پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
رئيس  جمهوري در كردستان
گروه سياسي رئيس جمهوري با بيان اين كه دشمنان در تلاش هستند جلو پيشرفت ملت ايران را بگيرند، گفت: همگي بايد بدانيم كه زمان به نفع ملت ايران در حال پيشرفت است و هر روز كه مي گذرد دشمنان ما مجبور مي شوند يك قدم به عقب برگردند و بر حق ملت ايران تأكيد كنند.
محمود احمدي نژاد در ابتداي سخنانش در بيست و يكمين سفر استاني خود در جمع مردم سنندج كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد ،  با ابراز خوشحالي و خرسندي از حضور در جمع مردم اين شهر و با برشمردن افتخارات مردم اين سرزمين، اظهار داشت: مردم كردستان، مردمي با ايمان، پاك و شرافتمند و در پايداري و سرافرازي زبانزد هستند
وي در ادامه سخنانش با انتقاد از عملكرد برخي كشورهاي زورگو گفت: آنها مي خواهند اين فن آوري را به صورت انحصاري در اختيار خود داشته باشند و خواسته هاي خود را بر ديگران تحميل كنند، اما وقتي مي بينند جوانان ايراني با دست خالي و همت هاي بلند و انديشه هاي عميق به اين فن آوري دست پيدا كرده اند، عصباني و ناراحت مي شوند و فحاشي مي كنند. رئيس جمهوري با بيان اين كه آنها نمي خواهند مردم ايران پيشرفت كنند، تصريح كرد : اين افراد به دروغ مي گويند ما مخالف جنگ هستيم؛ در صورتي كه هرجا جنگي هست، پاي آنها نيز در ميان است.
كردستان،  مهد تمدن جهان
محمود احمدي نژاد عصر ديروز در جمع مردم شهرستان مرزي سروآباد كردستان افزود: ملت ايران و كردستان مهد تمدن جهان هستند و بايد به جايگاه واقعي خود برسند. وي با اشاره به استعدادهاي فراوان منطقه سروآباد از نظر گردشگري و جغرافيايي افزود: منطقه شما هم بسيار زيبا و پر استعداد است و هم طبيعت زيبايي را در خود جاي داده است.
فرياد براي حق
محمود احمدي نژاد صبح ديروز در ادامه سفر استاني خود به كردستان، در جمع مردم شهرستان مرزي مريوان نيز حضور پيدا كرد و با آنان در مورد مسايل مختلف سخن گفت. رئيس جمهوري در جمع مردم اين شهرستان با بيان اين كه انرژي هسته اي متعلق به همه  ملت ايران است، گفت: ملت ايران تا دستيابي به قله هاي رفيع انرژي صلح آميز هسته اي تلاش خواهد كرد.
توصيه به مخالفان
احمدي نژاد عصر ديروز در جمع مردم كامياران با بيان اين كه ملت ما امروز، خيرخواه و پرچمدار توحيد و عدالت در سراسر جهان براي همه بشريت است بيان داشت: به مخالفان ملت ايران نصيحت مي كنم كه دست دوستي ملت ايران را بپذيرند چرا كه دوستي ايران به نفع آنهاست و اگر اين دوستي را نپذيرند خفت و ذلت براي آنها خواهد داشت.

گزارش البرادعي به شوراي امنيت:
فعاليت هسته اي ايران
هيچ انحرافي ندارد
گروه سياسي در حالي كه البرادعي اعلام كرده است فعاليت هسته اي ايران هيچ انحرافي ندارد كاخ كرملين اعلام كرد كه رؤساي جمهور روسيه و آمريكا، ديروز ساعتي را در فرودگاه ونوكوو - 2 مسكو با يكديگر ديدار و درباره ايران مذاكره كرده اند.خبرگزاري رويتر در خبري كه منتشر كرده، خبر داده كه ولاديمير پوتين و جرج بوش، روز شنبه در حاشيه نشست اپك، مذاكرات مفصلي درباره ايران خواهند داشت.
در همين حال روز سه شنبه نيكلاس برنز، معاون امور سياسي وزير امور خارجه  آمريكا با پنج همتاي خود در گروه موسوم به 1+5 ، به منظور رفع بن بست در خصوص تحريم عليه ايران ديدار كرده است.
سازمان انرژي اتمي:
آزمايش پلوتونيوم موضوع جديدي نيست
ايسنا: سازمان انرژي اتمي در نمابري درباره برخي موارد مندرج در اخبار خبرگزاري هاي غربي درباره آثار پلوتونيوم براساس گزارش جديد محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، توضيح داد. در اين نامه آمده است:موضوع آزمايش پلوتونيوم كه در گزارش اخير آژانس آمده است موضوع جديدي نبوده و سه سال است كه مباحث تخصصي زيادي بين ايران و آژانس در اين خصوص برگزار شده است، آژانس اخيرا (ميانه مهرماه) اعلام كرده كه دركانتينرهاي حاوي مواد پرتو داده شده بازفرآوري نشده و باقيمانده از پروژه پلوتونيوم كه تحت مهر و موم آژانس نيز قرار دارد، آلودگي ذرات پلوتونيوم و اورانيوم با غناي بالا مشاهده كرده است، منشاء اين آلودگي سوخت هاي قديمي راكتور تحقيقاتي تهران است كه اين راكتور از بدو شروع بكار خود تحت نظارت آژانس قرار دارد و اين مطلب به آژانس منعكس شده است.
*
بخش هايي از گزارش البرادعي
دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در تازه ترين گزارش خود بار ديگر تصريح كرد هيچ نشانه اي از انحراف هسته اي در برنامه ايران مشاهده نشده است. محمد البرادعي همچنين تأييد كرده دو آبشار سانتريفوژ ايران مشغول به كار است و غني سازي تا پنج درصد در ايران انجام مي شود.
در گزارش دبيركل اعلام شده ايران طي نامه نگاري با آژانس آماده رفع نكات و مسائل مبهم باقيمانده است به شرط آن كه پرونده هسته اي به طور كامل به آژانس برگردد. در ادامه اين گزارش البرادعي به اعضاي شوراي حكام آژانس اعلام كرده ايران درباره آزمايش هاي مربوط به تفكيك پلوتونيوم اطلاعاتي را در اختيار آژانس قرار نداده است. دبيركل تأييد كرده ايران به آژانس امكان دسترسي به مواد و تأسيسات از پيش اعلام شده را داده و گزارش هاي حسابرسي لازم مربوط به مواد هسته اي را فراهم كرده است.
قصد ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريكا گفت كه اعلام قصد ايران براي نصب ده ها هزار سانتريفوژ بايد لرزه بر اندام آن هايي باشد كه نسبت به آنچه كه آن را "جاه طلبي هاي هسته اي تهران" خواند، ترديد دارند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد، شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريكا در واكنش به اظهارات اخير محمود احمدي نژاد مبني بر هدف بلند مدت ايران براي نصب 60 هزار سانتريفوژ جهت انجام غني سازي گفت: اين بايد لرزه بر اندام جهان اندازد.
وي با متهم كردن ايران به دنبال كردن برنامه هسته اي نظامي ادعا كرد: آنچه اين كار به آن منجر مي شود يك سلاح هسته اي ايراني است كه يك عامل بي ثبات كننده باور نكردني در مسير تاريخ خاورميانه خواهد بود.
تمايل چين
وزارت امور خارجه چين بر ضرورت حل موضوع هسته اي ايران از راه ديپلماتيك تاكيد كرد. به گزارش ايسنا دفتر سخنگوي وزارت امور خارجه چين هم چنين اعلام كرد كه از تلاش سه كشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس درخصوص مساله هسته اي ايران حمايت مي كند. بر اساس اين گزارش، جامعه بين المللي بايد اقدامات ديپلماتيك براي حل مساله هسته اي ايران را تداوم بخشد.
كوتاه ترين گزارش البرادعي
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: كوتاه ترين گزارش البرادعي اين پيام مهم را دارد كه فعاليت هاي ايران صلح آميز و هيچ گونه مانعي در انجام بازرسي ها و همكاري با آژانس ايجاد نشده است.
علي اصغر سلطانيه در گفت و گو با فارس، در ارزيابي خود از گزارش محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي اتمي، اظهار داشت: اين گزارش تاكيد دارد كه آژانس هيچگونه شواهدي از انحراف مواد و فعاليت هاي هسته اي به منظور اهداف ممنوعه و نظامي پيدا نكرده و كماكان قادر است به فعاليتهاي راستي آزمايي در اين زمينه ادامه دهد.
وي افزود: نكته دوم گزارش البرادعي اين است كه با همكاري ايران در اجازه دسترسي به تأسيسات و مواد هسته اي و ارائه اطلاعات لازم، حسابرسي مواد هسته اي انجام شده و سوم اين كه بازرسي ها از تأسيسات غني سازي نطنز انجام گرفته است و نتيجه آزمايشات  آژانس نيز نشان مي دهد كه ادعاي ايران درباره موفقيت در غني سازي با 5 درصد خلوص با اولين زنجيره 164تايي مورد تأييد قرار گرفته و بازرسي هاي انجام شده از تأسيسات هسته اي تبديل اورانيوم ucf در اصفهان نيز نشان دهنده ادامه كار موفق و توليد 55 تن uf6 است.
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: نكته مهمي كه در آخرين پاراگراف گزارش آمده اين است كه آژانس كماكان به بررسي هاي خود ادامه مي دهد و مديركل نيز به نحو مقتضي گزارشهاي خود را ارائه خواهد كرد لذا گزارش البرادعي اين پيام مهم را دارد كه فعاليت هاي جمهوري اسلامي ايران صلح آميز بوده و هيچ گونه مانعي در انجام بازرسي ها و همكاري با آژانس ايجاد نشده است.
وي درخصوص ادعاي برخي منابع غربي مبني بر اينكه در گزارش البرادعي ذرات اورانيوم با خلوص بالا در پسماندها ديده شده است را نيز نادرست خوانده و خاطرنشان كرد: اين مساله مربوط به گزارش قبل بوده كه ايران نيز توضيحات كامل تري را در اين زمينه ارائه كرده و اتفاقاً آژانس نيز در اين گزارش آورده است كه در حال بررسي نمونه هاي جديدي است كه به طور مستمر ادامه دارد؛ لذا اين گونه مسائل تنها براي انحراف افكار عمومي مطرح مي شود.
سلطانيه درخصوص درخواست ايران براي همكاري هاي فني آژانس در ايمني نيروگاه آب سنگين اراك نيز اظهار داشت: كميته همكاري هاي فني آژانس و زيرمجموعه شوراي حكام هفته آينده و از روز دوشنبه كار خود را شروع خواهد كرد و پس از آن شوراي حكام پيشنهادات كميته را تصويب خواهد كرد.

سومين تغييركابينه نهم
گروه سياسي در سومين تغيير كابينه نهم، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور جابجا شد.
طي دو ماه گذشته وزراي رفاه و تعاون از سوي رئيس جمهور تغيير كرده بودند.آخرين خبر نيز حاكي است كه منصور برقعي معاون برنامه ريزي و نظارت وزارت نيرو به سمت رياست سازمان مديريت منصوب شده است.
روابط عمومي سازمان مديريت هم درباره سمت تازه رهبر خبر داد: با انجام سومين تغيير در كابينه، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي را به عنوان معاون جديد خود در راهبري و اجراي سياستگذاري جديد اصل 44 قانون اساسي منصوب مي كند.
خبرگزاري فارس گزارش داد پس از كش و قوس هاي فراوان، منصور برقعي با حكم محمود احمدي نژاد برجاي وي نشست.
فرهاد رهبر استاد اقتصاد دانشگاه تهران و معاون اسبق امور اقتصادي وزارت اطلاعات بود و شايعه استعفاي او، مهر ماه هنگامي بر سر زبان ها افتاد كه به دستور رئيس جمهوري سازمان مديريت با تغييراتي گسترده مواجه و مراكز استاني سازمان مديريت در استانداري ها ادغام شد.
منصور برقعي، در سال 1336 در شهرستان قم متولد شده و تحصيلات خود را در مقطع كارشناسي مهندسي مكانيك در دانشگاه علم و صنعت تهران به پايان رسانده است. وي همچنين داراي دكتراي مديريت مي باشد.

در گفتگو با نمايندگان مجلس بررسي شد
ضرورت مقابله با تخريب هاي سياسي در انتخابات
001755.jpg
گروه سياسي- چند سالي است داستان انتخابات در ايران به طور عجيبي با مقوله تخريب شخصيت ها گره خورده است.
اين واقعيت ناصواب در انتخابات رياست جمهوري دور نهم بيش از پيش نمايان شد. از همين رو، رهبر معظم انقلاب قبل از آغاز رقابت هاي اخير دو انتخابات شوراهاي شهر و مجلس خبرگان در توصيه هايي جريانات سياسي كشور را از اين امر بر حذر داشتند. هرچند كه معمولاً اين نوع از تخريب ها كه با مباني ديني نيز به هيچ وجه سازگاري ندارد، اثر معكوسي را داشته و فرد يا گروه مورد هجمه در ساليان اخير كمتر در انتخابات ها شكست خورد ه اند؛ چرا كه از سويي مردم تخريب كنندگان را جرياني ناسالم ارزيابي كرده و حاضر به اعتماد كردن به اين طيف نمي شوند و از سوي ديگر تخريب باعث  مظلوم نمايي فرد يا جريان تخريب شده مي شود كه همين امر موجب افزايش آراء آنها خواهد شد.
كوشيديم تا با گفتگو با تني چند از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان منتخبان ملت و برآيند افكار عمومي اين پديده شوم سياسي را مورد واكاوي قرار دهيم كه بخش هايي از اين گفتگوها از نظرتان مي گذرد.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اين زمينه فلسفه انقلاب اسلامي را از يك منظر ، اخلاقي كردن سياست عنوان مي كند و مي افزايد: بياييم صادقانه به ارزيابي اين مسئله بنشينيم آن هم در سال پيامبر اعظم و در يك جامعه مدعي دين محوري كه چه اندازه در طريق اخلاقي كردن سياست تلاش كرده ايم. نماينده شاهرود افزود: به نظر مي رسد بيش از اندازه اخلاق مان سياسي شده است. كمي به اطراف خود نظر بيندازيم؛ گويي براي رسيدن به هدف از همه ابزارها مي توان استفاده كرد حتي از ابزارهايي همانند دروغ پردازي، تهمت و افترا زدن كه در دين مبين ما به عنوان گناهان كبيره برشمرده شده است.
تندرويي جواب نمي دهد
حميد رضا كاتوزيان نماينده تهران هم با اشاره به اظهارات فاطمه رجبي كه حاوي انتقادهاي شديداللحني به شخصيت هاي سياسي كشور به ويژه مسئولان دولت هاي گذشته است گفت: اظهارات خانم رجبي در ارتباط با شخصيت هايي كه ما مي شناسيم مانند آقاي خاتمي و آقاي ضرغامي تندرويي بيش از حدي را نشان مي دهد و حاكي از نوعي عصبانيت است. ما معمولاً انتظارمان از اشخاصي مثل خانم رجبي اين است كه بيشتر استدلال و منطق عقلايي بر اظهاراتشان حاكم باشد تا عصبانيت و رفتارهاي مبتني بر احساسات.
عضو فراكسيون اصولگرايان گفت: تجربه تاريخي در كشور ما نشان داده كه حركتهاي افراطي و تندرويهاي خالي از منطق، جناح هاي سياسي را وارد چالشهاي اساسي با مجموعه نظام كرده است. هيچ وقت سراغ نداريم تندرويي را كه بعد از يك مدت به موضع برخورد با نظام كشيده نشده باشد.
كاتوزيان با اشاره به اين كه نمونه هاي تاريخي اين موضوع در هر دو جناح سياسي كشور وجود داشته است گفت: تندروهاي هر دو جناح وقتي خيلي راديكال شدند برخوردشان عملاً نظام را به چالش كشيد و مجموعه آنچه كه به عنوان جمهوري اسلامي و دستاوردهاي آن كه بيش از يك قرن بزرگان، روحانيون و مراجع ارزشمند تقليد هزينه هاي آن را پرداختند در معرض خطر قرار داد.
هدف، وسيله را توجيه نمي كند
حسين مظفر عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز انتخابات را عرصه تجلي مشاركت مردمي در تعيين سرنوشت و فرايند تصميم سازي كشور دانست و گفت: سياست ما جزيي از ديانت ما تلقي مي شود لذا حضور در ميدان رقابت هاي سياسي مولفه هايي دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. رقابت ها بايد مشفقانه، مسالمت جويانه و بر مبناي برنامه ها و ارايه نظرها باشد حمايت ها هم بايد همين طور باشند كساني كه قصد رقابت انتخاباتي را دارند بايد به جاي اين كه بر دوش رقيبان قرار گيرند و به آنها لطمه بزنند بايد خودشان با ارايه برنامه به صورت ايجابي عمل كنند. به جاي برخوردهاي سلبي و انكار ديگران و براي اثبات توانايي خود از هرگونه تهمت؛ تخريب، اتهام و... به دور باشند.
مظفر افزود: در دين ما هدف وسيله را توجيه نمي كند و براي رسيدن به قدرت نمي توان از هر وسيله اي استفاده كرد لذا به دست گرفتن قدرت بايد همراه با اخلاق، برنامه و اقناع افكار عمومي باشد.
نگاه خداباورانه كانديداها
احمد بلوكيان عضو فراكسيون اكثريت مجلس در اين راستا با اشاره اينكه انتخابات در كشور ما هر ساله برگزار مي شود ايران را يكي از دموكرات ترين كشورهاي دنيا دانست و گفت: رقبا از هر جرياني كه هستند بايد اخلاق انساني و اسلامي را رعايت كنند و تنها از توانمندي هاي خود دفاع كنند ولي اين كه به جاي دفاع از خود، تخريب ديگران را در پيش بگيرند، خلاف مقررات و شرع است.
وي توصيه كرد كانديداها نگاه خداباورانه داشته باشند.
جلب آرا با صداقت
از سوي ديگر حسين نوش آبادي رئيس فراكسيون روزنامه نگاران مجلس هم تخريب افراد در انتخابات ايران را شيوه اي متداول براي كسب رأي دانست و از اين امر ابراز تأسف كرد و در عين حال افزود: بهترين شيوه براي جلب آرا صداقت با مردم و راستگويي است.
برخورد با تخريب كنندگان
ولي الله آذروش عضو فراكسيون اقليت مجلس هم انتخابات سالم و حضور پررنگ مردم را منوط به رعايت آداب انتخاباتي دانست و گفت: در اين زمينه لازم است. همه جناح ها، اقدامات فوري را انجام دهند و بر مبناي تاكيدي كه مقام معظم رهبري داشته اند صرفاً در حد تبليغ كانديداهاي خود عمل كنند.
نماينده اردبيل با اشاره به اين كه تخريب جريان مقابل براي احزاب سياسي تاكنون جواب نداده است، گفت: دستگاه قضايي بايد مبناي قانون در زمينه برخورد با تخريب كنندگان را بيش از پيش مورد توجه قرار دهد.
برخورد دولت با مخربان
عضو هيأت رئيسه مجلس هم با اعلام اين كه تخريب ناجوانمردانه ترين شيوه رقابت است، گفت: افرادي كه به اين گونه اقدامات متوسل مي شوند از ضعيفان هستند.
موسوي قرباني با بيان اين  مطلب افزود: افرادي كه ضعيف هستند و نمي توانند با منطق كار خود را پيش ببرند دست به تخريب و توهين مي زنند. مردم بايد آگاه باشند و به تخريب گران امتياز منفي بدهند و در انتخابات اقدامات اين افراد را از ياد نبرند.
قرباني با تاكيد بر اين كه وظيفه دولت در اين راستا برگزاري انتخابات سالم است، خاطرنشان كرد: دولت به عنوان مسئول اصلي برگزاري انتخابات سالم بايد با افراد متخلف برخورد جدي نمايد.
تخريب گران، مخالفان واقعي نظام
عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه تخريب سياسي امري جديد نيست، گفت: تخريب سياسي امري غيرقانوني و دور از اخلاق انساني و مرام جوانمردي است و تخريب گران سياسي مخالفان حقيقي نظام اسلامي و مردم سالاري هستند.
فاطمه رهبر ضمن بيان اين مطلب افزود : تخريب سياسي افراد معمولاً در تمام دوره هاي انتخاباتي به نحوي ظهور و بروز پيدا مي كند به گونه اي كه در برخي از مقاطع پررنگ تر و در مواردي ديگر كم رنگ تر مي شود و اين يك موضوع تكراري است.وي با ابراز اميدواري از اينكه در اين دولت شاهد كمتر شدن اين گونه اقدامات باشيم، خاطرنشان كرد: تا كنون نظارتي كه بايد در اين راستا صورت بگيرد تا اين عملكردها به حداقل برسد يا نبوده و يا اگر هم وجود داشته خيلي قوي نبوده و ضعيف عمل شده است.
پيشگيري از اقدامات غيرقانوني
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم با ناپسند شمردن تخريب سياسي در آستانه انتخابات گفت: اين اقدام حكايت از ضعف گروهي دارد كه به واسطه آن اهداف خود را پيگيري مي كنند، تخريب خلاف دستور رهبر انقلاب است و با دفاع از تخريب هم نمي توان از آراي مردم صيانت كرد.
علاء الدين بروجردي با بيان اين مطلب افزود: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري انتخابات بايد در فضايي سالم انجام شود، هرگونه تخريب ضد اين اصل نظر ايشان است. لذا افرادي كه اقدام به كار تخريبي در دوران انتخابات مي كنند در واقع ضعف خود را به نمايش مي گذارند و بر خلاف نظر نظام عمل مي كنند.
وي با بيان اينكه وظيفه دولت در اين ميان برخورد قانوني با اين افراد و روند است، تصريح كرد: برخورد قانوني به معناي پيشگيري از كليه اقدامات غيرقانوني است.

تجمع اعتراض آميز دانشجويان در تبريز
جمهوري آذربايجان عذرخواهي كند
گروه سياسي - جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي تبريز روز گذشته با تجمع مقابل كنسولگري جمهوري آذربايجان در تبريز خشم و انزجار خود را نسبت به توهين يك روزنامه  اين كشور به مقدسات اسلام و پيامبر اعظم (ص) اعلام كردند.
در اين تجمع دانشجويي كه صبح ديروز مقابل كنسولگري كشور آذربايجان در تبريز انجام شد و ايسنا خبرش را تنظيم و منتشر كرد ، دانشجويان شركت كننده اعتراض خود را با سر دادن شعارهايي مبني بر اتحاد مسلمانان نشان داده و خواستار موضع گيري كشورهاي مسلمان در برابر اين توهين ها شدند.
همچنين شركت كنندگان هرگونه اهانت به مقدسات اسلام و پيامبر اعظم اسلام را محكوم و خواهان عذرخواهي و توضيح دولت آذربايجان از مسلمانان جهان شدند.
همچنين جمعي از دانشجويان، استادان و كارمندان دانشگاه تبريز در اعتراض به اهانت اين نشريه آذربايجاني به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) با امضاي طومار و انتشار بيانيه اي انزجار خود را از اين حركت اعلام كردند.
در بخشي از اين طومار تاكيد شده است: اين اهانت در حالي صورت گرفته است كه بيش از 90 درصد مردم اين كشور مسلمان و شيعه هستند.

سخنگوي وزارت خارجه:
ايران هيچ سلاحي به سومالي ارسال نكرده است
گروه سياسي - سخنگوي وزارت امور خارجه اخبار منتشره پيرامون ارسال سلاح از سوي ايران به سومالي را تكذيب كرد.
به گزارش اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه،  سيد محمدعلي حسيني انتشار اين گونه اخبار را در راستاي اغراض دشمنان بدخواه و ساخته و پرداخته قدرت هايي دانست كه با ارسال سلاح و مهمات به اين كشور جنگ و خونريزي را در آن كشور دامن مي زنند.
حسيني با اشاره به احترام جمهوري اسلامي ايران به مفاد كنوانسيون و مقررات بين المللي و همچنين روابط و مناسبات جمهوري اسلامي ايران و دولت سومالي خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با پايان منازعات قومي و داخلي در سومالي از طريق استمرار گفت و گو ها و تدبير مسالمت آميز زمينه بازگرداندن صلح و آرامش به اين كشور فراهم گردد.

فرمانده سپاه پاسداران:
ايران عامل تعيين كننده ثبات در خاورميانه
001758.jpg
گروه سياسي- فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: امروز جمهوري اسلامي ايران ، عامل تعيين كننده صلح و ثبات منطقه خاورميانه است و هر نوع توطئه اي عليه ملت و كشور ما قطعا با شكست مواجه خواهد شد.
سردار سرلشكر سيد يحيي صفوي كه در صبحگاه پاسداران تيپ سوم عاشوراي لشكر 14 امام حسين(ع) سخن مي گفت و خبر آن را روابط عمومي دفتر فرماندهي كل سپاه انتشار داد، با اشاره به شكست هاي مكرر آمريكا و رژيم صهيونيستي در اجراي
سياست هايشان درمنطقه خاور ميانه گفت: آمريكايي ها و صهيونيست ها شكست هاي بزرگي خورده اند كه مي توان گفت پس از جنگ ويتنام، اين بزرگترين شكست استراتژيك آمريكاست. وي فلسفه وجودي سپاه را در دفاع مسلحانه از نظام جمهوري اسلامي ايران و پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن دانست و افزود: سپاه پاسداران همزاد انقلاب و نشات گرفته از اراده ملت انقلابي ايران است.
صفوي خاطر نشان كرد: سپاه از مردم، با مردم و براي مردم است و رسالتش دفاع از كشور و ملت بزرگ ايران و الگوسازي براي نهضت هاي مقاومت منطقه خاورميانه و جهان اسلام است.

۹۳ درصد داوطلبان شوراها در تهران تأييد شدند
گروه سياسي - در حاليكه عده اي از احزاب و شخصيتها نسبت به رد صلاحيتها در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا معترض هستند ، آمارهاي رسمي از رد صلاحيت بسيار اندك نامزدهاي اين دوره از انتخابات شوراها حكايت دارد به طوري كه در استان تهران 93 درصد از ثبت نام كنندگان توسط هيات هاي اجرايي تائيدصلاحيت شده اند. رئيس ستاد انتخابات استان تهران در پنجمين جلسه اين ستاد، عملكرد هيات هاي اجرايي استان تهران در بررسي صلاحيت داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي را بسيار مثبت، بدون تنگ نظري و براساس واقع بيني دانست.
عبدالله روشن با بيان اينكه در بررسي صلاحيت ها به گرايشات سياسي افراد توجه نشده و بيشتر سلامت مالي و اخلاقي و حسن شهرت داوطلبان مد نظر بوده است، گفت: 760 نفر از 11117 داوطلب
ثبت نام كننده يعني كمتر از 7 درصد توسط هيات هاي اجرايي رد صلاحيت
شده اند.روشن با ذكر اين مطلب كه امروز پايان زمان اعلام نظر هياتهاي نظارت شهرستان است، افزود: داوطلباني كه صلاحيت آنان در هياتهاي نظارت بخش يا شهرستان رد شده است مي توانند از هيات نظارت
فرا دست يعني شهرستان يا استان تقاضاي رسيدگي مجدد نمايند.
پرونده تهران بسته شد
سيد علي رياض هم در مورد امكان افزايش تعداد افراد تاييد صلاحيت  شده اظهار داشت : پرونده شهر تهران را بستيم، يعني از 194 نفر معترض 11 نفر تأييد و 6 نفر انصراف دادند كه اگر اين ها را كم كنيم فكر كنم 177 نفر رد صلاحيت شده باقي مي مانند .
رئيس عالي هيأت نظارت بر انتخابات شوراهاي استان تهران به ايسنا گفت : نگاه ما اصلا در موضوع نظارتي به هيچ عنوان گروهي،  حزبي و جناحي نبوده است و رسيدگي ما نص قانون است و بر حسب ماده و بندهايي كه دارد، رسيدگي مي كنيم . به گفته سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور نيز ردصلاحيت كانديداها در انتخابات شوراهاي اسلامي از 3 درصد تا 15 درصد در كل كشور متغير است. حشمت الله فلاحت پيشه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: ميانگين تقريبي ردصلاحيت ها در تهران نيز تقريبا يك دهم است كه نسبت معقولي است .وي افزود: تمامي مراحل قانوني براي شروع تبليغات كانديداها در انتخابات شوراها تا دوازدهم آذر ماه به پايان خواهد رسيد.

حسن روحاني در گفت و گو با همشهري:
رقابت پرشور در انتخابات سرمايه نظام است
گروه سياسي حسن روحاني در گفت وگو با همشهري، خواهان مشاركت حداكثري در انتخابات خبرگان و شوراها شد و مشاركت بالا و پرشور و رقابت سالم را سرمايه نظام دانست.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين به افزايش قدرت ايران در منطقه اشاره كرد و گفت: شرايط ما در منطقه بسيار بهتر است و يكي از هنرهاي ديپلماسي اين است كه از اين پتانسيل استفاده كند. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي به بحث قدرت ايران در منطقه اشاره كرد و افزود: قدرت غرب در منطقه كه اسرائيل بود، با جنگ 33 روزه از بين رفت.
مسئول سابق پرونده هسته اي در ادامه به پرونده اتمي كشور نيز اشاره كرد و گفت هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم. از نظر روحاني، نقطه مطلوب اين است كه حداقل سوخت يك نيروگاه را بتوانيم تأمين كنيم.
حسن روحاني گفت: ما در هر علمي و تئوري قدرت راه  اندازي پايلوت را داريم اما به لحاظ علمي و اجرايي هنوز مراحل زيادي مانده است.
حسن روحاني با مهم شمردن مذاكرات با سه كشور اروپايي در آن زمان گفت: در زمان شروع بحث پرونده هسته اي، در داخل كشور اختلاف نظرهاي زيادي وجود داشت كه در نهايت نظر اصلي نظام بر اين بود كه با ديپلماسي پيچيده با اروپا مذاكره شود. وي به اهميت تعليق در آن زمان اشاره كرد و گفت: ما در طول يك سال و 10 ماه كه عهده دار پرونده هسته اي بوديم، فناوري را به كمال رسانديم. وي افزود: در ابتدا از ما تعليق گسترده و الزام آوري خواستند ولي ما تعليق را فقط در نطنز اجرا كرديم و الزام را نيز به اقدامات داوطلبانه تغيير شكل داديم كه كاري مهم است. مشروح گفت و گو با حسن روحاني به زودي به چاپ مي رسد.

... تا انتخابات
* مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي، در گفت وگويي با مهر در مورد شيوع دوباره تخريب هاي سياسي در كشور بر نقش ويژه "رسانه ها و نخبگان" در برخورد با موج تخريب اشاره كرد و گفت : مسئله تخريب در انقلاب اسلامي از گروه هاي التقاطي به خصوص منافقين و بخشي از ماركسيست ها شروع شد و در مورد شخصيت هاي انقلاب به خصوص شهيد بهشتي و برخي ائمه جمعه اين تخريب ها را انجام دادند. اما بعد از رفع فتنه اين فضاي تخريب متاسفانه به خودي ها هم منتقل شد و جريان هاي افراطي يكي از ابزارهاي خودشان را همين مسئله تخريب و شب نامه ها قرار دادند. واقعيت اين است كه مردم هيچ سهمي در اين تخريب ها ندارند. اين وظيفه نخبه ها و رسانه ها است كه با فرهنگ تخريب كه عموما بدون مسئوليت پذيري و مخفيانه و بزدلانه انجام مي شود، برخورد كنند. اگر با اين آفت برخورد نشود، دامن همه را خواهد گرفت.
* مصباحي مقدم سخنگوي جامعه مدرسين حوزه  علميه قم به ايسنا گفت: اكثريت كانديداهاي جامعتين براي انتخابات خبرگان توسط شوراي نگهبان تاييد شده اند.
وي افزود: دو سه نفر از كانديداهاي جامعتين در امتحان شوراي نگهبان شركت نكرده و يا اين كه نتوانسته اند در اين آزمون صلاحيت علمي لازم را كسب كنند.
* رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه  اصلاحات، گفت: امروز گروه هاي بيست گانه  جبهه اصلاحات متحدتر از گذشته وارد عرصه شده اند و حتي مي توان احتمال دارد كه ليست ما با حزب اعتماد ملي هيچ تفاوتي نداشته باشد.
وي ادامه داد: ممكن است در ليست ما با اعتماد ملي مثلا در 15 نفر، 1 نفر متفاوت باشند اما حتي مي توان احتمال داد كه اصلا تفاوتي وجود نداشته باشند.
* مصباح يزدي، محمد يزدي ،احمد جنتي ، دري نجف آبادي در ليست تاييد صلاحيت شدگان انتخابات خبرگان در حوزه  انتخابيه تهران قرار دارند. به گزارش (ايسنا)، ديگر كانديداهاي شاخص تاييد صلاحيت شده ي انتخابات خبرگان در حوزه ي انتخابيه تهران عبارتند از: آيت الله امامي كاشاني ، استادي ،حسن روحاني ،مصباحي مقدم ،نمازي ،هادوي و زالي .
* قاسم روانبخش از اعضاي ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه ، اعلام كرد كه تعدادي از كانديداهاي مورد نظر اين ستاد در تهران و شهرستان ها به دليل نداشتن صلاحيت علمي، از سوي شوراي نگهبان تاييد نشده اند. روانبخش با اشاره به جلسه  روز سه شنبه ستاد نخبگان حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: در اين جلسه قرار بود ليست نهايي ستاد مشخص شود، ولي به دليل اين كه به صورت قاطع نمي دانستيم چه كساني تاييد يا ردصلاحيت شده اند، نتوانستيم به جمع بندي نهايي برسيم، بنابراين قرار شده بعد از اين كه فهرست كامل رد صلاحيت شدگان را دريافت كرديم، در جلسه  بعدي در اين مورد تصميم گيري نهايي كنيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |