پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
دفاتر شركت ها نرفتند،واحدهاي صنعتي مي آيند
اعتراض به تصميم بازگشت كارخانه ها
به حريم شهر تهران
گروه شهري- كارشناسان زيست محيطي، شهري، برخي از مسئولان شهري و نمايندگان مجلس با استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران مخالفت كردند.
به دنبال انتشار خبر لغو ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران توسط دولت، بسياري از مديران شهري و برخي از نمايندگان به مخالفت با اين موضوع پرداختند. اگر چه سعيدلو، معاون رئيس جمهور اين مصوبه را در دست بررسي و قطعي نشده اعلام كرد، اما احتمال اجراي اين مصوبه موجب شد تا نايب رئيس كميسيون بهداشت مجلس نيز در گفتگو با ايسنا به مخالفت با اين موضوع بپردازد.
علي باغبانيان در اين باره گفت: مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران از مصوبات قابل توجه مجلس بوده است و تاكنون اثرات مثبتي نيز به همراه داشت، لذا نبايد لغو شود.
وي با اشاره به اين كه مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران در گذشته منافعي را براي تهران به همراه داشت، افزود: اكثر كارخانه هايي كه در اين محدوده ها قبلاً بوده و به تدريج جابجا و جايگزين شده  اند، عمدتاً جزو صنايع آلاينده بودند و مسأله محيط زيست تهران به ويژه آلودگي هوا در اين راستا مدنظر بود.
نماينده مردم نطنز تصريح كرد: تصويب ممنوعيت استقرار صنايع در اين محدوده جزو اقدامات مثبت بوده و اين كه قرار بود كارخانه هاي موجود نيز به خارج از شعاع 120 كيلومتر منتقل و تغيير كاربري زمين هاي آنان به كاربري، فضاي سبز و مسكوني تبديل شود، نيز قابل توجه بوده و در اين شرايط تهراني ها نفس راحت خواهند كشيد.
به گفته نماينده مردم نطنز، شهر تهران قطعاً ظرفيت ايجاد صنايع جديد را ندارد، زيرا يكي از آلوده ترين شهرهاي دنياست، لذا با توجه به مسائل زيست محيطي و بهداشتي، اضافه كردن عوامل ايجاد آلاينده چه آلودگي هوا، چه آلودگي آب و صوتي به هر دليلي، بر تهران قابل تحمل نيست.
پيش از اين، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل مزاحم شهرداري تهران و حبيب اللهيان، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران لغو اين ممنوعيت را باعث ايجاد مشكلات زيست محيطي، اقتصادي و شهري فراوان دانسته بودند.همچنين كيانوش محمدي، كارشناس شهري، لغو و ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران را موجب بروز سوءاستفاده از ارزش افزوده زمين هاي نزديك تهران دانست.
به گفته او، اين موضوع همچنين موجب افزايش آلودگي  هاي زيست محيطي و افزايش مهاجرت و بروز ناهنجاري هاي متعدد ديگر مي شود.
دكتر كمالي كارشناس محيط زيست با اشاره به اين نكته كه استقرار بدون ضابطه دفاتر مركزي كليه شركت ها و كارخانه ها در شهر تهران موجب فعاليت 200 هزار شغل زائد در اين شهر شده است، يادآوري كرد كه پيش از اين اعلام شده بود دولت بايد زمينه استقرار اين دفاتر در محل اصلي فعاليت آنها را فراهم كرده و به اين شكل باعث كاهش تراكم زيستي در تهران شود . از اين نظر طرح جديد براي استقرار كارخانه ها در حريم شهر جاي تعجب دارد. به واقع دولت به جاي انتقال دفاتر مركزي از پايتخت زمينه انتقال كارخانه ها به حريم شهر را ايجاد كرده است.
ممنوعيتي نبود كه لغو شود
از سوي ديگر دو روز پيش استاندار تهران لغو ممنوعيت استقرار صنايع آلاينده در شعاع 120 كيلومتري تهران را خبري اشتباه اعلام و تصريح كرد: ممكن است رسانه ها حرف مرا عقب نشيني دولت تلقي كنند، اما از نظر ما حتي اگر دولت اقدام اشتباهي را هم انجام داده و عقب نشيني كند، باز هم اشكالي ندارد و حتي بايد دولت را براي چنين اقدامي  تشويق كرد.
وي با بيان آنچه كه واقعيت موضوع ناميد، افزود: از ابتدا هم ممنوعيتي در كار نبود كه امروز حذف يا لغو شود. ما اعلام كرديم كه در برخي مناطق با مشكلات منابع آبي و ممنوعيت حفر چاه رو به رو بوده ايم و در برخي مناطق ديگر، مثل دماوند و فيروزكوه، زمينه استفاده از منابع وجود دارد. بر اساس صورتجلسه  هيأت  وزيران  درخصوص ممنوعيت  احداث  صنايع  در شعاع  120 كيلومتري  تهران  مصوب  20/3/1346مقرر شده بود كه اجازه ايجاد صنايع در تهران  و حومه  تا شعاع  120 كيلومتري  - مگر با اجازه  هيأت  دولت -  داده  نشود.
لغو ممنوعيت استقرار صنايع آلاينده در شعاع 120كيلومتري تهران خبري بود كه از سوي دكتر زاهدي، وزير علوم رئيس جمهوري در نشست شوراي اداري دماوند، اعلام شده و وي آن را از مصوبات بيستمين جلسه هيأت دولت دانسته بود.

بهره برداري از تونل توحيد؛۲.5 سال ديگر
گروه شهري براساس فاز اول اجرايي احداث تونل توحيد، انتخاب پيمانكار، مطالعات اجرايي پروژه، شناسايي تاسيسات شهري منطقه، شناسايي معارضان ملكي و تاسيس كارگاه پروژه به اتمام رسيده است و به زودي فاز دوم احداث اين پروژه آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مسعود نصر آزاداني مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بر اساس قراردادي كه شهرداري تهران با پيمانكار اين پروژه منعقد كرده است تونل توحيد تا دو سال و نيم ديگر به بهره برداري مي رسد.
وي افزود: تونل توحيد از خيابان باقرخان آغازشده و تا بعد از خيابان آذربايجان ادامه دارد و در واقع بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب متصل مي كند. نصر خاطر نشان كرد: خيابان هاي اطراف ميدان توحيد روزانه شاهد بار ترافيكي سنگين هستند و طي سال هاي گذشته شهرداري تهران فقط با انجام برخي اصلاحات هندسي براي كاهش مشكلات ترافيكي اين ميدان  اقدام كرده است و با اجراي اين طرح بسياري از مشكلات شهروندان تهراني برطرف خواهد شد. مسعود نصر آزاداني افزود: با احداث تونل توحيد بار ترافيكي ميدان توحيد و جمهوري 70 درصد كاهش خواهد يافت.

اجراي طرح مكانيزه جمع آوري زباله ها
در 105 ناحيه پايتخت
گروه شهري - مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اشاره به اجرايي شدن طرح مكانيزه جمع آوري زباله ها در 105 ناحيه شهر تهران افزود: تا اواسط آذرماه جاري تمام 123 ناحيه شهر تهران تحت پوشش طرح مكانيزه جمع آوري زباله قرار خواهند گرفت.
مصطفي سليمي درخصوص روند پيشرفت اجرايي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري در مناطق و نواحي پايتخت، گفت: در حال حاضر در بخش قابل توجهي از مناطق طرح مكانيزه جمع آوري زباله ها به صورت 100 درصد عملياتي شده اما در برخي مناطق مانند 4 و 15 به دليل وسعت و حجم جمعيت هنوزاين طرح به صورت كامل در برخي نواحي آنها اجرايي نشده و نياز به كار بيشتري دارند.
وي افزود: در مناطقي كه زباله ها به صورت مكانيزه جمع آوري مي شوند در محلات تنگ تر تا 25 درصد و در محلات عريض تر تا 40 درصد در هزينه جمع آوري زباله صرفه جويي شده است.

در جلسه شوراي معاونان شهرداري مطرح شد
تأكيد شهردار تهران بر تغيير ساختار نواحي
گروه شهري - شهردار تهران گفت: تا كنون برخي از مناطق نسبت به تغيير ساختار نواحي خود اقدام نكرده اند كه بايد حداكثر ظرف 20 روز آينده ساختار نواحي خود را تغيير دهند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران محمدباقر قاليباف، شهردار تهران صبح ديروز در جلسه شوراي معاونان شهرداري تهران در منطقه 2 شهرداري با تاكيد بر تغيير ساختار نواحي شهرداري گفت: يكي از موضوعات مهمي كه از ابتداي امسال در دستور كار ما قرار گرفت و در جلسه ارديبهشت ماه مطرح شد بحث مربوط به تغيير ساختار نواحي مناطق شهرداري بود كه درمورد احداث ساختمان، نيروي انساني و فعاليت هاي اين نواحي بحث و بررسي شد.
قاليباف يكي از مشكلات جدي كه 90 درصد اعتراضات شهروندان مربوط به آن است را موضوع پراكندگي پرونده هاي شهرسازي دانست و گفت: بايد هرچه سريع تر آرشيو الكترونيكي پرونده ها راه اندازي شود.
قاليباف با اشاره به نزديكي فصل زمستان گفت: برف روبي يكي از اقداماتي است كه در اين فصل در دستور كار شهرداري ها قرار مي گيرد و شهرداري هاي مناطق بايد با توجه به ساختار جديدي كه تعريف شده عمل كنند. به گفته وي ساخت و سازهاي غير مجاز در سطح منطقه 2 مشاهده مي شود كه بايد به اين موضوع رسيدگي شود و با برخورد و اقدام سلبي نمي توان با اين معضل مقابله كرد بلكه اين مسئله بايد به صورت اصولي ساماندهي شود.
شهردار تهران حاشيه رودخانه فرحزاد را يكي از بزرگترين سرمايه هاي شهرداري بيان كرد و گفت: حاشيه اين رودخانه فرصتي بوده كه به تهديد تبديل شده است.
ما بايد با ديوار چيني حاشيه رودخانه از تصرف و ساخت و سازهاي غيرمجاز جلوگيري كنيم.وي اظهار كرد: دو بزرگراه چمران و يادگار امام 95 درصد رفت و آمد هاي مهمان هاي خارجي را به خود اختصاص داده اند، به اين دليل بايد به زيباسازي اين دو بزرگراه بيشتر توجه شود. قاليباف همچنين درباره رسيدگي به وضع معيشتي كاركنان شهرداري گفت: هرچقدر سختي كار كاركنان را زياد مي كنيم بايد به همان اندازه نيز نسبت به حل مشكلات آنها اقدام شود.
مهمترين دغدغه كاركنان شهرداري امنيت شغلي و مسكن است كه بايد آنها را برطرف كنيم.

طرح آكواريوم بزرگ تهران با مساحت 550 هكتار
اجراي طرح جامع فضاهاي فرهنگي تهران
به زودي آغاز مي شود
001827.jpg
گروه شهري- نخستين طرح موضوعي شهر تهران تحت عنوان طرح جامع فضاهاي فرهنگي هفته گذشته به امضا رسيد. اين طرح با كمك مشاورين ذي صلاح و با هماهنگي نهاد تهيه كننده طرحهاي جامع و تفصيلي حوزه معاونت شهرسازي شهر تهران تهيه شد و قرارداد آن از طريق شركت توسعه فضاهاي فرهنگي منعقد شد.
جليل حبيب اللهيان معاون شهرسازي شهر تهران در مصاحبه با همشهري و در توضيح اين خبر گفت: يكي از طرحهاي سندي كه از آن به نام طرحهاي موضوعي و موضعي يا سطح سوم طرحهاي تفصيلي و جامع شهر تهران نام برده مي شود عبارتست از شناسايي، مطالعه و طراحي فضاهاي فرهنگي يا فضاهاي جمعي كه در آن اتفاقات فرهنگي بيفتد، چيزي كه شهر تهران به شدت از كمبود آن در رنج است.
وي در اين باره از احداث فضاي ويژه گذران اوقات فراغت، فضاهايي براي تعاملات فرهنگي مردم و گسترش فضاهايي كه به حضور بيشتر مردم و حاكميت پياده بر سواره در شهر كمك كند خبر داد.
حبيب اللهيان گفت: مشاوران همچنين بر اساس راهبردها و برنامه هاي طرحهاي جامع و تفصيلي، طرح جامع فضاهاي آموزشي را نيز به زودي براي شهر تهران تدوين خواهند كرد.
وي ادامه داد: مطالعات بر روي طرح جامع فضاهاي فرهنگي 5 ماه به طول انجاميد و بعد از آن نوبت برنامه كار و راهبردهاي اين طرح است كه از 4 تا 6 ماه به طول خواهد كشيد. در اين مرحله به عنوان گام نخست قرار است 14 پروژه فرهنگي در ابعاد كلان طراحي شود. وي افزود: يك سال ونيم طول خواهد كشيد تا خروجي برنامه هاي اين طرح ارايه شود.
به گفته اين كارشناس مسايل شهر سازي، طرح جامع شهر تهران يك سند راهبردي است كه به كليت مسايل شهر توجه دارد و طرح تفصيلي در بخش كالبدي شهر از نظر ضوابط ساخت و ساز و شبكه بندي اجراي طرح جامع و عملياتي كردن آن در مقياس يك دوهزارم توجه دارد.
وي در همين زمينه به يكسري طرحهاي موضعي و موضوعي كه همان پروژه هاي شهري است اشاره كرد كه از دل طرح جامع و تفصيلي بيرون مي آيد.
به گزارش خبرنگارما، پروژه آكواريوم بزرگ شهر تهران از جمله طرحهاي موضعي است كه قرار است در حريم منطقه 4 و در نزديكي سد لتيان (لواسان) راه اندازي شود.
حبيب اللهيان در توضيح پروژه عظيم آكواريوم تهران گفت: اين پروژه در زميني به مساحت 550 هكتار در سه فاز احداث مي شود كه شامل درياچه هايي به منظور نگهداري آبزيان عظيم الجثه نظير نهنگ، تمساح و دلفين است و علاوه بر اين آكواريومي از انواع ماهيان قاره هاي مختلف دنيا در اين مجموعه نگهداري خواهد شد.
به گفته معاون شهر سازي شهرداري تهران، اين اقدام با تاكيد بر ممنوعيت توسعه پهنه هاي مسكوني و اسكان بي رويه مردم در حريم شهر صورت مي گيرد و به همين منظور احداث فضاهاي ويژه اوقات فراغت، گردشگري و رفاهي در حريم شهر تهران در دستور كار ما قرار دارد.
بنا بر اين گزارش پيش بيني شده است آكواريوم بزرگ تهران به بزرگترين الگوي گردشگري در كشور تبديل شود و سالانه با جذب 2 ميليون گردشگر فضاي مناسبي براي گذران اوقات فراغت شهروندان به شمار آيد.

پژوهش هاي زيست محيطي شهر تهران گسترش مي يابد
گروه شهري - با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان مركز تحقيقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشكي تهران و معاونت اجتماعي شهرداري تهران ، طرح هاي تحقيقاتي در زمينه هاي مختلف محيط زيست شهر تهران طراحي و اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان مركز تحقيقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشكي تهران و معاونت اجتماعي شهرداري تهران ، پژوهش هاي كاربري زيست محيطي در شهر تهران ، گسترش مي يابد كه اين امر موجب ارتقاي كمي و كيفي طرح هاي پژوهشي و تقويت همكاري هاي مشترك پژوهشي، آموزشي و اجرايي در زمينه هاي مختلف محيط زيست و بهداشت محيط خواهد شد. بر اساس اين گزارش پژوهش هاي مورد نياز شهرداري در اولويت اين تفاهم نامه است و شهرداري موظف است هرگونه حمايت سخت افزاري، مالي و اجرايي را براي تحقق مراحل اجرايي طرح هاي پژوهشي انجام دهد.

مشاور امور بانوان شهردار تهران در تشريح برنامه هاي روز ملي دختران:
طرح غنچه هاي شهر از ابتداي آذرماه اجرا مي شود
001830.jpg
گروه شهري - جشن بزرگداشت روز ملي دختران دوم آذر ماه ، همزمان با روز ميلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه (س) در تهران و چند شهر ديگر برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، زهراسادات مشير - مشاور امور بانوان شهرداري تهران- با اعلام اين خبر گفت: با پيشنهاد شهرداري تهران و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز ميلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه (س) روز ملي دختران نامگذاري شده است . البته با توجه به اينكه امسال اولين سال برگزاري مراسم روز ملي دختران است نمي توان گراميداشت اين روز را ملي و در سراسر كشور برگزار كرد، اما با اقدامات به عمل آمده در شهرهاي تهران ، قم، مشهد و اصفهان جشن بزرگداشت روز ملي دختران برگزار خواهد شد.
وي تصريح كرد: سازمان فرهنگي هنري ، فرهنگسراي دختران ، سازمان تبليغات اسلامي ، آستان مقدس حضرت معصومه (س) ، آستان مقدس امام رضا (ع) ، سازمان ملي جوانان ، آموزش و پرورش ، مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، بسيج خواهران ، شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان ، سازمان صدا و سيما ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و امور بانوان شهرداري تهران از اعضاي شوراي سياست گذاري گراميداشت روزملي دختران هستند .
مشير در خصوص طرح غنچه هاي شهر نيز اشاره كرد: اقدامات اجراي طرح غنچه هاي شهر از ابتداي سال 84 در دفتر امور بانوان شهرداري شروع شده است كه با اجراي اين طرح با تولد هر نوزاد، شهرداري ورود آن نوزاد را گرامي مي دارد ، در اين طرح علاوه بر توجه به جنبه هاي آموزشي در خانواده ها بحث سرمايه گذاري اقتصادي براي كودكان با در اختيار گذاشتن دفترچه حساب پس انداز تعاوني اعتباري شهر نيز مطرح بوده است و در اين راستا جزوه هاي آموزشي نيز در اختيار مادران و پدران قرار خواهد گرفت .
وي در خصوص زمان اجراي طرح غنچه هاي شهر ياد آور شد: زمان اجراي طرح غنچه هاي شهر همزمان با برگزاري روز ملي دختران و با مشاركت اداره ثبت احوال و بيمارستان هاي شهر تهران آغاز خواهد شد.
مشاور امور بانوان شهرداري همچنين گفت: همزمان با روز ملي دختران 10 سالن ورزشي مختص بانوان افتتاح خواهد شد كه اميدواريم با بهره برداري اين سالن ها درآن روز سنگ بناي خوبي در بحث ورزش بانوان گذاشته شود.
مشير در ادامه گفت: يكي ديگر از برنامه هاي پيش بيني شده در اين روز ديدار با مقام معظم رهبري است.
وي با اشاره به برگزاري روز ملي دختران در روز دوم آذر ماه ، گفت : برگزاري همايش ادبي بانوي كرامت، مسابقه نامه اي به دخترم، همايش دختران نخبه ، گردهمايي دختران ، بخش زير نويس احاديث (روايات، احاديث ،نكات كليدي راجع به دختران )،ديدار با مقام معظم رهبري ، توليد هداياي جشن مدارس و مشاركت در برگزاري جشن ، تبليغات شهري و هداياي مردمي، توليد نشريه كريمه با تيراژ 300 هزارنسخه ، افتتاح سالن هاي ورزشي ويژه دختران ، شاهكارهاي دخترانه ، اهداي دفترچه نوزادان و ... از عمده برنامه هاي مصوب بزرگداشت روز ملي دختران است كه با مشاركت و همكاري ساير ارگان ها انجام خواهد شد. وي در خصوص مكان گردهمايي دختران كه با مشاركت آموزش و پرورش انجام گرفته است ، گفت: در روز ملي دختران گردهمايي دختران در يكي از ورزشگاه هاي داخل شهر برگزار مي شود كه طي آن ميثاق نامه اي را همه با هم در آن مكان امضا خواهند كرد.

آخرين مهلت دريافت كارت ايثارگري اعلام شد
گروه اجتماعي مديركل پذيرش شاهد پايان مهلت دريافت كارت جديد ايثارگري را 15 آذرماه اعلام كرد و گفت: فقط 41 درصد ايثارگران براي دريافت كارت جديد ايثارگري اقدام كرده اند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، حسين ابويي با بيان اين مطلب افزود: مهلت دريافت كارت هاي جديد ايثارگري تا پايان مهرماه بوده، اما به دليل عدم مراجعه خانواده هاي شهدا و ايثارگران براي ارايه مدارك و دريافت اين كارت، كار به تعويق افتاده است. وي با اشاره به اهميت دريافت كارت جديد ايثارگري گفت: هم اكنون بسياري از دستگاه ها ملاك خدمت رساني به خانواده هاي شهدا و ايثارگران را كارت جديد ايثارگري قرار داده اند. مديركل پذيرش شاهدگفت: دريافت اين كارت به ضايع نشدن حقوق جامعه ايثارگري مي انجامد.
ابويي با اشاره به اينكه كارت جديد ايثارگري استاندارد، معتبر و همراه با نماد ايثارگري است، اظهار كرد: تاكنون اطلاعات بيش از 285 هزار نفر از جامعه ايثارگري جمع آوري و كنترل شده كه از اين تعداد بيش از 261 هزار كارت به استان ها تحويل داده شده است.
وي در پايان با اشاره به اهميت احراز هويت ايثارگران توسط كارت جديد ايثارگري تصريح كرد:  تنها عامل كندشدن پيشرفت پروژه كارت ايثارگري، عدم ارسال اطلاعات ايثارگران واجد شرايط براي دريافت كارت از مراكز استان ها بوده است.

نگاه
001866.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |