دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
زمان انتقام بارسا
005991.jpg
ليگ قهرمانان اروپا اين هفته شاهد تقابل بزرگ ديگري خواهد بود. نيوكمپ سه شنبه به استقبال ديدار چلسي و بارسلونا مي رود تا بار ديگر هيجان در فوتبال اروپا به نقطه اوج برسد.
رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا در آغاز دور برگشت اين هفته چهره تيم هاي صعود كننده خود به مرحله بعدي را شناسايي مي كند. در حال حاضر چلسي، بايرن مونيخ، ليورپول، آيندهوون، والنسيا، آث رم، ليون، رئال مادريد، منچستريونايتد، سلتيك، زسكا مسكو، آرسنال و آث ميلان از جمله بخت هاي اصلي به شمار مي روند. در رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا از هر گروه 2 تيم به مرحله يك هشتم نهايي صعود مي كنند و از اين مرحله به بعد بازي ها به صورت حذفي دنبال مي شود. از سال 1956 كه اين رقابت ها در اروپا پايه گذاري شد اكنون پنجاه و سومين دوره آن دنبال مي شود.
فصل گذشته آرسنال و بارسلونا به فينال رسيدند و در نهايت بارسلونا موفق شد حريف انگليسي خود را شكست دهد، اما در بازي هاي اخير بارسلونا آن چهره اي كه فصل قبل داشت را ارائه نداده و روزهاي سختي را سپري مي كند.يازدهمين بازي تاريخ تيم هاي بارسلونا و چلسي سه شنبه در نيوكمپ برگزار مي شود.
از سال 1966 تاكنون اين دو تيم 10 بار با يكديگر ديدار كردند كه در آن بارسلونا 5 بار به پيروزي رسيده و در 4 بازي چلسي به برتري دست يافته و يك بازي نيز به تساوي انجاميده است. چلسي در مجموع اين بازي ها موفق به پيروزي در نيوكمپ نشده و بهترين نتيجه آنها مربوط به سال گذشته مي شود كه اين دو تيم به تساوي يك بر يك رسيدند.چلسي سه شنبه در حالي پا به چمن سبز نيوكمپ مي گذارد كه با 9 امتياز در صدر جدول با خيالي آسوده بخت اول صعود به شمار مي رود، اما اوضاع براي بارسلونا چندان رضايت بخش نيست.
بارسلونا دچار يك افت تاكتيكي و تكنيكي شده است. رونالدينيو ديگر آن طراوت و شادابي فصل قبل را ندارد و خط حمله اين تيم در غياب ساموئل اتو كم اثر شده است. فرانك ريكارد اگر بر مشكلات اين تيم فائق نشود بارسلونا خيلي زود با جام وداع مي كند.
در بازي سه شنبه بارسلونا بلتي مدافع راست خود را كه در ديدار رفت مصدوم شده بود را در اختيار دارد و او را جانشين زامبروتا خواهد كرد.
در اين بازي تقابل رونالدينيو، ليونل مسي و گوديانسن با لمپارد، دروگبا، اندري شوچنكو و بالاك ديدني خواهد بود. چلسي در اين فصل با ذخيره كردن انرژي خود و داشتن بازيكنان سرشناس يكي از مدعيان اصلي قهرماني است. بارسلونا در دور رفت فقط يك بازي خانگي با لفسكي صوفيه برگزار كرد كه به پيروزي پنج بر صفر آنها منتهي شد و در دو بازي خارج از خانه نتايج دور از انتظاري به دست آورد. بارسلونا در حال حاضر با 4 امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد و از سويي وردربرمن آنها را با همين تعداد امتياز تهديد مي كند.
وردربرمن سه شنبه در صوفيه به مصاف لفسكي صوفيه مي رود. آلماني ها آخرين بار در سال 1993 در پايتخت بلغارستان با اين تيم ديدار كردند كه نتيجه آن بازي دو بر دو مساوي به پايان رسيد.ماركوس شاف كه در بازي رفت دو بر صفر به پيروزي رسيده بود در اين ديدار با تيمي روبه رو مي شود كه در هر سه بازي دور رفت شكست خورده است.شاف با ميروسلاو كلوزه و ديه گو در خط حمله و پيري وومه در خط مياني تيمي پرقدرت را به ميدان مي فرستد. در اين بازي فرانك بومان كه در بازي رفت غايب بود در تركيب خط مياني برمني ها قرار مي گيرد. تيم لفسكي صوفيه داراي يك ركورد خوب در مصاف با تيم هاي آلماني است و در 6 بازي گذشته خود تنها 2 بار شكست خورده است.
اينترميلان در مسكو
هر چه بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا نمايش درخشاني دارد اين تيم در بوندس ليگا ضعيف بازي مي كند. ماگات عقيده دارد تداخل اين بازي ها با هم باعث شده تا بازيكنان ما هماهنگي لازم را از دست بدهند.بايرن مونيخ سه شنبه در آرنا آليانز ميزبان اسپورتينگ ليسبون پرتغال است. غايب بزرگ اين ديدار شواين اشتاينگر است كه در بازي رفت با دريافت كارت قرمز اخراج شد و در غياب او دكلميكليس در مركز خط مياني بايرن انجام وظيفه مي كند. بايرن مونيخ در 9 بازي گذشته با تيم هاي پرتغالي در جام هاي اروپايي شكست نخورده است. بايرن در آخرين بازي دور رفت با پيروزي يك بر صفر مقابل اسپورتينگ با 9 امتياز به تنهايي در صدر جدول گروه B قرار گرفت. دروازه آنها 270دقيقه بسته مانده است.
در بازي ديگر اين گروه در سرماي كشنده مسكو تيم اسپارتاك مسكو ميزبان اينترميلان ايتالياست. آخرين پيروزي اينتر در مسكو به سال 1998 برمي گردد كه اين تيم دو بر يك اسپارتاك را شكست داد. تا كنون طي 5 بازي انجام شده اينتر در 4 بازي به پيروزي رسيده و يك ديدار نيز در سال 98 با تساوي يك بر يك خاتمه يافته است. اينترميلان بعد از دو شكست متوالي موفق شد در سن سيرو به اولين پيروزي خود در ليگ قهرمانان مقابل اسپارتاك مسكو دست يابد. مانچيني مربي اين تيم با اندوخته همين 3?امتياز مي تواند به صعود به دور بعدي اميدوار باشد.اينترميلان در اين بازي مي تواند بار ديگر از فابيوگروسو و زالاتان ابراهيموويچ كه در محروميت به سر مي بردند سود ببرد. حضور اين دو بازيكن در خطوط دفاع و حمله بر قدرت اينتر مي افزايد.
بزرگان بدون دردسر صعود مي كنند
تيم هاي ليورپول و آيندهوون به دور از جنجال هاي ساير گروه ها هر كدام با 7 امتياز بخت اول صعود از گروه C مي باشند.ليورپول بعد از پيروزي يك بر صفر در فرانسه مقابل بوردو سه شنبه در آنفيلد ميزبان اين تيم تك امتيازي است. در هلند نيز آيندهوون شرايط مشابهي دارد. آنها در آخرين بازي خود مقابل گالاتاسراي به پيروزي دو بر يك رسيدند تا سه شنبه در شهر خود ميزبان اين تيم از تركيه باشند. تيم هاي گالاتاسراي و بوردو تا كنون فقط يك امتياز به دست آورده اند كه مربوط به تساوي مقابل يكديگر مي باشد.
گالاتاسراي به رغم رهبري از سوي ارپگ گرتس، مربي بلژيكي خود در اين دوره از بازي ها نزول چشمگيري داشت.
ليورپول در مصاف با بوردو مي تواند از استيون جرارد هافبك تكنيكي و طراح خود در جدال با بوردو سود ببرد.
بوردو در حالي اين نتايج ضعيف را به دست مي آورد كه ليون ديگر نماينده فرانسه در گروه E در صدر جدول قرار دارد. بوردو در يازده بازي قبلي اروپايي اش موفق به پيروزي نشده است.در گروه D نيز قدرت در دستان تيم هاي سرشناس اروپاست. والنسيا نايب قهرمان دو دوره اين جام در سالهاي 2001 و 2000 اكنون با كسب 9 امتياز در صدر جدول قرار دارد.
والنسيا هنوز تعدادي از بازماندگان آن دو فينال رويايي را در تركيب خود دارد و به پشتوانه همان ها توانسته اقتدار گذشته را حفظ كند. والنسيا سه شنبه به شرق اروپا سفر كرده تا به ديدار شاختار دونتسك برود.آث رم سه شنبه در ورزشگاهي كه يك بار در سال 1984 به فينال اين جام راه يافت ميزبان المپياكوس است.فرانچسكو توتي، وينچنزو مونتلا و مانسيني از اركان اصل رم در اين بازي هستند.
شكوه ليون در ليگ قهرمانان
ليون در گروه E باشكوه ترين نمايش ها را براي رسيدن به دور بعدي به اجرا گذاشته، ژرارد هوليه روح قهرماني را در كالبد اين تيم دميده است تا شيرهاي ژرلان بدون هراس به جنگ رقباي خود بروند.ليون چهارشنبه در خانه با ديناموكيف روبه رو مي شود. هوليه به رغم پيروزي سه بر صفر در بازي رفت در مورد كيف با احترام اظهار نظر مي كند و مي گويد: آنها تيم خوبي هستند و در خط حمله بسيار خطرناكند، اما در دفاع دچار مشكل هستند.
در بازي ديگر گروه E تيم رئال مارديد در سانتياگو برنابئو ميزبان استه وابخارست است. رئالي ها اين روزها با توجه به پيروزي در ال كلاسيكو مقابل بارسلونا همچنان در دوران شادي اند. فابيوكاپلو با اين نتايج رئال را به جايگاه اصلي اش در فوتبال اروپا بازگردانده است. كاپلو در اين باره مي گويد: رئال مادريد تيمي با روحيه و كيفيت بالاست تيمي كه بازيكنانش به هم كمك مي كنند. رئال مادريد قابليت هاي بيشتري نيز دارد و اكنون با روحيه خوبي كه به دست آورده مي تواند براي بازي هاي مهم پيش رو، خود را آماده كند.
رئال مادريد در حال حاضر با 6 امتياز بخت اصلي صعود به دور بعدي به شمار مي رود. اين تيم در بازي رفت مقابل استه وا در روماني موفق به پيروزي چهار بر يك شد. در اين بازي سرجيو راموس بازيكن رئال مادريد بعد از پشت سر گذاشتن يك جلسه محروميت در تركيب اصلي قرار مي گيرد.
فاتحان جزيره
تيم هاي منچستر يونايتد و سلتيك نمايندگان فوتبال جزيره در آستانه صعود به دور دوم رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا هستند. منچستر يونايتد با سه پيروزي متوالي و كسب 9 امتياز بدون رقيب در اين گروه پيش مي رود.
منچستر يونايتد چهارشنبه در دانمارك به مصاف كپنهاگن مي رود كه ديگر هيچ اميدي به صعود ندارد و فقط به جام يوفا فكر مي كند. فرگوسن در مورد اين بازي مي گويد: آنها خيلي سريع بازي مي كنند و تنها در زدن ضربات آخر كمي بد عمل مي كنند. اين تيم در سه بازي گذشته خود هنوز موفق به زدن گل نشده است.
در بازي ديگر گروه F هواداران بنفيكا در ليسبون گردهم جمع مي شوند تا بنفيكا آخرين شانس خود را براي رسيدن به پيروزي در اين جام امتحان كند. پيروزي سه بر صفر سلتيك در بازي رفت مقابل بنفيكا نشان داد تيم پرتغالي با ضعف هاي عمده تاكتيكي روبه روست. فرناندو سانتوس، سرمربي بنفيكا بعد از اين شكست گفت: سلتيك در 5 دقيقه اول بازي بسيار پرقدرت ظاهر شد، اما پس از آن ما تمركز خود را به دست آورديم. ما فرصت هاي خوبي داشتيم و در مقاطعي از زمان، بازي زيبايي را به نمايش گذاشتيم. از لحاظ دفاعي هم خوب عمل كرديم، اما در نيمه دوم دفاع، نمايش ضعيفي داشت. ما شرايط را براي سلتيك سخت كرده بوديم و حتي پس از دريافت گل اول باز هم به آنها فشار آورديم. در واقع با گل دوم آنها تيم ما از هم پاشيد.
اين چيزها در فوتبال اتفاق مي افتد. بازي همان طور كه پيش بيني مي كرديم پيش نرفت. ما مي خواستيم سه امتياز اين ديدار را به دست آوريم، اما نيمه دوم ضعيف عمل كرديم. اكنون بايد به پيروزي در ليسبون بينديشيم. بازي متفاوتي خواهد بود و بنفيكا پيروز خواهد شد.در همين رابطه گوردن استراكان مربي سلتيك گفت: بي ترديد با پيروزي در ديدار رفت مقابل بنفيكا قدم بزرگي براي صعود به دور بعدي برداشته ايم. اكنون بازيكنان ما مي توانند سرشان را بالا بگيرند و راه بروند.هدف ما در حال حاضر گذاشتن از اين مرحله است كه موفقيت بزرگي براي ما محسوب خواهد شد. سلتيك آخرين بار در سال 1967 با پيروزي دو بر يك مقابل اينتر ميلان فاتح رقابت هاي جام باشگاه هاي اروپا در آن زمان شده بود. اين تيم 3 سال بعد باز هم به فينال رسيد، اما اين بار فاينورد با پيروزي دو بر يك فاتح جام شد.

نگاه
جدال آرسنال و زسكا براي صدرنشيني
گروه ورزشي - تيم فوتبال آرسنال بعد از اينكه در ديداري ناعادلانه مقابل زسكامسكو شكست خورد صدر جدول را به حريف داد. در اين بازي تيري آنري يك گل سالم به ثمر رساند، اما داور آن را مردود اعلام كرد.
آرسنال بعد از 7 بار مسافرت به مسكو تنها در اين سفر مغلوب شده بود. آرسنال فردا شب در ورزشگاه امارات لندن ميزبان اين تيم روسي است تا انتقام شكست بازي رفت را بگيرد و بار ديگر به صدر جدول بازگردد. آرسنال در حال حاضر با 6 امتياز در مكان دوم و زسكا با 7 امتياز در صدر جدول جاي دارد.در اين گروه پورتو در ورزشگاه AOL هامبورگ به مصاف تيم فوتبال اين شهر مي رود. پورتو بعد از پيروزي در بازي رفت با 4 امتياز در جاي سوم ايستاد و اگر آرسنال زسكا را شكست دهد و پورتو در آلمان به پيروزي برسد اين تيم پرتغالي شانس صعود به دور دوم را خواهد داشت.شايد آث ميلان در آسان ترين گروه رقابت هاي مقدماتي قرار گرفته است. تيم هاي اندرلشت، ليل وااك آتن هيچ كدام نتوانستند رقيب دردسرسازي براي اين تيم ايتاليايي باشند.
آث ميلان چهارشنبه در سن سيرو پذيراي اندرلشت است. آنها با تك گل كاكا بلژيك را ترك كردند و حالا براي تكرار آن پيروزي پا به ميدان مي گذارند.
آث ميلان در حال حاضر با 7 امتياز در صدر جدول قرار دارد.در بازي ديگر گروه H در آتن تيم ااك ميزبان ليل فرانسه است.
برنامه كامل بازي هاي ليگ قهرمانان
سه شنبه
گروه A
بارسلونا- چلسي
لفسكي صوفيه- وردربرمن
گروه B
اسپارتاك مسكو- اينترميلان
بايرن مونيخ- اسپورتينگ ليسبون
گروه C
آيندهوون- گالاتاسراي
ليورپول- بوردو
گروه D
رم- المپياكوس
شاختار دونيتسك- والنسيا
چهارشنبه
گروه E
ليون- ديناموكيف
رئال مادريد- استه وابخارست
گروه F
بنفيكا- سلتيك
كپنهاگن- منچستريونايتد
گروه G
آرسنال- زسكامسكو
هامبورگ- پورتو
گروه H
آث ميلان- اندرلشت
ااك آتن- ليل

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |