شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵
بازي هاي آسيايي دوحه در انتظار ركورد شكني هاست
ورزش هاي رزمي، مدال آوران ايران
علي شاكري
006828.jpg
از همان اولين دوره بازي هاي آسيايي 1951 دهلي تا به امروز كه تا چند روز ديگر پانزدهمين دوره اين بازي ها در همسايگي ما و در شهر دوحه قطر گشايش مي يابد، ورزش ايران همواره براي كسب مدال و تثبيت موقعيت خود در جدول مدال ها وابستگي عجيبي به دو رشته سنتي كشتي و وزنه برداري داشت. اگرچه در دوره هاي اوليه دوو ميداني و حتي در شيرجه و مشت  زني و حتي بعدها با ظهور ورزش هاي ديگري چون شمشيربازي و فوتبال، واليبال و واترپلو هم به تناوب با مدال هاي رنگين خود به كمك كاروان ورزشي ايران مي آمدند، اما با رسميت پيدا كردن رشته هاي رزمي بخصوص از بازي هاي آسيايي 1986 سئول به بعد اين معادلات كاملاً در حال رنگ باختن است. حالا با وجود آنكه كشتي چه در آزاد و چه در فرنگي و يا فوتبال و واليبال جايگاه خاص خود را دارند و يا وزنه برداري كه اگر با فاجعه و دوپينگ اخيرش روبه رو نمي شد، درست شرايط رشته هاي بالا را داشت. نسيم مدال آوري ورزش هاي رزمي در اين سال ها به خوبي احساس مي شود.حتي همان چهار سال پيش در بازي هاي آسيايي 2002 بوسان كه وزنه برداري و كشتي آن فروغ هميشگي را نداشتند، كاراته، تكواندو و جودو در كنار ووشو به كمك ورزش ايران آمدند و سهم عمده اي را ايفا كردند. در دوره پانزدهم كميته ملي المپيك با توجه به موقعيت ممتاز كاراته و تكواندو حساب ويژه اي روي اين دو رشته ورزشي و همچنين ووشو گشوده است. كاراته در آخرين ميدان جهاني در فنلاند در مكان سوم دنيا ايستاد و تكواندو در آخرين رويداد قهرماني جهان در مادريد و مسابقات جام جهاني بانكوك پس از كره نايب قهرمان شد. ووشو هم كم و بيش چنين شرايطي در جمع تيم هاي برتر دنيا دارد. از سوي ديگر بازگشت مشت زنان ايران به عرصه بازي هاي آسيايي مي تواند كفه ترازو را كاملاً به اين سمت سنگين تر كند. با توجه به نزديكي آغاز بازي هاي آسيايي نگاهي داريم به موقعيت اين چند رشته رزمي در گذشته و حال حاضر و رقابت داغ آنان در ميدان پانزدهم.
بوكس جلوتر از بقيه
قبل از اوج گيري رشته هايي چون تكواندو، جودو، كاراته و ووشو، بوكس تقريباً از همان دوره هاي اوليه حضورش در بازي هاي آسيايي در زمره رشته هاي مدال آور بود. بوكسورهاي ايران از همان دوره سوم بازي هاي آسيايي 1958 توكيو كه ورزش مشت زني به جمع ساير بازي ها اضافه شد، تيم ايران با وجود عدم دستيابي به مدال طلا در 6 وزن صاحب سه مدال نقره و سه مدال برنز شد. و ارزيك غازاريان، لئون خاچاطوريان، سورن پيرجانيان (مردان نقره اي) و ايزار ايلخانلو، اكبر خوجاني و امير ياوري هم برنز گرفتند. در دوره هاي بعد هم مدال آوري بوكس ادامه يافت، اگر چه در سال 1966 بانكوك، تيم ايران فقط به چهار مدال برنز آلوش عباسي، ناصر آقايي، حسين فتحيانپور و التفات طالبي اكتفا كرد. در بازي هاي آسيايي۱۹۷۰ بانكوك با وجود كاهش مدال هاي بوكس اين تيم توسط سيدعمران خاتمي به يك مدال نقره رسيد و با غلامحسين پاك منش و محمد ساروخاني هم برنز گرفت. اوج موفقيت بوكس در بازي هاي آسيايي تهران بود كه اين تيم پس از گذشت سه دوره رنگ طلا را به خود ديد. در تهران دلارام شريف، ماسيس  هامبورسيان و عبدالرضا آندواه طلايي هاي بوكس بودند. عبدالرضا انصاري، جبار فعلي با دو نقره خود به همراه برنزهاي فرشيد انتقامي، حسين مدار دوست، هاملت ميناسيان، وارتكس پارسانيان و احمد پور افتخاري سربلندي اين ورزش را رقم زدند. پس از آن بوكس به دليل تحريم شدن تا مرز تعطيلي كامل هم پيش رفت و هنگامي كه دوباره بپاخاست چند دوره از بازي ها را از دست داد و با وجود حضور مجدد از بازي هاي آسيايي۱۹۹۰ پكن هنوز هم نتوانسته است خود را با شرايط جديد حاكم بر اين رشته تطبيق دهد. در پكن بوكس ايران با مدال نقره علي اصغر كاظمي و دو مدال برنز سيامك ورزيده و ايرج كيارستمي نشان داد كه با وجود دور ماندن هنوز هم مي توان به مدال آوري آن اميدوار بود.
بازي هاي آسيايي 1994 هيروشيما اثبات كننده اين واقعيت بود كه ايوب پورتقي قوشچي با مدال طلايش نخستين بوكسور ايراني شد كه در خارج از خانه توانست بوكس را طلايي كند. در همين بازي ها محمدرضا صمدي نقره گرفت و انوشيروان نوريان و بهمن عزيز پور هم صاحب گردن آويز برنز شدند.
در بانكوك و به سال 1998 با خروج تدريجي صاحب نامان بوكس، صمدي نقره هيروشيما را دوباره تكرار كرد و روح الله حسيني كه بعدها از سكوي قهرماني آسيا نيز بالا رفت به مدال برنز رسيد.
در بوسان 2002 بوكس غايب بود و مسئولان آن ترجيح دادند تا تيم نااميدشان را به روي رينگ نفرستند و حالا پس از يك دوره غيبت بوكس با تركيبي كامل و جديد چشم به مدال هاي رنگين دارد.
جودو و تكواندو در كنار هم
جودو و تكواندو را بايد اصالتاً متعلق به دو كشور ژاپن و كره جنوبي دانست. پس از تلاش هاي چند ساله اين دو رشته ورزشي در بازي هاي آسيايي 1986 سئول فرصت ابراز وجود يافتند. ايران از همان بدو ورود اين دو رشته موقعيت را مغتنم شمرد و قهرمانانش از ابتدا با مدال شروع كردند. در بازي هاي آسيايي 1986 سئول مرتضي خدادادي در جودو برنز گرفت و تكواندو در وضعيتي به مراتب بهتر از جودو با يك طلاي قادري و نقره علي حاجي پور برتري اش را به رخ كشيد.
چهار سال بعد در هيروشيما جودو با گرفتن يك نقره توسط سيد محمود ميران كه همچنان عضو تيم ملي است و مدال برنز حسن احد پور چند پله جهش داشت، اما تكواندو با افزايش تعداد مدال هايش به يك طلا (فريبرز عسگري)، دو نقره (فرزاد زرخش و ابراهيم سعادتي) و تك مدال برنز (مجيد امين ترابي) خود را تا نايب قهرماني بازي ها پس از كره جنوبي بالا كشيد. با ورود كاراته در همين بازي ها و مدال هاي رنگيني كه به دست آورد، هم جودو و هم تكواندو حضور رقيبي جدي را به خوبي لمس كردند.
شروع توفاني كاراته
كاراته كاهاي ايران به محض رسميت يافتن اين رشته در بازي هاي آسيايي درخششي عالي از خود بروز دادند. مازيار فريد خمامي نخستين طلايي كاراته ايران بود. با دو مدال نقره سعيد آشتيان كه هم اكنون سر مربي تيم كره جنوبي است و آرش جوانشير و تك مدال برنز سعيد خواجه حسيني (سرمربي كنوني تيم ملي) زنگ خطر براي تكواندو و جودو به صدا درآمد. بعد از اين بازي ها و در دوره هاي بعدي همواره كاراته و تكواندو جدالي ميلي متري با هم داشتند. در بازي هاي آسيايي 1998 بانكوك تكواندو با وجود كسب 5 مدال (مهدي بي باك(طلا)، مجيد افلاكي (نقره) و سه مدال برنز مجيد امين ترابي، حسن اصلاني و بيژن مغانلو جنگ را به لحاظ كمي از كاراته برد، اما در رنگ و كيفيت مدال ها كاراته درخشان تر از تكواندو ظاهر شد. براي كاراته عليرضا كتيرايي طلا گرفت و مهدي عموزاده، علي شاطرزاده و سيد علاءالدين نكوفر توانستند نقره هاي با ارزشي كسب كنند. تازه در اين دوره ووشو هم با مدال نقره حسين اوجاقي اعلام موجوديت كرد.
درخشان ترين حضور كاراته
در بازي هاي آسيايي 2002 بوسان با ورود ووشو داغي رقابت هاي ورزش هاي رزمي به بالاترين حد خود رسيد. در اين دوره كاراته درخشان ترين حضور خود را تجربه كرد و هر 5 شركت كننده آن روي سكو رفتند. عليرضا كتيرايي و مهران بهنام فر مردان طلايي كاراته بودند. با سه نقره حسين روحاني، مهدي عموزاده و جاسم ويشكاهي عنوان برترين گروه انفرادي كاروان ورزشي ايران به تيم ملي كاراته تعلق گرفت. تكواندو در اين دوره با بسنده كردن به تك مدال طلاي هادي ساعي و نقره بهزاد خداداد با دو مدال برنز مجيد افلاكي و پروانه محمد تقي تهراني نخستين بانوي مدال آور خود مقهور كاراته شد. در ووشو نيز حسين اوجاقي و محمد آقايي با يك طلا و يك نقره رشد و پيشرفت اين ورزش نوظهور را سرعت بيشتري بخشيدند. در جودو مسعودحاجي آخوندزاده طلا گرفت و با نقره سيد محمود ميران و برنزهاي حامد ملك محمدي و عباس فلاح اين رشته نيز شاهد موفق ترين حضور آسيايي خود بود. در بازي هاي آسيايي دوحه منتظر رقابت نزديك تر ورزش هاي رزمي ايران خواهيم بود.
آشنايي با نفرات اعزامي كاراته
تيم كاراته ايران تنها 5 سهميه در بازي هاي آسيايي دارد كه برترين هاي خود را پس از حضور موفق در پيكارهاي جهاني فنلاند به شرح زير معرفي كرد.
۶۰ - كيلوگرم: حسين روحاني (قهرمان جهان)
۶۵ - كيلوگرم:  حسن روحاني
۷۰ - كيلوگرم: سعيد فرخي
۷۵ - كيلوگرم: جاسم ويشگاهي (قهرمان جهان)
۸۰ - كيلوگرم: اسماعيل ترك زاده
تركيب تكواندو
آقايان
وزن دوم: بهزاد خداداد
وزن چهارم: عليرضا نصرآزاداني
وزن پنجم: هادي ساعي
وزن ششم: مهدي بي باك
وزن هفتم: يوسف كرمي
وزن هشتم: مهدي نوايي.
بانوان
وزن دوم: سارا خوش جمال
وزن سوم: زينب حيدري
وزن چهارم: مرجان تاتلاري
وزن هفتم: مهروز ساعي
وزن هشتم: افسانه شيخي
آرايش جودو
۶۰ - كيلوگرم: مسعود حاجي آخوندزاده
۶۶ - كيلوگرم: آرش ميراسماعيلي
۷۳ - كيلوگرم: ذكريا مرادي
۸۱ كيلوگرم: رضا چاه خندق
۹۰ - كيلوگرم: حسين قمي
۱۰۰ - كيلوگرم: عباس فلاح
وزن آزاد: سيد محمود ميران
تركيب ووشو
سانشو
۵۲ كيلوگرم: علي فتحي
۵۶ كيلوگرم: جليل عطايي
۶۰- كيلوگرم: عليرضا صحرانشين
۶۵- كيلوگرم: ساعد سياه مشته اي
۷۰- كيلوگرم: خسرو مينو
تالو
غفار اماني و فرشاد عربي

سايه روشن
تهران؛ برترين هيأت تكواندوي كشور
006831.jpg
گروه ورزشي- در مجمع عمومي فدراسيون تكواندو هيأت تهران به عنوان برترين هيأت تكواندوي كشور برگزيده شد و هيأت هاي كرمانشاه و زنجان دوم و سوم شدند. براي اطلاع از چگونگي انتخاب هيأت تهران به عنوان برترين هيأت گفتگويي انجام داديم با جمشيد سهرابي داور بين المللي و رئيس هيأت تكواندوي استان تهران كه مي خوانيد:
* دلايلي كه موجبات انتخاب اين هيأت از سوي فدراسيون تكواندو شد چه بود؟
- فعاليت همه جانبه در طول سال و انجام مسابقات در دسته هاي مختلف قهرماني در رده هاي نوجوانان و جوانان در كشور، برگزاري كلاس هاي داوري و مربيگري درجه يك تا سه در دو بخش بانوان و آقايان و شركت در كليه سمينارها.
* استقبال از تكواندو چگونه است؟
- با توجه به المپيكي بودن اين رشته و به خصوص موفقيت قهرمانان ما در بازيهاي المپيك 2004 آتن و درخشش هادي ساعي و نايب قهرماني جهان باعث شده است تا هم  اكنون امكانات موجود جوابگوي سيل استقبال مشتاقان و به خصوص نوجوانان و جوانان نباشد.
* شما براي حل اين مشكل چه اقداماتي صورت داديد؟
- ما تمامي تلاش خود را مي كنيم تا با سازماندهي مناسب از اين پتانسيل خوب استفاده نماييم و با معرفي مربيان سازنده به باشگاه ها سعي در جذب نفرات داريم.
* عمده ترين مشكلي كه با آن روبه روييد؟
- مهم ترين مشكل ما بودجه و كمبود سالن است. براي استفاده از سالن آزادي در شهرك آزادي مجبوريم ماهي 800 هزار تومان به تربيت  بدني اجاره بدهيم و براي تأمين اين مبلغ بخشي از اوقات اين سالن را به ساير رشته ها كرايه دهيم و اين در حالي است كه خودمان با مشكل مواجه ايم.
* فعال ترين مناطق تكواندو در استان تهران كدامند؟
- ورامين، اسلام شهر و حوزه شمال غرب فعال ترين مناطق استان را تشكيل مي دهند كه پاداش آنان نيز اهداي يك تخته تشك بود.
* در تيم اعزامي به بازيهاي آسيايي دوحه، استان تهران چند نماينده دارد؟
- از 6 عضو اعزامي نيمي از اين تيم را تهراني ها تشكيل مي دهند. هادي ساعي، بهزاد خداداد و مهدي بي باك از آن جمله اند.
* براي تداوم موفقيت و تكرار عنوان برترين چه تدبيري انديشيده ايد؟
- واقعيت آنكه همواره در سه ماهه اول ركود داشتيم و درصدد برآمديم براي پويايي بيشتر فصل مسابقاتي را تغيير دهيم. براين اساس شروع اصلي فعاليت خود را اول آبان ماه سال جاري قرار داديم كه تا ماه رمضان سال آينده ادامه پيدا مي كند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |