پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
نتايج مقدماتي سرشماري عمومي نفوس مسكن سال 85 اعلام شد
جمعيت ايران؛ 70 ميليون و 49 هزار و 262 نفر
جمعيت مردان كشور۱.8 درصد بيش از زنان است
002985.jpg
گروه اقتصادي- براساس آمارهاي مقدماتي سرشماري سال 85 ، تعداد خانوارهاي كل كشور 17 ميليون و 498 هزار و 826 خانوار و جمعيت كشور 70 ميليون و 49 هزار و 262 نفر است.
به گزارش خبرنگار همشهري، رئيس مركز آمار ايران ديروز با تشريح نتايج مقدماتي ششمين سرشماري عمومي  نفوس و مسكن كشور گفت: عمليات ميداني سرشماري سال 85 در روز 26 آبان ماه به پايان رسيد، كه برخي به اشتباه آن را پايان عمليات سرشماري عنوان مي كنند اما همچنان و حداقل طي پنج ماه  آينده عمليات استخراج آمارهاي سرشماري ادامه خواهد يافت و احتمالاً تا ارديبهشت ماه نتايج نهايي سرشماري اعلام خواهد شد.
محمد مدد همچنين با اعلام اين كه 95/99 درصد كل جمعيت كشور در طرح سرشماري با مركز آمار ايران همكاري داشتند، تصريح كرد: اين رقم از بالاترين ارقام مشاركت مردم در طرح سرشماري در كل جهان است.
وي پرجمعيت ترين استان كشور را تهران و كم جمعيت ترين آن را ايلام دانست و افزود: تهران با جمعيتي بالغ بر 13 ميليون و 328 هزارو 11 نفر، 19 درصد و استان ايلام با جمعيتي بالغ بر 543 هزار و 729 نفر، 8 درصد جمعيت كل كشور را به خود اختصاص داده اند.
مدد، جمعيت كل زنان كشور را 34ميليون و 359 هزار و 720 نفر و جمعيت مردان را 35 ميليون و۶۸۹ هزار و۵۴۲ نفر عنوان كرد و گفت: 1/49 درصد جمعيت كل كشور را زنان و 9/50 درصد جمعيت كل كشور را مردان تشكيل مي دهند، كه بدين ترتيب تعداد مردان 9/1 درصد بيشتر است.
وي درصد خانوارهاي غايب سرشماري نشده را نيم درصد جمعيت كل كشور، كه از بالاترين استانداردهاي جهان است، ذكر كرد. وي افزود: براي ارزيابي دقت سرشماري، 50 هزار خانوار به صورت نمونه گيري خوشه اي در سراسر كشور به كمك 500 آمارگير حرفه اي بازشماري مي شوند.
رئيس ستاد ششمين سرشماري عمومي نفوس و مسكن نسبت جمعيت شهري به كل جمعيت كشور را 4/68 درصد، نسبت جمعيت روستايي را 5/31 درصد و نسبت جمعيت غيرساكن را يك دهم درصد عنوان كرد.
مدد تراكم جمعيتي كشور را 43 نفر در هر كيلومتر مربع ذكر كرد و افزود: تنها 5 صدم درصد جمعيت كل كشور با مركز آمار ايران براي سرشماري همكاري نكردند.
وي از آغاز كارهاي استخراج آمارها از زمان پايان سرشماري ميداني خبر داد و گفت: كار سرشماري ادامه دارد و پاسخ هاي ارائه شده در فرم 5 كه شامل 56 سئوال مي باشد، استخراج خواهد شد و نتيجه نهايي سرشماري ها در ارديبهشت سال آينده اعلام مي شود. وي تصريح كرد: با توجه به اينكه اين سرشماري با استفاده از سيستم ICR انجام شده است، اطلاعات در مدت پنج ماه پردازش و نتايج ارائه مي شود. لازم است به استفاده كنندگان از اطلاعات سرشماري توجه لازم داده شود و از نتايجي كه پس از پردازش مذكور حاصل و در ارديبهشت ماه 86 ارائه خواهد شد، بهره برداري كنند.

مديرعامل شركت پست خبر داد:
توزيع كارت هوشمند سوخت در سراسر كشور
از هفته  آينده
002982.jpg
فارس: مديرعامل شركت پست گفت: توزيع كارت هوشمند سوخت در سراسر كشور از هفته آينده آغاز مي شود.
محمد حسن محبيان اظهارداشت: توزيع كارت هوشمند در تهران آغاز شده و در كرج به صورت پايلوت روزانه حدود 10 هزار كارت توزيع مي شود. وي افزود: تا كنون حدود۳۰۰ هزار كارت هوشمند سوخت توزيع شده ودر صورت ادامه اين روند تا چند روز آينده توزيع كارت ها به روزانه 40 تا 50 هزار عدد خواهد رسيد.
محبيان با بيان اينكه شركت پست براي شروع توزيع كارت هاي هوشمند سوخت مشكلي ندارد خاطرنشان كرد: در صورت آماده بودن كارت ها و عدم وجود مشكل، توزيع آنها در سراسر كشور از شنبه هفته آينده آغاز مي شود اما هنوز اين زمان نيز قطعي نشده است. مدير عامل شركت پست در پاسخ به اين سئوال كه علت عدم توزيع كارت هوشمند سوخت سراسر كشور از امروز چيست؟ گفت: اول آذر زمان قطعي توزيع اين كارت ها در سراسر كشور نبود اما از علت عدم شروع توزيع كارت ها در سراسركشور اطلاعي ندارم و دليل آن شايد آماده نبودن كارت ها و فرايند چاپ و تهيه كارت هاي اعتباري باشد.

وزير راه و ترابري:
انتقال همه پروازهاي خارجي به فرودگاه امام
تا اسفندماه مقدور است
گروه اقتصادي با تامين بخشي از اعتبارات مورد نياز تكميل اين فرودگاه مي توانيم همه پروازهاي خارجي را تا اسفند امسال يا فروردين ماه سال آينده به فرودگاه امام منتقل كنيم.
وزير راه و ترابري در زمينه زمان انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام گفت: اكنون بسياري از شركت هاي هواپيمايي براي انتقال پروازها به فرودگاه امام اعلام آمادگي كرده اند و مي توانيم همه پروازهاي خارجي را تا اسفند امسال يا فروردين ماه سال آينده به فرودگاه امام منتقل كنيم.
محمدرحمتي در مورد نحوه تامين اعتبار مورد نياز فرودگاه امام گفت: حدود 30 ميليارد تومان اعتبار در چارچوب لايحه متمم بنزين اخيراً به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه شوراي نگهبان آن را تاييد كرد و اين اعتبار طي روزهاي آينده براي تكميل آشيانه و كترينگ فرودگاه امام تخصيص خواهد يافت .
تعمير انواع هواپيما در داخل كشور
وزير راه و ترابري وضعيت تعمير هواپيماها در كشور را مناسب توصيف كرد وبا اشاره به تشكيل مجموعه اي براي تعمير هواپيما توسط بخش خصوصي گفت: اين مجموعه مكان مناسبي براي جذب استعدادها و استفاده از تجربيات بازنشستگان است و اكنون در مراحل مختلف موفق به تعمير انواع هواپيما در كلاسهاي متفاوت شده است.
به شدت تكذيب نمي كنم
محمد رحمتي در حاشيه مراسم افتتاح مركز مديريت دانش صنعت حمل و نقل هوايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه احتمال تغيير وزير راه در كابينه دولت نهم ،گفت : اين موضوع را به شدت تكذيب نمي كنم .

يادداشت
نگاه قدرتهاي اقتصادي به آفريقا
عليرضا سلطاني
در دو هفته گذشته رهبران آفريقا ميهمان دو قدرت اقتصادي جهان يعني چين و اروپا بودند . اين گردهمايي ها جداي از اهداف بازيگران و مسائل حاشيه اي آن حكايت از بروز تحولاتي دراقتصاد جهاني و تغيير ابزارها و روشها در مناسبات سياسي و اقتصادي دارد. ظهور قدرتهاي جديد اقتصادي و بهره گيري از روشها و ابزارهاي نرم در تعيين رفتار بازيگران سياسي و اقتصادي از جمله اين تغيير و تحولات به شمار مي آيد كه البته همچنان ادامه دارد . براي درك بهتر اين شرايط موضوع را از نقطه نظر سه بازيگر بررسي مي كنيم .
-1 چين در اقدامي بي سابقه و در عين حال جالب توجه رهبران و نمايندگان اقتصادي 40 كشور آفريقايي را گرد هم آورد تا ثابت كند قواعد بازي در اقتصاد جهاني نظير رقابت و آينده نگري براي بقا در محيط هاي متغير و پيچيده را به خوبي فراگرفته و آماده ورود به صحنه هاي سخت تر و رقابتي تر اقتصادي و تجاري است . اين آمادگي در شكل وجود اراده اي قوي براي پرداخت هزينه هاي تبديل شدن به يك قدرت اقتصادي و همچنين رسيدن به مرحله اي از رشد كه قادر به صدور سرمايه و تكنولوژي به ديگر كشورها به ويژه كشورهاي در حال رشد آفريقايي و بازاريابي است مي باشد . علاوه بر اين امروزه چين به درجه اي از قدرت رسيده كه هرگونه تصميم و اقدام آن به شدت از سوي قدرتهاي سنتي اقتصادي نظارت مي شود ودربردارنده واكنشهايي است و اين براي چيني ها كه زماني سوداي مبارزه طلبي و قدرت نمايي در سطح بين المللي داشتند( البته به شيوه و هدفي متفاوت) بسيار ارزشمند است .
-2 اروپا بلافاصله پس از ابتكار عمل چين ، اقدام به دعوت از برخي از رهبران آفريقايي كرد. اين اقدام اروپا از وجوه مختلف قابل بررسي است اما آنچه در اين ميان مهم است تلاش اروپاي واحد براي تقويت و ارتقاي جايگاه اقتصادي و به تبع آن سياسي در ساختار جديد قدرت و رقابت بين المللي است . اين سياست در اشكال مختلفي در حال پيگيري است كه در اين زمينه تغيير و احياي روابط با كشورها و مناطق جغرافيايي مختلف در حوزه هاي اقتصادي قابل توجه است . اروپا در سالهاي اخير با برخي از كشورها به صورت يكجانبه و چندجانبه اقدام به انعقاد قراردادها و موافقتنامه هاي اقتصادي و تجارت آزاد كرده است . نكته جالب اينكه اكثر اين كشورها قبلا مستعمره كشورهاي اروپايي بودند . به نظر مي رسد در شرايطي كه رقابت براي بهره گيري از فرصتهاي اقتصادي به ويژه از سوي رقباي جديد بالا گرفته است از يك سو و ايجاد فرصتهاي جديد رشد در داخل اروپا از سوي ديگر ، رهبران اروپا وادار به تحرك براي همگامي با تحركات رقبا شده اند .
۳ - اما نكته جالب تر در اين رابطه تمركز قدرتهاي اقتصادي بر آفريقاست . در مقايسه با مناطق جغرافيايي مختلف ، آفريقا كمترين تحرك را براي رشد اقتصادي در سالهاي اخير داشته است اما اين به معناي نقش كمرنگ اين منطقه در معادلات اقتصادي آينده نيست . آفريقا هدف بعدي نظام سرمايه داري است . اگر رشد و توسعه اقتصاد جهاني در دهه هاي ابتدايي قرن بيست و يكم بر آسيا متمركز است اين وضعيت را در آينده براي آفريقا بايد تصور كرد و چه بسا آفريقا سريع تر و آسان تر اين نقش را بر عهده بگيرد. بنابراين پيش بيني براي بهره گيري از فرصتهاي اقتصادي اين قاره و نهادينه كردن روابط اقتصادي با كشورهاي منطقه از اولويتهاي قدرتهاي اقتصادي است .

تثبيت بهاي نفت در 60 دلار
گروه اقتصادي- با وجود توقف صادرات نفت در ميدان نفتي آلاسكا و كاهش محتمل ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي آمريكا، روز چهارشنبه بهاي نفت در بازارهاي جهاني در حدود 60 دلار تثبيت شد و نوسانات اندكي داشت. به گزارش رويترز، هر بشكه نفت خام سبك و شيرين در بورس نيويورك براي تحويل در ماه ژانويه هر بشكه حدود 60 دلار مبادله شد و بهاي نفت برنت درياي شمال نيز در بورس لندن به هر بشكه۲‎/۶۰ دلار رسيد. تحليلگران براين باورند كه بازار نفت در كوتاه مدت به ثبات رسيده است و فقط شوك هاي ناگهاني مي تواند موجب تغييرات چند دلاري در قيمت نفت شود.

توليد مخزن سي ان جي خودرو افزايش مي يابد
گروه اقتصادي- با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده براي رفع نياز كشور به مخزن سوخت خودرو گازسوز از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت به زودي توليد داخلي اين محصول به يك ميليون و 200 هزار مخزن در سال خواهد رسيد.
حسين بهمن آبادي دبير كميته بهينه سازي مصرف سوخت ستاد تبصره سيزده مستقر در رياست جمهوري در گفت وگو با خبرنگار ما افزود، نمايندگان ويژه رئيس جمهور در راستاي الزام به گازسوز شدن همه خودروها در خط توليد و همچنين خودروهاي موجود و نياز روزافزوني كه اجراي طرح ياد شده به مخزن دارد با هفت كارخانه توليد كننده مخزن توافق هايي انجام داده كه كليه اين اقدامات تحت حمايت جدي دولت قرار دارد. بهمن آبادي گفت: از تعداد هفت كارخانه يك كارخانه به بهره برداري رسيده و در حال توسعه خطوط جديد توليد خود است.
بهمن آبادي افزود: با سرمايه گذاري وسيعي كه براي توليد مخزن خودرو گازسوز در كشور شده است كه اين اقدام با حمايت دولت از بخش خصوصي عملي شده است در آينده مشكلي در تامين مخزن CG در داخل نخواهيم داشت و امكان صادرات آن نيز فراهم خواهد شد.
به گفته وي بر اساس دستور نماينده ويژه رئيس محترم جمهور همه مسئولان كشور مكلف شده اند تا نهايت هماهنگي و همكاري در اجراي اين طرح ملي را داشته باشند و تا نيل به توليد كامل، اجراي اين پروژه را پيگيري كنند.

با تصويب دولت براي توسعه اينترنت
وزارت ارتباطات موظف به كاهش تردد شهري شد
گروه اقتصادي- با تصويب هيات وزيران، وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات موظف به گسترش فعاليت هاي مجازي و اينترنتي به منظور كاهش ترددهاي شهروندان تهراني شد.
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد، بر اساس مصوبه هيأت وزيران كارگروهي متشكل از نمايندگان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي، بانك مركزي،  استانداري تهران و شوراي اسلامي شهر تهران موظف شدند موضوع كاهش ترددهاي درون شهري را از طريق توسعه خدمات و فعاليت هاي مجازي كه منجر به كاهش حضور فيزيكي ارباب رجوع در مراكز دولتي شود، مورد بررسي قرار داده و تا پايان سال جاري نتيجه آن را به هيأت وزيران ارائه نمايند.
به گزارش همشهري تاكنون طرح هاي متعددي براي كاهش مراجعه مردم به ادارات و سفرهاي شهري از سوي دولت در ايران ارايه شده كه برخي براي تمركز ادارات دولتي در مراكز خاص از جمله شهرداري ها و توسعه دولت الكترونيك كه به ايجاد دفاتري به نام دولت الكترونيك در شهر ها براي خدمات نيروي انتظامي منجر شد و بوده است و تاكنون به دليل بخشي نگري و ناهماهنگي ميان دستگاه هاي دولتي هيچ گاه به نتيجه نرسيده است.

عمليات اجرايي توسعه
ميدان نفتي آزادگان آغاز شد
گروه اقتصادي- با امضاي  قرارداد احداث محوطه، ساختمان و اماكن صنعتي، راه هاي دسترسي ميدان نفتي آزادگان بين مديران عامل شركت توسعه پتروايران و شركت جهان پارس عمليات اجرايي توسعه ميدان نفتي آزادگان آغاز شد. بر اساس اين قرارداد كه ارزش آن ?? ميليون دلار است، كليه عمليات سيويل و احداث ساختمان سازي مورد نياز طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان، ايجاد راه هاي دسترسي و محوطه سازي دستگاه هاي حفاري با نظارت شركت توسعه پتروايران به عنوان كارفرما به وسيله شركت پيمانكاري جهان پارس انجام خواهد شد. مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) پيش از اين گفته بود، شركت هاي داخلي كه به اجراي بخشي از فعاليت توسعه ميدان آزادگان علاقه مند هستند، بايد پس از عقد قرارداد با شركت توسعه پترو ايران در اين طرح همكاري كنند.
مهدي بازارگان تصريح كرده بود: شركت هاي داخلي كه به عنوان پيمانكار مهندسي، تداركات و ساخت (يي.‍پي.سي) يا (پي.سي) يا فقط در بخش مهندسي (يي) تمايل به اجراي قسمتي از توسعه ميدان آزادگان را داشته باشند، بايد به شركت پترو ايران مراجعه و پس از عقد قرارداد با اين شركت كه نماينده نيكو در اين پروژه است، فعاليت خود را آغاز كنند. بازارگان با تاكيد بر اين كه سهامدار اصلي توسعه ميدان نفتي آزادگان، شركت نيكو است، ادامه داد:  اين شركت براي مديريت پروژه مزبور، شركت توسعه پترو ايران را تعيين كرده است.

به منظور مقابله با افزايش بي رويه قيمت ها صورت مي گيرد
آغازطرح ويژه توزيع تخم مرغ در سراسركشور
002988.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه پيش از اين شركت پشتيباني امور دام و اتحاديه مرغداران ميهن خبر از نبود ذخيره تخم مرغ براي عرضه به بازار داده و افزايش قيمت اين فرآورده را به دليل افزايش تقاضا عنوان كردند روز گذشته معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران خبر از اجراي طرح توزيع تخم مرغ به قيمت خرده فروشي هر كيلو 800 تا 950 تومان در سراسر كشور به منظور تنظيم بازار تخم مرغ داده كه نسبت به قيمت 700توماني پيشين از 100تا 250تومان بيشتر مي باشد.
محمد صادق مفتح با اشاره به افزايش اخير قيمت تخم مرغ در بازار اعلام كرده بر اساس مذاكرات وزارت بازرگاني با وزارت جهاد كشاورزي و اتحاديه مرغداران تخم گذار، قرار شد كه طرح توزيع تخم مرغ از ديروز در سراسر كشور آغاز شود. به منظور تنظيم بازار تخم مرغ و كاهش قيمت آن، از امروز تخم مرغ تحويل اتحاديه هاي صنفي مي شود تا براي عرضه از طريق شبكه هاي توزيع در اختيار مردم قرار گيرد.
وي با اشاره به قيمت خرده فروشي هر كيلو تخم مرغ، تصريح كرد: قيمت خرده فروشي هر كيلو تخم مرغ بين 800 تا 950 تومان است كه اين قيمت در استان هاي مختلف متفاوت خواهد بود، زيرا برخي از استان ها خود توليد كننده تخم مرغ هستند و به طور طبيعي ارزان تر عرضه مي شود.

۵۰ هزار ميليارد ريال در آب و فاضلاب كشور
سرمايه گذاري مي شود
گروه اقتصادي- در صورت تصويب بودجه مورد نياز در لايحه متمم بودجه ميزان سرمايه گذاري در بخش آب و فاضلاب كشور در سال جاري با ??درصد رشد نسبت به سال پيش به بيش از ??هزار ميليارد ريال مي رسد.
حميد چيت چيان قائم مقام وزارت نيرو ديروز در چهارمين نمايشگاه بين المللي آب و تاسيسات آب و فاضلاب ايران، افزود: ميزان سرمايه گذاري در اين بخش در سال گذشته ?? هزار ميليارد ريال بود.
وي تاكيد كرد با توجه به ظرفيت هاي ايجادشده در بخش آب كشور اين صنعت بيش از اين ميزان بودجه را نيز مي تواند جذب كند.
به گفته وي در سال جاري، بيش از دوميليارد مترمكعب به ظرفيت جديد ذخيره و تامين آب سطحي افزوده مي شود كه مجموع سدهاي در دست بهره برداري را به بيش از??سد مي رساند.

زمينه واگذاري شركت هاي هواپيمايي دولتي
به بخش خصوصي فراهم نيست
گروه اقتصادي- برخي معتقدند با توجه به زيان ده  بودن ايرلاين ها و حمايت هاي دولت از اين شركت ها واگذاري شركت هاي زيان ده امكان پذير نيست. با علي عابدزاده مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان گفت وگو كرده ايم.
***
* روند واگذاري شركت هاي هواپيمايي دولتي به بخش خصوصي چگونه است؟
- تنها راه  واگذاري ايرلاين هاي دولتي به بخش خصوصي كه راه نجات صنعت حمل ونقل هوايي مي باشد آن است كه تصدي گري ها يعني جابجايي مسافر از خطوط هوايي را خصوصي نموده و دولت در ساير بخش ها كنترل داشته باشد. نبايد قبل از اين كه تصدي گريها واگذار شود اموري را كه دولت كنترل و نظارت دارد واگذار كنيم. بهترين روش براي دستيابي به توسعه و اعتدال در صنعت هوايي آن است كه ابتدا تصدي گري در جابجايي مسافر و بار در خطوط هوايي خصوصي شده و دولت در ساير قسمت ها كنترل داشته باشد و سپس به ساير مسايل مانند فرودگاه ها و... پرداخته شود، ابتدا بايد تصدي ها خصوصي شود و در ادامه فرودگاه ها و سازمان هواپيمايي كشوري واگذار شود. دولت طي سال هاي گذشته با سرمايه گذاري سنگين در بخش هاي حاكميتي اين صنعت را به سمت خصوصي سازي سوق داده اما تاكنون نتيجه مطلوب را نگرفته است. با ابلاغ سياست هاي اصل 44 نيز بهتر است دولت ابتدا تصدي ، نظارت و كنترل هاي قابل واگذاري را به بخش خصوصي واگذار نموده و نگرش جديدي به تصدي ها داشته باشد و سپس بخش هايي كه به امور حاكميتي متصل است را خصوصي كند.
* چرا شركت هاي هواپيمايي زيان ده هستند، آيا امكان واگذاري شركت هاي هواپيمايي زيان ده به بخش خصوصي وجود دارد؟
- عقب ماندگي صنعت حمل ونقل هوايي ناشي از ساختار اقتصادي غلطي است كه دولتمردان در سال هاي گذشته به دلايل سياسي به اين صنعت تحميل كرده اند اين ساختار موجب شده تا به لحاظ تكنولوژي، خدمات، توسعه و اعتدال در صنعت حمل ونقل هوايي با مشكل مواجه شويم. امروز نمي توان به صورت گزينشي مشكل حمل ونقل هوايي را حل كرد بلكه بايد ابتدا ساختار اقتصادي اين صنعت اصلاح شده و دولت طي دوره 5 ساله اي با اصلاح ساختار، امكان ارايه خدمات بهتر و واقعي تر شدن قيمت بليت را فراهم سازد تا مشكلات اين صنعت به صورت ريشه اي حل شود. با سياست هايي كه در گذشته اعمال شده و اكنون نيز دنبال مي شود شركت هاي هواپيمايي تحت هيچ شرايطي سودده نخواهند شد و اگر بعضي شركت ها نيز اعلام مي كنند سودده شده اند اين سوددهي كاذب بوده و واقعي نيست. در حقيقت مبلغي كه براي يك ساعت پرواز از مسافر اخذ مي شود تنها تكافوي هزينه هاي استهلاك و قطعات يدكي هواپيما را مي نمايد. نرخ 27 دلاري در هر ساعت پرواز در هيچ جاي دنيا وجود ندارد و دولت هيچ يارانه را به شكل محسوس پرداخت نمي كند. يارانه هايي كه دولت پرداخت مي كند به صورت نامحسوس بوده و به طور غيرمستقيم متحمل يارانه هايي مانند يارانه سوخت مي شود گرچه نمي توان رقم مشخصي را براي آن اعلام كرد اما پرداخت ارزان قيمت سوخت به شركت هاي هواپيمايي از جمله يارانه هاي پنهاني است كه دولت پرداخت مي كند. با روند كنوني براي واگذاري شركت هاي هواپيمايي دولتي به بخش خصوصي زيرساخت هاي لازم آماده نيست.
* با اين روند آيا واگذاري شركت هاي هواپيمايي و خصوصي سازي در اين صنعت از كارآمدي لازم برخوردار خواهد بود؟
- با روند كنوني امكان واگذاري شركت هاي هواپيمايي دولتي و كاهش تصدي گري هاي دولت در صنعت حمل ونقل هوايي وجود ندارد. بهتر آن است كه ابتدا با اصلاح ساختار اقتصادي صنعت حمل ونقل هوايي دولت بداند كه سرمايه هاي خود را به چه كسي واگذار مي كند تا زماني كه اين كار انجام نشود دولت به درستي نمي داند كه شركت هاي قابل واگذاري از نظر قيمت داراي چه ارزشي هستند. بايد ابتدا تصدي ها و سپس بخش هاي متصل به حاكميت واگذار شده و در ادامه با بازنگري و اصلاح ساختارها، شركت هاي هواپيمايي دولتي و ساير فعاليت هاي دولتي مرتبط با صنعت حمل ونقل هوايي به بخش خصوصي واگذار شود.

اقتصادايران در رسانه هاي خارجي
راه پراميد خصوصي سازي در ايران
برنامه گسترده و بلندمرتبه خصوصي سازي در ايران قرار است از سال آينده آغاز شود و بر اساس آن، شركت هاي مخابراتي، فولادسازي، بانك ها، هتل ها و بيمه ها به بخش خصوصي واگذار خواهند شد. دولت ايران هم اكنون مشغول تدوين قوانين لازم براي خصوصي سازي است تا از يك مالك و عامل اقتصادي به ناظر و قانون گذار تبديل شود. البته تصميمات دولت در اين زمينه با مشورت مجلس اتخاذ مي شود و در مجلس نيز مذاكرات به صورت زنده از راديو سراسري پخش مي شود.
در گام اول خصوصي سازي، اكنون در شركت هاي دولتي به جاي استخدام نيروهاي جديد، اين پيمانكاران بخش خصوصي هستند كه نيروهاي جايگزين بازنشستگان را تامين مي كنند. خصوصي سازي در كشوري كه دولت و حتي خود مردم به مداخلات گسترده دولت در اقتصاد، عادت كرده اند، آسان نخواهد بود. ديگر چالش، خصوصي سازي در ايران در نظر گرفتن تمامي ديدگاه ها نسبت به توزيع درآمد است.
دولت ايران تاكنون و حتي پيش از انقلاب اسلامي، بزرگترين بازيگر در عرصه اقتصاد اين كشور بوده است و بخش خصوصي فقط به عده اي محدود شده بود كه از مشوق هاي ويژه و مجوزهاي بانك ها براي پروژه هاي مطلوب برخوردار بودند، اما اكنون به نظر مي رسد عرصه براي حضور گسترده بخش خصوصي مهيا شده است و مخالفت با آزادسازي اقتصادي فقط از سوي عده  معدودي كه تاكنون از امتيازات خاص برخوردار بوده اند، شنيده مي شود. سخن گفتن از اتخاذ تصميمات و اجراي سياست ها بسيار آسان تر از اجراي آنها است. ايران اكنون با مشكلاتي روبه رو است كه برخي از كشورهاي اروپاي شرقي 17 سال پيش با آن مواجه بودند و هنوز هم براي حل آنها تلاش مي كنند.
قابليت رشد اقتصادي ايران بيش از سطح فعلي آن مي بود؛ اگر تلاش هاي فراواني كه از جانب بسياري از كشورهاي خارجي براي ترسناك نشان دادن فضاي ايران براي سرمايه گذاران خارجي صورت گرفته و مي گيرد، وجود نداشت. البته اين اقدامات شايد نوعي موهبت پنهان براي اقتصاد بوده است، چرا كه موجب شده است تمامي ايرانيان بسيار سخت تر كار كنند زيركانه تر برنامه ريزي نمايند و البته اگر بتوانند بازيگران پول هاي كثيف و رانت خواران را كناري بنهند. نكته مهم و اميدواركننده آن است كه شمار چنين بازيگراني در اقتصاد ايران به هيچ وجه به اندازه رانت خواران كشورهاي شديداً بدهكاري كه در رؤياي اقتصادهاي نوظهور هستند، اما هرگز به آن نخواهند رسيد، نيست. برخلاف تمامي پيش بيني ها اقتصاد ايران در حال تجربه نرخ بالاي رشد اقتصادي است و افزايش دردها ملازم رشد بالاست و همان طور كه چين به مدت 15 تا 20 سال دوران سختي را پشت سر گذارد، اما نهايتاً به اقتصادي پويا تبديل شد، ايران نيز در همان مسير گام برمي دارد.
* دكتر علي اتفاق
منبع: واشنگتن پست

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |