند مي شوي. آماده مي شوي و منتظر همسرت مي ماني تا كودكت را به او تحويل بدهي و بروي تا بيماران دردمندي را كه به اورژانس مراجعه مي كنند ويزيت كني...
... اورژانس شلوغ است، به سختي ظاهر خود را حفظ مي كني، از گوشه و كنار مي شنوي: مگر دكترها هم مريض مي شوند؟ خانم دكتر شما ديگه چرا؟ يك سوپ داغ، چند ليوان چايي، يك كم بخور، حالتان را حسابي جا مي آورد و ...
در اين فاصله يك جوان 3-22 ساله اي مراجعه مي كند و اظهار دل درد مي كند، در معاينه هيچ نكته قابل توجهي نمي يابي در ذهن خود بيماريهاي مختلف را مرور مي كني تا علت آن را بيابي، در اين ميان صداي جوان را مي شنوي كه با شرمساري مي گويد: خانم دكتر مي شه فردا و پس فردا به من استعلاجي بدهيد، آخر من دانشجو هستم و بايد بروم شهرستان...

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |