شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵
ليون، پديده تازه فوتبال فرانسه
شيرهاي ژرلان در اروپا
حسن حيدري
005901.jpg
فرانسه در اواخر دهه 90 با تحولي شگرف در زمينه فوتبال روبه رو شد. ميزباني اين كشور بزرگ اروپايي براي جام جهاني 98 بستر مناسبي را فراهم كرد تا استعدادهاي درخشان اين كشور دور هم جمع شوند و با نمايشي بديع قهرماني را براي فرانسه به ارمغان آورند.
نسل جديد فوتبال فرانسه اروپا را به تسخير خود درآورده بود و در حال حاضر نيز ستاره هاي درخشان سرزمين ناپلئون در باشگاه هاي مختلف اروپايي عضويت دارند و براي تيم هاي باشگاهي افتخار كسب مي كنند. عليرغم اين توفيق بزرگ فرانسه در زمينه ملي، اين كشور داراي باشگاه هاي قدرتمندي در اروپا نيست كه بتواند مقابل قدرت هاي بزرگ صف آرايي كنند. البته در مقاطع مختلفي تيم هايي مانند مارسي،موناكو و به تازگي المپيك ليون تا حدودي اين نقيصه را جبران كرده اند. البته تا زماني كه فرانسوي ها براي پيشرفت در زمينه باشگاهي سرمايه گذاري بيشتري را انجام ندهند، فوتبال اين كشور در سطح باشگاهي پيشرفت نخواهد كرد.
در حال حاضر فوتبال باشگاه هاي فرانسه كه به لاشامپيونه معروف است با حضور بيست تيم در جريان است. در سال هاي اخير عليرغم حضور تيم هاي باسابقه اي چون مارسي، پاري سن ژرمن، موناكو، اوسر و ... تيم المپيك ليون با اقتدار كامل موفق شده پنج دوره متوالي قهرمان لاشامپيونه شود.ليون در حال حاضر در صدر جدول پيش مي رود و براي قهرماني ديگر دور خيز كرده است.
آغاز دوران افتخار
در سال 1987 رئيس جديد باشگاه ليون به نام ژان ميشل اولاس در اين باشگاه مشغول به كار شد و با سرمايه گذاري خوب بيشترين بودجه ممكن در باشگاه هاي فرانسه را در اختيار تيمش گذاشت. او در سالي كه تيم ليون به دسته دوم سقوط كرده بود، با نگاه منطقي موفق شد اين تيم را مجدداً  به ليگ دسته اول فرانسه بياورد.
او با بهره  گيري از عملكرد باشگاه هاي انگليسي، آلماني و ايتاليايي آن چنان تحول عظيمي ايجاد كرد كه اين تيم دسته دومي سرانجام قهرمان فرانسه شد. او در اصل نبردي اقتصادي به راه انداخت تا بتواند تيمش را به سطح اول قاره اروپا نزديك كند.در اين ميان ژاك سانتيني بازيكن سابق سنت اتين كه در آن زمان 51 ساله بود عامل اصلي ليون در فصل 2002-2001 بود. اين تكنيسين باهوش زماني پا به فوتبال حرفه اي و باشگاه سنت اتين گذاشت كه تنها 16 سال بيشتر نداشت. او 12 سال در اين باشگاه عضويت داشت و از سال 69 تا 81 در اين تيم بازي كرد سپس به باشگاه
مون پليه پيوست.در سال 1983 او رسماً  به حرفه مربيگري مشغول شد. او ابتدا اولين تجربه خود را با تيم ليزيووسيس با تولوز و سنت اتين ادامه داد. سانتيني مدتي نيز به عنوان مدير فني تيم ملي فرانسه با فدراسيون فوتبال فرانسه همكاري داشت.
سال 96 زمان همكاري سانتيني با المپيك ليون فرا رسيد او در كنار برنارد لاكومب، بازيكن ملي پوش فرانسه در دهه هفتاد مشغول به كار شد و بعد هم سرمربيگري اين تيم را به عهده گرفت. با حضور سانتيني چنان تحول عظيمي در اين تيم ايجاد شد كه آنها براي اولين بار توانستند جام قهرماني را در آغوش بكشند. اين مرد متفكر و منطقي پس از به اوج رساندن ليون به عنوان سرمربي تيم ملي فرانسه انتخاب شد.
اما او در اين پست به موفقيتي دست نيافت. ساني اندرسون مهاجم برزيلي ليون در فصل 2002-2001 14 گل براي تيمش به ثمر رساند. بعد از اولين قهرماني ليون در فرانسه اين تيم به رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا راه يافت، اما در اين آوردگاه دشوار به توفيقي دست نيافت و در مرحله مقدماتي از دور رقابت ها كنار رفت.در سال 2002 پل لي گوئن بازيكن سابق پاري سن ژرمن كه در سال 1996 مدرك رسمي مربيگري خود را گرفته بود و در بين سال هاي 2001 تا 1998 در رن مشغول مربيگري بود قراردادي دو ساله را با ليون منعقد كرد.
لي گوئن با اين انديشه قدم به ميدان گذاشت تا بتواند براي دومين بار ليون را در فرانسه قهرمان كند. او كار دشواري را در پيش داشت اما موفق شد تا قهرماني اين باشگاه فرانسوي را تداوم بخشد. در آن زمان بازيكنان بزرگي از جمله ساني اندرسون مهاجم برزيلي آن زمان ليون از جمله عوامل موفقيت ليون در فوتبال فرانسه بود. از جمله بازيكنان ديگري كه در اين موفقيت سهيم بودند مي شود به سيدني گوگو، گري كوپه دروازه بان كنوني تيم ملي فرانسه جونينهو، ادميلسون و ... اشاره كرد.
در اين فصل ليون با قدرت حريفان را از پيش رو برمي داشت آنها موفق شدند با نتايج درخشان شش بر يك سدان و چهار بر يك باسيتا را مغلوب كنند. همچنين تيم موناكو را بعد از 30 بازي بدون شكست خانگي سه بر يك شكست دادند. آنها در حالي قهرماني خود را در سال 2003 جشن گرفتند كه با 6 امتياز اختلاف نسبت به تيم هاي اوسر و نيس زودتر از پايان بازي ها قهرماني آنها مشخص شده بود.
در اين فصل جونينهو با 13 گل بهترين گلزن اين تيم بود. ليون براي دومين بار در ليگ قهرمانان اروپا حضور پيدا كرد، اما در گروه سختي با تيم هاي اينترميلان، آژاكس و روزنبرگ قرار گرفت و در نهايت موفق به صعود به مرحله يك هشتم نهايي نشد و در مرحله مقدماتي از دور رقابت ها كنار رفت، حتي حضور اين تيم در جام يوفا نيز در همان سال بي فايده بود و مقابل دينزلي اسپور با ناكامي روبه رو شد. يك تساوي بدون گل در تركيه و تساوي يك بر يك در ژرلان باعث شد تا اين تيم شانس صعود از مرحله يك شانزدهم اين جام را از دست بدهد.
اقتدار ليون در فوتبال فرانسه همچنان با پل لي گوئن ادامه داشت. او در سال هاي 2005 و 2004 نيز موفق شد با اين تيم محبوب فرانسوي قهرمان لاشامپيونه شود. پل لي گوئن موفق شد در سال 2004 براي اولين بار در تاريخ اين باشگاه، ليون را از مرحله گروهي به مرحله دوم رقابت ها رهنمون كند. اين تيم حتي تا مرحله يك چهارم نهايي نيز صعود كرد اما اين بار ديگر به موفقيتي دست پيدا نكرد.
تيم ليون بتدريج نياز به يك مربي با تجربه تر و آشنا با سيستم هاي روز دنيا را در خود احساس كرد و اين بار در تابستان سال 2005 با ژرارد هوليه قرار دادي را تا پايان سال 2008 به امضا رساند. هوليه با تقويت تيم خود و اجراي سيستم هاي تهاجمي در ليون همچنان اين تيم را به عنوان قدرت اول فرانسه به جهان معرفي كرد.
هوليه كه بعد از سال ها مربيگري در ليورپول به ليون آمده بود با قدرت كار خود را آغاز كرد و در همان سال نخست حضورش ليون بار ديگر قهرمان فرانسه شد.
ژان ميشل اولاس در اين باره گفت: بيشتر از هر چيز به فاكتور تجربه و آشنايي با مسابقات اروپايي توجه كرديم. حتي از همان برخورد اول هم نظر مساعدي در مورد ژرارد داشتم در حالي كه به توافق هايي با ژروم سوئودو و گي لاكومب دست يافته بوديم در نهايت هوليه از طرف هيأت مديره انتخاب شد.
در واقع ژرارد هوليه روندي شبيه به پل لي گوئن را پيمود. او افتخارات زيادي از جمله فتح جام يوفا، سوپر جام اروپا، حذفي و اتحاديه انگليس همراه با قرمزپوشان ليورپولي نائل آمده است. جالب اين كه او تجربه فوق العاده اي در سطح بين المللي داشت. يكي از دلايل مهم حضور هوليه اين بود كه او سابقه مربيگري در كشور فرانسه را با تيم هاي پاري سن ژرمن و لانس داشته و در سال 1986 نخستين عنوان قهرماني را با پاري سن ژرمن به ارمغان آورد.
هوليه بعد از اولين قهرماني ليون در فرانسه گفت: دلم مي خواهد افق هاي جديدي پيش روي باشگاه بگشايم. مبارزه اي جالب و البته بزرگ را پشت سرگذاشتيم در ليون اكنون دوم شدن هم يك شكست به حساب مي آيد و هوليه همچنان در ادامه گفت: آرزوي قلبي من فتح يك جام معتبر اروپايي با ليون است البته اين كار بسيار دشوار است و اميدوارم بتوانم به اين مهم دست يابم.
ستارگان
تيم ليون با 28 بازيكن حضوري پررنگ در ليگ فرانسه و ليگ قهرمانان اروپا دارد. اين تيم داراي 8 بازيكن خارجي در تركيب خود است كه شاخص ترين آنها عبارتند از جونينهو هافبك برزيلي ليون كه با 21 سال سن يكي از برجسته ترين بازيكنان اين تيم به شمار مي رود. گل هاي زيباي او روي ضربات ايستگاهي بارها هواداران ليون را روي سكوها ميخكوب كرده است.
او فوتبال حرفه اي خود را از سال 1995 و از باشگاه واسكوادا دوگاما آغاز كرد. او در سال اول بازيگري اش در مجموع 21 بار به ميدان رفت و سه گل نيز به ثمر رساند. جونينهو تا سال 2000 در برزيل حضور داشت و در اين مدت 110 بازي براي تيم برزيلي انجام داد و 24 گل نيز به ثمر رساند. او سپس در زمان مربيگري برنارد لاكومب به ليون پيوست. او در اين تيم به عنوان هافبك راست در تركيب ليون قرار گرفت. جونينهو حضوري موفقيت آميز در ليون داشت و با اين تيم 5 دوره متوالي قهرمان فرانسه شد. جونينهو تا كنون 277 بازي براي ليون انجام داده و 74 گل نيز در ليگ فرانسه براي تيمش به ثمر رسانده است.تياگو پرتغالي، جان كاريو نروژي، كيم كالستروم سوئدي، پاتريك مولر سوئيسي، كريستيانو ماركوئز، كلوديو روبرتو و فردريكو فرد 3 بازيكن برزيلي ديگر ليون هستند كه در اين تيم بازي مي كنند كه مجموع لژيونرهاي ليون را تشكيل مي دهند.
علاوه بر اين بازيكنان ليون داراي گري كوپه بهترين دروازه بان كنوني تيم ملي فرانسه، اريك آبيدال مدافع چپ ملي پوش فرانسه، فلورنت مالودا هافبك چپ ليون كه او هم عضو تيم ملي فرانسه است و سيلوين ويلتورد مهاجم باتجربه اين كشور سرمايه هاي ارزشمند ليون به حساب مي آيند.

نگاه
موفقيت  اروپايي
گروه ورزش - ليون در رقابت هاي اين فصل ليگ قهرمانان اروپا در گروه E با تيم هاي رئال مادريد، استه وا بخارست و دينامو كيف هم گروه بود. بازي هاي دور رفت را با اقتدار تمام پشت سر گذاشت. اين تيم در حال حاضر با 9 امتياز بدون شكست و بدون گل خورده در صدر جدول قرار دارد.
ليون در بازي اول خود مقابل رئال مادريد به پيروزي دو بر صفر رسيد.
اين تيم سپس دو پيروزي مشابه سه بر صفر مقابل استه وا بخارست و ديناموكيف بخت اول صعود از اين گروه به شمار مي رود. در آخرين بازي ليون مقابل ديناموكيف باز هم جونينهو يكي از گل هاي استثنايي خود را از فاصله 35 متري به ثمر رساند. هفته آينده ليون در ورزشگاه ژرلان بازي هاي برگشت خود را در ليگ قهرمانان با ديدار مقابل كيف آغاز مي كند.
هوليه اميدوار است در سال جاري، ليون بعد از صعود به دور بعدي با قرعه خوبي مواجه شود تا اين تيم بتواند به مراحل بالاتر راه يابد. شيرهاي ژرلان در اروپا براي قهرماني دورخيز كرده اند.
هوليه در اين باره عقيده دارد: بازي در ليگ قهرمانان اروپا به مراتب دشوارتر از ليگ فرانسه است و بايد در اين بازي ها بدون اشتباه و با قدرت ظاهر شويم. شانس ما براي قهرماني در اين جام اندك است اما ما نااميد نخواهيم شد و به مبارزه ادامه خواهيم داد.
بيوگرافي
نام: المپيك ليون
نام مستعار: لي گونز- OL
تأسيس: 1899
ورزشگاه: استادي ژرلان ليون
گنجايش: 43 هزار نفر
رئيس باشگاه: ژان ميشل اولاس
سرمربي: ژرارد هوليه
افتخارات: قهرماني فرانسه در 5 دوره (2006 ،۲۰۰۵، 2004 ، 2003 ، 2002 )
قهرمان جام حذفي فرانسه: ۳ دوره 1973، 1967، 1964
قهرمان رقابت هاي دسته دوم : 3 دوره 1989 ، 1954، 1951
قهرمان جام اتحاديه: يك بار 2001
قهرمان جام اينترتوتو: يك بار 1997
مربيان ليون:
ريموند دومنش (1993-1988)
ژان تيگانا(1995-1993)
گاي استفان (1997-1995)
برنارد لاكومب (1998 -1997)
ژاك سانتيني (2002-2000)
پل لي گوئن (2005-2002)
ژرارد هوليه (2008-2005)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |