پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هركه تنگدستي را مهلت دهد تا گشايش يابد، خدا گناهش را مهلت دهد تا توبه كند.
(كنزالعمال، ج 6، ص 214، ح 15392)
امروز با حافظ
نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد
بسي گردش كند گردون بسي ليل و نهار آرد
شب صحبت غنيمت دان كه بعد از روزگار ما
آب و هوا
001803.jpg

عكس روز
001809.jpg
عكس: رويترز / دزموند بويلان
اينجا يكي از خيابان هاي پررفت و آمد شهر دهلي نو است. در اين تصوير كه ديروز ثبت  شده، شهروندان هريك به نوعي خود را به مقصد مي رسانند.

انتقال 370 شيء تاريخي به مكزيك
گروه ادب و هنر 370 قطعه از اشياي فرهنگي و تاريخي ايران مربوط به دوره پيش از تاريخ، دوره باستان و دوره اسلامي، براي شركت در نمايشگاه مكزيك به اين كشور منتقل مي شوند.
محمدرضا كارگر، مدير موزه ملي ايران گفت: اين آثار بسته بندي شده اند و امروز پنج شنبه، 25 آبان ماه به مكزيك منتقل مي شوند.
وي، اگرچه انتقال اشياي مذكور را تأييد كرده،  اما به نگراني هاي مربوط به شيوه انتقال، مسائل امنيتي خروج آثار و تضمين بازگشت سالم آنها و مسائلي از اين دست، اشاره اي نكرده است.
در عين حال، عليرضا قلي نژاد، كارشناس ميراث فرهنگي درباره جابه جايي اشياي تاريخي به ايسنا گفت: در كشورهاي ديگر براي انتقال اشياء ، لباس هاي مخصوص مي پوشند و دهان و بيني خود را براي حفاظت بيشتر از اشيا مي پوشانند. برخي اشيا حساسيت هاي خاصي دارند، مانند اشياي فلزي با قدمت زياد كه روي آنها مرمت هايي انجام شده است و آماده آسيب ديدن و فسادپذيري هستند، بنابراين بايد در فضايي نگهداري شوند كه اكسيده نشوند.
قلي نژاد ادامه داد: در ايران براي بسته بندي اشيا از تركيب موادي مانند فويل، چوب، فايبرگلاس و فوم استفاده مي شود و در حمل و نقل نيز ماشين هاي در دسترس مورد استفاده قرار مي گيرند، اما در كشورهاي ديگر، علاوه بر اين كه نوع بسته بندي به گونه اي است كه اگر شيء بر زمين هم بيفتد، آسيبي نمي بيند و ماشين هايي كه كمترين لرزش را دارند و حداقل ضربه را به اثر مي زنند، مورد استفاده قرار مي گيرند.
نمايشگاه مذكور كه قرار است 370 قطعه تاريخي موزه ملي ايران را براي علاقه مندان مكزيكي نمايش دهد، ايران، نمادي از پرديس نام دارد و 30 آبان گشايش مي يابد. اين اقدام، البته اقدامي شايسته براي شناساندن و معرفي فرهنگ كهن و عظيم ايران به جهانيان است، اما آيا بهتر نيست ابتدا به فرهنگ و تكنولوژي نقل و انتقال آثار دست يافته و سپس به اين امر اقدام كنيم؟ و آيا اين انتقال، منجر به نقض غرض نخواهد شد؟

بازار
001845.jpg
چاي داغ خارجي

اين هفته در بازار اقلام خوراكي به جز تغيير قيمت چاي خارجي، باقي محصولات تغيير قيمت عمده اي نداشتند.
در اين هفته بازار عمده فروش هاي خيابان مولوي ميزبان حجم بيشتري از انواع پرطرفدار چاي قاچاق بود تا چاي داخلي نيز همانند برنج داخلي مغلوب انواع خارجي شود.
براساس آمار سازمان تعاون روستايي در سال جاري فقط 15 هزار تن برگ سبز چاي از باغات كشور برداشت شد كه اين ميزان بسيار كمتر از ميزان برداشت در مدت مشابه سال پيش است.
عمده فروشان بازار درحال حاضر استقبال از چاي خارجي را قابل مقايسه با انواع داخلي نمي دانند و اين استقبال را به عنوان دليل اصلي
لنگر انداختن محموله هاي چاي قاچاق در بازار عمده فروشان تلقي مي كنند.

فرهنگسرا
كتابچه رايگان
مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هفتمين شماره از سري كتابچه هاي مفاخر ايران زمين، كتابچه علامه محمد تقي جعفري را منتشر كرد. در اين كتابچه سعي شده تا با بياني شيوا و ساده، شهروندان تهراني با زندگينامه، ويژگيهاي شخصيتي، انديشه و آثار بر جاي مانده از آن بزرگوار آشنا شوند. اين كتابچه در 80 صفحه و تيراژ 50 هزار نسخه، به صورت رايگان در مراكز فرهنگي و اماكن عمومي ميان شهروندان توزيع مي شود.

دوره هاي آموزشي رايانه
دوره هاي آموزشي رايانه ويژه نابينايان در كتابخانه فرهنگسراي مدرسه برگزار مي شود. آموزش كاربري نرم افزار گويا و برجسته نگار در اين دوره ها پيش بيني شده است. ارائه بيش از يك هزار جلد كتاب ديجيتال گويا از ديگر خدمات بخش نابينايان اين كتابخانه است. نابينايان علاقه مند براي عضويت در اين كتابخانه و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن 88739770 تماس بگيرند.

مسابقه بزرگ كتابخواني
به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني، مسابقه كتابخواني يار مهربان با صداقت و يكرنگي در كتابخانه شيخ فضل الله نوري خانه فرهنگ نور برگزار مي شود. اين مسابقه براي همه گروه هاي سني آزاد و تاريخ آن نيز از 24 آبان تا 10 آذر ماه است. كليه علاقه مندان به شركت در اين مسابقه براي گرفتن كتاب و پرسشنامه مي توانند همه روزه به آدرس: خيابان آيت الله كاشاني غربي، جنب ميدان نور، خانه فرهنگ نور، كتابخانه شيخ فضل الله نوري خانه فرهنگ نور مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 44089494 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
001848.jpg

ببخشيد؛ الان چكار مي كنيد؟
ابراهيم شيباني
ساخت يك فيلم جنايي
001818.jpg
قصد دارم فيلمنامه تازه اي با عنوان آتش براي رقص را جلوي دوربين ببرم و در حال حاضر در انتظار صدور پروانه ساخت هستم. قرار بود اين فيلمنامه با عنوان كلاغ پر جلوي دوربين برود كه به آتش براي رقص تغيير نام داد. فيلمنامه آتش براي رقص در ژانر جنايي وحشت قرار مي گيرد. فيلم تازه ام را زمستان امسال كليد مي زنم و فعلاً منتظر تكميل فيلمنامه هستم. صحنه جرم، ورود ممنوع نيز عنوان فيلم قبلي من است كه هنوز به اكران عمومي درنيامده، اين فيلم در بيست وچهارمين جشنواره فيلم فجر در بخش ميهمان حضور داشت و در حال حاضر در انتظار پروانه نمايش است.


سامان مقدم
همچنان به دنبال مادام
001821.jpg
همچنان به دنبال دريافت پروانه ساخت مادام هستم. بيش از دو ماه است كه درخواست خود را به وزارت ارشاد فرستاده ام. اميدوارم اين هفته پروانه ساخت مادام را بگيرم چون در غير اين صورت ديگر پيگير مجوز ساخت از وزارت ارشاد نمي شوم. فيلمنامه مادام ، فيلمنامه اي خاص با موضوع اجتماعي است و داستان آن درباره روابط ميان يك خانواده ايراني در فاصله سال هاي 1356 تا 1379 است كه در اين ميان رابطه بين مادر و فرزند برجسته شده است. اگر مشكلي براي دريافت پروانه ساخت پيش نيايد تا قبل از پايان سال آن را جلوي دوربين مي برم.


ناصر چشم آذر
چهار فيلم آماده اكران
001815.jpg
بعد از گذشت 12 سال از انتشار آخرين آلبومم به زودي آلبوم تازه اي را منتشر خواهم كرد. قطعاً در چند ماه آينده اين كار انجام مي شود. طلوع عشق عنوان اثر تازه اي بود كه متأسفانه تمامي قطعات آن  در يك آتش سوزي از بين رفت و حالا مشغول بازسازي آن هستم. گذشته از اينها، موسيقي بي كلام براي اشعار يك شاعر ساخته ام كه در آينده اي نزديك در نروژ منتشر مي شود. در زمينه فيلم نيز موسيقي متن فيلم هاي اگه مي توني منو بكش به كارگرداني شاهد احمدلو، تله كار سيروس الوند، گيس بريده ساخته جمشيد حيدري و يك اشتباه ساده ابراهيم شيباني را ساخته ام كه هيچ كدام از آنها هنوز اكران نشده اند.

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
دست از طلب ندارم تا كام من برآيد
يا تن رسد به جانان يا جان ز تن برآيد
خدايا!
كسي كه منتظر است دست از طلب برنمي دارد و پاي از جست وجو درنمي كشد ما را دست و پاي طلب و جست وجو عطا كن.

خدايا!
كسي كه منتظر است، هرگز نمي نشيند. به ما ايستادن بياموز.

خدايا!
كسي كه منتظر است، چشم به راه و گوش به زنگ مي ماند. ما را چشم و گوش انتظار ببخش.

خدايا!
كسي كه گمشده دارد، در جمع غفلت زدگان پيدا نمي شود. و اگر پيدا شد همدل و همنوا نمي شود. و اگر به جسم پيدا شد روحش از طلب جدا نمي شود. روح ما را طالب و جست وجوگر محبوب قرار ده.

خدايا!
وقتي همه نشسته اند، منتظر مي ايستد، وقتي همه ايستاده اند، منتظر راه مي رود، وقتي همه راه مي روند، منتظر مي دود و كسي كه مي دود زودتر به مقصد و مقصود مي رسد. پناه بر تو از غفلت و سستي و عقب ماندگي در ميدان انتظار.

خدايا!
اگر اول بايد خانه دل از اغيار خالي كرد و آنگاه مهمان طلبيد، تويي كه خود صاحبخانه اي، خانه ات را درياب.

خدايا!
اگر ابتدا پاك بايد شد و آنگاه نظر بر رخ آن پاك انداخت، اين وجود آلوده ما و دست مطهر تو.

خدايا!
دلي كه در تب و تاب معشوق مي تپد، مشغول ما سواه نمي شود. ظرف دل ما را از هرچه جز شهد عشق تهي كن!

خدايا!
كسي كه منتظر است آرام و قرار ندارد. قرار ما را در قرار ديدار قرار ده.

تلويزيون
001851.jpg

آلودگي هواي تهران
001806.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كوزه و چاه
در صحرا گم شده بود. از تشنگي رو به مرگ بود كه سايه ديوار خرابه اي ديد. چاهي كنار ديوار بود. سر چاه، تلنبه زنگ زده اي بود اما كو آب. نااميد به زمين افتاد. كنار تلنبه كوزه اي ديد. روي آن نوشته بودند: قبل از تلنبه زدن، آب كوزه را توي چاه بريزيد. آب كه خورديد كوزه را پر كنيد. اگر آب كوزه را مي خورد، زنده مي ماند و اگر آب را به چاه مي ريخت شايد تلف مي شد. پشيماني هم سودي نداشت. تصميم گرفت آب را به چاه بريزد. تلنبه زد ولي آب بالا نيامد. نا اميد نشد. تا آب بالا آمد. آب را نوشيد و كوزه را پر كرد. روي كوزه اضافه كرد: باور كنيد آب چاه بالا مي آيد.
لي چوان‎/ اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
اخراج از مهد كودك
نيويورك: يك پسر بچه 5 ساله در آمريكا به جرم حمل چاقو جيبي در مهد كودك، از اين مكان آموزشي اخراج شد. هنگامي كه اين پسر بچه قصد داشت با استفاده از چاقو جيبي بسته بندي ناهار خود را باز كند مدير مهد كودك متوجه اين چاقو شد و بلافاصله او را از اين مكان اخراج كرد. بر اساس قانون، وارد كردن هر گونه سلاح سرد به مهد كودك ها ممنوع است.
سرقت با پاي مصنوعي
تالين: مأموران امنيتي يك فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي در پايتخت كشور استوني مغلوب يك سارق سابقه دار شدند. اين سارق كه پاي مصنوعي داشت پس از ورود به فروشگاه مقدار زيادي لوازم آرايشي گرانقيمت را داخل پاي مصنوعي خود انداخت و به راحتي از اين مكان خارج شد. مأموران امنيتي كه نمي توانستند مفقود شدن بسياري از لوازم آرايشي را توجيه كنند به مرور تصاوير دوربين هاي مدار بسته پرداختند كه متوجه شدند سارق به طرز ماهرانه لوازم سرقتي را داخل پاي مصنوعي خود جاي داده است.
علت گران شدن نان باگت
پاريس: آيا مي دانيد كه به چه دليل قيمت نان باگت در فرانسه افزايش يافته است؟ يكي از وزراي اقتصادي دولت اين كشور مدعي شد كاهش ساعت كاري در فرانسه منجر به بالا رفتن قيمت نان شده است. پس از اينكه ساعت كار هفتگي در فرانسه به 35 ساعت كاهش يافته است به موازات آن، قيمت نان باگت 23 درصد گران شده است. اين در حالي است كه در مدت زمان مشابه قيمت نان در كشور آلمان سه درصد كاهش يافته است.
جلوگيري از پرواز ميهمانداران چاق
دهلي نو: چندي پيش شركت هواپيمايي هند 140 نفر از ميهمانداران خود را به دليل افزايش وزن از پرواز منع كرد و آنها مجبور به كار در بخش هاي اداري اين شركت هواپيمايي شدند. اما از ميان آنها 11نفر تصميم گرفتند موضوع را به دادگاه بكشانند. اين 11 نفر بين 500 گرم تا سه كيلوگرم اضافه وزن دارند و به همين دليل مجاز به پرواز نيستند. اين شركت هواپيمايي براي پرواز ميهمانداران خود سقف وزني تعيين كرده است.
تهديد با مار
سيدني: يك راننده متخلف در استراليا مأموران پليس را با يك مار زنده تهديد كرد. پس از اينكه اين راننده به صورت مارپيچ در يكي از جاده هاي اين كشور حركت مي كرد مأموران گشت پليس، راننده را متوقف كردند تا از وي آزمايش تنفسي به عمل بياورند. در جريان اين آزمايش مشخص شد كه وي بيش از حد مجاز از نوشيدني هاي الكلي استفاده كرده است به همين دليل بايد به اداره پليس منتقل شود. در همين حال راننده متخلف به كنار جاده رفت و يك مار زنده در دست گرفت و نيش آن را به سوي ماموران نشانه گيري كرد. سرانجام در پايان يك تعقيب و گريز طولاني وي دستگير شد.
ساعت يك ميليون يورويي
001812.jpg
ژنو: يك ساعت طلا در جريان مزايده به مبلغ 38/1 ميليون يورو به فروش رسيد. اين در حالي بود كه قبل از آغاز مزايده، كارشناسان قيمت اين ساعت را بين 400 تا 530 هزار يورو برآورد كرده بودند به همين دليل خريدار ساعت با پيشنهاد 38/1 ميليون يورويي خود همه را شوكه كرد. به گفته كارشناسان از اين ساعت كه سال ساخت آن به 1952 بازمي گردد بسيار كم استفاده شده بود و در شرايط آرماني قرار داشت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |