سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵
بسكتبال چگونه شكل گرفت
۱۱۵ سال با بسكتبال
ترجمه: فاطمه ابوطالبي
005613.jpg
به بهانه شروع فصل جديد مسابقات ليگ حرفه اي بسكتبال آمريكا (NBA) در پايان ماه جاري ميلادي كه طرفداران زيادي در سراسر دنيا دارد به بررسي تاريخچه اين ورزش گروهي مي پردازيم:
ورزش بسكتبال در سال 1891 ميلادي توسط آموزگاري به نام دكتر جيمز ناي اسميت ابداع و در ورزشگاه اسپرينگ فيلد ماساچوست به نمايش درآمد. در آن زمان به جاي حلقه هاي گل از سبدهاي مخصوص كه به شكل زنبيل بودند استفاده مي شد، كه توپ پس از گل شدن درون آنها قرار مي گرفت. پس از هر بار گل شدن توپ را با نردبان از درون سبد بيرون مي آوردند و به اين وسيله بين طرفين در جريان بازي قرار مي دادند. هدف اصلي از ايجاد چنين ورزشي فعاليت در محيط سر بسته اي در فصل زمستان بود تا ورزشكاران بتوانند در اين فصل نيز فعاليت داشته و با ورزش فرم بدني و وضعيت جسماني خود را در حد مطلوب حفظ نمايند. به همين جهت تعداد بازيكنان نامحدود بود و هر دفعه  مي توانستند از هر تعداد دلخواه براي بازي استفاده نمايند كه كم كم قوانيني براي انجام بازي و ساير قسمت ها وضع نمودند به طوري كه تعداد بازيكنان هر طرف 9 نفر تعيين گرديد و سپس به 7 نفر تقليل يافت و بالاخره اين تعداد به عدد 5 رسيد و در اين عدد ثابت ماند. هر بازيكن مي توانست در موقع وقوع خطا به جاي كليه بازيكنان خود پرتاب آزاد انجام دهد. هر تيم مي توانست از شروع تا پايان بازي توپ را در زمين خود به طور دلخواه نگه دارد. هر دفعه كه توپ گل مي شد بازي يا بين طرفين يا جامپ بال از وسط زمين ادامه مي يافت. بازيكنان بلندقد مي توانستند در نزديك سبد قرار گيرند و توپ را به آرامي به سبد بيندازند.
قبل از ميلاد مسيح در آمريكاي جنوبي و در شبه جزيره بوكاتان، مراسم مذهبي اجرا مي شد. در اين مراسم در محوطه اي كه دور تا دور آن را مجسمه هاي خدايان فرا گرفته بود شركت كنندگان توپي را كه از ساقه و برگ گياهان مقدس درست شده بود به درون حفره هايي كه در زمين ايجاد شده بود، مي انداختند. اين جشن مذهبي كه به بسكتبال امروزي شباهت داشت پوك تا پوك ناميده مي شد. در قرن شانزدهم ميلادي نيز در كشور مكزيك ورزشي به همين شكل اجرا مي شد و تيم برنده مي توانست لباس هر يك از تماشاچيان را به عنوان جايزه درخواست كند. دكتر جيمز ناي اسميت با مشكل جدي روبه رو بود. او با تعدادي دانش آموز ناآرام و پرانرژي كار مي كرد و به دنبال راهي براي از بين بردن انرژي  جسماني اين دانش آموزان مي گشت. مشكل اساسي ناي اسميت در فصل زمستان و زماني كه ميدان هاي ورزشي در زير لايه اي از يخ و برف پنهان مي شد، بروز مي كرد. سالن هاي سرپوشيده چندان وسيع نبود كه بتوان در آنجا بيسبال يا فوتبال بازي كرد. ناي اسميت دو سبد مخصوص چيدن هلو را در دو طرف سالن ژيمناستيك آموزشگاه كه ابعادي در حدود 8/19 و 7/13 متر داشت در ارتفاع 3 متري از سطح زمين نصب كرد. او اين ايده را از بازي لاكروس كانادايي ها گرفته بود كه در آن هدف بازيكنان انداختن توپ فوتبال به داخل سبدها بود و هر تيم شامل 9 نفر مي شد. پس از اين كه تعداد بازيكنان به 5 نفر رسيد و تكنيك هاي جديدي مثل شوت جفت ايجاد شد توجه بسياري از جوانان و نوجوانان به اين ورزش جذب شد. در سال 1936 ورزش بسكتبال براي اولين بار در مسابقات المپيك برلين كه در آن 21 تيم شركت كرده بودند، اجرا شد.
ورزش بسكتبال از ابتداي امر مورد توجه خانم ها نيز قرار گرفت و اولين تيم بانوان در سال 1891 ميلادي در محل كار يا دانشكده مخترع آن تشكيل شد و در سال 1899 نيز براي اولين بار كتاب قانون بسكتبال براي بانوان منتشر شد. بررسي و مطالعه قوانين و مقررات اين بازي در گذشته و تغييرات آن بازگو كننده جالبي از جنبه هاي مختلف گسترش اين ورزش مي باشد. بدين معني كه بسكتبال در ابتدا خيلي آرام و آهسته اجرا مي شد و به قدرت جسماني كمتري نياز داشت.
زمين بازي در مراحل اوليه گسترش اين ورزش به سه قسمت تقسيم مي شد و بازيكنان هر ناحيه تنها مي توانستند در منطقه مربوط به خود به فعاليت بپردازند. بعدها كه بازي از سرعت بيشتري برخوردار شد زمين بازي نيز به دو قسمت تبديل گرديد. در آغاز پيدايش بسكتبال بازيكنان مجاز بودند تنها يك بار توپ را به زمين بزنند. بعدها اين تعداد به دو يا سه بار افزايش يافت. در حال حاضر اين تعداد محدود نبوده و بازيكن مجاز است با توجه به موقعيت خود در زمين بازي پس از در اختيار گرفتن توپ هر چند بار كه مايل باشد آن را به زمين بزند.
بسكتبال حرفه اي آمريكا(NBA)
زمان شروع رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا موسوم به ان.بي.اي(NBA) به ششم ژوئن سال 1946 برمي گردد. اين مسابقات در ابتدا تحت نام BAA برگزار مي شد، اولين رئيس اين اتحاديه موريس پادولوف بود. در سوم آگوست سال 1949 NBL (ليگ بسكتبال ملي) نيز تشكيل شد و سه تيم از تيم هاي حاضر در BAA به اين ليگ پيوستند. مسابقات حرفه اي BAA در فاصله سال هاي 1947 تا 1949 به NBA تغيير نام داد.
در رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا تيم ها به دو دسته تقسيم مي شوند، به تيم هاي فدراسيون شرق و فدراسيون غرب.
تيم هاي فدراسيون شرق:
- منطقه آتلانتيك:
بوستون سلتيكز- نيوجرسي نتز- نيوريورك نتز- فيلادلفيا 76 ارس- تورنتو راپترز
- منطقه مركزي:
شيكاگو بولز- سلوتلند ساواليرز- ديترويت پيستونز- اينديانايا كرز
- منطقه جنوب شرقي:
آتلانتا هاوكز- چارلوت بوبكيتز- ميامي هيت- ارولاندو مجيك- واشنگتن ويزارد
* تيم هاي فدراسيون غرب
- منطقه شمال غربي:
دنوناگتز- منيسوتا تيمبرولوز- پورتلند تريل بلازرز- ستل سوپر سونيكز- اوتاجاز
- منطقه پاسيفيك:
گلدن استيت واريورز- لوس آنجلس ليكرز- لوس آنجلس كليپرز- فونيكس سانز- ساكرا منتو كينگز
- منطقه جنوب غربي:
دالاس موريكز- هوستون راكتز- ممفيز گريزيليس- نيواورلند هورنتر- سن آنتونيوايد
معروف ترين بازيكنان NBA 
- كريم عبدالجابر
- ريك باري
- الگين بايلور
- لاري بريد
- ويلت چامبرلين
- تيم دونكان
- جوليوس اروينگ
- لبورن جيمز
- مجيك جانسون
- مايكل جردن
- جورج ميكان
- حكيم اولا جوان
- شكيل اونيل
-اسكار رابرتون
- بيل راسل
- جري وست
قوانين بسكتبال
بسكتبال در چهار دوره 10 دقيقه اي (بين المللي) يا 12 دقيقه اي(NBA) انجام مي شود. زمان استراحت بين تايم اول و دوم و بين تايم سوم و چهارم 2 دقيقه و بين تايم دوم با سوم (بين دو نيمه) 10 دقيقه است. وقت اضافي در اين ورزش 5 دقيقه  است. پس از استراحت بين دو نيمه زمين حمله و دفاع دو تيم عوض مي شود. زمان هاي مذكور زمان واقعي بازي است. زماني كه توپ در جريان نيست وقت بازي متوقف مي شود. مثلاً زماني كه خطايي رخ داده يا هنگام پرتاب آزاد زمان متوقف مي شود. به همين دليل زمان انجام يك بازي كامل بيشتر از مجموع عددي زمان هاي ذكر شده است و معمولاً حدود دو ساعت طول مي كشد. در اين رشته، هر تيم 5 بازيكن در زمين دارد و مي تواند حداكثر 7 بازيكن ذخيره نيز داشته باشد. تيم ها مربي اي براي نظارت بر استراتژي بازي دارند و ممكن است هر تيمي كمك مربي، مدير، آمارگير، دكتر و بدن ساز نيز داشته باشد. لباس بازي براي زنان و مردان بلوز بي آستين و شلوارك است و نام تيم در جلوي بلوز و شماره بازيكن در پشت و جلوي آن نوشته شده است. در باز هاي بين المللي شماره هاي بازيكنان از 4 تا 15 است. بازيكنان بسكتبال معمولاً از كفش هاي ساقه دار استفاده مي كنند تا از مچ پا حفاظت بيشتري كند.
.www.NBA .com

نگاه
ميامي هيت
005616.jpg
گروه ورزشي - تيم بسكتبال ميامي هيت در فصل 89-1988 براي اولين بار در مسابقات NBA و از ايالت فلوريدا حضور يافت. در زمان شروع مسابقات در ليگ حرفه اي آمريكا نتايج خوبي كسب نكرد و تنها امتيازات منفي را به خود اختصاص داد. اين تيم در فصل 2001- 2000 با يكي از بهترين بازيكنان NBA يعني آلونسو مورنينگ قرارداد بست و در سال 2003 نيز دواينه  ويد را به خدمت گرفت. ميامي در فصل 2004- 2003 توانست در NBA خودي نشان دهد. در سال 2005 تا مسابقه فينال پيش رفت، اما در مسابقه فينال، بازي را به تيم ديترويت پيستونز واگذار كرد.
ميامي هيت در فصل 2006 توانست با پيروزي مقابل دالس موريكز اولين قهرماني خود را در اين مسابقات كسب كند.
ستاره هاي ميامي هيت:
- شكيل اونيل
- دوانيه ويد
- گري پيتون
- آنتوئين واكر
- آلونسومورنينگ
معروفترين بازيكنان سابق ميامي هيت:
- تيم  هاردوي
- گلن رايس
- روني سيكالي
- استيواسميت
- جمال مشبورن

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |