شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵
گفت وگو با استيو مك لارن سرمربي تيم ملي انگليس
دو فاكتور براي موفقيت يك تيم
ترجمه : فاطمه ابوطالبي
006186.jpg
اتحاديه فوتبال انگليس پس از مدت ها تلاش و بررسي سرانجام استيومك لارن را به عنوان سرمربي جديد تيم ملي اين كشور معرفي كرد. با توجه به پايان قرار داد اسون گوران اريكسون سرمربي تيم ملي فوتبال انگليس در پايان رقابت هاي جام جهاني 2006 آلمان اتحاديه فوتبال اين كشور 5 گزينه را براي تصدي اين سمت انتخاب كرده بود كه بالاخره با استيو مك لارن سرمربي ميدلزبورو و دستيار سابق الكس فرگوسن براي مدت چهار سال به توافق رسيد. ديگر گزينه هايي كه اتحاديه فوتبال انگليس در نظر گرفته بود لوئيس فيليپه اسكولاري (سرمربي تيم ملي فوتبال پرتغال)؛ مارتين اونيل (سرمربي سابق لسترسيتي و سلتيك) سام آلارديس (سرمربي بولتون)، آلن كربيشلي (سرمربي تيم چارلتون) بودند. زماني كه مك لارن، دستيار اريكسون در جام جهاني 2006 توانست جاي سرمربي تيم انگليس را بگيرد و روي نيمكت اين تيم حرف اول را بزند، خيلي از هواداران انگليس و كارشناسان فوتبال معتقد بودند، او نمي تواند اين كار را انجام دهد و براي مربيگري اين تيم، كوچك است. تنها سوابق مربيگري باشگاهي او مي توانست حضورش را در تيم ملي انگليس توجيه كند.
مك لارن 45 ساله توانسته در ليگ قهرمانان اروپا به عنوان دستيار سرآلكس فرگوسن در سال 1999 مقام قهرماني را كسب كند. او همچنين تيم ميدلزبورو را به فينال جام يوفا در فصل گذشته رسانده است.
او معتقد است با مربيگري در تيم ملي انگليس انقلابي آرام در اين تيم به راه مي اندازد. آغاز اين كار او نيز كنار گذاشتن ديويد بكام بازيكن پرطرفدار تيم ملي انگليس از اين تيم بود.
مك لارن در گفت وگو با سايت رسمي فيفا، به بررسي برنامه ها، عدم موفقيت انگليس در جام جهاني 2006 آلمان و ... مي پردازد.
***
* آقاي مك لارن، آيا پس از انتخاب به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال انگليس احساس رضايت داريد؟ آيا شما به عنوان يك فرد خوش شانس هستيد؟
- بله. من همواره از كار كردن با بازيكناني كه براي حضور در تيم ملي دعوت مي شوند احساس رضايت مي كنم و لذت مي برم. اين همان چيزي است كه از زمان دستياري اريكسون تا به امروز وجود داشته است. خاطرات خوبي از زمان همراهي ام با اسون در تورنمنت هاي مختلف در ذهن دارم. از پنج سال پيش تاكنون كه با تيم ملي كار كرده ام به اين نكته رسيده ام كه مربي بايد رابطه اي صميمي و محكم با بازيكنان تيمش داشته باشد.
وقتي توانستي چنين فرصتي را ايجادكني خيلي از سختي ها و مشكلات در تيم برطرف مي شوند. رابطه خوب و صميمي داشتن با بازيكنان تيم از همه چيز خوشايند تر است.
* به نظر شما مهمترين و مشخص ترين تفاوت كار مربي تيم ملي با مربي باشگاهي در چيست؟
- مربيگري در باشگاه يك كار دائمي است يعني در كل ساعات شبانه روز همواره بايد به تيم، باشگاه و ليگ فكر كرد و براي آن برنامه ريزي نمود. همواره بايد بازيكنان تيم را آماده نگه داشت، يك برنامه منظم براي آنها تعريف كرد. در طول دو سالي كه مربيگري تيم ميدلزبورو را برعهده داشتيم گاهي اوقات حتي هفته اي 3 مسابقه داشتيم كه اين كاري سخت و نفس گير بود. اگر بخواهم به اين سؤال شما جواب دهم بايد بگويم اصلي ترين تفاوت سختي كار است. در تيم ملي انگليس فرصت بيشتري داريم كه بازيكنان را آماده و براي تيم برنامه ريزي كنيم. زماني كه در تيم ملي بازيكنان در كنار هم جمع مي شوند بايد براي هر كدام از آنها برنامه اي كه گاهاً  متفاوت با برنامه و پست آنها در تيم هاي باشگاهي شان است تعريف كرد و پس از اين كه يك يا دو بازي برگزار شد مجدداً  آنها را به باشگاه هايشان برگرداند.
اما بازي ملي خيلي سخت تر از بازي باشگاهي است. اين نيز يكي از تفاوت هاست.
* مي خواهيم در مورد جام جهاني آلمان صحبت كنيم. علت اين كه تيم ملي انگليس در اين جام موفق نبود را در چه مي بينيد؟ آيا اخراج روني در بازي مقابل تيم پرتغال علت اين بدشانسي براي تيم انگليس بود.
- معتقدم هميشه تيمي كه خوب بازي مي كند و قدرتمند است پيروز ميدان نيست، بلكه شانس حرف اول را مي زند و نقش مهمي ايفا مي كند. چنانچه تيمي آماده، منسجم و با روحيه بالا باشد و به زمين برود، اعتماد به نفس بالايي نيز داشته باشد و همه فاكتورها را صاحب باشد، اما فاكتور شانس را نداشته باشد موفق نمي شود چون فاصله و مرز بين پيروزي و شكست خط باريكي است. گاهي وقت ها يك تصميم داور باعث مي شود كه تمام برنامه هاي مربي را به هم مي زند. به نظر من شانس فاكتوري بود كه در اين جا برزيل نيز آن را در اختيار نداشت و به همين دليل از گردونه مسابقات حذف شد.
در اين جام دو تيمي كه به فينال مسابقات رسيدند يعني فرانسه و ايتاليا قبل از مسابقه فينال با مشكلات 
زيادي روبه رو بودند اما در اثر يك اتفاق ايتاليا توانست قهرمان شود. بعضي وقت ها براي قهرمان شدن به چيزي غير از مسائل فني نياز است.
* زماني كه شما در تيم دربي كاونتي حضورداشتيد از متدهاي جديد و ايجاد تكنولوژي نوين در فوتبال انگليس صحبت مي كرديد و به همين دليل شهرت يافتيد آيا اين كار را در تيم ملي فوتبال انگليس هم انجام خواهيد داد؟
- بله ، آنچه كه به عنوان تكنولوژي در فوتبال وجود دارد را به كار مي گيرم. علم و تكنولوژي ابزاري است كه از آغاز مربيگري ام از آن استفاده كرده و همچنان نيز براي استفاده آن را به كار مي گيرم. در آن زمان روش پروزون، روشي بود كه ما سعي مي كرديم در
دربي كاونتي از آن استفاده كنيم. با استفاده از اين روش ما به آناليز تيم خود و تيم مقابل مي پرداختيم و امروز مي بينيم كه همه تيم ها از اين روش بهره  مي گيرند. بر اساس اين روش است كه نحوه بدنسازي بازيكنان تيم ها تغيير كرده و كمتر در بدن آنها خستگي ديده مي شود. مصدوميت ها كم شده و در بين تيم ها تفاوت به حداقل رسيده است.
* در تيم انگليس شما سيستم پارتيزاني را به كار گرفته ايد يعني مهاجم نوك.
- در يك تيم بايد دو فاكتور را در نظر گرفت. اول اين كه همواره از بهترين بازيكنان استفاده كني دوم اين كه بداني بهترين بازيكنانت را در كدام پست ها به كارگيري. به نظر من خود بازيكنان مي دانند در جايي كه قرار مي گيرند بايد چگونه كار كنند. آنها به اندازه كافي اين استعداد را دارند كه از عهده مسئوليتي كه به آنها واگذار مي شود برآيند. اين يكي از اصلي ترين كارهايي است كه بايد يك فوتباليست آموزش ببيند. در تيم باشگاهي انعطاف بيشتري در تغيير سيستم تيم داشتم. گاهي 4- 4- 2، گاهي 4- 5- 1 و گاهي 4- 3- 3 را به كار مي برد گاهي هم از سيستم 3- 5- 2 استفاده مي كردم. در تيم ملي نيز گاهي اوقات ناگزيري كه از اين قابليت استفاده كني. وقتي فقط از يك سيستم استفاده كني آسيب پذير مي شوي. بايد بتواني از همه سيستم ها و هنر جابه جايي در زمين استفاده كني. در تيم انگليس سبك مخصوصي وجود دارد. اين هنر ما در بازي است.
* در بازي انگليس مقابل پرتغال انتقادات زيادي به تيم انگليس وارد شد. بعد از 20 دقيقه از نيمه دوم بازي تيم انگليس كنترل بازي را از دست داد. نظرتان در اين مورد چيست؟
- درست است. ما در هر شرايطي بايد كنترل بازي را حفظ كنيم. بايد ياد بگيريم اگر حتي تحت فشار شديد از طرف تيم حريف قرار داريم باز بتوانيم كنترل خود را حفظ كنيم و بر بازي مسلط باشيم.
* با دو پيروزي در مسابقات مقدماتي يورو 2008 آغاز خوبي با تيم انگليس داشتيد.
- درست است و به همين دليل خيلي خوشحالم و احساس رضايتمندي مي كنم. ما شايسته آن نتايج بوديم و از آن بازي ها درس هاي زيادي گرفتم. اما ما هنوز راه زيادي در پيش داريم. بايد نسبت به بازي هاي جام جهاني پيشرفت هاي زيادي در تيم داشته باشيم. مي دانيم كه بازي هاي آساني در پيش رو نداريم. بازي هاي آينده براي ما سرنوشت ساز خواهد بود.
سايت فيفا اكتبر 2006

نگاه
از بازيگري تا مربيگري
006183.jpg
گروه ورزشي - استيو مك لارن در سوم مي 1961 در فولفورديورك انگليس متولد شد. او بازيكن سابق تيم ملي انگليس و همچنين سرمربي سابق تيم ميدلز بورو است كه از اول آگوست سال 2006 به طور رسمي سرمربي تيم ملي فوتبال انگليس شد.
مربي فعلي تيم ملي انگليس دستيار اسون گوران اريكسون سرمربي سابق اين تيم بود. او از سال 2000 در اين پيست در هدايت تيم ملي فوتبال انگليس به اريكسون كمك مي كرد.
در 23 ژانويه 2006 اتحاديه فوتبال انگليس اعلام كرد كه پس از ناكامي تيم انگليس در جام جهاني 2006 آلمان و با توجه به پايان قرارداد اريكسون ديگر حاضر به ادامه همكاري با اين مربي نيست و گزينه هايي چون، لوئيس فيليپه اسكولار، مارتين اونيل، سام آلارديس و آلن كربيشلي و استيومك لارن را براي برعهده گرفتن مسئوليت هدايت تيم ملي فوتبال كشورش معرفي كرد. پس از يك روند طولاني در انتخاب سرمربي و بررسي ها در اين رابطه بالاخره مك لارن توانست در ميان انتقاداتي كه از سوي هواداران تيم انگليس وجود داشت گوي سبقت را از رقبايش بربايد و به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال انگليس، انتخاب شود. او در 4 مي 2006 و در سن 45 سالگي با انعقاد قراردادي 4 ساله به عنوان سرمربي جديد تيم ملي انگليس معرفي شد.
* دوران بازيكني مك لارن
۱۹۸۵-1979 هال سيتي
۱۹۸۸ - 1985 دربي كاونتي
۱۹۸۹ - 1988 بريستول سيتي
۱۹۹۲ - 1989 آكسفورد يونايتد
* دوران مربيگري مك لارن
۱۹۹۵ - 1992 آكسفورد يونايتد (مربي جوانان)
۱۹۹۹ - 1995 دربي كاونتي (كمك مربي)
۲۰۰۱ - 1999 منچستر يونايتد (كمك مربي)
۲۰۰۶ - 2001 ان ث ميدلز بورو(سرمربي)
* دوران حضور مك لارن در تيم ملي
2006-2000 كمك مربي
آگوست 2006 تاكنون سرمربي

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |