پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
معاون اجتماعي، فرهنگي شهردار تهران تشريح كرد:
طرح جهادي شهرداري براي حل معضل
800 هزار متقاضي كار در تهران
گروه شهري - كارگاه آموزشي جهان شهر تهران و شهروندان كارآفرين عصر ديروز از سوي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در تالار بعثت دانشگاه تهران برگزار شد .
احمد نوريان معاون امور اجتماعي ، فرهنگي شهرداري تهران آشنايي مديران شهري با حوزه كارآفريني را از مهمترين اهداف برگزاري اين كارگاه بيان كرد .
به گزارش همشهري، وي گفت : شهرداري يك نهاد اجتماعي ، خدماتي است كه در كنا ر اقداماتي چون آراستگي و نظافت شهر ، فضاي سبز ، حمل و نقل و ترافيك و شهرسازي به نيازهاي اوليه شهر هم بايد بپردازد . نوريان افزود : امروز در شهر با معضلي به نام بيكاري كه منشأ بسياري از آسيب هاست، مواجهيم؛ به طوري كه برابر آنچه اعلام شده 800 هزار متقاضي كار در تهران وجود دارد .
نوريان يكي از وظايف مديريت شهري را رسيدگي به موضوع اقتصاد شهري به خصوص اقتصاد و معيشت خانواده ها دانست و گفت: اقدامات شهرداري تهران درامر كارآفريني فرصتي نو را پديد آورده تا در يك حركت جهادي از اين فرصت در حل معضل اشتغال استفاده شود. به گفته وي شوراي اسلامي شهر تهران حدود 3 سال پيش اين موضوع را تصويب كرده و شهرداري موظف بوده به اين موضوع بپردازد.
وي در اين باره خبر از همكاري هاي مشترك شهرداري با كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و زيست شهري شوراي شهر و دانشگاه هاي تهران ، صنعتي شريف و الزهرا(س)در قالب تفاهم نامه اي را داد و افزود: اهميت كار و كارآفريني و افزايش بهره وري در تفاهم نامه هاي مذكور اساس كار ماست. وي گفت : به دستور قاليباف مراكز كارآفريني در هر منطقه از شهر تهران راه اندازي خواهد شد؛  به طوري كه در گام نخست در منطقه 15 كار آفريني خانگي ، منطقه 2 كارآفريني شبكه ايIT و مركز كارآفريني خانگي در منطقه 10 راه اندازي خواهد شد. اين در حالي است مراكز كارآفريني مناطق 8 ، 9، 20 و 21 شهرداري نيز در دست راه اندازي است. وي افزود: اين حركت با استقبال خوبي از سوي شهروندان و مسئولان مواجه شد؛ به طوري كه شهرداران مناطق هم اكنون پيشقدمند كه مكان هاي مناسبي را در اختيار قرار دهند .
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خاطرنشان كرد : در خصوص حمايت هاي مالي كارآفرينان با تعاوني اعتباري شهر به اين توافق رسيديم كه درصدي از چرخش بودجه هاي فرهنگي ، اجتماعي شهرداري را بدون هيچگونه فشاري به بودجه شهرداري به كارآفرينان اختصاص دهيم . وي از توافقات اوليه با وزارت كار و ساير مراكز مرتبط با كارآفريني براي اعطاي وام به جواناني كه در مراكز كارآفريني شهرداري وارد خواهند شد خبر داد وگفت: به منظور حمايت از كارآفرينان مبلغ 100 هزار تا 2 ميليون تومان وام مي دهيم. اين وام پس از آموزش ، توانمندي و معرفي و تاييد كارشناسان حاضر در ستاد و مراكز به كارآفرينان اعطاء مي شودو تاكنون يكهزار و 700 نفر آموزش ديده و تعدادي هم وام گرفته اند.

امروز همزمان با روز ملي دختران توسط قاليباف صورت مي گيرد
افتتاح 25 سوله ورزشي ويژه بانوان در تهران
عكس: مجتبي جانبخش
002979.jpg
گروه شهري- با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران امروز همزمان با ميلاد حضرت معصومه(س) 25 سوله ورزشي در مناطق مختلف تهران افتتاح مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، نرگس معدني پور رئيس فرهنگسراي دختران گفت: امروز 25 سوله با كاربري ويژه ورزشي براي دختران در مناطق 2، 4، 5 ، 6 ، 9 ، 11، 13، 15، 16، 17 ،۱۸، 19، 20 و 22 و با نام مبارك حضرت زهرا(س) افتتاح خواهند شد.
معدني پور توضيح داد: در جلسه 590 شوراي عالي انقلاب فرهنگي طرح شهردار تهران مبني بر نام گذاري روز ميلاد حضرت معصومه(س) به نام روز ملي دختران تصويب شد و به امضاي رياست جمهوري رسيد كه از سال آينده اول ذيقعده همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) اين روز در تقويم رسمي كشور ثبت خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه دبيرخانه دائمي و فعال به مناسبت اين روز در فرهنگسراي دختران تشكيل شده است افزود: با توجه به تقارن هفته بسيج با اين روز واحد بسيج تهران گردهمايي با حضور 2000 بسيجي در اين روز برگزار مي كند كه از 27 دختر نخبه بسيجي به مناسبت بيست و هفتمين سالگرد تشكيل بسيج مستضعفين تجليل مي شود.
همچنين مهدي توكليان مديركل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز در مورد ويژه برنامه هاي روز ملي دختران اظهار كرد: همايش فرهنگي ادبي بانوي كرامت براي دومين بار با مشاركت معاونت فرهنگي آستان مقدس حضرت معصومه(س) و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با موضوع قطعه ادبي و شعر در مورد حضرت معصومه(س) ويژه دختران جوان و نوجوان تهران برگزار مي شود كه قصد داريم سال آينده اين مراسم را به صورت ملي برگزار كنيم. توكليان در ادامه گفت: علاقه مندان تا 12 آذر مي توانند آثار خود را به دبيرخانه اين همايش در فرهنگسراي دختران ارسال كنند كه اختتاميه آن نيز 18 دي ماه با معرفي نفرات برتر در فرهنگسراي بهمن برپا خواهد شد.

چمران تأكيد كرد:
توسعه حمل و نقل عمومي مهمترين راه
حل كاهش آلودگي صوتي
مهر: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد: توسعه حمل و نقل عمومي يكي از مهم ترين راه هاي كاهش آلودگي صوتي در سطح كلانشهرهايي مانند تهران است.
مهدي چمران روز سه شنبه در همايش يكروزه آلودگي صوتي در تهران ، كلانشهرها ، چالشها و محدوديت ها كه در سالن آمفي تئاتر دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقاتي دانشگاه تهران برگزار شد ، گفت: آلودگي هاي فراوان از جمله آلودگي هاي بصري و تبليغات مختلف در تهران و بسياري از كلانشهرها موجب نا امني رواني براي شهروندان مي شود كه بايد در جهت رفع آنها اقدام كرد.
وي افزود: آلودگي هاي روحي و رواني موجب آلودگي هاي اجتماعي مي شود كه اثرات زيانبار و غير قابل جبراني در سطح جامعه و زندگي افراد دارد.
چمران با اشاره به كاهش آلودگي هوا گفت: در طرح تفصيلي براي منطقه 22 جمعيت بين 300 تا 400 هزار نفر در نظر گرفته شده است تا كمبود فضاهاي مختلف تهران از جمله درياچه مصنوعي شهر تهران در آنجا برنامه ريزي شود.
وي افزود: كاهش تراكم جمعيت موجب كاهش آلودگي صوتي نيز مي شود و پيشنهاد ما در طرح جامع شهر تهران اين بوده است كه تهران جمعيت بيشتري پيدا نكند و سقف جمعيت را در همين حد و با ازدياد مجاز آن نگهداريم.
رئيس شوراي شهر با اشاره به آلاينده هاي صوتي در تهران اظهار كرد: وسايل نقليه اي مانند موتورسيكلت ها و عدم استاندارد آنها از جمله آلاينده هاي مهم صوتي در سطح شهر هستند كه توجه به استانداردكردن اين وسايل در كارخانه هاي توليد كننده موجب كاهش اين آلاينده ها مي شوند.
وي گفت: توسعه حمل و نقل عمومي يكي از روش هاي موثر در كاهش آلودگي صوتي است چرا كه يك اتوبوس مناسب 30 اتومبيل را از سطح شهر كم مي كند و اين مسئله هم موجب كاهش آلودگي صوتي است و هم ترافيك و آلودگي هوا را كاهش مي دهد.
وي افزود: اصلاح بزرگراه ها و مسيرهاي عبور و مرور مي تواند ناراحتي هاي صوتي را كاهش دهد چون اطراف بسياري از اين بزرگراه ها ساختمان هاي مسكوني وجود دارد كه ساكنان آنها هميشه در عذاب هستند و آلودگي هاي صوتي آزارشان مي دهد.
چمران ، اصلاح راه هاي عبور صوتي به ويژه در و پنجره ها و اصولي ساختن ساختمان ها در اين زمينه را يكي از مهم ترين راه هاي كاهش آلودگي صوتي دانست.

نماينده مردم تبريز:
بازنگري در ميزان اعتبارات پروژه هاي
قطار شهري كلان شهرها ضروري است
ايسنا: نماينده مردم تبريز در خانه ملت گفت: ضروري است در ميزان اعتبارات پروژه هاي قطار شهري در كلانشهرهاي كشور بازنگري صورت گيرد.
عشرت شايق افزود: بخش اعظم اعتبارات پيش بيني شده در تبصره 13 قانون بودجه سال جاري براي بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي  به جهت گستردگي حجم عمليات براي خريد اتوبوس، تاكسي و نوسازي ناوگان فرسوده اختصاص يافته است و از اين رو اعتبار پرداخت شده براي طرح هاي خطوط مصوب قطار شهري در تهران و شش شهر بزرگ كشور متناسب با نيازها و برنامه هاي پيش بيني شده نيست.
وي در ادامه گفت: با توجه به نقش بسيار تأثيرگذار سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري در رفع معضلات ترافيكي كلانشهرها و كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي هوا هرگونه تأخير و تعلل در طراحي و ايجاد اين سامانه ها هزينه هاي هنگفت و خسارات جبران ناپذيري را به كشور تحميل مي كند.
شايق افزود: دولت و مجلس از طريق افزايش اعتبار پروژه هاي قطار شهري در متمم بودجه سال جاري و قانون بودجه سال آينده، شرايط لازم را جهت تسريع در بهره برداري و گسترش اين خطوط بر اساس برنامه چهارم توسعه فراهم سازند.

در صورت تصويب شوراي اسلامي شهر تهران
گورستانهاي متروكه تهران تبديل
به بوستان و فرهنگسرا مي شوند
گروه شهري - طرح ساماندهي گورستانهاي متروكه پايتخت در شوراي اسلامي شهر تهران در حال نهايي شدن است. در صورت تصويب اين طرح، گورستانهاي متروكه شهر تهران جاي خود را به پاركها و فرهنگسراها خواهند داد. به گزارش سما مسعود كرباسيان تصريح كرد براساس اين طرح نه تنها به هيچ وجه قصد تخريب گورستان هاي متروكه را نداريم بلكه پيشنهاد شده، فضاهاي موجود اين گورستان ها به احداث پاركها، فرهنگسرا و خانه هاي فرهنگ و مراكز آموزشي و فرهنگي اختصاص يابد. معاون خدمات شهري شهرداري با تأكيد بر اينكه دفن اموات در خارج از گورستان بهشت زهرا(س) و به طور كلي در گورستان هاي متروكه شهر تهران غير قانوني بوده و به رسميت شناخته نمي شود، گفت: دفن غير قانوني اموات در برخي از گورستانهاي متروكه شهر تهران موجب بروز نارضايتي هاي بسياري از شهروندان ساكن در محلات نزديك به اين گورستانها شده كه همين امر ضرورت ساماندهي هر چه سريعتر گورستانهاي متروكه شهر تهران را آشكار مي سازد.

تقدير هنرمندان از فعاليت هاي چشمگير
شهرداري در حوزه فرهنگ
گروه شهري - اصغر همت و حسن پورشيرازي با حضور در چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان فعاليتهاي شهرداري را در زمينه هاي فرهنگي چشمگير توصيف كردند.
به گزارش سما، حسن پورشيرازي بازيگر سينما و تلويزيون در حاشيه برگزاري اين نمايشگاه گفت: اهداي وسايل ورزشي و كمك آموزشي از سوي شهرداري تهران به مدارس تهران يك كار فرهنگي مثبت است و متولي اين گونه امور در تمام دنيا شهرداري ها هستند. اصغر همت بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون نيز در حاشيه اين نمايشگاه گفت: خوشبختانه چندي است فعاليت شهرداري با تفكرات سنجيده قاليباف در زمينه كار فرهنگي نمود بيشتري پيدا كرده و اين اقدامات، اهميت شهرداري را بيش از پيش براي مردم روشن كرده است. همت اضافه كرد: امروزه ديگر وظيفه شهرداري تنها آسفالت كردن معابر و وظايف خدمات شهري نيست بلكه وظيفه اي سترگ تر دارد. هر كاري كه شهرداري براي نوباوگان در مدارس انجام دهد به آينده اي بهتر براي جامعه ما منجر مي شود.

نگاه
002976.jpg
نويد شريفي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |