پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
پس از مطالعه 180 اثر توسط چهار داور صورت گرفت
آغاز مرحله نهايي جشنواره شهيد غني پور
گروه ادب و هنر- در حالي كه ديروز عصر، نتايج دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس جمهوري اسلامي ايران، رسماً اعلام شد، ششمين دوره جايزه شهيد حبيب غني پور، به مرحله نهايي خود نزديك مي شود.
داوري اين جايزه كه در سه رشته داستان دفاع مقدس، داستان بزرگسال و داستان نوجوان برگزار مي شود، هر سال در دو مرحله انجام مي گيرد و نتايج نهايي داوري مرحله نخست امسال هم، طي روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده، مشخص خواهد شد. دراين مرحله، 10 تا 15 درصد از آثار شناسايي شده انتخاب مي شوند و سپس بلافاصله داوري نهايي آغاز مي شود. برگزيدگان نهايي كه نفرات اول تا سوم در هر يك از سه رشته ياد شده خواهند بود، اواسط اسفند ماه مطابق هر سال در مسجد جوادالائمه(ع) معرفي شده و به ترتيب پنج، سه و دو سكه خود را دريافت مي كنند.
داوران مرحله نخست شهيد غني پور را احمد شاكري، كيوان امجديان، عبدالمجيد نجفي و زهره يزدان پناه قره تپه تشكيل مي دهند، اما داوران مرحله نهايي، هنوز قطعي نشده اند.
اما چهار نكته
۱ - جايزه شهيد حبيب غني پور از جلسات مسجد جوادالائمه(ع) برخاسته است. در اين جلسات نويسندگاني چون اميرحسين فردي، احمد دهقان، محمدرضا كاتب و... شركت داشتند كه به صورت خودجوش و با محوريت اميرحسين فردي، برگزاري جشنواره اي با نام شهيد حبيب غني پور، يكي از فعالان همين مسجد، متولد شد.
۲ - نخستين دوره اين جشنواره، بدون اهداي جايزه و تنها به صورت معرفي برگزيدگان، برگزار شد؛ شايد به اين علت كه اصولاً بودجه اي براي چنين كاري وجود نداشت. اما پس از آن، سازمان ها و ناشراني چون حوزه هنري، وزارت ارشاد، بنياد شهيد، نشر قدياني، نشر پيام آزادي و ديگران، بدون آن كه درخواستي شده باشد، پا پيش گذاشته و بودجه لازم را فراهم آوردند. جالب آن كه اين بودجه نيز تنها صرف خريد آثار و جوايز شده و براي هيچ يك از مراحل داوري و اجرايي كار، پولي داده نمي شود.
۳ - برخلاف اكثر جوايز، از جمله كتاب سال دفاع مقدس، برگزاركنندگان شهيد غني پور منتظر ارسال آثار نمي نشينند، آنها مسئولي را براي رصد و تهيه كتاب ها تعيين كرده و همه آثار يك سال را خريداري مي كنند.
۴ - در جشنواره شهيد غني پور، بر خلاف انتظار، هيچ نوع جهت گيري در انتخاب آثار از ابتدا معين نشده است. داوران همه آثار داستاني سال (امسال 180 كتاب منتشر شده در سال 84) را مطالعه مي كنند و بدون آن كه خط فكري مشخصي را به آنها ديكته كرده باشند، برگزيدگان خود را اعلام مي كنند. در واقع تفكيك آثار دفاع مقدس و آثار آزاد، اين مسأله را حل كرده است و به داوران اجازه مي دهد با آزادي بيشتري اعلام رأي كنند. اما رنگ ارزشي و بوي ايراني جايزه با توجه به نامش و متوليان اصلي آن، طبيعتاً پررنگ تر از وجوه ديگر است.
مسجد جواد الائمه (ع)
اما مسجد جوادالائمه(ع)، خاستگاه جايزه شهيد غني پور، مسجدي متفاوت و مهم در فضاي ادبي ايران است. اين مسجد كه در خيابان سي متري جي، درجنوب غربي تهران قرار دارد، صاحب يكي از بهترين كتابخانه هاي پايتخت است. در اين كتابخانه، تقريباً تمام آثار داستاني قديم و جديد نگهداري مي شود. درمسجد جواد الائمه(ع) هفت هشت سال پيش كه جلسات ادبي اميرحسين فردي فعالانه جريان داشت، بيش از چهار هزار نفر عضو كتابخانه بودند.اين مسجد، گذشته از ادبيات، خاستگاه برخي هنرمندان در حوزه هاي ديگر نيز بوده است. در اين ميان، محسن مخملباف، معروف ترين چهره هنري است كه فعاليت خود را از همين مسجد آغاز كرد و حتي لوكيشن نخستين فيلم خود، استعاذه را حياط جواد الائمه(ع) قرار داد. حالا، پس از گذشت سالها از آن دوران، حدود سه ماه ديگر، اين مسجد، شاهد برپايي مراسم نهايي ششمين دوره جشنواره شهيد غني پور خواهد بود، يعني همان چيزي كه در يك مسجد انتظار مي رود.

آثار برگزيده جايزه جهاني اديان توحيدي معرفي شدند
001698.jpg
مهر: هيأت انتخاب مسابقه جايزه جهاني پوستر اديان توحيدي شامل آيدين آغداشلو، ابراهيم حقيقي، محمدحسين حليمي، حسين خسروجردي و فرشيد مثقالي نام 40 هنرمند و آثار راه يافته به نمايشگاه اين مسابقه را اعلام كرد.
از ميان برگزيدگان 23 هنرمند ايراني و 17 هنرمند از ديگر كشورها حضور دارند و به تمام اين هنرمندان مبلغ يك هزار دلار به عنوان جايزه پرداخت خواهد شد. برندگان جوائز اصلي هم پس از اعلام راي هيأت داوران مشخص مي شوند.
آغداشلو درباره معيارهاي انتخاب آثار گفت: برخي انتخاب ها بر اساس معيار شخصي است و برخي هم به معيار گرافيكي برمي گردد. اين كه اثر چقدر با موضوع خود ارتباط دارد و گرافيست چقدر توانسته مخاطب را در طراحي در نظر بگيرد بسيار مهم است. چون وقتي بحث پوستر با موضوع خاص به ميان مي آيد هنرمند نمي تواند اثر را با معيار شخصي طراحي كند. در مجموع انتخاب ها بر اساس وفاداري اثر به موضوع، تازگي و بدعت و ميزان برقراري ارتباط با مخاطب انجام شده است.
وي درباره نزديكي آثار به موضوعات اعلام شده افزود: از موضوع صلح استقبال بيشتري شده و در ميان آثار ارائه شده طرح هاي خوب كم نبودند. نكته جالب اين كه برخي گرافيست ها در طراحي پوستر به هر سه دين الهي پرداخته و آنها را در كنار يكديگر نشان داده اند. ضمناً در آثار ارائه شده به مسابقه پوستر جايزه جهاني اديان توحيدي كمتر به مسأله شعارزدگي برخورد كرديم.
هنرمندان ايراني حاضر در مسابقه جايزه جهاني پوستر اديان توحيدي عبارتند از: آرزو دياني دردشتي، فاطمه ايرانپور مباركه، محراب اسدخاني، علي اصغر حسيني، سعيد بهداد، داريوش مختاري، مريم آزاد، مونا رحيم زاده، الهام ماهوتچي، شروين فريدنژاد، احسان پارسا، هانيه كريميان، حسين بيات، عليرضا مصطفي زاده، روشنك جبارزاده، عليرضا درياني، پوريا عرياني، ميثم رضائي، نسترن صفائي، مهرنوش مشيري، سعيد ملك، غلامرضا نصر اصفهاني، مهدي نقاش زاده.
فونز هيكمن (آلمان)، آنيل آيكان، سم كيزيلتوگ، كمال مولو و سلمان تسونر (تركيه)، ميشل ژاندورا و كوبيكا سباستين (لهستان)، داگلاس اوكاساكي (امارات متحده عربي)، سابينا اوبرهولزر (سوئيس)، آديتا ويكرام سنگوپتا و پروين سواك (هند)، چكال الكسي، اولكساندر ميكولا و تاراس دنيليوك (اوكراين)، ريتر ژان و لوكرانگ آلن (فرانسه) و چايكا ولاديمير (روسيه) هنرمندان خارجي حاضر در جايزه جهاني پوستر اديان توحيدي هستند.
قرار است به نفرات نخست تا سوم علاوه بر لوح تقدير و تنديس، به ترتيب 15 هزار، ده هزار و پنج هزار دلار جايزه نقدي اعطا شود. جايزه ويژه هيأت داوران نيز لوح تقدير، تنديس و ده هزار دلار است.
آثار برگزيده علاوه بر نمايش در شبكه جهاني اينترنت از تاريخ 25 دسامبر 2006 (سوم دي ماه) همزمان با ميلاد حضرت مسيح (ع)، تا چهارم ژانويه 2007 به مدت 15 روز در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) به نمايش درخواهد آمد.

پرويز بهرام: سوژه هاي گردشگري قابليت
زيادي براي توليد فيلم مستند دارد
گروه ادب و هنر- پرويز بهرام از استادان دوبله و گويندگان سينما و تلويزيون گفت: تمامي مناطق كشور و به ويژه مناطقي كه مورد توجه گردشگران دنياست سرشار از سوژه هاي ناب و دست نخورده براي ساخت فيلم هستند.
اين دوبلور با سابقه كه به زودي در هفتمين جشنواره مستند كيش مورد تجليل قرار مي گيرد در ادامه با اشاره به دوبله و خواندن گفتار متن در چند فيلم خارجي اظهار كرد: مستندهاي ايراني را در مقايسه با مستندهاي خارجي بسيار قوي تر مي بينم.
اخيراً فيلم كشف دنيا را كه يك فيلم مستند فرانسوي است دوبله كرده ام كه درباره شهرها و جاذبه هاي گردشگري ايران است و زماني كه اين فيلم را با مستندهاي ايراني مقايسه مي كنم قدرت و ظرافت بيشتري در آنها مي بينم. هيچ جاي دنيا به اندازه ايران موضوعات و سوژه هاي بكر و دست نخورده براي ساخت فيلم مستند ندارد.

زندگي تبهكار جنجالي به تصوير در مي آيد
مهر: زندگي تبهكاري كه به خاطر ارتباط با چهره هايي معروف مانند جان.اف.كندي و مريلين مونرو هميشه مورد توجه طرفداران تئوري توطئه بوده، در يك فيلم سينمايي به تصوير كشيده مي شود.
حقوق ساخت فيلمي بر اساس رمان دو دوزه بازي با الهام از زندگي سام جانكانا خريداري شده و داستان آن درباره گنگستري است كه ابتدا به عنوان آدمكش با آل كاپون همكاري مي كرد و كم كم آن قدر پيشرفت كرد كه در نهايت به يك دن قدرتمند تبديل شد.جانكانا كه به خاطر رفتار بي رحمانه و بسيار غيرمنتظره خود به مومو معروف بود، سال۱۹۷۵ پيش از حضور در سنا ترور شد. كميسيون سنا آن روز براي بررسي همكاري سيا و مافيا در طرح نقشه قتل فيدل كاسترو تشكيل شده بود. در كتاب دودوزه بازي نوشته مشترك چاك و سام جانكانا(برادر و برادرزاده سام)، اشاره شده كه دستور قتل كندي و مونرو را او صادر كرده است.فيلمنامه دودوزه بازي را آلفونسه روگي يرو جونير خواهد نوشت. او در حوزه داستان هاي جنايي با فيلم ها يي مانند فساد ميامي ، عقل كل ، جنايت و مكافات و روايت تلويزيوني تسخيرناپذيران شهرت زيادي پيدا كرده است. اين اولين فيلمي است كه بر مبناي زندگي جانكانا ساخته مي شود. در حوزه تلويزيون، اين شخصيت چند بار به تصوير درآمده و يك بار توني كرتيس نقش او را بازي كرد و رد استايگر هم در مجموعه تلويزيوني سيناترا در نقش او ظاهر شد.

۹ نمايش جديد در تئاتر شهر به صحنه مي آيد
001692.jpg
گروه ادب و هنر- 9 گروه نمايشي هم اكنون در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر مشغول تمرين هستند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، درحال حاضر و در پلاتوي اين مجموعه نمايش هاي مرد نيك به كارگرداني امير دژاكام، دنياي ديوانه به كارگرداني بهزاد فراهاني و شويك به كارگرداني كوروش نريماني مشغول تمرين هستند.در تالار سايه نيز نمايش هاي پينوكيو به كارگرداني علي اصغر دشتي و مرگ و شاعر به كارگرداني كيومرث مرادي براي اجرا آماده مي شوند.
عباس غفاري با كارگرداني نمايش  نجواهاي شبانه و حسن وارسته با كارگرداني نمايش ضامن آهو در تالار چهارسو آثار خود را براي اجرا آماده مي كنند.
اين در حالي است كه در تالار قشقايي گروه نمايش وكيل تسخيري به كارگرداني گلرخ ميلاني و عوامل نمايش سكوت ميراث تبار من است به كارگرداني عليرضا اوليايي براي اجرا آماده مي شوند.
لازم به ذكر است در حال حاضر نمايش هاي كوري كار منيژه محامدي در تالار اصلي، قصه تلخ طلا كار بهروز غريب پور در تالار چهارسو، جنگ در طبقه سوم به كارگرداني مصطفي عبداللهي در تالار قشقايي، دنياي زن ها به كارگرداني حسين سحر خيز درتالار كوچك و طوطي پر به كارگرداني زهرا صبري درتالار نو به روي صحنه هستند. ضمن اين كه نمايش هاي سمفوني درد به كارگرداني حسين پاكدل و پروانه هاي آسيايي به كارگرداني محمد حاتمي هفته آينده به روي صحنه مي روند.

۲ فيلم ايراني در 2 جشنواره جهاني
فارس: دو فيلم پويانمايي ايراني به صورت هم زمان در بخش مسابقه جشنواره فيلم برلين در آلمان و سين انيما در پرتغال به نمايش گذاشته شد. به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بيست و دومين جشنواره معتبر بين المللي فيلم كوتاه برلين در آلمان فيلم بازگشت به خانه به كارگرداني بهزاد فراهت را طي روزهاي 16 تا 21 آبان را در بخش مسابقه بين المللي خود بر روي پرده برد. همچنين فيلم كوتاه پويانمايي ريشه در آسمان به كارگرداني فرخنده ترابي نيز طي روزهاي 15 تا 21 آبان در سي امين جشنواره بين المللي فيلم سين انيما در كشور پرتغال نمايش داده شد. اين فيلم در بخش مسابقه فيلم هاي كوتاه جشنواره حضور داشت. ريشه در آسمان تازه ترين ساخته فرخنده ترابي كارگردان صاحب نام سينماي پويانمايي ايران است كه در جشنواره هاي بين المللي حضور مي يابد. فيلم پيش فرخنده ترابي شنگول و منگول كه به صورت مشترك توسط وي و مرتضي احدي كارگرداني شده بود موفقيت هاي بسياري را در جشنواره هاي بين المللي در كارنامه اين زوج هنرمند ثبت كرد.

جشنواره  فيلمكس توكيو آغاز مي شود
001689.jpg
ايسنا: جشنواره فيلمكس توكيو كه از جمعه 17 نوامبر مصادف با 26 آبان ماه آغاز مي شود، ميزبان فيلم هاي سينمايي نيوه مانگ (بهمن قبادي)، كارگران مشغول كارند (ماني حقيقي) و باز هم سيب داري (بايرام فضلي) در بخش مسابقه بين الملل و فيلم آفسايد (جعفر پناهي) در بخش نمايشهاي ويژه جشنواره فيلمكس خواهد بود. اين رويداد سينمايي از جمعه 17 نوامبر (26 آبان) در كشور ژاپن گشايش يافته و تا 8 روز ديگر به فعاليت خود ادامه مي دهد.
در بخش مسابقه اين فستيوال آسيايي آثار مطرح ديگري چون نزديك به خانه (داليا هيگر و ويدي بيلو)، همين كه مردي به بهشت مي رود (جمشيد عثمانف)، گل دادن ماكسيمو اليروس (آر وسوليتو)، نيمه ديگر (پينگ ليانگ)، از دنده چپ برخاستن (هان جي)، خوشبختي (ماساپيرو كوباياشي) نيز مورد داوري قرار مي گيرند.

نمايش طرح هاي طنز آميز درمبخش
مهر: كامبيز درمبخش قرار است 24 آذرماه مجموعه آثار خود را در قالب نمايشگاه طرح هاي طنزآميز با مضمون كشف و شهود و موارد ساده و لطيف در گالري مينا به نمايش بگذارد. درمبخش كه در چهارمين جشن تصوير سال يك كاريكاتور بي عنوان ارائه كرده درباره اين اثر گفت: من معمولاً كاريكاتورهايم را به شكل مجموعه ارائه مي كنم، اما كاريكاتور ارائه شده در چهارمين جشن تصوير سال يك اثر از مجموعه آثار من است كه با درونمايه فوتبال كار شده است.اين هنرمند گفت: البته بيشتر كارهاي من جنبه نمادين دارد اينكه برخي مخاطبان اعتقاد داشتند اين تصوير پيرمردي است كه آفتاب عمرش لب بام است و در عين حال هنوز از رجعت به گذشته هايش به خصوص عالم كودكي لذت مي برد، يكي از همين تعبيرات و برداشت هاي آزاد است.اين هنرمند در خصوص وضعيت فعلي كاريكاتور در مطبوعات نيز خاطرنشان كرد: با اينكه خاستگاه اوليه كاريكاتور مطبوعات بوده، اما امروز به واسطه مشكلات عديده اي كه بر سر اين راه وجود دارد، رشد كاريكاتور در مطبوعات متوقف شده و تا زماني كه دولت به تحديد و تبيين خطوط قرمز نپردازد اين توقف ادامه خواهد داشت.

ايران دهه 30 در قاب تصوير عكاس اروپايي
ايسنا: نمايشگاهي از عكس هاي آنه  ماري شوارتسنباخ - هنرمند عكاس سوئيسي- باعنوان رداي پررمز و راز فضا از 30 آبان تا 12 آذرماه سال جاري در موزه  هنرهاي معاصر اصفهان برپا مي شود. اين نمايشگاه با نمايش تصاويري از ايران و اصفهان دهه 30 ميلادي، حدود 30 عكس را در بر مي گيرد. اين عكس ها نمايانگر جنبه هاي مختلف كار عكاسي شوارتسنباخ، مناظر طبيعي، بناها و مردم و نيز تحولات اجتماعي، اقتصادي و سياسي است. در اين نمايشگاه همچنين عكس هايي وجود دارد كه اين عكاس سوئيسي و همراهانش را به عنوان مسافر نشان مي دهد. آنه ماري شوارتسنباخ در سال۱۹۰۸ ميلادي در زوريخ متولد شد و پس از سپري كردن تحصيلات اوليه، ديپلم خود را در سال 1927 در همان جا گرفت و براي ادامه تحصيل در رشته هاي تاريخ و ادبيات به دانشگاه هاي زوريخ و پاريس رفت و در سال۱۹۳۱ در رشته ادبيات و تاريخ مدرك دكتري گرفت.

داوودي:سينما ابزار مؤثري براي درك فرهنگ شهرنشيني است
گروه ادب وهنر- تصور مي كنم هيچ فيلمي نتوانسته يك چهره درست، واقعي، منطقي و مطابق اصول از جامعه شهري ما ارائه دهد تصاوير ما عموماً يا سياه سياه و يا شيك، غيرواقعي و كاذب بوده اند.ابوالحسن داوودي كارگردان سينما گفت: قاعده مند سازي شهروندان براي پذيرش قواعد مدني و فرهنگ شهرنشيني با كمك هنرمندان و فيلمسازان امكان پذير است و هنرمندان بيش از هر قشر ديگري در جامعه مي توانند با پذيرش قاعده مندي، به شكل گيري اين مسأله در اذهان عمومي كمك كنند. او در ادامه افزود: فرهنگ شهرنشيني و قانونمندي آن با زور قانون و پليس اتفاق نمي افتد چرا كه اين اتفاق از طريق درك و پذيرش دروني انسانها رخ مي دهد و هنر سينما يكي از ابزارهاي مؤثر براي ايجاد زمينه مناسب اين پذيرش است.

هنر ايراني
بابل- نمايشگاه بزرگ فرهنگي
دومين  نمايشگاه  بزرگ  فرهنگي  و قرآني  با نام  صحيفه  سبز مازندران در مصلي  بابل  گشايش  يافت. 
در اين  نمايشگاه  مراكز فرهنگي  و قرآني  از سراسر كشور در۶۰ غرفه  محصولات  فرهنگي‎/ كمك  آموزشي  كتاب  و نرم  افزار عرضه  مي كند. در حاشيه  برگزاري  اين  نمايشگاه،  ويژه  برنامه  هاي  فرهنگي  نظير محفل  انسي  با قرآن ‎/ ايستگاه  نقاشي‎/ كارگاه  نويسندگي‎/ مشاوره  كتاب  و كتابخواني‎/ بخش  فيلم  سينمايي  و آموزش  قرآن  نيز برگزار مي  شود. اين  نمايشگاه  به  مدت  10 روز براي  بازديد عموم داير است.
مشهد- جشن بزرگ كتاب
در نخستين روز از هفته كتاب، مراسم اختتاميه جشنواره بوستان در بوستان و جشن بزرگ كتاب در مشهد برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهوري و رئيس كتابخانه ملي برگزار شد، از 700 نفر از برگزيدگان جشنواره كتابخواني در پارك ها و بوستان هاي شهر مشهد تقدير به عمل آمده  است.
جشنواره بوستان در بوستان از مجموع جشنواره هاي تابستاني مراكز فرهنگي بود كه مورد استقبال بيش از 60 هزار نفر از شهروندان قرار گرفت.
اين مراسم روز چهارشنبه 24آبان ماه در محل سالن ورزشي كارگردان مشهد برپا شد.
اهواز- جشنواره غزل سروده هاي رضوي
همزمان با برگزاري چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع)، از غزل سروده هاي رضوي و خادمان شعر ولايي تجليل مي شود. علاوه بر تجليل از خادمان شعر ولايي بررسي تاثير شعر و حديث در ادبيات عرب نيز از ديگر برنامه هاي جنبي اين جشنواره است.
تاكنون 388 اثر از 118 شركت كننده به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده كه بيشترين آثار به ترتيب متعلق به استان هاي يزد، اصفهان، قم، خراسان شمالي و تهران مي باشد.نخستين جشنواره غزل سرودهاي رضوي در قالب چهارمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) 8 و 9 آذرماه در اهواز برگزار مي شود.
قم- جشنواره هنر آسماني
نخستين جشنواره سراسري هنر آسماني ويژه آثار هنري طلاب حوزه هاي علميه اسفندماه سال جاري در قم برگزار مي شود. به گزارش خبرگزاري مهر، واحد خبر حوزه هنري اعلام كرد اين جشنواره در دو بخش اصلي و ويژه پيامبر(ص) دربرگيرنده آثار طلاب حوزه هاي علميه در قالب هنرهاي تجسمي، پژوهش هنر، هنرهاي تصويري و ادبيات خواهد بود.
نخستين جشنواره سراسري هنر آسماني با هدف انسجام فعاليت هاي هنري طلاب به كوشش حوزه هنري و با همكاري مركز پژوهش هاي هنري صدا و سيماي شهرستان قم برگزار  مي شود.
اروميه- برگزيدگان جشنواره عروسكي
جشنواره چهار روزه نمايش عروسكي مراكز كانون كه از 21 آبان در شهر اروميه آغاز شده بود، چهارشنبه 24 آبان ماه به كار خود پايان داد.در دهمين جشنواره نمايش عروسكي مراكز فرهنگي هنري كانون 23 گروه نمايشي اعضا و مربيان كانون و 5گروه دانش آموزي به رقابت پرداختند. اين نمايش ها در دو محله استاني و منطقه اي در شش منطقه كشور و از ميان 316 نمايش برگزيده شده است. در مراسم پاياني جشنواره به برگزيدگان جوايزي اهدا شد.
كرج- نمايشگاه نقاشي باده
نمايشگاه آثار نقاشي مرجان باده لو و جمعي از هنرجويان وي با عنوان باده در فرهنگسراي امام خميني(ره) كرج افتتاح شد.
در اين نمايشگاه بيش از 50 اثر با موضوع آزاد از نقاشي هاي هنرجويان باده لو در معرض ديد عموم قرار گرفته است. اين نمايشگاه از امروز 24 آبان ماه به مدت يك هفته براي بازديد علاقمندان از اين آثار داير است.
هفته گذشته نيز نمايشگاهي از آثار مرجان باده لو به صورت انفرادي در همين مكان برپا شده بود. فرهنگسراي امام خميني(ره) در بلوار امامزاده حسن پشت مصلاي نماز جمعه كرج واقع شده است.
اردبيل- همايش سلطه در سينما و تئاتر
همايش سلطه در سينما و تئاتر روز چهارشنبه با حضور جمعي از هنرمندان، فرهيختگان و مسئولان فرهنگي و هنري استان اردبيل در مجتمع فرهنگي و هنري فدك اردبيل برگزار شد.
دكتر قطب الدين صادقي در اين همايش گفت: گسترش فرهنگ مصرفي به خصوص در زمينه محصولات فرهنگي و هنري بدترين خطر استحاله فرهنگي است كه همواره كشور ما را تهديد مي كند.
دكتر صادقي، نيروي انساني، سرمايه، تكنولوژي و وجود سازمانها و ساختارهاي نوين هنري را از مهمترين شرايط و امكانات در خور توجه براي توليد و خلاقيت دانست و افزود: بدترين شكل انفعال مصرف كردن محصولات ديگران بدون توليد كالاي فرهنگي خودي است.در اين همايش يك روزه از تلاشهاي سعيد نوريان، مجيد واحديزاده و توحيد معصومي از هنرمندان تئاتر استان اردبيل تجليل شد.

اخبار كوتاه
توليد دو انيميشن: توليد دو پروژه سينمايي 35ميليمتري انيميشن قلب سيمرغ و رستم و سهراب در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي آغاز شد. دو پروژه بزرگ سينمايي انيميشن با نام هاي قلب سيمرغ و رستم و سهراب توسط وحيد نصيريان و داريوش دالوند ساخته مي شود.
پروانه ها در تئاتر شهر: پروانه هاي آسيايي عنوان نمايشنامه اي است كه براساس اثري نوشته بهومين هارابال يكشنبه 28 آبان به كارگرداني محمد حاتمي ساعت 20 در تالار سايه روي صحنه مي رود.
تعطيلي تئاتر شهر: تالارهاي نمايش تئاتر شهر روز پنج شنبه 25 آبان ماه به مناسبت شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) تعطيل است و هيچ نمايشي در اين مجموعه به صحنه نمي آيد.
درگذشت يك نويسنده: جك ويليامسون - بزرگ ترين نويسنده داستان هاي علمي، تخيلي دهه هفتاد ميلادي - در سن 98سالگي در نيومكزيكو درگذشت. ويليامسون حدود هشت دهه از عمر خود را به نگارش كتاب هاي علمي، تخيلي اختصاص داده بود .
ناصرخسرو در ژاپن: سفرنامه ناصرخسرو قبادياني به زبان ژاپني ترجمه و منتشر شد. موريموتو- استاد جوان دانشگاه ژاپن- به تازگي سفرنامه ناصرخسرو- شاعر و حكيم ايراني- را به  زبان ژاپني ترجمه و در مجله دانشگاه هوكايدو منتشر كرده است.
داوران جشنواره كيش: دكتر رضا پورحسين، دكتر حميد دهقان پور، دكتر احمد الستي، دكتر شهاب الدين عادل و دكتر احمد ضابطي جهرمي اعضاي هيات داوران هفتمين جشنواره بين المللي مستند كيش را تشكيل مي دهند.
افتتاح نمايشگاه: نگارخانه شهرزاد از امروز با نمايشگاه آثار استاد ناصر نورمحمدزاده و گروهي ديگر از هنرمندان فعاليت خود را آغاز مي كند. اين نمايشگاه تا پنج شنبه 2 آذر از 16 تا 20 در نياوران كاشانك خيابان صبوري كوچه يازدهم براي بازديد عموم داير است.
رسيتال پيانو: شنبه و يكشنبه هفته آينده رسيتال پيانو آرمان نهرور در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران بر پا مي شود. در اين كنسرت قطعات ايراني به روايت موسيقي الكترونيك اجرا مي گردد.
001695.jpg
بهترين انيميشن 2006: فيلم سينمايي
Happy Feet، محصول شركت والت ديسني بيشترين شانس را براي تصاحب عنوان بهترين فيلم انيميشن سال 2006 دارد. نقش هاي اصلي اين فيلم توسط هنرمندان بزرگ سينما همانند نيكول كيدمن، اليجاه وود، رابين ويليامز و هيو جك  من صداگذاري شده است.
حراج شاهكار: مهم ترين تابلوي نقاشي اندي وارهول، مائو را كه به عنوان بهترين تابلوي نقاشي او در دهه۷۰ به حساب مي آيد در حراجي كريستي نيمه ماه نوامبر نيويورك فروخته مي شود. اندي و راهول اين تابلوي با ارزش، از سوي كلكسيون سوئيسي داروسي عرضه مي شود و پيش بيني شده است كه با قيمت 12 ميليون دلار فروخته شود.
جوانترين كارگردان سينما: يك نوجوان 10 ساله هندي به عنوان جوان ترين كارگردان تاريخ سينماي جهان شناخته شد و نام خود را در كتاب ركوردهاي گينس ثبت كرد.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي و عكس سياوش مظلومي پور و منيژه ثابت / 2تا۱۳آذر‎/ ونك، خدامي، پلاك۸۶‎/ تلفن:88047698 .
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي رسول سلطاني‎/ 26آبان تا دوم آذر‎/ ميدان گلها، سلماس، پلاك۴۱‎/ تلفن:88008676 .
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقش برجسته هاي سفالي زهرا رسول زاده نمين‎/ 26آبان تا اول آذر‎/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره۲۵‎/ تلفن:88731403 .
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي از اساتيد‎/ 26آبان تا 8آذر‎/ پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك‎/ تلفن:22565434.
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي پروين حسيني زاده تبريزي‎/ 27 آبان تا دوم آذر‎/ بلوار كشاورز، نبش 16 آذر، پلاك 312/ تلفن: 88960453.
گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ 4 تا 9 آذر‎/ پاسداران، بوستان 2، شهيد عراقي، گلزار غربي، پلاك 61/ تلفن: 22309054.
گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه هاي ايرج زند‎/ 26 آبان تا دوم آذر‎/ دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589.
گالري سيحون: نمايشگاه كاريكاتور داود شهيدي / 27آبان تا دوم آذر‎/ خيابان خالداسلامبولي، كوچه چهارم،پلاك۳۰ / تلفن:88711305 .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |