پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هيچ كس به چيزي بهتر از سجده نهان، به خدا تقرب نمي جويد.
(كنزالعمال، ج 3، ص 24 ، ح 5269)
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شود در مقام صبر
آب و هوا
002958.jpg

عكس روز
002967.jpg
عكس: همشهري‎/ گلناز بهشتي
چهارشنبه، اول آذر 85، بزرگراه همت، پل گاندي مدير تبليغات فرهنگي سازمان زيبا سازي شهرداري تهران گفت: براساس مطالعات انجام شده، در صورت نصب بيلبوردهاي تبليغاتي در مكان مناسب، هيچ مشكلي براي رانندگان در بزرگراهها پيش نمي آيد به همين دليل حجم تبليغات در بزرگراههاي كشورهاي اروپايي بسيار بيشتراز ايران است.

در شهر چه خبر
تعطيلي دفاتر امورمشتركان
دفاتر امور مشتركان دولتي و دفاتر خدمات ارتباطي بخش خصوصي تهران تا چهارم آذرماه تعطيل خواهد بود بنابراين نحوه خدمات رساني و معاملات قانوني سيم كارت تا صبح روز شنبه در هاله اي از ابهام فرو رفته است. تا به حال شركت ارتباطات سيار توضيحي در مورد چگونگي خدمات رساني در اين محدوده زماني نداده است. از دو روز پيش كه عمليات برگردان سيستم خدمات مشتريان اين شركت آغاز شد فقط كاربراني كه سيم كارت آنها به هر دليلي مفقود شده بود توانستند مشمول خدمات رساني دفاتر امور مشتركان شوند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات حافظ، شهيد قدوسي و شهيد قندي آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات حافظ با پيش شماره هاي 6670 تا 6676 در محدوده خيابان جامي، مظفري خواه، استخر، شيخ هادي، در مركز مخابرات شهيد قدوسي 400 مشترك با پيش شماره هاي 2222، 2225 تا 2227 2290 تا 2291 در محدوده خيابان كهنويي، كوچه باغياني، شريعتي و كوچه خلعتبري و در مركز مخابرات شهيد قندي با پيش شماره هاي 5515 تا 5516، 5560 تا 5563 ، 5581، 5589، 5580 و 5557 در محدوده خيابان 15 خرداد، بازار امين الملك، تيمچه حاجب الدوله، بازار صحافها، حراج و دالان ماهوت فروشها و بازار كفاشها با اختلال همراه است.

نرخ جديد مرغ
سازمان ميادين ميوه و تره بار نرخ جديد گوشت مرغ در غرفه هاي اين ميادين را اعلام كرد. هر كيلو مرغ تازه كشتارروز شكم خالي (هر عدد بين 1200 تا 2200 گرم) 1610 تومان عرضه مي شود. علاوه بر اين عرضه مرغ تازه با وزن كمتر از 1200 گرم و بيشتر از 2200 گرم در سطح ميادين ميوه و تره بار ممنوع است. همچنين هر كيلو ران مرغ با پوست بدون دنبالچه چربي 1840 تومان، سينه مرغ با پوست، بدون شش، گردن و بال 2 هزار و 130 تومان قيمت خورد. فيله مرغ، گردن مرغ بدون پوست، جوجه چيني و مرغ كنتاكي نيز هر كدام به ترتيب 4050، 1220، 3180، 2350 قيمت دارند.

كنترل آزاد راه قزوين
در حالي كه بحث بر سر از كار افتادگي بسياري از دوربين هاي مدار بسته كنترل سرعت در پايتخت همچنان داغ است دوربين هاي آزاد راه تهران قزوين نصب شد. با آغاز به كار اين چشم هاي ديجيتالي كه به محافظ هاي ضد ضربه نيز مجهز هستند رانندگاني كه با سرعت بيش از 120 كيلومتر حركت مي كنند صاحب يك عكس فوري به انضمام برگه جريمه خواهند شد. علاوه بر اين بيش از 40 واحد گشتي پليس در روزهاي عادي و 60 واحد گشتي در روزهاي تعطيل مسئول برقراري مقررات راهنمايي و رانندگي و امنيت اين آزاد راه هستند.

آموزشگاه خانواده
خانه فرهنگ حوراء وابسته به منطقه 3 تهران با شروع فعاليت خود در كارگاه آموزش خانواده با ثبت نام مي كند. به منظور بالا بردن توانمندي بانوان منطقه كارگاه آموزش خانواده برگزاري مشاوره فردي و گروهي، بهداشت مادر و كودك، رشد و پرورش كودك، فرهنگ توسعه و آموزش خانواده برگزار مي شود. بانوان علاقه مند براي ثبت نام در اين دوره ها مي توانند به نشاني: خيابان سيدخندان خيابان جلفا انتهاي خيابان كاويان غربي پارك نشاط (بهشت مادران) خانه فرهنگ حوراء مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن: 22886044 تماس بگيرند.

بازار
002991.jpg
مقاومت نرخ ميلگرد

هفته جاري نيز قيمت هاي بازار آهن مجبور به عقب نشيني شدند. در اين ميان هر چند قيمت برخي انواع ميلگرد همچون ميلگرد 18 آجدار ذوبي 2A، ميلگرد 10 آجدار نوردي و ميلگرد 20 كوثر 3A توانست در برابر كاهش قيمت مقاومت كند اما ساير انواع ميلگرد شاخه هاي تيرآهن را در مسير ارزاني همراهي كردند.
از اين بازار خبر مي رسد علت اين موضوع در هجوم واسطه ها به سمت بازار ميلگرد نهفته بوده است. در حال حاضر آهن هاي وارداتي 10، 14 و 16 روسي در 28 استان از سوي تعاوني ها با نرخ كيلويي 700 تومان توزيع مي شود با اين وجود شمارش معكوس خريداران براي كاهش قيمت ها در زمان رسيدن محموله آهن از چين آغاز شده است. اين محموله تا يك ماه آينده به گمرك خواهد رسيد.

سكه، طلا و ارز
002994.jpg

ببخشيد؛ الآن چكار مي كنيد؟
ايرج رامين فر
فيلمي در ژانر وحشت
002973.jpg
به تازگي در پروژه سينمايي خواب ليلا مشغول شدم. خواب ليلا براي اولين بار، به سينماي وحشت و دلهره مي پردازد كه در سينماي ايران كم نظير است. البته قبلا در آثار برجسته مرحوم خاچيكيان با يك سبك ديگر،  چنين مضاميني را در سينما داشته ايم. در خواب ليلا به كارگرداني مهرداد ميرفلاح كه دومين فيلم او محسوب مي شود، سعي شده تا در يك سبك و سياق جديدتر كار كنيم، رنگ ها را كنترل كنيم و رنگ ايده آل را در فضا دربياوريم كه اين براي من تازگي داشت. در واقع، اين موقعيت براي من ايجاد شد تا بتوانم به آن رنگ هاي ايده آل برسم. طراحي صحنه و لباس در فيلم خواب ليلا بيشتر از بابت مضمون و سناريوي آن اهميت دارد. ما با تمهيدات مختلف كامپيوتري مي توانيم رنگ ها و فضا را به آن فضايي كه اين نوع سينما مي طلبد و اين ژانر مي خواهد، برسانيم. چيزي كه الان در سينماي غرب خيلي متداول است و از اين نظر، كار برايم خيلي تازگي داشت. ژانر وحشت يا دلهره و سينماي پر از تعليق، زمينه اي است كه در سينما، خيلي به آن علاقمند هستم.



سيروس الوند
فيلم زمستاني
002961.jpg
زن دوم را به زودي كليد مي زنم. اين فيلم بايد در فصل پائيز و زمستان فيلمبرداري شود زيرا كه فضا و حس عاشقانه اي كه دارد و عشق توأم با حرمان و هجران موجود در فيلم به پائيز بيشتر مي خورد و به اين فضا نزديك تر است. زن دوم بيشتر يك فيلم خانوادگي است و ضمن اينكه از يك قصه لطيف برخوردار است، موقعيت يك زن را به تصوير مي كشد. فيلمنامه اين فيلم براساس رماني كه خانم طائرپور و كريم زاده با هم نوشته اند، ساخته مي شود. در فيلم زن دوم ، محمدرضا فروتن، نيكي كريمي، آناهيتا نعمتي، امير آقايي و هنگامه قاضياني بازي دارند. تلاش كرديم در اين فيلم، انتخاب هاي مان براساس نقش و توانايي بازيگرها باشد. حالا يك زمان اين توانايي را مي توان در يك چهره معروف و محبوب يافت و گاه يك جوان مي تواند اين بازدهي را داشته باشد. انتخاب ما نيز در اين فيلم بيشتر براساس توانايي بازيگران و تناسبشان با نقش ها شكل گرفته است. حالا كه ساخت زن دوم پيش آمده، توليد فيلم سينمايي خاتون را به سال 86 موكول مي كنم.



عبدالحميد رحمانيان
به دنبال اكران دم صبح
002970.jpg
سال گذشته در جشنواره فيلم فجر دم صبح در بخش جشنواره جشنواره ها به نمايش درآمد كه البته معتقدم در حق اين فيلم كمي لطفي شد. اما در حال حاضر به دنبال اكران اين فيلم هستم و به همين خاطر در ايران به سر مي برم. خوشبختانه قرار است امكانات خوبي فراهم شود تا دم صبح  در شرايط مناسبي روي پرده سينماها برود و ممكن است در دي ماه اكران شود.
علاوه بر اين مشغول ساخت يك فيلم مستند هستم كه تصور مي كنم موضوعي بكر دارد و به همين خاطر مورد توجه قرار مي گيرد. ترجيح مي دهم فعلا در مورد موضوع اين مستند حرفي نزنم. روي طرح يك فيلم نامه بلند هم كار مي كنم كه البته آن را در خارج از كشور جلوي دوربين مي برم و هنوز زمان ساخت آن به طور دقيق مشخص نيست. براي اولين بار يك كتاب قصه هم براي بچه ها نوشته ام كه قرار است همزمان در داخل و خارج از كشور چاپ و منتشر شود.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
Smshojaee.persiablog.com
سپرد جا به تو هر كس ز بزم بيرون رفت
تويي به جاي همه هيچكس به جاي تو نيست
عده اي دست به گريبان حيرت اند، از گريبان دريدن و سينه چاك دادن ما!
برخي غريق درياي شگفتي اند از ذكر مستمر ناخدا گرفتن ما.
عده اي در تحير مدامند از تكرار نام تو در مويه هاي مدام ما.
بعضي مقيم وادي بهت اند از نفوذ غفلت سوز يادت در تار و پود ترنم هاي ما.
... و اين همه حق دارند اگر هماره در اين بهت و تعجب و حيرت بمانند.
آنها چه مي دانند كه ما در درازناي تاريك تاريخ، چه كشيده ايم تا به روشناي نام نويد آفرينت رسيده ايم!؟
آنها چه مي دانند كه ما تمام زخم هاي ماضي را تنها با مرهم مضارع ظهورت تاب آورده ايم!؟
آنها چه مي دانند كه ما اصل حياتمان را وامدار وعده ظهور توايم و اگر مانده ايم،
به اميد آمدنت مانده ايم!؟
همان يك ضربه اي كه بر فرق عشق فرود آمد و آن محراب را كه مقصد و منتهاي صراط مستقيم بود، غرقه به خون ساخت، كافي بود تا ما را از پا درآورد و الي الابد زمينگيرمان كند. همان آتش جاهليت كه تنها مسكن و مأواي حقيقت در زمين را هجمه گاه خويش ساخت، كافي بود تا ريشه درخت اميد را در زمين دلهاي ما بخشكاند و انگيزه حيات و تولد و توالد را در نسلهاي آتيه مان بسوزاند.
همان طوفان شقاوت كه در نينوا وزيدن گرفت و خاك بر چشم خورشيد پاشيد، كافي بود تا طومار هستي ما را در هم بپيچد و تمام آرزوهايمان را به دست باد بسپارد. و ما اگر مانده ايم و در شبستان تاريك تاريخ بيتوته كرده ايم و در معرض هجوم هزاران حرامي، دوام آورده ايم و از پا نيفتاده ايم تنها و تنها به اعتبار نام تو مانده ايم. نام تو يعني اسم رمز سحر در دوران تسلط تاريكي و هجوم خطر. ما چگونه مي توانيم لحظه اي دست از ترنم اين نام برداريم و اين اسم رمز تام و تمام را به دست فراموشي بسپاريم؟! بخصوص اگر كه تو - صاحب اين نام - خطاب به ما گفته باشي: ما لحظه اي ياد شما را از خاطر نمي بريم و درد و داغ و دغدغه تان را به دست سستي و اهمال نمي سپاريم.

سينما
002949.jpg
چه كسي امير را كشت
كارگردان: مهدي كرم پور
بازيگران: نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، خسرو شكيبايي، امين حيايي، مهناز افشار و آتيلا پسياني
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، جي 1، مركزي 2، جوان 1، عصر جديد، بهمن 1، ايران 1
خلاصه داستان: فيلم درباره امير و زندگي آرام او به همراه همسر و دخترش است. در اين ميان تهديدي براي كشتن امير وجود دارد.

تلويزيون
002997.jpg

آلودگي هواي تهران
002952.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
عزم راسخ
تصميم نهايي زندگي اش را گرفت و براي اينكه خود را براي هميشه از فكر كردن به او رها سازد روزگار درون قلبش را يكبار ديگر براي آخرين بار مرور كرد. روي يك نقطه از محيط دايره ايستاد و آنرا به چهار قسمت مساوي با قطر تقسيم كرد و برايشان شماره گذاشت. از صفر تا يك را حركت كرد. ديد هيچكس مثل او نيست بي نظير، مهربان،  متواضع، به نقطه 2 رسيد. سفر رفتنش هم يك عالم ديگري داشت نگاهش به سفر و رويكردهايش خود يك قصه بود به نقطه 3 رسيد. آنچه مي نوشت و آنچه در كلامش موج مي زد هيچ جاي دنيا نظيرش پيدا نمي شد نه در هيچ كتابي و نه در هيچ كلامي. مهرباني ها و كراماتش.
يكبار از او خواست تا در بدو سفر هيجده مرتبه بسم ا... و صلوات بگويد و او هرگز اين را از ياد نبرد و براي هميشه در خاطر سپرد. به نقطه آخر رسيد و تصميمش را بياد آورد كه بايد فراموشش كند. از نقطه چهار به صفر رسيد و محيط دايره تمام شد. سپس پيش خود گفت: بي خيال تصميم نهايي. تا ابد مخلصشم.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
اخراج بازيكنان فريبكار
لندن: يك تيم فوتبال كه در رقابتهاي دسته چهارم انگليس بازي مي كند قصد دارد به عنوان نخستين باشگاه حرفه اي در جهان، بازيكنانش را كه با شيرجه زدن در زمين چمن به فريب داوران مي پردازند جريمه بكند. مدير باشگاه توركي يونايتد اعلام كرده هدف از اجراي چنين اقدامات تنبيهي، الگوسازي براي ساير باشگاههاي جهان است. بازيكناني كه براي اولين بار در زمين به فريب داور بپردازند تذكر كتبي دريافت خواهند كرد كه اين تذكر در صورت تكرار به جريمه نقدي تبديل خواهد شد. همچنين اگر اين اقدام باز هم تكرار شود بازيكن خاطي از باشگاه اخراج خواهد شد.
وقت شناسي در پرتغال
ليسبون: نتايج يك نظرسنجي گسترده نشان مي دهد مردم كشور پرتغال خود را بسيار وقت شناس مي دانند اما در مورد ساير شهروندان چنين نظري را ندارند. اين نظرسنجي نشان مي دهد كه 87 درصد مردم اين كشور خود را بسيار وقت شناس مي دانند اما هنگامي كه در مورد وقت شناسي ساير شهروندان از آنها سؤال مي شود تنها 5 درصد آنها هموطنان خود را وقت شناس معرفي مي كنند. از سوي ديگر اين نظرسنجي نشان مي دهد بيش از دو سوم جلسات اقتصادي در اين كشور با تاخير آغاز مي شود و 50 درصد از شركت ها به دليل تاخير در آغاز همين جلسات متحمل ضررهاي اقتصادي مي شوند.
بمب پستي
فيلادلفيا: مردي كه براي جراح خود بمب پست كرده بود به 4 سال و 10 ماه زندان و پرداخت دو هزار دلار جريمه نقدي محكوم شد. چندي پيش اين مرد مورد عمل جراحي قرار گرفت اما چون عمل وي موفقيت آميز نبود تصميم گرفت از جراح انتقام بگيرد. به همين دليل يك بمب ساخت و آن را به نشاني جراح ارسال كرد. البته وجدان وي اجازه نداد كه اين موضوع را كتمان بكند به همين دليل با پليس تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد. پليس نيز با كمك ماموران پست اين بسته را شناسايي و خنثي كرد.
سرقت از دختر بوش
بوينس آيرس: تيم حفاظتي دختران جرج بوش در آرژانتين رسوا شد. داستان از اين قرار بود هنگامي كه آنها در يك رستوران در شهر بوينس آيرس آرژانتين مشغول صرف غذا بودند سارقان، كيف دستي يكي از آنها را به سرقت بردند و جالب اين كه هيچ يك از اعضاي تيم حفاظت آنها متوجه اين موضوع نشدند. كيف دختر 24 ساله بوش حاوي چند كارت اعتباري و تلفن همراه بود.
محاكمه در شعبه 13
دهلي نو: مردم كشور هند حساسيت خاصي روي عدد 13 دارند. به همين دليل بيشتر هواپيماهاي اين كشور فاقد رديف 13 است و حتي تعدادي از ساختمانهاي اين كشور طبقه سيزدهم ندارند. چندي پيش يك متهم در هند به محاكمه در شعبه سيزدهم يك دادگاه محكوم شد اما وي از سيستم قضايي درخواست كرد تا وي را در دادگاه شعبه 13 محاكمه نكنند چون برايش بد يمن خواهد بود. اما ديروز دادگاه عالي هند رأي داد كه درخواست وي غيرمنطقي است و بايد در همان شعبه محاكمه بشود.
سقوط از صخره
002964.jpg
پاريس: يك پيرمرد 72 ساله به شكل اعجاب انگيزي از خطر مرگ نجات يافت. هنگامي كه وي مشغول رانندگي بود متوجه نشد كه جاده به صخره منتهي مي شود به همين دليل از بالاي يك صخره سقوط كرد و 30 متر پايين تر در كنار ساحل فرود آمد. با آن كه خودرو اين پيرمرد در جريان اين سانحه خسارت كلي ديد اما راننده آن حتي يك خراش هم برنداشت. در تصوير، صخره اي كه وي از فراز آن سقوط كرد مشخص است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |