پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
ايران ميزبان جشنواره فرهنگي، هنري رضوي
جشنواره رضوي امروز در قم آغاز مي شود
و در سالروز تولد امام رضا(ع) در مشهد پايان مي گيرد
002802.jpg
گروه ادب و هنر- چهارمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) با عنوان رضوي امروز پنجشنبه دوم آذرماه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در قم آغاز مي شود و پس از 10 روز فعاليت گسترده در سراسر كشور همزمان با ميلاد حضرت امام رضا(ع) طي مراسمي ويژه با حضور رئيس جمهور در مشهد مقدس به كار خود پايان خواهد داد.
جشنواره رضوي امسال در گستره اي تازه عرصه هاي فرهنگ و هنر را دربردارد و 24 استان با 28 برنامه مستقل در برگزاري آن مشاركت دارند. يزد با خوشنويسي، خراسان شمالي با عكس، كردستان با هنرهاي تجسمي، آذربايجان شرقي و غربي با شعر، اردبيل با مديحه سرايي، بوشهر با مشاعره، سمنان با داستان كوتاه، گيلان با وبلاگ نويسي، مازندران با نامه اي به امام رضا(ع)، همدان با ادبيات، خوزستان با غزلسرايي، كهگيلويه و بويراحمد با خاطره نويسي، چهارمحال و بختياري با ادبيات كودكان و نوجوانان و استان مركزي با جلوه  هاي فرهنگي در مطبوعات از جمله استان هايي هستند كه در چهارمين جشنواره فرهنگي هنري رضوي حضور دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه برگزاري اين جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره رضوي ابتدا در سطح استان خراسان محدود بود. اما در دومين سال با مشاركت سه استان و در سومين سال با حضور 10 استان مسير حركت امام تا استان خراسان برگزار شد.
صفار هرندي گفت: با توجه به ظرفيت هاي موجود در اين جشنواره براي همبستگي ايرانيان حول محور امام هشتم، امسال جشنواره از حالت منطقه اي خارج و به صورت سراسري برگزار مي شود و 24 استان با 28 برنامه مستقل در اين اتفاق فرهنگي و معنوي مشاركت دارند. با گذشت چند سال از برگزاري اين جشنواره و رشد كمي و كيفي آن، در چند ساله آينده شاهد يك اتفاق اساسي در حوزه فرهنگ و هنر كشور خواهيم بود.
وزير ارشاد افزود: در فيلم سازي و تئاتر نيز چهره هاي شاخص و حرفه اي اين عرصه به همراهي و كمك آمده اند تا با انگيزه هاي شخصي هنر رضوي را رونق دهند.
وي با اشاره به ويژگي هاي امام رضا(ع) و تأثير ايشان بر قلوب شيفتگان و عاشقان در كشور و جهان گفت ما مي توانيم به اين مقوله به عنوان پرورش نيروهاي مستعد فرهنگي و هنري نگاه كنيم. كساني كه در شاخه هاي گوناگون جشنواره شركت مي كنند در حال تمرين مسيري هستند كه علاوه بر ابعاد حرفه اي ابعاد عشق و دلدادگي را هم دربرمي گيرد و اين هنر، هنر تأثيرگذاري خواهد بود.
سيدجواد جعفري مدير كل ارشاد خراسان رضوي نيز كه در نشست رسانه اي جشنواره حضور داشت درباره حضور كشورهاي اسلامي در جشنواره فرهنگي هنري رضوي گفت: جشنواره اي كه در آغاز در سطح استان خراسان برپا بود، سال به سال به تعداد استان ها افزوده شد و امسال به شكل كشوري و سراسري برگزار مي شود و طبيعي است كه در آينده در سطحي گسترده تر و در ابعاد بين المللي باشد.اما بايد براي اين گستره تمرين و زيرساخت هاي لازم را آماده كرد. به هر حال ما قصد داريم در آينده اين جشنواره را به صورت بين المللي برگزار كنيم يا به شكلي ديگر كشورهاي جهان اسلام ميزباني آن يا بخش هايي از آن را بر عهده داشته باشند. هم اكنون كشورهايي چون عراق، سوريه، آذربايجان و عربستان براي شركت در جشنواره اعلام آمادگي كرده اند. شايد هم سال آينده اين جشنواره را در بخش هايي در حوزه بين المللي برگزار كنيم.

مجيدي: سينماي ايران سفير فرهنگي
شايسته اي درعرصه جهاني بوده است
ايرنا: مجيد مجيدي كارگردان سينماي ايران كه براي ساخت فيلمي در ارتباط با المپيك ???? پكن در اين شهر بسر مي برد، سينماي ايران را سفير فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: درطول سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، سينماي ايران، سفير فرهنگي شايسته اي در عرصه هاي جهاني بوده است. مجيدي در جمع ايرانيان مقيم چين در تالار اجتماعات سفارت ايران در پكن گفت: سينماي ايران توانسته است جايگاه رفيعي از ايران را در عرصه هاي مختلف به نمايش بگذارد. مجيدي همچنين به سوء استفاده قدرتهاي بزرگ نظير آمريكا و صهيونيسم بين الملل از ابزار سينما براي القاي اهداف شوم خود اشاره كرد و گفت: آمريكا بسياري از اهداف خود را با استفاده از ابزار سينما و رسانه به جهان ديكته مي كند. مجيدي سينماي ايران را سينماي اخلاق، معرفت و انسانيت دانست و گفت: سينما و فرهنگ هر كشوري، آيينه آن كشور است و به رغم مشكلاتي كه سينماي ايران در طول سالهاي گذشته با آن مواجه بوده است، اين عرصه توانسته فرهنگ سراسر افتخار اين مرز و بوم را به جهانيان معرفي كند.

هشدار اسپيلبرگ به شبكه هاي تلويزيوني
ايرنا: استيون اسپيلبرگ كارگردان مشهور آمريكايي به شبكه هاي تلويزيوني اين كشور هشدار داد كه نمايش فيلم هاي نفرت انگيز و خوفناك، تاثير منفي به ويژه روي بينندگان كودك و نوجوان دارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لس آنجلس، اسپيلبرگ طي سخناني كه در يك همايش بين المللي در نيويورك ايراد كرد، شبكه هاي تلويزيوني آمريكا را از نمايش فيلم هاي بد در ساعاتي كه بيشترين تعداد بينندگان شبكه هاي تلويزيوني كودكان و نوجوانان هستند، برحذر داشت. استيون اسپيلبرگ در ادامه اظهاراتش خطاب به شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفت: به عنوان يك پدر مصرانه از دست اندركاران شبكه هاي تلويزيوني آمريكا مي خواهم تا در آنچه به نمايش مي گذارند دقت به خرج دهند و از به تصوير كشيدن فيلم هاي خشن و نفرت انگيز بپرهيزند.

برگزيدگان كتاب سال دانشجويي معرفي شدند
مراسم معرفي سيزدهمين دوره  انتخاب كتاب سال دانشجويي با گرامي داشت سال پيامبر اعظم (ص)، در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس طبق روال سال هاي گذشته برگزار شد.
در گروه علوم انساني و اجتماعي، شاخه  تاليف: مباني و تاريخ تحول اجتهاد حسين عزيزي، بزه ديده شناسي حمايتي مهرداد رايجيان اصلي، نظريه پردازان و مشاهير مديريت ؛ مولفان: وحيد شاه ميرزايي، علي حسين زاده و علي اكبر فرهنگي، مجموعه شعر از نام ها خبري نيست مريم سقلاطوني، روان انساني در حماسه هاي ايراني آرش اكبري مفاخر و تحليل تاريخي نشانه هاي ظهور مصطفي صادقي.
همچنين در اين بخش هيأت داوران از اسدالله توكلي براي كتاب مصلحت در فقه شيعه و سني ، حسن علي پوروحيد براي كتاب موعود عرفان ، مصطفي آزاديان براي كتاب آموزه  نجات از ديدگاه علامه طباطبايي ، مسعود پورفرد براي كتاب مردم سالاري ديني ، عباس احمدي مصصح كتاب ديوان كمپاني ، هوشمند ورعي براي كتاب كاكاسفيد ، عليرضا پيرخايفي براي كتاب خلاقيت و از منصور داداش نژاد براي كتاب تاريخ تشيع 2 تقدير شد. در شاخه  ترجمه نيز كتاب بيش تمريني در ورزش با ترجمه  معرفت سياه كوهيان، احمد آزاد و سيروس چوبينه برگزيده شد. همچنين مينو سلسله مترجم كتاب قرن مديريت ، فريد براتي سده مترجم خدمات رواني اجتماعي در بلايا و اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مريم اخوتي مترجمان كتاب اطلاعات و ارتباطات جهاني تقدير شدند.
اما در گروه علوم پايه شاخه  ترجمه، بيولوژي كمپبل با ترجمه  شهريار سعيديان برگزيده و عليرضا حيدري مترجم كتاب روش هاي رياضي در شيمي 1 و 2 تقدير شد.
در گروه هنر و معماري، شاخه  تاليف، كتاب هنر و معماري اسلامي ايران تاليف علي عمراني پور برگزيده شد و از حسين كلانتري مولف كتاب فنون و تجارب برنامه ريزي مرمت بافت تاريخي شهرها تقدير شد.
همچنين در گروه كشاورزي و منابع طبيعي، شاخه  تاليف، مسعود قاسمي قهساره مولف كتاب گل كاري علمي و عملي تقدير شد. در شاخه  ترجمه نيز كتاب تغذيه  طيور ترجمه  عليرضا صيداوي برگزيده شد.
در گروه فني و مهندسي، شاخه تاليف، كتاب ارزيابي عملكرد و روش هاي مقاوم سازي سازه هاي بتوني تاليف سعيد نعمتي و لوله هاي پليمري تاليف محمد حيدري نژاد برگزيده شدند و از احسان ملكيان مولف كتاب اصول طراحي شبكه هاي كامپيوتري تقدير شد. در شاخه  ترجمه نيز از محمد ناصح مترجم كتاب برنامه نويسي با Actio Script در Flash mx تقدير شد. در گروه علوم پزشكي و دام پزشكي شاخه  تاليف، كتاب كم خوني ها، همراه با اطلس رنگي تاليف اميرعلي حميديه برگزيده و از سيديونس حسيني مولف مقدمه ا ي بر ژن درماني نوين تقدير شد.
در شاخه  ترجمه نيز  كتاب اصول طب داخلي هاريسون ترجمه  علي غلامرضانژاد و كتاب پروتز ايمپلنت هاي دنداني ميش 2005 ترجمه  مرضيه علي خاصي به عنوان برگزيده معرفي شدند.
همچنين شادي سرهرودي، فاطمه كاظمي فروز و نرگس زعيم زاده، مترجمان كتاب فارماكولوژي پايه و باليني كاتزونگ و مهدي نادري فر و هادي شيرزاد، مترجمان كتاب واكنش به حوادث اضطراي هسته اي و راديولوژيك تقدير شدند.

ساخت نخستين فيلم در باره حضرت محمد(ص) در ايران
ايسنا: فريبرز صالح  كارگردان سفير نخستين فيلم تاريخي بعد از انقلاب اسلامي، به زودي فيلمي با موضوع حضرت محمد(ص) را مقابل دوربين مي برد. اين فيلم با عنوان ستاره سهيل توسط اكبر تحويليان تهيه مي شود و فيلمنامه اش نيز توسط محمود حسني نوشته شده است. ستاره سهيل كه نخستين فيلم درباره حضرت محمد(ص) در ايران خواهد بود به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) ساخته مي شود و قرار است فيلمبرداريش از اوايل دي ماه در قشم آغاز شود و طبق برنامه ريزي انجام شده تا 20 بهمن ماه به پايان خواهد رسيد. اين فيلم 120دقيقه اي محصول شبكه سحر است و نسخه اي از آن در 27اسفند ماه همزمان با رحلت رسول اكرم(ص) از اين شبكه پخش خواهد شد. گروه سازنده ستاره سهيل هم اكنون به دنبال بازيگري براي بازي در سنين جواني اويس هستند.

اولين جشنواره كاريكاتور كودك و نوجوان آغاز به كار كرد
گروه ادب و هنر اولين جشنواره كاريكاتور كودك و نوجوان از ديروز در خانه كاريكاتور و فرهنگسراهاي دانشجو، جوان و بهمن آغاز به كار كرد.كشف استعدادهاي كودكان و نوجوانان خلاق و پرورش آنها از اهداف اين جشنواره اعلام شده است.هيأت داوران جشنواره را نيز استادان دانشگاه، تصويرگران كتاب كودك و نوجوان و كارشناسان نقاشي و كاريكاتور كودك و نوجوان نادر فاطمي، حسام فطرتي، عليرضا گلدوزيان، پژمان رحيمي زاده و نياز ضيابخش تشكيل مي دهند.به گفته دبير اجرايي جشنواره تعداد 7533 اثر از 3020 شركت كننده در دو گروه سني 5 تا 10 و 10 تا 15 سال از سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شد كه از اين ميان شركت كنندگان برتر در گروه هاي 20تا 25 نفره، تحت آموزش يكسان قرار گرفته تا خلاق ترين آنها شناسايي شود.

نگاه
دكتر حدادعادل:
فرهنگ كجاست؟
002805.jpg
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست دبيران شوراي فرهنگ عمومي استان ها با بيان اينكه، فرهنگ عمومي قبل از انقلاب در داخل نظامات اداره  كشور سابقه نداشته و بعد از انقلاب مطرح نبوده و ساز و كاري براي اهتمام به فرهنگ عمومي در كشور وجود نداشت، تصريح كرد: كسي كه اين عنوان را مطرح و پيگيري كردند و به اينجا رساندند، مقام معظم رهبري بودند.
دكتر غلامعلي حدادعادل گفت: ايشان يك فرد فرهنگ شناس است و استدلال كردند كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به امر فرهنگ عمومي توجه كند و جايي براي آن باز كند كه در نهايت شوراي فرهنگ عمومي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل و از هر وزراتخانه نماينده  دارد. وي خطاب به دبيران شوراي فرهنگ عمومي استان ها گفت: خوشحالم كه شما در دوراني مسئول شوراي فرهنگ عمومي استان ها هستيد كه دوران اصولگرايي و علاقه مندي به اسلام و انقلاب است و پس از زمستان، بهاري آغاز شده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تعريف فرهنگ كاري دشوار است، چون فرهنگ امري است كه براي آن ميان فرهنگ شناسان اتفاق نظر وجود ندارد، خاطرنشان كرد: نزديك ترين كلمه در زبان عربي به معناي مورد نظر ما از فرهنگ، ادب است. حدادعادل با طرح اين سؤال كه فرهنگ چه چيزي است، عنوان كرد: دستاورد و ظهور هرآنچه كه به خصوصيات انساني انسان ها مربوط مي شود را فرهنگ مي دانم. وي توضيح داد: انسان در وجوهي مثل نياز به غذا و سرپناه با ساير حيوانات مشترك است، اما سلسله اموري مثل علم و اخلاق خاص انسان هاست. دكتر حدادعادل خاطرنشان كرد: امتياز انسان از حيوان و جلوه و ظهور آن امتياز فرهنگ است كه شامل انديشه و ارزش و آداب و سنت هاست.وي با بيان اينكه فرهنگ را در مقايسه با هويت فردي، هويت جمعي مي داند، ادامه داد: فرهنگ، ظواهر و مظاهري دارد و شخص فرهيخته و فرهنگي كسي است كه به هر پديده در جامعه كه نگاه مي كند دنبال ريشه يابي فرهنگي آن پديده باشد و مخصوصا شما كه عهده دار فرهنگ هستيد بايد به مسائل نگاه نافذ داشته باشيد. رئيس مجلس افزود: شخص فرهنگ شناسي كه عمق فرهنگ را درك كرده باشد،  كسي است كه به هر جلوه اي از هنر توجه كند، فرهنگ را درك كرده باشد و وقتي موسيقي گوش مي كند همان احساسي را داشته باشد كه به فرش، معماري و نگارگري نظر مي كند. حدادعادل ادامه داد: فرهنگ باعث مي شود كسي كه خانه مي سازد، فرش مي بافد، آهنگ مي سازد در يك فضا كار كند و امروز اين يكدستي و ارتباط با يك فرهنگ در جامعه ما از هم گسيخته شده و چيزي جاي آن نيامده و به آساني نيز نمي تواند چيزي جاي آن بيايد. رئيس مجلس ادامه داد: گرفتاري ما اين است كه نه غربي شده ايم و نه مسلمان شرقي ايراني مانده ايم. رئيس مجلس خطاب به دبيران شوراي فرهنگ عمومي گفت: همت شما بايد اين باشد كه مردم را به سمت يك زندگي پيش ببريد كه زندگي جلوه فرهنگ واحد اسلامي ايراني باشد. شما بايد ببينيد در نامگذاري ها ساختن مسكن، پخت غذا و پوشيدن لباس، فرهنگ كجاست؟ وي ادامه داد: در نگاه به جامعه  و حركت به سوي بردن فرهنگ به زندگي، آسيب شناسي كنيد. چون هر كس كه دلش براي فرهنگ مي سوزد بايد عيب ها و آسيب ها را جست وجو كرده و آنها را بيان كند و به شيوه موثر و نه توهين آميز، ما را به مقصود برساند. رئيس مجلس خطاب به دبيران شوراي فرهنگ عمومي اظهار داشت: اگر شما مشكل اعتبار داريد، ما با وزير ارشاد، دولت و سازمان مديريت همفكري مي كنيم تا شوراي فرهنگ عمومي محلي از اعراب داشته باشد و ما تلاش مي كنيم شما بي پول نمانيد. حدادعادل همچنين گفت: اي كاش كه همه كارها با پول حل شود، ولي اين كار با پول حل شدني نيست و درد و درك مي خواهد كه اگر درك آن باشد با بي پولي نيز مي توان كار را حل كرد.
منبع: ايسنا

هنرايراني
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه كندلوس: نمايشگاه نقاشي حسين كاشيان‎/ 3تا۷آذر‎/ بزرگراه كردستان، خيابان 64، ساختمان هاي آ.اس.پ،واحد۲۹/تلفن:88035718.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي مرسده لساني‎/۱۳تا۲۳آذر‎/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك۴۷.
گالري بامداد: نمايشگاه نقاشي آزاده عقدائي و بهاره فريس آبادي‎/ 3تا۸ آذر‎/ خيابان مطهري، فجر، ماگنوليا، شماره۳۵/تلفن:88830317.
حضور از دوردست در هند: در سومين حضور بين المللي فيلم سينمايي "از دور دست" به كارگرداني رامين محسني در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم كرالا هند به نمايش در مي آيد.اين جشنواره از هشتم تا پانزدهم دسامبر امسال (17 تا 24 آذر 1385) توسط آكادمي سينمايي ايالت كرالا در شهر "تري واندروم" مركز اين ايالت برگزار مي شود و فيلم "از دور دست" براي نمايش در بخش "سينماي جهان" اين جشنواره برگزيده شده است. آثار كارگردانان فيلم اول شركت كننده در اين جشنواره براي دريافت جايزه بهترين فيلم اول رقابت مي كنند.
اكران نورزوي شب بخير فرمانده: فيلم سينمايي "شب بخير فرمانده" به نويسندگي و كارگرداني انسيه شاه حسيني نوروز آينده در سينماها به نمايش عمومي درمي آيد. "شب بخير فرمانده" دومين فيلم بلند شاه حسيني است كه طبق مصوبه حوزه هنري و مذاكرات تهيه كننده نوروز 86 در سينماها اكران مي شود. اين فيلم تا يكشنبه دوازدهم آذرماه در موزه هنرهاي زيباي بوستن آمريكا نمايش داده مي شود و در فستيوال بين المللي فيلم هند هم حضور دارد.
تعويق اكران يك فيلم: اكران "ستاره مي شود" به كارگرداني فريدون جيراني كه قرار بود اول آذر در گروه سينمايي قدس به نمايش درآيد، به تعويق افتاد. اكران اين فيلم به دليل مشكلات فني به تعويق افتاده است و اين موسسه در تلاش است طي هفته آينده با دريافت پروانه نمايش فيلم "ستاره است" از مجموعه "ستاره ها" آن را به نمايش درآورد.
آخرين مترو در سيما: فيلم سينمايي آخرين مترو با بازي ژرار دپارديو امروز از برنامه سينما يك روي آنتن مي رود.فيلم سينمايي فرانسوي آخرين مترو ساخته فرانسوا تروفو با بازي ژرار دپارديو و كاترين دونوو روز پنجشنبه دوم آذرماه از برنامه سينما يك پخش مي شود. داستان اين فيلم درباره يك گروه تئاتر است كه در زمان جنگ جهاني دوم به برپايي نمايش مي پردازند.
دوبله شن هاي سفيد: فيلم سينمايي شن هاي سفيد ساخته راجر دانلدسن به مديريت منوچهر والي زاده براي پخش از تلويزيون دوبله شده است.اين فيلم با گويندگي حسين عرفاني، مينو غزنوي، منوچهر زنده دل، شراره حضرتي، سحر اطلسي و... به تازگي دوبله شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |