شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵
گزارشي ازگفت وگو با جان ميشل كرو در باره مهاجران شيعه ايراني و لبناني در فرانسه
اقليت شگفت انگيز
گلنوش رادافسون
هر حجاب،يك صداست ؛شعار زنان مسلمان در فرانسه
006174.jpg
اسلام اروپايي و مسلمانان مستقر در اروپا از جمله فرانسه، در كانون مطالعات پژوهشگران غربي و فرانسوي قرار دارند. اين امر علي الخصوص با گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي در جهان با تمركز بر مهاجرين لبناني و ايراني از گسترش روزافزون برخوردار بوده است، تا جايي كه براي شناخت اسلام معاصر، دانشگاه اسلام شناسي در استراسبورگ در حال تأسيس است. گزارش زير كه چكيده اي از گفت وگو با جان ميشل كرو، محقق فرانسوي در سازمان ملي تحقيقات اين كشور است، حاكي از دغدغه اي است كه براي فهم مسايل آن ميليون ها يورو هزينه شده و مي شود.
آيا سازماندهي جامعي ميان مراكز مذهبي در ايران و مهاجرين مسلمان شيعه در فرانسه وجود دارد؟ آيا علماي ايران در نظر دارند به مسلمانان مهاجر ايراني و لبناني در فرانسه آموزش هاي ويژه اي بدهند؟
جان ميشل كرو، محقق فرانسوي كه در مورد اسلام معاصر در اروپا تحقيق مي كند، به تحريريه همشهري آمده، مي گويد: مهم ترين سؤالات من در باره حضور شيعيان در فرانسه از آن جا به وجود آمده اند كه شيعيان مسلمان در فرانسه به گونه اي متفاوت از ساير اقليت هاي ديني امرار معاش مي كنند، آنها حضور چنداني در اجتماعات ندارند و اين مساله مي تواند بحراني در محو هويت ديني آنها تلقي شود. دولتمردان و محققان فرانسوي براي پيدا كردن دليل اين گوشه گيري به تحقيقات زيادي در خصوص مذهب شيعه پرداخته اند و اين سؤال از سوي عده اي از آنها مطرح شده است: آيا مسلمانان شيعه در ابتداي ورودشان به خاك فرانسه خود را جدا از ساير اديان فرض كرده اند و از فعاليت در صحنه هاي اجتماعي سر باز زده اند و يا به دليل نبودن سازماني كه حامي آنها باشد خود را كنار كشيده اند؟
وي با ذكر اين كه از ورود اسلام به فرانسه حدود يكصد سال مي گذرد، ادامه مي دهد: بعد از جنگ جهاني اول و دوم گروه بسياري از مسلمانان به ويژه الجزايري ها، كه مستعمره فرانسه شده بودند، به اين كشور مهاجرت كردند. اكثر آنها براي كار در موسسات و كارخانه هاي فرانسوي آمده بودند. بدين ترتيب جمعيت مسلمان در كشور فرانسه رشد زيادي كرد و اسلام بيش از گذشته در كانون تفكر غربي قرار گرفت. تعداد مسلمانان فرانسه بيش از 5ميليون نفر برآورد شده است، اما از آن جا كه دولت سكولار فرانسه، نژاد و قوميت را به رسميت نمي شناسد و از گرايش ديني افراد نيز سؤال نمي كند، از اين رو اين آمار دقيق نيست. اين قانون از زماني كه آلزاس (يكي از شهرهاي بزرگ فرانسه) به آلمان تعلق داشت، تا امروز تغييري نكرده است.
ميشل كرو مي گويد: در زمان فرمانروايي ناپلئون يعني اوايل قرن 19 سيستمي در كشور فرانسه برقرار بود كه تنها چهار مذهب را به رسميت مي شناخت: كاتوليك، يهودي و كليساي پروتستان به نام كالوين و لوتر. روحانيون اين مذاهب از دولت حقوق دريافت مي كردند و امكانات مالي و معنوي دولت شامل حال آنها بود.
وي حضور ساير مذاهب را بر اساس قانون در فرانسه مجاز محسوب مي كند و آن را عاملي مي داند كه بعد از كاتوليك، اسلام را به دومين دين بزرگ در فرانسه تبديل كرد.
اين محقق فرانسوي كه امسال براي اولين بار به ايران سفر كرده ، طي اقامت خود در ايران با سفر به شهرهاي مقدس مانند مشهد و قم سعي كرده با روحانيون و مراجع ديني آشنا شود تا از اين طريق به شيوه زندگي و عقايد مراجع مذهبي در ايران آگاهي يابد؛ مراجعي كه از جايگاه بين المللي نيز برخوردارند.
از ديدگاه ميشل كرو عملكرد مسلمانان شيعه در اروپا با توجه به جمعيت شيعيان ضعيف است. وي به منظور پيدا كردن دلايل براي غيبت شيعيان در مجامع فرانسه تصميم گرفته است تا از نزديك با بزرگان شيعه ملاقات كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود مي گويد: امروزه تحقيقات تئولوژيك و اسلام شناسي در فرانسه رواج پيدا كرده، با اين وجود عدم حضور شيعيان در عرصه هاي مختلف اين سؤال را برمي انگيزد كه آيا سازماندهي جامعي بين مراكز مذهبي در كشورهاي اسلامي و مهاجرين مسلمان فرانسه وجود دارد؟
وي با توجه به تحقيقات بسيار زيادي كه در خصوص مسلمانان اهل سنت انجام شده معتقد است كه مسلمانان اهل سنت فعاليت بيشتري نسبت به شيعيان داشته اند و حضور فعال تري در اجتماعات از خود نشان داده اند. نهادهاي مختلفي مثل مساجد و نمازخانه را به خود اختصاص داده و آنها را اداره مي كنند و علاوه براين ها آنها با گروه هاي مختلف مسلمان مثل ترك ها انجمن هايي تشكيل داده و از كشورهاي مادر كمك هاي مالي دريافت مي كنند، در صورتي كه مسلمانان ايراني، لبناني و افغاني در فرانسه تنها هستند.
جان ميشل كرو، آلزاس را يكي از شهرهاي بزرگ فرانسه ذكر مي كند كه مسلمانان مهاجر حدود 15 درصد جمعيت اين شهر را تشكيل داده اند و در آن انجمن هايي وجود دارد كه قادرند اقليت هاي مذهبي را پشتيباني كنند، حمايت هايي كه در ساير شهرهاي فرانسه ممنوع است.
اين محقق اسلام معاصر، حضور مسلمانان در فرانسه را تا آن اندازه با اهميت مي داند كه دولت فرانسه در آلزاس اجازه ساخت يك دانشگاه تئولوژي اسلامي را داده كه قرار است شهر استراسبورگ محل ساخت اين مركز دانشگاهي شود.
اما به نظر مي رسد در لابه لاي سخنان اين محقق فرانسوي مي توان به گمانه زني هاي ديگر نيز پرداخت. شفاف و در سطح بودن رفتار مسلمانان مهم ترين نگراني مسئولان اين كشور است. ميشل كرو در اين باره مي گويد: مناطق مذهبي در فرانسه توسط وزارت كشور حمايت و سازماندهي مي شود. اقليت هاي ديني در اين مناطق با تشكيل انجمن هاي مذهبي و ايجاد فدراسيون ملي يا محلي به فعاليت در اين زمينه مي پردازند. اين سازمان جديد در مجلس فرانسه صاحب كرسي است.
ميشل كرو قصد دارد در اوايل سال 2007 كنگره اي در شهر استراسبورگ برگزار كند و در آن مسايل مربوط به شيعه را با نگاهي وسيع تر بازگو كند. عنوان اين كنگره شيعه در اروپا است.
حدود 30سال پيش كنگره اي با همين موضوع در شهر استراسبورگ برگزار شد كه تنها به معرفي شيعه دوازده امامي و مباحث كلي آن پرداخت. ميشل كرو مي گويد: هدف ما تكرار مباحثي كه در گذشته مطرح شده نيست، بلكه مي خواهيم زندگي روزمره شيعيان و روابط آنها با كشورهاي مبدأ و اقوامشان در ساير كشورها را به تصوير بكشيم.
تاريخ نشان داده است كه مكاتب فلسفي شيعه و بزرگان آنان چون ملاصدراي شيرازي، شيخ اشراق، ابن سينا و... حرف هاي زيادي براي گفتن داشته اند از اين رو سنت فلسفي كه در مكتب شيعه نهفته است، كنجكاوي در شناخت آنان را بيشتر مي كند.
ميشل كرو انديشيدن به اين كه مذهبي در گروه اكثريت يا اقليت قرار گرفته ، را بيهوده مي پندارد و معتقد است كه تنها با اقدامات روشنفكرانه و حضور فيزيكي در صحنه هاي اجتماعي مي توان پاسخگوي چالش هاي جوامع مدرن بود.

تازه هاي انديشه
فيلسوف شيراز
درآمدي به نظام حكمت صدرايي، عبدالرسول عبوديت، انتشارات سمت و موسسه آموزشي پژوشي امام خميني، 1385، 4000 ص.
گروه انديشه: اين كتاب براي دانشجويان رشته فلسفه به عنوان كتاب مبنايي در حكمت متعاليه تدوين شده است. در فصل اول كتاب به احوال، شخصيت و موقعيت و آثار ملاصدرا اشاره شده است. در فصل دوم نيز موضوعات حكمت متعاليه مانند موقعيت فلسفه پيش از ظهور حكمت متعاليه، حكمت متعاليه، ويژگي هاي حكمت متعاليه، روش شناسي حكمت متعاليه، وجه تمايز نظام هاي مشائي و اشراقي و حكمت متعاليه بررسي شده است.
اصالت وجود و اعتباريت ماهيت، آيا كلي طبيعي موجود است؟، مشكل اتصاف ماهيت به وجود، مجعول بالذات، امكان وجودي يا امكان فقري، تقدم بالحقيقه از عناوين فصل سوم هستند.فصل چهارم اين كتاب به موضوع تشكيك در وجود پرداخته است. وجود رابط معلول، حركت، حركت جوهري نيز از عناوين موضوعات فصول ديگر اين كتاب هستند.
فيلسوف ورامين
006168.jpg
ورامين و علامه قطب الدين رازي، مجتبي دماوندي، 2000 نسخه ، 146ص، 1385.
گروه انديشه: نويسنده در بخش نخست، كتاب، نام كهن ورامين را بررسي كرده و پس از مرور تاريخچه اي از گذشته منطقه ، امامزاده هاي ورامين و تعدادي از عالمان و شاعران و فقهيان و فيلسوفان وراميني معرفي مي شوند. در فصل آخر از بخش اول كه آشنايي با دانشمندان وراميني است چهل و پنج نفر معرفي شده اند كه بي ترديد اهل ورامين و شهرها و روستاهاي آن بوده اند و از معرفي كساني كه كمترين ترديدي در وراميني بودنشان وجود داشته پرهيز شده است. در بخش دوم كه موضوع اصلي كتاب نيز آن است به معرفي يكي از بزرگترين دانشمندان جهان اسلام در قرن هشتم پرداخته شده كه مولد و منشاء او ورامين بوده است:علامه قطب الدين محمد ابن محمد ابوجعفر رازي وراميني معروف به سلطان محققين از بزرگترين دانشمندان علوم عقلي در ميان حكماي اسلامي است . موضوع اصلي تاليفات قطب الدين ،منطق و فلسفه و كلام است ، اما در فقه نيز صاحب نظر است. در اين كتاب به اختصار به اوضاع سياسي اجتماعي و فرهنگي قرن هشتم پرداخته شده است. همچنين آثار علامه و شخصيت وي به تفصيل بررسي شده است.
فروپاشي
006171.jpg
صهيونيسم ( نوزايي، استقرار، فروپاشي )احمد سروش نژاد / نشر ني،چاپ اول پاييز 1385 / 2800 تومان.
موضوعي به نام صهيونيسم هرچند كه به صورت كنوني، قدمتي حدود يك قرن دارد و جهان معاصر طي قرن بيستم درگير معضل و مشكلات آن بوده است، اما مي توان ريشه هاي قديمي تري براي آن برشمرد. بررسي نقش صهيونيسم و مولود قابل استحصاء آن يعني اسرائيل و شفاف ساختن آن، دو فايده عمده دارد: اول، اهل نظر و دست اندركاران و علاقه مندان را به حدود و ثغور توانمندي ها و قدرت معتقدان به اين انديشه و راهبرد آشنا مي كند؛ دوم، از بزرگ نمايي و اغراق برخي گفته ها و نوشته هايي كه درباره اين موضوع ارائه مي شود جلوگيري مي كند.در اين كتاب تلاش برآن بوده است كه نوزايي اين انديشه كه از ديرباز برخي از نظريه پردازان يهود مطرح كرده اند و رشد و چگونگي آن در قرن بيستم مورد بررسي قرار گيرد و توجه خواننده به اين موضوع جلب شود كه تفكيك صهيونيسم بين الملل از رژيمي كه در سرزمين فلسطين با قوه قاهره و از طريق اشغال، حاكميت خود را اعمال مي كند كاري غيرعلمي و برخلاف شواهد موجود است.
ضمن اينكه در اين كتاب نشان داده شده است كه در ميان معتقدان به اين جنبش كه عمدتا از ميان قومي موسوم به يهود هستند، همگوني و يكدستي وجود ندارد.

انديشه
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |